Per Eklund MK Team Westom

 

EM m m 1999


Gudomligt SM-guld för Per Eklund
Eklund är Gud! Ja i alla fall om man får tro den tillresta supporterskaran vid helgens SM-final på Kinnekulle Ring. Per gjorde dem inte besvikna när han på ett övertygande sätt visade att hungern efter ännu ett SM-tecken fanns där.
- Jag får allt hem och räkna dem, svarade Per när han fick frågan om hur många SM-guld det fanns hemma i Arvika.
I de första kvalomgångarna fick man se en taktisk Per, som utnyttjade alternativspåret till fullo. Tack vare sin taktiska körning fixade han två heatsegrar.
-Jag gillar alternativspåret, fastslog Per.
Läs mer

Eklund vann på hemmabanan
Nu ska det mycket till om Per Eklund missar SM-guldet i år. Per var helt tongivande på Westombanan under lördagen och ingen kunde hindra honom att vinna finalen stort. Det blev direkt mindre besvärligt sedan ärkerivalen Kenneth Hansen fått transmissionsproblem i sin Citroén och inte hann reparera till B-final. Att dessutom norrmannen Eivind Opland fick ett kort stopp efter ett varv och bara blev femma var bara gynnsamt för Per Eklund som kan känna sig säker på att återta SM-titeln från Hansen om han når finalen på Kinnekulle iseptember.

Per Eklund tvåa i Strängnäs
Trots ett svårt startspår vid finalen för division 1 i Strängnäs kunde Per Eklund, Team Westom bärga andraplatsen i årets andra SM-tävling. Efter sedvanlig kalabalik i första sväng kunde Per Eklund från sitt femtespår slingra sig igenom och ta upp jakten på norrmannen Eivinfd Opland. Opland höll sitt försprång och Eklund kom i mål som lika klar tvåa. Poängmässigt blev det lika mellan de två förarna då Eklund skaffat sig tre poäng extra i tidskvalet där han var snabbast. Det innebär fortsatt ledning för Per som har 11 poäng tillgodo på Opland och 13 före trean Kenneth Hansen som fick bryta finalen.

Rekordseger för Per Eklund i Pikes Peak
Han står verkligen på toppen av sin karriär &endash; rallycrossföraren Per Eklund. Ifjol vann han rallycross-EM och så sent som igår vann han världens tuffaste backtävling &endash; Pikes Peak i USA.Per Eklund skrev dessutom ett par rader svensk bilsporthistoria genom att bli den förste svensken som besegrat "The Peak".
- Gubben kan allt än, segerjublade Eklund, som fyllde 54 för knappt två veckor sedan. Livskamraten Kerstin Olofsson, dottern Karin och sonen Per-Anders och killarna i det blågula Saab-teamet var snabba att gratulera.
- Det har varit min dröm att få vinna Pikes Peak, det är min största seger sedan jag startade min rallykarriär för 36 år sedan, fortsatte en upprymde Eklund på toppen av det över 4.500 meter höga berget.
- Ett sånt tempo, nu håller han på till han fyller 70, inflikade Kerstin Olofsson.
Det går inte annat säga än att det blev succé direkt för Per Eklund i den 78:e upplagan av Pikes Peak Hill Climb. Redan i kvalet gav han styrkebesked i Pikes Peak Open genom att köra in som tvåa, trots att han ännu inte lärt sig den drygt två mil långa och slingrande banan längs med Pikes Peaks bergssidor i Colorado Springs. Eftersom den märkliga biltävlingen endast avgörs i ett enda åk, krävdes mer än en 100-procentig satsning från Per Eklunds sida.
Redan vid mellantiden visade det sig att det var rekordtempo på Eklunds körning med den ilsket röda Saab 9-3 Viggen. Bara fem minuter innan Eklund tagit sig i mål hade hemmaföraren, Paul Choiniere satt nytt backrekord med sin Hyundai. Men sedan kom Eklund farande mot molnen och putsade det med ytterligare med 4,5 sekund. Rekordslakt, menade man från arrangörsstaben som var snabbt framme och gratulerade den omåttligt populäre svensken för att därefter skriva in 11.21,58 i rekordrullorna. För övrig t är det inte första gången som "Pekka" lyckats bra i Nordamerika, i slutet av 80-talet tog bland annat en pallplacering i Olympus-rallyt som då ingick i rally-VM.
Per Eklunds seger i Pikes Peak är även en fantastisk PR- och imageseger även för Saab på den viktiga nordamerikanska marknaden. Visserligen har Per Eklund svarat för konstruktion och byggnation av den 4-hjulsdrivna och inte mindre än 750-hästkrafter starka Saab 9-3 Viggen som han körde, men det har skett med stöd från bl a Saab. Hans mentor är Erik "Carlsson på taket".
För Per Eklund är segern en av de största. 1976 vann han det svenska VM-rallyt och sent som i fjol blev han europamästare i rallycross. Fram till i söndagens ledde han f ö årets EM-serie, men valde att stå över den svenska deltävlingen i Höljes. Nu gick segern istället lättförtjänt till värste konkurrenten, Kenneth Hansen.
- Men jag kommer igen, hälsar Eklund och tillägger att nu tillåts han bara att missa i en enda tävling i EM för att inte vara borta från slutstriden. Ty sju av nio deltävlingar räknas.
Segern i Pikes Peak är också en stor framgång för MK Team Westom i Arvika. Inte nog med att Eklund kör för klubben, utan även Kenny Bräck som slutade tvåa i söndagens Cart-lopp. I fjol vann Kenny världens största motortävling Indy 500, och nu tog Eklund segern i världens mest prestigefyllda backtävling. Två av Nordamerikas största motortävlingar har nu vinnare med Team Westom som klubbadress.
Göran Björklund

