03-09-30 Kent Persson tog tredje raka i Suzuki Cup
Efter att ha åkt i Valdemarsvik och Eskilstuna kändes det bra att åka till Askersund som har snabba och rytmiska vägar istället för kringelkrok vägar. Nu skulle vi äntligen få köra långa snabba sträckor.
I cupen stod det i huvudsak mellan oss och Abrahamsson. Målet med tävlingen var att vinna och förpassa Abrahamsson till andraplatsen, då skulle det "bara" behövas en andraplats i Skänninge för att ta hem cupen. Lätt sagt, svårare att få till...
Värsta konkurrenterna för dagen var som vanligt Abrahamsson och Berggren. Vissa skvallrade om att även Johnny Andersson skulle vara snabb.
Första sträckan gick lite halvknackigt som vanligt men med undantag av lite tvåhjulsåka i en vänster 2 flöt det hyfsat ändå. När vi kom in till TK:n och fick se Berggrens tid såg vi att vi fått stryk med 20 sekunder! 20 sekunder! Så illa kan det inte ha gått... Sen när Berggren lutar sig ut ur bilen och säger att de åkt av två gånger kändes det inte direkt bättre. 20 sekunder! Halvt chockade över att ha fått så mycket stryk tittade Mattias en gång till på tidkortet och upptäcker att det smugit sig in ett minutfel. Vi hade piskat Berggren med 40 sekunder istället. Kändes mycket bättre. Det som inte kändes bra var att min högertumme fick rejält med stryk vid tvåhjulsåkat. Den kändes trasig.
Även Johnny åkte av vägen i samma vänster 2 och var borträknad från tätstriden, dessutom var bilen i dålig kondition efter en avåkningen. Någon som absolut inte var borta från fighten var Abrahamsson som slog oss med 2,2 sekunder.
SS2 var kortaste sträckan på tävlingen, strax under milen. Tummen började stelna till och gjorde skitont vid belastning. Första halvan av sträckan gick lite halvknackig men sen släppte det. På slutet gick det fort, riktigt fort. Abrahamsson var 3,1 sekunder efter och Johnny var 2,1 sekunder efter. Alltså var vi i ledning med två sträckor kvar. Nervöst å de värre...
På SS3 fick vi stryk av både Johnny och Abrahamsson. Vår ledning på 0,9 sekunder var borta och istället låg vi under med 1,5 sekunder. Minst sagt tight med tanke på att vi åkt över 3 mil i fullfart.
Sista sträckan var tävlingens längsta med nästan två mil. Vi behövde köra in mindre än 1 sekund per mil för att vinna. Karaktären på sista sträckan skilde sig mot tidigare sträckor, vägen var smalare och väldigt halkig bitvis. Tummen verkade dessutom vara på bättringsvägen, eller så hade jag helt enkelt annat att tänka på. Utan att råka ut för några värre incidenter tog vi oss i mål men efter en stund kunde vi konstatera att något hänt inne på sträckan varken Abrahamsson eller Johnny dök upp. Det visade sig att Abrahamsson halkat av vägen ca 2 km från mål och därmed var vår tredje raka delseger i Suzuki Cupen säkrad.
Vägarna i Askersund var perfekta och fighten med Abrahamsson stenhård, rally blir inte roligare än så. Som bonus var vår tid mycket bra bland övriga bilklasser.
Kent Persson
03-09-07 Saarinen tvingades bryta i SM-finalen
Det gavs tyvärr ingen möjlighet för östgötarna Jari Saarinen och Jon Magnusson att upprepa sitt fina resultat från den förra SM-tävlingen, då de blev tvåa efter Thomas Rådström, när SM-finalen i helgen kördes i Köping. Vid målet på den första dagens näst sista sträcka kunde de bara konstatera att oljetrycket i motorn var för lågt och valde direkt att bryta för att inte orsaka ett eventuellt kostsamt motorhaveri.
Öppningen av rallyt blev inte heller helt idealisk när de i slutet av den första sträckan fick upp en sten vid höger bakhjul som förstörde bromsrör och bromsok. De tvingades köra den andra och tredje sträckan utan bromsar innan det var dags för service. Trots frånvaron av bromsar var de ändå bara trettio sekunder från täten efter de tre inledande sträckorna.
