|
Nyheter
och rapporter 2011
11-11-01 9 meter
avgjorde i SuzukiCupfinalen
Årets sista deltävling och final i SuzukiCup
avgjordes i skogarna runt Hovmantorp den sista lördagen
i Oktober.
Bland Ungdomsåkarna var det SMK Hörbys
Andreas Andersson som hade bästa utgångsläget
före VÖMK´s Dennis Lund. Bland de
mer etablerade tävlande som både hade körkort
och förarlicens var det mera ovisst. 2010 års
mästarpar Niklas och Jonny Östmark hade
en anings försprång med 201,8 inkörda
poäng. Därefter följde Fagerstas unge
coming man Niklas Pettersson med rutinerade Codrivern
Tony Puumala och åldermannen Ola Strömberg
med sambo Brittmarie Ålund som notläsare.
Ett par av dessa skulle stå som slutsegrare
av 2011 års Suzuki Cup även om denna deltävling
skulle vinnas av någon annan.
Lite nya förutsättningar rådde då
det för ovanlighetens skull tilläts att
vi fick köra igenom sträckorna två
gånger med personbil före start. Självklart
tog vi tillfället i akt för att kunna kontrollera
Martinsson-noterna och göra egna justeringar.
Cupgeneral Jonsson med duktige Christoffer Bäck
dristade sig till att göra helt egna, helgens
behållning konstaterade dom glatt efteråt.
Två specialsträckor om c:a milen vardera
skulle köras två gånger med service
i Hovmantorp däremellan.
För ovanlighetens skull var det veteranen Ola
som öppnade bäst och tog hand om ledningen
med 1,7 sekunder före Östmark, tätt
följd av Jonsson/Bäck. Starka vinnaraspiranten
Nicke Pettersson tappade förvånande mycket
och var redan 8,6 sekunder, vilket skulle visa sig
ödesdigert. Femma på sträckan var
C-föraren Jesper Ödberg med unge co-drivern
Fredrik Palm.
Efterföljande SS2 kördes omgående
och då hade paret Östmark inte helt oväntat
lagt in en högre växel. Tiden 6:09,3 var
outstanding och de spöade ledande Strömberg
med 5,6 sekunder och övertog således ledningen.
Nicke och Tony hittade tempot och var nu sträcktrea,
3 sekunder efter Strömberg.
Ställningen vid Serviceuppehållet var nu
följande:
1. Niklas Östmark/Jonny Östmark Kolsva MS:
12:53,9
2. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund Nora
MK: 12:57,8 - 3,9
3. Lars Jonsson/Christoffer Bäck VÖMK: 13:07,2
-13,3
4. Niklas Pettersson/Tony Puumala Fagersta MK 13:09,4
-15,5
5. Jesper Ödberg/Fredrik Palm Falköpings
MK 13:26,4 -32,5
Ungdomsåkarna Dennis Lund/Christer Carlsson
ledde före Andreas Andersson/Tommy Andersson.
Nu skulle samma sträckor köras en gång
till. Dock med den skillnaden att 70 tävlingsbilar
passerat. Det skulle innebära att allt löst
rullgrus var borta och fästet sannolikt mycket
bättre. Eventuellt skulle vägen kunna vara
sönderkörd på sina ställen. SS
1/3 var mycket snabbare än vad man kunde förvänta
sig av en Småländsk rallyväg men det
hade tydligen passat Ola och Brittmarie bra första
varvet. Stärkta av självförtroendet
den sträcksegern gav satte de nu högsta
fart och lyckades bättra sin tid från första
gången med hela 11,8 sekunder. Då Östmark
fick en onödig sladd på ett ställe
lyckades de ej bättra sin tid mer än 0,9
sekunder betydde det att Strömberg återigen
var i ledning. Nu med 8,9 sekunder. En ännu vassare
förbättring gjordes av paret Pettersson
Puumala som kapade hela 12,6. Därmed passerade
de Lasse Jonsson/Christoffer Bäck.
Seger i tävlingen var långt bort för
Pettersson och Cupsegern var utesluten om det inte
hände Strömberg och Östmark något
radikalt. Men i motorsport kan allt som bekant hända
så hoppet var ej helt ute för dem. Paret
Strömberg/Ålund hade dock helt klart för
sig att de trots sin 8 sekundersledning inte skulle
bli mästare om de ej vann även sista sträckan.
Det beror på det sinnrika poängsystem som
cupen utvecklat och som premierar varje enskilt sträckresultat.
Full attack var det som gällde och då på
den sträcka som Östmarks nyligen hade utklassat
övriga på. Vilka av de tre ekipagen skulle
komma i mål undrade man.
Först i mål var Niklas och Jonny med tiden
6:07,9. Det var en förbättring med 2,1 sekunder.
Nästa ekipage var Pettersson/Puumala som nu fått
upp tempot rejält och slog Östmark med TVÅ
tiondelar! Därmed lurade de förstnämnda
på en poäng från 5 till 4. Tredje
startande och i mål, kom Ola och Brittmarie
med sin Alice på tiden 6:06,7. Alltså
FYRA tiondelar före Östmarks. Det betydde
en tredje sträckseger och seger i tävlingen.
Det betydde efter noggrann kontrollräkning att
Ola och Brittmarie fått ihop 211,46 poäng
och paret Östmark 210 poäng. 1,46 poängs
skillnad alltså. Hade Östmark kört
en HALV sekund snabbare hade de tagit hand om de 5
sträckpoängen och Ola fått 4. Då
hade slutresultatet varit 211 poäng till Östmark
och 210,46 till Strömberg. På en halv sekund
hinner man ungefär 9 meter vid 80 km/tim. Kan
det bli jämnare?
Även om Dennis Lund återigen vann ungdomsrallyklassen
i denna deltävling så blev det flitigt
tävlande Andreas Andersson med rutinerade pappan
Tommy som tog hem årets UngdomsCup. Trea blev
Daniel Budin från Gävle som vann den Walesresa
till WRC-VM finalen i november som RALLYTRAVELS lottade
ut.
Nu är årets Suzuki Cup avslutad och nu
kommer årets deltagare att gå igenom sina
bilar och montera nyrenoverade bromsar från
UBD direkt tills 2012 års säsong. Då
vet vi att vi blir ännu fler som skall vara med
och tävla i detta trivsamma gäng. Ni som
är intresserade att bli med är välkomna
till Cupens årsmöte hos Johnny Johansson
på Lindegården i Lindesberg nu på
Lördag den 5:e November. Kontaktuppgifter finns
på hemsidan liksom aktuell poängställning
och övrig info
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sidan
11-10-26 Max attack i Suzuki Cup
finalen
När Växjö MS arrangerar finalen i SydSvenska
RallyCupen (SSRC) för endast speciellt inbjudna
förare så har man generöst nog också
bjudit in Suzuki gänget till att köra sin
final.
Lördagen den 29:e Oktober skall 88 kilometer
avverkas varav nästan hälften på avlysta
vägar av typisk småländsk kvalitet.
Det handlar om två specialsträckor på
dryga två mil som skall köras två
gånger. En ovanlig grej som normalt bara tillåts
i SM-sammanhang är att arrangören tillåter
en genomkörning av banan innan start. Det betyder
att de tillhandahållna arrangörsnoterna
kan kontrolleras och vid behov justeras. Några
kanske till och med dristar sig till att skriva egna?
I egenskap av ledare på 201,8 poäng kommer
fjolårsmästarna Niklas och Jonny Östmark
starta först och därefter följas av
paret Niklas Pettersson/Tony Puumala som ligger tvåa,
endast 7,47 poäng efter. De något udda
poängtalen är resultatet av Suzuki Cupens
unika poängsystem som även ger delpoäng
för placering på varje enskild specialsträcka.
Ännu mer komplicerat, spännande och ovisst
blir det denna helg då endast 5 av 7 körda
tävlingar räknas. För Östmarks
del handlar det om att skrapa ihop mer än 33,8
poäng för att kunna öka på nuvarande
skörd och för namnen Pettersson är
det 26 poäng som skall räknas bort och bytas
mot förhoppningsvis 38,5 poäng för
att ta hem segern från Östmark som alltså
måste hållas som favoriter. Även
veteranen Ola Strömberg med sambon Brittmarie
Ålund i högerstolen vill nog ha ett ord
med i laget då de bara ligger 0,37 poäng
efter Nicke Pettersson och har 31,5 poäng att
byta bort. En joker i leken är Cupgeneralen Lars
Jonsson som för detta tillfälle tagit in
2011 års dubble svenska mästare i rally
Christoffer Bäck i högerstolen, sist han
gjorde det slutade det med delseger. Det ekipaget
kommer säkert vara med och stjäla poäng
för topptrion.
Seger i tävlingen ger 20 poäng plus 5 i
startbonus. Startbonusen behöver ej räknas
bort. Tvåan får 16, trean 14, fyran 12
och från 5:e plats 10 poäng och ner till
5 som alla i mål får. Sedan delas ytterligare
lika mycket ut dividerat med antalet sträckor,
som i det här fallet ju är fyra stycken.
