Anders Loka Eriksson vann Volvo Original i sin comeback, Foto Micke Fransson



Årets första totalseger till Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman. Foto Micke Fransson




Besvärligt väglag i Bergslagsrallyt. Foto Ola Lindholm

Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman totalvann Bergslagsrallyt
Årets första rallydrabbning , Bergslagsrallyt, med 150-talet startande, vanns av MK Rattens rallyteam Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman. Med endast en vecka kvar till SM-premiären var det inte så många SM-ekipage som vågade köra i Bergslagen. Men "Stecka" Walfridsson har för vana att inleda här och han ställdes också mot en av sina svåraste konkurrenter när SM inleds med Rally Nordvärmland kommande fredag. Cemoni Ohlsson från smålandsklubben Team Skogsåkarna såg till att det blev dramatik till målsnöret.
Första sträckan vanns av "Stecka", medan Cemoni vann de två följande sträckorna, varav den tredje den nära fyra mil välkända Björnjägarn. Det innebar att smålänningen tog en knapp ledning. Walfridsson svarade med seger på SS 4 och inför slutsträckan hade han drygt sex sekunders ledning. Det visade sig räcka men marginalen krympte tlll 2,7 sekunder. Dessa båda Mitsubishi-förare var i en klass för sig. Tredjeplacerade norrmannen Per-Erik Brynildsen, som också tävlade i samma klass, var slagen med drygt tre minuter.
Nu bestod hälften av startfältet i Bergslagsrallyt av tävlande i Volvo Original. Sverigeserien startade och hela 78 Originalbilar räknades in. För Anders "Loka" Eriksson blev frestelsen för stor. Hälleforsföraren som höll uppe hela fjolåret gjorde nu comeback på hemmaplan och det med besked. Han kämpade till sig den totala fjärdeplatsen bakom de tre fyrhjulsdrivna bilarna i täten.
En framträdande roll spelade också Jörgen Gustafsson, Karlstad i sin Renault Clio. Han vann grupp N-klassen N2, den starkt kommande SM-klassen som är störst när Rally Nordvärmland körs till helgen. Jörgen är en av två värmlänningar som tävlar om JSM-titeln. Nu tolva totalt av de 88 som kom runt i Bergslagsrallyt.

