BLI DC SUPPORTER
Var med och ge ditt stöd åt Daniel Carlsson


03-11-13 Daniel Carlsson summerar rallysäsongen 2003!!
Rallyåret 2003 kan sammanfattas som ett av de mest framgångsrika i Daniels karriär, hittills! Han och Mattias presterade ibland fenomenala sträcktider. Det man minns bäst är Monte Carlo, ett rally där de under första dagen låg inför de två avslutande sträckorna 2.06 minuter efter täten. När etappen var avklarad så ledde de med hela 1.29 minuter! Detta får man säga visade prov på en enastående fokusering och mental kraftansträngning, som tyvärr sedan resulterade i ett antiklimax.
I Turkiet "malde" de också sönder allt motstånd fram till specialsträcka 13 då styrningen gick sönder, med en "oceanlik" ledning på 3.06 minuter. Daniel föll tillbaka till tredjeplats och valde då att satsa för seger. Tyvärr vann Turkiets hårda underlag matchen mot Suzukin då de var tvungna att kasta in handduken på sträcka 15, på grund av mekaniska problem. Endast totalt 7 ekipage gick över målrampen i JWRC-klassen. Daniel har i efterhand sagt att han till viss del ångrar sitt beslut att han satsade för seger i tävlingen, istället för värdefulla poäng i mästerskapet. Samtidigt kan man bara konstatera att hans målsättning med rally alltid har varit att köra för seger!
Grekland bjöd också på tufft motstånd i form av vägar som inte var ett dugg kördugliga. Här "slaktades" alla bilar förutom sex(!) stycken som tog sig i mål. Daniel och Mattias taktik i Acropolisrallyt blev därför att försöka plocka så många poäng som möjligt. Slutresultatet blev en fin andraplats, fast glädjen kunde inte riktigt infinna sig eftersom Daniels rival under året, Tirabassi, vann tävlingen.
Triumfen skulle komma i Finland då Daniel och Suzuki tog sin första seger i JWRC-sammanhang!! Klang- och jubelföreställning uppstod i lägret och man bjöd hela teamet, plus tillresta familjemedlemmar på en utsökt trerättersmiddag efteråt. Vid middagen hölls det fina tal av både förare, Suzukis vicepresident som passande nog var på plats i Finland, samt Sveriges Suzuki-VD Lars Harlin.
San Remo skulle bli det rallyt som ödelade Daniels chanser att vinna JWRC 2003. Efter att ha bevittnat att Tirabassi kört bort sig så bestämde sig Daniel för inte satsa fullt ut längre. Problem uppstod dessvärre på sträcka sju när växelföraren började krångla för de. Daniel släppte tyvärr fokuseringen på vägen för ett ögonblick och det resulterade i en avåkning som skulle visa sig vara avgörande för utgången av rallyt. Årets enda rejäla förarmiss, blev tråkigt nog också årets dyrbaraste misstag.
Spaniens VM-rally bjöd inte på några direkta överraskningar då "hemmasonen" Canellas visade sin styrka på asfalt. Vann gaska enkelt gjorde Tirabassi som därmed i praktiken säkrade guldet i JVM 2003. Faktum var att Daniel och Mattias hade aldrig med tätstriden att göra nångång, under rallyts 22 specialsträckor. På SS 17 inträffade emellertid en riktigt kuslig och samtidigt mycket lyckosam incidens för Daniel och Mattias. De fick sladd på bilen och for sedan på bredden över hela vägbanan. Suzukin slog tillbaka upp på ett broräcke med bakhjulet. De gled sedan över hela räcket ner utanför vägen, blev stående och hade osannolikt bara att lägga i första växeln och fortsätta rallyt med ett trasigt bakhjul som enda avtryck från platsen! Daniel berättade efteråt att detta var definitivt den mest tursamma händelse i hans rallykarriär, hittills!
Att i sitt sista rally för Suzuki få kröna med en seger i det avslutande Rally GB var en skön känsla för Daniel och Mattias. De hade en tuff strid med Opelföraren Meeke i två dagar, men ett misstag från engelsmannen, rullade sex gånger(!), gjorde att Sverige kunde ta sin andra JWRC-vinst för året. Totalt vann Daniel och Mattias sammanlagt 45 av 111 körda specialsträckor under 2003. Faktiskt en segerprocent på 40.5!
Avslutningsvis värdesätter Daniel och Mattias samarbetet med Suzuki Motorsport mycket högt. Man hoppas också på att intresset för Suzuki som bil har stärkts, i och med deras rallyframgångar. Ser man framåt så väntar en stor utmaning, med målsättningen att bli rallyvärldsmästare inom några år!!
Passa på innan lagret tar slut! Vi kommer under november och december månad sälja ut DC-signerade kepsar och mössor av årets modell!! Klicka dig in på
danielcarlsson.com och beställ redan idag...!!

Bilder från det brittiska VM-rallyt finns nu att se på Daniels hemsida!

03-09-14 Daniel Carlsson kom femma i Rally Hokkaido
Med berömt godkänt körde Daniel Carlsson och Mattias Andesson in på en total femteplats i Rally Hokkaido med sin Suzuki Ignis 1600! Dagens sträckor var av lite sämre kvalité med mycket rullgrus som ställde till det för förarna som gick ut tidigt. Vägarna var även något krokigare och hoppigare än på de två föregående etapperna. Daniel berättar att de gjorde så gott de kunde och farten var tillräckligt hög för att imponera på både åskådare och övriga rallyteam som var på plats. Vidare anser han att Suzukin har fungerat problemfritt under hela rallyt och Suzuki Motorsport är mycket nöjda, med som de säger, Daniel och Mattias fenomenala prestation. De körde idag med viss marginal för att inte äventyra den fina placeringen som de hade skaffat sig i tävlingen. Det var en lugn och säker körning in i mål på de ganska svårbemästrade sträckorna, konstaterar Daniel.
Efter 14 av 19 körda specialsträckor hade Daniel och Mattias klättrat rejält i resultatlistan. De låg efter andra dagens körning på en imponerande fjärde plats, 4 min och 33 sekunder bakom ledande Arai, Subaru. Det är dels en följd av att bilar framför har brutit, men även det faktum att det råder nära nog "blixthalka" på vägarna. Regnet fullkomligt öste ner hela dagen, så det är med andra ord en prestation att de fortfarande var kvar i tävlingen. DC och MA imponerar emellertid! Mycket beroende på att de kör en motorsvagare tvåhjulsdriven bil, till skillnad mot alla andra konkurrenter i toppen som kör fyrhjulsdrift i Stora Grupp A och N-klassen!
Daniel var riktigt förvånad över att vara så väl framme i den totala ställningen. Det är svårt att komma in i någon direkt rytm i körningen på grund av vädret. De körde dock med en ganska komfortabel hastighet och försökte gå "flat out" på de partier som har bra underlag. Inuti Suzukin var det kilovis med lera som sprutat in under sträckorna. Daniel berättar att det låg lera i hela bilen, allt från golvet och instrumentpanelen ända upp till taket.
Daniel säger till sist att både han och Mattias tycker att det var en kul upplevelse att komma hit till Japan och köra rally!
Härnäst väntar hemfärd för DC och MA, för att förbereda sig inför nästa VM-deltävling som är San Remo rallyt, 3-5 oktober.
Mer information finns att hämta på
www.danielcarlsson.com