Sträckseger betyder alltså 5 poäng
och 4 till tvåan o.s.v. Fyra andraplatser och
vinst i tävlingen skulle således ge 41
poäng (20+4+4+4+4+5startbonusen). Här finns
alltså inget utrymme för taktikkörning
utan det kommer att bli max attack från alla
inblandade!
Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam
klass längst fram i startfältet oavsett
förarklass så håller vi ett speciellt
öga på C-förarna. Flest poäng
hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm.
Dock inte tillräckligt för att vara säkra
på att bli bästa C-team då Tobias
Abrahamsson med pappa Börje har möjlighet
att gå förbi.
De enda av Cupdeltagarna som får starta separat
i en egen klass är ungdomsrallyåkarna.
Där leder Andreas med pappa Tommy Andersson från
Hörby före Dennis Lund med pappa Christer
som instruktör/kartläsare. Om Andreas ser
till att komma i mål med enbart andraplaceringar
så bör han ändå hålla
undan för Dennis med c:a 4 poäng.
När dammet lagt sig i Hovmantorp på lördag
så vet vi med matematikens hjälp vem som
är 2011 års Sukkamästare! En resa
till WRC finalen i Wales med RALLYTRAVELS är
förstapriset. Men spänningen slutar inte
där. På den festliga prisutdelningen kommer
ytterligare en resa för två att lottas
ut bland samtliga Suzuki Cupdeltagare 2011. I vanlig
ordning kommer det förstås delas ut en
mängd övriga priser.
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sidan
11-09-26 Rapport efter Rejmeknixen
Ställningen i toppen har hårdnat ytterligare
efter helgens drabbning i Askersund.
Första sträcksegern gick till Cupledarna
Niklas o Johnny Östmark som hade hundradelarna
på sin sida denna gång tätt följda
av Fagerstas Sukkakung Nicke Pettersson
bara två tiondelar efter. Jesper Ödberg/Fredrik
Palm tog hand om ledningen bland C-förarna med
sin fjärdetid på sträckan bara 1,5
sekunder efter Generalerna Jonsson/Ohlsson. Comebackande
Johan Bengtsson/Christer Berg hade konstiga hyss för
sig vid några vägbyten liksom paret Strömberg/Ålund
och tappade avsevärd tid. Ungdomsåkare
Andreas Andersson med något mindre unge pappa
Tommy plockade hem maxpoängen före Dennis
Lundh och pappa Christer.
Färdigkört var det för Nicklas Elofsson/Roger
Lindholm med trasig topplockspackning och Rasmus Lund/Sebastian
Holmgren med rasad motor. Ytterligare en tävlande
försvann i inledningen av 17 kilometer långa
SS2. Det var paret Vicktor och pappa Lars Nordh som
rullade sin väldigt fina MK2:a. Sluttävlat
för i år kan man gissa? Just denna sträcka
blev händelserik för många rallydeltagare.
Paret Östmark satte av i högsta tempo och
var inofficiellt snabbast tills de gjorde en rejäl
mollbergare med skruv på ett hygge i en lurig
vänsterkurva. Efterföljande Strömberg/Ålund
blev varnade på plats tack vare detta och kunde
ta hem sträcksegern någon sekund före
Pettersson/Pumala. Trea blev Bengtsson/Berg strax
före Jonsson/Ohlsson. Bland ungdomsåkarna
så var Dennis före Andreas i sina fina
MK1:or
Febril verksamhet rådde på Team Östmarks
serviceplats då paret fick hjälp upp på
vägen igen efter sin vådliga vurpa och
förvånade kunde konstatera att alla hjulen
gick runt trots rejält tilltufsad bil. Normalt
skulle man ge upp i sådant läge men Östmarks
såg chansen att plocka sträckpoäng
av sina medtävlare på de återstående
sträckorna och lyckades få bilen någorlunda
körbar på de tilldelade 20 minuterna. Bengtsson/Berg
fick återigen kasta in handduken, den här
gången p.g.a. ett trasigt fjäderben.
SS3 med sina dryga tolv kilometer skördade ett
nytt offer i paret Strömberg/Ålund som
körde av en bärarm och även ådrog
sig en punktering. Därmed övertog de sistaplatsen
från Östmarks. Otroligt nog så var
det just Östmarks som var sträcksnabbast
med sin tilltufsade bil. Det bevisar mer än något
att vilja och skicklighet är många gånger
viktigare än hur hjulen är inställda.
Det visar även att Suzuki Cupens unika poängsystem
fungerar precis som avsetts, något för
rally SM att ta efter?
Sista sträckan med sin lite större
väg karaktär passade tydligen Cupgeneral
Jonsson bra då han vann sträckan 3,5 sekunder
före Östmark. Jesper Ödberg blev trea
strax före Nicke Pettersson som var lite närgången
mot en gran strax före mål. Strömberg/Ålund
stod på näsan i ett dike i samma region
då de optimistiskt körde sista sträckan
med sin avslagna bärarm i hopp om att rädda
några viktiga poäng. Ödesdigert blev
det för Marcus Jäder/Johan Granberg som
fick ett kopplingsras och ramlade ner från sin
fina fjärdeplats till en sjätte efter Tobias
och Börje Abrahamsson och veteranerna Henry Nyberg/Mikael
Magnusson.
Niklas Pettersson/Tony Pumala körde alltså
hem en säker seger denna gång och passerade
samtidigt paret Strömberg/Ålund i tabellen.
Paret Jonsson/Ohlsson blev säker tvåa och
närmade sig trion i toppen med stormsteg. Trea
och imponerande bästa C-förare placerade
sig flitigt tävlande Jesper Ödberg med codriver
Fredrik Palm. Tobias Abrahamsson med pappa Börje
blev fyra. Bland ungdomsåkarna var det Dennis
Lund som var bästa sukkaförare. Leder tabellen
där gör dock Andreas Andersson från
Hörby.
Poängställningen i toppen spetsar till sig.
Vi ser fram emot en synnerligen intressant fight vid
finaltävlingen i Växjö om en månad.
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sida
11-09-21 Inför Suzuki Cupens
6:e deltävling, Rejmeknixen
Inför Suzuki Cupens
6:e deltävling, Rejmeknixen
MK Ran i Askersund arrangerar på lördag
den 24:e September sitt rally Rejmeknixen, en 13-milarunda
där 45 kilometer fördelat på fyra
specialsträckor är utmaningen.
Drygt 10 procent av startfältet utgörs av
Suzuki Swift bilar i grupp N utförande. Trots
att de är små så är de med sina
ettriga 1300 cc 16-ventilersmotorer på 100 hästkrafter
snabbare än man kan tro.
Tack vare att Cupen kör med i princip identiska
bilar så blir fighten om placeringar och poäng
stenhård. Regerande Cupmästarna Niklas
och Jonny Östmark leder just nu men är långt
ifrån säkra på förstapriset,
resan med Rallytravels till WRC finalen i Wales. De
jagas främst av paret Ola Strömberg/Brittmarie
Ålund samt färgstarka junioren Niklas Pettersson
med rutinerade co-drivern Tony Pumala, som får
hålla hårt i tömmarna. Strax efter
följer rutinerade Cupgeneralen själv, Lars
Jonsson, denna gång med SM-kartläsaren
Stefan Ohlson vid notblocket.
I Askersund kommer ovannämnda garanterat möta
på stenhård konkurrens om både sträck-
och totalpoäng av mycket snabba paret Johan Bengtsson/Christer
Berg från Norberg som visat på riktigt
högt tempo tidigare men som drabbats av onaturligt
många tekniska problem och därför
avstått sommartävlingarna.
Även om alla Cupdeltagarna startar i en gemensam
klass längst fram i startfältet oavsett
förarklass så håller vi ett speciellt
öga på C-förarna. Flest poäng
hittills har paret Jesper Ödberg/Fredrik Palm,
men även där är det en helt öppen
affär. Senast i Trollhättan var Nicklas
Elofsson/Roger Lindholm 1,2 sekunder före Jesper
och Fredrik.
De enda av Cupdeltagarna som får starta separat
i en egen klass är ungdomsrallyåkarna (förare
utan körkort ner till 16 års ålder).
Dennis Lund med pappa Christer som instruktör/kartläsare
och långväga Andreas med pappa Tommy Andersson
är två par som kör Suzuki.
Förutom att man i Cupen har ett unikt poängsystem
som även premierar placeringarna på varje
enskild sträcka kommer situationen och poängberäkningen
bli ytterligare tillspetsad då de flesta deltagarna
nu måste börja att räkna bort erhållna
poäng från en deltävling då
det bara får tillgodoräknas från
fem av sju. Niklas Pettersson har en 22 poängare
att räkna bort och har därför stora
möjligheter att avancera. Ännu bättre
är det för Jonsson som har en överhoppad
vintertävling och kan alltså tillgodoräkna
sig allt han håvar in på lördag.
