DRIFTING
 
Länkar
www.facebook.com/DriftSM?fref=ts
www.facebook.com/pages/Drift-Allstars/129546960493084?fref=ts



16-05-25 Tingvalla Isstadion blir Drifting Arena!

Den 16 juli förvandlas Tingvalla Isstadion i Karlstad från Gokartbana till Drifting Arena. Den 16 juli ska JSPEC.SE DRIFT CHALLENGE avgöras. Då intar toppförare i drifting från hela Norden Karlstad.

Den tillfälliga Gokartbanan som under sommarhalvåret byggs upp på Tingvalla Isstadion rivs under den tredje helgen i Juli och istället byggs det upp en Drifting Arena för att genomföra tävlingen JSPEC.SE DRIFT CHALLENGE, lördagen den 16 Juli. Alexander Granlund, från Karlstad, som är en av Sveriges bästa driftingförare står bakom konceptet för tävlingen.
- Jag medverkande vid invigningen av Gokart Karlstad och körde uppvisning med min drifting-bil där förra året. Då tänkte jag, arenan står här och bara väntar på att vi ska köra en Drifting-tävling.
- Jag frågade min Huvudsponsor JSPEC.SE om dom ville gå in som huvudsponsor till tävlingen, de nappade direkt och då bestämde vi oss för att köra och på den vägen är det.

Johan Heggblad, tävlingsledare för tävlingen berättar vidare.
- Konceptet för tävlingen är taget från USA. Det kallas för ”Great Eight”. Med hjälp av stora betongblock formas en stor åtta i mitten på arenan och publiken kan följa sina stjärnförare vilt sladdande på nära håll från läktaren. Tävlingen inleds med ett kval, därefter körs det en topp 16 elimineringsstege, där det slutligen står en segrare kvar.

De 25 bästa förarna i Norden är inbjudna till Tävlingen och flertalet av dem har redan tackat ja. Bilarna som förarna använder är bakhjulsdrivna och har mellan 800 och 1 000 hästkrafter vilket gör tävlingen spektakulär och ytterst sevärd.

16-03-22 Tanner Foust joins Nexen Tire
Multi-time champion returns to Formula Drift for select events in 2016. Rockstar Energy Drink driver Tanner Foust has a new tire partner onboard for his return to three Formula Drift rounds in 2016. Nexen Tire will back Foust and supply tires for the Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat for the select Formula Drift season.


"The cars on the Formula Drift circuit are some of the wildest motorsport builds on the planet right now and maximizing grip is a critical part of having the right package," said Foust, who will compete in the Atlanta, Seattle and Texas rounds this year. "I'm excited to be working with Nexen in 2016 with a very competitive tire."

The driver made his first appearance under the new partnership at the Leadfoot Festival, a special invitational celebration of cars and speed hosted annually in New Zealand by celebrated rally champion Rod Millen.

Watch the video: https://youtu.be/Qq8zEJHWT7g

Foust returns to Formula Drift in the rear-wheel drive converted Volkswagen Passat that he debuted last year. The Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat is a powerful performer, producing more than 900 nitrous-boosted horsepower from its V-8 engine. A specially designed eight-into-one sequential collector produces a distinctive supercar exhaust note that has made the car popular with fans.

"We're delighted to welcome two-time Formula Drift champion Tanner Foust to Nexen Tire," said Paul Jho, senior motorsports manager for Nexen Tire. "Tanner is a multi-talented driver who represents the performance potential of our products across the spectrum and is a great fit for our brand. I couldn't be happier to be working with him."

Foust returned to his Formula Drift roots last season for the first time in five years following a shift from drifting to rallycross that saw him score a pair of U.S. titles and numerous wins and podiums worldwide. The only driver ever to win back-to-back Formula Drift championships (2007, 2008) his return for three events in 2015 saw him score a trio of qualifying scores in the Rockstar Energy Drink Volkswagen Passat and win two battles. He said he is happy to be back.

"It's a great feeling to know I'll have a chance to reconnect with drifting again this year," said Foust. "I'm having a lot of fun out there and I'm enjoying the process of experimenting with setup and developing this new car."

The Rockstar Energy Drink / Nexen Tire Volkswagen Passat features a four-speed dog-engagement transmission, a Tilton clutch, AEM Infinity-10 fuel injection, RS-R suspension and an extroverted APR Performance swan-mount wing. Top drift vehicles like Foust's routinely produce close to 1,000 horsepower and are designed with so much steering angle that the front wheels are capable of turning nearly backwards.

Drifting is a high-skill, high-powered motorsport with an emphasis on car control skill. Drivers compete in knockout heats on a closed course, sliding sideways in trials judged on speed and style. With origins in Japan, it is one of the fastest growing forms of motorsport in the world.

In addition to the select Formula Drift rounds, Foust is preparing for a packed racing schedule this season. Full details on Foust's 2016 competition calendar will be unveiled in the weeks ahead.
16-01-20 Eskilstuna MotorSport Arena satsar på att bli ett alternativ till buskörningar på parkeringar och i rondeller!

Ingen tar ansvar i P4!
Det hela började med ett inslag i P4 Sörmland om sladdandet på parkeringar där en polisman utalar sig om att ”nån” bör göra nåt … Vi har en verksamhet på sommaren där vi erbjuder drifting (sladda på asfalt) under ordnade former. Vi har jobbat aktivt med den gruppen och lyckats bra. Det gör att vi i Eskilstuna har mindre bekymmer med buskörningar på parkeringar på sommaren än andra kommuner såsom Västerås, Örebro, Linköping m.fl (vi vet för de är hos oss på studiebesök)

Vårt svar på inslaget i P4 började så här:
Man kan vrida och vända på detta hur länge som helst och det finns åtskilliga åsikter.

Det enkla är att säga –
-VI har inget ansvar för att människor kör vårdslöst på en parkering. Vi kan då vara föreningen, eventbolag, kommunal politiker, , polis eller andra Vilket är det juridiskt rätta såklart. Detta har inget med våra idrotter att göra och det är inte kommunens fel osv.

Sen kan man fundera lite längre
Vi lade ut våra tankar om hur vi tycker att vi kan försöka göra något och vi fick bra respons Med ca 10 000 visningar på facebook.redan första dygnet.!

75 000 Visningar visar på att vi är på rätt väg!
Vår tanke var att börja med att till en början köra några lördagar och några torsdagskvällar och att börja nu på lördag. När vi lägger ut och en bild på plogen och kort information så har vi snart 75 000 visningar!
Då intresset är stort så har vi valt att köra premiären redan imorgon torsdag!

Vi öppnar upp banan för halkkörning mellan 16-20 pris 100kr/ person i bil. (max 2 i bilen)
På lördag har vi öppet mellan 12-ca 19 pris 200kr/person
Fri entre för publik.

Då vi håller på med motorsport så har vi valt att alla som kör och åker med skall vara personligt försäkrade under svenska bilsportförbundet och det ingår i avgiften. Likaså är det hjälm och allmän säkerhet som gäller. Även andra motorklubbar i regionen har öppnat sina banor vilket vi tycker är bra. Skillnaden är att vi redan från start har en bättre kanal att nå ut och aktivt har inriktat oss och försökt komma i kontakt med ungdomarna som åker på parkeringar mm Ett exempel är att vi erbjuder 50% rabatt för EPA traktorer. Nu skall vi köra en kväll och en dag som ”prov” dels för att se hur många bilar vi kan ta emot utan att körtiden blir lidande.

Vi skall lyssna på de som kör!
Men det VIKTIGA!
Vi skall lyssna på de som kör!

Hur skulle de vilja ha det? Hur kan vi anpassa vår bana, säkerhet mm och göra nåt bra av det?
Det finns mängder med driftiga engagerade ungdomar så vi kanske öppnar upp en onsdagskväll när det snöat, vi har två ansvariga och sen har gruppen som kör vissa uppgifter utefter banan?

Sen styr ju såklart bl.a vädret , underlaget, funktionärer, synpunkter mm hur vi fortsätter. Men vi satsar på fortsättning.