Vilken come back av Anders Loka: - seger direkt i Bergslagsrallyt
Rallyveteranen Anders Loka Eriksson från Hällefors la hjälmen på hyllan för 1,5 år sedan. Men när det började dra ihop sig till Bergslagsrallyt 2001 kunde han inte stå emot längre. Precis innan jul köpte han en bil. Och come backen kunde inte slutat bättre. Det blev seger direkt i Svenska Rallyserien och en 4:eplats totalt i den anrika rallytävlingen.
- Det hade jag inte räknat med, eftersom jag legat med magsjuka en vecka. Men det gick riktigt bra - speciellt mot slutet.
Årets Bergslagsrally bjöd på svårkörda, spåriga och besvärliga specialsträckor - sammanlagt 10 mil - med utgångspunkt från Hällefors. Sammanlagt närmare 150 bilar kom till start och av dem ett 80-tal som ställde upp i Svenska Rallyserien. 40-årige Loka gick ut hårt direkt men allra snabbast på första sträckan var Årjängs nyblivne A-förare Christer Johansson. Christer försvann dock som så många andra till skogs redan på den andra sträckan och Loka kunde snart etablera sig i toppen.
Magnus Mellquist från Söderhamn var den som hakade på bäst. Magnus vann B-förarserien förra året och visade att segern inte var en tillfällighet. På den fyra mil långa klassiska sträckan Björnjägaren han till och med ett par sekunder snabbare.
- Vi åkte ganska jämnt i fyra sträckor men inför sista släppte vi på tempot. Det hade varit dumt att riskera andraplatsen för att försöka slå Loka. Den här gången - och på hemmavägar - var han i vassaste laget, menade Magnus.
Trea i A-serien blev Ingvar Nilsson, hemmaveteranen som gjorde sitt bästa rally någonsin. Ingvar öppnade lite försiktigt men höjde tempot när han såg att han var bra med i toppen och passerade både Per Nordgren, Örnsköldsvik och förra årets serietvåa, Thomas Israelsson, Skepptuna. För Husum-föraren Per Nordgren var det också come back. Norrlänningen Per körde bara lokalt förra året, men nu ska han utmana förarna i Sverigeserien igen:
- Och fjärdeplatsen är helt ok. De åker fort, konkurrenterna...
En av förarna som försvann var Mats Hammarström från Gävle. Mats öppnade bra på SS 1 men gjorde ett par dikesvisiter och fick nöja sig med en 11:e plats i klassen Elit. Andra toppförare som försvann på grund av dikesvisiter var Vingåkers-förarna Lars Ohlson, (15:e i mål) och Per Erik Sköldin.
Förarna i den här klassen åkte våldsamt fort - toppduon Anders Loka Eriksson och Magnus Mellguist slog sig med sina standard Volvo-bilar in på 4:e respektive 5:e plats totalt.
Hemmaseger även i B
Det blev snudd på hemmaseger även i svårtippade Elit B där rutinerade Mikael Eriksson från Kopparberg inte långt från Hällefors förvisade Borås-föraren Peder Johansson till andraplatsen. Men Peder var ändå mycket nöjd. Han var C-förare förra året och visade att han hängde med precis lika bra i den här, lite tuffare förarklassen.
Trea slutade norrmannen Peder Okseter - som så när höll på att vinna hela klassen. Men en avåkning i samband med att han skulle ta sig förbi en ifattkörd konkurrent spräckte planerna. Han kom dock tillbaka mycket starkt och avancerade till bronsplatsen.
En annan som försvann var snabbe norrlänningen Torbjörn Westerlund, Sollefteå. Torbjörn åkte mycket bra och inför sista sträckan var han bara några sekunder bakom blivande klassegraren:
- Så jag bestämde mig för att ta en rövare. Tyvärr slutade det i diket, men vi lyckades i alla fall skotta oss loss så pass snabbt att vi kunde rädda en niondeplats...
Hammar i topp
I C-förarserien - tävlingens största klass med 33 startande - var gävleföraren Lars Erik Nilsson favorit. Och visst åkte han fort, riktigt fort. Men en dikesvist satte stopp för segrarplanerna och gästrikeföraren låg ett tag allra sist i klassen. Han fortsatte dock, avancerade 20 placeringar och slutade på 13.e plats.
Stabilt och bra åkte dock Hagfors-föraren Pär Hammar och den taktiken gick hem på de svårkörda vägarna. Så Pär tog en meriterande seger, 9 sekunder före en annan värmlänning - Henrik Enner från Likenäs - medan östgöten Michael Lindh tog hand om tredjeplatsen före Bjarne Sools från Filipstad.
Snabba gubbar
Bergslagsrallyt 2001 ingick också i den svensk-norska Old Boys-serien för äldre förare. Här segrade Sören Hällqvist från Hällefors före Steve Hägglund som tävlar för Laxå MK medan Björn Berg från NMK Eidsvoll blev bäste norrman med en tredjeplats.
Tävlingens äldste förare - norske pensionären Björn B Kristoffersen åkte av och bröt på den 5:e och sista specialsträckan.
Resultat, Top 12, Svenska Rallyserien, deltävling 1, Bergslagsrallyt:
Elit A:
1) Anders Loka Eriksson, Hällefors MK, 1.10.34, 2) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +1.03 min, 3) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, +1.44, 4) Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, +1.48, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +2.15, 6) Mathias Gustafsson, MK Team Westom Arvika, +2.31, 7) Jonas Larsson, SMK Vingåker, 2.41, 8) Claes Pettersson, Mariestads MS, +2.59, 9) Joakim Hallquist, Kinds MK, +3.28, 10) Michael Menck, SMK Motala, +4.09, 11) Mats Hammarström, SMK Gävle, +4.35, 12) K-G Sedström, MK Ran Askersund, +4.56.
Elit B: 1) Mikael Eriksson, MK Kopparberg, 1.14.09, 2) Peder Johansson, Borås MK, 0.42, 3) Peder Okseter, NMK Elverum Norge, +0.52, 4) Erik Vogel, SMK Karlskoga, +1.15, 5) Steve Hägglund, Laxå MK; +3.32, 6) Leif Persson, Laxå MK, +3.47, 7) Ulf Kåll, Horndals MK, +4.04, 8) Mats Andersson, Skepptuna MK, +4.20, 9) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, +4.36, 10) Magnus Bengtsson, Grimslövs MS, +5.26, 11) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, +5.42, 12) Jonas Gustavsson, SMK Valdemarsvik, +5.47
C-förarserien: 1) Pär Hammar, Hagfors MK, 1.17.45, 2) Henrik Enner, Likenäs MK, + 0.09, 3) Michael Lindh, Lidköpings MK, +0.47, 4) Bjarne Sools, Filipstads MC, +1.10, 5) Benny Kvarnström, Nora MK, +2.14, 6) Andreas Björklund, Kolsva MS, +3.22, 7) Börje Hermansson, Årjängs MK, +3.31, 8) Lars Skoglund, Bollnäs MK, +3.56, 9) Sven-Erik Söderman, Säffle MC, +5.09, 10) Jan-Erik Eriksson, Kils MK, +6.26, 11) Bo Högberg, SMK Gävle, +7.56, 12) Per-Olof Wiik, Kristianstads MK, +8.48
Old Boys Cup: 1) Sören Hällqvist, SMK Karlskoga, 1.15.55, 2) Steve Hägglund, Laxå MK, +1.46, 3) Björn Berg, NMK Eidsvoll, Norge, +3.11, 4) Benny Kvarnström, Nora MK, +4.03, 5) Börje Hermansson, Årjängs MS, +5.21, 6) Göran Igelström, +6.46