Bromsproblemen löstes vid servicen, men när de efter den femte sträckan, där de för övrigt fått upp farten igen och hade den näst snabbaste tiden, fick för lågt oljetryck i sin Ford Escort WRC fanns det självklart inget annat att göra än att kasta in handduken.
SM-säsongen blev därmed en besvikelse för teamet, med många tekniska problem på sin för året nyinförskaffade Ford Escort WRC. Att farten finns har Jari och Jon annars visat vid varje SM-tävling, men förhoppningsvis ska hela "paketet" fungera bättre nästa år. Rally har ju nu fått ett ordentligt uppsving med många WRC-bilar i händerna på mycket duktiga förare. När sedan den VM-meriterade Thomas Rådström gjort entré i SM-serien har publiken bara varit att gratulera då han och de övriga förarna bjudit på rallyunderhållning av allra högsta klass.
SM-guldet hamnade till slut hos Ford-åkande Andréas Eriksson som gjorde en mycket bra tävling och slutade tvåa efter Thomas Rådström. Silvret går till Uppsala och Mats Thorszelius i sin Toyota Corolla WRC och bronset tar det unga rallylöftet Tobias Johansson från Ludvika hand om.
- Vi hade hoppats kunna göra ett lika bra resultat som i den förra SM-tävlingen, men tekniken blev tyvärr vårt fall den här gången. Det fanns ingen anledning för oss att fortsätta och riskera ett stort och kostsamt motorhaveri när vi ändå inte hade med medaljstriden att göra, säger Jari, som nu istället får inrikta sig på att försöka ta hem titeln i det öppna östgötamästerskapet och en medaljplats i Supermästerskapet.
03-08-25 Tommy Vestlund rallyrapportSnapphanerallyt
Renault Clio sport Rallynews Snapphanerallyt 2003-08-15/16.Vi dundrade mot Skåne kl17:00 på torsdag kväll efter att nästan allt från Rally bil till släpvagn krånglat. Vi landade på Campingen vid 00:30 ungefär och Niklas Ekengren mötte upp. Ett stort TACK till Niklas och hans Sambo Anki (min kartläsare i många år) för den underbara service dom fixade på sin husvagns semester, med frukost och middag mm.
SS1 Lillsjödal 1 5,22 km
Jag kände mig laddad inför start men kände direkt att det inte skulle bli någon bra tid. Lyssnade dåligt på noterna och jag tror att det smittade av sig på Jocke som också hade svårt med rytmen. 3.22,1 och vi var hela 7,6 sek efter Simon Johansson. Vi hade bara 12:e tid i klassen.
SS2 Hovdala 1 17,28 km
Försökte attackera mera få fram bromspunkterna mer mot svängen, så att det skulle stämma bättre. Gick bättre och bättre men inte bra. 10.07,8 och en 9:e plats i klassen. Tillbaka till service och nya däck fram, men det var mest för att göra något. Bilen ligger jätte fint på vägen och det finns ingen anledning att fega.
SS3 Lillsjödal 2 5,22 km
Nu har jag börjat lyssna på Jocke och känner att det stämmer bättre. Trots att vägen är sämre än första gången så åker vi inte mycket sämre. 3.24,8 och 8:e i klassen. Men det går fortfarande för sakta.
SS4 Hovdala 2 17,28 km
Nu när det är mörkt så måste man lyssna fullt ut på noterna och det stämde jätte bra. Jocke läste dock en V2 (ca 90 graders sväng) allt för tidigt så jag trodde det var i nästkommande sväng vilket var en V5. Vi tappade några sekunder på detta men annars okej. 10.01,2 och 6,7 snabbare trots missen. 6:a i klassen men nu satt det bra. Lördag morgon och omstart vi 9 tiden.
SS5 Strandböke 1 7,37 km
Nu var attacken bra och jag litade fullt ut på noterna så nu gick det riktigt bra. 4.58,1 och endast 4 sek efter Per Göthberg. Vi var ändå inte bättre än 7:e i klassen. 10 st inom 6 sekunder säger ganska mycket om hur tight våran klass är.
