Bil-O/Regularity

 Länk till tävlingskalendern



1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005

 

[Västsvenska Bil-O-serien]

 


17-10-03 Riksmästerskapet i Regularity avslutas på lördag 7 oktober
Det är Kolsva MS som arrangerar den fjärde och sista deltävlingen i årets RM för Regularity. Och det gör man genom att erbjuda de 21 anmälda ekipagen en 12-milabana som innehåller allt som en fristående tävling kan ha: Regularitysträckor, Bil-O avsnitt samt Färdighetsprov. Fristående är tävlingen därför att den inte körs på avlysta rallysträckor utan på "öppna" vägar.

Sock´na Runt som tävlingen heter har start och mål i Kolsva och första bil startar kl.10.30. Efter två timmar och fyra sträckor är man framme vid uppehållet i Riddarhyttan och sedan återstår tre sträckor och två förarprov. Förarproven körs inom avlyst område vid Bäckegruvan och ev. åskådare bör vara på plats kl.13 för att se de historiska bilarna köra två s.k. tunnprov.

Fyra norska ekipage finns med i startfältet och de får alla hållas som favoriter, särskilt Kleve/Moland som vunnit flera kolsvatävlingar tidigare. Norrmännen tävlar ej i RM så de svenska favoriterna heter Öved och Britt-Marie Clasén, Linköpings MS. De leder RM och får nog hårdast motstånd från paret Österberg/Berglund, Forshaga MC/Kils MK.

Tävlingen avslutas vid 16-tiden och då vet vi vilka som skall hämta RM-medaljerna på SBFs Bilsportgala för 2017.


15-06-17 Sockna' Runt
Lördagen den 13 juni arrangerade Kolsva MS " Sockna' Runt", den tredje deltävlingen i NEZ i regularity, tillika den fjärde deltävlingen i den svenska cupen.

Arrangören hade valt att närma sig omvärlden i tävlingsupplägget. Till skillnad från övriga fristående tävlingar i Sverige som har gått på relativt lättnavigerade vägar sattes både förare och co-driver på prov med ett par sträckor på den klassiska typen av rallyväg med doft av granbarr och många vägbyten. Dessutom genomfördes inte mindre än sex förarprov av varierande karaktär.

Föga överraskande vanns tävlingen därför av Torbjörn Bye/Tore Fredriksen från Norge, med Peter Fixell och Ingrid Veiret på andra plats, och Anna och Hans Sylvan på tredje plats. För Peter och Ingrid var tävlingen en comeback i större sammanhang efter att de stått över hela 2014. Med lite bättre precision i navigeringen hade kunnat vinna totalt och de kommer att bli att räkna med i fortsättningen.

I NEZ leder nu Torbjörn Bye med Aasmund Kleve och Anna Sylvan på en delad andraplats, och Göran Ljung på en fjärde plats. Bland codrivrarna leder Oddvar Moland med Hans Sylvan på andra plats och Tore Fredriksen på tredje plats.

I den svenska cupen leder Jan Österberg, med Göran Ljung på andra och Lars Engerfalk på tredjeplats. Bland codrivrarna leder Krister Berglund, med Mats Carlbom på andra plats och Arne Henriksson på tredje plats.

Nästa deltävling i NEZ är Hangöloppet i Finland den 8-9/8 och i den svenska cupen Midnattssolsrallyt den 24-27/6.
04-09-27 Höstävlingar i Bil-O Kronoberg
Nu drar Bil-O serien Kronoberg vidare och de resterande 3 tävlingarna i en serie om 8 i Kronobergs län i regi av Ljungby MK, Wäxjö MS och Älmhults MK. Även Korpen i Växjö är delarrangör för att försöka sprida och göra Bil-O sporten åter populär.

"Vi siktar på att få in Bil-O som företagsevent och även väcka liv i alla de gamla MHF orienterarna och få fotorienterarna att inse att det här är ett kul komplement till att knata i skogen och leta kontroller.
Ca 30 talet ekipage har deltagit i vårens 5 tävlingar och nu hoppas vi kunna öka startfälten
Inför 2005 har vi mer nyheter på gång som vi hoppas skall få upp ögonen för bilorienterandet där hela familjen kan deltaga" säger Rolf Linde en av Bil-o missonärerna i Kronoberg.

Konceptet är enklare banor för Nybörjare. Bana 1 skall följa numrerade punkter på kartan den för nybörjare svåra inritningen efter namn och siffror på kartan. Detta gör att kartläsaren kan koncentrera sig på att hitta rätt.
Bana 2 innehåller en extra dimension i svårighet genom att ekipaget efter "körordern" får rita in hela banan efter angivelser (namn och siffror) på kartan.

Lite nytt i 2 av tävlingarna i höst är at de kommer att köras som riktiga tävlingar inom det vanliga Bil-O reglementet. Här kommer således även aktiva att deltaga.

Naturligtvis kör vi efter samma framgångsrika recept för nybörjarna som i tidigare tävlingar. Båda banorna går enbart på bra vägar där familjebilen kan användas.