Tanken är att även ha ICEkarting om kylan håler i sig! Kommande dagar är också tanken att spola banor på parkeringen så vi kan erbjuda icekarting mm

Ni är välkomna ut för ett besök i morgon 16-20 för repotage om vårt sätt att försöka ta ansvar!

På vår facebooksida https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena/ finns information om eventen, kommentarer respons mm

9/1 Finns våra tankar om vårt ansvar och att vi kan försöka göra något

Från 10/1-19/1 finns en presentation i 15 delar om vår vision och våra tankar om vår banas utbyggnad, syfte och områdets framtid och utvecklingsmöjligheter.
15-07-02 Europas Driftelit till Eskilstuna MotorSportArena!
Extreme Drift Allstas är driftingen öppna inofficiella Europa Mästerskap. Ca 30 internationella driftingstjärnor utmanas av sveriges 10 bästa driftingförare!

Startfältet är ett av de bästa vi sett någonsin i Sverige. Det kommer locka publik till Eskilstuna nu till helgen, förutom driftingfolket och familjerna så hoppas vi också att många som åker hem från Power Meet på Söndagen passar på att se drifting i världklass. Men den stora publiken finns world wide, Drifts Allstars facebooksida har över 1,3 miljoner följare!

Ett mycket actionfyllt tv program skapas över eventet och programmet eftersänds via nätet i 26 länder.
Svenska eliten är kvalar om 10 platser på fredagen. Tack vare ett samarbete mellan Promotorerna för den svenska Drift SM och extreme Drift All Stars så får alla förare som kör SM serien kvala om 10 platser till helgens tävlingar.

De svenska toppförarna som hittills anmält sig är
Richard Ivars Västerås/ Gröndal MSK
Pelle Eriksson Sala
Fredrik Lindberg/Hansen Norrköping
Johan Andersson, Linköping
Michael Långh Linköping
David Skogsby, Kumla
Alexander Granlund, Karlstad
Tokan Bielkelof Stockholm
Fredrik Westring Kalix
Jens Stark Juntilla, Hedemora
Erik Kagg Gröndal MSK

De Internationella förare som just nu är på väg hit är:
1 James Deane Ireland
2 Janis Eglite Latvia
3 Luke Fink Australia Vann deltävling nr 1
4 Juha Poytalaakso Finland
5 Aleksander Kantarovski Australia
6 Nigel Colfer Ireland
7 Dmitriy Ilyuk Ukraine
8 Harold Valdma Estonia
9 Fredrik Sjodin Sweden Regerande svensk mästare!
10 Dennis Martinsson Sweden
11 Fredrik Okksnevad Norway
12 Ismail Salaih Norway
13 Joachim Waargaard Norway
14 Kristjan Klemets Estonia
15 Jarmo Luht Estonia
16 Jacob Hogh Hansen Denmark
17 Gatis Brabis Latvia
18 Dennis Haggblom Finland Honda S2000
19 Jonas Klemets Finland
20 Martin Vaga Estonia
21 Kristian Salmu Estonia
22 Fredrik Myhre Norway
23 Alvin Laegrid Norway
24 Nikolay Tigaev Russia
25 Max Txardovisky Russia
26 Kelsey Rowling USA

Preliminärt tidsschema:
Friday 3rd
9.00-17.00
Driver Registration/Press Day Välkomna!
Open Pratice TBC +
13:00 Swedish Drivers Qualifying

Saturday 4th
09.00-11.00 Pro Drivers Sign In
11.00-13.00 Pro Driver Practice 1
13.00-14.00 Break Interval
14.00-15.00 Pro Driver Practice 2
15.30-17.30 Qualifying Q1 Session Sunday

5th 09.00-11.00
11.00-12.00 Final Practice 12.00-13.00 Qualifying Session Q2 13.00-14.00 Break Interval 14.00-15.30 Top 32 Battles 15.30-17.30 Top 16 Finals
17.30-17.45 Prize Giving Ceremony End of event

Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, mycket extrema bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av tre domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering i banan, fart, rök mm I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på bästa sätt. I elimineringen åker man två och två och skall i korthet vara en kopia av bilen framför som inte är det lättaste om man ligger en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt!

Förutom själva tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta en v8 eller större), ett motor och däcksljud samt doften av bränt gummi. Eskilstuna är kallat ”lilla Japan” då den är lik en av de bästa banorna i världen! Det är banans utformning och att anläggningen har publiken är nära som gör att Vi får förtroendet att arrangera denna stortävling. Alltså bäddat för en upplevelse utöver det vanliga!

Mer info: Eventet https://www.facebook.com/events/783873088375039/
Drift Allstars hemsida http://www.drift-allstars.com/
Eskilstunan MotorSportArena https://www.facebook.com/EskilstunaMo

15-06-21 Swedish Drift GP höjdpunkt under fullspäckade veckor på Eskilstuna MotorSportArena!
Swedish Drift GP höjdpunkt under fullspäckade veckor på Eskilstuna MotorSportArena! De två kommande veckorna bjuder på mycket motorsport i Eskilstuna! För de som gillar motorsport kan de närmsta veckorna se otroligt mycket i Eskilstuna. På tisdag är det Speedway så då har vi ingen verksamhet men sen kör vi för fullt!

Onsdag den 24:e är det Wacky Wednesdays /Galna onsdagskvällar på Gröndal!
Tanken är att alla ska få vara med och tävla oavsett fordon. Gatbil, racingbil, sportbil, rallybil eller annat. Enkelt & trivsamt. Kl 16.30 släpps första fordonet ut på banan.

På Torsdag den 25:e är det Auto Life träff
Auto Life garage är ett garage och en samlingspunkt för supersportbilar i Stockholmområdet. De arrangerar torsdagsträffar hos oss sex kvällar i sommar. Vill man se ferraris, Lambos, porschar och andra supersportbilar så kom ut & fika. Legends Cup på Lördag den 27:e! Sveriges mest växande racingklass. Mest racing för pengarna brukar man säga, detta är den klass som spås en lysande framtid både från förar och publikhåll. En ny bil kostar ca 150 000 kr vilket är billigt i racingsammanhang. En liten bil med mc motor som ser ut som en gammal veteranbil ger förare & publik underhållning. Tävlingarna kommer köras i korta täta heat. Till den andra deltävlingen i serien anslöt en av Sveriges största racingstjärnor Janne Flash Nilsson! Han slutade där på tredje plats men det är inget Janne är nöjd med. Den tredje deltävlingen avgörs hos oss på lördag, räkna med en laddad Flash!

Top 11 inför Gröndal
1 Johan Ahokas A Motorsport Ford -34 Sedan Vaasa Finland 58Poäng
2 Emil Persson BR Motorsport Karlskoga MF Ford -34 Sedan S Karlskoga 54 poäng
3 Johan Lennartsson Karlskoga MF Ford -34 Sedan Örebro 32 poäng
4 Peter Thornadtsson Gröndal MSK Ford -34 Coupé Köping 31 poäng
5 Roy Andersson Karlskoga MF Ford -34 Sköllersta 31 poäng
6 Torbjörn Nilsson BMW SC Ford -34 Coupé Grängesberg 28 poäng
7 Per Dantanus Gröndal MSK Ford -34 Sedan Lilla Edet 20 poäng
8 Jan Flash Nilsson KAK Ford -37 sedan Karlstad 18 pooäng
9 Jokke Svensson Karlskrona AK Ford -37 18 poäng
10 Holmsjö 10 56 Mikael Nyman Team Racepart Sweden Karlskoga MF Ford -34 Coupe Kumla 14 poäng
11 Anders Calmegård SMK Södermanland Ford -37 sedan Eskilstuna 14 poäng

Legends på grus!
Onsdagen den 5:e Augusti är tanken att Mellasvenska serien skal köras på grus, dvs på speedwayovalen På Eskilstuna MotorSport Center!

På Söndag den 28:e är det Drift Days at Grenvalley
Drift Days är drifting för alla, vana som ovana förare. Dessa dagar är drar förare från hela Sverige för att köra och umgås Enkelt, trivsamt under ordnade och säkra former. Våra dagar har blivit populära då bredden samsas med eliten, eliten passar på att träna, test eller skjutsa samarbetspartners.