03-09-12 Daniel Carlsson summerar etapp 1 från Rally Hokkaido
Daniel Carlsson och Mattias Andesson berättar från Japan att det har fungerat bra, trots att de nästan varit tvungna att "spåra" under hela den första etappen. Totalt ligger de på en niondeplats, 1 minut och 53 sekunder bakom Arai i en Grupp N-Subaru. De gick ut som femte ekipage, men tyvärr så bröt tre bilar före de tidigt i rallyt så det har varit mycket lösgrus kvar på vägbanan, vilket resulterade i att Daniel och Mattias inte kunnat få optimalt fäste med däcken. Det är emellertid inspirerande att kunna "njuta" av sin körning, utan att ha någon större press på sig, berättar åda. 
När de sedan körde sträckorna en andra gång så visade de prov på sin körskicklighet. Framför allt på SS 5 (25 km) där de placerade sig på en utmärkt 5:e plats, endast 11.8 sekunder bakom sträcksegraren. Vägarna är med andra ord både hållbara och fina så snart lösgruset är bortkört.
Atmosfären och organisationen runt rallyt känns bra, tycker de. Det är för tidigt att uttala sig om rallyt verkligen håller VM-nivå och om Daniel får köra rallyt 2004. Det är dock en värdefull erfarenhet att komma hit och skriva noter, just med tanke på att Rally Hokkaido har VM-status nästa år.
Till sist märker han att rallyintresserade i allmänhet och Suzuki Motorsport i synnerhet här borta sätter högt värde på segern i JVM-deltävlingen senast i Finland. Det är många som har kommit fram och gratulerat och velat ha autograf av honom. Daniel är därför positivt överraskad över omhändertagandet som han och Mattias får här under vistelsen i Japan.
I morgon väntar åtta tuffa sträckor som har något sämre underlag och karaktär än de under den första dagen. Förhoppningsvis kan Daniel och Mattias hålla samma höga hastighet under resten av helgen och fortsätta ha roligt i bilen! Resultat och mer information kan ni hämta på
www.danielcarlsson.com.
03-09-10 Daniel Carlsson berättar från Japan
Daniel Carlsson berättar från den nordliga delen av Japan, Hokkaido, att naturen här är nästan identiskt med det svenska landskapet. Här finns det också gott om bördiga jordar där det odlas potatis och andra grödor i minst lika stor utsträckning som i Sverige!
Bortsett från snön så ser vägarna ut exakt som hemma i Värmland, säger Daniel. Man kan därför dra paralleller med Svenska Rallyt och Rally Hokkaido när det gäller karaktär och underlag.
Det kommer troligtvis bli rejält svårbemästrat eftersom underlaget är så mjukt vilket leder till spåriga vägar med risk för avåkningar och plötsliga punkteringar.
Daniel och Mattias går ut som bil nummer fem med sin Suzuki Ignis S 1600. Det ser de som en viss nackdel på grund av det lösgrus som med stor sannolikhet ligger kvar på ytan på vägarna. Tufft blir det eftersom man kör de flesta sträckor två gånger, berättar Daniel. Kvalitén på underlaget kommer därför bli klart sämre efter "första varvet". 
Starten går av stapeln på fredag morgon, japansk tid och målgång förväntas bli på söndag eftermiddag. Sverige ligger sju timmar efter i tidsschemat.
19 specialsträckor ska avverkas och den längsta sträckan är på 24,97 kilometer och heter "Kimun Kamuy". Det är sammanlagt 62 startande i rallyt och cirka 85 procent av startfältet kör i Stora Grupp N-klassen.
www.danielcarlsson.com kommer vi att uppdatera och få fortlöpande kommentarer från DC och Mattias efter varje etappmål vilket blir runt lunch, svensk tid!

