Startsidan
Nyheter
Kalender
Cupdeltagarna
Aktuell Cuptabell
Cupvinnarna
Reglemente
Kontakt
Forum
<Motorsport i Värmland



 

Nyheter och rapporter 2011

11-11-01 9 meter avgjorde i SuzukiCupfinalen
Årets sista deltävling och final i SuzukiCup avgjordes i skogarna runt Hovmantorp den sista lördagen i Oktober.

Bland Ungdomsåkarna var det SMK Hörbys Andreas Andersson som hade bästa utgångsläget före VÖMK´s Dennis Lund. Bland de mer etablerade tävlande som både hade körkort och förarlicens var det mera ovisst. 2010 års mästarpar Niklas och Jonny Östmark hade en anings försprång med 201,8 inkörda poäng. Därefter följde Fagerstas unge coming man Niklas Pettersson med rutinerade Codrivern Tony Puumala och åldermannen Ola Strömberg med sambo Brittmarie Ålund som notläsare. Ett par av dessa skulle stå som slutsegrare av 2011 års Suzuki Cup även om denna deltävling skulle vinnas av någon annan.

Lite nya förutsättningar rådde då det för ovanlighetens skull tilläts att vi fick köra igenom sträckorna två gånger med personbil före start. Självklart tog vi tillfället i akt för att kunna kontrollera Martinsson-noterna och göra egna justeringar. Cupgeneral Jonsson med duktige Christoffer Bäck dristade sig till att göra helt egna, helgens behållning konstaterade dom glatt efteråt. Två specialsträckor om c:a milen vardera skulle köras två gånger med service i Hovmantorp däremellan.

För ovanlighetens skull var det veteranen Ola som öppnade bäst och tog hand om ledningen med 1,7 sekunder före Östmark, tätt följd av Jonsson/Bäck. Starka vinnaraspiranten Nicke Pettersson tappade förvånande mycket och var redan 8,6 sekunder, vilket skulle visa sig ödesdigert. Femma på sträckan var C-föraren Jesper Ödberg med unge co-drivern Fredrik Palm.

Efterföljande SS2 kördes omgående och då hade paret Östmark inte helt oväntat lagt in en högre växel. Tiden 6:09,3 var outstanding och de spöade ledande Strömberg med 5,6 sekunder och övertog således ledningen. Nicke och Tony hittade tempot och var nu sträcktrea, 3 sekunder efter Strömberg.

Ställningen vid Serviceuppehållet var nu följande:
1. Niklas Östmark/Jonny Östmark Kolsva MS: 12:53,9
2. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund Nora MK: 12:57,8 - 3,9
3. Lars Jonsson/Christoffer Bäck VÖMK: 13:07,2 -13,3
4. Niklas Pettersson/Tony Puumala Fagersta MK 13:09,4 -15,5
5. Jesper Ödberg/Fredrik Palm Falköpings MK 13:26,4 -32,5

Ungdomsåkarna Dennis Lund/Christer Carlsson ledde före Andreas Andersson/Tommy Andersson.

Nu skulle samma sträckor köras en gång till. Dock med den skillnaden att 70 tävlingsbilar passerat. Det skulle innebära att allt löst rullgrus var borta och fästet sannolikt mycket bättre. Eventuellt skulle vägen kunna vara sönderkörd på sina ställen. SS 1/3 var mycket snabbare än vad man kunde förvänta sig av en Småländsk rallyväg men det hade tydligen passat Ola och Brittmarie bra första varvet. Stärkta av självförtroendet den sträcksegern gav satte de nu högsta fart och lyckades bättra sin tid från första gången med hela 11,8 sekunder. Då Östmark fick en onödig sladd på ett ställe lyckades de ej bättra sin tid mer än 0,9 sekunder betydde det att Strömberg återigen var i ledning. Nu med 8,9 sekunder. En ännu vassare förbättring gjordes av paret Pettersson Puumala som kapade hela 12,6. Därmed passerade de Lasse Jonsson/Christoffer Bäck.

Seger i tävlingen var långt bort för Pettersson och Cupsegern var utesluten om det inte hände Strömberg och Östmark något radikalt. Men i motorsport kan allt som bekant hända så hoppet var ej helt ute för dem. Paret Strömberg/Ålund hade dock helt klart för sig att de trots sin 8 sekundersledning inte skulle bli mästare om de ej vann även sista sträckan. Det beror på det sinnrika poängsystem som cupen utvecklat och som premierar varje enskilt sträckresultat. Full attack var det som gällde och då på den sträcka som Östmarks nyligen hade utklassat övriga på. Vilka av de tre ekipagen skulle komma i mål undrade man.

Först i mål var Niklas och Jonny med tiden 6:07,9. Det var en förbättring med 2,1 sekunder. Nästa ekipage var Pettersson/Puumala som nu fått upp tempot rejält och slog Östmark med TVÅ tiondelar! Därmed lurade de förstnämnda på en poäng från 5 till 4. Tredje startande och i mål, kom Ola och Brittmarie med sin ”Alice” på tiden 6:06,7. Alltså FYRA tiondelar före Östmarks. Det betydde en tredje sträckseger och seger i tävlingen. Det betydde efter noggrann kontrollräkning att Ola och Brittmarie fått ihop 211,46 poäng och paret Östmark 210 poäng. 1,46 poängs skillnad alltså. Hade Östmark kört en HALV sekund snabbare hade de tagit hand om de 5 sträckpoängen och Ola fått 4. Då hade slutresultatet varit 211 poäng till Östmark och 210,46 till Strömberg. På en halv sekund hinner man ungefär 9 meter vid 80 km/tim. Kan det bli jämnare?

Även om Dennis Lund återigen vann ungdomsrallyklassen i denna deltävling så blev det flitigt tävlande Andreas Andersson med rutinerade pappan Tommy som tog hem årets UngdomsCup. Trea blev Daniel Budin från Gävle som vann den Walesresa till WRC-VM finalen i november som RALLYTRAVELS lottade ut.

Nu är årets Suzuki Cup avslutad och nu kommer årets deltagare att gå igenom sina bilar och montera nyrenoverade bromsar från UBD direkt tills 2012 års säsong. Då vet vi att vi blir ännu fler som skall vara med och tävla i detta trivsamma gäng. Ni som är intresserade att bli med är välkomna till Cupens årsmöte hos Johnny Johansson på Lindegården i Lindesberg nu på Lördag den 5:e November. Kontaktuppgifter finns på hemsidan liksom aktuell poängställning och övrig info


Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sidan
11-10-26 Max attack i Suzuki Cup finalen
När Växjö MS arrangerar finalen i SydSvenska RallyCupen (SSRC) för endast speciellt inbjudna förare så har man generöst nog också bjudit in Suzuki gänget till att köra sin final.

Lördagen den 29:e Oktober skall 88 kilometer avverkas varav nästan hälften på avlysta vägar av typisk småländsk kvalitet. Det handlar om två specialsträckor på dryga två mil som skall köras två gånger. En ovanlig grej som normalt bara tillåts i SM-sammanhang är att arrangören tillåter en genomkörning av banan innan start. Det betyder att de tillhandahållna arrangörsnoterna kan kontrolleras och vid behov justeras. Några kanske till och med dristar sig till att skriva egna?

I egenskap av ledare på 201,8 poäng kommer fjolårsmästarna Niklas och Jonny Östmark starta först och därefter följas av paret Niklas Pettersson/Tony Puumala som ligger tvåa, endast 7,47 poäng efter. De något udda poängtalen är resultatet av Suzuki Cupens unika poängsystem som även ger delpoäng för placering på varje enskild specialsträcka. Ännu mer komplicerat, spännande och ovisst blir det denna helg då endast 5 av 7 körda tävlingar räknas. För Östmarks del handlar det om att skrapa ihop mer än 33,8 poäng för att kunna öka på nuvarande skörd och för namnen Pettersson är det 26 poäng som skall räknas bort och bytas mot förhoppningsvis 38,5 poäng för att ta hem segern från Östmark som alltså måste hållas som favoriter. Även veteranen Ola Strömberg med sambon Brittmarie Ålund i högerstolen vill nog ha ett ord med i laget då de bara ligger 0,37 poäng efter Nicke Pettersson och har 31,5 poäng att byta bort. En joker i leken är Cupgeneralen Lars Jonsson som för detta tillfälle tagit in 2011 års dubble svenska mästare i rally Christoffer Bäck i högerstolen, sist han gjorde det slutade det med delseger. Det ekipaget kommer säkert vara med och stjäla poäng för topptrion.