Swedish Drift GP 4-5 Juli!
Som vi redan tidigare berättat så kommer vi få se stora delar av europaeliten i drifting utmanas av flera av de bästa svenskarna samt några överraskningar. Serien har 1,4 miljoner följare på facebook! Och det blir bättre ändå!

Redan på Fredagskvällen den 3:e kör de svenska SM förarna ett kval om 10 platser! Mer info kommer under veckan.

Round 2- Eskiltuna Motorsport Arena- July 4-5th – Drift GP of Sweden
Drift Allstars has a huge following in Scandinavia and will run at one of the driver’s favourite tracks the custom drift layout at the Grondal Circuit, Eskiltuna, Sweden. Falling just a week before Gatebil Rudskogen, this Round should see one of the biggest line-ups of the season with drivers coming from all over the world

Preliminärt tidsschema:
Friday 3rd
Open Pratice TBC +
Swedish Drivers Qualifying
Driver Registration/Press Day
Saturday 4th
09.00-11.00 Pro Drivers Sign In
11.00-13.00 Pro Driver Practice 1
13.00-14.00 Break Interval
14.00-15.00 Pro Driver Practice 2
15.30-17.30 Qualifying Q1 Session

Sunday 5th
09.00-11.00
11.00-12.00 Final Practice
12.00-13.00 Qualifying Session Q2
13.00-14.00 Break Interval
14.00-15.30 Top 32 Battles
15.30-17.30 Top 16 Finals
17.30-17.45 Prize Giving Ceremony End of event

Efter allt detta närmar sig semestern men vi hinner med lite till….
Den 9:e Juli är det Gatbilskvällar
Är Träningskväll för gatregistrerade bilar under SBF enkla tävlingsformer. Det betyder att du kan ta din vanliga bil och åka. Det som krävs är heltäckande klädsel och hjälm. Planerade kvällar är 21/5, 11/6, 9/7, 30/7, 20/8.

Vad händer i höst?
Final I RM I Drifting Den 12-13 September avgörs en superfinal I drifting för modifiedklassen hos oss

Final i Supermoto och Minimoto! Sista helgen i September är tanken att både köra SM final i Supermoto och Mini moto på banan.

Det bästa till sist!
Nu har vi äntligen fått hem vår dubbelkart! PERMOBIL som är proffs på anpassningar för fordon har hjälpt oss att anpassa dubbelkarten så att den även kan köras av ex personer som är förlamade i underkroppen. Den har Nu gas som kan skötas med tummen och broms som kan göras med handen. Nu kan motorlägren för funktionshindrade bli ännu bättre!

Det är därför vi har motorsport utan gränsers BG 157-8897 som skall användas till anpassningar mm Det tycker vi är viktigt!

Vad händer på området?
Eskilstuna Motorsportcentrum är nytt namn på hela området! För att göra det enklare både för besökare och för föreningarna så har vi ett nytt och mer rättvisande namn på hela området. Kort och gått Eskilstuna Motorsportcentrum.

På området finns nu fyra ”banor”
Eskilstuna motorstadion är Sveriges modernaste speedwayoval där Smederna kör. Gröndal Ring är världens modernaste bana för radiostyrd bilsport med MK Eskil Gröndalsbanan har Motocross, Trial, Off road och Enduro under SMK Södermanland. Och så behåller vi tills vidare Eskilstuna MotorSportArena på vår anläggning då det namnet har uppmärksammats brett i sociala medier världen över som en driftingbana i världsklass och även en supermotardbana av klass.

För senaste nytt!

Vår facebooksida är https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena
Vi har även egna facebooksidor för respektive kvällsaktivitet.
Gatbilskvällar
Wacky Wednesdays
Test och Träningskväll
Drift Days at Greenvalley
Samt Motorsport utan gränser så klart

15-05-08 Het premiär för SM i Drifting i Eskilstuna!
På söndag avgörs årets premiär i Drifting på Eskilstuna MotorSportArena eller Gröndal som den kallas i folkmun. Att säga att Drifting är den motorsport som växer mest både vad gäller kvantitet och kvalitet är ingen underdrift.

Intresset exploderar!
Både på ”hobbynivå” som ofta betecknas som buskörning där det inte finns organiserade alternativ som här i Eskilstuna.
Vi jobbar hårt för att få över dem att tävla seriöst och det ger bra utdelning.

Årets SM avgörs bara i värstingklassen PRO Int och över 35 bilar är anmälda till serien! Det kommer så många nya fina byggen till årets säsong och det är jättteroligt. Det ser ut som att vi för första gången kommer får se en full 32 stege i svenska mästerskapet i drifting!

Hela svenska eliten finns på plats och fjolårsmästaren Fredrik Sjödin kommer i år få hårt motstånd.

Så boka in söndag eftermiddag mellan 12-17 för drifting på högsta nivå.

Välkomna !

Mer info på
https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena
https://www.facebook.com/DriftSM

Bifogas hela startlistan
Fredrik Sjödin
Rikard Ivars
Fredrik Aspnäs
Kim Fors
Mikael Svensson
Michael Andersson
Mattias Österlund
Alexander Kvist
Christian Erlandsson
David Skogsby
Niklas Mäntynenä
Fredrik Westring
Jonathan Borgström
Pontus Naeslund
Mikael Johansson
Tobias Olofsson
Christoffer Svensson
Henrik Isaksson
Christoffer Svensson
Tim Karlsson
Dennis Wikberg
Tim Gummeson
Calle Linnarsson
Tim Fredriksson
Henrik Johansson
Alexander Holmqvist
Gunnar Silfors
Christer Andersson
Alexander Granlund
Pawel Korpulinski
Martin Windeborn
Henrik Åkesson
Pierre Jakobsson
Mikael Långh
Johan Andersson
Daniel Johansson
Erik Kagg


15-02-19 Drift GP of Sweden avgörs i Eskilstuna 4-5 juli!
Ett kliv till.
Tidigare har vi arrangerat RM, SM och NEZ (North European Zone) och nu tar vi ett kliv till. Att få förfrågan att arrangera en tävling på denna nivå är något vi hoppats på om 2-3 år. Att vi får möjligheten redan nu är för att vi har gjort bra arrangemang tidigare och att man hört mycket gott om banan. Gröndal är ”liten” teknisk bana i jämförelse med en fullstor racerbana där man annars ofta tävlar. Men den är byggd för drifting och blir samtidigt en kompaktare arena där publiken kommer närmare. Drift Allstars European Series är en serie på högsta nivån i Europa. Med deltagare från ca 20 länder är den att jämföra med ett europeiskt mästerskap.

Folkfest att vänta!
Den stora skillnaden för oss är inte tävlingen i sig utan det kommer hända så mycket saker kring arrangemanget. Nu skall vi göra på vårt sätt och sätta Eskilstuna på motorsportkartan ännu en gång. Här är arbetet redan i full gång, bara det faktum att det bara är 3,5 mil till Västerås som har Big Power Meet Torsdag till Lördag gör ju att det finns både utmaningar och möjligheter..

Så här presenteras deltvlingen på seriens hemsida.
Round 3- Eskiltuna Motorsport Arena- July 4-5th – Drift GP of Sweden?
Drift Allstars has a huge following in Scandinavia and will run at one of the driver’s favourite tracks the custom drift layout at the Grondal Circuit, Eskiltuna, Sweden. Falling just a week before Gatebil Rudskogen, this Round should see one of the biggest line-ups of the season with drivers coming from all over the world.

Att vi kommer få se grym drifting på högsta nivå kan vi lova!

Alla sju deltävlingarna
Deltävling 1 körs i London, datum är inte spikat ännu enligt hemsida
Deltävling 2 körs 29-30 maj i Lodz, Polen
Deltävling 3 körs 4-5 juli på Gröndal, Eskilstuna
Deltävling 4 körs 1 augusti i Riga (Stadsbana)
Deltävling 5 körs 8-9 augusti på Laitse Rally Park, Estland
Deltävling 6 körs 29-30 augusti i Kaunas Street Circuit, Lettland (stadsbana)
Deltävling 7 körs 9-10 oktober i Warsava, Polen Final!

