Tommy Kristofferssons Hemsida
Tommy Kristofferssons Krönikor
Tommy Kristofferssons Gästbok


Tommy Kristoffersson utmanare i STCC
Kristoffersson Motorsport leder Audi Sveriges satsning i STCC, Audis första i svensk banracing. Med mästarbilen från BTCC och svenska mästaren Mats Lindén utmanas den svenska baneliten. Vem hade kunnat ana att STCC skulle växa till att bli världens tredje största mästerskapsserie efter engelska BTCC och tyska STW Cup? Eller att vi skulle få se Audis fyrhjulsdrivna mästarvagnar på svenska racerbanor som utmanare till fabriks-teamen från Volvo, BMW, Opel, Ford, Honda samt Nissan?


Supertalangen Mattias Ekström förstärker Audi-stallet i STCC
Mattias Ekström, det 20-åriga superlöftet inom svensk banracing, bildar par med rutinerade Tommy Kristoffersson, som under KMS flagg driver Audis team i årets STCC.
Den nya Audi-besättningen ska i varsin Audi A4 Quattro konkurrera om nya pallplatser i årets STCC-serie som startar på Mantorp sista helgen i april.
Audi kunde redan under det fina premiäråret vinna sex pallplatser vilket resulterade i en 4:e resp. 5:e plats i sluttabellen. Nu är målsättningen ännu högre.
- Vi kommer att få uppleva en spännande och intressant racingsommar med fina tävlingar, tuff konkurrens och en imponerande uppbackning av TV och andra media, lovar Sven-Åke Enochsson, chef för Audi Sverige.
Audi presenterar ett starkt förarpar i form av 20-årige Mattias Ekström från Avesta och Tommy Kristoffersson från Arvika, som hunnit skaffa sig stor rutin på Audis fyrhjulsdrivna bilar.
- Vi är mycket nöjda över att få Mattias till vårt stall, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, som blev fyra i 1998 års STCC.
Mattias Ekström startade karriären i gokart 1993 och har utvecklats blixtsnabbt som allroundförare. (Han tvekade inte att prova på Svenska rallyt 1998, "men racing är mitt huvudintresse) 1996 fick han utmärkelsen "Young Driver of the Year". På bara två år som han haft körkortet har Mattias hunnit etablera sig som toppförare i STCC, först i Volvo, senast i en framhjulsdriven Ford. Ryktet om Mattias talang har även nått ett par BTCC-stall som testat Mattias med bra resultat och fina vitsord.
- Det ska bli spännande att åka fyrhjulsdrivna Audi, säger Mattias. Jag ser verkligen fram emot vårt första test. Audi A4 Quattro var snabb redan förra året, och med planerade förbättringar på bilen tror jag att vi skall kunna vinna några race, fortsätter Ekström.
Förberedelserna inför säsongen är nu i full gång. Fjolårsbilarna uppgraderas på flera punkter.
Stallet Kristoffersson Motorsport (KMS) kommer att få en bredare organisation sedan man ingått samarbete med Keith Karlsson, Nordic Star, som bl. a har Pernilla Wiberg, Ludmila Engqvist och Thomas Fogdö i sitt stall, alla med anknytning till Audi. Teamets koordinator är Ronnie Bergström som ansvarar för rekrytering och kontakter med teamets samarbetspartners, som är så viktig för satsningens ekonomi. När Tommy Kristoffersson avlastas från PR- och kringaktiviteter kan han nu helt koncentrera sig på tävlandet.
Tiden fram till premiären kommer bilarna att ställas i ordning. Man planerar en träningsvecka i Frankrike.
- Det känns verkligen skönt att blicka framåt nu när förarbesättning är klar, säger Tommy Kristoffersson och välkomnar storpubliken till premiären på Mantorp den 25 april kl. 13.00.

Mats Lindén bort från Auditeamet
Förarkarusellen bland STCC-stallen fortsätter att snurra. Enligt en artikel i fredagens upplaga av Nya Wermlands-Tidningen får Mats Lindén lämna KMS Audi-team. Detta bekräftar Tommy Kristoffersson som säger:
- Det finns två skäl till att det blivit så här. Det ena är att vi inte får tillgång till tre bilar, som meningen var. Det andra är att Lindén inte har den kapacitet vi tycker att en förare i vårt stall skall ha.
- Det finns förare som är snabbare än Lindén. Det har efter träffen (i Södertälje) öppnat sig nya möjligheter som jag inte visste om då säger Tommy lite klurigt när han nu sparkar ut Lindén i kylan.
Inte ens om Fredrik Ekblom lämnar stallet blir det plats för Lindén visar det sig. Pontus Mörth, Mattias Ekström och norske Tommy Rustad är möjliga ersättare om Fredrik Ekblom lämnar sin plats. Tommy Kristoffersson valde själv att ta platsen från Lindén.
- Egentligen är det fabriken i Tyskland som krävt detta. De ser mig som ett större affischnamn än Lindén eftersom jag varit med mera i svängen.
Janne 'Flash' Nilsson är heller inte aktuell för en plats i Audi-stallet längre. Nu kommer Audi att fortsätta med sina 'gamla' bilar från från den gångna säsongen. De kommer däremot att uppdateras enligt de senaste rönen.
Meningen var att KMS skulle ha fått två nya Audi från Australien men de har av någon anledning hamnat i Japan.
Vem som kommer att spela förstafiolen i Audi-stallet låter vänta på sig.
- Klart till jul ska det vara, säger Tommy till Nya Wermlands-Tidningen.

