GOTLANDS MF
Rally Gotland
27-28 april 20001


Volvo Original Cup Antal startande: 15
1 Henrik Andersson Säffle MC Volvo 242, 56,00
2 Hans-Erik Weng Säffle MC Volvo 240, 56,35
3. Ralf Larsson Kullings MS Volvo 240, 56,35
4 Christer Johansson Årjängs MK Volvo, 56,41
5 Peter Lundell Tomelilla MK Volvo 244, 57,04
6 Peder Ökseter NMK Elverum Volvo 244, 57,59
7. Jochen Walther MSC Ramberg Volvo 740, 58,15
8. Per-Henrik Hedberg SMK Söderhamn Volvo 240, 58,17
9 Urban Andersson Stenungsunds MS Volvo 242, 59,24
10 Conny Larsson Mälaröarnas MK Volvo 242, 60,13
11 Daniel Lundberg Skepptuna MK Volvo 244, 60,21
12 Nils J. Foghagen Skepptuna MK Volvo 242 61,37
13 Leif Persson Laxå MK Volvo 244, 63,55
Anders Eriksson Hällefors MK Volvo 240
Magnus Mellqvist SMK Söderhamn Volvo 242

A-Förare Gr E Antal startande: 1
1 Leif Holmström Gotlands MF BK Volvo 244 GL 59,43

B-Förare Gr E Antal startande: 2
Ronnie Buskas Gotlands MF BK VW Jetta CL
Ove Pettersson Gotlands MF BK Mazda 626 GT

C-Förare Gr E Antal startande: 18
1 Jonas Edwardsson MK Gutarna VW Golf 58,21
2 Michael L Boberg Gotlands MF BK VW Golf 59,15
3 Hannu Kiivinen Mälaröarnas MK Saab 99, 60,06
4 Johnny Gahne Gotlands MF BK Opel Ascona 61,20
5 Michael Lundgren Mälaröarnas MK Opel Ascona B 62,00
6 Håkan Steen Gotlands MF BK Volvo 242, 62,55
7 Peter Wahlgren MK Gutarna Audi 80 LS 63,25
8 Hasse Smedberg MK Gutarna Volvo 142, 63,53
9 Dan Widegren Gotlands MF BK Volvo 360, 64,02
10 Mikael Johansson Rosendals MK Volvo 244 GL 64,08
11 Luis Benitez Gotlands MF BK Mazda 323, 64,33
12 Mattias Barman Gotlands MF BK Opel Ascona B 66,59
Andreas Nyman Gotlands MF BK VW Golf 1
Johan Nilsson Gotlands MF BK VW Golf GLS
Sven-Olov Hansson Gotlands MF BK VW Golf GLS
Mattias Thurgren Gotlands MF BK VW Golf
Glenn Wahlund Skepptuna MK SAAB 99
Ewa Rasmussen Gotlands MF BK Toyota Starlet

A-Förare Gr A 0-2000 Antal startande: 6
1 Mikael Eriksson Skepptuna MK Ford Escort 51,59
2 Mathias Waldegård MK Rimo Nissan Sunny 53,07
3 Johnny Ericsson Mälaröarnas MK Peugeot 306, 63,33
Stig Björkman Borlänge MK Honda Civic
Leif Appelblad Västerås MS Peugeot 309 GTi
Olli Junttila Team Skogsåkarna Toyota Starlet

A-Förare Gr A >2000 Antal startande: 8
1 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica 49,29
2 Kjell Hansson Haninge MK Subaru Impreza 49,56
3 Jan Söderberg Mälaröarnas MK Mits. EVO6, 52,42
4 Peter Lindström Värmdö MK Subaru Legacy 53,54
Petri Väätänen Haninge MK Subaru Impreza
Yngve Käller SMK Hälsinge Ford Escort 4X4
Björn Jacobson Värmdö MK Subaru Legazy
Håkan Hjort SMK Karlskoga Mazda 323 4WD

A-Förare Gr N 0-2000 Antal startande: 4
1 Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza 53,51
Tobias Gyllström Kolsva MS Renault Clio Sp
Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra
Arne Göthe SMK Gävle Peugeot 306 GTi