Totallista
1 Stig-Olov Walfridsson
, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6
, 1.04,50,5
3.31,7 13.01,1 24.43,4 7.14,2 16.20,1
2 Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 4,, 1.04,53,2
3.37,7 12.58,1 24.39,6 7.21,0 16.16,8
3 Per Brynildsen,, MA Moss, /Mitsubishi Lancer Evo 6, 1.08,09,3
3.41,6 13.35,2 25.29,4 8.10,7 17.12,4
4 Anders Eriksson, Hällefors MK, Volvo 240, 1.10,34,3
3.59,9 14.20,2 26.43,1 7.56,1 17.35,0
5 Magnus Mellqvist, SMK Söderhamn, Volvo 244, 1.11,34,6
4.04,6 14.36,3 26.42,7 8.05,2 18.05,8
6 Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza WRX, 1.11,54,4
3.55,9 14.00,0 27.11,8 8.12,2 18.34,5
7 Ingvar Nilsson, Hällefors MK, Volvo 242, 1.12,18,6
4.02,4 14.32,8 27.29,4 8.05,9 18.08,1
8 Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, Volvo 242, 1.12,22,1
4.06,1 14.26,2 27.49,1 8.03,9 17.56,8
9 Thomas Israelsson, Skepptuna MK, Volvo 242, 1.12,59,1
4.03,1 14.31,4 27.43,5 8.10,7 18.30,4
10 Mathias Gustafsson, MK Team Westom, Volvo 242 GT, 1.13,05,0
4.07,8 14.56,1 27.31,9 8.03,3 18.25,9
11 Jonas Larsson, SMK Vingåker, Volvo 244, 1.13,15,8
4.02,1 14.56,6 27.40,1 8.09,0 18.28,0
12 Jörgen Gustavsson, Karlstads MC Bil, Renault Clio 16v, 1.13,30,2
4.00,6 14.41,9 27.59,1 8.22,0 18.26,6
13 Roger Brenemark, Haninge MK, Volvo 240, 1.13,30,7
3.58,9 14.15,2 27.24,4 8.56,7 18.55,5
14 Claes Pettersson, Mariestads MS, Volvo 244 GLT, 1.13,33,5
4.03,8 14.55,2 27.35,7 8.23,0 18.35,8
15 Joakim Hallqvist, Kinds MK, Volvo 244, 1.14,02,0
4.08,0 15.08,4 27.42,2 8.56,6 18.06,8
16 Mikael Eriksson, MK Kopparberg, Volvo 244, 1.14,09,2
4.10,6 14.45,6 28.11,3 8.21,6 18.40,1
17 Michael Menck, SMK Motala, Volvo 242, 1.14,43,3
4.08,7 15.00,0 28.06,4 8.32,0 18.56,2
18 Peter Fransson, Vimmerby MS, Ford Escort, 1.14,46,6
4.03,0 15.00,7 28.04,3 8.17,3 19.21,3
19 Peder Johansson, Borås MK, Volvo 240, 1.14,51,1
4.09,1 14.52,8 28.24,2 8.38,2 18.36,8
20 Fredrik Johansson, Horndals MK, Volvo 240, 1.15,01,8
4.09,9 14.34,7 28.21,3 8.38,2 19.17,7

