GTR - SLC RACING 2000

 

Säsongsavslutning i Holland för Spirit Racing
Spirit Racing körde sin sista tävling för i år på den klassiska banan Zandvoort bland sanddynorna i Holland. De ställde upp med en Venturi och en Porsche. Venturin rattades av Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg. Porschen kördes av Karl-Arne Henriksson, Per Wall och Thed Björk. För Per Wall var detta hans internationella debut. Han har kört mycket bra tillsammans med Karl-Arne under året i SLC-Racing series. För Thed Björk så var detta otroligt nog hans andra tävling i en täckt bil.
Thed som redan har hunnit bli Svensk och Nordisk mästare i F3 och i år tia i Amerikanska Barber Dodge serien. Hans debut i täckt bil skedde tillsammans med Spirit Racing så sent som förra helgen då finalen i SLC kördes. Thed är bara 19 år och en riktig talang som kan gå långt. Han följer i Kenny Bräcks fotspår och satsar på Amerika.
Racingen ute i Europa skiljer sig från den här hemma. Hela racehelgen är som en fest. Mycket publik och många kring arrangemang. Det blev många varv körda på de fria träningarna under fredag och lördag och när kvalet var över så hade Spirits Porsche kört till sig femte tid av de 42 startande. Venturin hade 14:e tid.
I starten så körde Jan-Olov upp sig till sjunde plats med Venturin, men redan efter några varv så fick han tyvärr bryta med ett tekniskt fel. Porschen körde bra under loppet som mäter 500 km. Det var mestadels regnit så det tog nästan fyra timmar innan segraren körde i mål. Spirits Porsche blev 13:e bil i klassen och 17:e totalt. De var dessutom bästa utländska ekipage. Det var Karl-Arne Henriksson som satte den snabbaste varvtiden av Porscheförarna när det började torka upp mot slutet.
Spirit Racing kan se tillbaka på ett händelserikt år. De har kört SM-serien i GTR och Långdistans racing i SLC. I SM kom Jan-Olov Andersson på 14:e plats totalt och i GT-2 klassen kom han åtta. Mark Miller kom 19:e totalt och 10:a i klassen och Lars GV Lindberg kom på 25:e plats totalt och 15:e i klassen.
Inom långdistansracing gick det bättre. Totalt kom de på åttonde plats med Porschen och 19:e plats med Clion. Det blev klasseger med Porschen i den fria klass 4 i Endurance och i Sprint kom de tvåa. Clion körde i Standardklassen och kom 4:a i Endurance och sexa i sprint.
Nästa år ser ännu bättre ut. De har mycket intresant på gång. Mera om detta senare i vinter.
Bengt-Åce Liljevind


Spirit Racing tvåa i finalen i SLC-Racing Series
Mantorp
Spirit Racing från Mellerud körde sin svenska säsongsfinal i helgen när de deltog i Scandinaviska LångdistansCupen. De har under året kört i både Sprint cupen och Endurance cupen. Finalracet var 12 timmar långt, varav de tre första räknades som sprintfinalen. Spirit kom på tredje plats i sprintracet med sin Porsche och på sjunde plats med sin Renault Clio, som denna gång kördes av mekanikerna Göran Weidenstedt, Johnny Björklander och Joakim Andersson.
I 12-timmars racet lyckades Spirit klättra upp till andraplatsen med Porschen som kördes av: Per Wall, Karl-Arne Henriksson, Per-Ove Olsson, Sten Engqvist, Andreas Nyberg och 99-års nordiska mästare i F3 Thed Björk. De passade även på att lufta sin Venturi och Porsche GT3:a som de skall köra med nästa helg då de kör 1000 km på Zandvoort i Holland. Det blir det sista racet för Spirit Racing i år. Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg skall köra Venturin och Karl-Arne Henriksson, Per Wall och Thed Björk skall köra Porschen.
Bengt-Åce Liljevind