Mer info om serien: www.drift-allstars.com/

Vi återkommer med mer info när det närmar sig.
14-09-28 Flera Eskilstunaförare i topp när Sjödin vann SM i Drifting

Flera förare från Gröndal MSK i topp när SM i Drifting i lördags avgjordes på Eskilstuna MotorSportArena! I går skrevs historia på igen på Eskilstuna MotorSportArena!

Kim Fors i PRO INT klassen (värsting) tog en meriterande tredjeplats i finalen efter en minst sagt motig start på
Helgen. Se sep text nedan:
I Modified klassen skördades stora framgångar. Erik Kagg Gröndal MSK körde starkt hela dagen och slutade fyra i tävlingen vilket gjorde att slutatade trea i RM sammanställningen .
Och slutligen det stora samtalsämnet, Johan Öhberg Gröndal MSK som körde sin första tävling i sin ”vanliga” bil. Troligen var det även startfältets motorsvagaste också med sina

230 hk. Men Johan bevisade att med en bra förare så kan man åka både fort och snyggt. Johan inledde med vara bäst i kvalet! Ok sade många men att åka själv är en sak, att åka twin är nåt annat! Twin betyder att man skall följa en framför och ”kopiera” dennes åk. Johan har aldrig kört så men visade att han även behärskade det och stod till slut som vinnare!! Johan kom ut till Gröndal första gången 2012 och provade lite..Vi såg redan då potentialen och frågan kom så klart, -vilken bilsport har du kört förut?Svaret var ingen!! Jag har kört TV spel!
I går visade Playstationkungen att kan kör apå riktigt också!

Sjödin tog full pott i PRO INT!
Fredrik Sjödin Sundsvall ledde inför finalen och visade direkt på träningen att han åkte för full pott! Han fortsatte dagen igenom med att inte ge motståndarna minsta lila misstag.

Vissa tyckte tom lite synd om finländaren Sebastian Engblom som hade oturen att få möta Sjödin i kvarten och bli utslagen trots två grymma åk med våldsam satsning.

I semin försökte Kim Fors Gröndal MSK men fick sen vara nöjd med att ta tredjeplatsen före Dennis Wikberg SMK Sundsvall.

I finalen bjöd fjolårsvinnaren Johan Andersson Linköpings MS upp tillkamp men det räckte inte..Johan slutade även tvåa i tabellen för Rickard Ivars

Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin

Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan.

Regerande svensk mästare från Linköping
Kim Fors hemmafavorit tunga natt!
Kim hade en tung natt innan tävling
Äntligen i säng efter en galen helg på Gröndal och årets SM final!! På fredagen började träningen med att kopplingen börja strula igen och vi fick avbryta och blåsa in till garaget, efter en extremt lång natt så går vi ändå o lägger oss 05:00 med en icke fungerande bil för att göra ett sista ryck vid 08:00 och tro det eller ej, men strax innan kval dags så funkar bilen! Då vi missade träningen så fick jag ändå ett test varv innan det var dags för kval och lyckas få till två helt okej rundor som ger mig en 3dje plats i kvalet.

Vid detta lag har vi insett att kopplingen inte är helt okej ändå. Men men, fy skam för den som ger sig! Fick möta Fredrik Persson i sin grymma s13 1jz i top 8 där jag gick vidare och fick då möta kval ettan och årets kung mr Sjödin, där drog Sjödin det längre strået och lämnade mig att köra om 3/4 plats mot Dennis, en battel som jag är mest nöjd över från hela helgen då det kändes som att jag la en riktigt jäkla tight chase repa, och med en solid lead run så klev jag därifrån med Brons pengen i handen! Så en tredje plats på årets SM Final med en bil som ej var 100% känns ändå ruggigt bra!!

Fråm kims facebooksida
https://www.facebook.com/forsmotorsport?fref=ts

Öhberg chockade i MODIFIED klass!
I modified klassen var det Johan Öhberg som visade att han blir att räkna med framöver genom att vinna före Marcus Nilsson Mariesstads MS och Jonathan Borgström Östhammar och fyran Erik Kagg Gröndal MSK
I RM slutade Borgström som vinnare med 450 poäng tätt för Nilsson på 438 och Kagg tog trejdeplatsen på 399 poäng

Jonathan Borgström klarade trycket!
Har fyra raka tredjeplatser, jämn?
https://www.facebook.com/jonathan.borgstrom.3?fref=ts

Marcus Nilsson
https://www.facebook.com/marcus.nilsson.5205?fref=ts

Erik Kagg Gröndal MSK.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006439550848&fref=ts

Mer info finns på https://www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena?ref=hl
14-09-24 Svenska Mästerskapet avgörs på bakvänt Eskilstuna MotorSportArena!
Nu till helgen körs årets final i Svenska Mästerskapet/ (Dotz Power Drift Series ) i drifting på Eskilstuna MotorSportArena eller Gröndal / Greenvalley som den kallas av driftingfolket. Gröndal MSK fick ta över finalen då den planerade på Sturup blev inställd

Det kan tyckas som ”trist” att åka på samma ställe som deltävling nr tre men det kan Ni glömma! Några nyheter gör att det snarare blir tvärtom.

För att förarna skall få en extra utmaning så kör vi baklänges eller i vårt fall åt samma håll som alla andra grenar. Några förare har provkört och det fungerar förvånansvärt bra så en spännande dag väntar. Vi skall bjuda förare och publik på en spännande dag!

På fredag är det träning, på lördag avgörs SM:et
Kl 14:00 börjar elimineringen.

Söndagen är det öppet för förarna att skjutsa sponsorer.

Upplevelse och tävlingen!
Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, en mycket extrem bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av tre bedömmare/ domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering i banan, fart, rök mm

I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på bästa sätt.
I elimineringen åker man två och två och skall i korthet vara en kopia av bilen framför som inte är det lättaste om man ligger en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt! Förutom själva tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta en v8 eller större), ett motor och däcksljud samt doften av bränt gummi. Eskilstuna är kallat ”lilla Japan” då den är lik en av de bästa banorna i världen! Alltså bäddat för en upplevelse utöver det vanliga!

Sjödin favorit i PRO INT klassen!
Vi hade hoppats på några fler förare men när man läser listan på anmälda idag så kan den bara sammanfattas som jämn och hög nivå! Större delen av den svenska eliten är på plats.

Topp fem är
1 Fredrik Sjödin Sundsvall som kommer med tre raka segrar och 300 poäng.
2 Rickard Ivars Rasbo Mk har 253 poäng
3 Johan Andersson Linköpings MS 249 poäng
4 Jens Stark Juntilla SMK Hedemora 207 poäng
5 Mikael Långh MK Skandia 197 poäng

Här följer en kort presentation av några av förarna och länk till resp facebooksida.
Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin

Rickard Ivars Rasbo men boende i Västerås är mannen som skall hota Sjödin om SM tecknet. ww.facebook.com/rickard.ivars.5?fref=ts

Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan. Regerande svensk mästare från Linköping
www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts

Jens Stark SWE Toyota GT 85 har kanske startfältets coolaste bil? Även här finns vinstkapacitet..
www.facebook.com/pages/ABSMotorsport/575209672544101

Jim Nordqvist SWE Nissan S14. Ligger 12.a I serien
www.nordquistdriftingteam.com/galleri/2013/dpds-3-gr%C3%B6ndal-drift-festival-2083571

Andreas “Mad Mange” Magnusson från Norrköping i en Opel Calibra.
En man som alltid bjuder på show! Andreas var tvåa i årets första deltävling i SM och ligger åtta inför finalen www.facebook.com/MadDrift.se?fref=ts

Kim Fors hemmafavorit i PRO INT!
Kim Fors (bild) boende i Eskilstuna och kör för Gröndal MSK får stå som hemmafavorit! Kim vann RM ifjol och har i år gått upp till högsta klassen med sin potenta Nissan. Har haft en strulig SM säsong men tog nyöigen en brons i NEZ Drift championship Kim kan banan utan och innan och är en man som åker för seger https://www.facebook.com/kim.b.fors?fref=ts

Från vårt grannland Finland kommer Sebastian Engblom som hört gått om banan från sina

De landsmän som åkte NEZ i Juni.
Öppet i MODIFIED klass!
Räkna med fight på lördag då serien är jämn.

