04-08-21 SM-finalen i rally 2004
Rejmerallyt i Norrköping den 10-11 september
Nu är det dags att avsluta årets SM-säsong i rally. Efter fem tävlingshelger som har innehållit sju deltävlingar har vi nu kommit fram till den avslutande sjätte helgen med den åttonde deltävlingen. Årets final går som så många gånger förr i Östergötland - den här gången är det åter dags för Rejmerallyt i Norrköping att stå som värd för finaltävlingen. Då blir det som vanligt tror du - men icke! Tidigare har tävlingens högkvarter varit i huvudsponsorns lokaler. Men nu har man vuxit ur dessa och omlokaliserat till Mässhallarna på Himmelstalund i Norrköping. Det var här på Himmelstalund allt startade en gång på 60-talet - berättar svensk bilsports grå eminens, tillika tävlingsledare för Rejmerallyt, Sievert Lindqvist. Här fanns gott om utrymme för ett rally och det är vad vi kommer tillbaka till när vi flyttar SM-finalen hit. Här i de moderna Mässhallarna på Himmelstalund ryms alla funktioner och på armlängds avstånd har vi tävlingens sprintsträcka som körs två gånger, berättar Sievert vidare.
SM-finalen avgörs på elva specialsträckor fördelat på fem sträckor på fredagen och sex på lördagen. Den korta och snabba publiksträckan på Himmelstalund - 1,69 km - körs båda dagarna. Första bil rullar av startrampen klockan 17.30 på fredagen och börjar med att ta sig an publiksträckan. Sedan bär det av till den klassiska Aspasträckan - den där bara viltstängslet skiljer de tävlande från E4-trafiken - som kommer att köras tre gånger under tävlingen. På lördagen körs den som avslutningssträcka.
Första bil är i mål vid halv niotiden på fredagen och så bär det av igen klockan 07.30 på lördagen. Då blir det en längre utflykt med sträckor norr om sjön Roxen och söder om Finspång - även det klassiska rallytrakter. Första bil anländer målet vid Mässhallarna klockan 14 på lördagen. Då har de tävlande avverkat 10 mil specialsträckor på två dagar och totalt har ekipagen kört 35,2 mil. En värdig säsongsfinal med hela den svenska rallyeliten på plats.
Anmälningslistan upptar 51 ekipage i de fyra SM-klasserna: 13 bilar i klassen trimmat 4 WD, 8 i otrimmat 4WD, 5 i trimmat 2 WD och 25 bilar i klassen otrimmat 2 WD. Även JSM ingår i Rejmerallyt och där står 12 ekipage på startlinjen - samtliga i klassen otrimmat 2 WD.
Thomas Rådström från Vännäs har varit helt överlägsen under säsongen. Han har kört sin Toyota WRC till seger i alla deltävlingar - alla utom Bergslagsrallyt dit han inte var anmäld.
Thomas har fått blodad tand efter årets framgångar och kommer till Norrköping fastän han redan är klar mästare. Direkt efter målgång står en helikopter och väntar för att ta honom till nästa SM-final - den i rallycross på Kinnekulle. Den vill han inte heller avstå från.
Bakom Thomas Rådström är det däremot en hårdare fight om silvret. Flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson måste ta sig i mål före Mats Thorszelius för att det inte ska bli för spännande. Jonsson har nämligen plockat poäng i samtliga tävlingar hittills och måste stryka en fyrapoängare om han kör för bra här och då kan Thorszelius kila förbi.
I klassen otrimmat 4WD hettar det till riktigt inför finalen. En spräckt turboslang förstörde dagen för Kenneth Bäcklund i Falun vid näst sista tävlingen i SM. Det bäddar för en härlig fight mellan de två antagonisterna och kompisarna Bäcklund och Stig-Olov "Stecka" Walfridsson. Det räcker inte för Stecka att vinna finalen om Kenneth kommer tvåa. Då hamnar dessa två på samma poäng och Kenneth blir svensk mästare i kraft av flera tiopoängare - delsegrar alltså - för det har han fem stycken. Kampen om bronset är en öppen fråga. Här kan i teorin fem förare vara med och fightas. Stecka gör förresten som Rådström - flyger till Kinnekulle direkt efter målgång för att köra rallycrossens SM-final.
Ingen av våra svenska toppförare har så många tävlingsmil i kroppen i år som PG Andersson. Redan klar svensk mästare i sin Suzuki Ignis, på väg mot en JWM-titel och vid tävlingen i Norrköping just hemkommen från VM-tävlingen i Japan. Det finns inga genvägar till toppen. Det gäller att tävla så mycket som möjligt - det är vad PG Andersson gör just nu. Även silvret är avgjort för året och det har Jimmy Joge - tjällmoföraren i Peugeot 206 S1600 - fixat till. Så då ställer han inte upp i finalen. Inte i den trimmade 2WD-klassen alltså.
I den minsta klassen för otrimmade 2WD hittar vi däremot Jimmy Joge. En spännande premiär i SM-sammanhang med en Peugeot 206 RC - en bil som kan röra om ordentligt i klassen. Under året har den tvåhjulsdrivna otrimmade klassen totalt dominerats av Renault Clio. Anders Karlsson från Säffle har inget att frukta när det gäller guldmedaljen - för den har han redan kört hem - men det ska bli en spännande tävling med snabbe Jimmy Joge i den helt nya bilen för klassen. För Joges del får vi nog kalla vägarna för hemmavägar.
Juniorklassen mönstrar såväl redan klare Patrik Sandell från Jämtland i en Renault Clio, som tvåan Jonas Ericsson från Kolsva, Honda. Eftersom trean i tabellen - Mattias Nyström - inte startar i Norrköping är även Ericsson klar silvermedaljör och Nyström kan inte heller försvara sin bronsplats mot fyran Lars Sjöström från SMK Hälsinge i en Peugeot. Så håll ett öga på junioren Sjöström. Han kan greja det i avslutningstävlingen.
Komplett SM-ställning finns på www.resultatservice.com
Viktiga tider i korthet
Fredag 10 sept kl 08:00 Banan offentliggörs
kl 11:00 Rekognosering av banan börjar
kl 12:00 Presscenter öppnar
kl 14:00 Rekognosering avslutas
kl 16:30 Startlista anslås
kl 17:30 Första start etapp 1, Mässhallarna Norrköping
kl 20.31 Första bil etappmål
kl 22:00 Presscenter stänger
Lördag 11 sept kl 06:30 Presscenter öppnar
kl 07:30 Första start etapp 2
kl 14:00 Första bil i mål, Mässhallarna Norrköping
kl 15:00 ca Presskonferens, Presscenter
kl 17:00 Presscenter stänger
Tävlingens start- och målplats, HQ, serviceplats och presscenter ligger vid Mässhallarna, Himmelstalund i Norrköping.
Mer information om Rejmerallyt/Östgötarallyt hittar du på www.ostgotarallyt.com
Även om det blir tufft att bevaka SM-finalerna i både rally och rallycross, ska du tänka på att en del förare dubblerar.
2004-08-31
/Håkan Tonér