Seger i tävlingen ger 20 poäng plus 5 i startbonus. Startbonusen behöver ej räknas bort. Tvåan får 16, trean 14, fyran 12 och från 5:e plats 10 poäng och ner till 5 som alla i mål får. Sedan delas ytterligare lika mycket ut dividerat med antalet sträckor, som i det här fallet ju är fyra stycken. Sträckseger betyder alltså 5 poäng och 4 till tvåan o.s.v. Fyra andraplatser och vinst i tävlingen skulle således ge 41 poäng (20+4+4+4+4+5startbonusen). Här finns alltså inget utrymme för taktikkörning utan det kommer att bli max attack från alla inblandade!

Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam klass längst fram i startfältet oavsett förarklass så håller vi ett speciellt öga på C-förarna. Flest poäng hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm. Dock inte tillräckligt för att vara säkra på att bli bästa C-team då Tobias Abrahamsson med pappa Börje har möjlighet att gå förbi.

De enda av Cupdeltagarna som får starta separat i en egen klass är ungdomsrallyåkarna. Där leder Andreas med pappa Tommy Andersson från Hörby före Dennis Lund med pappa Christer som instruktör/kartläsare. Om Andreas ser till att komma i mål med enbart andraplaceringar så bör han ändå hålla undan för Dennis med c:a 4 poäng.

När dammet lagt sig i Hovmantorp på lördag så vet vi med matematikens hjälp vem som är 2011 års Sukkamästare! En resa till WRC finalen i Wales med RALLYTRAVELS är förstapriset. Men spänningen slutar inte där. På den festliga prisutdelningen kommer ytterligare en resa för två att lottas ut bland samtliga Suzuki Cupdeltagare 2011. I vanlig ordning kommer det förstås delas ut en mängd övriga priser.


Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sidan
11-09-26 Rapport efter Rejmeknixen
Ställningen i toppen har hårdnat ytterligare efter helgens drabbning i Askersund.

Första sträcksegern gick till Cupledarna Niklas o Johnny Östmark som hade hundradelarna på sin sida denna gång tätt följda av Fagerstas ”Sukkakung” Nicke Pettersson bara två tiondelar efter. Jesper Ödberg/Fredrik Palm tog hand om ledningen bland C-förarna med sin fjärdetid på sträckan bara 1,5 sekunder efter Generalerna Jonsson/Ohlsson. Comebackande Johan Bengtsson/Christer Berg hade konstiga hyss för sig vid några vägbyten liksom paret Strömberg/Ålund och tappade avsevärd tid. Ungdomsåkare Andreas Andersson med något mindre unge pappa Tommy plockade hem maxpoängen före Dennis Lundh och pappa Christer.

Färdigkört var det för Nicklas Elofsson/Roger Lindholm med trasig topplockspackning och Rasmus Lund/Sebastian Holmgren med rasad motor. Ytterligare en tävlande försvann i inledningen av 17 kilometer långa SS2. Det var paret Vicktor och pappa Lars Nordh som rullade sin väldigt fina MK2:a. Sluttävlat för i år kan man gissa? Just denna sträcka blev händelserik för många rallydeltagare. Paret Östmark satte av i högsta tempo och var inofficiellt snabbast tills de gjorde en rejäl mollbergare med skruv på ett hygge i en lurig vänsterkurva. Efterföljande Strömberg/Ålund blev varnade på plats tack vare detta och kunde ta hem sträcksegern någon sekund före Pettersson/Pumala. Trea blev Bengtsson/Berg strax före Jonsson/Ohlsson. Bland ungdomsåkarna så var Dennis före Andreas i sina fina MK1:or

Febril verksamhet rådde på Team Östmarks serviceplats då paret fick hjälp upp på vägen igen efter sin vådliga vurpa och förvånade kunde konstatera att alla hjulen gick runt trots rejält tilltufsad bil. Normalt skulle man ge upp i sådant läge men Östmarks såg chansen att plocka sträckpoäng av sina medtävlare på de återstående sträckorna och lyckades få bilen någorlunda körbar på de tilldelade 20 minuterna. Bengtsson/Berg fick återigen kasta in handduken, den här gången p.g.a. ett trasigt fjäderben.

SS3 med sina dryga tolv kilometer skördade ett nytt offer i paret Strömberg/Ålund som körde av en bärarm och även ådrog sig en punktering. Därmed övertog de sistaplatsen från Östmarks. Otroligt nog så var det just Östmarks som var sträcksnabbast med sin tilltufsade bil. Det bevisar mer än något att vilja och skicklighet är många gånger viktigare än hur hjulen är inställda. Det visar även att Suzuki Cupens unika poängsystem fungerar precis som avsetts, något för rally SM att ta efter?

Sista sträckan med sin lite ”större väg” karaktär passade tydligen Cupgeneral Jonsson bra då han vann sträckan 3,5 sekunder före Östmark. Jesper Ödberg blev trea strax före Nicke Pettersson som var lite närgången mot en gran strax före mål. Strömberg/Ålund stod på näsan i ett dike i samma region då de optimistiskt körde sista sträckan med sin avslagna bärarm i hopp om att rädda några viktiga poäng. Ödesdigert blev det för Marcus Jäder/Johan Granberg som fick ett kopplingsras och ramlade ner från sin fina fjärdeplats till en sjätte efter Tobias och Börje Abrahamsson och veteranerna Henry Nyberg/Mikael Magnusson.

Niklas Pettersson/Tony Pumala körde alltså hem en säker seger denna gång och passerade samtidigt paret Strömberg/Ålund i tabellen. Paret Jonsson/Ohlsson blev säker tvåa och närmade sig trion i toppen med stormsteg. Trea och imponerande bästa C-förare placerade sig flitigt tävlande Jesper Ödberg med codriver Fredrik Palm. Tobias Abrahamsson med pappa Börje blev fyra. Bland ungdomsåkarna var det Dennis Lund som var bästa sukkaförare. Leder tabellen där gör dock Andreas Andersson från Hörby.

Poängställningen i toppen spetsar till sig. Vi ser fram emot en synnerligen intressant fight vid finaltävlingen i Växjö om en månad.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-09-21 Inför Suzuki Cupens 6:e deltävling, Rejmeknixen
Inför Suzuki Cupens 6:e deltävling, Rejmeknixen
MK Ran i Askersund arrangerar på lördag den 24:e September sitt rally Rejmeknixen, en 13-milarunda där 45 kilometer fördelat på fyra specialsträckor är utmaningen.

Drygt 10 procent av startfältet utgörs av Suzuki Swift bilar i grupp N utförande. Trots att de är små så är de med sina ettriga 1300 cc 16-ventilersmotorer på 100 hästkrafter snabbare än man kan tro.

Tack vare att Cupen kör med i princip identiska bilar så blir fighten om placeringar och poäng stenhård. Regerande Cupmästarna Niklas och Jonny Östmark leder just nu men är långt ifrån säkra på förstapriset, resan med Rallytravels till WRC finalen i Wales. De jagas främst av paret Ola Strömberg/Brittmarie Ålund samt färgstarka junioren Niklas Pettersson med rutinerade co-drivern Tony Pumala, som får hålla hårt i tömmarna. Strax efter följer rutinerade Cupgeneralen själv, Lars Jonsson, denna gång med SM-kartläsaren Stefan Ohlson vid notblocket.

I Askersund kommer ovannämnda garanterat möta på stenhård konkurrens om både sträck- och totalpoäng av mycket snabba paret Johan Bengtsson/Christer Berg från Norberg som visat på riktigt högt tempo tidigare men som drabbats av onaturligt många tekniska problem och därför avstått sommartävlingarna.

Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam klass längst fram i startfältet oavsett förarklass så håller vi ett speciellt öga på C-förarna. Flest poäng hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm, men även där är det en helt öppen affär. Senast i Trollhättan var Nicklas Elofsson/Roger Lindholm 1,2 sekunder före Jesper och Fredrik.

De enda av Cupdeltagarna som får starta separat i en egen klass är ungdomsrallyåkarna (förare utan körkort ner till 16 års ålder). Dennis Lund med pappa Christer som instruktör/kartläsare och långväga Andreas med pappa Tommy Andersson är två par som kör Suzuki.