03-08-29 Daniel Carlsson har skrivit fabrikskontrakt med Peugeot Sport 2004!!
-Jag är mycket nöjd över att nu kunna presentera denna rallynyhet för svensk media.
-Det är en fantastisk utmaning och möjlighet för mig att nästa år få köra åtta VM-tävlingar i en konkurrenskraftig Peugeot 206 WRC.
-Jag känner mig oerhört stolt och glad att få representera Sverige i nästa års rally-VM! -Det kommer också bli värdefullt för mig att vara med på alla tester som Peugeot kommer genomföra under 2004. Daniels målsättning för nästa år är att successivt öka dem egna kraven på att prestera så bra resultat som möjligt. 
-Fabriksstyrningen i Peugeot ser jag som ännu ett steg på vägen mot att bli rallyvärldsmästare någon gång i framtiden! 
-Jag vill framhålla Mats Karlsson och Leif Asterhag som två betydelsefulla aktörer som i ett tidigt skede av min rallykarriär varit med och bidragit till mina goda resultat.
-Bland annat för min hittills största framgång då jag kom sjua totalt i Svenska Rallyt 2001 i en Toyota Corolla WRC.
-Till sist vill jag emellertid tacka Suzuki för att ha underlättat övergången till Peugeot Sport, samt definitivt betona att mitt främsta mål är att försöka vinna JVM med Suzuki Motorsport 2003!
Nicholas Parts, Marknads- och Informationschef på Peugeot Sverige:
-Det här är glädjande nyheter för oss som arbetar med Peugeot i Sverige.
-Vi har haft stor nytta av Peugeots internationella rallyframgångar i vår marknadsföring och det har helt klart bidragit till det snabbt ökande intresset för Peugeot i Sverige.
-Vi satsar sedan flera år brett på rally nationellt, både i Grupp N och Super 1600 och att nu kunna peka på att det sitter en svensk i en Peugeot även i den internationella toppdivisionen är förstås mycket positivt. Sedan är Daniels kliv in i WRC givetvis fantastiska nyheter för svensk motorsport. Att återigen få in en svensk förare i den tyngsta rally-divisionen har vi längtat länge efter. Det här kommer säkerligen bidra till ett rejält uppsving för rallyintresset i Sverige Se bara på Norge och "Petter Solberg-effekten". Nu hoppas vi att TV hänger på tåget och satsar ännu hårdare på bevakning av rallysporten.
Göran Henriksson på Olsbergs Hydraulics:
-Det här är otroligt kul att samarbetet mellan Daniel och Olsbergs nu resulterat i en WRC-styrning med Peugeot. Vidare säger Göran att man sedan 2001, då samarbetet med Daniel inleddes, velat satsa på svensk motorsport i allmänhet och Daniel Carlsson i synnerhet. Därför känns det extra roligt att vi nu och 2004 kan vara delaktiga i Daniels väg mot ett fabrikskontrakt i Peugeot Sport, kommenterar Göran till sist. 
Christina Lundqvist, Uddeholm Swedish Rally:
-Denna nyhet är fantastiskt rolig för svensk rallysport! Framför allt för vår VM-deltävling är beskedet om Daniels kontrakt med Peugeot mycket betydelsefullt och oerhört glädjande, säger Christina Lundqvist, tävlingsledare för Uddeholm Swedish Rally.
-Detta innebär att vi återigen har en svensk förare som kan vara med och kriga om topplaceringar vilket kommer att ha många positiva effekter, framförallt vad det gäller den nationella mediabevakningen och publiktillströmningen!

03-08-10 Daniel vann Suzukis första VM-seger i Finland
Daniel Carlsson och codrivern Mattias Andersson tog Suzukis första VM-delseger någonsin i det Finska VM-rallyt som avslutades under söndagen. Daniel dominerade Junior-VM klassen totalt i sin knallgula Suzuki Ignis och vann 15 av de 23 fartsträckorna. Nu har Daniel stärkt chansen att vinna JWRC-guldet totalt!
Äntligen log lyckofen åt Daniel Carlsson och Suzukis JWRC-team. Daniel har varit den stora stjärnan i junior-VM sedan första deltävlingen i år, Monte Carlo-rallyt, men oturen har hela tiden lagt kroksben. Efter att ha visat överlägset tempo i såväl Monte Carlo som Turkiet tog dock Daniel en andraplats i det grekiska Akropolisrallyt för en månad sedan och i finska Jyväskylä fick han äntligen ställa sig högst upp på prispallen.
- Äntligen! Den här gången höll det hela vägen, jublade en överlycklig och lättad Daniel efter målgången. Det här har vi gjort oss förtjänta av, både jag Mattias och hela Suzuki-teamet som gjort ett kanonjobb.
Men det var minsann ingen enkel resa till segern. Daniel tog ledningen redan från torsdagkvällens inledande specialprov på travbanan Killeri i Jyväskylä. Sedan radade värmlänningen upp idel topptider och ledde med 21 sekunder före fransmannen Brice Tirabassi när en punktering på fredagens SS8 tvingade dem att stanna och byta däck på sträckan. Det kostade nästan två minuter i förlorad tid och Daniel rasade till fjärde plats med 1,21 minut upp till ledaren.
Men skam den som ger sig. Med något svart i blicken bet Daniel ihop och började plocka in sekunder och sträcksegrar. På lördagmorgonen fortsatte klappjakten och på SS14 gick Daniel på nytt upp i ledningen som han under dagen drygade ut till 42 sekunder. Under söndagens fem sträckor kunde Daniel bevaka sin ledning och så äntligen kassera in sin första triumf i rally-VM:s juniorklass och som även var Suzukis första. Dessutom kom Suzuki fyra med estländske Urmo Aava och femma med spanske Salvador Cannellas. Lita på att den japanska grupp av Suzuki-chefer som bevistade rallyt jubladeÉ
Med tre deltävlingar kvar i Junior-VM går nu Daniel upp på andra plats, 10 poäng efter ledande Tirabassi. Nästa VM-deltävling är italienska San Remo-rallyt i början av oktober.

03-07-26 Daniel Carlssons öga läker
Senaste nytt vad beträffar ögonskadan är att Daniel upplever sig kunna se klart bättre och bedömer att rallyt i Finland 7-10 augusti inte längre är inom farozonen!