Eklund kvalade in som tvåa i Pikes Peak Open
Den svenske rallycrossföraren Per Eklund startar som andre man med sin 4-hjulsdrivna Saab Viggen i den klassiska backtävlingen, Pikes Peak, som avgörs i Colorado Springs på tisdagen, USAs nationaldag. Eklund kör i inbjudningsklassen, Pikes Peak Open, och var knappa fyra sekunder efter den snabbe japanen, Nobuhiro Tajima, Suzuki Esteem.
- Nubuhiro har kört här i 50 år, medan jag hela tiden måste lära mig banan, det är mitt problem, förklarade Eklund efter söndagens kval.
Pikes Peak avgörs för 78:e gången och är därmed en av världens äldsta motortävlingar. Banan som löper längs sidorna på bergstoppen är drygt två mil lång och har en 10-procentig lutning. Start sker på över 2.000 meter över havet och målet ligger ytterligare 2.000 meter högre upp.
Hemsida
Pikes Peak Open
Göran Björklund

Ingen Per Eklund i Höljes EM-deltävling
Per Eklund skriver svensk bilsporthistoria i Pikes Peak
På söndag avgörs den svenska EM-deltävlingen i rallycross i värmländska Höljes, men utan EM-ledande Per Eklund.
Den regerande europamästaren väljer istället att skriva svensk bilsporthistoria genom att bli förste svensk att köra en av världens tuffaste biltävlingar, backtävlingen Pikes Peak i Colorado Springs, USA. En tävling som kördes för första gången 1919.
- Ett två mil och 167 kurvor långt helvete i en 10-procentig stigning.
Ett riktigt mandomsprov om man så vill, säger Per Eklund, som tisdagsmorgonen drog till USA tillsammans med familj och fyra mekaniker. Tävlingen avgörs på tisdag, 4 juli, Amerikas nationaldag. För alla fans i Värmland i allmänhet och EM-arrangerande Finnskoga Motorklubb i synnerhet, är det förstås en förlust att publikmagneten Eklund uteblir.
Ett i allra sista minuten ändrat tävlingsdatum i EM-kalendern är förklaringen till krocken.
- Det känns synd att missa sin hemmatävling, men jag hade att välja mellan "Petter i Boa" och Amerika. I Höljes har jag varit i snart 30 år, men aldrig kört i Pikes Peak.
- Så valet var egentligen enkelt när chansen kom, även om jag tar en stor risk i EM, säger Per Eklund och förklarar att i EM-tabellen räknas resultatet i sju av nio deltävlingar.
- Nu har jag bara råd med en miss där, konstaterar han.
I torsdags fyllde han 54 år. I vissa sammanhang brukar han orättfärdigt kallas för veteran. Visst har han kört 98 VM-rallyn för 10 olika bilmärken. Första och enda VM-segern tog han i Svenska Rallyt 1976, men så sent som 1989 var han tvåa i samma rally.
I fjol blev han europamästare i rallycross. Och hittills i år har kört åt sig ledningen i både EM och SM i rallycross i sin blågula Saab Viggen "Made in Arvika".
- Många undrar hur jag orkar med, men jag måste tillstå att det är roligare än någonsin tidigare att hålla på med bilsport, säger han och tillägger att den gångna vintern och våren har varit hård med massor av arbete både på tävlingsbanorna och inte minst hemma i verkstaden i Arvika.