Topp fem är:
1 Jonathan Borgström Östhammar 270 poäng
2 Marcus Nilsson Mariestads MS 248 poäng
3 Henrik Åkesson Volvo MK 229 poäng
4 Erik Kagg Gröndal MSK 229 poäng
5 Tobias Olofsson Mariestads MS 228 poäng

Jonathan Borgström är mannen alla jagar! Pallar han för trycket?
Har tre raka tredjeplatser så de ser lovande ut..
www.facebook.com/jonathan.borgstrom.3?fref=ts


Marcus Nilsson Mariestad har 22 poäng upp till ledande Jonathan och 19 poäng tillgodo på Åkesson.. Allt kan hända!
www.facebook.com/marcus.nilsson.5205?fref=ts

Erik Kagg Gröndal MSK började i fjol och utvecklas ständigt.
www.facebook.com/profile.php?id=100006439550848&fref=ts

Tobias Olofsson från Töreboda i en BMW
Också relativt ny i gamet men har redan satt respekt i konkurrenterna. Tobias slogs hela förra året med Kim Fors om RM titeln, Tobias är en flitig gäst på banan. Han har i år kört på flera ”galor” i PRO INT klassen och vill avancera i listan.
https://www.facebook.com/TobiasOlofsso

Slutligen mannen från Eskilstuna som gör 360 med bil!
Johan Öhberg också han från Gröndal MSK som inte tävlat i serien men är en gudabenådad förare som kan spöa hela gänget!

Se filmen där han gör flera 360 (snurr helt varv ) och sen fortsätter som inget hänt! http://vimeo.com/102468309
Hela listan på anmälda finns här: www1.idrottonline.se/GrondalsMSK-MotorcykelochSnoskoter/SMfinaliDrifting/Anmalda/

Johan Heggblad med och utvecklar driftingen mm
Tävlingsledaren Johan Heggblad är en man med stort engagemang för motorsport. Han har stor del i asfaltbanans motorsportområdets utveckling. Han har varit med och grundat föreningen som i dagsläget har över 60 utövare med licens.Johan är även en av papporna till den nya sportgrenen Legends Racing.

Sen våras har han också ingått i ledningen för driftingens SM serie då Johans specialitet är att se hela event och att få tävlingen att ”flyta”. Sen kollegan Peter Sandström lämnat under Augusti så har det jobbats stenhårt med att få in flera personer som driver serien 2015.Tanken är en att ha en bred kunskapsbas (förare, teamägare, sponsorer, arrangörer, media, bedömmare m.fl) som kan skapa ett bättre och attraktivare mästerskap till 2015.

Alla nya tankar och idéer kommer presenteras inom en snar farmtid.
Peter Lagerlöf kassör i Gröndal MSK är positiv över att en bred grupp kan ha inflytande. Jag är uppvuxen med motorsport och sett hur många grenar utvecklas under 40 år , både positivt och negativt.

Driftingen är en ung gren som också har en modern ”kultur” där det är nöjet att åka som ofta är det viktiga. Det finns flera internationella ”serier” eller galor som riskerar att få en karaktär av uppvisning. För att inte bli klassade som ”Wrestlingsport” så krävs att Mästerkapen blir duktigare på att förklara och profilera tävlingsmomentet.

Likaså tror jag det vore det bra om man få till nån form av kvalificering för en serie i flera länder.

Motorsporten bra för Eskilstuna!
Helgens final avgörs på Eskilstuna MotorSportArena, ett motorsportområde som är relativt okänt i Eskilstuna men är vida känt i övriga Sverige.

Asfaltbanan har verksamhet i praktiken alla dagar i veckan. Det finns också stort intresse från näringslivet att bidra till en utbyggnad.
Nu på lördag körs samtidigt radiostyrd bilsport på Sveriges nyaste bana! (2 veckor) SMK Södermanland har start & mål för Nybyrundan på området och vi kör finalen. Samtliga har 80% tillresta besökare! Vi står för profilering av Eskilstuna!

Löpande info om tävlingen kommer läggas ut på tävlingens facebooksida www.facebook.com/EskilstunaMotorSportArena?ref=hl


14-07-18 11 nationaliteter på Mantorp Park
Nu i helgen den 19-20 juli arrangerar Mantorp Park för första gången en internationell stortävling i Drifting. Med Drift Allstars kommer de bästa förarna från Europa och hela 11 nationer är representerade.
– Vi har fått köpa in en del nya nationsflaggor och frågan är om det någonsin varit så många länder representerade på Mantorp Park samtidigt, säger Mikael Andersson på Mantorp Park.

Målsättningen med tävlingen är att ge den svenska publiken möjlighet att uppleva sporten på toppnivå, samtidigt som de svenska förarna ska få möjlighet att mäta sig och se hur de klarar sig i internationell konkurrens. Därför är tio av Sveriges absolut bästa förare är inbjudna, efter att ha presterat på topp nivå på tidigare evenemang under året.

Drift Allstars ses av många som ett inofficiellt europamästerskap med åtta deltävlingar i lika många länder.
– Detta kommer bli årets snabbaste bana där förarna kommer få manövrera bilarna i uppåt 180 kilometer i timmen och dessutom med sladd, säger den irländske promotorn för Drift Allstars Niall.

Att det kommer bli tuff körning och spektakulära race råder det ingen tvekan om. Drifting är en av de mest publikfirande och imponerande motorsportsgren att titta på.

De inbjudna förarna från Sverige är:
Alexander Granlund, Karlstad
Jim Olofsson, Bjurholm
Andreas ”MadMange”, Norrköping
Jocke Sjöö, Linköping
Daniel Johansson, Linköping
Johan Halvarsson, Ludvika
Dennis Martinsson, Mjölby
Rasmus Möller, Kvidinge
Fredrik Sjödin, Sundsvall
Johan Andersson, Linköping
14-06-29 Alexander Granlund vinnare i NEZ drift Eskilstuna!
Idag avgjordes premiären av 2014-års NEZ Drift Championship på Eskilstuna Motorsportarena. Stora delar av den svenska eliten fick se sig hårt utmanade av våra gäster från öst! Direkt på fredagens träning visade Jarmo ”Jammu” Savolanen att han skulle bli att räkna med i sin stora extremt starka mercedes. Jarmo åkte klart flest varv på fredagen och att de regnade spelade ingen roll. Det enda han tvingades göra var att ställa ned ca 250 HK!

Granlund tränade bra.
Några svenska förare anlände på lördagsmorgonen då de ”känner” banan. Fredrik Sjödin, Johan Andersson och Alexander Granlund var lite chockade över att den redan tekniska banan var ännu svårare!

Banan är satt av Kristine Stanevica Lettland som på första föramötet förklarade hur det skulle åkas och Grandlund m.fl lyssnade och redan efter några varv hade de förstått hur det skulle gå till.

Jarmo satte nivån direkt i första kvalet!
Första kvalomgången var mycket jämn och bäst var vår finske vän Savolanen 93p Tätt följd av Fredrik Sjödin 89 och Johan Anderson 87 och sen hemmaföraen Kim Fors 83! Femma var Jens stark 83 och sexa Alexander Granlund 80.

Kim Fors bäst i andra omgången!
I andra omgången försökte alla bättra på de redan bra rundorna men det var få som lyckades. Bäst var Kim Fors på 91,7 som också hamnade två inför stegen! Trea inför stegen var Fredrik Sjödin 89,3, fyra Johan Anderson 87,3, Femma Ismo Teiniä Fin 86. Det var ett mycket jämnt startfält som tog sig an elimineringen eller twin battles som den kallas.

Granlund kung i första omgången!
Åttondelsfinalerna bjöd på högsta nivå direkt. Alexander Granlund började med att slå ut legenden från Lettland Ivo Cirulis efter två grymma twin battles.

Svenske mästaren Johan Andersson slog sen ut Tönis Kipper Estland i en ännu jämnare kamp. Kristjan Sala Sambre Estland skickade sen hem Ismo Teinilä till Finland efter ett svårbedömt heat.

