ÖPPNA GÖTALANDSCUPEN OCH SYDSVENSKA DM-SERIEN I RALLYCROSS
arrangeras av Göteborgs, Smålands, Södra, Västra och Östergötlands Bilsport-förbund. Administrationen sköts av Götalandscupens styrelse.
Huvudsyftet med ÖPPNA GÖTALANDS CUPEN OCH SYDSVENSKA DM-SERIEN I RALLYCROSS är att främja återväxten inom rallycross sporten.
1 TÄVLINGSUPPLÄGGNING
Öppna Götalands cupen och DM-serien körs i en serie om sex(6) tävlingar för klass 1 och 2. Klasserna 3, 4, 5 och 6 kör nio(9) tävlingar. För korande av Cup mästare räknas samtliga tävlingar. Distrikts mästare koras enligt varje distrikts bestämmelse.
Götalands cup mästare koras i samtliga 6 klasser.
2 TILLÅTNA BILAR
Enligt RC-reglementet klasserna Super Nationell, Grupp A, Grupp N, Sport samt klass 2 enligt tekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och Öppna Götalands cupen i Rallycross 2001 (se bilaga), klass 4 enligt tekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och Öppna Götalands cupen i Rallycross 2001(se bilaga) och klass 5 enligt tekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och Öppna Götalands cupen i Rallycross 2001(se bilaga).
3. DELTAGARE
Tävlingarna är öppna för förare med giltig licens, även juniorer.
Krav på körkort finns ej för innehav av förarlicens.
4. ANTAL STARTANDE
Samtliga i tid anmälda förare deltar i lottningen.
Förare anmälda i tid och anslutna till något av de fem distrikten får ej gallras bort, ej heller förare med poäng i Öppna Götalands cupen.
5. ANMÄLAN
Anmälan skall vara arrangör tillhanda enligt vad som anges i tävlings inbjudan.
Arrangör får ej sätta sista anmälnings dag tidigare än fjorton (14) dagar före tävlingsdag.
EFTERANMÄLAN ENL. TÄVLINGSINBJUDAN. EFTERANMÄLNINGSAVGIFT FÅR EJ UTTAGAS.
Tävlingsnummer SKALL alltid anges på anmälan
Förare får endast tävla i En klass och med En bil vid varje tävling.
OBS! Om två förare delar bil skall två anmälningsblanketter insändas till arrangören, tydligt märkta med 1:e respektive 2:e förare.
Det är den tävlandes skyldighet att se till att rätt tävlingsnummer är placerat på bilen, så att missförstånd ej kan uppstå.
6. FÖRARSAMMANTRÄDE
Anmälan om delad bil kan i undantagsfall meddelas vid förarsammanträde. Detta gäller då en förares bil blivit obrukbar vid träningen och ej kan repareras i tid.
7. TRÄNING
3 varv varav 2 är obligatoriska. Ej tidsträning.
8. TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
8:1 Klass indelning
Klass 1: Super Nationell.
Klass 2: Super Nationell ej överstigande 2400 cc.
Klass 3: Fri klass (samtliga registreringsbesiktade RC-bilar enligt punkt 2).
Klass 4: Super Nationell ej överstigande 2150 cc.
Klass 5: Super Nationell Veteran
Klass 6: Juniorer (15 till och med 20 år och bilar 1400cc &endash; 2150cc (klass 4)).
8:2 Kval
Klasserna tävlar var för sig.
Tävlingarna genomförs med 3 förlottade kvalomgångar om fem eller sex bilar på ett led. Varje förare deltager i tre kvalomgångar. Där efter körs finaler. För inplacering i final räknas de två bästa platssiffrorna av tre körda kvalomgångar.
Kvalomgångarna genomförs klassvis.
Arrangören bör ta hjälp med lottningen av Götalands cupen (Sven-Åke Gustafsson).
Målgång kvalheat:
När segraren passerar mållinjen och blir avflaggad, skall alla förare som kommer efter avflaggas oavsett antal genomförda varv. Endast de förare som når målet och blir avflaggade med fastställt antal varv erhåller godkänd tid, övriga räknas som brutna.
