Drivers
Open 2010-2015
17-12-03 Spännande avslutning
på Drivers Open-säsongen
Bengtsfors MotorClub körde årets final i Drivers Open. Föreningen
firade att de nu har kört Drivers Open i precis tio år. Den första
december 2007 kördes den första Drivers Open-tävlingen och sedan
har det bara rullat på
Helgens tävling var den 67:e tävlingen
sedan starten. Flera hundra förare har genom åren fått chansen
att prova på denna enkla och roliga motorsportgren. BMC har arrangerat flest
DO-tävlingar av alla klubbar i landet!
Helgens tävling vanns av Ulf Andersson före Yngve Jansson och Joakim
Strömberg. Dessa tre körde i den framhjulsdrivna klassen. Den bakhjulsdrivna
klassen vanns av Mattias Olofsson före Magnus Ericsson och Joakim Strömberg.
Desireé Ehrt vann damklassen, Kenny Löf vann den fyrhjulsdrivna klassen
och Mikael Eriksson vann 50 +.
Det kördes även ett mästarmöte mellan de båda banracingprofilerna
Erik Berger och Tommy Jagerwall. Tillsammans har de närmare 30 SM-medaljer,
men Drivers Open är något helt annat och många förare i
Bengtsfors har blivit specialister på denna gren. Berger och Jagerwall hade
inte en chans att hänga med i toppstriden, med de var lika glada ändå.
Jagerwall kom lite fel i första åket och fick backa för att komma
rätt. Samma sak hände Berger i sista åket. I den kanonhårda
konkurrensen har man inte råd med sådana misstag. Ingen bröt
tävlingen. 92-årige Berger vann mästarmötet mot Jagerwall.
Jagerwall såg nyktert på situationen efteråt. Jag har
upplevt allt mellan himmel och helvete inom motorsporten. När jag var i Bengtsfors
2015 var jag i himlen då jag vann jubileumssprinten. Den här gången
gick det åt helvete och så kan det bli ibland, men huvudsaken är
att man har kul, sa Jagerwall.
I den rekordjämna klubbmästerskapsserien var det helt omöjligt
att sära på Ulf Andersson och Joakim Strömberg i den framhjulsdrivna
klassen. Båda hade en seger, två andraplatser och en tredjeplats.
De fick därför dela på förstapriset. Mattis Karlsson kom
trea. I den bakhjulsdrivna klassen vann Ulf Andersson medan Joakim Strömberg
och Mattias Olofsson hamnade på samma poäng och fick dela på
andraplatsen!
Bengtsfors MotorClub hade sin traditionella årsfest där alla priserna
delades ut tillsammans med specialpriser och lotterier. Joakim Strömberg
uppmärksammades lite extra då han är den förare som har kört
flest Drivers Open-tävlingar av alla. Av 67 tävlingar har han varit
med i 55. Han är även den mest framgångsrike föraren med
19 förstaplatser, 14 andraplatser och 12 tredjeplatser! Erik Berger fick
ta emot ett vandringspris från 50-talet som någon hade hittat på
en auktion!
15-10-25 Drivers Openfinalen
Bengtsfors MotorClub avrundade säsongen med Drivers Open-finalen i Gapungebyns
grusgrop. 39 förare kom till start för att köra det 1.5 km långa
specialprovet tre gånger. Emil Gavling var en av förhandsfavoriterna,
men han körde på en tunna i första åket, och det har man
inte råd med om man skall vara med och slåss om segern. Man får
2.5 sekunders straff om man kör på en tunna. Andreas Karlsson tog ledningen
före Joakim Strömberg. Karlsson utökade ledningen i andra åket
genom att sätta tävlingens snabbaste tid. Gavling tog in två sekunder
på Strömberg. Karlsson lyckades tangera sin tid i tredje åket
och därmed var han klar klubbmästare för första gången.
Gavling var bara tiondelen efter Karlsson på sträckan. Strömberg
tog i för kung och fosterland, men han lyckades inte sätta någon
bra tid så han tappade i stället andraplatsen till Gavling.