Seger direkt för Per Wall och Karl-Arne Henriksson i Spirit Racings GT3:a

Äntligen seger för Spirit Racing
När den näst sista omgången i Scandinaviska Långdistans Cupen avgjordes på Gelleråsbanan i Karlskoga, då kom segrarna som Spirit Racing har väntat på hela säsongen. Tävlingshelgen var uppdelad i en Endurance tävling över åtta timmar på lördagen och ett sprintrace på tre timmar under söndagen.
Först ut i Spirits Gula Porsche var Per-Ove Olsson. Han tog det lugnt några varv och kände sig för, men sedan började han avancera. Han var nere på 20:e plats, men jobbade sig sedan upp till andra plats. När han skulle köra om "Dr Pehrsson" i Heliracings BMW så krokade de ihop och gick av banan. Det blev en trasig framskärm som fick tejpas i depån.
Sen körde i tur och ordning; Per Wall, Karl-Arne Henriksson, Gustav Bard, Andreas Nyberg och slutligen Jan-Olov Andersson. De kör i den fria klass 4 och när loppet var över så stod de som segrare. Utav de som körde bilen har de flesta erfarenhet från formelbilsracing. Den nyblivne svenske mästaren i GTR, Henrik Roos, var med och förstärkte TRM Volvo Skövde.
I söndagens sprinttävling så mönstrade Spirit Racing två Porschar. Den andra bilen var en GT3:a som tidigare har körts av Magnus Wallinder och Fredrik Sundberg. Med GT3:an tog de pole position. Karl-Arne Henriksson körde första passet och i starten kom han iväg som tvåa. Efter en kvart hade han blivit varm i kläderna och passerade då Heliracing upp i totalledning i loppet. Andra halvan av loppet körde Per Wall. Segern säkrades först i sista kurvan då de körde om totalsegraren Heliracing och fick ytterligare ett varv i protokollet. Gam Racing i en Volvo S40 hade samma antal varv och Spirits andra Porsche kom trea, ett varv efter. Den kördes för dagen av Mellerudarna Anders Bergqvist och Sten Engqvist samt Olle Jakobsson från Åkersberga.
Teamchefen Lars GV Lindberg var mycket nöjd över teamets insatser under helgen och detta bådar gott inför de avslutande tävlingarna i höst.
Bengt-Åce Liljevind


Godkänd första säsong i GTR-SM för Spirit Racing
Det blev två åttondeplater i helgens SM-finaler i banracing för Spirit Racing. Det har varit en lärorik säsong med både framgångar och mycket skruvande. Men Spirit Racing är ett team som ständigt är optimistiskt och ser varje motgång som en prövning och varje haveri som en utmaning. Deras debut med sin nya Venturi LM 600 har blivit kraftigt försenad, men nu i helgen fick den äntligen möta asfalt igen. De hade planerat in två testdagar, men det blev inget av. Bilen var inte redo för start förrän kl. 03.00 natt till fredag. Träningarna kördes och naturligtvis var det mycket justerande långt in på småtimmarna. Mark Miller körde till sig 13:e tid på tidskvalet. Jan-Olov hann inte köra kvalet då han väntade delar från Mellerud. I racet fick han således starta sist.
Mark Miller körde upp sig till åttonde plats, innan han tvingades bryta på nästa sista varvet med mekaniska problem. Jan-Olov körde upp sig från sista plats till åttonde plats i racet.
I det andra racet tvingades Mark Miller återigen bryta med mekaniska problem och Jan-Olov kunde åter igen gå i mål som åtta. Nu väntar internationell GT-Racing för Spirit Racing, närmast på SPA i Belgien om två veckor, men innan dess är det långdistansrace i Karlskoga nästa helg.
Bengt-Åce Liljevind

Äntligen dags för Spirit Racings värstingbil
Nu skall äntligen Spirit Racing rulla ut sin värstingbil ur garaget. I sportbilarnas kungaklass GTR är det nu dags för final på Mantorp Park. Spirit Racing kommer till start med sin Venturi LM 600 som skall rattas av Mark Miller. Den bilen gick tre st tävlingar 1995 och har sedan stått stilla tills nu. Då kördes den av formel 1 förarna Jean-Mark Gounon och Paul Belmondo på Le Mans, som de ledde i 17 timmar, på Suzuka i Japan och på Zhuhai i Kina, där de tog pole position.
Detta monster har mer än 500 hästkrafter och skall ge Roos, Jonasson, Bohlin och alla de andra en match. Siktet är inställt på seger!
Den andra tävlings Venturin körs av Jan-Olov Andersson. Teamet är mycket optimistiskt och även om tävlingssäsongen är slut i Sverige, så fortsätter de att köra några race på kontinenten i höst.
Bengt-Åce Liljevind

Tung helg för Spirit Racing på Gelleråsen
Det var ingen munter helg för killarna i Spirit Racing. Mycket slit och magert resultat. Venturi-bilarna har gått hårt nästan en hel säsong nu och visar vissa tecken på utmattning. Det har varit stressigt för killarna i teamet som parallellt med GTR-satsningen även kör Scandinaviska Långdistans Cupen. Många timmar har spenderats i garaget i Mellerud. Den "riktiga" racer Venturin börjar äntligen bli färdig. Nu väntar en testdag, och om det faller ut bra så får vi se den i finalen på Mantorp Park om två veckor.
Tiden på banan är mycket begränsad inför en tävling. På några få minuter skall bilen utvärderas och ställas in optimalt för racing. Det måste göras om för varje bana och för olika väderförhållanden. Det skall bytas fjädrar och ändras stötdämpare, krängningshämmare och däck. Detta är förstås lika för alla, men de som har varit med några år har nytta av erfarenheter från tidigare år. Vissa gångar lyckas man bättre än annars. Om man har oturen att köra av eller om något går sönder så blir det naturligtvis ännu svårare att få till det.
Lars GV Lindberg och Mark Miller hade svårt att få till några bra tider på träningen och kämpade med väghållningen. De tvingades således starta långt bak i fältet. I det första racet blev det en startkrash, men Lars GV och Mark tog sig helskinnade igenom. De vann många placeringar på detta. Lars GV hade en bra placering på gång, när han märkte att det kändes konstigt att växla?! Varvet efter gick så plötsligt växelspaken av!! Lars GV hade som tur var treans växel i och fick köra sista halvan av loppet med den växeln. Det gick bra till en början, men när han började varva bilar så blev det svårt att hålla tempot och han föll tillbaka till sjunde plats. Mark tvingades bryta loppet.
I det andra loppet körde de åter upp sig igenom fältet. Lars GV kände att bilen började bete sig mycket underligt och liksom ormade sig fram. Han beslöt att gå i depå för att kolla felet. Då såg de att ramen som motorpaketet sitter fast i hade spruckit!. Troligen hade tävlingen i Oslo gått hårt åt bilen med sin ojämna asfalt. Mark körde dock vidare och kom i mål som sexa i GT2. Nu väntar finalen om två veckor.
Bengt-Åce Liljevind