03-06-19 Mattias Andessons rapport från JWRC Acropolisrallyt
Äntligen i mål kan vi väl utropa! Visst var det nödvändigt att fullfölja en JWRC-deltävling och dessutom på en andraplats. Nu är vi med i matchen igen och Tirabassi, som nu segrade, har ryckt i sammandraget men vi ger inte upp om att kunna komma ikapp och förbi innan säsongen är slut. Nu är väl vare sig jag eller Daniel av den typen som jublar när vi kommer tvåa och dessutom ser en konkurrent spruta champagne framför oss på målrampen. Men det ger oss än mer bränsle att prestera och framför allt att vinna. Men det kommer!
När det gäller årets upplaga av Grekland så var det nog de bästa vägarna någonsin för den här tävlingen. Nu kanske det inte säger så mycket för det är ändå extremt tuffa förhållanden. De sträckor som användes från förra året var avkortade eller ändrade och de sämsta bitarna var borta. De tre nya sträckor som kördes två gånger sista dagen var lite annorlunda till karaktären.
Som vanligt var det stor uppslutning i Aten för den ceremoniella starten nedanför Acropolisklippan. Hela vägen ut ur Aten kantades av tusentals fans (några av dem svenska!). Dessa rallytokiga greker försöker med alla medel rycka åt sig av det som går från bilarna. Backspeglar, dörrhandtag och liknande ligger alltid i riskzonen så det gäller att låsa och veva upp alla rutor och sedan köra utan att stanna.
När då äntligen tävlingen drog igång var vi taggade till skuldrorna men inte kanske riktigt helt upp till tänderna för vi tappade hela 34 sekunder till sträcksegrande Tirabassi. Nu tyckte vi att det var alldeles för mycket så vi tog tillbaka 15 på de två följande. På sträcka fyra och fem skiljde inte mycket, men när vi kom åter till SS1-6 så tappade vi ytterligare 20 sekunder som vi inte riktigt förstod varför och när första dagen var slut var differensen 42 sekunder. Att notera också från första dagen var att arrangörerna var tvungna att stryka superspecialen som var förlagd på förra årets serviceområde. Ni som var där då kommer ihåg hur underlaget ser ut och att dammet var att räkna med.
Nu blev de som fick startspåret till vänster åka i yttersväng och eftersom det andra spåret var lite snabbare fram dit, formligen vräkte bilarna upp damm och jord. Det gjorde det hela omöjligt att se mer än max 1 meter, vilket tvingade ytterspåret att stanna i 15-20 sekunder innan dammet hade försvunnit. Nu kördes sträckan ändå, dock utan tidtagning men det var inget som de 20-25 000 åskådarna visste om. I annat fall hade de säkert invaderat banan och krävt pengar och annat tillbaka. Rätt beslut att sträckan ströks alltså.
Dag 2 ville vi försöka sätta lite press på fransmannen men vi lyckades inte köra in några sekunder på de första två sträckorna. När vi sedan 7 kilometer från mål på SS 11, Drosohori körde på två stenar som låg mitt i vägen
(ni kanske såg det via inside-kameran på Eurosport!?) så slog vi punktering vänster fram och tappade säkert minst 40 sekunder. Notera att Tirabassi inte hade en så bra tid på denna sträcka jämfört med de andra. Typiskt! Hur som så var nu avståndet uppe i 1.20 min. Efter etappens slut var avståndet, efter ytterligare 3 sträcksegrar, nere i 1.08 och att köra in det under sista dagen var inte taktiken, om vi uttrycker det så.
Den sista dagens sträckor var av bättre kvalitet men ett ytlager av fint damm/grus gjorde sträckorna halare än de två första dagarna. Den första av de tre var ren klättring och dessutom väldigt krokig. De andra två var betydligt snabbare och finare. Svårigheterna där var istället att det var mycket gupp och smålyft vilket gjorde det lite trickigt. Det hände inte så mycket tidsmässigt under sista dagens sträckor utan Tirabassi vann till slut med 55 sekunder, vilket inte är mer än kanske 9-10 kilometer med punktering. Nu klarade sig fransmannen sig helt utan problem och punkteringar efter 5 timmar och 30 minuters körning vilket är ·... bra. Inte mycket att säga utan vi gratulerar denna gång och vi får se om han kan hänga på när vi får bättre utsträckningsmöjligheter på finlandsvägarna!
Nu närmast väntar Ypres-rallyt i Belgien den 27-29 juni. Bra att få kilometer på asfalt i kroppen även om vägarna där enligt rykten ska vara väldigt speciella. Smalt, hoppigt och mycket genande gör det till ett rally som kanske påminner mer om det tyska VM-rallyt som vi körde förra året, än kommande JVM-duster i San Remo och Spanien.
Bästa hälsningar
Mattias äStaffanä Andersson

03-06-08 Värdefulla VM-poäng för Daniel Carlsson
Daniel Carlsson och Mattias Andesson lyckades äntligen att vända den negativa trenden och tog sig i mål på den sista specialsträckan i rallyt och erhåller därmed åtta värdefulla VM-poäng! Daniel och Mattias vann dessutom åtta av de 21 körda specialsträckor. Han berättar om hur oerhört tufft och krävande rallyt var. Han fortsätter med att säga att de hade en bra fight med Tirabassi ända in i mål, fast det hade förstås varit pricken över i:et om vi hade vunnit, menar Daniel. Fransmannen tycktes dock inte ha råkat ut för ett enda problem under hela rallyt och det får ses som en imponerande insats i sig faktiskt.
Teamet är självklart mycket nöjda med att lägga beslag på placeringarna 2, 3 och 4, då trots allt bara sex(!) av tjugotvå bilar kom i mål! Suzuki gjorde en strong insats med att få in tre av sina fyra ekipage över målrampen. Bilen är pålitlig och snabb på de vägavsnitt som är av finare rallykaraktär, tycker Daniel. Den gör sig inte riktigt rättvis på sådant här tufft, knixigt och nästan "mördande" underlag, som årets Acropolisrally bjöd på! Det är framför allt nya stötdämpare som kommer utvecklas och testas inför Finlands VM-rally.
Nu väntar några dagars vila för Daniel innan han kommer hem till Säffle för att delta i nästa helgs "Lars-Erik Thorps Memorial", där han kommer köra RallyTeam Olsbergs Toyota Corolla WRC! Han är dessutom anmäld till det belgiska EM-rallyt Ypres, som går av stapeln i slutet av juni månad! Där kommer han emellertid att ratta sin Suzuki Ignis S 1600. Mer detaljerade uppgifter kring dessa bägge tävlingar återkommer vi med senare under veckan på
www.danielcarlsson.com

03-06-07 Tuff dag för Daniel Carlsson
Det har varit väldigt tufft i dag, säger Daniel Carlsson i Grekland. D Daniel berättar att sträckorna har varit av ungefär samma karaktär i dag som igår. Mycket sten, knixiga vägar och massor av hårnålar upp i bland bergen, med andra ord. De har i dag haft strategin att försöka öka något på de lite finare partierna och dragit ner på tempot när vägen... ...slutat vara väg, helt enkelt! Han tyckte det var synd att de råkade ut för den där punkteringen på SS 11, men annars har det flutit på förhållandevis bra, ändå.
Dagens etapp har inneburit att Acropolisrallyt hittills "skördat" 13 stycken JWRC-bilar. Så nu återstår bara nio ekipage till morgondagens sista sex specialsträckor. Dessa är för övrigt helt nya sträckningar för årets rally. Med dryga minuten upp till täten, så är taktiken som teamet och Daniel har för fortsättningen att inte attackera Tirabassi mer än att fransmannen ska veta att DC är inom räckhåll. Suzukiekipaget ska försöka hålla ett så optimalt tempo att både besättning och bil tar sig i mål, för att erhålla värdefulla poäng i mästerskapet. Men, det är trots allt cirka 11 mil SS kvar av rallyt, så mycket kan ju hända än...
Oscar Svedlund har under dagens etapp kämpat på bra och ligger för närvarande på hedersam sjundeplats, närmare 17 minuter efter täten, vilket skulle innebära två VM-poäng för Polo-föraren.

