Bergslagsrallyt: Codriver omkom
Bergslagsrallyt 2003 genomfördes aldrig.
Orsaken var att en olycka med dödlig utgång inträffade kort efter att den första specialsträckan av sammanlagt fyra hade inletts.
Tävlingen stoppades omedelbart och när besked kom att en person - en codriver i en av tävlingsbilarna - omkommit avbröts tävlingen.
Föraren chockades svårt och är förd till sjukhus. De anhöriga har bett att den omkomnes namn inte ska lämnas ut.
Ekipaget gick av vägen och kolliderade med ett träd. Trädet träffade på bilens högra sida. Förare och codriver var mycket rutinerade och har kört ett stort antal tävlingar. De rankas som mycket säkra. Den bil de körde var i mycket bra skick.
Någon förklaring till olyckan finns för närvarande inte.
Arrangörens säkerhetssystem fungerade oklanderligt och de räddningsfordon - ambulans och räddningsbil - som fanns vid starten på specilsträckan gick omedelbart iväg, sedan nästkommande tävlingsbil larmat från olycksplatsen. Tyvärr hjälpte den här gången inga säkerhetsrutiner.
Vid olycksplatsen fanns inga åskådare.


Söndag 5 januari 2003
Kl. 11.30 Första start. Hällefors Folkets Hus
Kl. 11:53 SS 1 Björnjägarn 37,46 km
Kl. 13:25 SS 2 Silkesberg 15,65 km
Kl. 14:30 SS 3 Gränsjön 40,20 km
Kl. 15.20 Första bil till matuppehåll vid Hällefors Folkets Hus.
Kl. 17:09 SS 4 Sången  2,94 km
Kl. 17.30 Första bil över målrampen Hällefors Folkets Hus.
Kl. 20.30 (prel.) Prisutdelning vid Hällefors Folkets Hus.

