Drivers Open 2010-2015

2008-2009 2010-2015

 


15-10-25 Drivers Openfinalen
Bengtsfors MotorClub avrundade säsongen med Drivers Open-finalen i Gapungebyns grusgrop. 39 förare kom till start för att köra det 1.5 km långa specialprovet tre gånger. Emil Gavling var en av förhandsfavoriterna, men han körde på en tunna i första åket, och det har man inte råd med om man skall vara med och slåss om segern. Man får 2.5 sekunders straff om man kör på en tunna. Andreas Karlsson tog ledningen före Joakim Strömberg. Karlsson utökade ledningen i andra åket genom att sätta tävlingens snabbaste tid. Gavling tog in två sekunder på Strömberg. Karlsson lyckades tangera sin tid i tredje åket och därmed var han klar klubbmästare för första gången. Gavling var bara tiondelen efter Karlsson på sträckan. Strömberg tog i för kung och fosterland, men han lyckades inte sätta någon bra tid så han tappade i stället andraplatsen till Gavling.

Av tradition brukar det alltid vara framhjulsdrivna bilar i topp i resultatlistan, så även denna gång. De sju första platserna togs av framhjulsdrivna bilar. Bengtsfors MotorClub instiftade därför ett nytt vandringspris till den bakhjulsdrivna klassen i år. Mattias Olofsson blev den förste mästaren. Mikael Eriksson kom tvåa och Tomas Johannesson kom trea.

I klassen för förare över 50 år vann Kenth-Eric Gustavsson före Bjarne Bergsjö och Örjan Nilsson. Damklassen vanns av Paula Jacobsson före Desireé Ehrt och Maiken Ottesen.

Bengtsfors MotorClub kan se tillbaka på en lyckad säsong under sitt 65:e år. Höjdpunkten var naturligtvis jubileumsracet i juli i samband med Erik Bergers 90-årsdag. Erik Berger var med på festen på Dalia och delade ut priserna till klubbmästarna.
-Det är ingen konst att vara ordförande i den här föreningen, för vi är ett glatt gäng som alltid har det trevligt tillsammans. Funktionärerna är rutinerade och alla vet vad som behöver göras inför varje tävling och allt brukar bara flyta på utan några större missöden. Vi har en härlig gemenskap tillsammans när vi utövar den sport vi älskar allra mest, sa ordföranden Bengt-Åce Gustavsson.
-Det har ju varit en del skriverier om busköringen på köpingen. Det har inte undgått någon att det körs ganska vilt på gator och torg nattetid. Vi från motorklubbens sida tycker det är synd att dessa ungdomar inte tar chansen att vara med oss och köra Drivers Open i stället. Det är en bilsportgren som passar alla och inte kostar det mycket heller. Jag har dock förståelse för att det kanske inte är den typen av motorsport som tilltalar dem. Min generation växte upp med Ronnie Peterson och Stig Blomqvist och vi vill i första hand tävla mot klockan. Ungdomarna idag är uppväxta med Fast and Furius-filmerna samt Ken Block och då är det drifting vi pratar om. Att jämföra drifting med rally är som att jämföra konståkning med ishockey. Det är så lätt att generalisera och tycka att ungdomarna borde köra rally bara för att de är bilintresserade, men jag tror ingen skulle komma på tanken att be en konståkare börja spela ishockey bara för att det inte finns någon istid. Min förhoppning är därför i stället att kommunen kan hitta en plats där ungdomarna kan få utöva drifting i säkerhet. Vi från Bengtsfors MotorClub har visserligen inte arrangerat någon driftingtävling ännu, men vi har stor erfarenhet av att arrangera biltävlingar i allmänhet och vi kan därför komma med många tips och råd. Speciellt vad man bör tänka på när det gäller säkerhet. Drifting är en av de starkast växande motorsportgrenarna idag och vi har t om svenskar som kör proffessionellt i USA. Att hålla på med motorsport medför ett stort ansvar och man bör föregå med gott exempel. Rallyförare i allmänhet ligger inte och kör 200 km/h på allmän väg bara för att de kan. Vi från motorklubbens sida vill härmed sträcka ut en hjälpande hand i denna fråga, avrundar Bengt-Åce Gustavsson, Bengtsfors Motorclubs ordförande.