Knivigare att öka på skörden har Både
Östmark och Strömberg som kan räkna
bort 33,8 respektive 31,5 poäng, förutsatt
att de Knixar in mer under lördagen. Det blir
inte lätt när nu Bengtsson, Pettersson och
Jonsson är med och fightas om poängen.
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sida
11-09-07
Rapport från tävlingen Strömkarlen
i Trollhättan 3/9
Så var höstupptakten
i årets serie med de dekaltrimmade sukkorna
avklarad. Trots frisk satsning av deltagarna så
kunde konstateras att ingen bröt p.g.a. avåkning.
Mest besvikelse blev det för ekipaget Jimmy Carlsson/Ronnie
Maxe som upptäckte ett bromsläckage före
start och fick, trots intensiva insatser, ta sin Mats
ur skolan utan att ha fått tävla en meter!
Illa kunde det också gått för förhandsfavoriterna
Niklas Pettersson/Tony Pumala som fick bromsbortfall
direkt på första sträckan. Dessa bromsproblem
är dock snart historia då friska komponenter
från UBD når fler och fler. Hemmaförarna
Juha Liimatainen/Carl Öberg överraskade
genom att som C-förare vara 4:e snabbast på
SS1, där bor kartläsare Öberg!
I täten var det som väntat stenhårt
mellan paret Östmark och Strömberg/Ålund
tätt följt av cupgeneral Lars Jonsson med
notläsare Tommy Andersson. Bland C-förarna
var det således Liimatainen/Öberg som tog
ledningen före Nicklas Elofsson/Roger Lindholm
som höll andraplatsen med ynka tre tiondelar
före Jesper Ödberg/Fredrik Palm.
Perfekt uppladdning var denna trekilometersbit för
fokusering på SS2, klassiska Kabelvägen,
en nära 8 km lång byväg som innehåller
det mesta. Här var Strömberg 1,3 sekunder
före Östmark som i sin tur distanserade
Jonsson med dryga 8 sek. Liimatainen/Öberg fortsatte
sin vilda framfart bland C-förarna och var här
1,8 sekunder före Ödberg och 5,8 sek för
Elofsson. Efter SS3 som var ett varv på SMK´s
Folkracebana var ställningen följande
Strömberg/Ålund: 9:59,2, Östmark/Östmark:
-1,2, Jonsson/Andersson: -14,5,
Liimataninen/Öberg som snabbaste C förare:
-21,2
Bland grabbarna utan körkort (ungdomsrally) var
det Daniel Budin som tog hand om kommandot före
Dennis Lundh och Andreas Andersson.
Nu skulle samma sträckor köras ytterligare
en gång och nu med fungerande bromsar för
Pettersson/Pumala. På SS4 blev det lite överladd
från Liimatainen och han förlorade fyra
minuter på en avåkning. I toppen var ställningen
oförändrad dock med fortsatt små marginaler
och nu abonnerade hungriga paret Pettersson på
3:e platserna. Bland C-förarna hade Jesper Ödberg
avancerat till bästa ekipage men blev på
slutet upphunnet av Elofsson/Lindholm. Bara sex tiondelar
skilde dem åt inför sista specialsträckan.
En missad växel förstörde Jespers chanser
som tappade ytterligare sex tiondelar och en placering.
I ungdomsrallyklassen blev det Daniel Budin med pappa
Göran Hammarström som tog hand om totala
andraplatsen och blev bästa Suzukiåkare
även om Dennis Lund & pappa Christer Karlsson
var snabbast på sista provet. Trea slutade paret
Andreas och Tommy Andersson från Hörby.
Trots Strömberg/Ålund´s seger så
var det team Östmark som drog ifrån i totala
poängtabellen. Hur kan det hänga ihop frågar
man sej? Jo Ola har valt att köra med en lägre
slutväxel i sin standardlåda "för
att det är roligare". Det är tillåtet
i Cupen men nöjet kostar en procent i påslag
på körtiden. Den procenten klarade inte
Ola av mot hårt körande Östmark så
egentligen var det de som vann. I Cupen har man dock
beslutat att inte röra till det för respektive
arrangör utan detta är något som visar
sig enbart i poängtabellen.
Vid prisutdelningen kunde deltagarna glädjas
åt ett prisbord värt c:a 20.000 kr som
blev väl fördelat. I cupen tävlar vi
också om 4 st platser med Rallytravels till
WRC-finalen i Wales 10-13 November värt 30.000
kr. Nästa tävling är Rejmes-knixen
i Askersund den 24/9
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sida
11-08-31
15 Suzuki Swift rallybilar tävlar på lördag
3/9 i Trollhättan!
På lördag är det 15 ettriga små
Suzuki´s som ska gå ut först i SMK
Trollhättans rallytävling Strömkarlen,
tre sträckor skall köras två gånger.
Det betyder att publiken kan se deltagarna två
gånger utan att behöva flytta på
sig vilket underlättar, speakerservice finns
för publiken.
En intressant fight i toppen blir det garanterat mellan
regerande mästarna Niklas och Jonny Östmark
som för närvarande leder årets Cup
på 153,13 poäng. Men bara 2,5 poäng
bakom är veteranparet Ola Strömberg/Brittmarie
Ålund. De är i sin tur jagade av ungdomarna
Niklas Pettersson/Tony Pumala som bara har 1,3 poäng
upp till andraplatsen och således ynka 3,8 poäng
till ledarna!
De något udda poängtalen beror på
att man i Cupen, förutom att erhålla sedvanliga
poäng, även har ett antal att fördela
per sträcka. Att vinna alla sträckor ger
lika mycket som att vinna tävlingen. Ett faktum
som i Nyköping räddade Strömberg/Ålund
från katastrof då de körde en sträcka
utan bromsar. Just nu ligger cupgeneralen Lars Jonsson
med co-driver Tommy Andersson fyra men på behörigt
avstånd i poängtabellen. Något som
kommer att kunna förändras mot slutet av
säsongen då man kommer kunna börja
räkna bort tävlingar. Fem av sju skall köras
och Strömkarlen är nummer fem i ordningen.
Bästa C-förare nu är paret Jesper Ödberg/Fredrik
Palm som tack vare Rallytravels varit i Finland och
hämtat inspiration. De kommer säkert att
få det kämpigt med ett gäng hungriga
C-förare där bl.a. Marcus Jäder/Patrik
Sällström gör comeback med nylagad
bil efter våldsam trädkramning i Mönsterås.
Undrar just hur hårt han vågar köra
nu?
Samma fråga gäller hans argaste konkurrent
Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe som skall köra med
sin redan sålda bil för att därefter
göra uppehåll. En katt bland hermelinerna
får hemmahoppet Juha Liimatainen/Carl Öberg
vara med sin Citroen AX sport som faktiskt platsar
i den här Cupen med denna 1300cc grupp N-bil.
I tävlingen kommer Cupdeltagarna att starta i
placeringsordning. Således Östmark´s
först ut följda av Strömberg, Pettersson,
Jonsson o.s.v.
Glädjande så kör hälften av ungdomsrallyåkarna
(förare som ännu ej tagit körkort och
har en instruktör i högerstolen och en övningskörningsskylt
i bakrutan) Suzuki Swift. Där hittar vi Andreas
Andersson med pappa Tommy i högerstolen samt
Dennis Lund med pappa Christer Karlsson i instruktörsrollen.
Hur fort pappa Göran Hammarström låter
sonen Daniel Budin skjutsa honom denna gång
efter en vådlig avåkning i Ydres Klappjakt
återstår att se.
Suzuki Cup har verkligen blommat upp igen efter en
gradvis insomning efter 25 långa år. Bilarna
är desamma men har fortfarande fullt tillräckliga
prestanda. Här sätts dock mycket fokus på
att vi ska ha kul tillsammans, gammal som ung. Men
det blir nog lite tävling med
Kolla själva
i Trollhättan på Lördag.
Suzuki Cup: Mycket Rally
för pengarna!
Till
början av sida
11-08-30
Svar på frågan som snurrat i Cupen sedan
Ydre lägret
Utdrag ur Appendix
J 2011
6.7.2.3
Dörrar/Sidopaneler:
Det är tillåtet att ta bort ljudisolerande
material från dörrarna förutsatt att
detta inte förändrar
deras form / utseende.
a) Det är även tillåtet att ersätta
original dörrklädsel och ev. original krockskydd
med
en sidopanel som är tillverkad av brandsäkert
kompositmaterial.
Denna panel ska då överensstämma med
skiss 255-14 min.
b) Om sidopåkörningsskyddet i dörren
inte är borttaget får original dörrklädsel
ersättas med en metallskiva minst 0,5 mm tjock,
eller kolfiberskiva minst 1,0 mm tjock eller
annan solid flamsäker skiva minst 2,0 mm tjock.
I tvådörrarsbilar är det tillåtet
att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående
placerad under de bakre sidorutorna.
Den minimala höjden på dörrens sidopåkörningsskydd
ska sträcka sig från basen på dörren,
upp till den maximala höjden för dörrsträvan.