Två sjätteplatser för Spirit Racing
Spirit Racing från Mellerud körde till sig två sjätteplatser när SM-serien i GTR besökte den gamla anrika F1-banan i Anderstorp. 24 bilar kom till start. Spirit Racings förare; Lars GV Lindberg och Mark Miller hade lite problem med väghållningen och efter tidsträningen återfanns de först på 15:e och 17:e startrutan. Lars hade överstyrning och Mark hade understyrning.
Detta justerade teamet och i det första racet körde Mark Miller upp sig till sjätte plats och Lars kom sjua. Efter ytterligare lite finjustering hade de förhoppningar om ytterligare avancemang i lopp nummer två. Men för Mark tog det stopp redan på första varvet med ett elfel. Lars däremot kämpade ensam för Spirit Racings ära och kunde efter loppet konstatera att han hade blivit sexa. Båda loppen vanns av Lennart Pehrsson före Henrik Roos och Fredrik Sundberg.
Nästa tävling går på den vackra banan i Mo I Rana vid polcirkeln. Men Spirit, liksom många andra team, avstår då det är en mycket lång transport dit. Nästa deltävling blir i stället på Gelleråsbanan i Karlskoga den 26:e augusti.
Bengt-Åce Liljevind

Spirit Racing körde bra igen
Falkenberg 000709
Efter helgens tävlingar på Falkenbergs snabba ovalliknande bana är det ingen som tvivlar på Spirit Racing längre. De visade med eftertryck att de är med i leken på allvar. Deras vackra silverfärgade Venturibilar går inte obemärkt förbi.
Fredagens fria träning ägnades åt att lära sig banan då varken Mark Miller eller Jan-Olov Andersson hade tävlat här förut. På lördagens tidskval inledde Jan-Olov med några lugna varv för att känna sig för. När han passerades av den snabbe GT3-föraren Fredrik Sundberg, hängde han på för att få draghjälp till en bra tid. Taktiken var bra, men när de kom till sista kurvan så spann de båda av på en oljefläck och de fick starta sist i racet. Snopet, men sånt är livet. Mark Miller fick 12 träningstid av de 24 bilarna.
I racet tog Jan-Olov åter draghjälp av Fredrik Sundberg och tillsammans banade de sig väg upp genom fältet. Efter 8 varv låg Jan-Olov på fjortonde plats. Då blev det en ordentligt smäll i ledartrion. Ledaren Bosse Jonasson kom ut på gräset vid en varvning och när kan kom in på banan igen så rammades han av Lennart Bohlin. De gick in i en däckstrave och däcken låg överallt, även på banan. Loppet flaggades av för sanering av banan och bortbogsering av bilarna. Loppet startades om och Jan-Olov fortsatte sin klättring upp genom resultatlistan. I mål var han återigen på femteplats som så många gånger förut. Mark Miller gjorde också en stark uppkörning och slutade på fjärde plats.
Det var glada miner i teamet efteråt och förväntningarna var höga inför söndagens race. I starten på söndagsracet fick Jan-Olov veja tvärt då två bilar krokade ihop framför honom. Han tappade 5 placeringar på detta och det var bara att börja jaga igen. Mark gjorde en bättre start och var med i klungan efter ledarna. Efter en tredjedel av loppet stressade klungan varandra till en knepig situation som gjorde att flera av bilarna körde av i sista kurvan. Jan-Olov var nu plötsligt uppe på tredje plats. Men han fick allt svårare att lägga i treans växel och för att inte chansa så körde han resterande loppet på enbart fyrans växel. Detta tog naturligtvis längre tid och han halkade så småningom ned till sjätte plats. Mark gjorde återigen en start uppkörning och blev femma i klassen. Mark var mycket nöjd under rådande omständigheter. Han kör nämligen fortfarande sin standardbil som inte alls är tänkt för snitthastigheter på 170 km/h som på den snabba Falkenbergsbanan. Nu väntar Anderstorp den sista helgen i juli, då förhoppningsvis med den "riktiga" bilen.
Bengt-Åce Liljevind

