SMK VINKÅKER - KATRINEHOLMS MK
ARVER-POKALEN 13 MAJ
En tjej räckte - Pernilla Walfridsson slog alla 200 killarna
Det var en strålande glad Pernilla Walfridsson med codrivern Ulrika Mattsson, som sent på lördagskvällen tog emot alla priser och folkets jubel vid prisutdelningen av VW Arver Pokalen. Att det var en mycket populär segrare gick inte att missta sig på, det var nästan så att taket lyfte så smått när jubel, applåder och visslingar följde det två tjejerna upp på scenen för att motta sina välförtjänta priser.
Att Pernilla och Ulrika kört ifrån hela det för övrigt manliga fältet rejält var det ingen som var sur för, i all fall var det inget som märktes i Folkets Park i Vingåker där start&mål var förlagt i den tuffa tävlingen som krävde många offer. Manfallet blev stort då banan var krävande, vädret var mycket varmt och frestade hårt på maskinmaterialet och att marginalerna är små när det skall tävlas på elitnivå, där minsta misstag resulterar i en kanske våldsam avåkning.
Två totalt blev fjolårets SM-mästare Mikael Lindqvist från Norrköping, 25 sekunder efter Pernilla. Trea och bästa tvåhjulsdrivna bil blev Jonas Kruse med sin Renault Megané Kit Car. Fyra och även segrare i största klassen (Gr-H) blev ledaren i SM, Magnus Gustavsson, bara 5 sekunder bakom Kruse.
Resultaten se www.racenet.nu
Svenska Rallyserien:
Jonas knäckte konkurrenterna
- Det har kännts i hela kroppen att segern har kommit allt närmare. Och nu - när tävlingen gick på hemmaplan visste jag att jag hade chansen.
Jonas Larsson, en av vetarnerna i Svenska Rallyserien, knep sin första seger i helgen, när fjärde deltävlingen i den populära serien avgjordes på sommarsköna grusvägar i trakterna av Vingåker och Katrineholm.
Det var en våldsam urladdning på den första specialsträckan som knäckte konkurrenterna:
- Jag bor efter den där sträckan så jag bestämde mig att sätta allt på ett kort.
Den typen av chansningar brukar ofta sluta med en skrotning. Men den här gången lyckades det och, sex sekunder före närmaste konkurrent, skånske fortåkaren Mårten Persson. Få trodde att Jonas skulle orka hålla undan över alla de 10 specialsträckorna. Men vid matuppehållet då halva tävlingen avverkats hade han drygat ut ledningen till 8 sekunder före närmaste man och trots en kraftig tempohöjning från flera av konkurrenterna på de sista sträckorna så gick Jonas i mål som segrare - sex sekunder före en annan veteran, klubbkompisen Lars Ohlson. Elitförarnas A-klass blev otroligt jämn:
- Minsta misstag och man rasade i listan, suckade förra tävlingens segrare, Gary Kajsson, Kristianstad.
Gary gick till slut in som trea, 9 sekunder bakom segraren.
Bra körde också vinterns suverän, Gävles Mats Hammarström.
- Ja, när jag väl kom igång. Men då hade jag tappat för mycket att det inte fanns någon chans att nå en pallplats.
Mats slutade dock fyra, bara 10 sek bakom Jonas Larsson.
De skånska rallyförarna trivdes bra på de svårkörda sörmlandsvägarna med lömska tjuvnyp och svårbedömt rullgrus - Thord Johansson från Kristianstad åkte in som femma och Peter Lundell, Tomelilla MK, slutade sexa, 6 sekunder före veteranen Ingvar Nilsson, Hällefors. En av toppförarna, Söderhamns Per Henrik Hedberg bröt sedan en oljeslang brustit i målet på SS 7.
Dramatik i B
Årets B-förarcup är den bästa och tuffaste sedan Svenska Rallyserien startade i början av 90-talet. Aldrig förr har serien haft så många och så snabba B-förare!
