Per Eklund MK
Team Westom
EM m m
1999
Gudomligt SM-guld för Per Eklund
Eklund är Gud! Ja i alla fall
om man får tro den tillresta supporterskaran vid helgens
SM-final på Kinnekulle Ring. Per gjorde dem inte besvikna
när han på ett övertygande sätt visade att
hungern efter ännu ett SM-tecken fanns där.
- Jag får allt hem och räkna dem, svarade Per när han
fick frågan om hur många SM-guld det fanns hemma i
Arvika.
I de första kvalomgångarna fick man se en taktisk Per, som
utnyttjade alternativspåret till fullo. Tack vare sin taktiska
körning fixade han två heatsegrar.
-Jag gillar alternativspåret, fastslog Per.
Läs
mer
Eklund vann på hemmabanan
Nu ska det mycket till om Per Eklund
missar SM-guldet i år. Per var helt tongivande på
Westombanan under lördagen och ingen kunde hindra honom att
vinna finalen stort. Det blev direkt mindre besvärligt sedan
ärkerivalen Kenneth Hansen fått transmissionsproblem i sin
Citroén och inte hann reparera till B-final. Att dessutom
norrmannen Eivind Opland fick ett kort stopp efter ett varv och bara
blev femma var bara gynnsamt för Per Eklund som kan känna
sig säker på att återta SM-titeln från Hansen
om han når finalen på Kinnekulle iseptember.
Per Eklund tvåa i
Strängnäs
Trots ett svårt startspår vid finalen för
division 1 i Strängnäs kunde Per Eklund, Team Westom
bärga andraplatsen i årets andra SM-tävling. Efter
sedvanlig kalabalik i första sväng kunde Per Eklund
från sitt femtespår slingra sig igenom och ta upp jakten
på norrmannen Eivinfd Opland. Opland höll sitt
försprång och Eklund kom i mål som lika klar
tvåa. Poängmässigt blev det lika mellan de två
förarna då Eklund skaffat sig tre poäng extra i
tidskvalet där han var snabbast. Det innebär fortsatt
ledning för Per som har 11 poäng tillgodo på Opland
och 13 före trean Kenneth Hansen som fick bryta finalen.
Rekordseger för Per Eklund i
Pikes Peak
Han står verkligen på
toppen av sin karriär &endash; rallycrossföraren Per
Eklund. Ifjol vann han rallycross-EM och så sent som igår
vann han världens tuffaste backtävling &endash; Pikes Peak
i USA.Per Eklund skrev dessutom ett par rader svensk bilsporthistoria
genom att bli den förste svensken som besegrat "The Peak".
- Gubben kan allt än, segerjublade Eklund, som fyllde 54
för knappt två veckor sedan. Livskamraten Kerstin
Olofsson, dottern Karin och sonen Per-Anders och killarna i det
blågula Saab-teamet var snabba att gratulera.
- Det har varit min dröm att få vinna Pikes Peak, det
är min största seger sedan jag startade min
rallykarriär för 36 år sedan, fortsatte en upprymde
Eklund på toppen av det över 4.500 meter höga
berget.
- Ett sånt tempo, nu håller han på till han fyller
70, inflikade Kerstin Olofsson.
Det går inte annat säga än att det blev succé
direkt för Per Eklund i den 78:e upplagan av Pikes Peak Hill
Climb. Redan i kvalet gav han styrkebesked i Pikes Peak Open genom
att köra in som tvåa, trots att han ännu inte
lärt sig den drygt två mil långa och slingrande
banan längs med Pikes Peaks bergssidor i Colorado Springs.
Eftersom den märkliga biltävlingen endast avgörs i ett
enda åk, krävdes mer än en 100-procentig satsning
från Per Eklunds sida.
Redan vid mellantiden visade det sig att det var rekordtempo på
Eklunds körning med den ilsket röda Saab 9-3 Viggen. Bara
fem minuter innan Eklund tagit sig i mål hade
hemmaföraren, Paul Choiniere satt nytt backrekord med sin
Hyundai. Men sedan kom Eklund farande mot molnen och putsade det med
ytterligare med 4,5 sekund. Rekordslakt, menade man från
arrangörsstaben som var snabbt framme och gratulerade den
omåttligt populäre svensken för att därefter
skriva in 11.21,58 i rekordrullorna. För övrig t är
det inte första gången som "Pekka" lyckats bra i
Nordamerika, i slutet av 80-talet tog bland annat en pallplacering i
Olympus-rallyt som då ingick i rally-VM.
