03-02-23 RM i rally: Veteran vann Faxerundan
- Otroligt kul. Den här serien är ett lyft för oss som varken har råd eller tid att satsa å SM.
Rallyveteranen Robert Johansson från Järvsö sken som en sol efter sin seger i Faxerundan i Söderhamn i helgen. Robert har visserligen vunnit tävlingen förr. Många gånger till och med. Men den här gången var det annorlunda:
- Äntligen har vi som kör lite äldre rallybilar fått en egen mästerskapsserie. Nu slipper vi åka i skuggan av SM. Robert vann den fyrhjulsdrivna klassen medan göteborgsföraren Leif Peterson vann den 2-hjulsdrivna. Och Leif instämde:
- Jag tror att satsningen på en RM-serie kommer att bli suveränt bra.
Faxerundan i Söderhamn bjöd på allt det bästa som rally kan bjuda: fina, omväxlande och rejält krokiga skogsvägar med isigt vinterunderlag, strålande sol från en blå himmel och massor av åskådare.
- Kan inte bli bättre, log en annan veteran - Gävles Björn Sjunning som också är en av tävlingens dominanter, historiskt sett. Björn har gjort något av come back i vinter och tycker att farten börjar komma tillbaka.
Tuffaste fighten var det bakom palltrion i den 2-hjulsdrivna klassen, dvs bakom Leif Peterson, tvåan Thomas Thunström, Ludvika och trean Björn Blomqvist, Huddinge. Eller vad sägs om fem förare med 2,5 sekunders mellanrum!
- Tur vi satsade på elektronisk tidtagning, log tävlingsledaren Hans Erik Frasse Berg.
- Annars hade det väl varit ett elände att skilja dem åt. Fyra blev i alla fall årets store nykomling i sporten - Markus Hällbo från Säter.
Markus med sin stora Volvo 940 kom i mål 0,1 sekunder före Norrköpings rutinerade Jonas Wigren, som i sin tur var 0,1 sekund före Kolsvas Tobias Ytterbring.
Sjundeplaceradean Lars Hedqvist från Munkfors var i sin tur 2 sekunder bakom Ytterbring - men hade egentligen åkt fortare än alla tre. Men nu glömde värmlänningen det obligatoriska halvljuset på en sträcka, vilket resulterade i påbackning på körtiden med 10 sekunder... Åtta - 0,2 sekunder bakom Hedqvist - kom Tobias Söderqvist, förra årets svenske mästare i Lilla Grupp N, som nu återvänt till sin gamla Opel Kadett Gsi.
RM i rally körs i tre mästerskapsklasser: Grupp H, Tjej-RM och Klasiska Rallybilar. Grupp H var naturligtvis den största klassen. Men en av tjejerna utmanade Grupp H-förarna riktigt rejält. Det var Skepptunas Carina Hermansson som i sin något nyare Grupp N-bil bara var halvminuten efter Robert i mål.
- Hade varit kul att vinna totalt. Men jag gjorde bort mig i ett vägbyte på ss 1 och snurrade. Annars hade jag kanske haft en viss chans, sa Carina som nu siktar in sig på nästa SM-tävling - Snow Rally i Östersund - till helgen. Carina var femma i SM-premiären nyligen och åker väldigt bra just nu. Tvåan i tjejklassen var tävlingens lyckligaste pristagare - Carina Gullberg från Trelleborg. Carina, som debuterade på det här underlaget, hade bara ambitionen att ta sig i mål. Och så slutade hon tvåa. Trots bekymmer på ss- Växellådan rasade så vi fick köra en stor del av sträckan med enbart 4:ans växel. Men vi välte bilen på sidan och skiftade växellåda på servicen efter sträckan, så att jag kunde fortsätta. - Så att bli tvåa är enormt skönt. Nu blir det lätt att åka 90 mil hem till Trelleborg!