03-06-06 Daniel Carlsson tvåa första dagen
Daniel Carlsson berättar att det inte har varit någon direkt nackdel att köra så långt bak i startfältet. Faktum är att de har haft en smula tur att vissa bilar brutit, vilket inneburit att det uppstått en lucka på ett par tre till minuter framförvarande ekipage. Det har varit ruggigt tufft idag, konstaterar Daniel och syftar då främst på vägarnas standard. Han har till största del ägnat dagen åt att hålla Suzukin i kördugligt skick. Materialet kommer formligen att "ätas upp" av underlaget under hela helgen, förutspår Daniel som hoppas på något bättre sträckor framöver.
Lera har letat sig upp i bilen, till följd av det har slagit sönder stora hål i golvet! Vägarna är faktiskt bra mycket sämre än Turkiet till och med, säger Daniel. Däcken däremot har behållit sin kvalitet. Samtidigt tycker Daniel dock att han tog det lite väl försiktigt på första sträckan, men det berodde nog mest på lite "ringrostighet" förmodligen, tror han.
I övrigt anser han att det fungerar bra med samarbetet mellan honom och Mattias Andesson (som vanligt får man väl säga). Teamet har också gjort en god insats så här långt, avslutar Daniel med att säga.
Imorgon går de ut som andra bil efter ledande Tirabassi.
Oscar Svedlund i en Polo har haft en tung dag med problem med bland annat startmotorn och han ligger förnärvarande på en elfte plats, 9.34 efter täten.

03-06-05 Daniel Carlsson med presidentens lyckoamulett i bilen
Daniel Carlsson berättar från Grekland att det känns bra nu när det imorgon kör igång på allvar. Det är oerhört varmt där nere, men han har under veckan varit ute och försökt "anpassa" sig till klimatet. Han säger vidare att det förmodligen är lite tuffare underlag i år mot ifjol.
Han förutspår att WRC-ekipagen förmodligen kommer kasta upp massor av stora stenar som gör det svårt för de bakomvarande JWRC-bilarna. Det gäller att köras smart och med tungan rätt i mun under helgen, säger Daniel. Den förare och team som har bäst tålamod och uthållighet kommer förmodligen att stå som segrare på söndag eftermiddag.
Avslutningsvis berättar Daniel att Presidenten för Suzuki Motorsport från Japan har placerat en lyckoamulett i bilen som förhoppningsvis ska föra med sig tur hela rallyt! DC och MA sätter sig i bilen 08.04 lokal tid i morgon, för att påbörja fredagsetappens åtta specialsträckor!

03-05-25 Mattias Andessons rapport från Argentina
Nu har Daniel Carlsson och Mattias Andesson även kört träningen till det argentinska VM-rallyt. Efter en lika lång flygtur som till NZ började som vanligt träningen på måndagen. Årets upplaga var som många av VM-tävlingarna nu för tiden, väldigt koncentrerat.
En serviceplats i La Cumbre hade gjort att många av de klassiska sträckorna i Argentina nu inte längre fanns med. Alla sträckor kördes dessutom två gånger. Typiskt för de flesta av sträckorna är att vägarnas karaktär skiftar konstant. Som ett exempel kan vi ta vår favorit SS16 där de första 8 km är mycket snabb och bred väg. Helt plötsligt byter sedan vägen karaktär och blir smal och krokig för att sedan ytterligare 3 gånger ändra mellan snabbt och krokigt. Det underliga är att det är inga vägbyten på sträckan utan den argentinske vägbyggaren verkar ha ändrat lite efter behag.
Det som tillkommer på i stort varje sträcka är de berömda vattenpassagerna och det är lite klurigt att bedöma hur fort det går att attackera genom vattnet.
Sammanfattningsvis kan vi säga att det är ett bra rally som jag vet passar Daniel väldigt bra. Vi får tro att det går att bevisa i framtiden!
Övrigt som vi noterade som var karaktäristiskt för Argentina.
Vanligaste bilmodeller: Renault 12, Ford Falcon och Peugeot 504
Billigt: En middag kostade inte mer än 30-40 kr.
Intresse: Argentinaren är mycket intresserad av motorsport. T o m på träningen var det fullt med folk vid start och mål.
Efter ett ganska långt uppehåll börjar vi bli riktigt sugna på tävling och det känns skönt att det inte lång tid kvar till Grekland.

