FridaSpecialen 2000
62 ekipage hade hörsammat Vänersborgs MK:s inbjudan till den traditionsrika Frida-Specialen på söndagen 22 oktober. Tävlingen skulle avgöras över 47,8 km varav 15,4 km SP fördelade på 6 st SP, vilka körs 2 gånger. Noter fanns ej att tillgå men väl en utomordentlig Roadbook samt skisser över SP. Som brukligt är kunde SP provpromeneras före start varför rallyfolket denna dag var iförda promenadvänliga skodon.
Besiktning och anmälan var förlagd till SBP lokaler i Vänersborg och utfördes med sedvanlig nit av funktionärerna, en nyhet för de flesta var den obligatorisk invägningen av tävlingsfordonet. Till mångas glädje inberäknades inte besättningen i vägningen.
Start och mål var förlagt på Restad Gård, tidigare mentalsjukhus med tvivelaktigt rykte. Flera grusåkare i publiken tyckte att Restad var ett ovanligt passande ställe att samla RS-specialisterna på då de flesta antagligen redan kunde vägen dit.
Detta var antagligen sant då många deltagit i tidigare Fridaspecialer vilka använt Restad gårds vägnät för SP, så även detta år.
Bland favoriterna fanns Nilsby-Janne med två raka "Fridor" i bagaget på sin BMW M3:a, vidare fanns den revanschsugne norrman Svein Lundh beväpnad med en BDA-Escort Mk1, de långväga RS-specialisterna Mikael Nilsson, Taxinge MK, Toyota Starlet, Björn Bäckström, Botkyrka MK, Opel Kadett samt självklart hemmahoppet Klas-Göran Ryrlén, BDA-Escort Mk1. Gunnar Bäck, Bengtsfors MC, Toyota Starlet, räknades in som outsider.
Fältet öppnades av en klassiker för rally-kännare. Anders Prick bjöd på en liten men god kaka från sin fina samling av äldre rallybilar i form av en Opel Rallye Kadett från 1970. Den till Mint Condition renoverade Russelheim-produkten gladde många nostalgiker.
Punkligt gick de första ekipagen ut på de fuktiga SP vilka både bestod av rena vändsträckor men också av "naturliga" återvändsslingor. De första ekipagen kämpade lite mot fuktigt underlag men Vänersborgssolen hade snart torkat upp sträckorna. Arrangören hade gjort ett utomordentligt arbete med utmärkning, ata-band och skisser så de flesta hittade runt de trixiga proven.
Från de första 4 SP meddelades att det i Grupp H rådde "Storm-varning". Bröderna Storm, Stenungsunds MK, Peugot 205, ledde klassen med 1 sek tillgodo på Gunnar Bäck. Efter Sp 4 mojnade det tyvärr i Peugot-motorn så till den milda grad att Storm-pojkarna fann det för gott att kasta in handuken.
När ekipagen återvände till *-tidsvila var ställningen inte helt oväntat att Nilsby-Janne i M3:an var klart snabbast, 8 sek, framför en räcka av jämna ekipaget. Tvåorna leddes av Svein Lundh, som för övrigt saknade just 2:ans växel, tätt följd av Gunnar Bäck och K-G Ryrlén.
Efter lite terapi, de tävlande bjöds på möjligheten att titta på varandra då SP 6/12 gick ett litet stycke från Parc Fermé, startade varv 2 med idealiska förhållanden och torra vägbanor.
Andra varvet bjöd inte på några sensationer utifrån resultatlistan utan positionerna cementerades med BMW i topp, så Nilsby-Janne kunde inkassera sin 3:dje raka seger i Vänersborg. Den av 2:or förbannade Svein Lundh kom återigen på 2:a plats för 2:a året i rad och dessutom saknade han 2:ans växel under större delen av tävlingen. Svein´s BDA-kompis K-G Ryrlén lade beslag på 3:dje plats. Sex sek utanför pallen men på 1:a plats i Grupp H kom Gunnar Bäck med sin Toyota Starlet.
Veteranklassen togs hem av Dals MK Per-Åke Forsman/Ted Wrisman i en brunstigt brölande BMW 2002, detta ekipaget hade också störst marginal till klasstvåan, men de skumögda "Veteran-farbröderna" hade kanske satsat på sovmorgon istället för morgonpromenader runt SP för att bekanta sig med svårigheterna.