Man har byggt tre nya tävlingsbilar, två för rallycross och en för backtävlingen i USA.
- Ett rent specialbygge i kolfiber som exteriört är en Saab 9-3 Viggen, men det är allt. Motorn är på 750 hästar och ger den fyrhjulsdrivna skapelsen accelerationsförmåga i F1-klass.
- Hjulupphängning och bromsar konstruerat och direkt anpassat för att tåla de två milen uppför den grus- och stenbelagda backen, förklarar Eklund vidare och berättar att han kör i den lättare specialklassen &endash; Unlimited &endash; där ingen extra aerodynamik tillåts utöver Saabens standardmonterade bakspoiler.
Per blir den förste svensken att köra anrika Pikes Peak. Tidigare har emellertid både Stig Blomqvist och Olle Arnesson varit anmälda men ingen av dem har kommit till start.
- Därför känns det som en extra utmaning att få köra de två milen rakt upp i himlen, förklarar han och fortsätter att berätta om tävlingen i Colorado Springs.
- Starten sker på 2.380 meters höjd och målet ligger 2.020 meter högre upp &endash; 4.400 meter &endash; på bergtoppen, berättar han och tillägger att i flera hårnålskurvor finns snödrivorna kvar i innerkant. Så var fallet åtminstone för två veckor sedan då han var på plats för ett första test. Rod Millen, flerfaldig vinnare av Pikes Peak, har som bäst noterat 10.04,06. Nya Zeeländaren kör i den lite friare klassen som tillåter både större motorer och aerodynamiska hjälpmedel som specialtillverkade vingar som även ger stabiliserande effekt på så pass hög höjd och därmed tunn luft.
- Närmast till hands ligger att bryta igenom den magiska 10 minutersvallen. Jag ska göra mitt yttersta för att försöka vara först med att klara den utan att köra ner i det en mil djupa "diket".
- Största risken &endash; i såfall &endash; är nog inte att jag skulle slå ihjäl mig, utan att jag svälta ihjäl, skämtar Eklund som på torsdag, fredag och lördag tränar 1/3 åt gången av banan. På söndagen sker den första och enda kvalificerande tidskörningen inför tävlingen.
På tisdag, USAs nationaldag, kan den 54-årige Per Eklund ha nått den verkliga toppen på sin bilsportkarriär genom att vinna världens tuffaste backtävling, Pikes Peak. Ett mandomsprov som skulle sätta sina spår även i de svenska idrottshistorieböckerna.
Göran Björklund

Ny EM-seger för Per Eklund
Efter en omdiskuterad start kunde Per Eklund vinna EM-deltävlingen i Tjeckien. Innan konkurrenterna riktigt hunnit fatta var Per Eklund förbi efter en perfekt start. Tjuvstart tyckte konkurrenterna som lämnade in protest. Denna avslogs och Per fick behålla sin seger.
Div. 1 1. Per Eklund, 2.Kenneth Hansen, 3. Jean Luc Pailler, 4. Ludvig Hunsbedt, 5 Jos Kuypers, 6. Michael Jernberg