Förarna som tävlar med gamla historiska rallybilar tävlar i olika klasser, men ingen klassegrare kunde mäta sig med Tony Jansson från Almunge. Tony var klart snabbast med sin Ford Cortina Lotus från 1965 medan övriga klasser vanns av Kjell Wallin från Almunge (med en Ford Cortina 1200 i klass 1) och Arne Bäckström från Haninge (med en Volvo PV 544 i klass 3). En av favoriterna - Lasse Jönsson från Kil - åkte av och knölade till sin gamla Porsche rejält på den tredje av tävlingens fyra specialsträckor. Det var förresten många förare som bröt. Bland annat förre svenske mästaren Kim Sevius, som körde alla sträckor, men som fick fel på bilen på sista stransporten och inte lyckades nå slutmålet inne i Söderhamn! Totalt bröt 28 av de 119 som kom till start. Bland annat rullade Huddinges Peter Dahlgren rejält med sin Mazda inne på SS 2. De flesta som bröt gjorde det dock av tekniska orsaker - främst med växellådsproblem:
- Ja, växellådan fick sannerligen bekänna färg. Det var många år sedan jag var så svettig efter en tävling, sa t ex Roland Wallon från Kungsör. Roland som den här gången kom i mål på 17:e plats bland de de 30 som fullföljde i största klassen, dvs 2-hjulsdrivna Grupp H-bilar.
Sist i tävlingen blev en av klassikerna - Maj Persson, 52 från Fagersta. Maj och hennes väninna Solveig Ljungberg, tävlar med en gammal Simca Aronde.
- Vi åker inte så fort och även om vi skulle vilja så går det inte. Den här bilen gör som mest 105 km/h. Men det gör inget. Vi har underbart roligt tillsammans. Rally är det bästa som finns, säger Maj med ett glatt leende!
Totalt
1) Robert Johansson, Ljusdals RC, Mazda 323 Turbo, 34:06,8
2) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Evo 6, 34:36,3
3) Björn Sjunning, SMK Gävle, Mazda 323 4w Turbo, 35:14,1
4) Leif Peterson, Göteborgs MF, Opel Corsa, 35:19,3
5) Thomas Thunström, Ludvika MS, Opel Corsa, 35:36,5
6) Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla, 36:02,5
7) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3, 36:06,5
8) Markus Hällbo, Säters MK, Volvo 940, 36:17,2
9) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Toyota Corolla, 36:17,3
10) Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf III, 36:17,4
11) Lars Hedqvist, Munkfors MC, Toyota Corolla, 36:19,4
12) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett Gsi 16v, 36:19,6
13) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 36:21,4
14) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 940, 36:29,1
15) Mats Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru Impreza, 36:31,2
A-förare Grp. H 4wd
1) Robert Johansson, Ljusdals RC, Mazda 323 Turbo, 34:06,8
2) Björn Sjunning, SMK Gävle, Mazda 323 4w Turbo, 35:14,1
3) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3, 36:06,5
4) Mats Lindwall, SMK Valdemarsvik, Subaru Impreza, 36:31,2
5) Joachim Westerlund, Vallentuna MK, Subaru Impreza, 37:01,9
6) Björn Jacobson, Värmdö MK, Subaru Legacy, 37:20,1
7) Morgan Henriksson, Hallsbergs MK, Ford Escort RS Cosworth, 37:21,9
8) Magnus Johansson, SMK Hedemora, Mazda 323, 37:25,3
Robert Martinsson, SMK Gävle, Mitsubishi Lancer, Brutit
Micke Ånnegård, Karlskrona AK, Audi 90 Quattro, Brutit
Peter Dahlgren, Huddinge MK, Mazda GTR, Brutit
Lennart Olsson, SMK Sundsvall, Madza 323 T, Brutit
A-förare Grp. H 2wd