För mer information besök gärna vår hemsida: http://www.bengtsforsmc.se/
11-11-02 Rafflande Drivers Open-final i Bengtsfors
Bengtsfors MotorClub har arrangerat drygt 30 tävlingar i Drivers Open under de senaste fyra åren. I helgen kördes den sista för året och då lade man lite extra krut på att få till en bra tävling.

För första gången körde man både asfalt och grussträckor samma dag. 52 förare mötte upp och man började dagen med två asfaltprov på Karls Gärdes industriområde. Emil Gavling var snabbast, men han körde rakt på en tunna och fick 2.5 sekunders tidstillägg. - Ett programmeringsfel av mig. Jag hade memorerat banan, trodde jag. Plötsligt stod det en tunna framför mig som jag hade missat att registrera, sa Gavling. Joakim Strömberg tog hand om ledningen före Stefan Karlsson och Gavling, som var så högt upp som trea, trots bestraffningen.

Tävlingen fortsatte med två sträckor i Ballast grusgrop i Gapungebyn. Gavling satte två snabba åk, men sladdade på en tunna, igen... Joakim Strömberg släppte inte in någon annan i matchen. Han vann tävlingen före Stefan Karlsson och Gavling, som lyckades behålla tredjeplatsen, trots tunnan! Stefan Gustavsson kom fyra, slagen med endast 0.1 sekund av Gavling!

Camaro Cup-föraren Jonas Nilsson kom åtta totalt och han vann den bakhjulsdrivna klassen före Kjell Barkström och Sebastian Kellgren. I klassen för förare över 50 år vann Ulf Andersson före Kenth-Eric Gustavsson och Johnny Aldosson. Den 4-hjulsdrivna klassen vanns av Crister Blüme före Sören Tolldin och Örjan Nilsson.

SSK-mästaren Richard Hansson fick en tuff uppgift mot DO-specialisterna från Bengtsfors. Han hängde med bra på asfalt, i andra åket satte han en av de allra bästa tiderna. Grusunderlag var något helt nytt för honom, men han klarade av det också och slutade på sjunde plats i tävlingen. Han var klart bästa nykomling. - Det här var jättekul, jag kommer garanterat tillbaka och kör fler gånger, sa Hansson.

Tävlingsdagen avrundades med galamiddag på Stenebygrytan där alla deltagare bjöds på god mat och ett ordentligt prisbord. Joakim Strömberg blev årets klubbmästare i BMC, då finaltävlingen även gällde KM. Stefan Karlsson fick pris för årets rookie.

Nu blir det lite uppehåll för Bengtsfors MC, men redan den 21:a januari är det dags för 6-timmars uthållighet på gamla Dalsland Ring.

För mera information besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se


11-10-30 Nya utmaningar för Richard Hansson
Richard Hansson från Härryda kan se tillbaka på en fantastisk säsong där det mesta har gått hans väg. Han tog 15 segrar under året och kunde titulera sig mästare både i Volvo Original Cup och i SSK-serien totalt. Lägg därtill en 4:e plats i junior SM och en seger i långlopp.

Efter dessa framgångar fick Richard en inbjudan att köra Drivers Open-finalen i Bengtsfors. Drivers Open är en av bilsportförbundets prova på grenar som man kör med helt vanliga standardbilar. Tävlingsupplägget påminner om rally, men toppfarten får aldrig överstiga 80 km/h. Ett handikappsystem gör att även motorsvaga bilar kan hävda sig mot motorstarkare dito. Richard fick köra en Opel Corsa med 55 hästkrafter. Bengtsfors MotorClub har kört drygt 30 tävlingar de senaste fyra åren och intresset för denna sportgren är stor uppe i de Dalsländska skogarna. Till finalen kom 52 förare till start. Startfältet innehöll förare från 18-65 år, några med en hel del rallyerfarenhet och flera som aldrig tävlat någonsin tidigare.