VOC-Elit/Ekonomi A vanns av snyggt åkande Oscar Norlin, Säffle MK, före Christer Holm, Älvbygdens MK. Christer ses ju vanligen i en Grus-Volvo av avsevärt "argare" slag så placeringen måste anses som förträfflig. Anders Nilsson Bengtsfors MK vann Gr.H B-förare och placerade sig på en hedrande total 7:de plats, vilket motsvarade 4:de av alla Gr. H
Publiken gladde sig åt både det fina vädret och den trevliga tävlingsformen, förare/kartläsares prestationer uppskattades (tyvärr på alltför nära håll på vissa ställen) efter varje ekipages förmåga och förutsättningar. Allra mest kanske publiken uppskattade att det på den här tävlingen fanns bilar som avgjort LÄT som tävlingsbilar !
BMW:s M3-sång lämnar få motorentusiaster oberörda, Toyota Starlet-musik toppat med vassa BDA-Escorter !! Detta var en fest för motoröron !!
Medelhastighet över tävlingens 12 sträckor för de snabbaste ekipagen var imponerande 66 km/tim. Detta inkluderar alltså 12 start och 12 stopp !!
Utanför det ordinarie programmet avgjordes tävlingarna:
"Mest förvånande"
Att Bengtsfors MC fick in 2 ekipage bland de 7 första, då det i Bengtsforstrakten nästan inte finns några vägar med asfalt kvar på . I alla fall inte i den form som vanligtvis benämns asfalterade vägar.
"Lönsammast för arrangören"
Veteranfarbröderna som hellre fikade än besiktigade banan
"Mest välkomna"
Sugmotorer med 4-ventiler/cylinder
"Läckrast ljud"
Oavgjort mellan Svein Lundh/K-G Ryrlén BDA och Nilsby-Janne´s M3:a
Andra förslag kan sändas till inax@telia.com
Totalt
1) Jan-Erik 'Nilsby-Janne Jansson, Munkfors MC, BMW M3, 13.17
2) Svein Lund, NAF Fredrikstad, Ford Escort BDA, 13.31
3) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort BDA, 13.40
4) Gunnar Bäck, Bengtsfors MC, Toyota Starlet, 13.46
5) Mikael Nilsson, Taxinge MK, Toyota Starlet, 13.54
6) Björn Bäckström, Botkyrka MK, Opel Kadett, 13.57
7).Anders Nilsson, Bengtsfors MC, Ford Escort RS 2000, 14.02
8) Johan Rylander, SMK Trollhättan, Ford Escort RS 2000, 14.04
9) Claes Andersson, SMK Eksjö, Opel Ascona, 14.06
10) Håkan Johansson, Vänersborgs MK, Ford Escort, 14.06
Klassiska/Veteran 66-74
1). Per-Åke Forsman, Dals MK, BMW 2002, 14.27
2) Arne Johansson, Vara MK, Ford Escort Mk l, 15.46
3) Peter Johansson, Säffle MC, Volvo Amazon, 18.01
4) Bo Axelsson, Göteborgs MF, Porsche 911, 20.50
Mikael Andersson, Säffle MC, Volvo 142, Brutit
Jonny Isaksson, MK Team Treske, Volvo 142, Brutit
VOC Elit / A förare Ekonomi
1) Oscar Norlin Säffle MC, Volvo 244, 14.52
2) Christer Holm, Älvbygdens MK, Volvo 242, 15.06
3) Kurt Persson, SMK Trollhättan, Volvo 242, 15.11
4) John Edlund, Dals MK, Volvo 244, 15.11
5) Tommy Möller ,Säffle MC, Volvo 240, 15.14
6) Jörgen Sundström, Vara MK, Volvo 242, 15.36
7) Calle Lindén, SMK Trollhättan, VW Golf, 16.16
8) Urban Andersson, Stenungsunds MS, Volvo 242, 16.20
9) Anders Olsson, Vänersborgs MK, Volvo 244, 16.25
10) Peter Johansson, Falkenbergs MK, Volvo 244 GLT, 16.28
A förare
Grupp H
1) Gunnar Bäck, Bengtsfors MC, Toyota Starlet, 13.46
2) Mikael Nilsson, Taxinge MK, Toyota Starlet, 13.54