STCC-mästaren till Kristofferssons Audi-team
Audi gör en jättesatsning i svensk bilracings succéklass STCC 1999.
- Jag är helt nöjd med våra sex pallplatser och all uppmärksamhet, som STCC fick det så fina premiäråret, summerar Audi chefen Sven-Åke Enochsson.
- I år har vi kört för att se och lära, säger Tommy Kristoffersson, som under KMS flagg driver Audis STCC team. Nu tar vi med oss vad vi lärt oss, finslipar och höjer ribban ytterligare. Nu skall vi tävla på allvar.
Med ett trebilsteam där regerande STCC mästaren Fredrik Ekblom ansluter till paret Tommy Kristoffersson och Mats Lindén (fyra resp. femma i 1998 års serie) bakom ratten i en av de fyrhjulsdrivna A4 quattrobilarna ser satsningen onekligen mycket imponerande ut.
- Jag ser med tillförsikt framåt, med den fina kunskap vi har införskaffat oss, samt den fina förarförstärkningen vi får genom Fredrik Ekblom. Nästa säsong ser riktigt  intressant ut, säger Enochsson.
- Att vi har lyckats knyta Fredrik till oss är bra i flera avseenden, menar Kristoffersson.
- Förutom att han är dokumenterat snabb, kommer Fredriks stora erfarenhet att stärka hela teamets arbete och även tillföra mig och Mats en hel del, fortsätter Kristoffersson.
Men för Fredriks del var det inte bara utsikten att få köra fyrhjulsdriven Audi som hägrade
- Jag har testat Audin och är säker på att vi blir konkurrenskraftiga nästa år med de uppgraderingar av bilarna som kommer, säger Fredrik.
Men tungan på vågen i valet mellan flera möjliga team var naturligtvis förhoppningen att kunna få deltaga i Audis sportvagnssatsning med i första hand Le Mans 24 timmars men också IMSA - racing i USA på programmet, säger 27-årige Fredrik som nu har en jättechans att få ett stabilt fäste i den internationella toppen i bilracing. Mats Lindén har under det gångna året hela tiden figurerat i toppstriden, men hade inte rätta flytet i slutet av säsongen. Mats talar i optimistiska tongångar om 1999.
- Jag väntar redan på att få stå på startlinjen, det känns som -99 kommer att gå riktigt, riktigt bra. På frågan hur man klarar att hålla i gång tre bilar på toppnivå svarar Tommy:
- Jag har förmånen av att jobba i en stab av positiva människor där varje man tar sitt personliga ansvar, och med hunger strävar mot ett gemensamt mål.
Teamets koordinator Ronnie Bergström har dragit ett tungt lass. Han har tillsammans med våra samarbetspartners sett till att vi har en nödvändig god ekonomi bakom satsningen. Förarbesättningen med Mats och Fredrik borgar för professionalism under trivsamma former,avslutar Kristoffersson.

Tommy Kristoffersson utmanare i STCC
Kristoffersson Motorsport leder Audi Sveriges satsning i STCC, Audis första i svensk banracing. Med mästarbilen från BTCC och svenska mästaren Mats Lindén utmanas den svenska baneliten. Vem hade kunnat ana att STCC skulle växa till att bli världens tredje största mästerskapsserie efter engelska BTCC och tyska STW Cup? Eller att vi skulle få se Audis fyrhjulsdrivna mästarvagnar på svenska racerbanor som utmanare till fabriks-teamen från Volvo, BMW, Opel, Ford, Honda samt Nissan?
- Hade någon frågat mig i höstas att hade jag bara skrattat. Jag är ju rallycrossförare, säger Tommy Kristoffersson, de senaste åren något av Audis 'fabriksförare' i EM i rallycross.
Allt började när Tommy som vanligt efter EM-seriens slut åkte till Ingolstadt i Tyskland för att höra sig för med Audi Sport om hur man skulle bygga en ny rallycrossbil till EM-säsongen 1998.
Två månader senare - mycket konfunderad över hur allt egentligen hade gått till - upptäckte Tommy till sin förvåning att han istället var både förare och teamchef i det nya Audi-team som om några veckor kommer att inleda svenska STCC med att köra första SM-tävlingen på Mantorp Park 10 maj.
- En bana som jag aldrig sett eller varit på. Jag har heller inte sett bilarna jag skall tävla med och jag känner knappt någon av förarna. Det hela är egentligen helt otroligt, suckar Tommy.
- Jag har naturligtvis en massa rutin på att köra fyrhjulsdrivet och på att ställa in bilen både för asfalt och grus. Och nu när det ser ut att bli så många bilar i STCC blir det säkert också trångt - precis som det brukar vara i rallycrossen. Här kanske min rutin också kan vara till hjälp. Jag räknar med att få många goda råd från Mats som har stor vana från racing.
- Vi ska också parallellt köra hela SM-serien plus någon EM-tävling med vår Audi S2 i rallycross. TV 4 kommer att sända 30 minuter från alla SM-tävlingarna.

Racing