5/1 kl. 08.30 BERGSLAGSRALLYT Hällefors
Ca 5 cm nysnö 17 grader kallt

Bergslagsrallyt: Henrik Andersson gör come back
Nu gör föraren Henrik Andersson come back i Svenska Rallyserien. Den unge Säffle-föraren tillhörde Sverige-eliten i flera år innan han tog steget över till SM.
- Det var i och för sig kul. Men kostnaderna gjorde att jag inte vågade satsa för fullt.
Nu är Henriks SM-bil till salu. Och i Bergslagsrallyt nu på söndag den 5 jan sitter han åter i en Volvo Original-bil.
- Fast hur det ska gå vågar jag inte ens tippa. Konkurrensen är minst sagt mördande!
Rallysäsongen 2003 startar som vanligt med klassikern Bergslagsrallyt. Tävlingen är årets första i Riksmästerskapen i rally och bjuder på närmare 200 startande i fyra huvudklasser: RM i Grupp H, RM för klassiska Rallybilar, Tjej-RM och som sagt Svenska Rallyserien, där alla förare startar i standardbetonade Volvo-bilar med 168-170 hästar under huven.
- Vi var osäkra på hur många startande vi skulle få, säger tävlingsledaren Tomas Berggren. Som ännu inte hämtat sig efter den fullkomliga anstormningen av anmälningar:
- Jag har aldrig varit med om maken till intresse. Vi tvingades säga nej till ett 50-tal förare - dvs alla som inte körde någon av de fyra huvudklasserna!
Henrik Andersson - som debuterar i en Volvo 740 - ställs mot ett starkare motstånd än någonsin tidigare. Titelförsvararen, 240-föraren Jocke Hallqvist från Ölsremma utanför Ulricehamn, är bara en av favoriterna. Jocke har vunnit serien två år i rad och siktar i år i första hand på att starta i Europa-serien. Men först ska han testa Bergslags:
- Jag har åkt alldeles för lite vintertävlingar för att våga sikta på seger. Men jag vill göra ett rejält försök att hålla de unga fortåkarna bakom mig. Då kanske jag har en chans att försvara titeln i alla fall.
De unga fortåkarna som Jocke tänker på, är i första hand en sextett förare bestående av Christer Johansson, Årjäng, Oskar Norlin, Säffle, Mattias Gustavsson, Arvika, Magnus Bengtsson, Grimslöv, Henrik Levin, Kristianstad och Tomas Locken, Säffle.
- Fast det räcker inte med att slå dem. Det finns ett gäng snabba veteraner också, som alla har kapacitet för att vinna.
- Jag tänker främst på Kristianstads-duon Thord Johansson och Gary Kajsson - även om de liksom jag normalt trivs bättre på sommarväg.
Alla de här förarna tävlar i Elit A ,som är en av tre förarklasser i Svenska Rallyserien.
I Elit B är förra årets C-förarsuverän Petter Bergvall - ännu en av många unga snabba förare från rallystaden Säffle - förhandsfavorit. Men också Petter har svåra motståndare som han måste besegra om han vill vinna. T ex unga östgötarna Fredrik Menck och Johan Andersson, Fagerstas Mats Larsson, Joakim Larsson från MK Nitro och comebackande upplänningen Håkan Süld.
C-förarserien är som vanligt svårtippad med många nya namn. Strängnäs-föraren Anton Bernats hade ett väldigt bra år i de lokala serierna förra året, liksom Skepptunas Reine Laestander. Om det räcker till att vinna även i Sverige-Serien återstår att se.
Totalt startar ett 70-tal förare i serien - bland annat två tjejer. Det är rutinerade skånetjejen Carina Gullberg och racingtjejen Kristin Swensson, Söderhamn. Kristin gör ett nytt försök att etablera sig som rallyförare. Förra gången gick det inte så bra - då slutade det med en rejält skrotad bil:
-Det gick så bra att jag blev övermodig. Den här gången ska jag försöka åka lite mer försåndigt, ler Kristin. Som liksom Carina startar en bit före konkurrenterna:
- Eftersom vi är tjejer startar vi bland de andra tjejerna i Tjej-RM.
Bergslagsrallyt 2003 är en endagarstävling med fyra långa specialsträckor på sammanlagt en bit över 9 mil. Tävlingen körs på Trettondags Afton, dvs på söndag.
Först ut är Grupp H som innehåller både 2- och fyrhjulsdrivna bilar. Därefter startar förarna som kör Klassiska rallybilar - en rullande, historisk exposé över svensk rallysport! - och tjejerna som ställer upp i Tjej-RM innan tävlingen avslutas med Volvo-förarna som deltar i Svenska Rallyserien.

Intresset för Bergslagsrallyt enormt stort
Intresset för Bergslagsrallyt 2003 har varit enormt stort, till organisationens och arrangörsklubbarnas stora glädje.
Men vi har fått betydligt mer anmälda än vi räknat med och tvingas gallra.
- Vi fick en förfrågan om vi ville arrangera första tävlingen i nya RM-serien och eftersom det fanns möjlighet att fylla på med andra klasser så accepterade vi erbjudandet, berättar Thomas Berggren, Tävlingsledare för Bergslagsrallyt.
Volvo original fick en förfrågan om det fanns intresse att lägga någon deltävling hos oss. Det resulterade i att första tävlingen i Sverigeserien körs i Bergslagsrallyt.
Men eftersom att RM-serien 2002 inte var någon succé bjöds även övriga klasser in för att deltagarantalet inte skulle riskeras bli för lågt, vilket gjorde att anmälningarna blev betydligt fler än vi räknat med.
I inbjudan framgår att RM-deltagare och Volvo Original Sverigeserien bereds plats i första hand.
- Vi har nu utökat antalet av max startande så vi tar med samtliga anmälda i dessa två serier men tyvärr tvingas tacka nej till övriga klasser, säger Thomas.
Bergslagrallyt hoppas att alla har förståelse för detta beslut och att de som inte kunde deltaga denna tävling återkommer med sin anmälan till Bergslagsrallyt 2004.