A-Förare Gr H 4 WD Antal startande: 10
1 John Karlsson Taxinge MK Ford Esc. Cosw. 50,33
2 Jonas Wigren SMK Valdemarsvik Mitsub. Galant 50,50
3 Kjell-Åke Borgström Hofors MS Mits. Gal. VR4 52,34
4 Tobias Johansson Ludvika MS Audi 80, 53,58
5 Peter Dahlgren Huddinge MK Mazda 323 GTR 55,14
Mats Jonsson SMK Uppsala Mits. Lancer
Stefan Pettersson Gotlands MF BK Mazda 323 4WD
Jan Westlund MK Kopparberg Audi S2
Pär Dawson SMK Uppsala Mazda 323
Joakim Norén Linköpings MS Mits. L. EVOIII

A-Förare Gr H Antal startande: 21
1 Carina Hermansson Skepptuna MK Toyota Corolla 51,11
2 Håkan Långkvist Fagersta MK Volvo 240, 51,55
3 Lars-Åke Hägglund Gotlands MF BK Ford Sierra 52,54
4 Anders Hultberg Gotlands MF BK Ford Escort 53,45
5 Mats Eriksson Haninge MK Ford Escort 54,01
6 Mats Bäck Säters MK Opel Ascona 2,4, 54,13
7 Roger Ingvarsson Östhammars MK Volvo 240, 55,10
8 Tore Wilén Vallentuna MK Opel Ascona B 55,20
9 Göran Westerman Rasbo MK Opel Ascona 55,26
10 Sture Svensson Gotlands MF BK VW Golf II, 56,15
11 Nils Bergqvist Västerås MS Volvo PV 57,50
12 Charlotta Henningson Svärdsjö MK Volvo 240, 67,46
Björn Blackne BSK Motor Opel Kadett GSi
Peter Johansson Säters MK Ford Escort
Stefan Kemle SMK Valdemarsvik Volvo
Tony Jansson Almunge MK Ford Sierra
Johan Nyberg SMK Arboga Opel Ascona
Tommy Vestlund Borlänge MK Opel Corsa
Niklas Gustafsson SMK Uppsala Opel Ascona
Tony Svensson Solna MS Opel Ascona
Roger Lindström Haninge MK Opel Corsa

B-Förare Gr A 0-2000 Antal startande: 1
1 Janne Liljegren Värmdö MK Mazda 323 58,37

B-Förare Gr N 0-2000 Antal startande: 1
1 Stefan Malmqvist Mälaröarnas MK Opel Kadett GSi 54,39

B-Förare Gr H 4 WD Antal startande: 4
1 Conny Johansson Gotlands MF BK Mazda 323, 54,15
2 Torbjörn Larsson Rasbo MK Ford S. XR4X4, 55,49
Per-Olov Andersson Rosendals MK Toyota Cel. GT4
Magnus Jansson Norrköpings MK Mits. Lanc EVO4

B-Förare Gr H Antal startande: 28
1 Patrik Gerdin Waxholms MK Volvo 240, 53,13
2 Johan Holmberg Rosendals MK Opel Kadett 53,56
3 Magnus Ståhl Haninge MK Volvo 240, 54,12
4 Bertil Nylander Värmdö MK Volvo 240, 54,54
5 Per-Åke Johansson SMK Valdemarsvik Volvo 240, 55,26
6 Håkan Marions Gotlands MF BK VW Golf 55,29
7 Henrik Jansson Rasbo MK Opel Ascona 55,30
8 Stefan Andersson Almunge MK Ford E. MK II, 55,57
9 Mats Welander Enköpings MK Opel Manta 56,16
10 Robert Johansson Horndals MK Volvo 242, 56,39
10 Lars Gradin Almunge MK Ford Escort 56,39
12 Michel Johansson Team Skogsåkarna Volvo 240, 56,51
13 Mats Jansson Haninge MK Opel Ascona 57,12
14 Ricki Hillesjö Haninge MK Toyota Starlet 57,36
15 Herman Looström Värmdö MK Opel Ascona 58,30
16 Jonas Eriksson Säters MK Opel Ascona B 60,07
17 Dennis Hartman Värmdö MK Saab 900, 60,11
18 Michael Olofsson Mälaröarnas MK Peugeot 205 GTi 63,05
Magnus Johansson SMK Hedemora VW Golf GTi
Patrick Arvidsson Gotlands MF BK Opel Ascona
Roland Eriksson Haninge MK VW Golf 16V
Lars-Olof Holmberg Rosendals MK VW Golf MK II
Mikael Gustavsson SMK Karlskoga Opel Ascona B
Mikael Olsson Gotlands MF BK Ford Escort
Tobbe Pettersson Gotlands MF BK Opel Manta GTE
Andreas Jansson Rasbo MK Opel Manta
Jonas Larsson Hedesunda MK VW Golf MKI
Hans Westerman Almunge MK Ford Escort RS