Efter så många tävlingar har några förare blivit specialister på denna gren och striden i toppen handlar ofta om tiondelar av en sekund. Richard var ödmjuk inför sin uppgift och han förstod att det inte skulle bli lätt att tampas med dessa erfarna förare på deras hemmaplan i en bil som han aldrig ens hade sett innan tävlingsdagen. Richard kämpade på bra på de inledande asfaltsträckorna och var klart bäste nykomling på sjunde plats. De två avslutande sträckorna kördes på grus, ett underlag som Richard aldrig tidigare hade tävlat på. Han tappade lite tid till täten, men lyckades ändå behålla sin sjundeplats. - Det här var hur kul som helst. Jag hade ingen aning om hur det kändes att köra på grus innan, men det var jätteskoj. Jag skall genast göra i ordning en bil tillsammans med en kompis och köra fler gånger, sa Richard.
11-10-26 Drivers Open Festival
Bengtsfors MotorClub har kört de populära tävlingarna Drivers Open i fyra år. Drivers Open påminner om rally, men man kör med helt vanliga gatbilar där alla är välkomna att vara med gammal som ung. Ett handikappsystem gör att det i teorin skall gå att vinna med vilken bil som helst. Enkelheten har gjort att väldigt många förare har tagit denna tävlingsform till sig. - Vi har haft flera hundra förare som har kört. Några har bara provat någon enstaka gång, medan andra har kört nästan samtliga tävlingar. Det brukar vara ca 50 förare i snitt vid varje tävlingstillfälle, säger Bengtsfors MotorClubs Ordförande Bengt-Åce Gustavsson.

Nu på lördag den 29:e oktober kör man årets sista deltävling och då lägger de lite extra krut på att få till en riktigt bra tävling. Man tävlar i fyra olika klasser; framhjulsdrift, bakhjulsdrift, 4-hjulsdrift och en klass för alla förare över 50 år. Finaltävlingen är uppdelad i två delar, först två asfaltsträckor på Karls Gärde i Dals-Långed. Sedan flyttar hela tävlingskaravanen till Gapungebyns grusgrop där man kör två grussträckor, allt för att det skall bli en rättvis fördelning för dem som gillar grus respektive asfalt. Tävlingen gäller även vem som blir årets klubbmästare. Det är extra mycket priser och pokaler denna gång.

Ett affischnamn finns med i startlistan och det är dubble SSK-mästaren Richard Hansson från Härryda. SSK-serien har körts sedan 1971 och förare som Stefan "Lill-lövis" Johansson, Mattias Ekström, Kenny Bräck och Janne "Flash" Nilsson har alla kört i SSK-serien, men ingen av dem har blivit mästare där. Richard Hansson körde juniorklassen i fjol, som han vann och han blev redan då SSK-mästare (alltså den förare som tagit flest poäng under året, oavsett klass). I år gick han över till Volvo Original Cup och han har haft en helt makalös säsong. Han vann samtliga race och försvarade därmed även titeln SSK-mästare. Han är den ende föraren som blivit SSK-mästare i två olika klasser. Han körde även JTCC under året och vann några segrar även där och han slutade fyra i det mästerskapet. Nu blir det premiär för honom i Drivers Open, frågan är hur snabbt han kan komma in en ny sportgren?
- Som ni kanske minns var det mycket buskörningar nattetid i Bengtsfors sommaren 2007. Det var något som vi i motorklubben diskuterade hur man skulle kunna komma tillrätta med, och några månader senare drog vi i gång Drivers Open. Vi lyckades få ungdomarna med oss den gången. I sommar har det åter blivit buskörningar i Bengtsfors och vi hoppas även denna gång att vi skall kunna fånga upp dessa ungdomar och få dem att köra med oss i stället. I Drivers Open får de gasa precis hur mycket de vill, helt lagligt. Förhoppningsvis kan det vara tilltalande, säger Bengt-Åce Gustavsson. Vill ni veta mera, se gärna hemsidan: www.bengtsforsmc.se

11-02-27 Emil Gavling segrade i ett halkigt Drivers Open
Bengtsfors MotorClub körde årets första tävling i Drivers Open. 24 bilar kom till start i grusgropen i Gapungebyn. Det var halkigt redan från start och det blev bara värre och värre på det snöiga och isiga underlaget. Nytt för i år är att man har delat upp förarna i tre klasser; framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna. Dessutom finns en klass för alla förare över 50 år (oavsett klass). Som vanligt var det de framhjulsdriva bilarna som var snabbast totalt. Emil Gavling vann före Joakim Strömberg, Stefan Karlsson, Bengt-Åce Gustavsson och Ulf Andersson. Den bakhjulsdrivna klassen var störst med 14 bilar och där vann Mattias Olofsson före Tomas Johannesson, Tomas Karlsson, Jimmy Winge och Jonas Nilsson. Den fyrhjulsdrivna klassen vanns av Per Junfors före Sebastian Kellgren och i "oldboys-klassen" vann Ulf Andersson före Yngve Jansson och Johnny Aldosson. Det är ingen rast och ingen ro för förarna, för redan den 19:e mars är det tävling i grusgropen igen.