1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Opel Corsa, 35:19,3
2) Thomas Thunström, Ludvika MS, Opel Corsa, 35:36,5
3) Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla, 36:02,5
4) Markus Hällbo, Säters MK, Volvo 940, 36:17,2
5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Toyota Corolla, 36:17,3
6) Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf III, 36:17,4
7) Lars Hedqvist, Munkfors MC, Toyota Corolla, 36:19,4
8) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett Gsi 16v, 36:19,6
9) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 36:21,4
10) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 940, 36:29,1
11) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota Corolla, 36:36,0
12) Mikael Åhman, Almunge MK, Opel Corsa, 36:36,0
13) Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 940, 36:48,3
14) Benny Persson, Ljusdals MK, Toyota Corolla, 36:49,9
15) Kristian Johansson, Kinds MK, Toyota Corolla, 36:53,6
16) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940, 36:58,7
17) Roland Wallón, SMK Kungsör, Volvo 242, 37:05,7
18) Tommy Ström, Härnösands MK, Toyota Corolla, 37:10,8
19) John Nilsson, Kristianstads MK, Toyota Corolla, 37:15,8
20) Roger Enlund, Västerås MS, VW Golf II, 37:17,3
21) David Pettersson, Asarums MS, Volvo 242, 37:25,9
22) Göran "Kållin" Nilson, Waxholms MK, Volvo 240, 37:34,6
23) Jan Åhlander, Hedesunda MK, Volvo 240, 37:48,2
24) Daniel Blackne, BSK Motor, VW Golf 2.0, 37:54,6
25) Johan Eriksson, Ludvika MS, Opel Kadett 16v, 37:57,7
26) Johan Larsson, Kullings MS, Volvo 940, 38:05,1
27) Håkan Långkvist, Fagersta MK, Volvo 240, 38:05,7
28) Torsten Hedqvist, Hedesunda MK, Opel Manta B 2.4, 38:54,0
29) Mathias Bengtsson, Ryds MK, Volvo 240, 39:08,9
30) Pär-Åke Wernerson, SMK Söderhamn, Volvo 242, 39:26,1
Kim Sevius, Säffle MC, Volvo 240 Turbo, Brutit
Magnus Strömberg, MK Nordjämten, Toyota Corolla, Brutit
Torbjörn Johansson, Vänersborgs MK, Ford Escort BDA, Brutit
Janne Pettersson, SMK Nyköping, Peugeot 205, Brutit
Christer Nilsson, SMK Hälsinge, Opel Manta, Brutit
Martin Lind, Hedesunda MK, Volvo 240, Brutit
Fredrik Fransson, MK 101010, Opel Kadett, Brutit
Jan Andersson, MK Speed, VW Golf 1, Brutit
Tjej-RM
1) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Evo 6, 34:36,3
2) Carina Gullberg, Dalby MK, Volvo 242, 42:31,3
3) Fia Nordgren , Östhammars MK, Volvo 240, 43:23,5
4) Kristin Swenson, SMK Söderhamn, Volvo 740, 44:49,2
5) Linda Pettersson, Mälaröarnas MK, Opel Ascona B, 47:33,5
KRB 2
1) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Cortina Lotus, 39:18,8
2) Tommy Kanrell, Solna MS, Ford Cortina, 41:02,0
3) Kenneth Waltersson, Anderstorp RC, Ford Cortina Lotus, 41:28,1
4) Tommy Eriksson, MK Speed, Ford Cortina GT, 42:10,4
5) Seppo Peltomaa, Fagersta, Fiat 1500, 45:37,0
Göran Larsson, Fagersta MK, VW 1500 S, Brutit
KRB 3
1) Arne Bäckström, Haninge MK, Volvo PV, 40:11,9
2) Ola Skoog, Ludvika MS, Volvo PV 544, 40:35,3
3) Sören Hellqvist, SMK Karlskoga, Volvo Amazon 122 S, 41:17,9
4) Nils Bergquist, Västerås MS, Volvo Amazon 122S, 42:24,6
5) Anders Oscarson, SMK Köping, Volvo Amazon 122S, 43:55,1
Kjell Jansson, Sandvikens MK, Volvo Amazon 122 S, Brutit
Tom Axelsson, KAK Motorsport, Volvo Amazon 122s, Brutit
Sven Olof Jägerstedt, SMK Södermanland, Volvo Amazon, Brutit