I femte twin battlen blev det lika mellan Kim Fors och Mad Mange och det tvingades till omkörning. Och där visade Kim att skall man spöa honom på Gröndal skall man åka grymt bra.Twin battlen avslutades med att de i praktiken satt ihop.

Sen i heatet mellan Jim Nordqvist och Mikael Långh så var Jim bäst och gick vidare. Fredrik Sjödin visade sen Alexander Kvist varför han leder SM med två grymma rundor. Speakern förklarade samtidigt varför det står morfar på hans bil (bästa sponsorn är morfar). Åtondelarna avslutades med att Jens Stark piskade Tobias Olofsson i ytterligare ett grymt
heat.

Grymma Kvartsfinaler!
Kvartsfinalerna inleddes med två grymma heat mellan Jarmo S och Alexander G. Det slutade med att Jarmo körde bort bakhjulet strax före muren eller the snake som den kallas på Gröndal.

Sen hade Johan Andersson och Kristjan Sala Samre nästa showheat där Johan til slut gick vidare till semi mot Alexander Granlund. Efter det så var det Kim Fors och Jom Nordqvist som två mycket jämna åk men Kim drog till slut det längsta strået och var klar för semi.

Sista kvartsfinaler var helt grym!
Jens stark och Fredrik Sjödin bjöd publiken på show och Jen vann till med liten marginal.

Semifinaler i världsklass!
Alexander Granlund och Johan Andersson hade ett heat där hela publiken bara stod och skrek

Ett av de bästa heaten nånsin på svensk mark!
I den andra semin hade Kim Fors och Jens Stark ännu ett grymt heat där Jens till slut och gick

till final.

Johan Andersson och Kim Fors hade sen ännu ett tokspännande heat om tredje plats där hemmaföraren Kim Fors till slut vann tredje plats!

Omkörning i finalen!
Till finalen började det regna lätt så det blev ännu svårare och det gjorde det svårt även för bedömmarna så det krävdes ytterligare ett heat för att avgöra det hela. Och om dagens heat varit bra så var detta änu bättre!! Man brukar säga att de byter klistermärken med varandra och det är den bästa beskrivningen man göra. Bättre drift går inte att få.

Det var en mycket nöjd Johan Heggblad (tävlingsledare Gröndal MSK) som kunde sammanfatta dagen efter att fått mycket beröm för arrangemanget, banan och alla funktionärer som skötte sig föredömligt.

Nu är det en månad kvar till SM i drifting som avgörs på banan sista helgen i juli.

14-06-26 Prestigemöte i drifting på Eskilstuna MotorSportArena!
Nu till helgen arrangerar Gröndal MotorSportKlubb premiären av 2014-års NEZ Drift Championship på Eskilstuna Motorsportarena eller Gröndal som det kallas i folkmun. NEZ står för NORTH EUROPEAN ZONE och är bilsportsförbunden i norra europas samarbertsorgan som också arrangerar mästerkap. Driftingen växer explosionsartat men detta är enda serien där förbunden korar en mästare.
Annars är det ofta separata inbjudningstävlingar som arrangeras av eventbolag. Trots den korta anmälningstiden så har vi lockat ett mycket sevärt startfält med förare från Estland, Finland, Lettland och Sverige.

Upplevelse och tävlingen!
Att beskriva drifting är ofta svårt, det måste upplevas! I korthet, en mycket extrem bil åker på kontrollerad sladd och bedöms av tre domare efter vissa kriterier, enkelt förklarat placering i banan, fart, rök mm.

I kvalificeringen åker man själv och skall utföra detta på bästa sätt. I elimineringen åker man två och två och skall i korthet vara en kopia av bilen framför som inte är det lättaste om man ligger en meter bakom i 130 km/ h och det är rökfyllt! Förutom själva tävlingsmomentet kryddas upplevelsen med ljud (ofta en v8 eller större), ett motor och däcksljud samt doften av bränt gummi. Eskilstuna är kallat ”lilla Japan” då den är lik en av de bästa banorna i världen! Alltså bäddat för en upplevelse utöver det vanliga!

Spektakulärt startfält!
Vi hade hoppats på några fler förare men när man läser listan på anmälda idag så. Kan den bara sammanfattas som jämn och hög nivå! Stora delar av den svenska eliten utmanas av våra gäster från öst! Här följer en kort presentation av förarna och länk till resp facebooksida.

Fredrik Sjödin Sundsvall leder årets SM serie och åker inte hit för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/fredrik.sjodin

Johan Andersson, team generation sideways i en Nissan. Regerande svensk mästare från Linköping
https://www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts

Mikael Lång Linköping och teamet generation sideways i en Nissan Trea i årets SM premiär i Karlskoga.
https://www.facebook.com/GenerationSideways?fref=ts

Ismo Teinilä FIN Toyota, En av ”turisterna” med vinnarambitioner. Han var trea i NEZ Pärnu 2013 och Nia i 2013 års NEZ slutställning. Tobias Olofsson från Töreboda i en BMW
Också relativt ny i gamet men har redan satt respekt i konkurrenterna.

Tobias slogs hela förra året med Kim Fors om RM titeln, Tobias är en flitig gäst på banan
Och kan också utmana.
https://www.facebook.com/TobiasOlofsso

Karl- Sander Lebbin Estland i en stor BMW
Är man med i teamet Estonia Drift Bandits så kanske man inet behöver säga mer än sevärd!
https://www.facebook.com/pages/Karl-Sander-Lebbin-alias-Tige- Mesilane/214417918587621

Kristjan Salmre Estland
Ännu en showman från Estland.
https://www.facebook.com/sallu1bmw

Ivo Cirulis Lettland i en nybyggd BMW för året.
Ivo är en av många segeraspiranter, En förare som har hållit på några år och är en av de stora namnen i Lettland, han var 9:a i NEZ Riga 2013 och har utlovat revanch.

Tönis Kipper Estland i en Nissan.
Ännu en förare som inte åker hit för att bli tvåa.
https://www.facebook.com/skysmokedriftteam?fref=photo

Alexander Granlund, från Karlstad och No coast Racing behöver inte presenteras I driftingvärlden. Alexander i sin BMW är mannen som ”sparrade” mot Mad Mike på Gröndal när han var här i fjol. Även här är det nog bara en plats som gäller, överst!
https://www.facebook.com/alexander.granlund.5/about

Alexander Kvist från Vargöni Nissan S14
Ännu en lovande förare som i år kör b.la DATT serien.
https://www.facebook.com/alexander.kvist1

Jim Nordqvist SWE Nissan S14
Var 12:a efter Alexander Granlund I SM premiären 2014 och tvåa i den andra deltävlingen i Sundsvall, www.nordquistdriftingteam.com/galleri/2013/dpds-3-gr%C3%B6ndal-drift-festival-20835711

Kim Fors SWE och Eskilstuna och hemmaförare från Gröndal MSK i en Nissan S14 Kim är ganska ny i sporten då han började för bara några år sen då han flyttade ner från norrland. Kom ut till banan en dag och frågade vad man kunde åka här? Skoter gick ju inte. Vann RM ifjol och har i år gått upp till högsta klassen med sin potenta Nissan. Kim kan banan utan och innan och kan överaska.

Andreas “Mad Mange” Magnusson från Norrköping i en Opel Calibra
En man som alltid bjuder på show! Andreas var tvåa i årets första deltävling i SM.
https://www.facebook.com/MadDrift.se?fref=ts

Joachim Johansson SWE Nissan S13
En av många lovande unga driftare som tar chanson att utmana.
https://www.facebook.com/ViciousCompany

Jens Stark SWE Toyota GT 85
Ligger på sjunde plats i årets SM serie
https://www.facebook.com/pages/ABSMotorsport/575209672544101

Sist men inte minst!
Jarmo Savolainen FIN MB 500 Sec

Femma I Pärnu och tia i 2013 års NEZ serie.
Jarmop har kanske tävlingens mest udda bil som ofta blir publikfavorit, en gammal Mercedes Benz Coupe med 1 100 hk! se film (https://www.youtube.com/watch?v=-X3yeRFXsuM#t=12)

På fredag eftermiddag är det träning.
På Lördag förmiddag är det träning och kval och kl 15:00 drar elimineringen igång.