03-03-25 Mattias Andersson sammanfattar JVM i Turkiet
"Innan vi anlände i Turkiet hade vi hört rykten om att det skulle kunna vara kallt och snö på sträckorna. Det visade sig att det inte var snö mer än på ca 200 meter av 37 mil SS, men det som var påtagligt var att det på många ställen varierade mellan frusen och lerig vägbana. När det nere vid serviceplatsen i Kemer pendlade mellan 10-15 grader, var det närmare nollgradigt uppe vid sträckorna som låg så högt som 2000 m.ö.h.
Arrangörerna hade verkligen gjort ett bra jobb med att underhålla och laga vägarna. På många ställen hade jordskred sett till att de, redan från början, smala vägarna nu var ännu smalare. Tyvärr gick det inte att laga på alla håll utan det blev en reviderad sträckning och mycket ändringar i roadböcker och liknande för att få ihop bansträckningen. Bland annat blev inte SS2 längre än 2,7 km och SS5 kortades ned med 18km.
Träningen flöt på bra även om det tar väldigt lång tid att träna 30 kilometer långa sträckor med en snittfart på kanske 30-40km/h. Nu kördes alla sträckor utom en (SS16), som konstigt nog var den finaste, två gånger. Visst var det inte svensk kvalitet på vägarna, men vi tyckte ändå att det var ganska bra. De flesta har väl hört mestadels klagomål men faktum är att själva vägbanan oftast var hård och stod pall även då sträckorna kördes flera gånger.
En intressant detalj var att det område som alla sträckorna befann sig inom inte var större än ungefär 25 km från norr till söder och 15 km från öster till väster. Fågelvägen är bäst att tillägga. Tänk er Svenska Rallyts alla sträckor inom den avgränsningen!
Basen för rallyt var semesterorten Kemer. En liten stad med ca 17000 invånare. Den ceremoniella starten och superspecialen låg fyra mil norr om Kemer i Antalya (ca 600 000). Det kändes som om 50 % av dessa hade tagit sig ned till starten och till SS 1, för det var verkligen mycket folk. Tvärtom så var det inte speciellt mycket åskådare ute på de vanliga sträckorna. Varför är svårt att säga men en av anledningarna var säker att det var ganska svårt att ta sig in på sträckorna. Som jag beskrev ovan är tävlingsområdet inte stort till ytan och det fanns därför inte mycket tillfartsvägar in till sträckorna.
Ur åskådarsynpunkt är rallyt relativt bra. Hotell finns i massor eftersom det inte är säsong och priserna är mycket bra. Hotell för alla kategorier finns och kanske hade det passat bättre att Daniel, med sin bakgrund som gammal farmare hade bott på "Bonnhotellet"!
Mitt intryck av tävlingen var annars att det gick helt enligt planerna i 12 sträckor. Stabil och jämn körning utan risktagning var det som gällde och vi kände att vi hade Katajamäki och de övriga under kontroll. Tyvärr tappade vi, som ni redan vet, 7 minuter med styrningsproblem på SS 13 och på SS 15 var det hela slut för denna gång. Besvikna naturligtvis, men vi ser alltid framåt! Nu väntar ett lite längre tävlingsuppehåll innan vi tar upp kampen med de övriga i Grekland i början på juni. De två första dagarna är i stort lika som förra året men den sista dagen innehåller helt nya sträckor. Bland annat en som heter New Tarzan. Intressant! Jag återkommer i detta forum närmast efter den träning vi ska köra i samband med VM-tävlingen på Nya Zealand den 11-13 april."

03-03-03 Daniel Carlsson summerar Turkiet
Det blev tyvärr inte heller denna gång ur mästerskapsperspektiv någon succé för Daniel och Mattias... Ser man däremot i ett större sammanhang så är prestationen nere i Turkiet ytterligare en bekräftelse på Daniel och Mattias suveräna körförmåga! De ledde med över tre minuter när styrningsproblemet uppstod på SS 13. Fram till och med SS 14 hade de vunnit åtta specialsträckor och varit tvåa på fyra!! Sammanlagt innebär detta att de har segrat i 12 av 19 körda specialsträckor hittills i år! Ett anmärkningsvärd bra facit, får man faktiskt säga! Daniel säger att han inför dagens finalrunda fick "fria tyglar" av teamchefen för att försöka hinna ikapp Katajamäki. Nu uteblev sorgligt nog "jakten på finnen", då en sten for upp under framskärmen och tryckte ihop bärarmen. Tretton kilometer in på sträckan gick det inte att köra bilen längre, så det var bara för Suzukiekipaget att kasta in handduken!!
Daniel berättar att han valde att gå för seger, vilket för vissa kanske kan ses som felaktigt. Faktum är att Daniel har under sina senaste sju JWRC-framträdanden inte brutit något rally på grund av avåkning! Detta visar på att han är en rallyförare som har ett kontrollerat högt tempo. Han säger också att Suzuki Motorsport förmodligen kommer dra viktiga lärdomar av denna sortens tuffa rally inför framtiden, vilket utvecklar Suzuki Ignis S 1600 i positiv riktning! Vann gjorde nu Kosti Katajamäki, Finland med Suzukiförarna Canellas och Teuronen på en imponerande andra respektive fjärde plats totalt. Sammanlagt kom bara sju (!) JWRC-ekipage i mål...!
Nu väntar ett ganska långt uppehåll till nästa JWRC-deltävling som är Acropolisrallyt, 4-8 juni. Fram till dess kommer Daniel bland annat genomföra vissa PR-uppdrag för Suzuki. Närmast på tisdag ska han tillsammans med sina förarkolleger Aava och Teuronen besöka Bilsalongen i Genevé och vara med på lanseringen av Suzuki Ignis gatversion! I början av april kommer han att närvara vid Stockholms Bilsalong, då man för första gången presenterar "Ignisen" i Sverige!
Därefter ska Daniel fara till Nya Zealand för att träningsköra och skriva värdefulla noter, inför ett eventuellt framträdande nästa år "down under"..! Lars Harlin, VD på Suzuki Autoimport AB erbjuder samtliga nuvarande och nytillkomna supporters till Daniels supporterklubb ett gratis (!) inträde till Stockholms Bilsalong någon frivillig dag mellan 5-13 april, till ett värde av 120 kronor! Anmäl bara ert intresse för supporterklubben innan den 16 mars genom att skriva ert namn, adress och telefonnummer till info@danielcarlsson.com eller gå direkt in via D C S och anslut dig som medlem, så översänder vi en inträdesbiljett inom kort. På bilsalongen kommer bland annat Daniel att närvara, samtidigt som gatversionen av Suzuki Ignis S 1600 premiärlanseras i Sverige!!