C-Förare Gr N 0-2000 Antal startande: 1
1 Daniel Axzell SMK Gävle Suzuki Swift 58,25

C-Förare Gr H 4WD Antal startande: 4
1 Richard Hansson Gotlands MF BK Mitsub. Lancer 54,56
2 Johan Lilja Vallentuna MK Mazda 323 GTX 57,31
Thord Gahne Gotlands MF BK Lancia Integr.
Johan Thomasson Gotlands MF BK Lancia Delta HF

C-Förare Gr H Antal startande: 27
1 Greger Sahlsten MK Gutarna Volvo 242, 56,49
2 Martin Lindhe Vallentuna MK Volvo 242, 57,11
3 Mårten Olsson Gotlands MF BK Opel Ascona B 60,05
4 Fredrik Tietjens MK Speed Nissan S. GTi 60,08
5 Markus Hult Gotlands MF BK Ford Escort 60,30
6 Bjarne Ingelsson Huddinge MK Peugeot 309 GTi 61,37
7 Jorma Nissi Almunge MK Volvo 240, 63,18
8 Tommy Bergman Gotlands MF BK Opel Ascona 72,01
Daniel Blackne BSK Motor VW Golf
Peter Arenvi Gotlands MF BK Opel Ascona
Greger Lindberg MK Gutarna Volvo 240
Anders Eriksson MK Rimo VW Golf
Robert Svanäng Haninge MK Volvo 240
Jörgen Lundberg SMK Gävle Opel Kadett GSi
Richard Karlsson MK Speed Volvo 240
Gabriel Savela Stockholms BK VW Golf
Jesper Lantz Gotlands MF BK BMW 320i
Stefan Falk Haninge MK VW Golf
Conny Norrby Rosendals MK VW Golf MK2
Andreas Frölander SMK Hälsinge Opel Manta
Pierre Wessman Gotlands MF BK VW Golf GTi
Mikael Wikström Gotlands MF BK Volvo 140
Rikard Malmberg Almunge MK Opel Ascona
Magnus Nyberg Gotlands MF BK Ford Escort
Per Eklund Rasbo MK Opel Ascona
Fredrik Dannervall Värmdö MK Opel Ascona
Åsa Grönholm Gotlands MF BK Opel Ascona

Klass Debut Antal startande: 2
Urban Gardell Rosendals MK Opel Ascona B Fullf.
Johan Ryftenius Gotlands MF BK VW Passat Fullf.


Nordic West Rally Cup: Dubbelt Säffle i Rally Gotland
Det blev dubbelt Säffle i topp när andra deltävlingen i Nordic West Rally Cup fortsatte med Rally Gotland i helgen.
Henrik Andersson från Säffle vann klart, 35 sekunder före klubbkompisen Hans-Erik Weng. Men där var det å andra sidan hårt värre. Kulling-föraren Ralf Larsson åkte på sekunden lika fort. Men eftersom värmlänningen var en sekund snabbare på första sträckan blev det han som tog hand om silverplatsen.
Flera av förhandsfavoriterna försvann.
Anders Loka Eriksson från Hällefors MK förvandlade sin rallybil till ett skrotpaket redan på första sträckan första tävlingsdagen. Både förare och codriver klarade sig dock utan en skråma.
När två sträckor återstod försvann förra årets seriesegrare, Magnus Mellquist från Söderhamn. Hälsingeföraren blev stående med trasig bakaxel. Och när Christer Johansson från Årjäng, som ledde efter första dagen, punkterade och tappade en minut på dagens längsta specialsträcka var fältet öppet för Henrik Andersson som jagade ledningen under hela tävlingen.
- Det gick bra redan första dagen och vi gick ut som tvåa, nio sekunder efter Christer. Sedan har det bara rullat på. Det har gått perfekt hela tiden, sa Henrik som nu tog sin första seger i större sammanhang. Nu ligger han tvåa i sammandraget, bara två poäng efter ledande Christer Johansson, som vann premiären i Norge i vintras.
- Det var inte mitt rally, förklarade Christer.
- Punkteringen förstörde det mesta. Jag körde visserligen upp mig och hade chans på andraplatsen inför sista sträckan. Men då missade vi ett vägbyte och så försvann den chansen.
Skånske Peter Lundell avslutade tävlingen bra efter en försiktig öppning och slutade femma, placeringen före tävlingens internationella inslag - norrmannen Peder Økseter och tyske Jochen Walther.
Båda hade en del problem - bland annat fick norrmannen dubbelpunktering på en sträcka. Men det var inte mot vad Jochen Walther drabbades av. Först punktering, sedan en lossad tändkabel och till slut kollission med en medtävlande!
- Någon hade kört ned ett avspärrningsband, bilen framför mig körde fel och vi hakade på. När vi upptäckte felkörningen och skulle vända - då kolliderade vi, sa Jochen.
Felkörningen kostade Jochen en vänsterdörr och den svenske föraren en demolerad bakskärm. Men båda kom ut och kunde fortsätta.
Per-Henrik Hedberg från Söderhamn gick ut som trea efter första dagen men åkte av och tappade tid på första sträckan andra dagen:
- Vi åkte av tre gånger om jag ska vara ärlig. Det blir lätt så om man åker av och sedan ska försöka ta igen förlorad tid.
Bäste C-förare i Nordic West Euro Cup, där alla förare kör standardbetonade Volvo-bilar, blev Daniel Lundberg från Skepptuna. Daniel körde in på 11:e plats, 4 minuter och 21 sekunder efter segraren.
Rally Gotland vanns totalt av Mats Thorszelius, Almunge.