Spirit Racing slog Norge med häpnad
Oslo
Nu har Spirit Racing visat sina motståndare vad en Venturi går för! Det blev en succétävling på Oslos gator i "Nordens Monaco". Den tillfälliga racerbanan låg endast två kvarter från Karl-Johan och 150 m från Centralstationen. Med 25 000 personer på läktaren och en 2 600m racerbana inramad med betongblock med farter över 200 km/h, gjorde att det kändes som att köra inne i ett flipperspel, sa någon av de tävlande. Det var trångt och halkigt. Det fanns inget utrymme för misstag, då fick man betala ett högt pris mot de solida betongmurarna. De flesta klarade sig dock undan betongen.
Efter lördagens tidsträning hade Spirit Racing Mark Miller i tredje startrutan. Men, han kör fortfarande med sin standardbil! De hade krångel med växellådan under fredagen och Mark hann inte köra så mycket på den nya banan, men på lördag så stämde det ändå. Lars GV Lindberg stod på nionde startplats.
I racet gjorde de bra starter, både Mark och Lars, men det var en startkrash i första kurvan och loppet fick startas om. I omstarten tog Bosse Jonasson ledningen med sin Porsche, men Mark Miller hängde på och jagade Bosse ända i mål och var slagen med endast en halv sekund! Det var en mycket lycklig Mark Miller som fick kliva upp på pallen efteråt. Lars GV Lindberg gjorde också ett mycket bra lopp och körde in på fjärde plats! Lars var dock inte 100 % nöjd, då han halva loppet legat på tredje plats, och på det sista varvet tappade placeringen till Stefan Pettersson i BMW M1.
I den andra tävlingen, som kördes på söndagen, regnade det till en början, men det torkade upp mot slutet. För ovanlighetens skull vann en GT3-bil i Michael Ljungström. I GT2 vann återigen Bosse Jonasson före Henrik Roos och Mark Miller, som återigen gjorde ett storlopp. Lars GV Lindberg var inte sämre han och han kom på fjärde plats återigen.
Detta var den största sportsliga framgången hittills för Spirit Racing. Redan till helgen går nästa SM-deltäving på Falkenbergs snabba bana. Då är det Jan-Olov Anderssons tur att ratta Venturin. Mark Miller står över, men lovar att vara tillbaka på Anderstorp och då SKA han köra den nya bilen.
Bengt-Åce Liljevind

Motig Racehelg för Spirit Racing
Mantorp
Spirit Racing hade en av sina absolut motigaste racehelger någonsin, men trots det så kunde de lämna banan med glada miner!
Spirit Racing kom till Mantorp för att köra sina Venturi bilar i GTR-SM. Tyvärr har de inte fått motorn levererad till Mark Millers tävlingsbil, så han fick återigen köra med sin gatbil. Den bilen fick bryta på Knutstorp senast då en packbox till ingående axeln i växellådan läckte.
Teamet hade isär lådan i veckan och bytte packboxen och ett lager, men fick då se att en kugg saknades i krondrevet. De hade inget drev att byta med så de chansade på att köra ändå. Det gick tyvärr inte. Vid första gaspådraget på fredagens fria träning gick det ännu en kugg och det var bara att köra i depå. De lyckades spåra en fyrväxlad låda i Strängnäs som hämtades i ilfart. Lådan hade inte samma fästen så man försökte byta drevsats istället, men då passade inte ett lager och det var färdigåkt.
I stället var det nu Lars GV Lindberg som fick debutera i tävlingsbilen. De hade byggt en ny bakre krängningshämmare som fungerade bra så till vida att inte bilen studsade längre, vid gaspådrag ur kurvor. Men istället så ville bilen sladda. Teamet gjorde en del justeringar i bakvagnen mellan träning och tidskval, men tyvärr blev det inte bättre.
-"Det är en brottningsmatch att köra bilen", sa Lars.
Ytterligare justeringar gjordes inför racet. Lars kom i väg bra i starten, men tyvärr blev han påkörd bakifrån redan i andra svängen. Skärmen la sig på hjulet och Lars var tvungen att gå i depå för att bryta ut skärmen, annars hade han säkerligen fått punktering. Han tappade ett par varv på detta och var sedan hopplöst efter i mål.
Inför söndagens race tog de hjälp av en fjäderspecialist från KTH som räknade ut hur de skulle sätta upp bilen. Lars startade sist men började genast avancera i fältet. Nu gick bilen som en dröm, men plötsligt tappade Lars fart och droppade mer och mer tillbaka i fältet. Det var en turbo som tappade flåset och på sista varvet havererade den totalt.
Men trots allt kunde Lars GV Lindberg konstatera att bilen var otroligt lättkörd efter de sista justeringarna och det bådar gott inför nästa race som går i Oslo. Det är en tillfällig stadsbana som körs under måttot "Nordens Monaco". Då hoppas man även att Mark Miller kommer till start med sin tävlingsbil.
Bengt-Åce Liljevind