Förutom att man i Cupen har ett unikt poängsystem som även premierar placeringarna på varje enskild sträcka kommer situationen och poängberäkningen bli ytterligare tillspetsad då de flesta deltagarna nu måste börja att räkna bort erhållna poäng från en deltävling då det bara får tillgodoräknas från fem av sju. Niklas Pettersson har en 22 poängare att räkna bort och har därför stora möjligheter att avancera. Ännu bättre är det för Jonsson som har en överhoppad vintertävling och kan alltså tillgodoräkna sig allt han håvar in på lördag. Knivigare att öka på skörden har Både Östmark och Strömberg som kan räkna bort 33,8 respektive 31,5 poäng, förutsatt att de Knixar in mer under lördagen. Det blir inte lätt när nu Bengtsson, Pettersson och Jonsson är med och fightas om poängen.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-09-07 Rapport från tävlingen Strömkarlen i Trollhättan 3/9
Så var höstupptakten i årets serie med de dekaltrimmade ”sukkorna” avklarad. Trots frisk satsning av deltagarna så kunde konstateras att ingen bröt p.g.a. avåkning. Mest besvikelse blev det för ekipaget Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe som upptäckte ett bromsläckage före start och fick, trots intensiva insatser, ta sin Mats ur skolan utan att ha fått tävla en meter!

Illa kunde det också gått för förhandsfavoriterna Niklas Pettersson/Tony Pumala som fick bromsbortfall direkt på första sträckan. Dessa bromsproblem är dock snart historia då friska komponenter från UBD når fler och fler. Hemmaförarna Juha Liimatainen/Carl Öberg överraskade genom att som C-förare vara 4:e snabbast på SS1, där bor kartläsare Öberg!

I täten var det som väntat stenhårt mellan paret Östmark och Strömberg/Ålund tätt följt av cupgeneral Lars Jonsson med notläsare Tommy Andersson. Bland C-förarna var det således Liimatainen/Öberg som tog ledningen före Nicklas Elofsson/Roger Lindholm som höll andraplatsen med ynka tre tiondelar före Jesper Ödberg/Fredrik Palm.

Perfekt uppladdning var denna trekilometersbit för fokusering på SS2, klassiska Kabelvägen, en nära 8 km lång byväg som innehåller det mesta. Här var Strömberg 1,3 sekunder före Östmark som i sin tur distanserade Jonsson med dryga 8 sek. Liimatainen/Öberg fortsatte sin vilda framfart bland C-förarna och var här 1,8 sekunder före Ödberg och 5,8 sek för Elofsson. Efter SS3 som var ett varv på SMK´s Folkracebana var ställningen följande

Strömberg/Ålund: 9:59,2, Östmark/Östmark: -1,2, Jonsson/Andersson: -14,5,
Liimataninen/Öberg som snabbaste C förare: -21,2

Bland grabbarna utan körkort (ungdomsrally) var det Daniel Budin som tog hand om kommandot före Dennis Lundh och Andreas Andersson.

Nu skulle samma sträckor köras ytterligare en gång och nu med fungerande bromsar för Pettersson/Pumala. På SS4 blev det lite överladd från Liimatainen och han förlorade fyra minuter på en avåkning. I toppen var ställningen oförändrad dock med fortsatt små marginaler och nu abonnerade hungriga paret Pettersson på 3:e platserna. Bland C-förarna hade Jesper Ödberg avancerat till bästa ekipage men blev på slutet upphunnet av Elofsson/Lindholm. Bara sex tiondelar skilde dem åt inför sista specialsträckan. En missad växel förstörde Jespers chanser som tappade ytterligare sex tiondelar och en placering.

I ungdomsrallyklassen blev det Daniel Budin med pappa Göran Hammarström som tog hand om totala andraplatsen och blev bästa Suzukiåkare även om Dennis Lund & pappa Christer Karlsson var snabbast på sista provet. Trea slutade paret Andreas och Tommy Andersson från Hörby.

Trots Strömberg/Ålund´s seger så var det team Östmark som drog ifrån i totala poängtabellen. Hur kan det hänga ihop frågar man sej? Jo Ola har valt att köra med en lägre slutväxel i sin standardlåda "för att det är roligare". Det är tillåtet i Cupen men nöjet kostar en procent i påslag på körtiden. Den procenten klarade inte Ola av mot hårt körande Östmark så egentligen var det de som vann. I Cupen har man dock beslutat att inte röra till det för respektive arrangör utan detta är något som visar sig enbart i poängtabellen.

Vid prisutdelningen kunde deltagarna glädjas åt ett prisbord värt c:a 20.000 kr som blev väl fördelat. I cupen tävlar vi också om 4 st platser med Rallytravels till WRC-finalen i Wales 10-13 November värt 30.000 kr. Nästa tävling är Rejmes-knixen i Askersund den 24/9


Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-08-31 15 Suzuki Swift rallybilar tävlar på lördag 3/9 i Trollhättan!
På lördag är det 15 ettriga små Suzuki´s som ska gå ut först i SMK Trollhättans rallytävling Strömkarlen, tre sträckor skall köras två gånger. Det betyder att publiken kan se deltagarna två gånger utan att behöva flytta på sig vilket underlättar, speakerservice finns för publiken.

En intressant fight i toppen blir det garanterat mellan regerande mästarna Niklas och Jonny Östmark som för närvarande leder årets Cup på 153,13 poäng. Men bara 2,5 poäng bakom är veteranparet Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. De är i sin tur jagade av ungdomarna Niklas Pettersson/Tony Pumala som bara har 1,3 poäng upp till andraplatsen och således ynka 3,8 poäng till ledarna!

De något udda poängtalen beror på att man i Cupen, förutom att erhålla sedvanliga poäng, även har ett antal att fördela per sträcka. Att vinna alla sträckor ger lika mycket som att vinna tävlingen. Ett faktum som i Nyköping räddade Strömberg/Ålund från katastrof då de körde en sträcka utan bromsar. Just nu ligger cupgeneralen Lars Jonsson med co-driver Tommy Andersson fyra men på behörigt avstånd i poängtabellen. Något som kommer att kunna förändras mot slutet av säsongen då man kommer kunna börja räkna bort tävlingar. Fem av sju skall köras och Strömkarlen är nummer fem i ordningen.

Bästa C-förare nu är paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm som tack vare Rallytravels varit i Finland och hämtat inspiration. De kommer säkert att få det kämpigt med ett gäng hungriga C-förare där bl.a. Marcus Jäder/Patrik Sällström gör comeback med nylagad bil efter våldsam trädkramning i Mönsterås. Undrar just hur hårt han vågar köra nu?

Samma fråga gäller hans argaste konkurrent Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe som skall köra med sin redan sålda bil för att därefter göra uppehåll. En katt bland hermelinerna får hemmahoppet Juha Liimatainen/Carl Öberg vara med sin Citroen AX sport som faktiskt platsar i den här Cupen med denna 1300cc grupp N-bil.

I tävlingen kommer Cupdeltagarna att starta i placeringsordning. Således Östmark´s först ut följda av Strömberg, Pettersson, Jonsson o.s.v.

Glädjande så kör hälften av ungdomsrallyåkarna (förare som ännu ej tagit körkort och har en instruktör i högerstolen och en övningskörningsskylt i bakrutan) Suzuki Swift. Där hittar vi Andreas Andersson med pappa Tommy i högerstolen samt Dennis Lund med pappa Christer Karlsson i instruktörsrollen. Hur fort pappa Göran Hammarström låter sonen Daniel Budin skjutsa honom denna gång efter en vådlig avåkning i Ydres Klappjakt återstår att se.

Suzuki Cup har verkligen blommat upp igen efter en gradvis insomning efter 25 långa år. Bilarna är desamma men har fortfarande fullt tillräckliga prestanda. Här sätts dock mycket fokus på att vi ska ha kul tillsammans, gammal som ung. Men det blir nog lite tävling med… Kolla själva i Trollhättan på Lördag.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-08-30 Svar på frågan som snurrat i Cupen sedan Ydre lägret

Utdrag ur Appendix J 2011
6.7.2.3
Dörrar/Sidopaneler:
Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande material från dörrarna förutsatt att detta inte förändrar
deras form / utseende.

a) Det är även tillåtet att ersätta original dörrklädsel och ev. original krockskydd med
en sidopanel som är tillverkad av brandsäkert kompositmaterial.
Denna panel ska då överensstämma med skiss 255-14 min.

b) Om sidopåkörningsskyddet i dörren inte är borttaget får original dörrklädsel
ersättas med en metallskiva minst 0,5 mm tjock, eller kolfiberskiva minst 1,0 mm tjock eller
annan solid flamsäker skiva minst 2,0 mm tjock.
I tvådörrarsbilar är det tillåtet att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående placerad under de bakre sidorutorna.
Den minimala höjden på dörrens sidopåkörningsskydd ska sträcka sig från basen på dörren, upp till den maximala höjden för dörrsträvan.
Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella är tillåtet. Det är även tillåtet att utbyta manuella fönsterhissar mot elektriska.