Ljungbys tävling den 9/10 har även en svårare bana 3 för A-B-C åkare och kartläsare
Den går att köra utan "specialbil" (ex. utan skyddsplåt) men lite sämre vägpartier kan förekomma.
I Ljungbys tävling blir det tidtagning på bana 1 och bana 2 och detta blir en ny dimension för de som i tidigare tävlingar enbart behövt tänka mer än på maxtiden ute på vägarna. Förvisso har man redan praktiserat "tid" på de kortare och intensivare "o-sträckor" som funnits med i slutet av varje tävling. Men som vanligt gäller sakta och rätt före fort och fel.

Så väl mött i skogarna i hösten tävlingar. För oss "gamla" bil-orienterare den rätta årstiden just för Bilorientering. Lite disigt höstväder ger den rätta bilorienteringsstämningen… J.
Hoppas också att vi gemensamt kan värva lite fler startande. www.bilokronoberg.com


04-05-23 Resultat SM Bil-O Nora MK 22 maj pdf

04-03-28
Bil- O serien i Kronoberg rullade igång
Nu har Bil- O serien i Kronoberg rullat igång. I lördags hade vi knappt 15 startande och det är väl "sisådär" med tanke på all PR vi har gjort.
Vi har dock goda förhoppningar att öka startandet rejält. Banorna var relativt lätta och vi tillämpar ett nybörjarsystem som vi tror och hoppas kan bli "standard" i sporten. Bana 2 var lite för lätt men vi höjer ribban till nästa tävling. Några gamla O-rävar gjorde come back.
Redan på lördag kör vi igen i Älmhult och då hoppas vi många från Skåne även ansluter.
Läs om tävlingen på vår hemsida. www.bilokronoberg.com Startsidan och Tävling Wäxjö MS klicka på Resultat.

04-03-14 Bilorientering "Westomsnurren" 13 mars
Första sträckan gick på Wico, Högvalta. Nästa sträcka från Högvalta över Taserud, förbi Westombanan, Skog, Vik, Dottevik ner till Campingen. Tredje sträckan inne på Campingen. Avslutningen var inne på Elverket.
Resultat
1) Joacim Ahnheim, Tibro MK/Krister Berglund, Kils MK bil, 5,33, 2) Jonas Öhman, Vara MK/Peter Brådner, MK Team Westom, 11,03, 3) Sven-Olof Ehrencrona/Lennart Ehrencrona, Årjängs MK, 13,38, 4) Anders Andersson/Bertil Magnusson, MK Team Westom, 16,18, 5) Mathias Fredrixon/Kurt Fredrixon, Mölndals MK, 18,03, 6) Arnold Andersson/Sture Helgesson, MK Team Treske, 27,25, 7) Harald Persson/Ronnie Engström, MK Team Westom, 29,21, 8) Elin Lundqvist/Britt-Marie Lundqvist, MK Team Westom, 30,4, 9) Marcus Berglund/Ulf Berglund, Kils MK bil, 39,17, 10) Örjan Bäck/Marcus Danielsson, Årjängs MK, 43,34, 11) Kent Filipsson, Filipstad/Andreas Lundgren, Hagfors, 111,53

04-03-13
Om BIl-O Kronoberg
Nu finns info om alla våra Nybörjar tävlingar (Wäxjö MS , Ljungby och Älmhult) på siten www.bilokronoberg.com. Layouten skall fixas till efter hand men där finns all info i nuläget. Där kommer också separat inbjudan till resp. Bil-O och en elektronis anmälan (via mail) samt regler sannolikt redan nu under helgen.
Det finns även tryckta inbjudningar om någon klubb vill ha. Hör av er via mail rl@bsrab.se. Glöm inte ange er postadress.

04-01-22
60 bilar i Nordiska Mästerskapet
Nordiska Mästerskapet i bilorientering kommer att avgöras i skogarna mellan Alingsås och Vara en lördag i början av juni. Starten kommer att ske från Hjortgården i Alingsås. Bilorientering är en mycket gammal och anrik bilsport som många har provat på i sin ungdom.
"I dag är bilarna på den här nivån oftast specialbyggda, även om de utåt sett mest påminner om förhöjda rallybilar", säger Kurt Fredrixon, verksam såväl i OK Skogshjortarna i Alingsås som i Mölndals Motorklubb.
"Men om du sätter rallyvärldsmästaren Petter Sohlberg bakom ratten blir det pannkaka av det hela om det inte sitter en elitkartläsare i högerstolen", säger Jonas Öhman från Vara Motorklubb.
"Vi har hunnit långt med förberedelserna och räknar med att banan blir cirka 15 mil, på bra vägar och med olika typer av svårigheter", fortsätter Jonas.
" Ja vi kommer att använda skogsvägar med kartor från början av förra seklet, men också snabbsträckor inne på industriområden. Där har vi flera bra åskådarplatser." avslutar Kurt.