Klassen dominerades den här gången av Motalas unge Jimmy Joge som gick i mål på dagens överlägset bästa tid. Men Jimmy hade generatorproblem och tvingades meka på förbjuden plats för att ta sig i mål, så hans resultat ströks. I stället gick segern till tvåan Hans Erik Wäng som vann, 7 sek före Björn Gustafsson - hälleforsföraren som numer bor i Göteborg. Nyblivne B-föraren Christer Johansson hade problem bl a med brusten bromsledning men klarade ändå tredjeplatsen före olycksgubben Håkan Süld som tävlar för SMK Söderhamn. Håkan har brutit alla tävlingar tidigare i år men den här gången kom han i mål och då blev det en bra placering. Värmlänningen Oskar Norlin har också haft en motig säsong - och oturen håller i sig. Han slutade visserligen sexa men hade en bättre placering på gång när han rullade i sista svängen på sista sträckan! Klassens suverän, Magnus Mellquist gick i mål på 9:e plats - hans sämsta hittills i år. Men också Magnus hade problem: en snabbrullning på ss 2 kostade 30 sekunder och som en följd därav försvann 3:ans växel, vilket naturligtvis satte ned farten. Långväga Anders Hamberg från Sollefteå - en av toppkillarna i All Championship, mästerskapsserien på alla underlag, bröt efter en avåkning på ss 2.
Många försvann
I den stora C-förarklassen var det som vanligt många nya förare och stort manfall i resultatlistan. Kristianstads unge Henrik Levin körde dock stabilt och fort och tog sin andra raka seger. Klassen toppas av Peder Johansson, Borås som sällan gör några misstag. Den här helgen slutade Peder på fjärde plats. Toppförarna i tabellen får dock se upp - Karlskoga-föraren Erik Vogel åker allt bättre. Nu blev han tvåa, 7 sekunder före trean Daniel Gustafsson från Vårgårda-klubben Kullings MS , och klättrade rejält i sammandraget.
Mästerskap på alla underlag
Helgens tävling Arverpokalen, ett samarrangemang mellan motorklubbarna i Vingåker och Katrineholm, ingick också i Volvo All Campionship - mästerskapsserien på alla underlag. Tidigare han man avverkat två vintergrenar - rally på snö och racing på is. Här stärkte mångsidige skåneföraren Peter Lundell sin ledning i A-förarserien före Skepptunas Thomas Israelsson medan Björn Gustafsson, Göteborg tog ledningen i B.
C-förarserien leds av Anders Sjöbom, MK Nordjämten som dock åkte av och bröt. Anders leder fortfarande - men nye tvåan Lars Skoglund, Bollnäs är bara två poäng efter!
Nästa deltävling i Svenska Rallyserien körs i Motala om tre veckor. Även den tävlingen ingår i All Championship.
Resultat, Svenska Rallyserien, deltävling 4, Vingåker
Elit A: 1) Jonas Larsson, SMK Vingåker, 41 min 33 sek, 2) Lars Ohlson, d:o, +6 sek, 3) Gary Kajsson, Kristianstads MK, +8, 4) Mats Hammarström, SMK Gävle, +10, 5) Thord Johansson, Kristianstads MK, +13, 6) Peter Lundell, Tomelilla MK, +22, 7) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 28, 8) Niclas Johansson, Göteborgs MF, +31, 9) Mårten Persson, Hässleholms MK, +34, 10) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +1.14.
Elit B: 1) Hans Erik WengSäffle MC, 41.44, 2) Björn Gustafsson, Göteborg, +7 sek, 3) Christer Johansson, Årjängs MK, +9, 4) Håkan Sûld, SMK Söderhamn, +18, 5) Oskar Norlin, Säffle MC, +18, 6) Henrik Andersson, d:o, 31, 7) Jonas Gustavsson, SMK Valdemarsvik, +33, 8) Anders Johansson, Kullings MS, +38, 9) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +52, 10) Mathias Gustafsson, Team Westom , +1.02.
C-förare: 1) Henrik Levin, Kristianstads MK, 42.12, 2) Erik Vogel, SMK Karlskoga, +15 sek, 3) Daniel Gustafsson, Kullings MS, +22, 4) Peder Johansson, Borås MK, +33, 5) Patrick Carlsson, Eskilstuna MK, +37, 6) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, +57, 7) Rune Rommedal, Linköpings MS, +1.25, 8) Andreas Jonsson, Örebro RC, +1.37, 9) Tommy Burman, Taxinge MK, +1.46, 10) Lars Skoglund, Bollnäs MK, +2.05.