Per Eklunds seger i Pikes Peak är även en fantastisk PR-
och imageseger även för Saab på den viktiga
nordamerikanska marknaden. Visserligen har Per Eklund svarat för
konstruktion och byggnation av den 4-hjulsdrivna och inte mindre
än 750-hästkrafter starka Saab 9-3 Viggen som han
körde, men det har skett med stöd från bl a Saab.
Hans mentor är Erik "Carlsson på taket".
För Per Eklund är segern en av de största. 1976 vann
han det svenska VM-rallyt och sent som i fjol blev han
europamästare i rallycross. Fram till i söndagens ledde han
f ö årets EM-serie, men valde att stå över den
svenska deltävlingen i Höljes. Nu gick segern istället
lättförtjänt till värste konkurrenten, Kenneth
Hansen.
- Men jag kommer igen, hälsar Eklund och tillägger att nu
tillåts han bara att missa i en enda tävling i EM för
att inte vara borta från slutstriden. Ty sju av nio
deltävlingar räknas.
Segern i Pikes Peak är också en stor framgång
för MK Team Westom i Arvika. Inte nog med att Eklund kör
för klubben, utan även Kenny Bräck som slutade
tvåa i söndagens Cart-lopp. I fjol vann Kenny
världens största motortävling Indy 500, och nu tog
Eklund segern i världens mest prestigefyllda backtävling.
Två av Nordamerikas största motortävlingar har nu
vinnare med Team Westom som klubbadress.
Göran Björklund
Eklund kvalade in som tvåa i
Pikes Peak Open
Den svenske rallycrossföraren
Per Eklund startar som andre man med sin 4-hjulsdrivna Saab Viggen i
den klassiska backtävlingen, Pikes Peak, som avgörs i
Colorado Springs på tisdagen, USAs nationaldag. Eklund kör
i inbjudningsklassen, Pikes Peak Open, och var knappa fyra sekunder
efter den snabbe japanen, Nobuhiro Tajima, Suzuki Esteem.
- Nubuhiro har kört här i 50 år, medan jag hela tiden
måste lära mig banan, det är mitt problem,
förklarade Eklund efter söndagens kval.
Pikes Peak avgörs för 78:e gången och är
därmed en av världens äldsta motortävlingar.
Banan som löper längs sidorna på bergstoppen är
drygt två mil lång och har en 10-procentig lutning. Start
sker på över 2.000 meter över havet och målet
ligger ytterligare 2.000 meter högre upp.
Hemsida Pikes Peak
Open
Göran Björklund
Ingen Per Eklund i Höljes
EM-deltävling
Per Eklund skriver svensk bilsporthistoria i Pikes Peak
På söndag avgörs den svenska
EM-deltävlingen i rallycross i värmländska
Höljes, men utan EM-ledande Per Eklund.
Den regerande europamästaren väljer istället att
skriva svensk bilsporthistoria genom att bli förste svensk att
köra en av världens tuffaste biltävlingar,
backtävlingen Pikes Peak i Colorado Springs, USA. En
tävling som kördes för första gången
1919.
- Ett två mil och 167 kurvor långt helvete i en
10-procentig stigning.
Ett riktigt mandomsprov om man så vill, säger Per Eklund,
som tisdagsmorgonen drog till USA tillsammans med familj och fyra
mekaniker. Tävlingen avgörs på tisdag, 4 juli,
Amerikas nationaldag. För alla fans i Värmland i
allmänhet och EM-arrangerande Finnskoga Motorklubb i synnerhet,
är det förstås en förlust att publikmagneten
Eklund uteblir.
Ett i allra sista minuten ändrat tävlingsdatum i
EM-kalendern är förklaringen till krocken.
- Det känns synd att missa sin hemmatävling, men jag hade
att välja mellan "Petter i Boa" och Amerika. I Höljes har
jag varit i snart 30 år, men aldrig kört i Pikes Peak.