Av tradition brukar det alltid vara framhjulsdrivna bilar i topp i resultatlistan,
så även denna gång. De sju första platserna togs av framhjulsdrivna
bilar. Bengtsfors MotorClub instiftade därför ett nytt vandringspris
till den bakhjulsdrivna klassen i år. Mattias Olofsson blev den förste
mästaren. Mikael Eriksson kom tvåa och Tomas Johannesson kom trea.
I klassen för förare över 50 år vann Kenth-Eric Gustavsson
före Bjarne Bergsjö och Örjan Nilsson. Damklassen vanns av Paula
Jacobsson före Desireé Ehrt och Maiken Ottesen.
Bengtsfors MotorClub kan se tillbaka på en lyckad säsong under sitt
65:e år. Höjdpunkten var naturligtvis jubileumsracet i juli i samband
med Erik Bergers 90-årsdag. Erik Berger var med på festen på
Dalia och delade ut priserna till klubbmästarna.
-Det är ingen konst att vara ordförande i den här föreningen,
för vi är ett glatt gäng som alltid har det trevligt tillsammans.
Funktionärerna är rutinerade och alla vet vad som behöver göras
inför varje tävling och allt brukar bara flyta på utan några
större missöden. Vi har en härlig gemenskap tillsammans när
vi utövar den sport vi älskar allra mest, sa ordföranden Bengt-Åce
Gustavsson.
-Det har ju varit en del skriverier om busköringen på köpingen.
Det har inte undgått någon att det körs ganska vilt på
gator och torg nattetid. Vi från motorklubbens sida tycker det är synd
att dessa ungdomar inte tar chansen att vara med oss och köra Drivers Open
i stället. Det är en bilsportgren som passar alla och inte kostar det
mycket heller. Jag har dock förståelse för att det kanske inte
är den typen av motorsport som tilltalar dem. Min generation växte upp
med Ronnie Peterson och Stig Blomqvist och vi vill i första hand tävla
mot klockan. Ungdomarna idag är uppväxta med Fast and Furius-filmerna
samt Ken Block och då är det drifting vi pratar om. Att jämföra
drifting med rally är som att jämföra konståkning med ishockey.
Det är så lätt att generalisera och tycka att ungdomarna borde
köra rally bara för att de är bilintresserade, men jag tror ingen
skulle komma på tanken att be en konståkare börja spela ishockey
bara för att det inte finns någon istid. Min förhoppning är
därför i stället att kommunen kan hitta en plats där ungdomarna
kan få utöva drifting i säkerhet. Vi från Bengtsfors MotorClub
har visserligen inte arrangerat någon driftingtävling ännu, men
vi har stor erfarenhet av att arrangera biltävlingar i allmänhet och
vi kan därför komma med många tips och råd. Speciellt vad
man bör tänka på när det gäller säkerhet. Drifting
är en av de starkast växande motorsportgrenarna idag och vi har t om
svenskar som kör proffessionellt i USA. Att hålla på med motorsport
medför ett stort ansvar och man bör föregå med gott exempel.
Rallyförare i allmänhet ligger inte och kör 200 km/h på allmän
väg bara för att de kan. Vi från motorklubbens sida vill härmed
sträcka ut en hjälpande hand i denna fråga, avrundar Bengt-Åce
Gustavsson, Bengtsfors Motorclubs ordförande.
För mer information besök gärna vår hemsida: http://www.bengtsforsmc.se/
11-11-02 Rafflande Drivers Open-final
i Bengtsfors
Bengtsfors MotorClub har arrangerat drygt 30 tävlingar i Drivers Open under
de senaste fyra åren. I helgen kördes den sista för året
och då lade man lite extra krut på att få till en bra tävling.
För första gången körde man både asfalt och grussträckor
samma dag. 52 förare mötte upp och man började dagen med två
asfaltprov på Karls Gärdes industriområde. Emil Gavling var snabbast,
men han körde rakt på en tunna och fick 2.5 sekunders tidstillägg.
- Ett programmeringsfel av mig. Jag hade memorerat banan, trodde jag. Plötsligt
stod det en tunna framför mig som jag hade missat att registrera, sa Gavling.
Joakim Strömberg tog hand om ledningen före Stefan Karlsson och Gavling,
som var så högt upp som trea, trots bestraffningen.