Volvo Original A-förare (25 st ): 1) Anders Eriksson, Hällefors MK, Volvo 240, 1.10,34, 2) Magnus Mellqvist, SMK Söderhamn, Volvo 244, 1.11,34,6, 3) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, Volvo 242, 1.12,18,6, 4) Per Nordgren, Örnsköldsviks MK, Volvo 242, 1.12,22,1, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, Volvo 242, 1.12,59,1, 6) Mathias Gustafsson, MK Team Westom, Volvo 242 GT, 1.13,05,0, 7) Jonas Larsson, SMK Vingåker, Volvo 244, 1.13,15,8, 8) Claes Pettersson, Mariestads MS, Volvo 244 GLT, 1.13,33,5, 9) Joakim Hallqvist, Kinds MK, Volvo 244, 1.14,02,0, 10) Michael Menck, SMK Motala, Volvo 242, 1.14,43,3

Volvo Original B-förare (20 st ): 1) Mikael Eriksson, MK Kopparberg, Volvo 244, 1.14,09,2, 2) Peder Johansson, Borås MK, Volvo 240, 1.14,51,1, 3) Peder Ökseter, NMK Elverum, Volvo 244, 1.15,41,8, 4) Erik Vogel, SMK Karlskoga, Volvo 242, 1.16,24,9, 5) Steve Hägglund, Laxå MK, Volvo 244, 1.17,41,0, 6) Leif Persson, Laxå MK, Volvo 244, 1.17,56,2 , 7) Ulf Kåll Horndals MK Volvo 240, 1.18,13,3, 8) Mats Andersson, Skepptuna MK, Volvo 244, 1.18,29,4, 9) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Volvo 242, 1.18,45,4, 10) Magnus Bengtsson, Grimslövs MS, Volvo 244, 1.19,25,9

Volvo Original C-förare (33 st ): 1) Pär Hammar, Hagfors MK, Volvo 240, 1.17,45,4, 2) Henrik Enner, Likenäs MK,, Volvo 242, 1.17,54,6, 3) Michael Lindh Lidköpings MK Volvo 242 1.18,32,9, 4) Bjarne Sools, Filipstads MC, Volvo 240, 1.18,55,2, 5) Benny Kvarnström Nora MK, Volvo 240, 1.19,58,5 6) Andreas Björklund, Kolsva MS, Volvo 244, 1.21,07,8 , 7) Börje Hermansson, Årjängs MK, Volvo 244, 1.21,16,3, 8) Lars Skoglund, Bollnäs MK, Volvo 244, 1.21,41,1, 9) Svenerik Söderman, Säffle MC, Volvo 740, 1.22,54,2, 10) Jan-Erik Eriksson, Kils MK Bil, Volvo 244, 1.24,11,9