Svenska Rallyserien efter 4 av 7 deltävlingar:
Elit A: 1) Thomas Israelsson, 98 p, 2) Lars Ohlson, 92, 3) Jonas Larsson, 90, 4) Mats Hammarström, 88, 5) Mårten Persson, 80, 6) Peter Lundell, 79, 7) Gary Kajsson, 77, 8) Ingvar Nilsson, 65, 9) Thord Johansson, 62, 10) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 45, 11) Claes Nielsen, SMK Örebro, 45, 12) Per-Martin Persson, Hässleholms MK, 42.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, 101 p, 2) Henrik Andersson, 94, 3) Mathias Gustafsson, 82, 4) Hans-Erik Weng, 80, 5) Anders Johansson, 74, 6) Jimmy Joge, SMK Motala, 67, 7) Emil Tungfeldt, SMK Örebro, 61, 8) Christer Johansson, 55, 9) Oskar Norlin, Säffle MC, 55, 10) Stefan Lundström, Skepptuna MK, 53, 11) Anders Strömbeck, Simrishamns MK, 51, 12) Ulf Kåll, Horndals MK, 46.
C-förarserien: 1) Peder Johansson, 98, 2) Henrik Levin, 82, 3) Erik Vogel, 71, 4) Christer Johanson, Årjängs MK, 49, 5) Daniel Gustafsson, 48, 6) Lars Skoglund, 40, 7) Andreas Lomarker, Kils MK, 36, 8) Tomas Loberg, Team Treske, 30, 9) Martin Eliasson, Skutskärs MS, 30, 10) Mats Larsson, Trelleborgs MK, 27, 11) Jimmy Holmkvist, Gestrike MS, 27, 12) Daniel Spetzig, Hagfors MK, 27.
Volvo Original All Championship, mästerskapsserien på alla underlag efter 5 av 10 deltävlingar:
Elit A: 1) Peter Lundell, 76 p, 2) Thomas Israelsson, 67, 3) Ingvar Nilsson, 64, 4) Tomas Johanson, Jämtlands MK, 55, 5) Mats Hammarström och Jonas Larsson, vardera 55.
Elit B: 1) Björn Gustafsson, 75, 2) Magnus Mellquist, 70, 3) Hans-Erik Weng, 55, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 52, 5) Anders Hamberg, Sollefteå RRC, 51, 6) Göran Lind, Bollnäs MK, 49.
C-förarserien: 1) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, 65, 2) Lars Skoglund, 63, 3) Peder Johansson, 53, 4) Henrik Levin, 52, 5) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, Mats Nygårdh, Ljusdals RC och Martin Eliasson, Skutskärs MS, vardera 48 p.
Dubbla dueller på Sörmlandsvägar
- Det här är inte bara en vanlig deltävling i rallyserien. För min del gäller det om mycket mer!
Peter Lundell från skånska Tomelilla är killen som vänder upp och ned på alla begrepp. Just nu ligger han 6:a i Svenska Rallyserien. Men - han delar ledningen i All Championship, mästerskapsserien på alla underlag efter vinterns två grenar. Och den viktigaste motståndaren i helgens rally - Arverpokalen i trakterna av Vingåker-Katrineholm - är jämtlänningen Tomas Skepparn Johanson.
Svenska Rallyserien är en riksomfattande serie med sju deltävlingar. De kommande två deltävlingarna - Vingåker nu i helgen och Motala om två veckor - ingår dessutom i All Championship, mästerskapsserien på alla underlag. Tidigare har förarna kört vinterrally och isracing. Nu kastar man helt plötsligt om till rally på grus!
Men först rallyserien:
A-förarserien toppas av stockholmsföraren Thomas Israelsson som varit tvåa i samtliga deltävlingar hittills. Vinnaren från de två första deltävlingarna, Mats Hammarström från Gävle, ligger tvåa och jagas av årets överraskning så här långt - Vingåkers egen Lars Ohlson, som har lika många poäng. Men det är många som viss slåss i toppen. Inte minst tre snabba skåningar: Gary Kajsson, Kristianstad, Mårten Persson, Hässleholm och Peter Lundell, Tomelilla.
B-förarserien toppas av SMK Söderhamns snabbe Magnus Mellquist som utmanas av ett helt koppel förare.
- B-förarklassen har blivit stentuff i år. Östgöten Jimmy Joge, värmlänningarna Henrik Andersson och Hans Erik Weng är bara tre namn i högen av fortåkare, suckar Magnus. Som dock är optimist:
- Vi brev trea senast, trots problem. Nu är både jag och bilen i toppskick så nu ska ingen få stå i vägen!