Inte bara drifting, vi kommer förhoppningsvis även bjuda på lite Legends cars, den nya racingklassen i sverige.
Löpande info kommer läggas ut på tävlingens facebooksida https://www.facebook.com/NEZDRIFTESKILSTUNA


14-06-19 Stortävling i drifting i Eskilstuna nästa helg!
Svenska Bilsportförbundet och Gröndal MotorSportKlubb presenterade stolt i januari att vi skulle arrangera premiären av 2014-års NEZ Drift Championship den 27-28 Juni på Eskilstuna Motorsportarena eller Gröndal som det kallas i folkmun.

Av flera skäl så har vi tvekat över att dra igång arrangemanget (se sep pressinfo) men efter Stora påttryckningar från både bilsportförbunden och inte minst förarna så togs beslutet för två veckor sedan att -då Vi har Sveriges bästa bana så VI KÖR! berättar Johan Heggblad tävlingsledare.

NEZ står för NORTH EUROPEAN ZONE och är bilsportsförbunden i norra europas samarbertsorgan som också arrangerar mästerkap. För första gången i Sverige kan vi få se de bästa förarna från nio länder! Danmark, Estland, Finland, Island, Litauen, Norge, Lettland, Ryssland och Sverige Driftingen växer explosionsartat men detta är enda serien där förbunden korar en mästare. Annars är det ofta separata inbjudningstävlingar som arrangeras av eventbolag.

Fokus på tävlingen!
Att arrangera en tävling av denna storlek på tre veckor är ju ett omöjligt uppdrag men vi får mycket hjälp från svenska bilsportförbundet m.fl och Nu jobbar vi stenhårt för att tillsammans skapa ett bra arrangemang. Vi lägger all fokus på att göra en bra tävling och kommer inte ha den festplats som man har i ex Riga Som arrangerar finalen och brukar dra ca 20 000 i publiken.

Spektakulära förare redan anmälda!
Omgående då anmälan öppnade så anmälde sig flera av Sveriges bästa förare med extrema bilar. Jens Stark med en Toyota GT, hemmahoppet Kim Fors med en Nissan, Mad Mange med sin Opel Calibra med flera Från finland anmäldes idag en mycket spektakulär bil, Jammu Savolainens MB Coupe med 1 100 hk se film
(https://www.youtube.com/watch?v=-X3yeRFXsuM#t=12) är en av många mycket sevärda bilar som vi
kommer få se kämpa nästa helg,

Löpande info kommer läggas ut på tävlingens facebooksida https://www.facebook.com/NEZDRIFTESKILSTUNA
14-06-19 Flera avgår ur Gröndal MSK styrelse då vi tröttnat på Eskilstuna kommuns agerande!
Nu har droppen fått bägaren att rinna över! Ordförande Patrick Lundstedt, sekreterare Pelle Blomgren har lämnat sina platser i styrelsen med
omedelbar verkan.

Peter Lagerlöf kassör lämnar sin plats på det extra årsmöte som kommer att hållas när vi vet förutsättningarna för vår verksamhet. Ekonomi och bokföring måste skötas men Peter medverkar inte på några möten med kommunen. Vi vill hålla på med motorsport och föreningsliv men som det har varit är kommunens agerande eller
icke agerande ett ständigt ämne och energitjuv och det håller inte.

Experkunskap krävs!
Styrelsen är detta till trots beslutsför men vi söker nya namn med den spetskompetens som tydligen krävs för att agera i Eskilstuna kommun. Vi har sen tidigare kompletterat med Fredrik Dahlberg som är sakkunnig inom bygglov, bygglag och vad som krävs. Vi söker nu bl.a en person med avancerad juridikkunskap inom kommunallag mm. Vi har också ett gott samarbete med sörmlandsidrotten som bistår med experthjälp. Vi har byggt en bana som får lovord av alla utom Eskilstuna kommun? Redan från byggstart 2009 har vi kallat banan för multibana, vi bygger en bana som klarar flera grenar! Det är av flera skäl, främst för att vi vill att banan skall nyttjas alla dagar i veckan.. Det skall ge en ekonomi att underhålla och utveckla banan och dess omgivning. Vi vet att vi tänkt rätt då vi fått mycket positivt beröm för vårt unika tänk. Ett bevis på detta är att andra banor redan nu tar efter konceptet. Gelleråsen är först ut att bygga en kortare bana och flera ”kopior” är på gång. Vi har enligt många utövare Sveriges bästa drifting och supermotobana!

Föreningen har över 50 licenserade aktiva utövare! och cirka hälften är nya! Till det skall även läggas uppskattningsvis ca 200-300 utövare som köper engångslicenser Trots det så är 80% av de som åker på banan dag inresta för banans skull.

Området skulle med små medel kunna bli unikt i Sverige om föreningarna får jobba ihop!
Eskilstuna har ett unikt område! Smederna har Sveriges modernaste speedwayovaler men med ett eftersatt underhåll. SMK har ett område där det bedrivs enduro,trial, motocross och offroad, de har under en lång tidi praktiken fått sköta sig själva och inte belastat kommunen men även de behöver hjälp. Gröndal MSK skulle kunna på asfaltbanan köra time attack, drifting, crosskart,supermoto, minimoto, trafikutbildning för MC och bil mm mm Och tanken var även karting. Med ett gemensamt tänk och nya anpassade gemensamma lokaler, gemensamma större parkeringar/ depåer, kommunalt vatten & avlopp mm så kan området bli sveriges bästa! Utvecklingsmöjligheterna är många men idag känner vi oss rent ut sagt motarbetade eller så kan man säga att det bromsar utvecklingen av motorsportområdet.

Kommunen har ingen plan och dålig kommunikation internt och externt! Vi har sedan föreningen bidades i praktiken känt oss frågasatta och motarbetade. Vi har hela tiden varit öppna och gjort exakt vad som önskats av komunen men det duger ändå inte. Om det tas ett politiskt beslut som vi uppfattar som positivt så kommer det i praktiken omgående Ett tjänstemannabeslut som är negativt som försvårar vår verksamhet.

Fem exempel
Brandinspektion
Vi blev uppmanade av komunens tjänstemän att flytta ur våra hyrkartar ur det garage vi hyr av kommunen med hänvisning till en brandinspektion, vi fick inte vara med eller träffa inspektören. Två dagar senare sker stölden av samtliga hyrkartar! När vi köpt nya har vi efter långa diskussioner fått ha dem i garaget men tvingas tömma dem på allt bränsle, detta orsakar mycket onödigt jobb och stör både oss och smederna när de skall ha match. Efter att vår Fredrik Dahlberg utrett frågan så visar det sig enligt samma inspektör att vi får ha 500 liter bränsle i garaget och att fordonen inte alls behöver tömmas?? Hur kan en tjänsteman tolka så fel flera gånger?

Ny väg och parkering
Under våren 2013 lade föreningarna fram ett gemensamt förslag om ny väg och ny övre parkering. Tanken var att göra en stor övre parkering, för att få den plan behöver det tas bort mycket material, det betyder att det frigörs en stor mängd material som vi skulle kunna använda till att bygga väg runt speedwayovalen.

Det skulle ge en säkrare arena och alla skulle kunna bedriva verksamhet samtidigt. Vi skulle få en publikparkering som ligger centralt placerad och smederna skulle få en mer praktisk, snyggare och framförallt ett säkrare entré område. Föreningarna skulle göra jobbet och få låna maskiner. Kommunen skulle behöva stå för diesel och ev den översta ytan på vägen. Det som händer är att det är ”svalt intresse” från tjänstemannahåll och det är många svåra beslut av länsstyrelsen m.fl Vi ber att våra sakkunniga får vara med för att hjälpa till men det går inte?? När vi sent om sider i praktiken tar kontakt själva med länsstyrelsen så är det inga stora frågor om viresonerar om det. Men kommunens tjänstemän stoppar vägbygget.

Under sen våren startas en panik åtgärd med utökande av övre parkeringen som Smederna själva med viss hjälp från oss övriga får bygga.

