Dragracing 1999
Resultat Mariestads MS Haggårdsdraget 3 jun1 2000


Dags dragracefesten Haggårdsdraget i Mariestad
Haggårdsdraget är namnet på Mariestads MS dragracingtävling. Kommande lördag 9 juni är det dags för årets upplaga som samlat ett startfält på 62 stycken brumbrum bilar, det blir mastiga "burnouter" och mycket ljud och en härlig stämmning när det hela drar igång klockan 10 på lördag.
Från 1992 har denna dragracingtävling arrangerats. Tävlingsbanan (stripen) är södra infarten till Mariestad, den sk. Göteborgsvägen. Tävlingssträckan är 201 meter (1/8 mile). Banans brake out ligger på 6,8 sekunder. Tävlingen är en publiktävling och har sedan starten körts i början av juni varje år. Ca.1000-1500 personer brukar besöka arrangemanget.
Tävlingen på lördag ingår som vanligt som en deltävling i VCET-cupen (Västsvenska Cupen för ET-racing).

Detta är Mousetrap Racing och deras dragraceklass
Teamet består av fyra delägare, detta för att göra det ekonomiskt genomförbart. Peter Haglund Torsby (numera Karlstad pga studier), Jan Halvarsson (Halvarsson Racing) Torsby, Niclas Svensson Sunne och Jonas Hermansson Sunne. Vi har även under säsongen haft hjälp av Lars-Georg Johansson Karlstad.
- Vi har samtliga tidigare hållit på med dragracing själva, men upptäckt att kostnaderna och arbetsbördan blir för stora. berättar Peter Haglund i det Sunne-Torsby baserade teamet.
- Vi tävlar i en serie som heter Nordic Pro Street Cup (NPSC). Den består för närvarande av fem stycken deltävlingar: Feringe (Småland), Danmark, Mora, Stockholm och Landskrona,
- Teamet bildades våren -98 och vi tävlade då med en bil som ägdes av Niclas Svensson. Bilen var en Volvo 164 utrustad med en, av Jan Halvarsson byggd, Ford 351 Windsor. Niclas hade lite sporadiskt tävlad -97 och provat ut bilen så vi bestämde att vi skulle försöka få lite sponsor hjälp och satsa på en full säsong i Super Smallblock -98. Satsningen visade sig ge resultat och vi totalvann cupen.
- Eftersom motorn visade tydliga tecken på att inte vilja prestera tider bättre än 8,82s och konkurenterna började åka betydligt fortare så beslöt vi oss för att bygga ny bil och motor till -99. Tyvärr så drog bygget ut på tiden och vi lyckades totalhaverera motorn redan i bromsbänken så säsongen -99 får ses som ett totalt fiasko.
I år har vi kört fyra tävlingar och vunnit två, en regnade bort och vid första tävlingen havererade bakaxeln. Vi lyckades ochså sätta ett nytt inofficiellt (svårt ord) Europa rekord för "gatbilar" med smallblock, 7,54s så en andra placering i cupen är vi mycket nöjda med detta första år.
Det talas om att till nästa år utöka med tävlingar i Europa och att man får tillgodoräkna sig poäng från ett begränsat antal tävlingar, dvs man behöver inte åka alla eller man kan räkna bort ett sämre resultat.
Själva tävlingsformen är dragracing i sin renaste grundform. Man tävlar två och två och snabbast i mål vinner, inga handikapp system eller krångliga index (förbestämda lägsta tid).
- Vi deltagare bestämmer själva, vid årliga möten, vilka olika klasser vi vill ha och vilka kriterier bilarna i olika klasser ska uppfylla. Vad vi däremot inte kan påverka är det säkerhets reglemente vi måste uppfylla. Reglementet är uppbyggt kring tidsintervaller vid vilka olika krav måste uppfyllas. Ex en tid under 12s måste man ha bla. en störtbåge, tid < 10s måste man ha hel bur, tid < 7,50s måste hela bilens chassi vara byggt i chrome-moly stål och besiktigas i 25:1-C.
- Detta var bara några exempel på de regler som kan påverka hur fort man får åka, så det gäller att bygga en bil som får gå tillräckligt fort i jämförelse med hur fort de andra kör. I den klass vi kör som heter Super Smallblock är de kriterier vi ska uppfylla följande: motorn ska vara en Chevrolet, Ford eller Chrysler definerad som smallblock. Bilen ska minst väga 1060 kg och vara av biltyp (med dörrar inga dragsters).
- För att återknyta med en "gatbil" ska den vara utrustad med ljuddämpare (max 120dB vid 4500 V/min). I övrigt så är det fritt fram, det gäller bara att hålla sig till säkerhetsreglementet, säger Peter Haglund.
Mer om teamet på deras hemsida
Mousetrap Racing

www.motorsportivarmland.nu