Slutsats
Igår träffade vi, jag och Pierre Andersson, Jan Österberg och Uno Svensson som båda är erkända distriktstekniker och ventilerade frågan som diskuterats i cupen om sidoklädsel eller ej under sidorutorna bak. Enligt teknikerna gäller samma regler för utrymmet under bakre sidofönster som för dörrar, "I tvådörrarsbilar är det tillåtet att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående placerad under de bakre sidorutorna.". Det avgörande är ordalydelsen "enligt ovanstående" som säger oss att samma sak gäller dörrar som utrymmet bakom domsamma.

Slutsats, vi kan ha original dörr och klädselsidor eller byta ut mot plåt, kolfiber eller t.o.m. gips! om någon skulle föredra detta. Alternativet är givetvis att låta originalklädseln sitta kvar. Ljudisolerande material får fritt borttagas.

Då nu Pierre noggrant bygger ny bil och tar reda på mycket i regelverket kan vi andra säkert få en hel del tips om vad vi har för rätt och fel på våra "gamla" bilar.

Sammanställt av Lasse Jonsson

Till början av sida
11-08-09 Slutgiligt datum för årets finaltävling
Suzuki Cup och SSRC final har flyttats framåt en aning i tiden. Anledningarna är flera såsom älgar, festlokal m.m.

Så här säger arrangören kortfattat om tävlingen, mer info och inbjudan kommer snart. Beslut om, och innan dess gärna synpunkter, Suzuki Cupen skall hålla sin årsträff i samband med tävlingshelgen tas senare, fest blir det i alla fall!

”Tävlingscentra blir i Hovmantorp där förmodligen också avslutningsfesten kommer att hållas.

Banan kommer att bli ca 88 km varav 44 km SS fördelat på 2 SS som körs 2 gånger. Innan första start som är 12.00 kommer det att ges möjlighet att reka sträckorna.

När det gäller övernattningar finns det möjlighet att göra detta i Hovmantorp mer information om detta i inbjudan.”


Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-07-27 Rapport om "Ydrelägret" i Suzuki Cup 2011
Redan på fredagskvällen var paret Strömberg/Ålund först på plan med sin husbil vid Ydregården.

Lördagsmorgonen var inplanerad för studiebesök hos cupens sponsor Klas Pettersson på Dekaltrim.nu. Där passade man förutom att få en rejäl rundvandring i företagets olika lokaler på att fixa iordning en snygg design på Ola´s släpkärror. Klas kan verkligen fixa det mesta vad gäller reklamtryck.

Fram på dagen anlände Cupgeneral Jonsson med sin coola retrobuss samt ytterligare några ekipage. Vi började med samling framför Ydregårdens servering i väntan på att vår förste gäst, Emil Axelsson skulle dyka upp. Sedan följde ett par timmars andäktigt lyssnande till ett fantastiskt intressant och givande föredrag av Emil.

Mitt i allt detta dök även familjen Joge upp och det var verkligen intressant att lyssna på de erfarenheter han hade att delge oss. Vi är oerhört tacksamma att de tog sig tid att besöka oss. Måste säga att ni som inte var där missade verkligen något!

På Lördagskvällen blev det grillning tillsammans med personalen från Dekaltrim. Visserligen hade Klas tagit dit en suveränt trevlig och bra underhållare men han hade nästan klarat sig utan honom då tjejerna i personalen så småningom tog över micken alltmer som kvällen skred. Självklart blev det efterfest och umgänge med enbart rallysnack fram till sena natten.

Söndagsförmiddagen var välbehövligt slapp men vid middagsdags kom Simon Johansson (www.bilskoj.com) och satte oss i sysselsättning. Lite om detta har redan Lasse skrivit om på Facebook o jag har ett par bilder på min blogg (rallyola.blogspot.com)).

Köra bil utan att se ut eller köra bil där hjulen går åt fel håll är avsevärt svårare än man tror. Kanonkul! TACK Simon.

Måndagen gick i tävlingens tecken men faktiskt helt utan stress då besiktningen inte startade förrän kl 13:00 o första start var 16:00. Allt var samlat på ett enda ställe i Österbymo.

Stressade var dock Erik Thollén/Calle Trainor som anlände o besiktade när Daniel Budin som första Sukkaekipage gav sig ut mot SS1. En enmilare som skulle sätta många på prov.

En lurig sväng i början på sträckan höll på att ta Lars Jonsson/ Ida Lidebjer Granberg i nydöpta "Sune Sukka" ur skolan men hans rutin räddade honom kvar. Mindre rutin hade dock Tobias Abrahamsson/Niklas Solenö som blev kvar på stället med sin Doris.

Ola med tillfällige kartläsardebutanten Klas Pettersson lyckades med sin lägre slutväxel att slå Lasse Jonsson i lösgruset. Dock var de båda chanslösa mot sist startande Carljohan Brantestad som var värst med sina 5:50,7 (2,9 före Ola).

SS2 blev Brantestads Waterlo då hans fina MK2:a hoppade ur spår och anföll en kronsten med hål i växellådan som resultat. Han var nog den som var mest taggad i hela sukkagänget då han tävlade om KM. Då vet man att det är allvar.

Bland ungdomsåkarna var det Daniel Budin som slog an takten och låg som bäste Suzukiåkare totaltvåa i ungdomsrallyklassen. På SS 3 gjorde han dock ett misstag som gjorde väldigt ont i pappa Görans rygg och familjens plånbok. Bland oss övriga kvarvarande Cupåkare hittade vi nya segrare på SS3. Lasse och Ida vann den före Strömberg/Pettersson och de förvirrade Erik Thollén/Kalle Trainor som delade på andraplatsen. Sistnämnda paret som förutom sin extremt sena ankomst till starten fortsatte med diverse mystiska övningar som kanske platsar i Guinness rekordbok.

Sista SS4 var samma som SS1. Nu dock med klart mycket bättre fäste efter 80 bilars framfart. Snabbast återigen Ola och Klas före General Jonsson. I ungdomsklassen svarade Dennis Lund för en klok och stabil körning som placerade honom och pappa Christer på en hedersam 5:e plats av tio startande. Jonsson kom näst sist och Ola 3:e sist av de de tre som kom imål i vuxenklassen. Om Ola fått sina 1% i tillägg så hade det blivit dött lopp mellan honom o Lasse men han sa inget och fick därför äran bära hem den största pokalen. Vi kan även glädja våran Victor Windahl med att Ola med flera körde på det billiga "cupdäcket" Malatesta.

Klappjakten var en fantastiskt trevlig och kompakt avslutning på en mycket givande weekend. Vi i cupledningen kan villigt erkänna att vi är mycket ledsna att inte fler såg till att prioritera denna helg för denna händelse. Nästa gång får nog någon annan ta rodret då vi känner att våra pannor börjar bli blodiga.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-07-12 Tävlingsrapport Suzuki Cup deltävling #4
Gästabudstrofén i Nyköping bjöd återigen på en hård cup-fight, inte för än alldeles på slutet kunde Niklas Pettersson/Tony Puumala dra ifrån Niklas Östmark med pappa Jonny i co-driverstolen och gå mot ytterligare en cupseger. Vi bockar och bugar.

Cuphelgen började annars i umgängets tecken såsom brukligt är i vår gemenskap. Cupgänget samlades på bisonfarm.se strax utanför Jönåker där det bl.a. grillades bisonburgare och lektes lekar på fredagskvällen. Ungdomsåkarna, familjen Budin/Hammarström, hälsades extra välkomna då detta var deras första ”inför träff”, jag tror nog det blir fler tillfällen för den glada och trevliga familjen!

Niklas Pettersson är, förutom en frisk fläkt i gänget, ett mycket bra exempel på att ”Suzuki Cup skolan” fungerar bra. Från att ha varit mer frisk fläkt, än snabb och stabil, förare har han och Tony på mindre än ett år utvecklats till att vara en etablerad toppförare som, trots sin ibland lite väl publikfriande åkstil, levererar gång på gång. Jesper Ödberg/Fredrik Palm är ett annat bra exempel på skolans resultat, dom har tagit klivet från ungdomsåkare till c-förare och kör imponerande snabbt och stabilt redan, ett framtidslöfte?