C-förarklassen är som vanligt störst och mest svårtippad . Men några namn har börjat utkristallisera sig: Peder Johansson, Borås MK, Henrik Levin, Kristianstad och Erik Vogel, Örebro. Också här finns ett antal fortåkande värmlänningar men några av dem har mycket att reparera, efter förra tävlingen:
- Vi jobbar dygnet runt men räknar med att få bilen klar till start., säger t ex en av de som skrotade för två veckor sedan, Andreas Lomarker.
Så var det då det här med All Championship - landets mest annorlunda mästerskapsserie. Hittills har man avverkat två grenar: vinterrally och isracing. Nu gäller det rally på grus varefter man går över till banracing och backe innan man avslutar med varvlopp på rallycrossbana:
- Det är framför allt den serien jag vill vinna, säger Peter Lundell. Som jagar sin första All Championship-titel som A-förare.
Men han har många utmanare. Främst handlar det om jämtlänningen Tomas 'Skepparn' Johanson. De två toppar serien just nu men Peter är lite osäker om var han har Thomas när det gäller grus:
- Han är snabb, men det här är hans första sommarrally i år. Så jag vet inte var han står. Dessutom är han den ende i gänget som kör en Volvo 740 medan alla andra kör 240-bilar. Men det är ingen idé att spekulera - vi får åka om det, säger Peter.
I B leder Magnus Mellquist som jagas av främst två förare - Björn Gustavsson, göteborgare som tävlar för Hällefors MK, och Anders Hamberg, Sollefteå.
C-serien leds av unge jämten Anders Sjöbom som har ett lite bättre utgångsläge. Varken tvåan Fredrik L´Estrade eller trean Chrille Åström kommer till start:
- Jag jobbar i helgen, men det är värre för Chrille. Han canceropererades för ett par dagar sedan och har annat att tänka på. Men han hälsar alla att han kommer igen i höst. Fram till dess är han upptagen med en annan tävling - och den tävlingen tänker han vinna, hälsar Fredrik L´Estrade.
Ställningen i Svenska Rallyserien inför helgens deltävling (4) i Vingåker:
Elit A: 1) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 81 p, 2) Mats Hammarström, SMK Gävle, 65, 3) Lars Ohlson, SMK Vingåker, 65, 4) Mårten Persson, Hässleholms MK, 62, 5) Jonas Larsson, SMK Vingåker, 62, 6) Peter Lundell, Tomelilla MK, 60, 7) Gary Kajsson, Kristianstads MK, 58, 8) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 52.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 83, 2) Henrik Andersson, Säffle MK, 73, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, 67, 4) Mathias Gustafsson, Team Westom Arvika, 65, 5) Anders Johansson, Kullings MS, 55, 6) Hans-Erik Weng, Säffle MC, 50, 7) Emil Tungfeldt, SMK Örebro, 45, 8) Stefan Lundström, Skepptuna MK, 41.
C-förarserien: 1) Peder Johansson, Borås MK, 75, 2) Henrik Levin, Kristianstads MK, 52, 3) Christer Johansson, Årjängs MK, 60, 4) Erik Vogel, SMK Karlskoga, 44, 5) Andreas Lomarker, Kils MK, 31.
All Championship, mästerskapet på alla underlag inför 3:e grenen (rally på grus):
Elit A: 1) Peter Lundell, Tomelilla MK, 55 p, 2) Tomas Skepparn Johanson, Jämtlands MK, 55, 3) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 50, 4) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 44, P-O Finn, MK Nord-Jämten, 42, 6) Enar Viktorsson, MK Trophy Uddevalla, 41.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 52, 2) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 52, 3) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, 49, 4) Björn Gustavsson, Hällefors MK, 47, 5) Anders Hamberg, Sollefteå RRC, 46.
C-förarserien: 1) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, 60, 2) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 48, 3) Chrille Åström, Timrå MK, 46, 4) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 46, 5) Martin Eliasson, Skutskärs MS, 43, 6) Mats Nygårdh, Ljusdals RC, 43.
