Texter Anders Ekström och Carleric Johansson
Bilder www.ekasfoto.com
Sjätte segern i rad för PG
Per-Gunnar Andersson fick i helgen ännu en gång smaka segerns sötma när han i skogarna norr om Kongsvinger körde hem segern i lilla grupp N i Rally Finnskog. PG chocköppnade redan på fredagen med att vara sexa totalt i snöovädret.
- Det tittade allt lite funderande på mig de som var efter i sina WRC-bilar, berättar PG. På lördagen i solsken och på plogade vägar kunde han inte hänga med på samma sätt utan rasade till en tolfte plats i totalsammandraget. Men i lilla grupp N var det utklassning. PG var fyra och en halv minut före tvåan i klassen Billy Johansson från Säffle.
- Jag åker nog lite mer aggresivt på snö än Billy, medar PG om utklassningen.
PG är inne i ett stim av segrar. Sedan han började i Renaulten har han radat upp inte mindre än sex klassegrar. Och den sjunde kan komma redan till helgen då nästa SM-deltävling körs i Vännäs.
Vad är då receptet på denna framgång?
- Vi trivs ihop i bilen och bilen känns bra, vi skruvar mer i förebyggande syfte på bilen, menar den lovande Renaultföraren från Årjäng. Flitigt tävlande har också gett rutin och nu ska PG även testa utomlands.
- Vi åker till Finland i mitten av mars, det ska bli kul. Där körs en deltävling i Finska Mästerskapet ett tiotal mil norr om Jyväskylä.
Sedan Bilsportförbundet avbrutit sin juniorsatning kommer nu PG tillsammans med Oskar Svedlund i stället att ingå i Per Carlsson och Kalle Grundels egna privata juniorsatsning.
Anders Ekström
Full attack Kruse.
Det skulle dröja ända till näst sista specialsträckan i EM-deltävlingen Rally Finnskog innan Jonas Kruse kunde avgöra fighten i stora grupp N.
- Jag körde på full attack och hade lite tur på ett par ställen, menar Kruse om sin urladdning på näst sista sträckan. Jonas tog in hela tjugo sekunder på sträckan och i bara farten tio till på sista. - Jag tycker nästan lite synd om Dalsjö, säger Jonas ödmjukt. Märkeskollegan Rune Dalsjö som varit i ledning i klassen från start fick se sig passerad av Jonas i resultatlistan, till råga på allt i Dalsjö:s fjolårs Subaru som Jonas nu kör. Ändå tycker Jonas inte att bilen är riktigt konkurrenskraftig.
- Den gör inte mer än 160, så jag hänger inte med på de snabba partierna. För att råda bot på detta blir det ny Subaru till sommartävlingarna i NM. Om nu Jonas får köra för Renault. Han fick löfte om tre NM-tävlingar i vinter eftersom den super 1600 Renault han skulle köra inte blivit klar.
- Jag ska förhandla med dom till veckan om en fortsättning, berättar Jonas. Han hoppas att snart få åka till Frankrike och sätta ihop den nya Renault:n.
- Det känns som det gått lite sirap i maskineriet med den nya bilen. Det märks tydligt att Jonas går och hoppas på en inte allt för avlägsen Frankrikeresa.
Anders Ekström
Henning saknar konkurrens
Henning Solberg tog sin tredje raka seger i Norska Mästerskapet när han totalvann Rally Finnskog i Kongsvinger med sin WRC-Toyota. -Jag är jättenöjd med resultatet och det har varit en svår tävling, menar Solberg efter loppet. Den äldre brodern till VM-åkande Petter börjar bli för bra för Norge. Han var hela tre minuter före näste man i tävlingen, Kristian Kolberg i en Hyundai WRC. Det verkar som Henning börjar få svårt med motivationen i den tunna norska konkurrensen.
- Det är alltid kul att vinna, men det skulle kännas bättre med lite hårdare konkurrens, tycker Henning. Han vill nu ut i hetluften igen och hoppas på en ny VM-start då det är fyra månader kvar till nästa deltävling i norska mästerskapet.
Anders Ekström
Volvoförare i toppen på Finnskogen.
I den nationella delen av Rally Finnskog tog Lars Ekström, MK Ratten hem en fjärde plats totalt i sin Volvo 240. Edaföraren Per-Anders Högsäter, också han i Volvo, vann C-nationell överlägset med nästan tre minuter tillgodo på tvåan.
Anders Ekström
Manfall i Nordic West Euro Cup
Thomas Irsaelsson bäst av svenskarna
Det blev en tuff upptakt när årets Nordic West Euro Rally Cup inleddes i norska stortävlingen Rally Finnskog i helgen. Efter första dagen ledde veteranen Claes Pettersson från Mariestad, men Claes åkte av och tvingades bryta efter halva andra dagen. I stället fick comebackande Thomas Irsaelsson, nybliven Gävle-bo som tävlar för Skepptuna MK, försvara den svenska äran. Körningen räckte till en tredjeplats i Elit-klassen. Segern gick till unge, norske favoriten Kjetil Tangen, som haft en fantastisk säsong med idel segrare under vintersäsongen:
- Vilken födelsedagspresent. Jag fyller 25 på tisdag och bättre sätt att inleda firandet finns inte.