Trea och fyra i helgens tävling, utan att ha den där riktiga tätkänningen den här gången, blir veteranerna Lars Jonsson/Tommy Andersson och Ola Strömberg/Brittmarie Ålund. De båda visar dock återigen att takterna finns där och att ungdomarna inte skall känna sig allt för säkra på segrarna i framtiden. Både Lars och Ola åkte delar av tävlingen på det egna cupdäcket Malatesta.
-Ola: ”Malatesta däcket kanske inte riktigt hänger med i det absoluta topptempot men fungerar alldeles utmärkt. Betänk att vi cupåkare köper detta däck för under 600kr och då har man råd att åka nytt mycket oftare istället!”

Det här resultatet gör att det hårdnar rejält i toppen av cuptabellen, topp tre i tabellen nu efter 4 av 7 körda tävlingar finns inom en marginal på mindre än fyra poäng! Ledningen har nu återtagits av mästarparet Östmark men det flåsas i nacken, det kan man lugnt säga.

Bland C-förarna vann Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe igen. Visst var manfallet lite stort men det ingår absolut i tävlingsmomentet att ta sig till mål. Tyvärr fick så många som fyra förare aldrig se målet, problemen var varvat mekaniska- och förarfel. I något garage bjuds det nog på rulltårta i veckan.

Nästa cupdeltävling är den 3/9 men dessförinnan gör cupen ett ”sommar-stop” i Österbymo. Umgänge och utbildning helgen den 22-23/7 och tävling måndagen 25:e står på programmet. En helg som många ser fram emot, det kan vi lova.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-05-31 Tävlingsrapport Suzuki Cup deltävling #3
I lördags avgjordes Oknörundan i Blomstermåla dit cupen hade förlagt sin tredje deltävling. För ovanlighetens skull hade cupledningen valt att plocka med en o-notad tävling i serien vilket visade sig vara ett lyckat drag.

Att O-notat kom att påverka resultatet i tävling blev uppenbart, för vissa var det upp o för andra ner. Mest ner denna helg var det dock för Team Jäder som redan några kilometer in på SS1 parkerade sin bil hårt mot ett träd och fick kasta in handduken. Besättningen fick för säkerhets skull uppsöka Kalmar lasarett för kontroll men är på benen igen, lite jobb med bilen kvar bara.

På SS 1 skulle det direkt visa sig vartåt trenderna för dagen pekade, Niklas Pettersson, Niklas Östmark och Ola Strömberg ryckte direkt, ingen annan var närmare än 10 sekunder efter och snabbast av alla var Niklas Pettersson, 6 sek före den jagande duon. På SS2 blev det jämnare då vi hade fyra bilar i mål inom 3 sekunder för nu hade Lasse Jonsson tjurat till över de o-notade vägarna och hängde på i täten, men det var en engångsföreteelse skulle det visa sig, Lasse behöver noterna, det fick vi bevis på denna dag, han slutade fyra i tävlingen.

På långsträckan SS3 stod alla upp och körde för den representerade ju mer än halva tävlingen och här skulle det avgöras, trodde vi. Denna gång klev Niklas Östmark ur topptrion fram och vann sträckan några sekunder före Ola S, Niklas P var kanske överladdad för nu tappade han hela 8 sekunder. Dock blev det ju bra för spänningens skull, nu skilde det nämligen ”hela” 1,5 sekunder mellan ettan och trean! Suzuki Cupen är inte bara billig och rolig, den är stenhård också!

Det innebar att på startlinjen till SS4 stod tre mycket taggade och nervösa förare redo för de avgörande momenten och den i trion som fick ge sig först var Niklas Östmark som här tappade segerchanserna. Innan slutavgörandet på SS5 hade alltså unga Niklas P ett par sekunders ledning före rutinerade Ola S, betänk att det skiljer dryga 40 år, och ungefär lika mycket i hårlängd mätt i cm, mellan denna tävlings två giganter!

Vad hände då, jo Ola Strömberg tog fram all sin rutin och sitt kunnande och åkte, som flera i publiken sa, som i fornstora dagar, och slog till med en sträckseger på fem sekunder och därmed var saken klar. Segrare i Oknörundan, och på en imponerande 17:e plats i totallistan, blev således Ola Strömberg och Brittmarie Ålund, stort grattis.

Cupen höll sedan sedvanlig prisutdelning med, som vi nu vant oss vid, många avundsjuka blickar från de övriga tävlande som ännu inte gett sig in i vår gemenskap. Det delades ut både presentkort, kontanter och varor till ett sammanlagt värde på över 20000kr!

Gullabo Däckfynd och Miranda delade ut rallydäck, UBD bromsoksrenoveringar, Östmarks Bildemontering och Blästermäster sina riktade ekonomiska bidrag. Alla deltagarna fick andelslotter i rallyresorna som Rallytravels ställer till cupens förfogande och segraren Ola S gick hem med ett super flott Pergo golv, bara för att nämna några som bidragit till det dignande prisbordet.

Nästa deltävling blir Gästabudstrofen i Nyköping den 9/7, väl mött där.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”

Till början av sida
11-05-25 15 Suzuki Swift rallybilar på väg mot gruspremiär och cuptävling #3
På lördag skyndar hela 15 Suzukis, 12 seniorer och 3 juniorer, i väg mot framgång i cupens sommarpremiär Oknörundan. Att det vid tillfälle har varit fler Suzukis i en och samma deltävling råder ingen tvekan om men det var å andra sidan länge sedan. Att trenden mot fler och fler startande håller i sig vittnar om god utveckling av Suzuki Cupen.

Tävlingen denna gång är vald med omsorg. För att ge de många duktiga, varande eller nyss varande, ungdomsåkarna möjlighet att utnyttja sina färdigheter i att åka o-notade rallytävlingar valdes Oknörundan med i årets serie. Den spännande frågan är om den ungdomliga och färska erfarenheten av denna tävlingsform står sig mot de mer rutinerade åkarnas gamla gedigna erfarenhet av tävlingstypen eller om dessa erfarenheter är för gamla? Svaret får vi på lördag.

Sveriges bestånd av Suzuki rallybilar har rört sig lite under vintern och ytterligare deltagare finns ute i vårt avlånga land som både vill, och kommer att, höja kvaliteten och även kvantiteten under säsongen. Exempelvis fortåkare som Victor Windahl och Johan Bengtsson samt nykomlingar som Krister Hernström och Erik Thollén är namn som lurar i vassen.

Att Suzuki Cupen inte är helt prestigelös vittnar bl.a. sporadiskt åkande Cupgeneralen Lars Jonsson’s val av kartläsare om. Om man nu skall åka en o-notad rallytävling som rallymotionär och kallar in SM ledande kartläsaren Christoffer Bäck, visar det på en låg ambitionsnivå eller? Omvänt kan väl cupen sträcka på sig och förnöjt konstatera att vår cup kan locka åkare ur SM eliten till vår gemenskap!

Lars och Christoffer hör definitivt till dom som vill vara med i topp fem under helgens tävling. Övriga vassa utmanare är cupledande, och försvarande mästarna, syskonen Niklas och Daniel Östmark och det tävlingsflitiga paret Ola Strömberg och Brittmarie Ålund. Här är det många som tror att Olas myckna tävlande under de o-notade tävlingarnas era skall bli den svåraste nöten att knäcka!

Ungdomlig entusiasm och viss våghalsighet hos Niklas Pettersson och Tony Pumala, hur långt räcker den? Eller kommer någon ur ungdomstrion Jesper Ödberg, Vicktor Nordh eller Rasmus Lundh att kliva fram som starka utmanare nu när det blir o-notat? En helt klart spännande tävling väntar på lördag.

Som vanligt kommer cupdeltagarna få dela på ett trevligt prisbord, detta förutom arrangörens priser till cupen. Blästermäster, Östmarks Bildemontering fortsätter med sina riktade pengabidrag, arrangören efterskänker startavgifter m.m. Nya cupsponsorer såsom EBD direct kommer också att göra avtryck under helgen tävling. Kom ihåg att i Suzuki Cupen lottas alltid hälften av priserna ut, allt för att premiera bredden lika mycket som toppen.

En annan premiär under helgen är att de däck som i cupregi nu finns att köpa i Sverige, Malatesta. Subventionerade till cupåkarna till 599kr/st och också bidragande till prisbordet. Däcken gör tävlingsdebut på bred front och slår det väl ut understryker det cupen devis, nedan, än mer.

Suzuki Cup: ”Mycket Rally för pengarna!”


Till början av sida
11-03-10 Bland loka och skosnören i Suzukicupen
Nya i Suzukicupen och kan­ske utan total vinstchans. Men Jimmy Carlson, Linköpings MS, och Ronnie Maxe, Finspångs MS, tycker att tävlandet är så kul att man inte kan låta bli det.