Per Eklund trea i Frankrike
Det räckte med en tredjeplats för Per Eklund för att behålla EM-ledningen efter Frankrikes deltävling under söndagen. Kenneth Hansen vann klart A-finalen efter att ha haft bästa startspår. Eklund hade en besvärligare uppgift då han från femte startspår fick utkämpa en hård kamp med norske Eivind Opland. Inne på sista halvvarvet kom Per förbi norrmannen och kunde lägga beslag på tredjeplatsen. Opland tyckte emellertid att Eklund gått ojust tillväga och har lämnat in protest. De norska förarna var inte särskilt glada i Eklund den här dagen. I andra kvalomgången lyckades Martin Schanche få igenom en protest som förpassade Per till sista plats.
Division 1 1) Kenneth Hansen (S) Citroën Xsara WRC, 2) Jos Kuypers (NL), 3) Per Eklund (S) Saab 9-3, 4) Eivind Opland, Mitsubishi (N), 5) Martin Schanche (N) Opel Astra, 6) Jean-LucPailler (F) Peugeot 206 WRC,

Per Eklund vann EM-premiären
Att Per Eklund och hans teampersonal jobbat dygnet runt den sista tiden med sina Saabar betalade sig när EM-premiären kördes Lousadadbanan i Portugal. Efter en dag med topptider i kvalen (1-2-3) fick han andra startspår i finaleen. Norske Eivind Opland var också mycket snabb i sin Mitsubishi och fick bästa startposition. Det tog drygt ett varv i finalen innan Per var förbi och den ledningen höll hela vägen till mål. Kenneth Hansen som vann tredje kvalomgången och var kvaltrea fick problem i finalen och gav upp. Morgan Antonsson som likt Per Eklund kör Saab kom tvåa i B-finalen. Den finalen vanns av Martin Schanche som gick upp i A-final och bröt.
Division 1 1) Per Eklund (S) Saab 9-3, 2) Eivind Opland (N) Mitsubishi, 3) Jean-LucPailler (F) Peugeot 206 WRC, 4) Jacques Franssen (B) Subaru Impreza, 5) Martin Schanche (N) Opel Astra, 6) Kenneth Hansen (S) Citroën Xsara WRC, 7) Morgan Antonsson (S) Saab 9-3

Per Eklund vann SM-prmiären i Tomelilla
Per Eklund vann årets SM-premiär i rallycross på Svampabanan i Tomelilla. Det verkade bli norskt överst på prispallen, men Eivind Oplands bil stannade när han i klar ledning var inne på alternativspåret. Morgan Antonsson låg också före, men Eklund kunde passera och ta årets första seger. Kenneth Hansen hade bästa tid till finalen, men missade starten helt. Han körde dock upp sig till andra plats.
Det var många värmländska förare i farten i denna premiär. I Supernationella blev det två pallplatser, Lars Jonsson, Finnskoga MK som tog andraplats i A-finalen och det gjorde han framför Jan-Christer Nilsson, Team Westom som med sin 240 var i A-final för första gången i SM.

Per Eklund kör isracing i Frankrike
Denna vinter kommer Per Eklund att prova på något nytt. Det handlar om isracing och nu håller den EM-vinnande Saaben på att förvandlas till isbil. Meningen är att Per ska köra det franska 24-timmarsloppet i Chamonix sista helgen i januari. 24 timmar innebär också att det blir ytterligare två chaufförer i bilen. Det är förre finske Saab-föraren Simo Lampinen och fransmannen Jean Pierre Jarier som kommer att dela körsyssla med Per.
Per Eklund kommer att testköra i Likenäs under tisdagen och ett franskt TV-team kommer att följa Pers tester.
Eklund och hans team håller på att bygga en ny rallycrossracer till den kommande säsongen och därför har man kunnat bygga om den gamla EM-vinnaren.
Källa: Nya Wermlands-Tidningen

Per Eklund homepage
Motorsport i Värmland