För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-10-23 Emil Gavling vann Drivers Open-finalen
Bengtsfors MotorClub körde årets finaltävling i Drivers Open på sågverket i Billingsfors. 41 bilar kom till start. Emil Gavling var mest taggad denna dag och han ledde från start till mål över de sex specialproven. Joakim Strömberg kom tvåa, slagen med fem sekunder. Säffleduon Andreas Karlsson och Per-Arne Leander kom trea och fyra och Stefan Gustavsson slutade femma. Ylva Ek har dominerat damklassen i flera år, men efter en liten dikesvisit fick hon denna gång se sig slagen. Det var debutanten Camilla Fredriksson, ni vet hon som nominerats till tävlingen "Sveriges trevligaste kassörska", som vann damklassen denna gång. Camilla var lyrisk efter sin tävlingsdebut och hon kommer garanterat att köra igen. - Men det skall vara en bil med bakhjulsdrift nästa gång så att man kan sladda lite, sa hon glatt. Linus Ernstsson var bäste junior och Leif Andersson från Årjäng var bäste nykomling. Kenth-Eric Gustavsson var bäste "50+:are". I klubbmästerskapet vann Gavling med en poäng före Strömberg och Gustavsson. Ylva Ek vann damklassen, Linus Ernstsson juniorklassen och Kenth-Eric Gustavsson oldboysklassen.

För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-10-18 Finaldags i Drivers Open
Bengtsfors MotorClub har i tre år kört den mycket populära tävlingsformen Drivers Open med stor framgång. Nu på lördag den 23:e oktober är det dags för årets sista tävling. Man skall köra två sträckor på sågverksområdet i Billingsfors. Närmare 70 olika förare har varit med under årets säsong. KM-serien leds inför finalen av Stefan Gustavsson före Emil Gavling och Morgan Ernstsson. Finalen är den sjätte tävlingen i år, men i KM-serien räknas bara de fyra bästa resultaten, vilket gör att det kommer att bli oerhört jämnt på slutet! Räkna med att det kommer att laddas friskt på lördag! För att vinna måste man köra snabbt, men ändå säkert. Man har inte råd med ett enda misstag, då är man borta. BMC har en uppmaning till publiken inför helgen; det tillåts inga andra bilar än tävlingsbilarna inne på sågverksområdet. Publiken måste parkera utanför och gå in till fots.

För mera information, besök gärna vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-09-19 Emil Gavling tog hem segern
Drivers Open i LBC WETABs grusgrop
När Fryksdalens Motorklubb gjorde ett nytt försök med Drivers Open i LBC WETABs grusgrop, var det Emil Gavling från Bengtsfors som var snabbast. Men segraren i vårens tävling, Stefan Gustavsson, även han Bengtsfors MC, gav hårt motstånd.

De två bästa tiderna av tre omgångar räknades, och efter det första åket hade Gustavsson en liten ledning. Men efter att Gustavsson gjort en liten miss i det andra åket, kopplade Gavling greppet och för säkerhets skull satte han också dagens bästa tid i det tredje och sista åket.

Den tredje pallplatsen var det hård kamp om. En ynka tiondel skiljde Kent-Eric Gustavsson, Bengtsfors, och Henrik Enner, Likenäs MK, åt till Gustavssons fördel. I damklassen vann Annika Hagberg, Fryksdalens MK, före Maggan Christensson, Kils MKbil.