- Så valet var egentligen enkelt när chansen kom,
även om jag tar en stor risk i EM, säger Per Eklund och
förklarar att i EM-tabellen räknas resultatet i sju av nio
deltävlingar.
- Nu har jag bara råd med en miss där, konstaterar
han.
I torsdags fyllde han 54 år. I vissa sammanhang brukar han
orättfärdigt kallas för veteran. Visst har han
kört 98 VM-rallyn för 10 olika bilmärken. Första
och enda VM-segern tog han i Svenska Rallyt 1976, men så sent
som 1989 var han tvåa i samma rally.
I fjol blev han europamästare i rallycross. Och hittills i
år har kört åt sig ledningen i både EM och SM
i rallycross i sin blågula Saab Viggen "Made in Arvika".
- Många undrar hur jag orkar med, men jag måste
tillstå att det är roligare än någonsin
tidigare att hålla på med bilsport, säger han och
tillägger att den gångna vintern och våren har varit
hård med massor av arbete både på
tävlingsbanorna och inte minst hemma i verkstaden i Arvika.
Man har byggt tre nya tävlingsbilar, två för
rallycross och en för backtävlingen i USA.
- Ett rent specialbygge i kolfiber som exteriört är en Saab
9-3 Viggen, men det är allt. Motorn är på 750
hästar och ger den fyrhjulsdrivna skapelsen
accelerationsförmåga i F1-klass.
- Hjulupphängning och bromsar konstruerat och direkt anpassat
för att tåla de två milen uppför den grus- och
stenbelagda backen, förklarar Eklund vidare och berättar
att han kör i den lättare specialklassen &endash; Unlimited
&endash; där ingen extra aerodynamik tillåts utöver
Saabens standardmonterade bakspoiler.
Per blir den förste svensken att köra anrika Pikes Peak.
Tidigare har emellertid både Stig Blomqvist och Olle Arnesson
varit anmälda men ingen av dem har kommit till start.
- Därför känns det som en extra utmaning att få
köra de två milen rakt upp i himlen, förklarar han
och fortsätter att berätta om tävlingen i Colorado
Springs.
- Starten sker på 2.380 meters höjd och målet ligger
2.020 meter högre upp &endash; 4.400 meter &endash; på
bergtoppen, berättar han och tillägger att i flera
hårnålskurvor finns snödrivorna kvar i innerkant.
Så var fallet åtminstone för två veckor sedan
då han var på plats för ett första test. Rod
Millen, flerfaldig vinnare av Pikes Peak, har som bäst noterat
10.04,06. Nya Zeeländaren kör i den lite friare klassen som
tillåter både större motorer och aerodynamiska
hjälpmedel som specialtillverkade vingar som även ger
stabiliserande effekt på så pass hög höjd och
därmed tunn luft.
- Närmast till hands ligger att bryta igenom den magiska 10
minutersvallen. Jag ska göra mitt yttersta för att
försöka vara först med att klara den utan att
köra ner i det en mil djupa "diket".
- Största risken &endash; i såfall &endash; är nog
inte att jag skulle slå ihjäl mig, utan att jag
svälta ihjäl, skämtar Eklund som på torsdag,
fredag och lördag tränar 1/3 åt gången av
banan. På söndagen sker den första och enda
kvalificerande tidskörningen inför tävlingen.
På tisdag, USAs nationaldag, kan den 54-årige Per Eklund
ha nått den verkliga toppen på sin bilsportkarriär
genom att vinna världens tuffaste backtävling, Pikes Peak.
Ett mandomsprov som skulle sätta sina spår även i de
svenska idrottshistorieböckerna.
Göran Björklund
Ny EM-seger för Per Eklund
Efter en omdiskuterad start kunde Per Eklund vinna
EM-deltävlingen i Tjeckien. Innan konkurrenterna riktigt hunnit
fatta var Per Eklund förbi efter en perfekt start. Tjuvstart
tyckte konkurrenterna som lämnade in protest. Denna avslogs och
Per fick behålla sin seger.