Tävlingen inleddes under svårast tänkbara förhållanden. Snön vräkte ned hela första tävlingsdagen och gjorde körningen chansartad i djupa spår och med snön virvlande framför strålkastarna. Mycket riktigt försvann också favoriterna på löpande band: Thord Johansson från Kristianstad åkte av redan på första sträckan när han skulle ta sig förbi en konkurrent som kört av. Och förra årets segrare - Christer Johansson från Årjäng - brakade in i en konkurrent som fått stopp bakom ett krön.
Christer tappade fem minuter på smällen och valde att bryta. Fortsatte gjorde däremot en annan värmlänning - Thomas Weng, som startade bakom Christer och tvingades stanna och vänta till dess banan blev fri. Säffle-föraren tappade massor av tid men föredrog att fortsätta och körde under den andra etappen upp sig från sista plats i den stora klassen till en slutlig sjätteplats. Under vägen levererade han ett antal sträcksegrar i klassen. Bland förarna som försvann första dagen fanns också Jan Sundkvist, Offerdal och comebackande Mikael Pettersson, Kullings MS som åkt hem från USA för att köra tävlingen.
Andra dagen blev betydligt bättre tävlingsväder med vita vidder och strålande sol över Finnskogen. Trots det fortsatte manfallet: Henrik Enner, Likenäs åkte av och rullade våldsamt och både Peder Johansson, Borås och comebackande Håkan Süld, Östhammar drog av och fastnade i snövallarna medan Ingvar Nilsson, Hällefors, drabbades av ellfel och försvann av den anledningen.
- Det tuffaste rally jag kört under hela min karriär, suckade t ex Morgan Olsson, Vimmerby som gick i mål på elfte plats bland förarna i Elit-klassen.
- Bland annat ströks flera av sträckorna eftersom arrangörerna inte hann med att ploga och det blev flera kraftiga förseningar. Men andra etappen var bra - tuff och svår, men bra.
Sverigemästaren Jocke Hallqvist hade också en tuff resa med massor av problem. Men Ölsremma-föraren samlade ihop nerverna och spurtade upp till femteplatsen, strax före Hans Erik Weng och skånske Peter Lundell. Peter som också hade elproblem och drabbades av 50 straffsekunder medan felet rättades till. Bäste icke nordiske förare blev tyske Jochen Walther som slutade på 9:e plats bland Elit-förarna.
Också i C-förarserien blev det norsk dominans. Hemmaföraren Geir Løvhaugen vann före bejublade tvåan - unga norska rallytjejen Maren Engseth. Maren åkte jämnt och fint och var vid slutmålet nästan fyra minuter före trean Eivind Halle. I den här klassen försvann skånske europaspecialisten Christer Jönsson redan första dagen. Bästa svenska ekipage blev i stället comebackande veteranen Per Erik Jonsson från Trollhättan. Per Erik slutade på femte plats.Veteranen Rolf Andersson, Christinehamns MK, slutade på 9:e plats och Anton Bernats, Strängnäs AMs på 11.e.
Totalt startade ett 50-tal förare i denna första deltävling i Volvo-förarnas Nordic West Euro Cup, som närmast fortsätter med en tävling i Holland i slutet av mars.
Den internationella delen av tävlingen, som bl a ingick i EM, vanns av hemmaföraren Henning Solberg. Här gick det riktigt bra för de svenska förarna. Bland annat vann värmlänningen Jonas Kruse Stora Grupp N medan blott 22-årige suveränen Per Gunnar Andersson från Årjäng formligen flög ifrån konkurrenterna i Lilla Grupp N och vann stort med en annan värmlänning - Billy Johansson från Säffle - på andraplatsen.
Trollhättans Per Johansson körde som vanligt bra och dominerade F2-klassen, men hade otur och tvingades bryta bara några sträckor innan slutmålet.
Volvo Original Nordic West Euro Rally Cup, deltävling 1, Rally Finnskog, Norge.
Elit: 1) Kjetil Tangen/K.I. Ødegård, Norge, 2.14.06,0, 2) Hans P Carlsen/S.R. Skærmoen, d:o, +39 sek, 3) Thomas Israelsson/Bengt Lindblad, Skeppptuna MK, S, +1.55, 4) Kjetil Finstad/E. Alexandersen, Norge, +6.22, 5) Joakim Hallqvist/Weine Gustavsson, Kinds MK, S, +7.06, 6) Hans-Erik Weng/Joakim Sundfeldt, Säffle MC, S, +7.15, 7) Peter Lundell/Roger Nilsson, Tomelilla MK, S, +7.17, 8) Stian Johnsen/Espen Grorud, Norge, +7.27, 9) Jochen Walther/Kay Treder, Tyskland, +7.33, 10) Thomas Oscarsson/Erik Isaksson, MK Ratten Torsby, S, +7.37, 11) Morgan Olsson/P-A Mårtensson, Vimmerby MS, S, +8.41, 12) Bjørn T. Teigen/Morten Kjærnes, Norge, +13.39.
C-förare: 1) Geir Løvhaug/Arne Gundersen, Norge, 2.23.40,0, 2) Maren Engseth/Eivor Marie Holth, d:o, +40 sek, 3) Eivind Halle/Tom V Fjeld, d:o, +4.32, 4) Gunnar Kongsrud/Kay R Pettersen, d:o, +4.49, 5) Per Erik Jonsson/Erling Jonsson, SMK Trollhättan, S, +6.34, 6) Helge Rustad/Ole J Rustad, Norge, +7.05, 6) Per Olav Tømmerås/Terje Betten, d:o, +7.37.
Carleric Johansson
www.motorsportivarmland.nu