Rallyåret 2003 börjar med Bergslagsrallyt
Ett nytt år närmar sig - och en ny rallysäsong. Redan den 5 januari är det dags för ännu ett traditionellt Bergslagsrally. Som vanligt arrangeras tävlingen av Bergslagsklubbarna, dvs Hällefors MK, Nora MK, MK Kopparberg och Ludvika MS. Tävlingscentra med start och mål är förlagt till Hällefors.
Tävlingen 2003 är första deltävlingen i Bilsportförbundets nya RM-serie (RM står för Riksmästerskap) där man under året ska kora tre mästare - en segrare i den speciella tjej-serien, en i Grupp H och en i klassen för klassiska rallybilar.
Men inte nog med det - tävlingen innebär också startskottet för populära Svenska Rallyserien, serien där alla förare kör likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar.
Bergslagsrallyts tävlingsledare Thomas Berggren tycker det är intressant att även de klassiska rallybilarna - bilar från 1965 och tidigare - har tilldelats ett eget RM.
- De sätter helt klart färg på de tävlingar de deltar i. Det vet alla som var med när rallyvägarna invaderades av Ford Cortina Gt, tvåtakts-Saabar, hundkojor, gamla Amazoner och en och annan Porsche!
Arbetet med Bergslagsrallyt går nu in i ett intensivt slutskede:
- Alla jobbar hårt för att det ska bli ett bra, säkert och kul vinterrallly för förare, publik, funktionärer och alla andra.
RM i Grupp H får två bilklasser. En klass för fyrhjulsdrivna bilar och en för tvåhjulsdrivna. Den första klassen rymmer t ex gamla Mazda 323 medan klass 2WD bjuder på t ex Volvo 240, VW Golf och Opel Ascona. Men också nationellt klassade nya bilar som inte får användas utomlands. T ex Volvo 940 och Toyota Corolla med 2-litersmotorer.
RM för Klassiska rallybilar (bilar från 1965 och tidigare) får fyra klasser: Klass 1 för bilar upp till 1300 cc - exempelvis gamla tvåtakts-Saabar och VW Typ 3 - tvålkoppen! Klass 2 för bilar med max 1600 cc-motorer. Det innebär t ex klassiska Lotus Cortina. Klass 3 för bilar med motorer större än 1600 cc:. Bland annat Volvo PV, Amazon och Opel Rekord Coupe. Och slutligen klass 4 - en klass för GTS-bilar typ Porsche 911. Förarna får poäng inbördes i klasserna och bara en i respektive serie kan bli Riksmästare!
Tjej-RM har en annorlunda uppläggning. Här tävlar alla kvinnliga förare i en enda klass - oavsett vilken bil förarna använder.
Volvo Original Svenska Rallyserien är landets överlägset största enhetsklass och är öppen för alla förare som kör standardbetonade, bakhjulsdrivna Volvo-bilar från 1975 och framåt, dvs modellerna 240, 740 och 940. Sju deltävlingar ingår i serien 2003.