A-förare Grupp N över 2000 cc: (4 st ): 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, 1.04,50,5, 2) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 4,, 1.04,53,2, 3) Per Brynildsen,, MA Moss, /Mitsubishi Lancer Evo 6, 1.08,09,3, 4) Thomas Schie, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza WRX, 1.11,54,4

A-förare Grupp N+ 1401-2000 cc: (6 st ): 1) Jörgen Gustavsson, Karlstads MC Bil, Renault Clio 16v, 1.13,30,2 , 2) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot 306, 1.16,05,1, 3) Anders Floren, KAK Stockholm, VW Golf III. 1.16,41,9

A-förare Grupp H (3 st ): 1) Roger Brenemark, Haninge MK, Volvo 240, 1.13,30,7

Veteraner (6 st ): 1) Lars-Olof Johansson, Hällefors MK, Ford Escort,, 1.19,02,9, 2) Tommy Häljeskog, Teknis MC, Volvo 142, 1.28,57,9 , 3) Willy Gustavsson, Hällefors MK, Saab V4, 1.30,09,6, 4) Sune Ståhl, Hällefors MK, Opel Ascona A, 1.40,28,6

B-förare Grupp H (18 st ): 1) Peter Fransson, Vimmerby MS, Ford Escort, 1.14,46,6, 2) Fredrik Johansson, Horndals MK, Volvo 240, 1.15,01,8, 3) Stellan Karlsson, SMK Gävle, VW Golf GTI, 1.15,35,6 , 4) Roger Eriksson, Ludvika MS, VW Golf MK, 1.16,28,2, 5) Hans Wittenström, Ludvika MS, VW Golf, 1.17,18,8, 6) Lars-Göran Pettersson Katrineholms MK Opel Ascona B, 1.28,38,7

B-förare Grupp H 4WD (3 st ): 1) Birger Kvarnström, Teknis MC, Nissan Sunny GTI-R, 1.15,27,0, 2) Patrik Lundström, Emådalens MK, Nissan Sunny GTi-R, 1.18,10,7

C-förare Grupp H 4WD (3 st ): 1) Anders Lundqvist, Skepptuna MK, Ford Sierra, 1.36,51,7

C-förare Grupp H (9 st ): 1) Magnus Nordström, Fredriksbergs MK, Ford Escort, 1.22,10,2, 2) Anders Eriksson, MK Rimo, VW Golf, 1.25,57,1, 3) Stefan Norberg, Horndals MK, Volvo 242, 1.26,08,6, 4) Tomas Olsson, Borlänge MK, Volvo 142, 1.26,13,7, 5) Jörgen Gruvman Ludvika MS Volvo 240, 1.39,16,5

B-förare Grupp N+ -1400 cc: (2 st ): 1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Suzuki Swift, 1.21,40,8, 2) Anton Samuelsson Katrineholms MK Suzuki Swift, 1.22,37,9

C-förare Grupp N+ -1400 cc: (4 st ): 1) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, Suzuki Swift, 1.21,14,5, 2) Fredrik Sundberg, SMK Karlskoga, Suzuki Swift, 1.23,03,1, 3) Mauno Näätänen, Hällefors MK, Suzuki Swift, 1.46,23,6

B-förare Grupp E (2 st ): 1) Stefan Johansson MK, Nitro, Opel Ascona, 1.23,09,8

C-förare Grupp E (3 st ): 1) Petter Skoogh, Katrineholms MK, VW Golf, 1.23,23,3, 2) Claes Engwall, Nässjö MK, VW Golf, 1.23,36,7