Om det är för stora startfält kan arrangören i samråd Med Götalands cupens styrelse ändra antalet kvalomgångar.
Förare med snabbaste tid i respektive kvalomgång erhåller platssifra 1, näst snabbaste 2 osv., platssifrorna utdelas klassvis.
8:3 Finaler
A-final köres då det finns minst 5 kör dugliga bilar kvar i klassen.
B-final köres då det är över 15 startande i klassen.
C-final köres då det är över 20 startande i klassen
Om arrangören vill genomföra B eller C finaler vid lägre antal startande än enligt ovan angivet gäller ej runer up och arrangören står för ev. priser i dessa finaler.
Runner up tillämpas.
Till A-final går förare med de fem sammanlagt lägsta platssiffrorna samt segraren i B-finalen.
Till B-final går förare med de där näst 5 lägsta platssiffrorna samt segraren i C-finalen.
Till C-final går förare med de där näst 6 lägsta platssiffrorna.
Vid lika platssiffra avgör snabbaste tid i någon av omgångarna.
Start uppställning i finalerna sker på ett led, förare med lägsta platssifra väljer startspår först.
8:4 Tjuvstart
Kval: Omstart samt 10 sek tillägg för den tjuvstartande (endast en kan dömas för tjuvstart).
Final: Omstart.
9. DÄCK
Klasserna 1, 2, 3 och 5 enligt tekniskareglementet Super nationell punkt T2.1 (fabrikat fritt).
Klasserna 4 och 6 regumerade klassade rallydäck enligt lista A1 och 2, lista B1 och 2 år 2001 med ett max pris av 750 kr. (Listorna rekvireras från Bilsport-förbundet)
Ingen form av däckvärmning är tillåten.
10. POÄNGBERÄKNING
Följande poängberäkning gäller i DM och Cup. Från första plats: 20 poäng, 17, 15, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, och 1 poäng.
För att erhålla poäng i DM och Cup måste två godkända tider presterats.
11a. PRISBEDÖMNING.
Samtliga förare som startar i tävlingen skall medtagas i resultatlistan.
Förare som kvalificerat sig till final, men ej startar placeras sist i sin final.
Heatresultat och resultatlista anslås på, i tävlingsinbjudan angiven plats.
Resultatlista sammanställs av respektive arrangör och sändes till samtliga deltagare deras klubbar, distrikt och sponsorer. Även distriktens kontaktmän skall tillsändas resultatlista.
12. SLUTSTÄLLNING I ÖPPNA GÖTALANDS CUPEN
Se punkt 1.
Vid lika poäng avgör placeringen i årets sista tävling.
För sammanställning av DM och Cup ansvarar styrelsen för Öppna Götalands cupen.
Dessa distribueras av distriktens kontaktmän.
13. TÄVLINGSNUMMER
Fasta startnummer gäller för hela serien. Placering och utformning enligt RC-reglementet. (Numret på främre dörrarna och förarnamnet på bakre sidorutorna.)
Tävlingsnumret skall vara anbringat på bilen vid besiktningen.
Tävlingsnummer enligt följande fördelning:
Klass 1 101 &endash; 199
Klass 2 201 &endash; 299
Klass 3 301 &endash; 399
Klass 4 401 &endash; 499
Klass 5 501 &endash; 599
Klass 6 601 &endash; 699
Tävlingsnummer erhålls endast av Lennart Nilsson tel. 042-51994.
OBS! FÖRE ANMÄLAN TILL DIN FÖRSTA TÄVLING. Måste DU ringa och få dig tilldelad startnummer för säsongen 2001. Glöm ej att uppge klass samt lämna din adress dit du vill att resultatlistan skall sändas.
Startnummer SKALL alltid anges på anmälan.
Vid den första tävlingen erhåller du siffror och bakgrund till en kostnad av 150 kronor (engångs kostnad).