Resultat, Nordic West Euro Cup, deltävling 2, Rally Gotland:
1) Henrik Andersson, Säffle MC, 56.00, 2) Hans-Erik Weng, d:o, +35 sek, 3) Ralf Larsson, Kullings MS, +35, 4) Christer Johansson, Årjängs MK, +41, 5) Peter Lundell, Tomelilla MK, +1.04, 6) Peder Økseter, NMK Elverum, Norge, +1.59, 7) Jochen Walther, MSC Ramberg Tyskland, +2.15, 8) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, +2.17, 9) Urban Andersson, Stenungsunds MS, +3.24, 10) Conny Larsson, Mälaröarnas MK, +4.13
Sammanlagt efter 2 av 5 deltävlingar: 1) Christer Johansson, 53 p, 2) Henrik Andersson, 51, 3) Hans-Erik Weng, 47, 4) Peder Økseter, 46, 5) Per-Henrik Hedberg, 42, 6) Peter Lundell, 39, 7) Leif Persson, 36, 8) Anders Loka Eriksson, Hällefors MK, 32, 9) Urban Andersson, 29, 10) Ralf Larsson, Jochen Walther och Nils J Foghagen, Skepptuna MK, vardera 25.

Svår krasch för Anders "Loka" Eriksson i Rally Gotland


Bara cirka 500 meter från start på första sträckan tog Rally Gotland slut för Anders Eriksson och Mikael Johansson som kör en Volvo i Volvo Original cup - en av klasserna i Rally Gotland.
Starten gick precis där Terra Nova övergår i Slättflishage, och innan den helt besvärliga första hårnålskurvan kördes bilen rakt in i ett mäktigt träd. Den gotländska tallen ruskade lite på sig, jorden sprutade och efter en hård smäll hördes hur motorn rusade upp. Människor sprang till bilen och de båda i bilen kunde oskadda kliva ur.
För ett ögonblick verkade det som om bilen skulle börja brinna, men det var bara bränt gummi..
Hög fart var det från start i rallyt. Och förvånande hur lite respekt andra förare visade för funktionärer som genom vinkningar försökte varna. Men bortsett från att det kommer att utgå en skrotningspremie på en Volvo med startnummer 14 så slutade allt väl.
Det var en hel del publik längs första sträckan som startade 16.18. Väglaget i år är bra, för publiken betydligt bättre än förra året då den tidiga sommaren medförde våldsamma dammoln. Farten har ju betydelse i rally, det är ju meningen att köra fort. Det är sekundstrider, och det är i kväll avgörande inför morgondagens jaktstart hur det skall gå.



Övre bilden. Flera bilar var faktiskt oroande nära det träd som blev olycksträdet. Här är det första bilen som startade - nr 1 med Daniel Lundberg och Eric Lindblom från Skepptuna som passerar just där olyckan hände några minuter senare.

På nedre bilden här är det Henrik Andersson från Säffle och Christer Sonesson från Bengtsfors som i rasande fart far fram efter en svår kurva.