Utbyte av elektriska fönsterhissar till manuella
är tillåtet. Det är även tillåtet
att utbyta manuella fönsterhissar mot elektriska.
Slutsats
Igår träffade vi, jag och Pierre Andersson,
Jan Österberg och Uno Svensson som båda
är erkända distriktstekniker och ventilerade
frågan som diskuterats i cupen om sidoklädsel
eller ej under sidorutorna bak. Enligt teknikerna
gäller samma regler för utrymmet under bakre
sidofönster som för dörrar, "I
tvådörrarsbilar är det tillåtet
att ta bort ljudisolerande material enligt ovanstående
placerad under de bakre sidorutorna.". Det avgörande
är ordalydelsen "enligt ovanstående"
som säger oss att samma sak gäller dörrar
som utrymmet bakom domsamma.
Slutsats, vi kan ha original dörr och klädselsidor
eller byta ut mot plåt, kolfiber eller t.o.m.
gips! om någon skulle föredra detta. Alternativet
är givetvis att låta originalklädseln
sitta kvar. Ljudisolerande material får fritt
borttagas.
Då nu Pierre noggrant bygger ny bil och tar
reda på mycket i regelverket kan vi andra säkert
få en hel del tips om vad vi har för rätt
och fel på våra "gamla" bilar.
Sammanställt av Lasse Jonsson
Till
början av sida
11-08-09
Slutgiligt datum för årets finaltävling
Suzuki Cup och SSRC final har flyttats framåt
en aning i tiden. Anledningarna är flera såsom
älgar, festlokal m.m.
Så här säger arrangören kortfattat
om tävlingen, mer info och inbjudan kommer snart.
Beslut om, och innan dess gärna synpunkter, Suzuki
Cupen skall hålla sin årsträff i
samband med tävlingshelgen tas senare, fest blir
det i alla fall!
”Tävlingscentra blir i Hovmantorp där förmodligen
också avslutningsfesten kommer att hållas.
Banan kommer att bli ca 88 km varav 44 km SS fördelat
på 2 SS som körs 2 gånger. Innan
första start som är 12.00 kommer det att
ges möjlighet att reka sträckorna.
När det gäller övernattningar finns
det möjlighet att göra detta i Hovmantorp
mer information om detta i inbjudan.”
Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna!
Till
början av sida
11-07-27 Rapport om "Ydrelägret"
i Suzuki Cup 2011
Redan på fredagskvällen var paret Strömberg/Ålund
först på plan med sin husbil vid Ydregården.
Lördagsmorgonen var inplanerad för studiebesök
hos cupens sponsor Klas Pettersson på Dekaltrim.nu.
Där passade man förutom att få en
rejäl rundvandring i företagets olika lokaler
på att fixa iordning en snygg design på
Ola´s släpkärror. Klas kan verkligen
fixa det mesta vad gäller reklamtryck.
Fram på dagen anlände Cupgeneral Jonsson
med sin coola retrobuss samt ytterligare några
ekipage. Vi började med samling framför
Ydregårdens servering i väntan på
att vår förste gäst, Emil Axelsson
skulle dyka upp. Sedan följde ett par timmars
andäktigt lyssnande till ett fantastiskt intressant
och givande föredrag av Emil.
Mitt i allt detta dök även familjen Joge
upp och det var verkligen intressant att lyssna på
de erfarenheter han hade att delge oss. Vi är
oerhört tacksamma att de tog sig tid att besöka
oss. Måste säga att ni som inte var där
missade verkligen något!
På Lördagskvällen blev det grillning
tillsammans med personalen från Dekaltrim. Visserligen
hade Klas tagit dit en suveränt trevlig och bra
underhållare men han hade nästan klarat
sig utan honom då tjejerna i personalen så
småningom tog över micken alltmer som kvällen
skred. Självklart blev det efterfest och umgänge
med enbart rallysnack fram till sena natten.
Söndagsförmiddagen var välbehövligt
slapp men vid middagsdags kom Simon Johansson (www.bilskoj.com)
och satte oss i sysselsättning. Lite om detta
har redan Lasse skrivit om på Facebook o jag
har ett par bilder på min blogg (rallyola.blogspot.com)).
Köra bil utan att se ut eller köra bil där
hjulen går åt fel håll är avsevärt
svårare än man tror. Kanonkul! TACK Simon.
Måndagen gick i tävlingens tecken men faktiskt
helt utan stress då besiktningen inte startade
förrän kl 13:00 o första start var
16:00. Allt var samlat på ett enda ställe
i Österbymo.
Stressade var dock Erik Thollén/Calle Trainor
som anlände o besiktade när Daniel Budin
som första Sukkaekipage gav sig ut mot SS1. En
enmilare som skulle sätta många på
prov.
En lurig sväng i början på sträckan
höll på att ta Lars Jonsson/ Ida Lidebjer
Granberg i nydöpta "Sune Sukka" ur
skolan men hans rutin räddade honom kvar. Mindre
rutin hade dock Tobias Abrahamsson/Niklas Solenö
som blev kvar på stället med sin Doris.
Ola med tillfällige kartläsardebutanten
Klas Pettersson lyckades med sin lägre slutväxel
att slå Lasse Jonsson i lösgruset. Dock
var de båda chanslösa mot sist startande
Carljohan Brantestad som var värst med sina 5:50,7
(2,9 före Ola).
SS2 blev Brantestads Waterlo då hans fina MK2:a
hoppade ur spår och anföll en kronsten
med hål i växellådan som resultat.
Han var nog den som var mest taggad i hela sukkagänget
då han tävlade om KM. Då vet man
att det är allvar.
Bland ungdomsåkarna var det Daniel Budin som
slog an takten och låg som bäste Suzukiåkare
totaltvåa i ungdomsrallyklassen. På SS
3 gjorde han dock ett misstag som gjorde väldigt
ont i pappa Görans rygg och familjens plånbok.
Bland oss övriga kvarvarande Cupåkare hittade
vi nya segrare på SS3. Lasse och Ida vann den
före Strömberg/Pettersson och de förvirrade
Erik Thollén/Kalle Trainor som delade på
andraplatsen. Sistnämnda paret som förutom
sin extremt sena ankomst till starten fortsatte med
diverse mystiska övningar som kanske platsar
i Guinness rekordbok.
Sista SS4 var samma som SS1. Nu dock med klart mycket
bättre fäste efter 80 bilars framfart. Snabbast
återigen Ola och Klas före General Jonsson.
I ungdomsklassen svarade Dennis Lund för en klok
och stabil körning som placerade honom och pappa
Christer på en hedersam 5:e plats av tio startande.
Jonsson kom näst sist och Ola 3:e sist av de
de tre som kom imål i vuxenklassen. Om Ola fått
sina 1% i tillägg så hade det blivit dött
lopp mellan honom o Lasse men han sa inget och fick
därför äran bära hem den största
pokalen. Vi kan även glädja våran
Victor Windahl med att Ola med flera körde på
det billiga "cupdäcket" Malatesta.
Klappjakten var en fantastiskt trevlig och kompakt
avslutning på en mycket givande weekend. Vi
i cupledningen kan villigt erkänna att vi är
mycket ledsna att inte fler såg till att prioritera
denna helg för denna händelse. Nästa
gång får nog någon annan ta rodret
då vi känner att våra pannor börjar
bli blodiga.
Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna!
Till
början av sida
11-07-12 Tävlingsrapport Suzuki
Cup deltävling #4
Gästabudstrofén i Nyköping bjöd
återigen på en hård cup-fight, inte
för än alldeles på slutet kunde Niklas
Pettersson/Tony Puumala dra ifrån Niklas Östmark
med pappa Jonny i co-driverstolen och gå mot
ytterligare en cupseger. Vi bockar och bugar.
Cuphelgen började annars i umgängets tecken
såsom brukligt är i vår gemenskap.
Cupgänget samlades på bisonfarm.se strax
utanför Jönåker där det bl.a.
grillades bisonburgare och lektes lekar på fredagskvällen.
Ungdomsåkarna, familjen Budin/Hammarström,
hälsades extra välkomna då detta var
deras första inför träff,
jag tror nog det blir fler tillfällen för
den glada och trevliga familjen!
Niklas Pettersson är, förutom en frisk fläkt
i gänget, ett mycket bra exempel på att
Suzuki Cup skolan fungerar bra. Från
att ha varit mer frisk fläkt, än snabb och
stabil, förare har han och Tony på mindre
än ett år utvecklats till att vara en etablerad
toppförare som, trots sin ibland lite väl
publikfriande åkstil, levererar gång på
gång. Jesper Ödberg/Fredrik Palm är
ett annat bra exempel på skolans resultat, dom
har tagit klivet från ungdomsåkare till
c-förare och kör imponerande snabbt och
stabilt redan, ett framtidslöfte?
Trea och fyra i helgens tävling, utan att ha
den där riktiga tätkänningen den här
gången, blir veteranerna Lars Jonsson/Tommy
Andersson och Ola Strömberg/Brittmarie Ålund.