03-02-26 Daniel Carlsson med full attack i Turkiet
Daniel och Mattias slog till med den bästa tiden på Pirellis shakedown!! Suzukiekipaget körde "flat out" fyra gånger på den två kilometer korta sträckan. Daniel kom in på tiden 1.43.9 min. och där Kosti Katajamäki körde in på en andra plats med tiden 1.48.9 min. En noterbar differens på 2.5 sek / km! Dock körde varken Tirabassi eller Ligato någon shakedown. Karaktären på teststräckan var ungefär som på specialsträckorna, krokigt och tekniskt krävande!
Daniel berättar att han känner sig rejält taggad och inspirerad inför uppgiften som väntar. Bilen känns mycket bra och avsikten från Daniels sida var att ladda maximalt på fullfartstestet för att pröva Suzukins kapacitet. Han fick ett bevis på att bilens prestanda och vridmoment är konkurrensduglig även på grusunderlag! Med bakgrund av dagens shakedown så känns det som att Daniel och Mattias inte behöver attackera fullt så hårt eller chansa något, utan bara låta Suzukin ligga mitt i vägen, för att prestera bra tider på sträckorna. Jag kommer att starta med ett relativt snabbt tempo och hoppas på att det ska räcka till en tätplacering i rallyt, berättar Daniel!
Faktum är att underlaget verkar faktiskt bara bli bättre ju mer bilar som kör. Träning- och notkörningen innehöll både bra och mindre bra upplevelser. Skumpandes i en något ålderstigen Suzuki Vitara tyckte Daniel och Mattias att sträckorna såg förhållandevis fina ut. De är inte lika aggresiva som i Grekland, tyckte dom. Arrangörerna har gjort ett fantastiskt bra jobb som lyckats preparera vägarna till sitt nuvarande skick! Vissa vägavsnitt på sträckorna har emellertid av säkerhetsskäl blivit borttagna. Snitthastigheten blir nog heller inte så hög, cirka 70 km/h!
Det är nu uppehållsväder nere i Kemerområdet med en medeltemperatur på cirka 15 grader. Hoppas nu bara att vi slipper regn och snö under helgen så tror jag på ett fint rally, avslutar Daniel med att säga. Fast besluten att kamma hem totalsegern i årets andra JWRC-tävling!
Rallyt startar på torsdagkväll med en 1.55 km lång superspecial och Daniel och Mattias går ut som bil nummer 36 och som 14:e ekipage i klassen!
Uppföljning och kommentarer samt bilder från Turkiet kommer fortlöpande på hemsidan under helgen.

03-02-24 Daniel Carlsson berättar från Turkiet
Daniel Carlsson och Mattias Andersson står inför en mycket spännande vecka. De befinner sig nu i södra Turkiet, närmare bestämt 90 mil från den irakiska gränsen! Suzuki Motorsport hade under lördagen en presskonferens som handlade mest om att prata och mingla med journalister och annat väsentligt mediafolk. Daniel säger att han nu är väldigt "hungrig" på att få sätta sig i Suzukin och prestera resultat. Han känner samtidigt en viss press på sig att ta Suzukin i mål, vilket för Daniel skulle vara första målgången på över ett år faktiskt!!
-Jag kommer att formligen "piska" bilen in i första böjen, säger Daniel. Det finns massor av outnyttjad "körenergi" inom mig nu som ska ut, fortsätter han.
Han har målsättningen att vinna rallyt, men är fullt medveten om att det är helt andra förutsättningar här nere i Turkiet mot vad det var i "Monte"! Det gäller verkligen att köra med insidan under veckan, med tanke på att vägförhållandena heller inte är de bästa efter dåligt väder tidigare denna månad. Faktum är att karaktären på sträckorna påminner om Grekland och Cypern, så därför får förarna se upp med stora sten och hål i vägbanan. Det var även rapporter om snö i Istanbul igår!! Det är emellertid snöfritt nere i Kemerområdet, där tävlingen genomförs, så förhoppningsvis ska arrangörerna inte behöva stryka några specialsträckor, säger Daniel. Avslutningsvis tror han att Ligato, Katajamäki och eventuellt Tirabassi, blir de främsta konkurrenter till totalsegern i rallyt.

03-02-19 Daniel Carlsson öppnar "butik"
Du är nu välkommen till Daniel Carlsson World Rallys "butik" där man via hans hemsida www.danielcarlsson.com kan köpa några av de olika klädesplaggen som finns att beställa!
Klicka dig bara in på "SHOP & DCS" på hemsidan, så levererar vi just de supporterartiklar du vill ha hem till dig! Du kan välja mellan keps, mössa och t-shirts.

03-02-02 Daniel Carlsson grustestar inför Turkiet
Daniel flyger under måndagen till England för att genomföra ett grustest med Suzuki inför den andra VM-deltävlingen som är i Turkiet i slutet av februari. Man kommer att testa olika stötdämparinställningar på bilen, samt utveckla bilens väghållning på grus.
Daniel säger sig vara försiktigt optimistisk inför grustestet som förhoppningsvis kommer att skapa en bra körkänsla med Suzukin inför rallyt i Turkiet.
- Jag har aldrig kört bilen på grus tidigare, berättar Daniel, men vissa källor från Suzuki gör gällande att bilen faktiskt beter sig bättre på grus än asfalt!!?
Daniels site är nu också lanserad på engelska.
Läs här

03-01-26 Slutsummering JWRC Monte Carlo
För Suzuki Motorsport så blev inte resultatlistan i Monte Carlo någon lyckad läsning. Förutom Daniel så kom heller inte Teuronen och Canellas till slutmålet... Teuronen åkte av vägen på SS 12 och för Canellas del så var det mekaniska problem som låg bakom. Aava var den enda av Suzukiförarna som nådde målet vid SS 14 och det på en mycket hedersam femte plats, 8.48 minuter bakom segraren Tirabassi, Renault!
Ser man däremot på Suzukins kapacitet och driftsäkerhet gällande resten av JWRC-säsongen så finns det klar potential att placera sig topp tre i något av de återstående sex VM-deltävlingarna, tror teamet.
Daniel och Mattias är besvikna på vad som hänt men har fortfarande målsättningen att vinna hela JWRC-mästerskapet 2003! Speciellt nu när man sett hur konkurrenskraftig Suzukin är i förhållande till de andra ekipagen! Nästa uppdrag för Daniel är att med Suzuki Motorsport genomföra ett grustest i England, 3-5 februari. Detta utvecklingstest är en viktig förberedelse inför den andra VM-deltävlingen i Turkiet som startar den 27 februari.
Oscar Svedlund, VW Polo bröt på den sista specialsträckan. Orsaken tycks ha varit mekaniska problem.