Spirit Racing kämpade väl på Mantorp

Det blev en lyckad racehelg för Spirit Racing när de körde den tredje deltävlingen i SLC Racing Series. De hade en stressig inledning på helgen. Deras Renault Clio rasade motorn på Kinnekulle i förra tävlingen. De väntade på delar till motorn in i det sista och på fredag morgon kunde de börja att sätta ihop bilen. Det blev mek hela dagen och hela natten. Ilfart iväg till tävlingen och sista skruvande på banan och bilen stod körklar endast 15 minuter före start! Belöningen blev en andraplats i "Standard Production," som kördes i åtta timmar. De som körde var: Conny Hedlund, Mats Bremer och Andreas Nyberg.
Porschen som kör i klassen "Modified Production" gick som en klocka och kördes in på en säker tredjeplats av: Rolf Skjöldebrand, Karl-Arne Henriksson, Douglas Carr, Ricardo Constantinou, Lars GV Lindberg och Jan-Olov Andersson. De var mycket nöjda och glada efter insatsen och såg verkligen fram mot söndagens tretimmarsrace. De var bra med i tätklungan till en början. Men Ricardo Constantinou ville för mycket och snurrade ett par gånger under sitt första körpass. De låg på fjärde plats, ett par varv efter när han lämnade över till Rolf Skjöldebrand. Han höll placeringen hela sitt körpass liksom Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg. De missade pallen med endast två minuter efter tre timmars körning. Men Porschen gick fint och det bådar gott för kommande race. Det blir absolut fler pallplaceringar, var så säkra!

Bengt-Åce Liljevind



Jan-Olov Andersson i Spirit Racing blev femma och sexa på Knutstorp i GTR-SM

Mästaren bromsade nykomlingarnas framfart
Spirit Racing har kört sin andra deltävling i banracing SM i GTR. De har fortfarande inte fått färdig racebilen till Mark Miller som fick köra ännu en tävling med sin egen standardbil. Jan-Olov Andersson körde den andra bilen. Under kvalet valde Jan-Olov att köra med slicks. Det var en chansning. Det var blött men uppehåll när kvalet började. Mot slutet torkade det upp mer och mer och Jan-Olov körde upp sig i listan. Inför de sista varvet så hade han femte tid. Han hade en ännu bättre tid på gång, men blev tyvärr sinkad av Torbjörn Holmstedt´s Ferrari. Mark Miller hade sjunde tid i sin standardbil.
I racet var det ingen tvekan om däcksval, det var spöregn! Jan-Olov led av att han fortfarande inte fått instrumenteringen att fungera i sin Venturi. Han tappade en placering till Anders Roos i starten, men var snart i kapp och förbi. Sedan låg Jan-Olov och pressade fjolårsmästaren Lennart Pehrsson i flera varv. Lennart körde om Stefan Pettersson, BMW M1. Jan-Olov hängde på, men förivrade sig och snurrade. Stefan Pettersson och Micke Ljungström körde förbi. Jan-Olov kom snabbt igång igen och körde om Micke. Sedan låg han och jagade Stefans BMW till målgång.
- Han var för snabb på rakan, var Jan-Olovs kommentar.
Han blev femma. Mark Miller körde i mål på 15:e plats. Packboxen till växellådan läckte ut olja på lamellerna så de slirade. Henrik Roos vann före Lennart Pehrsson.
Söndagens race gick i torrt före. Jan-Olov gjorde en mycket bra start och hade häng på Henrik Roos. Tyvärr flaggades loppet av eftersom Östen Flinkfeldt sprängde sin bakaxel i starten och stod kvar på startplattan. I omstarten kom Jan-Olov iväg bra och höll sin placering. Henrik Roos förivrade sig och snurrade av och Jan-Olov var uppe på fjärde plats. Bilen är inte riktigt utsorterad ännu. Den är för mjuk och det fick däcken att slita hårdare än nödvändigt. Jan-Olov tappade på slutet och kom i mål som sexa av 21 startande. Spirit Racing var ändå nöjda med helgen, Jan-Olov ligger sexa i GT2. Nästa tävling på Mantorp skall Mark komma i sin riktiga tävlingsbil. Då blir det åka av!
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind


3 x 3 utan 3:a för Spirit Racing
Spirit Racing nådde sina hittills största framgångar med sin Porsche i Scandinaviska Långdistans Cupen. Helgens tävlingar kördes under bästa möjliga förhållande, strålande sol, på Kinnekulle Rings kurviga och kuperade bana. För flera i teamet var det första gången de körde på banan. Alla tyckte dock att den gav en fantastisk körupplevelse. 21 bilar kom till start i lördagens åttatimmars race. Spirit Racing låg länge på fjärdeplats med Porschen, som så många gånger förut, men kunde i loppets slutskede äntligen knipa tredjeplatsen. De glada förarna hette: Jan-Olov Andersson, Douglas Carr, Karl-Arne Henriksson, Sven-Olov Johansson, Rolf Skjöldebrand och Ricardo Constantinou.
I klassen "Standard Production" körde Spirit Racing med sin Renault Clio. Peder Frölén och Per Wall körde in på tredje plats i loppet. Söndagens lopp var tre timmar långt. Spirit Racing hade konstaterat att en växelförare hade tagit stryk under lördagens tävling, varpå man beslutade att köra utan att använda treans växel för att spara växellådan i Porschen. Förarna Ricardo Constantionu, Rolf Skjöldebrand och Sven-Olov Johansson var införstådda med problemet och fick köra därefter. Teamchefen Lars GV Lindberg kände på bilen under kvalet och satte tredje snabbaste tid i klassen. I racet höll de sin tredjeplats från start till mål, och teamet fick kliva upp på prispallen för tredje gången denna racehelg.
Det blir ingen vila för teamet efter helgens raceande. Nu till helgen är det SM i GTR klassen med Venturi bilarna på Ring Knutstorp i Skåne.
Bengt-Åce Liljevind