De båda visar dock återigen att takterna
finns där och att ungdomarna inte skall känna
sig allt för säkra på segrarna i framtiden.
Både Lars och Ola åkte delar av tävlingen
på det egna cupdäcket Malatesta.
-Ola: Malatesta däcket kanske inte riktigt
hänger med i det absoluta topptempot men fungerar
alldeles utmärkt. Betänk att vi cupåkare
köper detta däck för under 600kr och
då har man råd att åka nytt mycket
oftare istället!
Det här resultatet gör att det hårdnar
rejält i toppen av cuptabellen, topp tre i tabellen
nu efter 4 av 7 körda tävlingar finns inom
en marginal på mindre än fyra poäng!
Ledningen har nu återtagits av mästarparet
Östmark men det flåsas i nacken, det kan
man lugnt säga.
Bland C-förarna vann Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe
igen. Visst var manfallet lite stort men det ingår
absolut i tävlingsmomentet att ta sig till mål.
Tyvärr fick så många som fyra förare
aldrig se målet, problemen var varvat mekaniska-
och förarfel. I något garage bjuds det
nog på rulltårta i veckan.
Nästa cupdeltävling är den 3/9 men
dessförinnan gör cupen ett sommar-stop
i Österbymo. Umgänge och utbildning helgen
den 22-23/7 och tävling måndagen 25:e står
på programmet. En helg som många ser fram
emot, det kan vi lova.
Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna!
Till
början av sida
11-05-31
Tävlingsrapport Suzuki Cup deltävling #3
I lördags avgjordes Oknörundan i Blomstermåla
dit cupen hade förlagt sin tredje deltävling.
För ovanlighetens skull hade cupledningen valt
att plocka med en o-notad tävling i serien vilket
visade sig vara ett lyckat drag.
Att O-notat kom att påverka resultatet i tävling
blev uppenbart, för vissa var det upp o för
andra ner. Mest ner denna helg var det dock för
Team Jäder som redan några kilometer in
på SS1 parkerade sin bil hårt mot ett
träd och fick kasta in handduken. Besättningen
fick för säkerhets skull uppsöka Kalmar
lasarett för kontroll men är på benen
igen, lite jobb med bilen kvar bara.
På SS 1 skulle det direkt visa sig vartåt
trenderna för dagen pekade, Niklas Pettersson,
Niklas Östmark och Ola Strömberg ryckte
direkt, ingen annan var närmare än 10 sekunder
efter och snabbast av alla var Niklas Pettersson,
6 sek före den jagande duon. På SS2 blev
det jämnare då vi hade fyra bilar i mål
inom 3 sekunder för nu hade Lasse Jonsson tjurat
till över de o-notade vägarna och hängde
på i täten, men det var en engångsföreteelse
skulle det visa sig, Lasse behöver noterna, det
fick vi bevis på denna dag, han slutade fyra
i tävlingen.
På långsträckan SS3 stod alla upp
och körde för den representerade ju mer
än halva tävlingen och här skulle det
avgöras, trodde vi. Denna gång klev Niklas
Östmark ur topptrion fram och vann sträckan
några sekunder före Ola S, Niklas P var
kanske överladdad för nu tappade han hela
8 sekunder. Dock blev det ju bra för spänningens
skull, nu skilde det nämligen hela
1,5 sekunder mellan ettan och trean! Suzuki Cupen
är inte bara billig och rolig, den är stenhård
också!
Det innebar att på startlinjen till SS4 stod
tre mycket taggade och nervösa förare redo
för de avgörande momenten och den i trion
som fick ge sig först var Niklas Östmark
som här tappade segerchanserna. Innan slutavgörandet
på SS5 hade alltså unga Niklas P ett par
sekunders ledning före rutinerade Ola S, betänk
att det skiljer dryga 40 år, och ungefär
lika mycket i hårlängd mätt i cm,
mellan denna tävlings två giganter!
Vad hände då, jo Ola Strömberg tog
fram all sin rutin och sitt kunnande och åkte,
som flera i publiken sa, som i fornstora dagar, och
slog till med en sträckseger på fem sekunder
och därmed var saken klar. Segrare i Oknörundan,
och på en imponerande 17:e plats i totallistan,
blev således Ola Strömberg och Brittmarie
Ålund, stort grattis.
Cupen höll sedan sedvanlig prisutdelning med,
som vi nu vant oss vid, många avundsjuka blickar
från de övriga tävlande som ännu
inte gett sig in i vår gemenskap. Det delades
ut både presentkort, kontanter och varor till
ett sammanlagt värde på över 20000kr!
Gullabo Däckfynd och Miranda delade ut rallydäck,
UBD bromsoksrenoveringar, Östmarks Bildemontering
och Blästermäster sina riktade ekonomiska
bidrag. Alla deltagarna fick andelslotter i rallyresorna
som Rallytravels ställer till cupens förfogande
och segraren Ola S gick hem med ett super flott Pergo
golv, bara för att nämna några som
bidragit till det dignande prisbordet.
Nästa deltävling blir Gästabudstrofen
i Nyköping den 9/7, väl mött där.
Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna!
Till
början av sida
11-05-25 15
Suzuki Swift rallybilar på väg mot gruspremiär
och cuptävling #3
På lördag
skyndar hela 15 Suzukis, 12 seniorer och 3 juniorer,
i väg mot framgång i cupens sommarpremiär
Oknörundan. Att det vid tillfälle har varit
fler Suzukis i en och samma deltävling råder
ingen tvekan om men det var å andra sidan länge
sedan. Att trenden mot fler och fler startande håller
i sig vittnar om god utveckling av Suzuki Cupen.
Tävlingen denna gång är vald med omsorg.
För att ge de många duktiga, varande eller
nyss varande, ungdomsåkarna möjlighet att
utnyttja sina färdigheter i att åka o-notade
rallytävlingar valdes Oknörundan med i årets
serie. Den spännande frågan är om
den ungdomliga och färska erfarenheten av denna
tävlingsform står sig mot de mer rutinerade
åkarnas gamla gedigna erfarenhet av tävlingstypen
eller om dessa erfarenheter är för gamla?
Svaret får vi på lördag.
Sveriges bestånd av Suzuki rallybilar har rört
sig lite under vintern och ytterligare deltagare finns
ute i vårt avlånga land som både
vill, och kommer att, höja kvaliteten och även
kvantiteten under säsongen. Exempelvis fortåkare
som Victor Windahl och Johan Bengtsson samt nykomlingar
som Krister Hernström och Erik Thollén
är namn som lurar i vassen.
Att Suzuki Cupen inte är helt prestigelös
vittnar bl.a. sporadiskt åkande Cupgeneralen
Lars Jonssons val av kartläsare om. Om
man nu skall åka en o-notad rallytävling
som rallymotionär och kallar in SM ledande kartläsaren
Christoffer Bäck, visar det på en låg
ambitionsnivå eller? Omvänt kan väl
cupen sträcka på sig och förnöjt
konstatera att vår cup kan locka åkare
ur SM eliten till vår gemenskap!
Lars och Christoffer hör definitivt till dom
som vill vara med i topp fem under helgens tävling.
Övriga vassa utmanare är cupledande, och
försvarande mästarna, syskonen Niklas och
Daniel Östmark och det tävlingsflitiga paret
Ola Strömberg och Brittmarie Ålund. Här
är det många som tror att Olas myckna tävlande
under de o-notade tävlingarnas era skall bli
den svåraste nöten att knäcka!
Ungdomlig entusiasm och viss våghalsighet hos
Niklas Pettersson och Tony Pumala, hur långt
räcker den? Eller kommer någon ur ungdomstrion
Jesper Ödberg, Vicktor Nordh eller Rasmus Lundh
att kliva fram som starka utmanare nu när det
blir o-notat? En helt klart spännande tävling
väntar på lördag.
Som vanligt kommer cupdeltagarna få dela på
ett trevligt prisbord, detta förutom arrangörens
priser till cupen. Blästermäster, Östmarks
Bildemontering fortsätter med sina riktade pengabidrag,
arrangören efterskänker startavgifter m.m.
Nya cupsponsorer såsom EBD direct kommer också
att göra avtryck under helgen tävling. Kom
ihåg att i Suzuki Cupen lottas alltid hälften
av priserna ut, allt för att premiera bredden
lika mycket som toppen.
En annan premiär under helgen är att de
däck som i cupregi nu finns att köpa i Sverige,
Malatesta. Subventionerade till cupåkarna till
599kr/st och också bidragande till prisbordet.
Däcken gör tävlingsdebut på bred
front och slår det väl ut understryker
det cupen devis, nedan, än mer.
Suzuki Cup: Mycket Rally för pengarna!
Till
början av sida
11-03-10 Bland
loka och skosnören i Suzukicupen
Nya i Suzukicupen
och kanske utan total vinstchans. Men Jimmy Carlson,
Linköpings MS, och Ronnie Maxe, Finspångs
MS, tycker att tävlandet är så kul
att man inte kan låta bli det.