Tävlingen fortsatte med två sträckor i Ballast grusgrop i Gapungebyn.
Gavling satte två snabba åk, men sladdade på en tunna, igen...
Joakim Strömberg släppte inte in någon annan i matchen. Han vann
tävlingen före Stefan Karlsson och Gavling, som lyckades behålla
tredjeplatsen, trots tunnan! Stefan Gustavsson kom fyra, slagen med endast 0.1
sekund av Gavling!
Camaro Cup-föraren Jonas Nilsson kom åtta totalt och han vann den bakhjulsdrivna
klassen före Kjell Barkström och Sebastian Kellgren. I klassen för
förare över 50 år vann Ulf Andersson före Kenth-Eric Gustavsson
och Johnny Aldosson. Den 4-hjulsdrivna klassen vanns av Crister Blüme före
Sören Tolldin och Örjan Nilsson.
SSK-mästaren Richard Hansson fick en tuff uppgift mot DO-specialisterna från
Bengtsfors. Han hängde med bra på asfalt, i andra åket satte
han en av de allra bästa tiderna. Grusunderlag var något helt nytt
för honom, men han klarade av det också och slutade på sjunde
plats i tävlingen. Han var klart bästa nykomling. - Det här var
jättekul, jag kommer garanterat tillbaka och kör fler gånger,
sa Hansson.
Tävlingsdagen avrundades med galamiddag på Stenebygrytan där alla
deltagare bjöds på god mat och ett ordentligt prisbord. Joakim Strömberg
blev årets klubbmästare i BMC, då finaltävlingen även
gällde KM. Stefan Karlsson fick pris för årets rookie.
Nu blir det lite uppehåll för Bengtsfors MC, men redan den 21:a januari
är det dags för 6-timmars uthållighet på gamla Dalsland
Ring.
För mera information besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
11-10-30 Nya utmaningar för
Richard Hansson
Richard Hansson från Härryda kan se tillbaka på en fantastisk
säsong där det mesta har gått hans väg. Han tog 15 segrar
under året och kunde titulera sig mästare både i Volvo Original
Cup och i SSK-serien totalt. Lägg därtill en 4:e plats i junior SM och
en seger i långlopp.
Efter dessa framgångar fick Richard en inbjudan att köra Drivers Open-finalen
i Bengtsfors. Drivers Open är en av bilsportförbundets prova på
grenar som man kör med helt vanliga standardbilar. Tävlingsupplägget
påminner om rally, men toppfarten får aldrig överstiga 80 km/h.
Ett handikappsystem gör att även motorsvaga bilar kan hävda sig
mot motorstarkare dito. Richard fick köra en Opel Corsa med 55 hästkrafter.
Bengtsfors MotorClub har kört drygt 30 tävlingar de senaste fyra åren
och intresset för denna sportgren är stor uppe i de Dalsländska
skogarna. Till finalen kom 52 förare till start. Startfältet innehöll
förare från 18-65 år, några med en hel del rallyerfarenhet
och flera som aldrig tävlat någonsin tidigare.
Efter så många tävlingar har några förare blivit specialister
på denna gren och striden i toppen handlar ofta om tiondelar av en sekund.
Richard var ödmjuk inför sin uppgift och han förstod att det inte
skulle bli lätt att tampas med dessa erfarna förare på deras hemmaplan
i en bil som han aldrig ens hade sett innan tävlingsdagen. Richard kämpade
på bra på de inledande asfaltsträckorna och var klart bäste
nykomling på sjunde plats. De två avslutande sträckorna kördes
på grus, ett underlag som Richard aldrig tidigare hade tävlat på.
Han tappade lite tid till täten, men lyckades ändå behålla
sin sjundeplats. - Det här var hur kul som helst. Jag hade ingen aning om
hur det kändes att köra på grus innan, men det var jätteskoj.
Jag skall genast göra i ordning en bil tillsammans med en kompis och köra
fler gånger, sa Richard.
11-10-26 Drivers Open Festival
Bengtsfors MotorClub har kört de populära tävlingarna Drivers Open
i fyra år. Drivers Open påminner om rally, men man kör med helt
vanliga gatbilar där alla är välkomna att vara med gammal som ung.