Anmälningslista
A-förare Grp. H 2wd
Janne Pettersson, SMK Nyköping, Peugeot 205,
Lars Mårtensson, SMK Hörby, Volvo 240-Köhler,
Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940,
Lars Hedqvist, Munkfors MC, Toyota Corolla,
Tom Carlsson, Laxå MK, Volvo 240,
Johan Eriksson, Ludvika MS, Opel Kadett Gsi 16v ,
Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 940,
Per Larsson, Anderstorp RC, Peugeot 205,
Daniel Blackne, BSK Motor, VW Golf,
Ronnie Österberg, Haninge MK, Opel Kadett 16 V,
Morgan Persson, MK Ratten, Volvo 240,
Magnus Strömberg, MK Nordjämten, Toyota Corolla,
Håkan Gustavsson, Carlsborgs MK, Volvo 242,
Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla,
Roger Enlund, Enköpings MK, VW Golf II,
Anders Johnsen, SMK Dala, Ford Escort RS 2000,
John Nilsson, Kristianstads MK, Toyota Corolla,
Jonas Wigren, Norrköpings MK, Toyota Corolla,
Hans-Erik Weng, Säffle MC, Opel Ascona,
Mats Moberg , Östergyllen RC, Opel Ascona B,
Stefan Johansson, Enköpings MK, Ford Sierra,
Mats Lundholm, Tjust MK, Opel Ascona,
David Pettersson, Asarums MS, Volvo 242,
Kristian Johansson, Kinds MK, Toyota Corolla,
Johan Larsson, Kullings MS, Volvo 940,
Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940,
Patrik Gerdin, Waxholms MK, Volvo 240,
Mathias "Benke" Bengtsson, Ryds MK, Volvo 240,
Torbjörn Johansson, Vänersborgs MK, Ford Escort BDA,
Leif Pettersson, Göteborgs MF, Opel Corsa,
Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Corolla,
Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf III,
Kenneth Vikström, MK Kopparberg, VW Golf,
Kenny Stavbom, MK Speed, Toyota Corolla,
Peter Hellström, MK Kopparberg, Opel Corsa 1,6,
Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla,
Mats Karlsson, SMK Hedemora, Volvo 142,
Roland Wallón, SMK Kungsör, Volvo 242,
Mikael Ericsson, SMK Trollhättan, Vw Golf MK II,
Thomas Thunström, Ludvika MS, Opel Corsa,

A-förare Grp. H 4wd
Joachim Westerlund, Vallentuna MK, Nissan GTI-R,
Egon Glenn Ström, SMK Trollhättan, Nissan GTI-R,
Mats Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru Impreza,
Tomas Andersson, MK Kopparberg, Mazda 323,
Peter Appelskog, Östergyllen RC, Mazda 323,
Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo III,
Stefan Pettersson, Gotlands MF, Mazda 323,
Björn Jacobson, Värmdö MK, Subaru Legacy,

KRB 1
Jårs Damberg, Djursholms MK, Ford Anglia,
Kjell Wallin, Almunge MK, Ford Cortina 1200,
Göran Holmqvist, MK 101010, Saab 96 Sport,
Håkan Lidebjer, V:a Östergötlands MK, Saab Sport,
Jack Staffan Andersson, Finspångs MS, Renault Gordini 1100,
Gunnar Johansson, SMK Trollhättan, Saab 96,
Roland Appelskog , Östergyllen RC, BMC Cooper S

KRB 2
Tommy Eriksson, MK Speed, Ford Cortina 1500 GT,
Tony Jansson, Almunge MK, Ford Cortina,
Kenneth Waltersson, Anderstorp RC, Ford Cortina Lotus,
Benny Johansson, SMK Köping, Ford Cortina GT,

KRB 3
Nils Bergquist, Västerås MS, Volvo Amazon,
Sören Hellqvist, SMK Karlskoga, Volvo Amazon 122S,
Arne Bäckström, Haninge MK, Volvo PV,
Kjell Jansson, Sandvikens MK, Volvo Amazon 122 S,
Leif B. Andersso, Norbergs MC,
Thomas Johansson, Bengtsfors MC, Volvo Amazon,
Sven Olof Jägerstedt, SMK Södermanland, Volvo Amazon,
Tom Axelsson, KAK Motorsport, Volvo Amazon 122s,
Bertil Molander, Borås MK, Volvo Amazon,
Anders Prick, SMK Trollhättan, Volvo Amazon 122S,
Anders Oscarson, SMK Köping, Volvo Amazon,