14. REKLAM
Om sponsoravtal finns med sponsor/sponsorer för Cupen skall dennes/deras reklamlogo anbringas väl synligt på tävlingsbilen för att erhålla poäng i cupen. Det åligger föraren att tillse att denna reklam finns på bilen, annars inga cup poäng.
15. STARTAVGIFT
Startavgiften är fastställd till 550 kronor. Halva avgiften återbetalas om förare kör sönder under träning och EJ kan ställa upp i tävlingen.
Av startavgiften skall arrangören till Öppna Götalands cupen betala 190 kronor till administrativa kostnader för serien, priser i deltävlingarna, slutpriser och stipendier till juniorerna (50 kr från startavgiften och 50 kr från nummer försäljningen). Detta betalas tävlingsdagen till representant för Öppna Götalands cupen.
16. PRISER
Hederspriser tillhandahålls av Götalands cupen (endast ett pris per finalist).
Arrangören skall utdela blommor till 1:an, 2:an och 3:an i varje final. (Bekostas av arrangören.)
Priser för Götalandscupen utdelas vid ett höst möte.
17. DM-TECKEN
DM-tecken utdelas enligt respektive SDFs beslut.
18. ÅTERBUD
Återbud skall meddelas respektive arrangör senast 24 timmar före tävlingens början på telefon som anges i tävlingsinbjudan eller startbekräftelse.
19. REGELTOLKNING
Regeltolkningar avgörs av Götalands cupens styrelse.
20. ANSVAR
Deltagande i tävlingen sker på den tävlandes risk. FISA Svenska Bilsportförbundet, Distriktsförbunden, Öppna Götalands cupens styrelse, arrangören och dess tävlingsledning samt alla funktionärer från säger sig allt ansvar för under tävlingen inträffade skador, olycksfall eller dylikt.
21. BESTRAFFNINGAR
Förare vars bil vid eventuell efter kontroll ej uppfyller de tekniska bestämmelserna för berörd klass kan förlora samtliga erhållna cup poäng fram till kontroll tillfället.
22. INSTÄLLA TÄVLING
Beslut om inställning av cuptävling tas av Götalands cupens styrelse efter förslag från arrangör och domare.
23. UPPLYSNINGAR
Upplysningar om detta reglemente fås via distriktens kontaktpersoner i rallycross.
24. TÄVLINGAR 2001
28 april
Falköpings MK
Klass 1 - 6
5 maj
Skene MS
Klass 1 - 6
19 maj
Borås MK
Klass 3 - 6
9 juni
Norrköpings MK
Klass 1 - 6
11 aug
Jönköpings MK
Klass 3 - 6
18 aug
Fjärås MK/Kungsbacka MA
Klass 1 - 6
8 sept
Finnskoga MK
Klass 1 - 6
22 sept
MK Team Westom
Klass 1 - 6
25. ADRESSER
Arrangörer 2001: Kontaktman:
Borås MK Bertil Kronqvist tel. 033-24 10 79, 070-339 92 13.