Ett handikappsystem gör att det i teorin skall gå att vinna med vilken
bil som helst. Enkelheten har gjort att väldigt många förare har
tagit denna tävlingsform till sig. - Vi har haft flera hundra förare
som har kört. Några har bara provat någon enstaka gång,
medan andra har kört nästan samtliga tävlingar. Det brukar vara
ca 50 förare i snitt vid varje tävlingstillfälle, säger Bengtsfors
MotorClubs Ordförande Bengt-Åce Gustavsson.
Nu på lördag den 29:e oktober kör man årets sista deltävling
och då lägger de lite extra krut på att få till en riktigt
bra tävling. Man tävlar i fyra olika klasser; framhjulsdrift, bakhjulsdrift,
4-hjulsdrift och en klass för alla förare över 50 år. Finaltävlingen
är uppdelad i två delar, först två asfaltsträckor på
Karls Gärde i Dals-Långed. Sedan flyttar hela tävlingskaravanen
till Gapungebyns grusgrop där man kör två grussträckor, allt
för att det skall bli en rättvis fördelning för dem som gillar
grus respektive asfalt. Tävlingen gäller även vem som blir årets
klubbmästare. Det är extra mycket priser och pokaler denna gång.
Ett affischnamn finns med i startlistan och det är dubble SSK-mästaren
Richard Hansson från Härryda. SSK-serien har körts sedan 1971
och förare som Stefan "Lill-lövis" Johansson, Mattias Ekström,
Kenny Bräck och Janne "Flash" Nilsson har alla kört i SSK-serien,
men ingen av dem har blivit mästare där. Richard Hansson körde
juniorklassen i fjol, som han vann och han blev redan då SSK-mästare
(alltså den förare som tagit flest poäng under året, oavsett
klass). I år gick han över till Volvo Original Cup och han har haft
en helt makalös säsong. Han vann samtliga race och försvarade därmed
även titeln SSK-mästare. Han är den ende föraren som blivit
SSK-mästare i två olika klasser. Han körde även JTCC under
året och vann några segrar även där och han slutade fyra
i det mästerskapet. Nu blir det premiär för honom i Drivers Open,
frågan är hur snabbt han kan komma in en ny sportgren?
- Som ni kanske minns var det mycket buskörningar nattetid i Bengtsfors sommaren
2007. Det var något som vi i motorklubben diskuterade hur man skulle kunna
komma tillrätta med, och några månader senare drog vi i gång
Drivers Open. Vi lyckades få ungdomarna med oss den gången. I sommar
har det åter blivit buskörningar i Bengtsfors och vi hoppas även
denna gång att vi skall kunna fånga upp dessa ungdomar och få
dem att köra med oss i stället. I Drivers Open får de gasa precis
hur mycket de vill, helt lagligt. Förhoppningsvis kan det vara tilltalande,
säger Bengt-Åce Gustavsson. Vill ni veta mera, se gärna hemsidan:
www.bengtsforsmc.se
11-02-27 Emil Gavling segrade i
ett halkigt Drivers Open
Bengtsfors MotorClub körde årets första tävling i Drivers
Open. 24 bilar kom till start i grusgropen i Gapungebyn. Det var halkigt redan
från start och det blev bara värre och värre på det snöiga
och isiga underlaget. Nytt för i år är att man har delat upp förarna
i tre klasser; framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna. Dessutom finns
en klass för alla förare över 50 år (oavsett klass). Som
vanligt var det de framhjulsdriva bilarna som var snabbast totalt. Emil Gavling
vann före Joakim Strömberg, Stefan Karlsson, Bengt-Åce Gustavsson
och Ulf Andersson. Den bakhjulsdrivna klassen var störst med 14 bilar och
där vann Mattias Olofsson före Tomas Johannesson, Tomas Karlsson, Jimmy
Winge och Jonas Nilsson. Den fyrhjulsdrivna klassen vanns av Per Junfors före
Sebastian Kellgren och i "oldboys-klassen" vann Ulf Andersson före
Yngve Jansson och Johnny Aldosson. Det är ingen rast och ingen ro för
förarna, för redan den 19:e mars är det tävling i grusgropen
igen.