3) Björn Bäckström, Botkyrka MK, Opel Kadett, 13.57
4) Claes Andersson, SMK Eksjö, Opel Ascona, 14.06
5) Håkan Johansson, Vänersborgs MK, Ford Escort, 14.06
6) Sten Larsson, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 14.23
Thomas Lennstrand, Kullings MS, Ford Escort, Brutit
Glenn Ström, SMK Trollhättan, Volvo 940 Evo, Brutit
Lars Storm, Stenungsunds MS, Peugeot 205, Brutit
Grupp A & N < 2000
1) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306, 14.19
B förare
Grupp H Special
1) Jan-Erik 'Nilsby-Janne Jansson, Munkfors MC, BMW M3, 13.17
2) Svein Lund, NAF Fredrikstad, Ford Escort BDA, 13.31
3) Klas-Göran Ryrlén, Vänersborgs MK, Ford Escort BDA, 13.40
Ekonomi
1) Jörgen Welander, Vänersborgs MK, VW Golf Mk 2, 14.51
2) Fredrik Engelbrektsson, Lidköpings MSF, Saab 99, 15.12
3) Pär Karlsson, Lidköpings MSF, Saab 99, 15.15
Grupp H
1).Anders Nilsson, Bengtsfors MC, Ford Escort RS 2000, 14.02
2) Johan Rylander, SMK Trollhättan, Ford Escort RS 2000, 14.04
3) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 14.18
4) Per-Erik Johansson, Vänersborgs MK, Opel Kadett GTE, 14.18
5) Thor Atle Lundsrud, NMK Trögstad, Ford Escort, 14.20
6) Knut Hermansen, NAF Övre Östfold, Opel Ascona B, 14.25
7) Peter Johansson, Skövde MK, Toyota Starlet, 15.12
C förare
VOC / Ekonomi
1) Per Palmén, Kulings MS, Volvo 244, 15.10
2) Stefan Olofsson, Skövde MK, Volvo 242, 15.51
3) Håkan Persson, Vara MK, Opel Ascona B, 15.59
4) Janne Wennersten, SMK Trollhättan, Volvo 242, 16.05
5) Martin Edlund, SMK Trollhättan, Volvo 244, 16.07
6) Jan Modig, Kullings MS, 16.09
7) Mikael Johnsson, Alingsås MK, VW Golf, 16.17
8) Johnny Larsson, SMK Trollhättan, Opel Ascona, 16.42
9) Anders Kärnede, Älvbygdens MK, Volvo 244, 17.24
Tomas Lidén, SMK Trollhättan, Audi 80 GT, Brutit
Markus Johansson, Dals MK, Opel Kadett, Brutit
49. Mikael Andersson, Kullings MS, Opel Ascona B, Brutit
Grupp H
1) Morgan Larsson, Dals MK, Ford Escort, 14.17
2) Johan Karlsson, Göteborgs MF, Volvo 242, 14.31
3) Björn Karlsson, Laholms MK, Opel Ascona, 14.35
4) Rune Sildvedt, NMK Trögstad, Toyota Corolla, 14.36
5) Mats Årebrink, Göteborgs MF, Volvo 242, 14.53
6) Stefan Grönberg, Dals MK, Opel Ascona, 14.55
7) Krister Dahlberg, Kullings MS, Volvo 242, 14.58
8) Jonas Wiklund, Älvbygdens MK, Volvo 242, 15.00
9) Jörgen Lans, Falköpings MK, Saab 99, 15.24
10) Daniel Gustavsson, Älvbygdens MK, Volvo 242, 15.27
11) Reine Tobiasson, SMK Trollhättan, Opel Ascona, 15.29
Inbjudan och tilläggsregler
Tävlingen anordnas i full överenskommelse med FIA:s internationella och Svenska Bilsportförbundets nationella tävlingsbestämmelser samt dessa tilläggsregler.
TÄVLINGSARRANGÖR: Vänersborgs Motorklubb, Box 331, 462 24 Vänersborg
ORGANISATIONSKOMMITTÉ /TÄVLINGSLEDNING:
Ordf/tävlingsledare Håkan Skött, Lilla Lund 234, 468 90 Vargön tel 0521-22 20 86, 070-6671933
Bitr. tävlingsledare Lars Wassén, Vassända Skattegård 175, 462 93 Vänersborg, tel 0521 - 181 28.
Banchef Reidar Mars, Muraregatan 4, 460 64 Frändefors, 0521-402 46.
Säkerhetschef Johan Ekström, Marierovägen 10, 462 37 Vänersborg, tel 0521-647 48.