Jan-Olov Anderssons i sin Venturi på Gelleråsen. Foto Bengt-Åce Liljevind

Godkänd premiär för Spirit Racing
Mellerudsbaserade Spirit Racing körde i helgen sin första SM-deltävling i GTR med sina Venturibilar. Men trots många timmar i garaget under vintern så lyckades de inte få färdig den ena tävlingsbilen i tid. Detta insåg grabbarna i onsdags. Då togs beslutet att fixa till standardbilen i tävlingsdugligt skick. Nu bygger man inte en racerbil på en dag, men i detta fallet med Venturi så är den ganska genomtänkt från början, även i standardskick. De bytte ut stolen, monterade 6-punktsbälte, brandsläckare och slicks. Med "endast" 400 hästar under huven så fick det gå som det ville, de hade inget annat val.
Det var Mark Miller som skulle haft den nya tävlingsbilen, men som nu fick nöja sig med standardbilen. Jan-Olov Andersson körde den andra bilen. På fredagens fria träning gick den ena turbon sönder för Mark och det blev nattarbete att fixa det. På lördagens tidskval hade Jan-Olov åttonde tid och Mark den nionde. På tionde plats återfanns Mikael Ljungström i den Porsche som Hubert Bergh vann serien med för två år sedan. Jan-Olov hade problem med fjädring och bromsar. Mark hade problem med bromsbalans och sedan en spricka i en turboslang.
Efter lite justeringar var det dags för race. Mark gjorde en bra start och körde om Jan-Olov. Men tyvärr så började kopplingen slira efter 4 varv och Mark var tvungen att slå av på takten. Han var tvungen att ge upp sin placering när Henrik Roos i sin Viper kom i kapp mot slutet. Mark gick i mål som 11:a i heatet och sjua i GT2.
Jan-Olov hade det svårare i starten, då han ej har någon fungerande varvräknare. Det gick inte att höra motorn heller i det samlade motorvrål som blev i starten. Jan-Olov tappade därför ett par placeringar direkt. Han körde förbi Mark och satte i gång jakten på Micke Ljungström. Jan-Olov bromsade sig skickligt förbi Micke efter långa rakan och gick i mål på sjunde plats och femte i GT2. Teamet ägnade kvällen åt kopplingsbyte på Marks bil.
Efter diverse små justeringar var de så redo för race nummer två. Mark fick tyvärr köra i depå redan efter uppvärmningsvarvet, då en turboslang hade hoppat av. Mekanikerna skyndade till undsättning, men de hann inte fixa felet innan loppet startades. Det var en frustrerad Mark Miller som tvingades se loppet från depån. Jan-Olov hade återigen svårt i starten och tappade några placeringar. Men han körde bra och gick i mål som nia och återigen femma i GT2.
I det stora hela var teamchefen Lars GV Lindberg och hela teamet nöjda med helgen, men det måste till många justeringar innan bilarna går som de ska.
Nästa tävling går på Ring Knutstorp om tre veckor. Men innan dess kör de nästa deltävling i Scandinaviska LångdistansCupen om två veckor på Kinnekulle Ring.
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind




Genrep för Spirit Racing på Gelleråsen
Racerteamet Spirit Racing från Mellerud fick en ordentlig genomkörare inför årets SM-säsong i banracing. De körde åttatimmars uthållighetsrace på Gelleråsbanan i Karlskoga, med sina två långloppsbilar. Det var 25 gradig sommarvärme i årets racepremiär i Scandinaviska långdistans Cupen. Första tävlingen brukar alltid se ut som kalvar på grönbete, så även denna gång. Tidsträningen blev rena lotteriet med många gulflaggor efter avåkningar. Team Spirits Porsche fick faktiskt 22:a och sämsta tid. Men det spelar inte så stor roll då man skall köra åtta timmar. -"Det är faktiskt roligare på det viset", menade Jan-Olov Andersson.
Douglas Carr körde första passet och mycket riktigt fick vi se många omkörningar. När han hade kört sitt pass låg de på tredje plats. Näste förare var Rolf Skjöldebrand som körde bra och tog Spirit till ledning i loppet. Tredje föraren var racedebutanten Sven-Olof Johansson, som hade lite problem att finna sig tillrätta. Han hann med en snurrning och han blev lurad till omkörning under gulflagg som resulterade i två straffminuter i depån.
De halkade ned till femte plats. Karl-Arne Henriksson, som har mycket racingerfarenhet, förde upp teamet till fjärde plats och lämnade över till Ricardo Constantinou. Ricardo körde bra och höll fjärdeplatsen när plötsligt en drivaxel gav upp när det återstod en och en halv timme av loppet. Det innebar att de trillade ned till femtonde plats. De premiärkörde med ett nytt däck för den svenska marknaden; Japanska Sumitomo, som marknadsförs av Rallyföraren Harri Joki. De var mycket nöjda med däckets prestanda.
Tävlingen vanns av Race 1 i en BMW M3 V8 endast 15 sekunder före Kentas Racing i en Volvo 250 5TR. Team Heliracing, också BMW V8, var med och fightades om segern ända tills det var 11 minuter kvar, då de bromsade för sent i första kurvan och voltade. De kom i alla fall på tredje plats. Scandinaviska LångdistansCupen är först i Norden med livetidtagning. Var 30:e sekund uppdateras tiderna på internet, och följs även upp med bilder och kommentarer. Att detta är ett populärt inslag bevisas av att det var 2.500 personer inne samtidigt för att följa racet live på Internet.
Spirit Racing körde med sin Renault Clio i den nya klassen "Standard Production". Clion kördes av Ove Gustavsson, Per Wall, Peder Frölén, Göran Weidenstedt och Tomas Rosén. De kom tvåa i klassen och nia totalt. De hade problem med tankningen och fick strafftid för spill. Annars gick bilen bra. De körde med "Silverstonedäck" även de är nya på den svenska marknaden.
Det blev kvällsjobb att byta drivaxel på Porschen och dag två var det dags för sprintrace i tre timmar. Nu var man bättre med i kvalet och satte den fjärde bästa tiden med Porschen. Ricardo Constantinou körde första passet och låg på tredje plats efter en timme. Då tog Rolf Skjöldebrand vid. Han låg på tredjeplats efter en halvtimme när plötsligt växellådan rasade. Det blev ras i listan igen och en 12:e plats totalt.
Då gick det bättre för Clion. Sven-Olof Johansson körde en halvtimme. Chino Mariano körde sedan i en timme och resterande en och en halv timme körde återigen Sven-Olof Johansson. De blev återigen tvåa i "Standard Produktion och åttonde totalt. Sven-Olof var mycket nöjd efter sin racedebut och han har fått blodad tand. Vi kommer att få se honom fler gånger bakom ratten, var så säker.
Tävlingen vanns av Team Heliracing, två varv före Race 1. På tredje plats kom Kentas Racing.
Racehelgen rundades av med ett entimmes race för Camaro Cup och GTR bilar. Spirit har satsat hårt i år och köpt två Venturi 400 GT som de tror skall vara en vinnarbil i GTR. Första testet på Ring Knutstorp för två veckor sedan blev endast några få varv i blötan innan tändspolen kortslöts. Felet berodde på en bakström från varvräknaren. Varvräknaren kopplades bort och bilen gick igen. Det började inte bättre den här gången heller. På träningen kom de endast ett och ett halvt varv innan tändspolen gav upp på nytt. Nu kopplade de bort instrumentbrädan och bilen gick igen. De fick starta sist, men med Jan-Olov Andersson bakom ratten plockade de placering efter placering. Lars GV Lindberg tog vid efter halva tiden och fortsatte jakten. Nu gick bilen som en klocka, men den är långt ifrån färdig inställd.
Forseringen räkte ända fram till andra plats, endast dryga minuten efter raren Jimmy Jarefalk i en sprillans ny Porsche GT3. Nu är det endast dagar kvar till SM-premiären i Karlskoga till helgen. Räkna med att Spirit Racing blir att räkna med när de har fått snurr på Venturin på allvar. Bengtsfors MotorClub bjuder på resan till STCC loppet, kontakta Christer Sonesson om ni vill åka med.
Text och bilder Bengt-Åce Liljevind