Bergslagsrallyt på lördag: Wicksell kan inte starta
Räkna med tuffa förhållanden i årets första stora rally - Bergslagsrallyt i Hällefors nu på lördag. Snö har man gott om - men den håller inte bästa kvalitet:
- Det kommer att bli moddigt och tufft. Men vägarna är relativt fina och förhållandena betydligt bättre än man kan tro, om man ser till allt regn och mildväder som drabbat oss de senaste dagarna. Det säger en av de tävlande - hemmaföraren Anders Loka Eriksson från Grythyttan.
Loka är timmerbilschaufför till vardags och rör sig varje dag på skogsvägarna i regionen.
Återbud från Dick
Få återbud har drabbat tävlingen - det är till och med så att man haft förare på kö för att få återbudsplatser.
- I stort sett har vi inga återbud att tala om, säger en representant för tävlingsledningen. I alla fall inte i Svenska rallyserien, som tävlingen i första hand gäller.
Däremot kom det två andra återbud sent på torsdagen. Det ena var från storfavoriten Dick Wicksell, som skulle testa sin nya Subaru WRC inför SM-premiären om en vecka:
- Jag har fått fel elektronikbox till differentialen. Bilen uppträder inte som den ska på is och snö. Nu är jag på väg till Arlanda för att flygfrakta boxen till England. Med lite tur får vi ordning på alltsammans lagom till SM-premiären i Sunne om en vecka, säger Dick.
Billy väntar på bil
Den andre är Billy Johansson från Säffle. Billy var anmäld i en ny Renault Clio Sport:
- Bilarna är försenade och kommer till Sverige fredag lunch. Vi kommer att behöva varenda minut för att få dem klara till SM säger en annan Renault-förare, Roger Hillebjörk från Umeå.
I Svenska Rallyserien med drygt 80 anmälda Volvo-förare är Anders Loka Eriksson ett hett namn. Loka har visserligen inte tävlat på 1,5 år, men tros ändå vara med i toppstriden. Andra förhandsfavoriter bland A-förarna är Per Nordgren från Örnsköldsvik, titelförsvararen Mats Hammarström från Gävle och Magnus Mellquist från Söderhamn.
- Men det är många som kan vinna. I den här klassen är det bara ett misstag som avgör om du ska vara etta eller 10:a, suckar en annan av förhandsfavoriterna, Lars Ohlson från Vingåker.