Läs mer på
//www.folkbladet.se/img/2011/3/10/5561995.pdf
Till
början av sida
11-02-22
Rapport efter deltävling nr 2. DAM
Så var då vintersäsongen
avklarad! Med tanke på de häftiga vintervägar
vi fått köra på så tror vi
det är flera av oss som skaffat däck som
gärna hade åkt några fler tävlingar
till på detta fantastiska underlag. Visst kan
snövallar vara hårda men de har nog varit
mest till vår hjälp.
Liten sammanställning av tävlingen finns
på pressreleasen nedan. Tillägg och felaktigheter
tar vi på forumet.
Särskilt tack till arrangören som ordnat
så vi kände oss både välkomna
och priviligerade. Att sen själva tävlingen
var alldeles utomordentlig med superfina vägar
och kompakt upplägg runt servicen gjorde inte
saken sämre. Dessutom garanterat mygg- och flugfritt!!
Nästan alla fick sina rallydekalset från
Klas på dekaltrim.nu Ni andra som betalat cupavgiften
hör av er om detta.
Niklas Östmark sparade genom sin snabba och säkra
körning återigen en tusenlapp åt
sin pappa och Co-driver Johnny men sedan delades det
ut pengar och fria noter både till höger
och vänster. Ett hedersomnämnande även
till Nicke "Kawasukka" Pettersson/Tony Puumala
som körde så fantastiskt bra med sin lösa
bakaxel!
Trots att många var trötta och hade lång
resväg hem så var det överraskande
många som tog sig tid att komma till eftermötet
på Lindegårdens värdshus i Lindesberg.
Där delade vi ut tröstpris till mycket snabba
men extremt otursförföljda Johan Bengtsson/Christer
Bergh. Långväga resenärerna och ungdomsåkarna
Andreas och Tommy Andersson fick med sig en ny framruta
då deras inte var kurant efter en lätt
rullning.
Vi tackar Johnny & Hillevi Johansson för
gästfrihet och service (och Bengtsson för
att Du skjutsade hem några av oss)!
Finlandsresan gick till Cupens turgubbar Jesper Ödberg/Fredrik
Palm. Vi tackar Per Carlsson på Rallytravels
för det fina priset och hoppas de som kan sätter
på hans logga på sina bilar.
Victor Windahl hade ordnat upp ett av de nya 13"
sommardäck som vi kommer att få köpa
riktigt billigt. Kommer vi i cupen överens om
att alla ska köra på det så kan vi
räkna med ett kanonpris. Först ska det dock
testas på grus.
För er som är åksugna så vill
vi meddela att förfrågan gått till
Lima MS om vi kan få en egen Suzukiklass där
trots att vi ej kommer att räkna poäng.
Meddela gärna vilka av er som är intresserade.
Mer info kommer på forumet, så håll
er uppdaterade!
Juha Liimatainen bidrog denna gång med lite
extrapriser. Vi fortsätter uppmana er andra att
försöka bidra med det ni kan.
Suzuki Cup "Mycket Rally för Pengarna"
efter deltävling 2.
Termometern visade minus 26 grader på lördagsmorgonen
uppe i Grängesberg när besiktningen började
för Dan Anderssons Minne, många hade problem
att få igång sina bilar. När det
var dags för start klockan 11 så hade dock
alla 13 i cupen fått upp värmen på
sina bilar.
Från att ha varit kallast (frusen bil) så
var det unge Niklas Pettersson med co-driver Tony
Puumala som var hetast på snabba SS 1 genom
sin totala 21:a plats tog de ledningen med hela två
tiondels sekunder före paret Niklas/Johnny Östmark.
Många var taggade till tusen vilket naturligtvis
resulterade i en del snöskottning. Bl.a. paret
Juha Liimatainen/Calle Örberg och Nicke Elofsson/Roger
Lindholm. Utan dessa fadäser hade båda
placerat sig betydligt högre i resultatlistan.
Mer händelserikt var det för Marcus Jäder/Johan
Granberg som efter avåkning sen fick stanna
och byta ett punkterat hjul och slutligen bryta när
en vevstake behagade kliva ut genom motorblocket!
Ställningen i topp 5 efter 2 mil långa
SS1:
Niklas Pettersson/Tony Puumala 14:11,4
Niklas Östmark/Johnny Östmark 14:11,6
Johan Bengtsson/Christer Berg 14:21,4
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 14:52,2
Andreas Prepula/Jesper Eriksson 14:57,8
Efter välbehövlig service i Yxsjöberg
där bl.a. Ola fick sitt luftfilter rengjort från
snö så var det dags för ytterligare
en tuff och snabb 2-milare.
Carlsson/Maxe lade 4 minuter på värmande
snöskottning medan extremt otursförföljda
Bengtsson/Berg återigen fick kasta in handduken
med trasig kamrem.
Ola och Brittmarie var snabbast före Östmarks.
Pettersson/Puumala fick kämpa med en lossnande
bakaxel men tog tredjeplatsen på sträckan
9,8 sekunder före Prepula/Eriksson men tappade
ledningen med 2,3 sek upp till Östmarks.
Ställningen i topp 5 efter SS2:
Niklas Östmark/Johnny Östmark 27:37,5
Niklas Pettersson/Tony Puumala 27:39,8
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 28:02,8
Andreas Prepula/Jesper Eriksson 28:36,0
Mattias Engvall/Tim Joons 29:05,9
Sista sträckan var "bara" dryga 16
kilometer och av betydligt krokigare karaktär.
Vägarna var ytterst välplogade och snövallarna
bilhöga. Högsta beröm till arrangörerna
för vad de lyckats åstadkomma!!
Här var det bara ungdomsåkarna Andreas
och Tommy Andersson som stod för dramatiken genom
att göra en lätt rullning i snön som
endast gav bilen lindriga skador. Vindrutan förstördes
men en ny fick man med sig hem då cupens "beskyddare"
Walter Olofsson just delar ut sådana till behövande.
Efter avslutad tävling åkte merparten av
gänget ner till Johnny och Hillevi på Lindegården
för att äta och ha eftersnack. Där
delades även Rallytravels vinterpris ut. En resa
för ett ekipage (Förare och Codriver) med
dem till Rally Finland i sommar. Lycklig vinnare blev
Jesper Ödberg/Fredrik Palm som i egenskap av
bästa C-förare hade fått några
extra lotter i korgen.
Suzuki Cup tar nu paus till Oknörundan i Maj
där vi för första gången på
länge ska köra en onotad tävling även
ingående i Bilsport Rally Cup.
Resultat:
1 Niklas Östmark/Johnny Östmark 39:11,3
2 Niklas Pettersson/Tony Puumala 39:20,5
3 Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 39:34,9
4 Andreas Prepula/Jesper Eriksson 40:19,0
5 Mattias Engvall/Tim Joons 41:09,7
6 Jesper Ödberg/Fredrik Palm 43:19,6
7 Tobias och Börje Abrahamsson 45:41,2
8 Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe 46:27,9
9 Juha Liimatainen/Carl Öberg 47:49,8
10 Nicklas Elofsson/Roger Lindholm 53:31,8
Snöskottarna behövde liksom Ola Strömberg
inte deppa alltför mycket då man med Suzuki
Cup´s finurliga poängsystem ändå
fick belöning för bra sträcktider.
Detaljerade sträcktider på:
http://raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=460
Suzuki Cup: "Mycket Rally
för pengarna!"
Till
början av sida
11-02-15 Inför DAM Så
var det dags igen go´vänner!
Trots att några deltagare
från Bergslagsrallyt valt att stanna hemma av
olika anledningar denna gång så är
vi fortfarande hela 13 ekipage denna gång med!
Tror det är vintersäsongsrekord flera år
bakåt i tiden. Till sommaren tror jag vi kommer
att få se startlistor med närmare tjugo
deltagare. Härligt!
Jag kommer att ha med mej de där rallydekalsatserna
från Dekaltrim.nu som Klas varit så hygglig
och skänkt oss. Ni som har betalt Cupavgiften
kan höra av er till mej under veckan eller i
Grängesberg för att få dem.
Jättekul om ni kunde bidra med lite priser att
dela ut vid prisutdelningen (och göra de andra
avundsjuka).
Utlottningen av Finlandsresan kommer vi att göra
hos Johnny på Lindegården när vi
är samlade där. Ni som ej meddelat att ni
försöker stanna till där är välkomna
göra det på forumet eller per mail till
mej så vi har skaplig koll på hur många
Lasse ska fixa käk åt.
Blir ett jättebra tillfälle att eftersnacka
på och lära känna varandra mera. Dessutom
ska vi naturligtvis ta tillfället i akt att prata
framtid och regler.
Nedan följer pressreleasen som vi skickar till
våra supportrar och andra lämpliga medier.