Läs mer på //www.folkbladet.se/img/2011/3/10/5561995.pdf
Till början av sida
11-02-22 Rapport efter deltävling nr 2. DAM
Så var då vintersäsongen avklarad! Med tanke på de häftiga vintervägar vi fått köra på så tror vi det är flera av oss som skaffat däck som gärna hade åkt några fler tävlingar till på detta fantastiska underlag. Visst kan snövallar vara hårda men de har nog varit mest till vår hjälp.

Liten sammanställning av tävlingen finns på pressreleasen nedan. Tillägg och felaktigheter tar vi på forumet.

Särskilt tack till arrangören som ordnat så vi kände oss både välkomna och priviligerade. Att sen själva tävlingen var alldeles utomordentlig med superfina vägar och kompakt upplägg runt servicen gjorde inte saken sämre. Dessutom garanterat mygg- och flugfritt!!

Nästan alla fick sina rallydekalset från Klas på dekaltrim.nu Ni andra som betalat cupavgiften hör av er om detta.

Niklas Östmark sparade genom sin snabba och säkra körning återigen en tusenlapp åt sin pappa och Co-driver Johnny men sedan delades det ut pengar och fria noter både till höger och vänster. Ett hedersomnämnande även till Nicke "Kawasukka" Pettersson/Tony Puumala som körde så fantastiskt bra med sin lösa bakaxel!

Trots att många var trötta och hade lång resväg hem så var det överraskande många som tog sig tid att komma till eftermötet på Lindegårdens värdshus i Lindesberg. Där delade vi ut tröstpris till mycket snabba men extremt otursförföljda Johan Bengtsson/Christer Bergh. Långväga resenärerna och ungdomsåkarna Andreas och Tommy Andersson fick med sig en ny framruta då deras inte var kurant efter en lätt rullning.
Vi tackar Johnny & Hillevi Johansson för gästfrihet och service (och Bengtsson för att Du skjutsade hem några av oss)!

Finlandsresan gick till Cupens turgubbar Jesper Ödberg/Fredrik Palm. Vi tackar Per Carlsson på Rallytravels för det fina priset och hoppas de som kan sätter på hans logga på sina bilar.

Victor Windahl hade ordnat upp ett av de nya 13" sommardäck som vi kommer att få köpa riktigt billigt. Kommer vi i cupen överens om att alla ska köra på det så kan vi räkna med ett kanonpris. Först ska det dock testas på grus.

För er som är åksugna så vill vi meddela att förfrågan gått till Lima MS om vi kan få en egen Suzukiklass där trots att vi ej kommer att räkna poäng.
Meddela gärna vilka av er som är intresserade. Mer info kommer på forumet, så håll er uppdaterade!

Juha Liimatainen bidrog denna gång med lite extrapriser. Vi fortsätter uppmana er andra att försöka bidra med det ni kan.

Suzuki Cup "Mycket Rally för Pengarna" efter deltävling 2.
Termometern visade minus 26 grader på lördagsmorgonen uppe i Grängesberg när besiktningen började för Dan Anderssons Minne, många hade problem att få igång sina bilar. När det var dags för start klockan 11 så hade dock alla 13 i cupen fått upp värmen på sina bilar.
Från att ha varit kallast (frusen bil) så var det unge Niklas Pettersson med co-driver Tony Puumala som var hetast på snabba SS 1 genom sin totala 21:a plats tog de ledningen med hela två tiondels sekunder före paret Niklas/Johnny Östmark.
Många var taggade till tusen vilket naturligtvis resulterade i en del snöskottning. Bl.a. paret Juha Liimatainen/Calle Örberg och Nicke Elofsson/Roger Lindholm. Utan dessa fadäser hade båda placerat sig betydligt högre i resultatlistan. Mer händelserikt var det för Marcus Jäder/Johan Granberg som efter avåkning sen fick stanna och byta ett punkterat hjul och slutligen bryta när en vevstake behagade kliva ut genom motorblocket!

Ställningen i topp 5 efter 2 mil långa SS1:
Niklas Pettersson/Tony Puumala 14:11,4
Niklas Östmark/Johnny Östmark 14:11,6
Johan Bengtsson/Christer Berg 14:21,4
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 14:52,2
Andreas Prepula/Jesper Eriksson 14:57,8

Efter välbehövlig service i Yxsjöberg där bl.a. Ola fick sitt luftfilter rengjort från snö så var det dags för ytterligare en tuff och snabb 2-milare.
Carlsson/Maxe lade 4 minuter på värmande snöskottning medan extremt otursförföljda Bengtsson/Berg återigen fick kasta in handduken med trasig kamrem.
Ola och Brittmarie var snabbast före Östmarks. Pettersson/Puumala fick kämpa med en lossnande bakaxel men tog tredjeplatsen på sträckan 9,8 sekunder före Prepula/Eriksson men tappade ledningen med 2,3 sek upp till Östmarks.

Ställningen i topp 5 efter SS2:
Niklas Östmark/Johnny Östmark 27:37,5
Niklas Pettersson/Tony Puumala 27:39,8
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 28:02,8
Andreas Prepula/Jesper Eriksson 28:36,0
Mattias Engvall/Tim Joons 29:05,9

Sista sträckan var "bara" dryga 16 kilometer och av betydligt krokigare karaktär.
Vägarna var ytterst välplogade och snövallarna bilhöga. Högsta beröm till arrangörerna för vad de lyckats åstadkomma!!
Här var det bara ungdomsåkarna Andreas och Tommy Andersson som stod för dramatiken genom att göra en lätt rullning i snön som endast gav bilen lindriga skador. Vindrutan förstördes men en ny fick man med sig hem då cupens "beskyddare" Walter Olofsson just delar ut sådana till behövande.

Efter avslutad tävling åkte merparten av gänget ner till Johnny och Hillevi på Lindegården för att äta och ha eftersnack. Där delades även Rallytravels vinterpris ut. En resa för ett ekipage (Förare och Codriver) med dem till Rally Finland i sommar. Lycklig vinnare blev Jesper Ödberg/Fredrik Palm som i egenskap av bästa C-förare hade fått några extra lotter i korgen.

Suzuki Cup tar nu paus till Oknörundan i Maj där vi för första gången på länge ska köra en onotad tävling även ingående i Bilsport Rally Cup.

Resultat:
1 Niklas Östmark/Johnny Östmark 39:11,3
2 Niklas Pettersson/Tony Puumala 39:20,5
3 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 39:34,9
4 Andreas Prepula/Jesper Eriksson 40:19,0
5 Mattias Engvall/Tim Joons 41:09,7
6 Jesper Ödberg/Fredrik Palm 43:19,6
7 Tobias och Börje Abrahamsson 45:41,2
8 Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe 46:27,9
9 Juha Liimatainen/Carl Öberg 47:49,8
10 Nicklas Elofsson/Roger Lindholm 53:31,8

Snöskottarna behövde liksom Ola Strömberg inte deppa alltför mycket då man med Suzuki Cup´s finurliga poängsystem ändå fick belöning för bra sträcktider.

Detaljerade sträcktider på:

http://raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=460

Suzuki Cup: "Mycket Rally för pengarna!"
Till början av sida
11-02-15 Inför DAM Så var det dags igen go´vänner!
Trots att några deltagare från Bergslagsrallyt valt att stanna hemma av olika anledningar denna gång så är vi fortfarande hela 13 ekipage denna gång med! Tror det är vintersäsongsrekord flera år bakåt i tiden. Till sommaren tror jag vi kommer att få se startlistor med närmare tjugo deltagare. Härligt!

Jag kommer att ha med mej de där rallydekalsatserna från Dekaltrim.nu som Klas varit så hygglig och skänkt oss. Ni som har betalt Cupavgiften kan höra av er till mej under veckan eller i Grängesberg för att få dem.

Jättekul om ni kunde bidra med lite priser att dela ut vid prisutdelningen (och göra de andra avundsjuka).

Utlottningen av Finlandsresan kommer vi att göra hos Johnny på Lindegården när vi är samlade där. Ni som ej meddelat att ni försöker stanna till där är välkomna göra det på forumet eller per mail till mej så vi har skaplig koll på hur många Lasse ska fixa käk åt.

Blir ett jättebra tillfälle att eftersnacka på och lära känna varandra mera. Dessutom ska vi naturligtvis ta tillfället i akt att prata framtid och regler.

Nedan följer pressreleasen som vi skickar till våra supportrar och andra lämpliga medier.