Sekreterare Tomas Björk, Örnvägen 48, 468 33 Vargön, tel 0521-22 16 82, 070-691 92 70
Teknisk chef Mikael Bjärle, Lextorpsvägen 35 461 63 Trollhättan
Pressvärd Sven Wassén, Smygevägen 23, 462 40 Vänersborg, tel 0521-671 62
DOMARE:
Domarordförande C-G Larsson, Lunnevägen 19, 461 44 Trollhättan, tel 0520-343 11
Domare Anders Gabrielsson, Ekvägen 14 666 31 Bengtsfors, tel 0531-611 17
Teknisk kontrollant Tord Hallén, Box 14, 465 21 Nossebro, tel 0512-500 20
TÄVLINGENS ART: Rallyspecial på enbart asfalt. Längd 47,8 km varav 15,4 km SP fördelade på 6 st SP, vilka körs 2 gånger. Ej noter.
START OCH MÅLPLATS: Restad Gård, Vänersborg. Telefon tävlingsdagen 0521 - 606 20.
BESIKTNING OCH SLÄPVAGNSPARKERING: Svensk bilprovning, Vänersborg. Pilat från infarterna till Vänersborg. Besiktningstider, samt parkeringplats för kärror meddelas i startbekräftelsen.
BANANS OFFENTLIGGÖRANDE: Banan offentliggörs tävlingsdagen kl 0800 vid startplatsen. All träningskörning är förbjuden såväl före som efter tävlingen.
FÖRSTA START: Första start sker från Restad Gård kl 1100. Med 2 min startmellanrum.
SLUTBESIKTNING OCH PARC FERMÉ: Slutbesiktning sker efter målgång vid Restad Gård, därefter parkeras bilarna på angiven plats.
RESULTATLISTA: Resultatlista anslås 30 minuter efter avslutad klass. Dock senast 60 minuter efter avslutad tävling. Totalresultatlista anslås senast 60 minuter efter avslutad tävling.
DELTAGARANTAL OCH GALLRINGSMETOD: Deltagarantalet är begränsat till 80 startande.
1. Komplett skriftlig anmälan. 2. Deltagare i Västsvenska rallyserien. 3. Poststämpelns datum.
DELTAGARE: A, B, C-förare.
BILKLASSER OCH STARTORDNING: Klassiska/Veteran, Gr A och N upp till 1600 cc Volvo Original/Ekonomi Gr A och N 1601-2000 cc Grupp H Grupp H Special
REKLAM: Arrangören kommer att utnyttja sin rätt till reklamplats. Ingen annan reklam får finnas på framskärmar , framdörrar och motorhuvens lodräta sidodelar. Friköp kan ej ske.
LAGTÄVLING: Tävlingen ingår i Västsvenska rallyserien och följer dess regler.
UTRUSTNING: Endast klassade sommardäck.
ANMÄLNINGSAVGIFTER, EFTERANMÄLAN Förare 450:-. Telefon och efteranmälan 100:-, tillägg om: den godtages. Betalas på tävlingsdagen.
ANMÄLAN: Skriftlig anmälan skall vara tävlingsledningen tillhanda senast fredagen den 13 oktober kl 18.00, under adress: Vänersborgs Motorklubb, Box 331, 462 24 VÄNERSBORG.
AVLYSNING: Tävlingen kan med domares medgivande avlysas om Ej minst 45 anmälningar kommit vid anmälningstidens utgång, vid förbud från markägare eller annan force majeure.
SÄRSKILJNING: Vid lika sluttid avgör bästa tid på SP 1. Vid lika tid även där avgör bästa tid på SP 2 o s v
PRISER: Hederspriser till en per påbörjad fyrtal startande i varje klass. Prisutdelning sker klassvis efter varje avslutad klass. Totalpriset delas ut efter samtliga klassers avslutande. Ej avhämtade priser tillfaller arrangören.
VANDRINGSPRIS: TOYOTA CUP VPR Poäng beräkning i Toyota Cup VPR sker efter förutbestämda regler.
ÅTERBUD TÄVLINGSDAGEN Återbud tävlingsdagen görs på telefon: 0521-606 20.: Återbud som ej kommit tävlingsledningen till känna fredag den 20 oktober debiteras med 200 kronor, återbud tävlingsdagen debiteras med hel startavgift.
FÖRFRÅGNINGAR: Vänersborgs MK, Tisdagar mellan kl 1800-2000. tel 0521-606 20, övriga tider hänvisas till tävlingsledningen.
Deltagandet sker på den tävlandes egen risk. FIA;s, SBF, Vänersborgs MK, tävlingsledningen och dess funktionärer frånsäger sig allt ansvar för under tävlingen inträffade skador, olycksfall och dylikt.
Välkomna
Vänersborgs MK/Organisationskommittén
www.motorsportivarmland.nu