Box 55099
504 03 Borås
Falköpings MK Pia Gustafsson tel. 0511-37 53 57
Box 111
521 02 Falköping
Finskoga MK Morgan Östlund tel. 0564-410 05
Motorstadion
680 65 Höljes
Fjärås MK/Kungsbacka MA Bo Nordefjäll tel. 0300-778 47
Brogården 8087
434 98 Kungsbacka
Jönköpings MK Björn Faugstadmo tel. 036-12 71 91
Box 129
551 13 Jönköping
MK Team Westom, Arvika Anders Gustafsson tel. 0570-184 73
Box 285
671 27 Arvika
Norrköpings MK Sievert Lindqvist tel. 011-531 11
Box 6033
600 06 Norrköping
Skene MS Benny Isberg tel. 0320-807 04
Box 2114
511 02 Skene
Tomelilla MK Evy Gustafsson tel. 0451-151 46, 0417-124 53
Svampabanan
273 97 Tomelilla
Götalands cupens styrelse:
Sievert Lindqvist ordf., kontaktman Östergötland 011-531 11+fax 070-577 09 65
Box 6051,
600 06 Norrköping
Kenneth Karlsson sek., förarrep. 018-46 81 43+fax 0708-21 87 30
Box 163,
751 04 Uppsala
Roland Appelskog kassör 013-23 81 40
Bo Karlsson tekniker, kontaktman Göteborg 0300-298 72, 070-467 04 87
Övre Åsvägen 8, 439 37 Onsala
Lennart Nilsson kontaktman 042-519 94, 042-571 72 fax
Blekingeg. 37, 265 31 Åstorp SödraLennart Engelbrekt kontaktman Västra 0590-123 60+fax, 070-206 36 36
Polhemsg.17 682 00 FilipstadUlf Gustavsson förarrep 0340-65 50 54, 0340-65 66 86 fax, 0708-86 05 90
Ringv., 430 31 Åsa.Sven-Åke Gustafsson kontaktman Småland, resultat cup/DM 036-17 45 90+fax, 070-637 73 52
Törnrosg. 75, 554 57 Jönköping
E-post svenake.gustafsson@swipnet.seTekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och
Öppna Götalands cupen i Rallycross - Klass 1, 2001Reglemente:
Bilen skall vara grundhomologerad i Grupp 1, 2 eller Grupp N/A eller av SBF nationellt homologerad och som modifierats enligt dessa bestämmelser. Homologeringen får inte ha upphört av annat skäl än åldersskäl. Endast bil med helt täckt karosseri är tillåten.
Grupp N/A bil överensstämmande med homologeringshandling utfärdad 1982-01-01 eller senare får förses med motor som har fler än två ventiler/cylinder, om detta finns angivet i bilens homologeringshandling.
Fr.o.m. 1 januari 1998 får även bilar och motorer i ST (Super Touring), C2 (Super Touring motorer), C1 (Endast motorer) användas i klass Super Nationell. Detta gäller grundhomologeringen, ej några tillägg. I övrigt skall SBF gemensamma tekniska regler följas utan undantag.
.Tekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och
Öppna Götalands cupen i Rallycross - Klass 2, 2001Syfte och Bakgrund:
- Möjliggöra tävlande i Rallycross på lågprisnivå för att främja återväxten inom sporten.
- Vara ett naturligt "trappsteg" mellan Folkrace och Rallycross-Super Nat. Då dagens "kliv" uppfattas av många som alltför stort.
Reglementet:
Enligt tekniskt reglemente för Rallycross Super Nationell, men med följande undantag:
Art 3.1
Motor Maximalt 2400cc. Ventilteknik och cylinderantal fritt. Förbud mot tilläggs homologerade toppar. Motorblock skall härstamma från bil som är eller varit homologerad, men behöver inte vara av samma varumärke som bilens kaross. Ingen överladdning tillåten.
I samband med tävlingsbesiktning skall en hård bedömning tillämpas vad gäller bilarnas skick, ex. reparationer av eventuella skador från föregående tävling. Detta för att få bort "skrotbilsstämpeln" på bilarna och för att bilarna ska se ut som de tävlingsbilar de är.
Kontaktman tekniska frågor: Bo Karlsson Onsala tel. 0300-29872.Tekniskt reglemente för Sydsvenska DM-serien
och Öppna Götalands cupen i Rallycross klass 4, 2001Syfte och bakgrund:
Möjliggöra tävlande i Rallycross på lågprisnivå för att främja återväxten inom sportgrenen.
Vara ett naturligt trappsteg mellan folkrace och rallycross super nationell som idag anses för stort p.g.a. ständig utveckling av bilar och motorer.
Den nya klassens reglemente är utformat så att totalkostnaden för bilen hålls på en låg nivå. När det gäller säkerheten skall den vara samma som i övriga Rallycrossklasser.
REGLEMENTE:Enligt tekniskt reglemente för Rallycross super nationell, men med följande undantag.