Tjej-RM
Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, Volkswagen Polo,
Lena Ekström, Östernärkes RMC, Suzuki Swift ,
Carina Gullberg, Dalby MK, Volvo 242,
Sara Gustavsson, Skillingaryds MK, Seat Ibiza,
Kristin Swensson, SMK Söderhamn, Volvo 740,
Linda Hugosson, Ryds MK, Opel Astra,

B-förare Grp. H 2wd
Patrik Anderson, SMK Trollhättan, Volvo 240,
Stefan Norberg, Horndals MK, Volvo 242,
Daniel Viklund, Horndals MK, Peugeot 205 GTI
Christer Birkenhed, V:a Östergötlands MK, Volvo 240,
Magnus Larsson , Östhammars MK, Volvo 240,
Anders Eklund, Degerfors RC, Volvo 940,
Patrik Åkerman, Ljusdal MK, VW Golf,
Johan Andersson, Grangärde RRC, Volvo 240,
Dennis Hartman, Värmdö MK, Saab 900 2.5,
Patrik Olsson, Norrköpings MK, Volvo 940,
Mats Larsson, Nora MK, Volvo 240,
Jonas Sandgren, Falköpings MK, Opel Ascona,
Joakim Andersson, Linköpings MS, Volvo 240,
Staffan Andersson, Olofströms MK, Ford Escort,
Björn Hammarqvist , Åtvidabergs MK, Volvo 244,
Johan Högberg, Horndals MK, Volvo 240,
Ronnie Gustavsson, Degerfors RC, Volvo 242,
Magnus Ericsson, Degerfors RC, Volvo 242,
Jan Johansson, Karlstads MC Bil, Volvo 240,
Mats Mejermo, SMK Nyköping, VW Golf MK II,
Lars Andersson, MK Team Treske, Volvo 244,
Bertil Nylander, Värmdö MK, Volvo 242,
Magnus Söderling , Östernärkes RMC, VW Golf,
Magnus Ståhl, Haninge MK, Volvo 240,

B-förare Grp. H 4wd
Magnus Johansson, SMK Hedemora, Mazda 323,
Johan Lilja, Vallentuna MK, Mazda 323 Turbo,
Patrick Persson, Örebro RC, Mazda 323 GTX,
Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Escort Cosworth,

C-förare Grp. H 2wd
Fredrik Karlsson, Östernärke RMC, Opel Ascona B,
Tobias Pettersson, Fredriksbergs MK, Opel Ascona B,
Jörgen Andersson, Kullings MS, VW Golf Mk1,
Sven Sundberg, SMK Söderhamn, Volvo 240,
Magnus Nilsson, Kristianstads MK, Volvo 240,
Johan Green, Hässleholms MK, VW Golf 2,
Jan-Erik Folkesson, SMK Örebro, Opel Ascona,
Simon Johansson, Filipstads MC, Volvo 240,
Björn Persson , Åshammars MK, Opel Ascona B,
Johan Olin, Karlstads MC Bil, VW Golf II,
Magnus Johansson, Dals MK, VW Golf,