Storsatsning i GTR av Team Ferrita Racing
Tre snabba Porsche jagar guld i GT2 och GT3
Team Ferrita Racing som förra året gjorde sin första racingsäsong satsar nu ännu hårdare. Till årets säsong i GTR omfattar teamet tre snabba förare i var sin Porsche. Micael Ljungström och Anders Roos skall slåss i GT3 och Niklas Lovén i GT2
Det är ingen tvekan. Micael Ljungström, VD:n som drog på sig racingoverall, har fått blodad tand. Efter 1999 års debutsäsong laddar han om och bygger ut sitt Team Ferrita Racing.
- Förra året tog vi som ett läroår, med egen bil och inhyrd service, säger Micael Ljungström, som till vardags är VD för Ferrita i Köping, ledande på rostfria avgassystem i landet.
- Det gick bra, vi blev totaltvåa i GT3 och lärde oss mycket. Vid förra årets final kände vi att vi skall satsa vidare. Vi har nu köpt en semitrailer med dragbil och uppdaterat tävlingsbilen som blir den samma som förra året.
Bilen i fråga är en Porsche 993 RSR 1998 (Segrare i GTR -98 med Hubert Bergh som förare). Motorn är på cirka 370 hk och växellådan 6-växlad.
- Vi ställer in siktet på att vinna GT3, säger Micael Ljungström. Det här skall bli roligt.
Flera bilar i teamet.
Till årets säsong har teamet utökats till att omfatta även 1:an och 3:an från förra årets GT3 - Niklas Lovén och Anders Roos.
Anders Roos kör i samma klass som Micael och bilen är en 911 RSR. Anders är 39 år gammal, kommer från Stockholm och arbetar till vardags som företags-VD i Roos Tryckeri AB.
Niklas Lovén kommer i en ny Porsche 996 GT2 som sköts av rutinerade Bosse Strandell. Niklas arbetar som säljare och är 34 år gammal. Han missar tyvärr de två första SM-tävlingarna vilka kolliderar med hans internationella satsning. Niklas kör Belcar på belgiska Spa och franska Dijon. Resten av säsongen finns dock alla tre Ferrita-Porscharna på svensk mark.
- Vi har många gemensamma resurser att tillföra teamet, och denna mix gör att vi blir ett av de mest professionella och framgångsrika teamen, säger Micael Ljungström.
- GTR körs i samband med STCC, vilket innebär att vår racingsatsning kommer att få mycket bra exponering under säsongen. Racingen är helt enkelt bra marknadsföring för varumärket Ferrita.
Tävlingstabell GTR 2000
6-7 maj Gelleråsen (Karlskoga)
27-28 maj Knutstorp
17-18 juni Mantorp Park, korta (Mjölby)
8-9 juli Falkenberg
29-30 juli Anderstorp
12-13 aug. Mo i Rana (Norge)
26-27 aug. Gelleråsen
9-10 sept. Final Mantorp Park, långa
Bengt-Åce Liljevind

Spirit Racing från Mellerud satsar på att vinna SM i banracing
Mellerudsbaserade Spirit Racing kommer säsongen 2 000 att satsa på flera fronter för att bli ett av Sveriges mest professionella och framgångsrika racingteam.
Premiärvisningen sker 20:e januari kl. 17.30 på Scandinavian Motorsport Centre, Västberga Allé 60 i Västberga, Stockholm.
Spirit Racings sportsliga mål är högt ställda: Målsättningen är att under år 2000 vinna det svenska mästerskapet för GT-bilar. De skall komma bland de tre bästa i de två tävlingar de kör i det engelska GT-mästerskapet; "Powertour". Nå topp tio i de båda internationella endurancetävlingar de ställer upp i samt vinna klass 2 och 3 i SLC, den Scandinaviska Långdistans Cupen.
I GTR, det svenska GT-mästerskapet som går som supportrace till STCC, the Swedish Touring Car Championship, ställer Spirit Racing upp med två st Venturi 400 GT. Ett i Sverige ganska okänt franskt sportbilsmärke med gedigen racinghistoria sedan den första bilen presenterades i mitten av 80-talet. Den ena bilen är en av de fabriksbilar som byggdes för Le Mans, den andra har de senaste åren gått i det engelska GT-mästerskapet. Förare blir engelsmannen Mark Miller samt Spirit Racings två grundare och ägare Lars GV Lindberg och Jan-Olov Andersson.
Internationellt satsar Spirit Racing på två tävlingar i det engelska GT-mästerskapet, på Silverstone och Spa Francorchamps samt som avslutning på säsongen två klassiska endurancetävlingar, Zandvoort 500, Holland och sextimmarsloppet på Vallelungabanan i Italien. Till de engelska tävlingarna kommer de med sina båda Venturi bilar, i de avslutande hösttävlingarna utökas teamet med den Porsche 911 som körs i SLC.
I SLC kör Spirit Racing med två egna bilar, dels Porschen som redan gått två säsonger i serien och hela tiden till hört de allra snabbaste i den stora klassen. Den andra bilen är en Renault Clio, f.d. Clio-cupbil som passar perfekt i den nya klass 3 för mer standardbetonade ekipage.
Spirit Racing satsar på framtiden och har ett antal långsiktiga mål, både sportsliga och affärsmässiga. Sportsligt kommer teamet efter hand att satsa på fler internationella evenemang och mästerskap med GT-bilarna men också bygga ut den svenska basverksamheten i framförallt SLC. Det är en serie som rbjuder förare på alla nivåer rejäla möjligheter att öka på sin rutin under täta och långa race. I SLC erbjuder Spirit Racing tillsammans med sin affärspartner Race Agents uthyrning av förarplatser i Porschen och Clion.
Spirit Racing arrangerar också olika motordagsevent för större och mindre grupper, f
öreträdesvis på Gelleråsbanan i Karlskoga. Under året kommer även andra motordagskoncept att prövas, exempelvis i Stockholm i anslutning till Scandinavian Motorsport Centre, gokarthallen i Västberga.
Årets säsong startar med tester i Europa i mitten av mars samt på Ring Knutstorp i mitten av april. Tävlingssäsongen börjar den 30 april för SLC och den 6:e juni för GTR. Båda gångerna på Gelleråsbanan i Karlskoga.
Bengt-Åce Liljevind

Racing
www.motorsportivarmland.nu