Mikael Ring, Nybro AC, Volvo PV, Brutit
KRB 4
Lasse Jönsson, Kils MK Bil, Porsche 911, Brutit
KRB 1
1) Kjell Wallin, Almunge MK, Ford Cortina 1200, 43:01,4
2) Lars-Erik Danielsson, MSK Hammaren, Saab 96, 43:30,3
3) Jårs Damberg, Djursholms MK, Ford Anglia, 43:39,9
4) Öved Clasén, Linköpings MS, Saab 96, 44:56,6
5) Berndt Idh, SMK Hälsinge, Saab 96, 54:05,2
6) Maj Persson, Fagersta MK, Simca Aronde, 1:07:46,7
Sören Ragnarsson, MSK Hammaren, Saab 96, Brutit
Bengt Jonsson, Ludvika MS, Saab Sport, Brutit
Kjell Andersson, Västerås MS, Saab Sport, Brutit
B-förare Grp. H 4wd
1) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Escort Cosworth, 41:18,3
2) Jorma Nissi, Almunge MK, Mitsubishi Galant VR-4, 41:44,3
B-förare Grp. H 2wd
1) Lars Andersson, MK Team Treske, Volvo 244, 37:21,4
2) Johan Larsson, Ljusdals RC, Opel Ascona B, 37:48,8
3) Dick Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 38:25,1
4) Christer Hagström, Järbo MK, Opel Ascona, 39:20,7
5) Staffan Andersson, Olofströms MK, Ford Escort RS 2000, 39:33,2
6) Johan Högberg, Horndals MK, Volvo 240, 39:52,2
7) Joakim Lindell, Almunge MK, Volvo 244 GL 39:58,7
8) Johan Andersson, Grangärde RRC, Volvo 240, 40:00,4
9) Patrik Olsson, Norrköpings MK, Volvo 940, 40:22,3
10) Jonas Enderlein, Stenungsunds MS, Volvo 240, 40:35,9
11) Oskar Sundell, Järbo MK, Opel Ascona, 40:47,6
12) Stefan Norberg, Horndals MK, Volvo 242 40:51,3
13) Patrik Höijer Skepptuna MK Volvo 240, 40:59,4
14) Dennis Hartman, Värmdö MK, Saab 900 2.5, 41:37,9
Patrik Åkerman, Ljusdals MK, VW Golf 1, Brutit
Mats Jönsson, SMK Hälsinge, Opel Ascona B, Brutit
Björn Hammarqvist , Åtvidabergs MK, Volvo 244, Brutit
Magnus Olsson, Järbo MK, VW Golf 1800, Brutit
C-förare Grp. H 2wd
1) Patrik Westerlund, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 39:39,0
2) David Åsberg, Järbo MK, Opel Kadett GSI, 39:57,7
3) Mårten Olsson, Skepptuna MK, Opel Kadett, 40:12,0
4) Björn Persson , Åshammars MK, Opel Ascona B, 41:07,1
5) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, Volvo 240, 41:19,8
6) Ulf Slaaen, SMK Hälsinge, Opel Manta B, 41:36,9
7) Fredrik Persson, SMK Hälsinge, Volvo 244, 45:18,0
Jan Honak, SMK Hälsinge, Volvo 242, Brutit
A Grp. A >2000
Thomas Jansson, Haninge MK, Ford Escort, Brutit
B-förare Grp. N 1401-2000
1) Jan-Åke Hamréus, Avesta BK, Opel Kadett GSI, 40:06,9
2) Daniel Axzell, SMK Gävle, Peugot 306, 40:28,3
B-förare Grp. A -1600
1) Inge Samuelsson, SMK Hedemora, Suzuki Kitcar, 40:15,7
Volvo Original Elit A
Per Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, Volvo 240, Brutit
Volvo Original Elit B
2) Lars Skoglund, Bollnäs MK, Volvo 244, 40:36,6
C-förare Grp. N 1401-2000
1) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugot 306 GTI, 38:27,8
2) Andreas Engberg, Skutskärs MS, Seat Ibiza, 40:42,3
3) Anders Björnmyr, Järbo MK, Opel Kadett Gsi 16v, 40:56,8
Volvo Original Cup
1) Anton Bernats, Strängnäs AMS, Volvo 244, 41:23,0
C-förare Veteran
1) Johan Engberg, SMK Gävle, Saab V4, 44:50,9
RM i rally i Söderhamn på lördag
Faxerundan 22 feb blir en kanontävling! Det ser bra ut inför Faxerundan den 22 feb. När anmälningstiden gick ut var 135 förare från hela landet anmälda. Tävlingen gäller Riksmästerskapen i rally - en serie som för första gången avgörs i egna tävlingar.