C-förare Grp. H 4wd
Magnus Olhsson, Värmdö MK, Mazda 323,

Volvo Original Elit A
Anders Johansson, Kullings MS, Volvo 242,
Tomas Molander, Götene MK, Volvo 244,
Christer Johansson , Årjängs MK, Volvo 240,
Fredrik Nordin, Härnösands MK, Volvo,
Mathias Gustafsson, MK Team Westom, Volvo 242,
Oskar Norlin, Säffle MC, Volvo 244,
Anders Strömbeck, Kristianstads MK, Volvo 244,
Tomas Locken, Säffle MC, Volvo 242,
Enar Viktorsson, MK Trophy, Volvo 242,
Claes Pettersson, Mariestads MS, Volvo 244 GLT,
Steve Hägglund, Hallsbergs MK, Volvo 244,
Patrick Carlsson, Eskilstuna MK, Volvo 240,
Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Volvo 740,
Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, Volvo 240,
Ingvar Nilsson, Hällefors MK, Volvo 242,
Thord Johansson, Kristianstads MK, Volvo 242,
Gary Kajsson, Kristianstads MK, Volvo 244,
Jonas Larsson, SMK Vingåker, Volvo 242,
Joakim Hallqvist, Kinds MK, Volvo 244,
Henrik Andersson, Säffle MC, Volvo,
Henrik Levin, Kristianstads MK, Volvo 244,
Per-Erik Sköldin, SMK Vingåker, Volvo 242,
Mats Hammarström, SMK Gävle, Volvo 244,
Leif Persson, Laxå MK, Volvo 244 GLT,
Lars Ohlson, SMK Vingåker, Volvo 240,
Thomas Karlsson, MK Nitro, Volvo 244,
Magnus Bengtsson, Grimslövs MS, Volvo 244
Thomas Israelsson, Skepptuna MK, Volvo 242 2,8 V6,
Stefan Lundström, Skepptuna MK, Volvo 240,

Volvo Original Elit B
Pär Pålsson, Jämtlands MK, Volvo 240,
Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 940,
Stefan Johansson, MK Nitro, Volvo 244,
Håkan Süld, Östhammars MK, Volvo 240,
Torbjörn Karlsson, SMK Karlskoga , Volvo 740,
Petter Bergvall, Säffle MC, Volvo 242,
Fredrik Menck, SMK Motala, Volvo 242,
Lars Skoglund, Bollnäs MK, Volvo 244,
Ulf Jansson, SMK Karlskoga, Volvo 242,
Mats Larsson, Fagersta MK, Volvo 244 GLT,
Andreas Friman, Vetlanda RRC, Volvo 242,
Johan Andersson, Norrköpings MK, Volvo 240,
Göran Igelström, Degerfors RC, Volvo 740,
Peder Johansson, Kullings MS, Volvo 240,
Erik Vogel, SMK Karlskoga, Volvo 242,
Joakim Larsson, MK Nitro, Volvo 740,
Tomas Loberg, MK Team Treske, Volvo 240,
Jörgen Sundström, Vara MK, Volvo 244,
Mikael Högberg, SMK Gävle, Volvo 240 ,
Kalle Norrby, SMK Linde, Volvo 242,
Joakim Lindell, Almunge MK, Volvo 244,
Patrik Forsberg, Lycksele MK, Volvo 242,
Joachim Rydin, Norrköpings MK, Volvo 240,
Tomas Forslöv, Skepptuna MK, Volvo 240

Volvo Original Cup
Per Erik Jonsson, SMK Trollhättan, Volvo 242,
Steve Potter, Göteborgs MF, Volvo 242,
Reine Laestander, Skepptuna MK, Volvo 244,
Rolf Andersson, Christinehamns MK, Volvo 740,
Tommy Sahlqvist, Fjugesta MS, Volvo 240,
Anton Bernats, Strängnäs AMS, Volvo 244,
Daniel Kallin, Säffle MC, Volvo 244,
Tobias Bragd, Götene MK, Volvo 244,
Daniel Spetzig, Hagfors MK, Volvo 244,
Svenerik Söderman, Säffle MC, Volvo 740,
Peter Zachrisson, Säffle MC, Volvo 240,
Per Johansson, Kinds MK, Volvo 242,
Per-Olof Wiik, Kristianstads MK, Volvo 240,
Joakim Lugn, Götene MK, Volvo 244,
Mikael Johansson, Hällefors MK, Volvo 244,
Sören Grahn, Hallsbergs MK, Volvo 244,
Björn Stensson, SMK Linde, Volvo 242
Magnus Gustavsson, Kullings MS, Volvo 240,
Per Palmen, Kullings MS, Volvo 244,
Carl-Henrik Hammar, Munkfors MC, Volvo 240,
Anders Jangeby, Gränna MK, Volvo 240,
Thomas Thorén, Borås MK, Volvo 240 GT,

www.motorsportivarmland.nu