03-03-07 Andreas Eriksson rapport från SnowRally.
I samma sekund som radions expertkommentator Ola Strömberg meddelar att Rally Focusen rullar in i tidskontrollen efter sista specialsträckan drogs många lättnande suckar. Andréas hade klarat den nästan osannolika press som vilat på hans axlar sedan missödet i Svenska Rallyt.
För om man ser tillbaka på de senaste veckorna så har det varit minst sagt turbulent för Andréas och teamet. Otaliga frågor ifrån press och media om hur och varför det gick som det gick i Svenska Rallyt. Två personer från teamet som var tvungna att åka till M-sport i England för att byta kaross på WRC Focusen. En driftsbudget som milt utryckt ställts på högkant behövde revideras och mitt uppe i allt detta känslan över att ha gjort sponsorer och samarbetspartners besvikna.
Inte nog med detta, dagarna innan Snow Rally i Östersund så meddelar Patrick Henriksson som normalt sitter i högerstolen att han precis fått order av sin läkare att vila i en månad och därmed inte kunde vara med i Östersund. Att hitta en ny kartläsare med så kort varsel är inte lätt eftersom det ställs så oerhört höga krav på denna nivå.
Nu slumpade det sig dock så att en av Sveriges bästa och mest rutinerade kartläsare, "Pecka" Svensson av en händelse var ledig under tävlingshelgen och kunde ställa upp.
Under planeringsmötet inför tävlingen i Östersund togs beslutet det att det enda som gällde var att köra på absolut säkerhet, bilen måste i mål, punkt slut. När så äntligen fredagen kom och Andréas och Pecka stod i TK:n inför SS 1 kan man nog förstå att åtminstone en av dem hade en kraftigt förhöjd puls...
Men allt går enligt plan och efter tre sträckor ligger Andréas och Pecka på en total 4: e plats, knappt 20 sek efter ledaren.
I bilen fungerar det också perfekt, Pecka gör ett fantastiskt jobb samtidigt som Andréas hittat ett bra flyt i körningen. På SS 4, en publiksträcka inne på Östersunds travbana råkar Andréas ut för ett tjuvstopp och blir tvungen starta om motorn. På den här typen av motorer med turbo kan ett motorstopp medföra ett grymt högt laddtryck under någon bråkdel av en sekund.
Det är egentligen inget konstigt med det och det skall normalt set inte påverka något, men just i detta fall så släppte en turboslang från sitt fäste, så efter bara efter några hundra meter in på nästa sträcka som var dagens sista reducerades bilens toppfart till "svindlande" 50 km/h. Orsaken var att det kommit ett uns av olja eller fett på anslutningen när motorn sattes ihop i England. Hur som helst blev sträcktiden ingen höjdare så inför nattuppehållet rasade ekipaget till en 9:e plats i totallistan och en 6:e plats i klassen. Lite trist med tanke på att det delades ut SM poäng för både fredagens och lördagens placeringar. 7 SM poäng blev det nu på fredagen istället för de 9 som en 4:e plats givit.
Kommentarerna från Andréas på kvällen var att han ville öka tempot något på lördagens första sträckor, han hade hittat flytet i körningen så att det utan problem skulle gå att öka lite utan att pruta på säkerheten. Ytterligare en bidragande faktor var att Pirellidäcken gjorde ett kanonjobb, trots att mycket grus var framme på sträckorna var däcksslitaget minimalt.
Sagt och gjort, på lördagens första sträckor, SS 6 och SS 7 blev det sträcksegrar. SS 8 - 11 avverkades sedan i ett något lugnare tempo, mest för att bevaka klass ledningen. Nya SM poäng stod ju på spel och denna dag var det full pott som gällde.
Andréas och Peckas samarbete fortsatte att fungera kanonbra och stämningen i bilen var på topp.
På SS 12, sista sträckan, togs det i lite mer igen, anledningen var att det var bara 4 sek upp till en total andra plats i Snow Rally. Lite spel för galleriet kanske, då lördags etappens seger ändå var säkrad, men finns ju alltid med lite prestige och att ge upp en möjlig placering är väl inte riktigt Andréas melodi.
Tyvärr slumpade det sig så att bara några bilar efter Andréas så lyckades en tävlande ställa rallybilen på tvären mitt över sträckan, det blev tvärstopp för alla bakomvarande. Sträckan ströks till slut och alla fick en idealtid, detta resulterade i att Andréas och Pecka blev kvar på en 3:e plats totalt trots att de vid en mellantid på sträckan var över 20 sekunder före den som låg närmast framför i resultatlistan.
Nu spelar det som sagt ingen roll, men vi fick i alla fall ytterligare ett bevis på att både farten och säkerheten finns. Som kuriosa kan också nämnas att marginalen till totalseger efter idealtiden var ca 1 min 30 sekunder och tappet pga fredagens turboslang på SS 5 var över 2 minuter.
I SM tabellen finns nu Teamet på en tredje plats med bara 5 poäng upp till toppen vilket bådar gott för den fortsatta serien.
Till slut kan jag bara konstatera att Andréas och Pecka gjort en fantastisk insats under hela Snow Rally och vad beträffar serviceteamets insatser under de senaste veckorna borde det egentligen inte vara möjligt.
Nu väntar ett uppehåll på nästan tre månader innan nästa tävling, South Swedish Rally.
Under tiden kommer vi att finnas med på både Stockholms Bilsalong och Bilsport Performance Show i Jönköping.Väl mött till nästa gång.
Mats Thörnberg
Teamchef Ford Racing WRC Team Sweden