Mvh Cupledningen gm Ola Strömberg

Till början av sida
11-02-15 Full Fart i Suzuki Cup
Återigen hela 13 st ekipage anmälda till deltävling två i Suzuki Cup. Särskilt välkomnar vi pappa Juha Liimatainen, SMK Trollhättan som lånat sonen Mika´s Citroën AX Sport, tagit med sig klubbkompisen Carl Öberg för att pröva lyckan. Förra året skötte Juha Co-driversysslan åt Mika. Alltså är alla grN bilar upp till 1300cc välkomna att delta i Cupen om de uppfyller våra regler. Men visst är det lite unikt att man knappt kan finna några nyare bilar som är mer konkurrenskraftiga än dessa 20 till 25 år gamla Suzuki´s.

Ett annat ekipage att nämna är ungdomsrallyåkaren Andreas Andersson, SMK Hörby som ännu ej kan ta körkort. Största prestationen står nog hans pappa Tommy för som får köra husbilen med släp de 120 milen Tur och Retur Grängesberg ända nerifrån skånska Hörby. En eloge till dem!

Favoritskapet bär i första hand paret Niklas Östmark, Kolsva MS med pappa Johnny i högerstolen som vann deltävling ett i Bergslagsrallyt för en månad sedan. Hårdaste motståndet kommer nog från paret Ola Strömberg/Brittmarie Ålund, Nora MK och Johan Bengtsson/Christer Bergh, Norbergs MK. De som kan utmana denna trio av bilar är i första hand B-förarna Andreas Prepula/Jesper Eriksson, Småbacka MK resp Järbo MK och alltid fullt satsande Niklas Pettersson/Tony Puumala, Fagersta MK. Efter denna kvintett brukar fighten vara hård mellan i första hand Marcus Jäder/Johan Granberg, Västerås MS och östgötarna Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe. Nu har dock några nya par anmält sig som vi ännu inte vet kapaciteten på.

Rallyts tävlingsledning har utlovat kanonfina SpecialSträckor med is i botten och höga snövallar. Tolv mil skall tillryggaläggas på Lördagen. Hälften av dessa utgörs av tre st SS som således antas ligga kring 2 mil per styck. Möjlighet till service av bilarna finns efter varje SS. Första paret ut från Folkets Park i Grängesberg är ledarduon Östmark, klockan 11:01 följt av nuvarande 2:an i Cupen Strömberg/Ålund minuten efter.

Efter målgång kommer deltagarna att tillsammans åka de fyra milen ner till Johnny Johansson (Mats Jonssons Co-driver) på Lindegården för gemensam middag och nödvändigt eftersnack. Där kommer även den spännande utlottningen av en resa till Rally Finland med Rallytravels att lottas ut. Alla deltagare har erhållit lotter men de som placerat sig bäst har erhållit några extra i bonus. Alltså en bra avslutning på vintersäsongen i SuzukiCup.

Är ni nyfikna på cupen är ni välkomna till oss i Grängesberg eller träffen i Lindesberg på Lördagskvällen.

Live resultat hittar ni hos Raceconsulting.com
Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna!"


Till början av sida
11-02-04 Rapport efter deltävling 1, Bergslagsrallyt 2011-01-29
Så har då 2011 års säsong dragit igång.
Faktiskt blev det lite mindre tid än väntat att socialisera sig med varandra innan start p.g.a. lite logistikproblem för arrangören gällande noter och roadböcker som blev utlämnade lite senare än vad vi hoppats på.

Vad som hände de olika deltagarna hoppas vi efterhand få läsa här på forumet. Lite står att finna i pressreleasen och sponsorinfot som följer nedan.

Johnny Östmark skänker ju hela 3 tusenlappar vid varje deltävling. En kunde han denna gång behålla tack vare parets vinst. Den andra blev utlottad och hamnade hos Jesper Ödberg. Då ingen ungdomsåkare deltog så behöll Johnny den tredje till senare tillfälle.
BlästerMäster Ola skänkte en tusenlapp som denna gång hamnade hos Marcus Jäder som var bästa C-förare. Fortsättningsvis vill Ola ge 500 kr till bäste C-förare medan den andra femhundringen skall lottas ut bland dem.
Arrangörens tillbakabetalda startavgift på 1.800 kr delades mellan Tvåan Ola, trean Niklas Pettersson samt lottad till Lasse Jonsson.

Tröstpriset var Grönholms Peltorglasögon som gick till "Oturs Bengtsson".
Barths fria Noterinötter lottades senare ut till Jimmy Carlsson och Marcus Jäder.

Ronnie Maxe hade ordnat ett rallypass som lottades ut bland Cupens Co-drivers. Det mottogs mycket tacksamt av Fredrik Palm som garanterat kommer att använda det.

Alla startande erhåller en lott till Rallytravels dragning om en fri resa till Rally Finland i sommar för ett ekipage. Östmarks får genom sin seger 3 st extralotter i samma låda liksom C-förarsegrarna Jäder/Sällström. C-förarparet Sundqvist erhåller 2 st. Niklas Pettersson/Tony Pumala fick en extra liksom Jesper Ödberg/Fredrik Palm. Dragning kommer att ske på Lindegården efter vår andra deltävling DAM i februari.

Rapport Bergslagsrallyt 2011-01-29
Manfallet blev stort i årets Bergslagsrally vad gäller hela tävlingen. Speciellt den första 2½ mil långa "Björnjägarn" krävde många offer. Så även i Suzuki Cup där tre av de tretton ekipagen av olika anledningar fick ta sin Mats ur skolan.
Vägkaraktären är ju Bergslags-snabb med mycket tempoväxlingar och luriga passager. Snövallarna var hårda och obarmhärtiga vilket lämnade sina spår men räddade säkert många från större avåkningar.
Suzuki Cup består av minst 20 år gamla Suzuki Swiftbilar med besättningar i varierande åldrar från körkortslösa juniorer till pensionärer med ett gemensamt. Att försöka vara snabbast från start till mål!

Tävlingsdäcken var kanske något nyare men de höga kostnaderna för dessa dubbdäck gör att de flesta tvingas att köra på rejält begagnade. En som dock hade satsat på flång nya var veteranen Ola Strömberg.
Det verkade ha varit helt avgörande då han med Co-driver Brittmarie vann alla fyra sträckorna. Trots det så vann de ej denna deltävling. Ola glömde nämligen sin hjälm vid servicen och upptäckte det inte förrän just innan start på sträcka 3! Försmädligt men sant, det var bara att åka tillbaka och hämta den vilket innebar en försening som renderade i 50 sekunders strafftillägg. Därför vann istället paret Niklas och Jonny Östmark rättvist. De var tvåa på samtliga sträckor men dock ej utan problem. Dels var det bilens kylsystem som inte fungerade tillfredställande och dessutom blev de hindrade i c:a 3 minuter nära målet på SS3. Turligt nog hade arrangören full kontroll på hur man räknar ut en konstruerad tid så paret Östmark kunde andas ut.
Även paret Strömberg/Ålund kunde trösta sig med att få lika många poäng som Östmarks p.g.a. det finurliga poängsystemet SuzukiCup utvecklat vilket premierar snabba sträcktider.

Trea slutade nyblivne B-föraren Niklas Pettersson/Tony Pumala strax före cupgeneralen Lars Jonsson med co-driver Tommy Andersson.

Bästa C-förare blev Marcus Jäder/Patrik Sällström sedan fjolårsrivalerna Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe fått ge upp med trasig växellåda redan efter några km på SS1.

Ett annat fortåkarpar som fick kasta in handsken med tekniska problem var Johan Bengtsson/Christer Berg.
Nästa deltävling blir Dan Anderssons Minne. Då räknar vi med att vara ännu fler Suzuki´s på startlinjen.

Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna

Till början av sidan
11-01-10 Inför säsongspremiären
Så är det snart dags för Suzuki Cup premiär i Bergslagsrallyt.
Trots att vi vet att en del av er avstår p.g.a. de höga däckskostnaderna och att en del ännu inte är riktigt klara med sina bilar så har vi ökat antalet startande på premiären med hela 30% från föregående år! Vi hoppas att den trenden kommer att hålla i sig under året.

Några av våra supportrar finns kvar. Till dem hör samtliga arrangörer som låter oss starta först i respektive deltävling samt återskänker startavgiften till åtminstone segraren i den deltävlingen.