SS6 Röshult 1 12,33 km
Efter att åkt ca 5 km på ss5 så kom vi över ett krön med 60m ned till en vinkel i vägbyte. PANG! Bilen ställde sig på tvären åt höger, nu var vår kurs rakt ut mot publiken på höger sida vägen, men på något sätt lyckades vi med att få bilen att svänga åt vänster och snurrade runt i vägbytet och där blev det stop. Det visade sig att vänster kulbult gått av och vänster framhjul stod 90 grader ut åt höger. Här slutade vår tävling. Men jag kan väl säga att vi får vara glad att det hände här, strax innan åkte vi nästan 800m i full fart (ca 180km/h). Nu är bilen på genomgång för nästa race i Köping. Nu ska det inte ta 5 SS för att hänga med.
Tommy Vestlund VESTAB Rallying
03-08-25 Kent Perssons tävlingsrapport Viks 8:an
Duktigt laddade åkte vi till Valdemarsvik med förhoppningen att vägarna skulle vara snabba så vi skulle kunna klå Abrahamsson och Berggren. En snabb titt i nothäftet avslöjade omedelbart att vägarna var allt annat än snabba. Vanligaste svängen verkade vara öppen hårnålÉ
Första sträckan gick knackigt, gled ut i några svängar och var på väg ut i naturenÉ Abrahamsson och Bergren körde ifrån oss med några sekunder, inte bra. Dags för tempohöjning. Andra sträckan flöt bättre och vi körde in 1s på Berggren men tappade ytterligare 0,5s till Abrahamsson. Misstagen var färre nu, en liten dikesvisit med ena bakhjulet var det enda som tog extra tid.
Tredje sträckan var den längsta sträckan på tävlingen med nästan 1.4 mil. Eftersom vi trivs bäst på långa och snabba sträckor så var det nu det gällde att ta tillbaks tiden vi tappade tidigare. Även om sträckan var allt annat än rak. 1.4 mil med kontinuerliga klurigheter och nästa utan en enda raksträcka värd namnet. Väl i mål kunde vi konstatera att det gått stabilt utan överladd och nästan helt utan misstag. Tiden blev riktigt bra, 17s före Abrahamsson och 19 före Berggren. Det kändes som om det bara var att defilera in i mål. Knappt 15s marginal till Abrahamsson kändes som en hel evighet. SS4 var bara 2.5 km lång. Abrahamsson höjde tempot lite och vi sänkte det en hel del. Helt plötsligt var över 4s av vår ledning borta, trots att det egentligen inte gått jättesakta utan bara lite lugnareÉ
I starten på SS5 började det regna och det rejält. I början av sträckan var fästet obefintligt, det var bara lervälling men mot slutet av sträckan var det helt torrt. Vi tog tillbaks 2s av tiden Abrahamsson körde in på förra sträckan. Tänkte att Abrahamsson ändå inte riktigt hade chansen om inte vi gjorde bort oss. Med två sträckor kvar så var det lugn och fin som gällde, om vi håller oss på vägen utan att göra misstag så tar vi hem segern. Vi tog det lugnt på SS 6 till skillnad från Abrahamsson som ökade tempot och helt brutalt tvålade till oss med över 6 s! Igen hade vi tappat över 1s / km. Vår förut så "stora" ledning var nu mindra än 5s, inte bra. En sträcka kvar, och en sträcka från vad vi efter SS 3 trodde var en ganska lugn seger. Marginalen var så pass liten så det skulle räcka med ganska lite klantigheter för att vi skulle bli förpassade till andraplatsen.
Efter SS 7 kändes det som att om Abrahamsson kört riktigt bra så kanske vi fått spö. Eftersom vi startade först i klassen så visste vi fortfarande inte hur det gått när vi kom in till slutmålet. Några väldigt sega minuter senare kommer Andreas och med co-driver Magnus in till slutmålet. Magnus ser väldigt glad utÉ Vi hade fått stryk igen men den här gången bara med 1s. Tredje delsegern i Suzuki Cup var i hamn med 3.9 sekunders marginal.
Kent Persson
www.motorsportivarmland.nu