Kruse och Pernilla i VW Arver Pokalen
Succé redan innan start! Större & bättre än SM-Rally? Vi lade ribban högt och det känns som vi är nära målet, det är det allmänna omdömet i hela VW Arver Pokalen's organisationsstab. En bättre start på Mellansvenska Rally Mästerskapet kan det inte bli, just så känns det hälsar tävlingsledaren Bernhard Skuthälla, när sista nedräkningen börjat inför helgens stora motorsporthändelse.
På Lördag den 13 Maj blir det full fart framåt. Kl.10.00 åker de första Volvo Original Cup förarna iväg. Ca: kl.11.00 drar "MRM" igång på allvar.
Perfekta förutsättningar, ett härligt försommarväder, tävlingsvägar i toppskick och framför allt ett gigantiskt och meriterat startfält med hela 218 anmälda. Med rallystjärnan Jonas Kruse och Europas hetaste rallytjej Pernilla Walfridsson, i spetsen för ett så fantastiskt startfält man inte sett maken till i mellansvenska rallykretsar på årtionden.
När det finns så här mycket intresse från förarna, känns det lätt att lägga ner all den tid som ligger bakom ett arrangemang av denna kaliber, så uttalar sig flera personer i den innersta arbetsgruppen som jobbat med all planering i drygt 10 månaders tid. Nu är det bara slutspurten kvar, för att se om allt det fungerar som vi tänkt på i månader, så säger biträdande tävlingsledaren Mikael Hellberg och ser för tillfället mycket nöjd ut, man vet aldrig förrän det hela är avklarat och slutfört, fortsätter han och tillägger, på kvällen den 13/5 vet vi, men det ser stabilt ut på alla fronter avslutar han.
Vad har då VW Arver Pokalen att bjuda publiken och förarna på, för publikens och även förarnas intresse är ju startfältet högintressant, Jonas Kruse och Pernilla Walfridsson har vi redan nämnt, men det finns flera namnkunniga förare i startlistan, Mikael Lindqvist (förra årets SM-vinnare i 4WD), Björn Gustavsson (toppfigur i SM i 4WD sen flera år), Patric Carlsson (också han SM-vinnare) och Jari Saarinen (Östergötlands snabbaste 4WD ?) för att nämna några. Vi har årets SM-ledare i Gr H, Magnus Gustavsson, på startlinjen och ytterligare tre på årets SM's tiobästalista. En övrig titt i Gr H 2WD klassen, ger vid handen att vi har minst 8 förare från förra årets tjugo i topp lista i SM.
I Arver Pokalen ingår en deltävling av VW-Cupen 2000, som har samlat ett tufft gäng med Anders Mattsson i spetsen. Också Sverigeserien för Volvo Original Cup har valt att lägga en deltävling hos oss, givet är ju då att alla toppåkare kommer och visar upp sig, ända från Skåne upp till Norrbotten kommer de för göra upp i Vingåker och Katrineholmsskogarna,
Med detta facit i hand, kan vi nog sticka ut hakan och påstå, här är det ingen som kan vinna med bara en hand på ratten.
Likaså är det svårt att direkt plocka ut en segerkandidat, Jonas Kruse får nog mångas röst, men ha då i minnet att det skall åkas drygt 60 kilometer i full fart på krokiga grusvägar, så mycket kan hända..
Vi ser nu fram emot ett spännande rallyäventyr den 13 Maj 2000.
Svenska mästare i Arver Pokalen
Full fart råder ! Ja, så kan man sammanfatta arbetet med de sista justeringarna med regionens största rallytävling under år 2000. Anmälningar till tävlingen strömmar in, solen skiner och gör vägarna i toppskick, och det är bara tio dagar kvar att vänta för alla motorsportintresserade. VW Arver Pokalen 2000 har nu perfekta förutsättningar att bli ett lyckat arrangemang ingående i Mellansvenska Rally Mästerskapet
Det gläder oss, och med en viss stolthet, att kunna presentera ett så kvalificerat startfält med flera svenska mästare, det säger "idé-tillverkarna" av arrangemanget, tävlingsledaren Bernhard Skuthälla och säkerhetschefen Robert Björling, och kiner i kapp med vårsolen. Just ett bra väder betyder så mycket vid en vårtävling, när alla vägar skall stabiliseras efter vintern.