Div. 1 1. Per Eklund, 2.Kenneth
Hansen, 3. Jean Luc Pailler, 4. Ludvig Hunsbedt, 5 Jos Kuypers, 6.
Michael Jernberg
Per Eklund trea i Frankrike
Det räckte med en tredjeplats för Per Eklund
för att behålla EM-ledningen efter Frankrikes
deltävling under söndagen. Kenneth Hansen vann klart
A-finalen efter att ha haft bästa startspår. Eklund hade
en besvärligare uppgift då han från femte
startspår fick utkämpa en hård kamp med norske
Eivind Opland. Inne på sista halvvarvet kom Per förbi
norrmannen och kunde lägga beslag på tredjeplatsen. Opland
tyckte emellertid att Eklund gått ojust tillväga och har
lämnat in protest. De norska förarna var inte särskilt
glada i Eklund den här dagen. I andra kvalomgången
lyckades Martin Schanche få igenom en protest som
förpassade Per till sista plats.
Division 1 1) Kenneth Hansen (S)
Citroën Xsara WRC, 2) Jos Kuypers (NL), 3) Per Eklund (S) Saab
9-3, 4) Eivind Opland, Mitsubishi (N), 5) Martin Schanche (N) Opel
Astra, 6) Jean-LucPailler (F) Peugeot 206 WRC,
Per Eklund vann EM-premiären
Att Per Eklund och hans teampersonal jobbat dygnet runt
den sista tiden med sina Saabar betalade sig när
EM-premiären kördes Lousadadbanan i Portugal. Efter en dag
med topptider i kvalen (1-2-3) fick han andra startspår i
finaleen. Norske Eivind Opland var också mycket snabb i sin
Mitsubishi och fick bästa startposition. Det tog drygt ett varv
i finalen innan Per var förbi och den ledningen höll hela
vägen till mål. Kenneth Hansen som vann tredje
kvalomgången och var kvaltrea fick problem i finalen och gav
upp. Morgan Antonsson som likt Per Eklund kör Saab kom
tvåa i B-finalen. Den finalen vanns av Martin Schanche som gick
upp i A-final och bröt.
Division 1 1) Per Eklund (S) Saab
9-3, 2) Eivind Opland (N) Mitsubishi, 3) Jean-LucPailler (F) Peugeot
206 WRC, 4) Jacques Franssen (B) Subaru Impreza, 5) Martin Schanche
(N) Opel Astra, 6) Kenneth Hansen (S) Citroën Xsara WRC, 7)
Morgan Antonsson (S) Saab 9-3
Per Eklund vann SM-prmiären i
Tomelilla
Per Eklund vann årets SM-premiär i rallycross
på Svampabanan i Tomelilla. Det verkade bli norskt överst
på prispallen, men Eivind Oplands bil stannade när han i
klar ledning var inne på alternativspåret. Morgan
Antonsson låg också före, men Eklund kunde passera
och ta årets första seger. Kenneth Hansen hade bästa
tid till finalen, men missade starten helt. Han körde dock upp
sig till andra plats.
Det var många värmländska förare i farten i
denna premiär. I Supernationella blev det två pallplatser,
Lars Jonsson, Finnskoga MK som tog andraplats i A-finalen och det
gjorde han framför Jan-Christer Nilsson, Team Westom som med sin
240 var i A-final för första gången i SM.
Per Eklund kör
isracing i Frankrike
Denna vinter kommer Per Eklund att prova på
något nytt. Det handlar om isracing och nu håller den
EM-vinnande Saaben på att förvandlas till isbil. Meningen
är att Per ska köra det franska 24-timmarsloppet i Chamonix
sista helgen i januari. 24 timmar innebär också att det
blir ytterligare två chaufförer i bilen. Det är
förre finske Saab-föraren Simo Lampinen och fransmannen
Jean Pierre Jarier som kommer att dela körsyssla med Per.
Per Eklund kommer att testköra i Likenäs under tisdagen och
ett franskt TV-team kommer att följa Pers tester.
Eklund och hans team håller på att bygga en ny
rallycrossracer till den kommande säsongen och därför
har man kunnat bygga om den gamla EM-vinnaren.
Källa: Nya Wermlands-Tidningen
Per
Eklund homepage
Motorsport i
Värmland