Totalt handlar det om tre olika mästerskapsklasser - fast i varje klass tävlar man med olika typer av bilar. RM i Grupp H är öppen för alla äldre och nationellt klassade bilar. Två klasser finns: 4-hjulsdrivet och 2-hjulsdrivet. Förarna tävlar klassvis men bara den bäste poängplockaren kan vinna. Antalet 4-hjulsdrivna bilar är stort - bland annat kommer populäre veteranen Sten-Erik Eriksson i en Nissan Sunny GTI-R. Hälsingefavoriten Robert Johansson (Mazda 323) har efteranmält sig liksom Stuguns Jörgen Edholm, Subaru och Tobias Söderqvist, regerande svensk mästare i klass N1.
Till den här tävlingen har dock Tobias bytt bil &endash; till en Opel Kadett byggd för den överlägset största klassen - 2-hjulsdrivna Grupp H. Klassen bjuder på massor av intressanta förare och bilar. T ex hela Toyota-gänget med Niklas Hägg i spetsen. Men Niklas får tufft motstånd bl a av publikfavoriterna Pekka Putto, Gävle och nya supertalangen Marcus Hällbo, Säter i var sin häftiga Volvo 940. Favorit i klassen är dock en annan förare - göteborgaren Leif Peterson i sin våldsamt snabba, lilla Opel Corsa med 2-liters (!) motor. En likadan bil körs förresten av en annan favorit - förre svenske mästaren Thomas Thunström, Ludvika.
Apropå f d mästare ska Kim Sevius från Säffle göra come back. Kim, som numer tävlar uteslutande i Holland med sin unika Volvo 240 Turbo Grupp A, har inte kört en vintertävling på sex år. Räkna med att det skottar loss om bakhjulen när Kim trampar på!
Över huvud taget vimlar klassen av toppförare och det går att räkna upp hur många sevärda förare och bilar som helst. T ex Torbjörn Johansson från Vänersborg i en Ford Escort BDA, vilde Jonas Wigren från Valdemarsvik i en Toyota Corolla 2,0, 240-förarna Roland Wallon, Kungsör och Janne Åhlander, Hedesunda. Eller varför inte Finspångs Timo Huovinen (Volvo 940) eller snabbe skånske (!) Opel Kadett-föraren Fredrik Fransson som tävlar för klubben med det konstiga namnet MK101010. Men nu vet ni alltså att den klubben ligger i Skåne!
Som om detta inte är nog bjuder vi på en sextett tuffa rally-tjejer. Tjejerna tävlar i sin egen RM-serie oavsett bil. Så den självklara favoriten i det gänget är SM-meriterade Carina Hermanson i en 4-hjulsdriven, turbomatad Mitsubishi Evo 6 Grupp N. Övriga tjejer i mer normala bilar får finna sig i att slåss om andraplatsen. En av tjejerna är förresten hemmaföraren Kristin Swensson, en banracingtjej som kommer till start i en Volvo 740 Original-bil.
Men det är inte nog med det - Faxerundan 2003 bjuder dessutom på en historisk kavalkad av tävlingsbilar från 1965 och tidigare! Det är förarna i sina klassiska rallybilar som slåss om vem som ska vinna RM. Fyra klasser tävlar man i. Veteranen Lasse Jönsson är ensam i sin klass (GT-bilar) och kör en vass Porsche 911. I övrigt kommer man i allt man körde på den tiden för snart 40 år sedan: Volvo Amazon och PV, tvåtakts-Saabar och Ford Cortina. Men också i udda bilar som Fiat 1500, Ford Anglia - och så de tuffa tanterna från Fagersta - Maj Persson och Solveig Ljungberg som kör en Simca Aronde! Tävlingen avslutas med dussinet bilar som inte tävlar om RM - de är med och kör, bara för att det är så kul!
Tävlingsbanan är hemlig fram till fredag 21 feb kl 18.00. Men vi kan väl avslöja att de fyra specialsträckorna finns inom följande region: Söderhamn - Bergvik - Stråtjära - Tönnebro - Ljusne - Söderhamn. Tävlingens högkvarter, start och mål finns på CFL (Centrum för Flexibelt Lärande) i centrala Söderhamn.
Första bil ger sig av från CFL klockan 11.30.
www.motorsportivarmland.nu