Mvh Cupledningen gm Ola Strömberg
Till
början av sida
11-02-15 Full Fart i Suzuki Cup
Återigen hela 13 st ekipage
anmälda till deltävling två i Suzuki
Cup. Särskilt välkomnar vi pappa Juha Liimatainen,
SMK Trollhättan som lånat sonen Mika´s
Citroën AX Sport, tagit med sig klubbkompisen
Carl Öberg för att pröva lyckan. Förra
året skötte Juha Co-driversysslan åt
Mika. Alltså är alla grN bilar upp till
1300cc välkomna att delta i Cupen om de uppfyller
våra regler. Men visst är det lite unikt
att man knappt kan finna några nyare bilar som
är mer konkurrenskraftiga än dessa 20 till
25 år gamla Suzuki´s.
Ett annat ekipage att
nämna är ungdomsrallyåkaren Andreas
Andersson, SMK Hörby som ännu ej kan ta
körkort. Största prestationen står
nog hans pappa Tommy för som får köra
husbilen med släp de 120 milen Tur och Retur
Grängesberg ända nerifrån skånska
Hörby. En eloge till dem!
Favoritskapet bär i första hand paret Niklas
Östmark, Kolsva MS med pappa Johnny i högerstolen
som vann deltävling ett i Bergslagsrallyt för
en månad sedan. Hårdaste motståndet
kommer nog från paret Ola Strömberg/Brittmarie
Ålund, Nora MK och Johan Bengtsson/Christer
Bergh, Norbergs MK. De som kan utmana denna trio av
bilar är i första hand B-förarna Andreas
Prepula/Jesper Eriksson, Småbacka MK resp Järbo
MK och alltid fullt satsande Niklas Pettersson/Tony
Puumala, Fagersta MK. Efter denna kvintett brukar
fighten vara hård mellan i första hand
Marcus Jäder/Johan Granberg, Västerås
MS och östgötarna Jimmy Carlsson/Ronnie
Maxe. Nu har dock några nya par anmält
sig som vi ännu inte vet kapaciteten på.
Rallyts tävlingsledning har utlovat kanonfina
SpecialSträckor med is i botten och höga
snövallar. Tolv mil skall tillryggaläggas
på Lördagen. Hälften av dessa utgörs
av tre st SS som således antas ligga kring 2
mil per styck. Möjlighet till service av bilarna
finns efter varje SS. Första paret ut från
Folkets Park i Grängesberg är ledarduon
Östmark, klockan 11:01 följt av nuvarande
2:an i Cupen Strömberg/Ålund minuten efter.
Efter målgång kommer deltagarna att tillsammans
åka de fyra milen ner till Johnny Johansson
(Mats Jonssons Co-driver) på Lindegården
för gemensam middag och nödvändigt
eftersnack. Där kommer även den spännande
utlottningen av en resa till Rally Finland med Rallytravels
att lottas ut. Alla deltagare har erhållit lotter
men de som placerat sig bäst har erhållit
några extra i bonus. Alltså en bra avslutning
på vintersäsongen i SuzukiCup.
Är ni nyfikna på cupen är ni välkomna
till oss i Grängesberg eller träffen i Lindesberg
på Lördagskvällen.
Live resultat hittar ni hos Raceconsulting.com
Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna!"
Till
början av sida
11-02-04 Rapport efter deltävling
1, Bergslagsrallyt 2011-01-29
Så har då 2011 års
säsong dragit igång.
Faktiskt blev det lite mindre tid än väntat
att socialisera sig med varandra innan start p.g.a.
lite logistikproblem för arrangören gällande
noter och roadböcker som blev utlämnade
lite senare än vad vi hoppats på.
Vad som hände de olika deltagarna hoppas vi efterhand
få läsa här på forumet. Lite
står att finna i pressreleasen och sponsorinfot
som följer nedan.
Johnny Östmark skänker ju hela 3 tusenlappar
vid varje deltävling. En kunde han denna gång
behålla tack vare parets vinst. Den andra blev
utlottad och hamnade hos Jesper Ödberg. Då
ingen ungdomsåkare deltog så behöll
Johnny den tredje till senare tillfälle.
BlästerMäster Ola skänkte en tusenlapp
som denna gång hamnade hos Marcus Jäder
som var bästa C-förare. Fortsättningsvis
vill Ola ge 500 kr till bäste C-förare medan
den andra femhundringen skall lottas ut bland dem.
Arrangörens tillbakabetalda startavgift på
1.800 kr delades mellan Tvåan Ola, trean Niklas
Pettersson samt lottad till Lasse Jonsson.
Tröstpriset var Grönholms Peltorglasögon
som gick till "Oturs Bengtsson".
Barths fria Noterinötter lottades senare ut till
Jimmy Carlsson och Marcus Jäder.
Ronnie Maxe hade ordnat ett rallypass som lottades
ut bland Cupens Co-drivers. Det mottogs mycket tacksamt
av Fredrik Palm som garanterat kommer att använda
det.
Alla startande erhåller en lott till Rallytravels
dragning om en fri resa till Rally Finland i sommar
för ett ekipage. Östmarks får genom
sin seger 3 st extralotter i samma låda liksom
C-förarsegrarna Jäder/Sällström.
C-förarparet Sundqvist erhåller 2 st. Niklas
Pettersson/Tony Pumala fick en extra liksom Jesper
Ödberg/Fredrik Palm. Dragning kommer att ske
på Lindegården efter vår andra deltävling
DAM i februari.
Rapport Bergslagsrallyt 2011-01-29
Manfallet blev stort i årets Bergslagsrally
vad gäller hela tävlingen. Speciellt den
första 2½ mil långa "Björnjägarn"
krävde många offer. Så även
i Suzuki Cup där tre av de tretton ekipagen av
olika anledningar fick ta sin Mats ur skolan.
Vägkaraktären är ju Bergslags-snabb
med mycket tempoväxlingar och luriga passager.
Snövallarna var hårda och obarmhärtiga
vilket lämnade sina spår men räddade
säkert många från större avåkningar.
Suzuki Cup består av minst 20 år gamla
Suzuki Swiftbilar med besättningar i varierande
åldrar från körkortslösa juniorer
till pensionärer med ett gemensamt. Att försöka
vara snabbast från start till mål!
Tävlingsdäcken var kanske något nyare
men de höga kostnaderna för dessa dubbdäck
gör att de flesta tvingas att köra på
rejält begagnade. En som dock hade satsat på
flång nya var veteranen Ola Strömberg.
Det verkade ha varit helt avgörande då
han med Co-driver Brittmarie vann alla fyra sträckorna.
Trots det så vann de ej denna deltävling.
Ola glömde nämligen sin hjälm vid servicen
och upptäckte det inte förrän just
innan start på sträcka 3! Försmädligt
men sant, det var bara att åka tillbaka och
hämta den vilket innebar en försening som
renderade i 50 sekunders strafftillägg. Därför
vann istället paret Niklas och Jonny Östmark
rättvist. De var tvåa på samtliga
sträckor men dock ej utan problem. Dels var det
bilens kylsystem som inte fungerade tillfredställande
och dessutom blev de hindrade i c:a 3 minuter nära
målet på SS3. Turligt nog hade arrangören
full kontroll på hur man räknar ut en konstruerad
tid så paret Östmark kunde andas ut.
Även paret Strömberg/Ålund kunde trösta
sig med att få lika många poäng som
Östmarks p.g.a. det finurliga poängsystemet
SuzukiCup utvecklat vilket premierar snabba sträcktider.
Trea slutade nyblivne B-föraren Niklas Pettersson/Tony
Pumala strax före cupgeneralen Lars Jonsson med
co-driver Tommy Andersson.
Bästa C-förare blev Marcus Jäder/Patrik
Sällström sedan fjolårsrivalerna Jimmy
Carlsson/Ronnie Maxe fått ge upp med trasig
växellåda redan efter några km på
SS1.
Ett annat fortåkarpar som fick kasta in handsken
med tekniska problem var Johan Bengtsson/Christer
Berg.
Nästa deltävling blir Dan Anderssons Minne.
Då räknar vi med att vara ännu fler
Suzuki´s på startlinjen.
Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna
Till
början av sidan
11-01-10 Inför säsongspremiären
Så är det snart dags
för Suzuki Cup premiär i Bergslagsrallyt.
Trots att vi vet att en del av er avstår p.g.a.
de höga däckskostnaderna och att en del
ännu inte är riktigt klara med sina bilar
så har vi ökat antalet startande på
premiären med hela 30% från föregående
år! Vi hoppas att den trenden kommer att hålla
i sig under året.
Några av våra supportrar finns kvar. Till
dem hör samtliga arrangörer som låter
oss starta först i respektive deltävling
samt återskänker startavgiften till åtminstone
segraren i den deltävlingen.
Nedan följer en uppräkning på vad
som gäller just nu:
" Fri sats "rallydekaler" (2 x Vita
rutor för dörren att sätta startnummer
på, 2 x förare och kartläsares namn,
Batteri och förstaförbandsdekaler, 2 x namnet
på bilen i svart eller vit text) från
Klas på Dekaltrim.nu till alla som betalt årets
Cupavgift.
" 2 presentkort på fria noter från
Gunnar Barth på Noteriet per deltävling!