Nedan följer en uppräkning på vad som gäller just nu:
" Fri sats "rallydekaler" (2 x Vita rutor för dörren att sätta startnummer på, 2 x förare och kartläsares namn, Batteri och förstaförbandsdekaler, 2 x namnet på bilen i svart eller vit text) från Klas på Dekaltrim.nu till alla som betalt årets Cupavgift.
" 2 presentkort på fria noter från Gunnar Barth på Noteriet per deltävling!
" Prispengar till cup- och ungdomsåkare, för bra placeringar och för utlottning från Johnny på Östmarks Bildemontering!
" Prispengar till C-förare från Ola på BlästerMäster.
" Per Carlsson på Rallytravels.com kommer att bidra med några lämpliga rallyresor med honom om vi lovar att ha hans vindrutestreamers blir kvar tills vi hittar vår huvudsponsor. Han börjar med att skänka en resa för två till Rally Finland som vi ska lotta ut efter vinterns första två deltävlingar.
" Walter Olofsson försöker återigen ordna några vindrutor som vi vill dela ut efter uppkommet behov.
" Övriga priser hoppas vi att alla deltagare gör sitt bästa för att bidra med till cupen. Ibland är det ju lättare tigga till andra än sej själv.

I övrigt jobbar vi i cupledningen vidare på just att hitta en huvudsponsor som i så fall skall ge ett väsentligt bidrag till vår verksamhet och som på ett markant sätt påverkar vår ekonomi. Av den anledningen är vi t.o.m. beredda att byta namn på hela cupen, förslag och idéer välkomnas.

Vindrutan förutsätter vi alltså att samtliga deltagare reserverar för Cupens ändamål. Vi önskar även få disponera en lodrät remsa i anslutning till startnumret där vi kan rada upp de material/prissponsorer vi lyckas knyta till oss.

Hemsidan kommer efter hand att förnyas och anpassas till den verklighet som råder.
Den 7:e deltävlingen i cupen jobbar Lasse med för fullt och besked kommer inom kort.

De tätstegade drevsatserna från Björn på Fixit är på G, men vi ska inte räkna med att få tillgång till dem innan sommarsäsongen börjar.

Nedan följer det pressmeddelande som vi under vecka 4 har distribuerat.

Inför premiären i Bergslagsrallyt
Suzuki Cup vänder trenden.
Sveriges äldsta rallycup fortsätter att öka deltagarantalet. Till premiären 2010 var det 10 st. ekipage som startade i Dan Anderssons Minne. I år är det 13 st anmälda till premiärtävlingen Bergslagsrallyt trots några sena återbud, några har också valt att avstå vintertävlingarna p.g.a. för höga däckkostnader, rallyt har i år start och mål i Kopparberg.
Fjolårssegraren Niklas Östmark med pappa Jonny i högerstolen går i den egenskapen ut med startnummer ett och gamle veteranen Ola Strömberg, ledsagad av Brittmarie Ålund följer därefter. Med nummer tre på dörrarna har vi mycket snabba ekipaget Johan Bengtsson/Christer Berg, Norbergs MK som hoppas oturen har lämnat dem till denna säsong.

Någon av dessa tre kommer sannolikt att stå som segrare på lördag kväll men mera sporadiskt tävlande Lars "cykelhandlarn" Jonsson med tillfällige co-drivern Tommy Andersson är fullt kapabla att slå dem alla, vilket han bevisade förra året.

Dark horses får vi nog kalla unge C-föraren Niklas Pettersson med notläsare Tommy Pumala för, som visat att det går att slå etablerade A-förare mer än en gång.
En intressant kamp kommer vi att få se mellan ekipagen Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe och Marcus Jäder/Patrik Sällström. De brukar ha sina egna sekundstrider och utgången är alltid lika oviss.

Vad är då orsaken till att denna Cup växer så kraftigt kan man undra.
Svaret är nog att vi tävlar med de absolut snabbaste bilarna i förhållande till vad de kostar i inköp och underhåll. T.o.m. bränslekostnaderna är låga då man oftast klarar ett helt rally på bensinen man har i tanken!
En annan orsak är gemytligheten och sammanhållningen som blommar bland deltagarna. Tävlar gör vi på specialsträckorna, i övrigt hjälper vi varandra så gott vi kan.
En tredje orsak är att vi genom generösa bidragsgivare alltid har uppskattade priser som vi delar ut direkt i samband med avslutad tävling. Det rör sig om allt från fria startavgifter, gratis noter, ner till en praktiska småprylar.

Exempelvis lottar Rallytravels.com ut en resa för två till Rally Finland 2011 (värde c:a 13.000 kr) efter vinterns två körda tävlingar! Lotter får alla som startar i respektive tävling och fler lotter får man om man placerar sig på pallen, det lottas också ut ett rallypass till Rally Sweden bland våra Co-drivers.

Att vi sedan fortsätter vårt egna system med att ge poäng för varje körd sträcka är självklart då det var en uppskattad revolutionerande nyhet inför 2010 som vi nu finjusterat. Skottar man t.ex. snö i fem minuter så finns ändå chansen kvar att plocka full poäng på återstående sträckor. Alltså ingen anledning att kasta in handduken när man kör Suzuki Cup!

Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna

Till början av sidan
11-01-10 Inbjudan till Suzuki Cup 2011 - "Mycket rally för pengarna"
Inbjudan till Suzuki cup 2011, ”Mycket rally för pengarna”
Ni får detta brev som ägare av en av de 40 Suzuki cup rallybilar som finns i Sverige. Vi vill göra Er uppmärksam på att Suzuki cup 2011 snart drar igång och att vi vill se Er i startlistan.

Suzuki cup har en över 20 år anrik historia och 2010 gjorde vi cupen ännu mer intressant för förare och publik genom att införa flera revolutionerande nyheter och resultatet blev 19 anmälda ekipage med 15 bilar som mest i en och samma deltävling. 2011 står för dörren och vi hoppas att ännu fler bilägare finner intresse för cupen som erbjuder mycket rally för pengarna och inför 2011 avslöjar bland annat följande nyheter.

Suzuki Cupen kommer även 2011 att dela ut cuppoäng sträcka för sträcka i stället för traditionellt efter slutresultat, men med en uppdaterad poängskala.
Tätstegade växellådor kommer att tillåtas.
Det uppskattade träningslägret kommer att anordnas även 2011.
För detaljerad info se Reglemente på hemsidan

Vi alla hoppas och tror på en fortsatt uppskattad cup även 2011. Visst, bilarna är inte purfärska längre men ack så bra och snabba rallybilar. Anmälningsavgiften till Suzuki Cup är 1000kr och inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare Lars Jonsson. Märk talongen med ”Suzuki Cup” och ange förare och kartläsare, förarklass och klubb på talongen. Kom ihåg att cupen även har en klass för utbildningsrally och att cupen har som ambition att vara en inkörsport och skola för rally likaväl som ett signum för täta fighter för A-, B- och C-förare.

Tävlingskalender Suzuki Cup 2011
29/1 Bergslagsrallyt MK Kopparberg Resultat
19/2 Dan Anderssons Minne Grangärde RRC Inbjudan E-anmälan Anmälda
28/5 Oknörundan Mönsterås MK
9/7 Rallytävling SMK Nyköping  
3/9 Strömkarlsrallyt SMK Trollhättan
24/9 Rejmes-Knixen MK Ran Askersund
-- TBA TBA
12/3 LBC-Ruschen Lima MS Reserv

Tävlingskalendern bjuder på sju geografiskt- och av typ skilda tävlingar. En tävlingsserie som också för vidare en gammal Suzuki tradition, cupbilarna startar först i alla tävlingarna. Endast fem av de sju deltävlingarna räknas i sluttabellen.

För att öka intresset för cupen och uppmuntra till motto ”mycket rally för pengarna” försöker vi kontinuerligt att utveckla samarbeten till förmån för cupdeltagarna. Ett av samarbetena för 2011 gäller de tätstegade växellådorna som tas fram i samarbete med Fixit Transmission i Östersund www.fixittransmission.com. Priset är därför väldigt subventionerat och mer info kan fås och beställning göras genom att kontakta Victor Windahl i cupledningen. Priset kommer att vara ca 16000 sek beroende på hur många som beställer.

Ni är välkomna att ta kontakt direkt med någon i ledningen för cupen.

Vill ni följa cupen genom ett nyhetsbrev, maila då till suzukicup2010@gordet.nu.

Cupgeneral
Lars Jonsson
lars.jonsson@gordet.nu
.

Cupledning
Victor Windahl
victorwindahl@hotmail.com

0700-89 75 20

Cupledning
Ola Strömberg
ola@blastermaster.com
0705-73 57 57

Inbjudan i pdf
Till början av sidan