Rally Gotland - svensk deltävling i Nordic West Euro Cup
Volvo Original Cup startade i blygsam skala i början av 90-talet. Meningen var att skapa en billig och bra tävlingsklass med Sveriges vanligaste bil - Volvo 240 - som utgångspunkt. I dag - drygt 10 år sedan starten - är Volvo Original ett begrepp.
Det finns ungefär 800 förare i klassen, som dessutom är Norges största enskilda klass, man svarar för över 20 proc av all tävlingsverksamhet med bil i Sverige - och man kör till och med en egen europaserie: Nordic West Euro Cup!
Första deltävlingen i serien kördes i Norge i vintras och den svenska deltävlingen - Rally Gotland - avgörs nu till helgen den 27-28 april.
Övriga deltävlingar i serien körs i Finland, Danmark och Tyskland. I Finland är det grus som gäller, precis som i Rally Gotland, men i Danmark och Tyskland kör man på asfalt.
En udda förare i serien är tyske Jochen Walther. Just nu håller Jochen - f d tysk rallymästare - på att färdigställa sin nya Volvo 740. Men om han kommer till start med den gamla, blå-gula 240:an han kört de senaste åren eller om det blir den nya vet han inte riktigt. För numer får också 740-modellen användas i den här klassen.
- Men köra ska jag, det vet jag. Jag älskar grusrallyn och Rally Gotland lär vara en väldigt bra tävling, säger den tyske bonden som i princip bara kör den här serien:
- Jag borde åka oftare, för att hålla tempot uppe. Konkurrenterna åker otroligt fort. Då tänker jag framför allt på Anders Loka Eriksson, som gjort come back i år.
- Loka är en av de absolut skickligaste rallyförare jag någonsin tampats med!
Loka-Anders, som kör för Hällefors MK, ligger mycket riktigt bra till i serien. Men han ligger inte först - det gör nya stjärnskottet Christer Johansson från Årjäng i Värmland. Christer har gått som en raket från C till A - trots massor av avåkningar på vägen. Men på senare tid har han börjat komma i mål. Och då är han alltid med i toppen. I Norge vann han - om än med lite tur. Loka ledde men fick byta växellåda och drog på sig transportprick. Då smet den 21-årige värmlänningen förbi.
En annan förare vi ska räkna med är titelförsvararen Magnus Mellquist från Söderhamn. Magnus vann praktiskt taget allt han ställde upp i förra året. Men hittills i år - första året som A-förare - har det mesta krånglat för den snabbe hälsingen. Både han och Jochen Walter bröt i Norge och behöver poäng för att inte tappa kontakt med täten.
Norges snabbaste Volvo-förare just nu är Peder Økseter. Trots att Peder fortfarande är B-förare håller han ett imponerande tempo. Åtminstone på snö och is. Rally Gotland blir norrmannens första stora utmaning på grus.
Förarna som kommer till start i Rally Gotland representerar i stort sett samtliga toppförare från premiären. Förutom de tidigare nämnda kommer t ex Peter Lundell, Tomelilla MK, Hans-Erik Weng och Henrik Andersson, Säffle MC, Leif Persson, Laxå MK och Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn. Intressant start gör Ralf Larsson, Kullings MS.
Volvo Original-bilarna är rena standardbilar som tävlingsanpassats. Motorerna är B23 E-motorer som lämnar runt 165 hästar. I övrigt är allt - växellådor, slutväxel osv - standard. Man har inte ens diffspärr. Trots det går bilarna mycket fort och det är många förare i specialbyggda tävlingsbilar som fått stryk av det här gänget.
- Många åskådare lurar sig på ljudet. Men att bilarna går tyst innebär inte att de är långsamma, ler Loka som i vintas vann Volvo-klassen i klassiska Bergslagsrallyt. Och var fyra totalt med bara tre 4-hjulsdrivna turbobilar framför sig...
Ställningen i toppen inför andra deltävlingen, Rally Gotland 27-28 april:
1) Christer Johansson, Årjängs MK, 30 p, 2) Anders Loka Eriksson, Hällefors MK, 27, 3) Peder Økseter, NMK Elverum Norge, 25, 4) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 23, 5) Leif Persson, Laxå MK, 22, 6) Henrik Andersson, Säffle MC, 21, 7) Hans-Erik Weng, d:o, 20, 8) Pål Pendrup, NMK Romerike Norge, 19, 9) Peter Johansson, Säffle MC, 18, 10) Peter Lundell, Tomelilla MK, 17.

www.motorsportivarmland.nu