För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-10-23 Emil Gavling vann Drivers
Open-finalen
Bengtsfors MotorClub körde årets finaltävling i Drivers Open på
sågverket i Billingsfors. 41 bilar kom till start. Emil Gavling var mest
taggad denna dag och han ledde från start till mål över de sex
specialproven. Joakim Strömberg kom tvåa, slagen med fem sekunder.
Säffleduon Andreas Karlsson och Per-Arne Leander kom trea och fyra och Stefan
Gustavsson slutade femma. Ylva Ek har dominerat damklassen i flera år, men
efter en liten dikesvisit fick hon denna gång se sig slagen. Det var debutanten
Camilla Fredriksson, ni vet hon som nominerats till tävlingen "Sveriges
trevligaste kassörska", som vann damklassen denna gång. Camilla
var lyrisk efter sin tävlingsdebut och hon kommer garanterat att köra
igen. - Men det skall vara en bil med bakhjulsdrift nästa gång så
att man kan sladda lite, sa hon glatt. Linus Ernstsson var bäste junior och
Leif Andersson från Årjäng var bäste nykomling. Kenth-Eric
Gustavsson var bäste "50+:are". I klubbmästerskapet vann Gavling
med en poäng före Strömberg och Gustavsson. Ylva Ek vann damklassen,
Linus Ernstsson juniorklassen och Kenth-Eric Gustavsson oldboysklassen.
För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-10-18 Finaldags i Drivers Open
Bengtsfors MotorClub har i tre år kört den mycket populära tävlingsformen
Drivers Open med stor framgång. Nu på lördag den 23:e oktober
är det dags för årets sista tävling. Man skall köra
två sträckor på sågverksområdet i Billingsfors. Närmare
70 olika förare har varit med under årets säsong. KM-serien leds
inför finalen av Stefan Gustavsson före Emil Gavling och Morgan Ernstsson.
Finalen är den sjätte tävlingen i år, men i KM-serien räknas
bara de fyra bästa resultaten, vilket gör att det kommer att bli oerhört
jämnt på slutet! Räkna med att det kommer att laddas friskt på
lördag! För att vinna måste man köra snabbt, men ändå
säkert. Man har inte råd med ett enda misstag, då är man
borta. BMC har en uppmaning till publiken inför helgen; det tillåts
inga andra bilar än tävlingsbilarna inne på sågverksområdet.
Publiken måste parkera utanför och gå in till fots.
För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-09-19 Emil Gavling tog
hem segern
Drivers Open i LBC WETABs grusgrop
När Fryksdalens Motorklubb gjorde ett nytt försök med Drivers Open
i LBC WETABs grusgrop, var det Emil Gavling från Bengtsfors som var snabbast.
Men segraren i vårens tävling, Stefan Gustavsson, även han Bengtsfors
MC, gav hårt motstånd.
De två bästa tiderna av tre omgångar räknades, och efter
det första åket hade Gustavsson en liten ledning. Men efter att Gustavsson
gjort en liten miss i det andra åket, kopplade Gavling greppet och för
säkerhets skull satte han också dagens bästa tid i det tredje
och sista åket.
Den tredje pallplatsen var det hård kamp om. En ynka tiondel skiljde Kent-Eric
Gustavsson, Bengtsfors, och Henrik Enner, Likenäs MK, åt till Gustavssons
fördel. I damklassen vann Annika Hagberg, Fryksdalens MK, före Maggan
Christensson, Kils MKbil.
Tävlingen lockade 17 deltagare, vilket var några fler än i den
första tävlingen i våras. Dessutom syntes en trend i att fler
deltagare från Sunne med omnejd ställde upp, vilket var glädjande.
Förhoppningsvis kanske ännu fler kommer att upptäcka denna enkla
motorsportgren framöver, där man helt enkelt kör rally med sin
standardbil. En besiktigad och försäkrad bil av valfritt märke
samt en hjälm och körkort är det enda som behövs. Man kan
lösa en tillfällig licens på plats om man inte har en licens i
någon motorsportgren. Ett förträffligt sätt att kunna prova
på bilsport, och dessutom är grusgropen en mycket fördelaktig
plats att hålla till i. Gott om plats, bra underlag, överskådligt
för publiken och alla deltagare kan stå och titta emellanåt.