Motor volym maximalt 2150 cc. Max 2 ventiler per cylinder. Cylinderantal fritt. Toppen får fritt bearbetas, byte till större ventiler tillåtet - inget material får tillföras. Förbud mot tilläggs homologerade toppar. Om insprutning monteras får endast orginalinsprutning till motorn användas. Motorblock skall härstamma från bil som är eller har varit homologerad, men behöver inte vara av samma varumärke som bilen kaross. Ingen överladdning tillåten. I övrigt får bilen utrustas med max 20 poäng enligt bifogade poängsystem.
DÄCK:
Regumerade klassade rallydäck enligt lista A1 och 2, lista B1 och 2 år 2000 med ett max pris av 750 kr. (Se bifogade listor)
All utrustning enl. verkstadshandbok som finns till resp. bilmodell får användas.
I samband med Registreringsbesiktning skall besiktningsmannen se till att bilen hamnar i rätt klass. Dyra bilar som överensstämmer med reglementet för super nationell skall hamna i klass 1 och 2.
I samband med tävlingsbesiktning skall en HÅRD bedömning tillämpas vad det gäller bilarnas skick, skador från tidigare tävlingar skall vara lagade och målade. Bilarna skall se ut som de rallycrossbilar de är.
Kontaktman tekniska frågor: Bo Karlsson Onsala tel. 0300-29872.
BESIKTNINGSPROTOKOLL
KLASS 4 2001, super nat under 2150 cc.
VARJE FÖRARE ÄGER RÄTT ATT UTRUSTA SIN BIL MED MAX 20 POÄNG ENLIGT NEDANSTÅENDE POÄNGSYSTEM.
1:3 Hjulhus
ombyggda 5 poäng ÉÉÉÉ..
2:2 Fjädring
Axlar - flyttade 10 poäng
Fyrlink - stag 10 poäng
Wattlänk 10 poäng
Fjäderben original 0 poäng
ställbara 10 poäng
Fjäderbenstorn original 0 poäng
ombyggda 5 poäng
Stötdemparhorn original 0 poäng
ombyggda 5 poäng
5:1 Styrinrättning
Kort styrväxel 5 poäng
Används stötfångare skall dessa vara orginal.
Bromsar skall vara original även handbroms om sådan finns.
All utrustning enligt verkstadshandbok får användas
Växellåda omdrevad 10 poäng
Diffbroms/diffspärr (även original monterad) 10 poäng
Växellåda typ dogring 20 poäng
Bakaxel/slutväxel
Ändrad utväxling 10 poäng
Diffbroms/diffspärr 10 poäng
Datatändning 20 poäng
Summa poäng ÉÉÉÉ..ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ
Besiktningsman
ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ Klass ÉÉÉÉ..
Förare
All regeltolkning avgörs av Götalandscupens styrelse. MAX 20 POÄNG
Åtgärdat datumÉÉÉÉ
ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ. ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ
Underskrift förare Underskrift besiktningsman/stämpel
Tekniskt reglemente för sydsvenska DM-serien och Öppna Götalands cupen i Rallycross -
Klass 5, Super Nationell Veteran 2001REGLEMENTET:
Enligt gällande tekniskt reglemente för Rallycross Super Nationell, men med följande undantag:
BILAR:
Årsmodell 1971 eller äldre.
MOTOR:
Motorvolym max 2400cc.
Motorblock skall vara av samma typ som bilen homologiserats med, men får fritt bearbetas
Toppar skall vara av samma typ och material som bilen grundhomologiserats med, får fritt bearbetas, tillföras material och större ventiler.
Vevaxlar fritt.
Cylindrar lösa cylindrar till luftkylda motorer är fritt.
FÖRGASARE:
Fritt, dock ej insprut om inte detta är standard i motorns orginalutförande.
TÄNDNING:
Fördelare skall finnas om detta är standard i motorns orginalutförande, brytare får ersättas till brytarlöst system.
Databaserade tändningssystem är ej tillåtna.
BROMSAR:
Ok, skivor och nav skall vara av magnetiskt material.
VÄXELLÅDA:
Sekventionell växellåda, samt spakställ med sekventionella lägen är ej tillåtet.
www.motorsportivarmland.nu