Man skulle med fördel samordna detta jobb med när det skall dras el, vatten och avlopp till den nya miniracingbanan på området men ingen har tänkt tanken?? Trots att föreningarna påpekat det.
13-02-28 RM-regler för Time Attack publicerade

Nu finns tävlingsregler för Time Attack publicerade på www.sbf.se .
Mästerskapet administreras av Driftingutskottet och du finner reglerna här.
10-03-18 Alx Danielsson på bredsladd
Raceresset Alx Danielsson ger sig på nya tävlingsformer. Efter att ha kört det mesta från monstertruckar till de extremaste formelbilar hoppar Alx nu även på drifting, konsten att köra snyggast på tvären, för Arash Adibs team, PBZ.
- Drifting är ett kul komplement till mina övriga åtaganden och det passar också bra ihop med hur vi vill profilera Danielsson Motorsport i framtiden, säger Alx. Utöver vår banracingverksamhet i JTCC och olika Porscheklasser utvecklar vi även projektbilar som vi gärna kopplar ihop med driftingen. Och sen vill jag ju ha lite kul bakom ratten också.

Utomlands, och framför allt i Japan och USA är drifting en stor sport men i Sverige har grenen legat i träda under de senaste åren. Tillsammans med Arash Adib, som även sitter i Svenska Bilsportförbundets driftingutskott, försöker nu Alx blåsa liv i driftingen igen.
-Drifting är en bra och kul inkörsport till motorsporten. Det är enkelt att både delta och arrangera och för publiken är det väldigt spektakulärt. Arash tog driftingen till Sverige och med gemensamma krafter ska vi försöka få fart på den igen.

Bilen som Alx kommer att köra, en Nissan Skyline R33, kan beskådas på Bilsport Performance Show, den 2-7 april, på Elmia-mässan i Jönköping. I Svenska Bilsportförbundets monter kommer också intresserade att kunna få mer information om drifting.

Danielsson Motorsport, www.dms.se
Alx, www.alx.nu
09-03-30 Driftingträning!
Söndagen den 5/4 kl 1000 drar vi igång Sydsveriges första organiserade driftingträning.
Platsen är på Läreda industriområde, öster om Bergendahls.

Är du intresserad av att prova på så tar du med dig en hyfsat potent bil samt en "bilsport- el mchjälm", vilket är det lägsta kravet för att få köra.

Det går bra att förhandsanmäla sig på hlmkmail@yahoo.com eller att ställa frågor.

C G Wilke 070-521 58 02, Träningsansvarig


07-05-08 Regler för 2007
Regler för 2007 i Drifting finns nu att ladda ned från sbfs hemsida:
http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=5

05-09-25 Rickard Larsson första mästaren i Drifting
Drifting är en ny gren inom SBF och den första mästeren heter Rickard Larsson. Rickard är från Örebro och sladdade runt i en PV544 från 1960.

Tre deltävlingar har ingått i Swedish Drift Series, där de två första gick på Malmby flygfält i Södertälje. Där kom Rickar tvåa respektive trea. Tredje deltävlingen gick på Västerås flygplats och där hade Rickard en hård kamp mot Henrik Carlsson. Men i finalen snurrade Henrik, precis vid målgång vilket gjorde att domarna fick ett lätt jobb.

Drifting har nämligen domare som dömmer olika moment, som hur bredd det går, utan att man tappar kontrollen. Kraftig rökutveckling, gillas ockå!

Motorsport i Värmland gratulerar Rickard Larsson till segern!!

Mer info hittar du på www.drifting.se

05-04-07 Premiär för Drifting utanför Strängnäs
Gasa MK i Eskilstuna är den klubb som är först ut med att arrangera en tävling i Drifting - bilsportens första gren utan tidtagning.

Premiärdatum blir den 10 juli. Därefter arrangerar Gasa MK ytterligare två tävlingar, 13 augusti och 10 september.
- Tidigare har vi bara arrangerat mässor och utställningar, så det blir en spännande sommar, säger Henrik Carlsson, ordförande i Gasa MK.
Tävlingsplats blir södra banan på Malmby, gamla flygfältet utanför Strängnäs.
- Det är bästa alternativet för där finns flera naturliga kurvor, säger Henrik Carlsson.

Drifting har nyligen antagits som gren inom Svenska Bilsportförbundet. Reglerna är enkla: det gäller att köra på sladd så mycket som möjligt genom banan. Tre domare dömer, men också publiken är delaktig.
- O ja, ju större ovationer från åskådarna desto högre domarpoäng, säger Henrik Carlsson. I stora drag är också allt utom fyrhjulsdrivet och rörramsbilar tillåtet. Fast bakhjulsdrivet rekommenderas, eftersom det sladdar mera…

04-12-13
Drifting - en sportgren på tvären


De tre domarna tittar på hur väl föraren
behåller och utnyttjar sitt ställ på bilen genom
hela banan. Här ser vi Conny Jensen, Västerås.
Foto: Privat


Med Drifting får Svenska Bilsportförbundet sin första gren utan tidtagarur. Redan nästa år ska den förare utses som bäst behärskar att köra sin bil på tvären.
För den oinvigde kan det se ut som om Drifting bara är "bredsladdande" utefter asfaltsbanan.
- Domarna bedömer ett helt banparti och i princip ska du åka racinglinjen - fast på ställ, säger Henrik Carlsson.
Tillsammans med Conny Jensen har Henrik redan ägnat ett par år åt Drifting, som ursprungligen startade i Japan för mer än 15 år sedan. Till USA kom grenen förra året och intresserade kom i tiotusental. Här hemma blir Drifting första nya sportgren inom Svenska Bilsportförbundet (SBF) sedan 1991.
- Publiken ser allt och det är action hela tiden. Hög fart, tight och mycket show, förklarar Henrik.
Här i Sverige kommer vi inledningsvis att få se bilarna tävla en och en under överseende av tre domare. Utomlands tävlar man också två och två, eller i team med uppemot sex bilar i samma heat.
- Vi räknar med att köra ett par tre tävlingar i sommar, säger Henrik.
Reglementet håller på att ta form, klart är dock att endast tvåhjulsdrivna bilar tillåts. Farterna blir för höga annars. Till instegsklasserna kommer det att vara fritt fram för vanliga bruksbilar.
- Ökar du effekten, och därmed farten, ökar också säkerhetskraven, säger Henrik som själv kör en modifierad, gatregistrerad Volvo 240 med skyddsbur.

Alldeles nyligen träffade företrädare för SBF Henrik Carlsson och Conny Jensen. En arbetsgrupp bildades och ett nytt möte är inplanerat innan jul.
- Vi tittade på grenen redan i somras och styrelsen bestämde att vi ska ta tag i taktpinnen, säger Kåge Schildt, förbundsordförande.
- Det här ligger i tiden och är definitivt någonting för ungdomarna och för publiken, fortsätter han.
Går alla planer i lås får STCC-publiken se Drifting redan i sommar i någon paus. Och då kan tidtagaruren läggas åt sidan. Här är det inte snabbast över mållinjen som vinner - utan den som bäst driver sin bil på tvären genom banan.


Fakta Drifting
Kännetecknas av: Att stället börjar innan kurvan och avslutas först efter hela bansektionen.
Bra jämförelse: Som konståkning fast med bil
Startade: Första större tävlingen kördes 1989 i Japan där det heter Doriftu.
Tävling: Efter träningen är det kval och sedan eliminering som i dragracing.
Vinnare: Den som lyckas göra så mycket trick som möjligt på en viss bansträcka. Och till publikens jubel, vilket är en viktig faktor.
Klasser utomlands: En bil, två eller hela team med upp till sex bilar i samma heat.
Däcksåtgång: Ett nytt räcker knappt en tävling… Lite beroende på bilens effekt och vikt.
Banminimum: Tre svängar åt olika håll och en kort raka.
Medlemmar i arbetsgruppen: Henrik Carlsson, Conny Jensen, Daniel Azzarri (SBF:s kansli), Kenneth Thorén (förbundsstyrelsen) samt Håkan Kujahn (rallyutskottet).
Info: Ring Henrik Carlsson 0707-386 707




Tryck här för mer info!