10-04-17 Stefan Gustavsson
vann med tiondel i Drivers Open - En premiär som smakade mer
I Fryksdalens Motorklubbs första Drivers Open var det grabbarna från
Bengtsfors MC som visade var skåpet ska stå. Deras rutin från
tävlingarna i deras hemtrakter i kombination med ett smart bilval, var lördagens
bästa framgångsrecept.
Stefan Gustavsson, Joakim Strömberg och Kenth-Erik Gustavsson rattade var
sin Seat Ibiza så bra, att de lade beslag på hela prispallen. Endast
en tiondel skiljde Stefan Gustavsson och Strömberg åt, och trean Kenth-Erik
Gustavsson var bara halvsekunden därefter.
Snabbaste dam blev Margareta Christensson, Kils MK Bil, i en Ford Fiesta.
De 14 startande körde sträckan i LBC Wetabs grusgrop tre gånger
var, och den snabbaste tiden utgjorde slutresultatet. Det fiffiga handicapsystemet
utgår från bilens effekt och vikt, och räknar ut ett jämförbart
resultat. Här märktes att de små och lätta bilarna hade en
viss fördel.
Tomas Johansson, Munkfors MC, var inte snabbast, men däremot duktig på
publikfrieri. Med sim Mercedes 300E visade han vad han ägnar sig åt
till vardags; nämligen Drifting. I Drifting gäller det att köra
på sladd hela tiden, och det var precis vad Tomas Johansson gjorde hela
sträckan igenom
Slutligen konstaterar vi att Drivers Open gav mersmak, förhoppningen är
att kunna återkomma med fler tävlingar i denna bilsportgren.
10-04-14 Drivers Open och
LBC-fighten
- Vårens första biltävlingar!
Fryksdalens Motorklubb inleder vårsäsongen med att anordna en riktig
bilsporthelg i Rottneros. Drivers Open, en tävling som körs på
tid för bilar i standardskick, körs på lördag. LBC-fighten,
en folkracesprint som även den körs på tid, går på
söndagen.
LBC-fighten har i skrivandets stund 35 anmälda i klasserna junior, senior,
dam och veteran. Efter två körda om gångar går de tio snabbaste
förarna vidare till en avgörande finalomgång. Hemmaklubben sätter
såklart stort hopp till sin egen Per Christensson, som alltid är snabb.
Kanske kan Anders Karlsson, MK Team Westom, eller Mattias Ledin, MK Kopparberg,
utmana? I juniorklassen kan Sebastian Eriksson, Hagfors MK och Sten-Åke
Andersson, Fryksdalens MK, bli vassa.
I Drivers Open är det lite svårare att sia om deltagarantalet, eftersom
reglerna för denna relativt okända bilsportgren säger att man inte
behöver anmäla sig i förväg. En hjälm och en bil i sitt
ursprungliga skick är allt som behövs för att delta i Drivers Open.
En tillfällig PR-licens kan lösas på plats för den som inte
innehar en licens i någon bilsport. För att kunna jämföra
tiderna rättvist finns ett handicapsystem, som tar hänsyn till bilarnas
effekt.
Kl. 10.00 i LBC Wetabs Grusgrop i Rottneros går starten på både
lördag och söndag.
Räkna med fullt drag och spännande fighter mot klockan!
Anmälningslista för LBC-fighten hittas på vår hemsida, www.rallyboutique.com/fryksdalensmk
10-04-05 Bilsportfest i Rottneros
- Fryksdalens Motorklubb bjuder på dubbelpremiär
17 och 18 april ska det tävlas som aldrig förr i LBC Wetabs grusgrop.
Eftersom Fryksdalens MK tidigare lyckosamt arrangerat en rallysprint där,
tas nu steget över till att inbjuda till Drivers Open och Folkrace för
första gången i klubbens historia.