03-01-25 Daniel Carlsson ledde stort innan han uteslöts från Monte Carlo-rallyt 2003!
Daniel Carlsson och Mattias Andersson körandes en Suzuki Ignis Super 1600 i årets JWRC uteslöts från årets Monte Carlo. Detta efter att de legat i täten med 1,5 minuts marginal ner till tvåan i rallyt.
De bägge utstrålade en otrolig glädje på det sista serviceupehållet över den enorma prestation som de visade upp från fredagens etapp. De låg efter SS 4 cirka 2.30 minuter bakom täten. När den sjätte specialsträckan hade körts så ledde Daniel och Mattias med 1 minut och 30 sekunder!! Daniel sa att det stämde på alla punkter. Bilen, samarbetet med Mattias samt teamets insatser, gjorde att de formligen flög från sina konkurrenter.
Han sa att det hela kändes otroligt inspirerande och nästa overkligt att de ena sträckan låg flera minuter efter och två sträckor senare var i ledning med stor marginal! Denna euforiska känsla var kvar i kroppen under resan ner till Parc Fermè och på vägen dit stoppas de av en fartkontroll där man konstaterade att man kört över angiven hastigsbegränsning. Detta stopp drog emellertid ut på tiden vilket föranledde att man kom fram till den sista tidskontrollen 25 minuter försent... Uteslutningen var tyvärr ett faktum!
Daniel summerade det inträffade med att säga att han kommer bära med sig detta som en kraftig lärdom och säger samtidigt att Suzukins kapacitet och driftsäkerhet lovar gott inför framtida rallytävlingar 2003. Det finns enligt Team SWT Japan potential att utveckla Suzukin ytterligare, konstaterade Daniel till sist!

03-01-22 Daniel Carlsson nöjd med Suzukins nya prestanda
Daniel berättar att han är nöjd över den nya Suzukins prestanda, som har uppdaterats på en rad punkter, till skillnad från fjolårets modell. Han säger också att det känns bra i kroppen inför rallyt som startar på torsdag. Daniel tycker han och Mattias blivit väl mottagna i teamet, vilket ger en extra trygghet. Vädret är dock skiftande, säger han. Uppe bland bergen är det på vissa partier snö kvar, upp till en meter snövall faktiskt, medan det nere i Monaco är flera plusgrader i luften.
Suzuki har bland annat satt in en starkare motor med bättre vridmoment. Man har också bytt till en ny sekventionell växellåda som gör att Daniel inte behöver använda kopplingen, när han skiftar växel.
Risto Laine på Suzuki Motorsport förkunnar om att bilen är klart bättre än förra årets Suzuki Ignis S 1600. Alla ser mycket positivt på framtiden och vi tror oss därför kunna ta en och annan poäng under årets mästerskap, fortsätter Risto Laine. Men Monte Carlo är ett så oförutsägbart rally att det går inte säga något om hur den sammanlagda resultatlistan kommer att se ut på söndag eftermiddag, avslutar Laine!
Fullfartstest avgörs på torsdag och en presskonferens med Suzukis förare kommer att hållas på Casinot i Monaco under eftermiddagen, innan själva rallyt sätter igång under kvällen med en traditionsenlig genomkörning över startrampen! Fredagen består av sex specialsträckor medan lördag och söndag omfattas av fyra var, totalt 14 specialsträckor. 415 kilometer specialsträcka ska avverkas innan målgång på söndag.
Gå gärna in på
www.danielcarlsson.com under rubriken "Resultat", samt bevaka alla nyheter som händer under helgen!



03-01-15 Daniel Carlsson gör Suzuki-debut i Monte Carlo-rallyt.
Man kan tala om generationsskifte inför årets upplaga av Monte Carlo-rallyt. De enda svenska förarna är juniorer. 26-årige Daniel Carlsson är en av dem och en av våra största talanger på många år. Daniel debuterar i sin nya Suzuki Ignis Super 1600 för det japanska privatteamet Team SWT Japan med support av nystartade Suzuki Works Techno.
Daniel Carlsson har väskorna packade hemma i Säffle. Redan under torsdagen flyger han till Monte Carlo och förberedelserna inför starten på fredag nästa vecka. Han gör debut i sin nya knallgula Suzuki Ignis Super 1600 som han kör i alla deltävlingar i junior-VM i rally (JWRC) 2003. Monte Carlo-rallyt körde han dock redan i fjol och lyckades bra. Daniel var snabbast i sin klass på två sträckor. Alpklassikern är en mycket speciell tävling.
- Det kan man nog säga, säger Daniel. Det är bergsklättring både upp och ner och du kan köra på torr asfalt i hög fart och hitta blankis bakom nästa kurva.
- Det är rejält krokigt på sina ställen men farten är ändå rätt hög. Helt klart är det en rolig tävling. Det svåraste är att träffa rätt däckval inför sträckorna.
På lördag är det en så kallad "Pre event shake down" vilket ger förarna möjlighet att fullfartstesta sina bilar inför tävlingen och även hitta inställningar som känns bra. Måndag till onsdag är det träning i vanliga personbilar och då får förarna och deras kartläsare köra igenom sträckorna och skriva ner "noter" som beskriver vägens utseende. När de ser sträckan för tredje gången är det i full fart under tävlingen.
- Det känns verkligen stimulerande att komma till Monte Carlo med en ny bil och som jag verkligen tror mycket på, säger Daniel. Tirabassi , Ligato och ytterligare några snabba förare är nog de främsta konkurrenterna som Daniel ser det.
- Målet är ju självklart att vinna nere i Monte Carlo och då gäller det att köra fort men också stabilt för att inte råka ut för några överraskningar med det förrädiska underlaget, konstaterar Daniel till sist!

Snabba fakta Daniel Carlsson
Född: i Säffle, Värmland, 29 juni 1976
Bor: Säffle
Längd: 179 cm
Kartläsare: Mattias Anderson
Intressen: All möjlig sport
Startade rallykarriären: 1996
Målsättning: Bli världsmästare i rally
Besök Daniels egna hemsida:
www.danielcarlsson.com
Se även Suzukis hemsida för JWRC:
www.suzuki.co.jp/jwrc/jwrc

www.motorsportivarmland.nu