Vi har nu klart med att flerfaldiga svenska mästaren Jonas Kruse kommer med sin Renault Maxi Megané Kit Car, och då blev naturligtvis svenska VW-temets Harri Joki, också han flerfaldig SM-mästare, sugen på en fight och kanske ett genrep inför EM-tävlingen SSR (South Swedish Rally) i slutet av Maj. Även fjolårets SM-mästare Roger Andersson med lokalt boende Leif Fredriksson från Björkvik, i högerstolen kommer att vara med och slåss om segern. Ytterligare SM-mästare i Mikael Lindkvist och Björn Gustavsson, och segrare i några av årets SM-deltävlingar finns på startlinjen, så här tio dagar innan det hela drar igång.
Hela 148 st anmälda, någon dag innan anmälningstiden går ut, visar att förarna tror på vårt arrangemang, och vi kommer inte att göra någon besviken, det hävdar banchefen Runmar Eriksson i ett uttalande om valet av tävlingsvägar och skicket på dessa, vi räknar med fullt startfält, drygt 200 st, och samtliga vägar kommer att erbjuda samma förutsättningar för första som sista bil, fortsätter han i sin förklaring om tävlingssträckorna.
Vad kommer då alla dessa tävlande från hela Sverige att få uppleva? Jo, sörmlänska både snabba och krokiga grusvägar i dess bästa form, varav några är riktiga klassiker och någon helt ny sträcka kommer att erbjudas. Både SMK Vingåker och Katrineholms Motorklubb har sedan tidigare hög status som arrangörer med fina vägar och bra organisation, och VW Arver Pokalen 2000 kommer helt säkert att stärka dess status ytterligare.
Då vi också räknar med massor med publik till tävlingen, har arrangörerna satsat extra hårt på att hålla hög service, både med resultatservice och mat&dryck vid Folkets Park i Vingåker som är start&målplats och vid Arver Bil i Katrineholm, där alla tävlande har ett matuppehåll på en timma innan de avslutande tuffa sträckorna.
Information om tävlingen, både för tävlande så som för Press/Media/Publik, hittas enklast på vår webbsida: www.arverbil.se
Arver-Pokalen först i nytt rallymästerskap
- Nu har vi lagt i treans växel för en av Mellansveriges större motorsportevenemang
Det säger tävlingsledaren Bernhard Skuthälla, vid de sista planeringarna inför första deltävlingen i Mellansvenska Rally Mästerskapet. VW Arver Pokalen 2000. I ett samarrangemang mellan SMK Vingåker & Katrineholms MK, körs den 13 maj, en av de största tävlingarna i klubbarnas historia
Och att det är en stortävling det är frågan om, förstår man när det blir hela 10 sträckor på över 6 mil. Att köra drygt 6 mil på krokiga grusvägar i full fart kräver inte bara mod utan även att förare, codriver och bil är i toppskick.
- Kl 11.00 den 13 maj, släpper vi iväg första bil i MRM (Mellansvenska Rally Mästerskapet), från Folkets Park i Vingåker. Tidigare under dagen (kl.10.00) har en deltävling i Sverigeserien för Volvo Original Cup startat. Ett matuppehåll efter sträcka 5 är inlagt vid Arver Bil i Katrineholm, där bilar och team får en välbehövlig vila och för att sedan fara iväg på de återstående tuffa 5 sträckorna. Första bil beräknas vara tillbaka till Folkets Park igen vid 17-tiden.
- Redan en dryg vecka efter att inbjudan till tävlingen offentliggjorts har det inkommit ett stort antal anmälningar. Som det är tänkt, verkar MRM bli en angelägenhet för hela Sverige, då vi redan har anmälningar från Härnösand och Stugun i norr till Lund och Hässleholm i söder. Det har även kommit förfrågningar från ett flertal toppåkare med SM guld på meritlistan, som är mycket intresserade av vår tävling. Intresset har för övrigt varit mycket stort från både tävlande som publik som har hittat in till tävlingens webbsida, där de kan hitta mycket information, och som nu ivrigt väntar på den 13 maj.
- Informationen om de olika sträckorna är naturligtvis hemlig fram till kl.8.00 tävlingsdagen, men så här mycket kan vi avslöja, det blir två speciella publiksträckor, bl.a. på Rallycrossbanan "Trollåsen" utanför Vingåker, där det kommer att hända mycket mer en bara
Mellansvenska Rally Mästerskapet
www.motorsportivarmland.nu