Drivers Open är en tämligen okänd motorsportgren, där endast
bilar i originalskick är tillåtna. Den enda utrustning föraren
behöver är en hjälm. Bilen ska vara registrerad, försäkrad
och besiktigad. Tävlingen körs lördagen den 17 april på en
ca 2 km lång bana på tid, och ett speciellt handicapsystem ser till
att alla tävlar på samma villkor.
Bengtsfors MC har arrangerat denna tävlingsform i några år, och
den har blivit mycket populär. I Vämland har sportgrenen ännu inte
fått fäste. Vi tycker att det här är ett ypperligt tillfälle
för alla motorsportintresserade att komma i kontakt med bilsport, och kunna
delta på ett enkelt sätt. Från 15 år kan den som har licens
i någon SBF sportgren delta. Från 18 år med körkort kan
en PR-licens lösas på plats.
LBC Fighten är en folkracesprint, som körs på den ca 2 km långa
banan söndagen den 18 april. Folkracen är stor i Värmland, men
tävlingar som körs på tid är inte så ofta förekommande.
Här slipper förarna stök och bök med andra, det är bara
föraren och bilen mot klockan som gäller. Vi hoppas att många
passar på att testa sina bilar och kunskaper alldeles i början av den
härliga vårsäsongen. Båda tävlingarna startar 10.00
på lördag resp. söndag.
Inbjudan och mer information hittas på www.rallyboutique.com/fryksdalensmk
10-03-21 Sekundstrid i
Drivers Open
Bengtsfors MotorClub anordnade årets andra deltävling i Drivers
Open. Februaritävlingen blev ju tyvärr inställd på grund
av snöoväder. Nu skulle man ha kört på snöunderlag,
men den senaste tidens töväder gjorde att tävlingen fick köras
på asfalt istället. Opel Corsaförarna Johan Sandin och Tommy Svensson
tog direkt kommandot i tävlingen. Sandin tog ledningen efter första
åket tätt före Svensson och Emil Gavling låg trea. I andra
åket var Svensson tre tiondelar snabbare än Sandin, som ändå
behöll ledningen. Joakim Strömberg var ny trea. I tredje åket
klippte Svensson till med dagens snabbaste tid och han vann tävlingen med
en sekund före Sandin. Strömberg kom trea, ytterligare en sekund efter.
I den nya klassen 50+ vann Kenth-Eric Gustavsson före Ulf Andersson och Timo
Backman. Ylva Ek vann damklassen och Robin Ottosson vann juniorklassen.
Tävlingen gästades av en tremannadelegation från Ånge MK
i Jämtland. De skall börja köra Drivers Open och ville se hur man
arrangerar en dylik tävling på plats. De fick många matnyttiga
tips med sig hem. Nästa tävling i Bengtsfors körs i slutet av april.
För mera info, gå in på vår hemsida:
www.bengtsforsmc.se
10-03-19 Drivers Open på
Tomtfallet tvingas ställa in i morgon
Tyvärr är vi tvungna ställa in tävlingen. Det är
helt enkelt för dåliga tillfartsvägar. Vi kommer arrangera tävlingen
längre fram på våren och hoppas se er då. Vi återkommer
med datum inom kort.
MMC:s organisationskommitté
10-02-17 Drivers Open i
Bengtsfors
Bengtsfors MotorClub kör årets andra deltävling i Drivers
Open på lördag den 20:e februari i Gapungebyns grusgrop. Det kommer
att bli en fin vintersträcka med fina höga snövallar. Det är
redan drygt 30 förare anmälda och troligen blir det minst 50 förare
till start. Vid årets första deltävling, som kördes i januari,
kom 45 förare till start. Då vanns tävlingen av Joakim Strömberg
före Johan Sandin och Mikael Eriksson. Man körde även en kvällstävling
som vanns av Emanuel Lundqvist före Mikael Eriksson och Stefan Gustavsson.
Intresset för denna enkla tävlingsgren, där man kör med sin
helt vanliga Svensson-bil, bara ökar och ökar och det är
ständigt nya förare som provar lyckan. Man kan dessutom vara flera förare
på varje bil och på så vis få en intern kamp i teamet.
Det brukar bli jämna tävlingar med sekundstrider mellan varje placering.
Vem kan hålla huvudet kallast och vinna helgens tävling? På lördag
kväll vet vi