" Prispengar till cup- och ungdomsåkare,
för bra placeringar och för utlottning från
Johnny på Östmarks Bildemontering!
" Prispengar till C-förare från Ola
på BlästerMäster.
" Per Carlsson på Rallytravels.com
kommer att bidra med några lämpliga
rallyresor med honom om vi lovar att ha hans vindrutestreamers
blir kvar tills vi hittar vår huvudsponsor.
Han börjar med att skänka en resa för
två till Rally Finland som vi ska lotta ut efter
vinterns första två deltävlingar.
" Walter Olofsson försöker återigen
ordna några vindrutor som vi vill dela ut efter
uppkommet behov.
" Övriga priser hoppas vi att alla deltagare
gör sitt bästa för att bidra med till
cupen. Ibland är det ju lättare tigga till
andra än sej själv.
I övrigt jobbar vi i cupledningen vidare på
just att hitta en huvudsponsor som i så fall
skall ge ett väsentligt bidrag till vår
verksamhet och som på ett markant sätt
påverkar vår ekonomi. Av den anledningen
är vi t.o.m. beredda att byta namn på hela
cupen, förslag och idéer välkomnas.
Vindrutan förutsätter vi alltså att
samtliga deltagare reserverar för Cupens ändamål.
Vi önskar även få disponera en lodrät
remsa i anslutning till startnumret där vi kan
rada upp de material/prissponsorer vi lyckas knyta
till oss.
Hemsidan kommer efter hand att förnyas och anpassas
till den verklighet som råder.
Den 7:e deltävlingen i cupen jobbar Lasse med
för fullt och besked kommer inom kort.
De tätstegade drevsatserna från Björn
på Fixit är på G, men vi ska inte
räkna med att få tillgång till dem
innan sommarsäsongen börjar.
Nedan följer det pressmeddelande som vi under
vecka 4 har distribuerat.
Inför premiären i Bergslagsrallyt
Suzuki Cup vänder trenden.
Sveriges äldsta rallycup fortsätter att
öka deltagarantalet. Till premiären 2010
var det 10 st. ekipage som startade i Dan Anderssons
Minne. I år är det 13 st anmälda till
premiärtävlingen Bergslagsrallyt trots några
sena återbud, några har också valt
att avstå vintertävlingarna p.g.a. för
höga däckkostnader, rallyt har i år
start och mål i Kopparberg.
Fjolårssegraren Niklas Östmark med pappa
Jonny i högerstolen går i den egenskapen
ut med startnummer ett och gamle veteranen Ola Strömberg,
ledsagad av Brittmarie Ålund följer därefter.
Med nummer tre på dörrarna har vi mycket
snabba ekipaget Johan Bengtsson/Christer Berg, Norbergs
MK som hoppas oturen har lämnat dem till denna
säsong.
Någon av dessa tre kommer sannolikt att stå
som segrare på lördag kväll men mera
sporadiskt tävlande Lars "cykelhandlarn"
Jonsson med tillfällige co-drivern Tommy Andersson
är fullt kapabla att slå dem alla, vilket
han bevisade förra året.
Dark horses får vi nog kalla unge C-föraren
Niklas Pettersson med notläsare Tommy Pumala
för, som visat att det går att slå
etablerade A-förare mer än en gång.
En intressant kamp kommer vi att få se mellan
ekipagen Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe och Marcus Jäder/Patrik
Sällström. De brukar ha sina egna sekundstrider
och utgången är alltid lika oviss.
Vad är då orsaken till att denna Cup växer
så kraftigt kan man undra.
Svaret är nog att vi tävlar med de absolut
snabbaste bilarna i förhållande till vad
de kostar i inköp och underhåll. T.o.m.
bränslekostnaderna är låga då
man oftast klarar ett helt rally på bensinen
man har i tanken!
En annan orsak är gemytligheten och sammanhållningen
som blommar bland deltagarna. Tävlar gör
vi på specialsträckorna, i övrigt
hjälper vi varandra så gott vi kan.
En tredje orsak är att vi genom generösa
bidragsgivare alltid har uppskattade priser som vi
delar ut direkt i samband med avslutad tävling.
Det rör sig om allt från fria startavgifter,
gratis noter, ner till en praktiska småprylar.
Exempelvis lottar Rallytravels.com ut en resa för
två till Rally Finland 2011 (värde c:a
13.000 kr) efter vinterns två körda tävlingar!
Lotter får alla som startar i respektive tävling
och fler lotter får man om man placerar sig
på pallen, det lottas också ut ett rallypass
till Rally Sweden bland våra Co-drivers.
Att vi sedan fortsätter vårt egna system
med att ge poäng för varje körd sträcka
är självklart då det var en uppskattad
revolutionerande nyhet inför 2010 som vi nu finjusterat.
Skottar man t.ex. snö i fem minuter så
finns ändå chansen kvar att plocka full
poäng på återstående sträckor.
Alltså ingen anledning att kasta in handduken
när man kör Suzuki Cup!
Suzuki Cup: "Mycket rally för pengarna
Till
början av sidan
11-01-10 Inbjudan till Suzuki
Cup 2011 - "Mycket rally för pengarna"
Inbjudan till Suzuki cup 2011, Mycket rally
för pengarna
Ni får detta brev som ägare av en av de
40 Suzuki cup rallybilar som finns i Sverige. Vi vill
göra Er uppmärksam på att Suzuki cup
2011 snart drar igång och att vi vill se Er
i startlistan.
Suzuki cup har en över 20 år anrik historia
och 2010 gjorde vi cupen ännu mer intressant
för förare och publik genom att införa
flera revolutionerande nyheter och resultatet blev
19 anmälda ekipage med 15 bilar som mest i en
och samma deltävling. 2011 står för
dörren och vi hoppas att ännu fler bilägare
finner intresse för cupen som erbjuder mycket
rally för pengarna och inför 2011 avslöjar
bland annat följande nyheter.
Suzuki Cupen kommer även 2011 att dela ut cuppoäng
sträcka för sträcka i stället
för traditionellt efter slutresultat, men med
en uppdaterad poängskala.
Tätstegade växellådor kommer att tillåtas.
Det uppskattade träningslägret kommer att
anordnas även 2011.
För detaljerad info se Reglemente på hemsidan
Vi alla hoppas och tror på en fortsatt uppskattad
cup även 2011. Visst, bilarna är inte purfärska
längre men ack så bra och snabba rallybilar.
Anmälningsavgiften till Suzuki Cup är 1000kr
och inbetalas till Plusgiro konto 406 31 47-5, betalningsmottagare
Lars Jonsson. Märk talongen med Suzuki
Cup och ange förare och kartläsare,
förarklass och klubb på talongen. Kom ihåg
att cupen även har en klass för utbildningsrally
och att cupen har som ambition att vara en inkörsport
och skola för rally likaväl som ett signum
för täta fighter för A-, B- och C-förare.
Tävlingskalender
Suzuki Cup 2011 |
29/1 |
Bergslagsrallyt |
MK
Kopparberg |
Resultat |
|
|
19/2 |
Dan
Anderssons Minne |
Grangärde
RRC |
Inbjudan |
E-anmälan |
Anmälda |
28/5 |
Oknörundan |
Mönsterås
MK |
|
|
|
9/7 |
Rallytävling |
SMK
Nyköping |
|
|
|
3/9 |
Strömkarlsrallyt |
SMK
Trollhättan |
|
|
|
24/9 |
Rejmes-Knixen |
MK
Ran Askersund |
|
|
|
-- |
TBA |
TBA
|
|
|
|
12/3 |
LBC-Ruschen |
Lima
MS |
Reserv |
|
|
Tävlingskalendern bjuder på sju geografiskt-
och av typ skilda tävlingar. En tävlingsserie
som också för vidare en gammal Suzuki tradition,
cupbilarna startar först i alla tävlingarna.
Endast fem av de sju deltävlingarna räknas
i sluttabellen.
För att öka intresset för cupen och
uppmuntra till motto mycket rally för pengarna
försöker vi kontinuerligt att utveckla samarbeten
till förmån för cupdeltagarna. Ett
av samarbetena för 2011 gäller de tätstegade
växellådorna som tas fram i samarbete med
Fixit Transmission i Östersund www.fixittransmission.com.
Priset är därför väldigt subventionerat
och mer info kan fås och beställning göras
genom att kontakta Victor Windahl i cupledningen.
Priset kommer att vara ca 16000 sek beroende på
hur många som beställer.
Ni är välkomna att ta kontakt direkt med
någon i ledningen för cupen.
Vill ni följa cupen genom ett nyhetsbrev, maila
då till
suzukicup2010@gordet.nu.
Cupgeneral
Lars Jonsson
lars.jonsson@gordet.nu
.
Cupledning
Victor Windahl
victorwindahl@hotmail.com
0700-89 75 20
Cupledning
Ola Strömberg
ola@blastermaster.com
0705-73 57 57
Inbjudan
i pdf
Till
början av sidan
|
|