Mattias Ekström

www.mattiasekstrom.se


04-10-20 DTM-Mästaren tar sig an nya utmaningar.

Mattias Ekström vann som bekant det Tyska standardvagnsmästerskapet DTM i år, en serie som betraktas som Europas största och bland världens populäraste. Med hundratusentals besökare under året och förare som Heinz-Harald Frentzen, Tom Kristensen, Frank Biela och Jean Alesi har DTM vuxit sig till den populära ställning den är. I en otroligt tuff serie med heta dueller och ”close racing” så blev det en svensk som äntrade tronen som mästare. En beundransvärd bedrift i svensk motorhistoria och med tanke på att Mattias även vann Svenska Rallyt, Grupp N i år så har han bevisat att han är en talang som fört Sverige tillbaks på motorkartan i världen.

Men för att pröva sina vingar lite mer kommer Mattias Ekström med kartläsare Stefan Bergman, som han vann Svenska Rallyt med, att även ställa upp i Katalanska Rallyt, Spanien.
- Nu har vi kört Svenska Rallyt ett par gånger och har lärt oss det ganska bra. Nu vill vi få nya utmaningar och se hur vi kan lyckas i ett asfaltrally, säger Ekström.

- Vi blir nykomlingar på nytt och får lära oss från grunden. Förhoppningsvis så ska det hjälpa att Mattias tävlar på asfalt vanligtvis, säger kartläsare Stefan Bergman.
Hemma vid verkstan hos Mattias skruvas det för fullt för att hinna få ihop bilen och kunna testa innan de packar och åker till Spanien. Med sig har han sin trotjänare Jan Ljungberg som även är chefsmekaniker i Tyskland på Mattias bil.

- Det är bra att ha med sig en mekaniker som vet hur jag funkar och förstår mig, säger Ekström.
Att hantera alla möjliga underlag är ett måste när man kör rally! Det är snö, asfalt, grus och sand och ibland detta i en salig blandning. Om föraren som kör ut innan din bil genar lite mycket i en kurva och drar upp lite grus så förändras situationen radikalt. Det som var torrt underlag kan bli blött och såphalt på en gång. Kraven på att en förare ska hantera detta är höga och misstag brukar resultera i snurrningar, avåkningar och dåliga tider.

- Vi kommer att försöka köra ganska säkert så att vi är med ända till slutet. Det vore tråkigt att behöva bryta mitt första asfaltrally. Men jag måste erkänna att det är svårt att hålla igen när man känner att högerfoten blir som bly, säger Mattias skrattande.
Med en lista på väldigt många punkter som ska läras in så kommer Mattias Ekström ha mycket att tänka på inför rallyt. Vilka däck ska användas, hur hårt kan bilen köras i dessa förhållanden och kommer vi kunna mäta oss lika bra som i Svenska Rallyt med övriga förare. Detta är några exempel på vad som kan finnas i cirkulation hos vår svenske talang. Låt oss hoppas att vi får se honom som vi är vana med, på förstaplatsen.

Go Hard…