Bergslagsrallyt inleder nya rallyåret
Hällefors är centralpunkten vid Bergslagsrallyt som inleder rallysäsongen 2001. Närmare 160 bilar är anmälda till rallyt den 6 januari, där hälften av deltagarna åker Volvo Original i tre olika serier.
Förra året vann Mats Jonsson tillställningen , men saknas den här gången. Året innan 1999 vann Stig-Olov Walfridsson totalt och han inleder nu säsongen med Bergslagsrallyt. En av hans främsta motståndare till segern blir Dick Wicksell, Uppsala som inhandlat en WRC-Subaru.
Än saknas det snö i Bergslagen, men det har varit riktigt kallt en period och så sent som under onsdagen var det sju minusgrader och någon fara för att rallyt ska ställas in är undanröjt. Nu är grunden lagdoch snön får gärna infinna sig.
Det blir som sagt många Volvo-åkare i detta rally och en f.d. vinnare därifrån är Säffles Billy Johansson som nu bytt klass till lilla standardklassen grupp N i en Renault Clio Sport. Ett genrep inför SM.
Bland alla Volvo-åkare gör Anders 'Loka' Eriksson. Hällefors come back. Han orkade inte hålla sig undan när Sverigeserien nu inleds på hemmaplan. Säffle bidrar som vanligt med många bra förare. Henrik Andersson, Hans-Erik Weng och Oskar Norlin är alla att räkna med i de olika serierna som kommer att genomföras under året. Christer Johansson, Årjäng, Mathias Gustafsson, Team Westom och Andreas Lomarker, Kil kommer säkerligen också att synas högt upp i Volvos elitklasser.
Banan offentliggörs kl 08:00 lördag den 6 januari vid Hällefors Folkets Hus. Första startande går av rampen klockan 12:00, och beger sig ut för att åka två specialsträckor (SS) på cirka 26 kilometer.
Sedan tar de tävlande service vid Ovako i cirka 20 minuter, för att sedan ge sig ut på ett riktigt mandomsprov; 38 kilometer SS.
Efter det service vid Ovako i 20 minuter följt av matuppehåll vid Folkets Hus med start kl 15:00 c:a.
Omstart c:a 16:00. Då återstår två sträckor på 36 km innan målgång.
Toppförare gör come back i Svenska Rallyserien
Tre riktiga fortåkare - Anders Loka Eriksson från Hällefors, Per Nordgren från Örnsköldsvik och Mikael Menck från Borensberg i Östergötland - gör come back när Bergslagsrallyt inleder det svenska tävlingsåret på Trettondagen, dvs den 6 jan.
Båda är anmälda till premiären i Svenska Rallyserien 2001, en premiär med drygt 80 anmälda förare.
- Jag har inte åkt en meter på ett och ett halvt år. Men visst ska jag försöka hänga med toppkillarna från förra året, säger Loka. Som alltid låg i topp i den här serien fram till dess han la av:
- Jag hade tänkt sluta för gott. Men det gick inte. Så innan jul var jag iväg och köpte en bil...
Hälleforsföraren möter bland annat Per Nordgren från Örnsköldsvik - en förare som enbart tävlade lokalt förra året. Men som också har ett förflutet som toppförare i Svenska Rallyserien. Precis som Mikael Menck, östgöten som gick över till SM i Grupp H för några år sedan, men som nu återvänder till Sverigeserien där alla förare kör likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar.
De tre ställs mot ett helt koppel favoriter: bland annat titelförsvararen Mats Hammarström från Gävle, tvåan Thomas Israelsson från Skepptuna, snabbe sörmlandsbonden Lars Ohlson från Vingåker och suveräne segraren i B-förarserien förra året, Magnus Mellquist från Söderhamn.
10 ss-mil
Bergslagsrallyt är en klassisk tävling som körts i många år. I år är rallycentrum förlagt till Hällefors, där första bil ger sig iväg klockan 12 på Trettondagen. Sammanlagt ska förarna avverka 10 mil specialsträckor utmed en 17 mil lång bana som just i dag mest består av fruset grus och totalt är närmare 160 ekipage anmälda.
Svenska Rallyserien körs i tre förarklasser: A, B och C. A-förarklassen är större och intressantare än någonsin med ett 30-tal förare varav många har kapacitet att vinna. En del har vi redan nämnt - andra favoriter är Jonas Larsson och Per Erik Sköldin, Vingåker, Niclas Johansson, Göteborg, Christer Johansson, Årjäng plus ett par unga, hungriga förare från Säffle; Hans-Erik Weng och Henrik Andersson.
Maren, ensam tjej
B-förarserien är mer oviss eftersom många av toppåkarna från serien förra året blivit uppklassade till Elit A. Men Torbjörn Westerlund från Skellefteå är ett hett kort liksom Andreas Lomarker, Kil och Erik Vogel, Karlskoga.
C-förarserien är den största - och mest svårtippade. Men här finns intressata förare som t ex Lars Skoglund, Bollnäs, Per-Olof Wiik, Kristianstad och - ett spännande inslag - norska Maren Engseth, dotter till norska storstjärnan Per Engseth.
18-åriga Maren - enda tjejen i startfältet - debuterade som rallyförare förra året och gjorde bra ifrån sig hemma i Norge. Få se hur hon lyckas när hon åker över gränsen för att känna på motståndet i den här stentuffa, svenska rallyserien. En del av förarna hon möter var aktiva långt innan hon föddes!

www.motorsportivarmland.nu