Tävlingen lockade 17 deltagare, vilket var några fler än i den första tävlingen i våras. Dessutom syntes en trend i att fler deltagare från Sunne med omnejd ställde upp, vilket var glädjande. Förhoppningsvis kanske ännu fler kommer att upptäcka denna enkla motorsportgren framöver, där man helt enkelt kör rally med sin standardbil. En besiktigad och försäkrad bil av valfritt märke samt en hjälm och körkort är det enda som behövs. Man kan lösa en tillfällig licens på plats om man inte har en licens i någon motorsportgren. Ett förträffligt sätt att kunna prova på bilsport, och dessutom är grusgropen en mycket fördelaktig plats att hålla till i. Gott om plats, bra underlag, överskådligt för publiken och alla deltagare kan stå och titta emellanåt.
10-04-17 Stefan Gustavsson vann med tiondel i Drivers Open - En premiär som smakade mer
I Fryksdalens Motorklubbs första Drivers Open var det grabbarna från Bengtsfors MC som visade var skåpet ska stå. Deras rutin från tävlingarna i deras hemtrakter i kombination med ett smart bilval, var lördagens bästa framgångsrecept.

Stefan Gustavsson, Joakim Strömberg och Kenth-Erik Gustavsson rattade var sin Seat Ibiza så bra, att de lade beslag på hela prispallen. Endast en tiondel skiljde Stefan Gustavsson och Strömberg åt, och trean Kenth-Erik Gustavsson var bara halvsekunden därefter.

Snabbaste dam blev Margareta Christensson, Kils MK Bil, i en Ford Fiesta.

De 14 startande körde sträckan i LBC Wetabs grusgrop tre gånger var, och den snabbaste tiden utgjorde slutresultatet. Det fiffiga handicapsystemet utgår från bilens effekt och vikt, och räknar ut ett jämförbart resultat. Här märktes att de små och lätta bilarna hade en viss fördel.

Tomas Johansson, Munkfors MC, var inte snabbast, men däremot duktig på publikfrieri. Med sim Mercedes 300E visade han vad han ägnar sig åt till vardags; nämligen Drifting. I Drifting gäller det att köra på sladd hela tiden, och det var precis vad Tomas Johansson gjorde hela sträckan igenom…

Slutligen konstaterar vi att Drivers Open gav mersmak, förhoppningen är att kunna återkomma med fler tävlingar i denna bilsportgren.
10-04-14 Drivers Open och LBC-fighten
- Vårens första biltävlingar!
Fryksdalens Motorklubb inleder vårsäsongen med att anordna en riktig bilsporthelg i Rottneros. Drivers Open, en tävling som körs på tid för bilar i standardskick, körs på lördag. LBC-fighten, en folkracesprint som även den körs på tid, går på söndagen.

LBC-fighten har i skrivandets stund 35 anmälda i klasserna junior, senior, dam och veteran. Efter två körda om gångar går de tio snabbaste förarna vidare till en avgörande finalomgång. Hemmaklubben sätter såklart stort hopp till sin egen Per Christensson, som alltid är snabb. Kanske kan Anders Karlsson, MK Team Westom, eller Mattias Ledin, MK Kopparberg, utmana? I juniorklassen kan Sebastian Eriksson, Hagfors MK och Sten-Åke Andersson, Fryksdalens MK, bli vassa.

I Drivers Open är det lite svårare att sia om deltagarantalet, eftersom reglerna för denna relativt okända bilsportgren säger att man inte behöver anmäla sig i förväg. En hjälm och en bil i sitt ursprungliga skick är allt som behövs för att delta i Drivers Open. En tillfällig PR-licens kan lösas på plats för den som inte innehar en licens i någon bilsport. För att kunna jämföra tiderna rättvist finns ett handicapsystem, som tar hänsyn till bilarnas effekt.

Kl. 10.00 i LBC Wetabs Grusgrop i Rottneros går starten på både lördag och söndag.
Räkna med fullt drag och spännande fighter mot klockan!

Anmälningslista för LBC-fighten hittas på vår hemsida, www.rallyboutique.com/fryksdalensmk
10-04-05 Bilsportfest i Rottneros - Fryksdalens Motorklubb bjuder på dubbelpremiär

17 och 18 april ska det tävlas som aldrig förr i LBC Wetabs grusgrop. Eftersom Fryksdalens MK tidigare lyckosamt arrangerat en rallysprint där, tas nu steget över till att inbjuda till Drivers Open och Folkrace för första gången i klubbens historia.

Drivers Open är en tämligen okänd motorsportgren, där endast bilar i originalskick är tillåtna. Den enda utrustning föraren behöver är en hjälm. Bilen ska vara registrerad, försäkrad och besiktigad. Tävlingen körs lördagen den 17 april på en ca 2 km lång bana på tid, och ett speciellt handicapsystem ser till att alla tävlar på samma villkor.

Bengtsfors MC har arrangerat denna tävlingsform i några år, och den har blivit mycket populär. I Vämland har sportgrenen ännu inte fått fäste. Vi tycker att det här är ett ypperligt tillfälle för alla motorsportintresserade att komma i kontakt med bilsport, och kunna delta på ett enkelt sätt. Från 15 år kan den som har licens i någon SBF sportgren delta. Från 18 år med körkort kan en PR-licens lösas på plats.

LBC Fighten är en folkracesprint, som körs på den ca 2 km långa banan söndagen den 18 april. Folkracen är stor i Värmland, men tävlingar som körs på tid är inte så ofta förekommande. Här slipper förarna stök och bök med andra, det är bara föraren och bilen mot klockan som gäller. Vi hoppas att många passar på att testa sina bilar och kunskaper alldeles i början av den härliga vårsäsongen. Båda tävlingarna startar 10.00 på lördag resp. söndag.

Inbjudan och mer information hittas på www.rallyboutique.com/fryksdalensmk
10-03-21 Sekundstrid i Drivers Open
Bengtsfors MotorClub anordnade årets andra deltävling i Drivers Open. Februaritävlingen blev ju tyvärr inställd på grund av snöoväder. Nu skulle man ha kört på snöunderlag, men den senaste tidens töväder gjorde att tävlingen fick köras på asfalt istället. Opel Corsaförarna Johan Sandin och Tommy Svensson tog direkt kommandot i tävlingen. Sandin tog ledningen efter första åket tätt före Svensson och Emil Gavling låg trea. I andra åket var Svensson tre tiondelar snabbare än Sandin, som ändå behöll ledningen. Joakim Strömberg var ny trea. I tredje åket klippte Svensson till med dagens snabbaste tid och han vann tävlingen med en sekund före Sandin. Strömberg kom trea, ytterligare en sekund efter. I den nya klassen 50+ vann Kenth-Eric Gustavsson före Ulf Andersson och Timo Backman. Ylva Ek vann damklassen och Robin Ottosson vann juniorklassen.

Tävlingen gästades av en tremannadelegation från Ånge MK i Jämtland. De skall börja köra Drivers Open och ville se hur man arrangerar en dylik tävling på plats. De fick många matnyttiga tips med sig hem. Nästa tävling i Bengtsfors körs i slutet av april.

För mera info, gå in på vår hemsida: www.bengtsforsmc.se
10-03-19 Drivers Open på Tomtfallet tvingas ställa in i morgon
Tyvärr är vi tvungna ställa in tävlingen. Det är helt enkelt för dåliga tillfartsvägar. Vi kommer arrangera tävlingen längre fram på våren och hoppas se er då. Vi återkommer med datum inom kort.
MMC:s organisationskommitté
10-02-17 Drivers Open i Bengtsfors
Bengtsfors MotorClub kör årets andra deltävling i Drivers Open på lördag den 20:e februari i Gapungebyns grusgrop. Det kommer att bli en fin vintersträcka med fina höga snövallar. Det är redan drygt 30 förare anmälda och troligen blir det minst 50 förare till start. Vid årets första deltävling, som kördes i januari, kom 45 förare till start. Då vanns tävlingen av Joakim Strömberg före Johan Sandin och Mikael Eriksson. Man körde även en kvällstävling som vanns av Emanuel Lundqvist före Mikael Eriksson och Stefan Gustavsson. Intresset för denna enkla tävlingsgren, där man kör med sin helt vanliga ”Svensson-bil”, bara ökar och ökar och det är ständigt nya förare som provar lyckan. Man kan dessutom vara flera förare på varje bil och på så vis få en intern kamp i teamet. Det brukar bli jämna tävlingar med sekundstrider mellan varje placering. Vem kan hålla huvudet kallast och vinna helgens tävling? På lördag kväll vet vi…