Härjedalens AK Rally-SM 2-3 mars

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här

Rally-SM: Nya segrare i N2 och Junior-SM
Tre förare fick anmärkningar på sina bilar i samband med den tekniska efterkontroll som genomfördes i samband med helgens deltävling i Rally-SM, Härjedalsbrickan i Sveg.
Sammanlagt kontrollerades elva ekipage i Lilla Grupp N - standardbilsklassen för 2-hjulsdrivna bilar med max 2000 cc motorer. Tre av bilarna uppvisade detaljer som inte överensstämde med reglerna, vilket medförde att de tre förarna påfördes vardera fem minuter extra på respektive körtid i tävlingen.
Resultatlistan i klassen har därför fått ett helt nytt utseende - både i SM-klassen N2 och i Junior-SM. Ny segrare i N2 blir Mattias Aronsson från Anderstorp medan Jimmy Joge från Motala blir tvåa och dessutom vinner JSM.


Kenneth Bäcklund ångar på i Rally-SM.
I helgen tog Vara-föraren sin andra raka totalseger genom att vinna Härjedalsbrickan i Sveg - en för året ovanligt kall och kylslagen tävling med nedåt minus 30 grader när andra dagen inleddes. Bäcklund utmanades inledningsvis av värmlänningen Stig Olov Walfridsson, men Stig Olov for av på sista sträckan första tävlingsdagen och tappade en dryg minut.
Tvåa totalt blev Mats Jonsson, veteranen i WRC-klassen. Mats varnade innan start för unge Mats Thorszelius från Almunge. Och mycket riktigt var det just upplandsföraren Thorszelius som öppnade snabbast andra dagen. Men det ville sig inte den här gången heller. På en av de sista sträckorna brast ett styrstag med en våldsam avåkning som följd för upplänningen som debuterade med sin nya WRC-bil..
I stället gick östgöten Jari Saarinen upp och tog andraplatsen i den här klassen före veteranen Dick Larsson från Rasbo. Dick - som körde överraskande bra i SM-premiären i januari - hade lånat en nyare bil inför den här tävlingen och i och med tredjeplatsen leder han överraskande SM-serien i WRC-klassen.
SM i rally avgörs i fem olika klasser och i alla klasserna var det tätt och spännande. Inte minst i den spektakulära F2-klassen där den eviga fighten mellan antagonisterna Per Svan och Jonas Kruse fortsatte.
Värmlänningen Jonas Kruse är regerande mästare i klassen men Per Svan har inlett året bäst av de två och tog nu sin andra raka seger.
- Visst svider det att få stryk, men samtidigt är det kul när det bara handlar om sekundkamp på sträcka efter sträcka. Då är rally som bäst. Och att få stryk av en så duktig förare som Per Svan är inget att skämmas över, menade Jonas. Som var nöjd med att Andreas Eriksson från MK Speed inte kom ikapp utan fick nöja sig med tredjeplatsen.
Både Per och Jonas beklagade dock att Per Johansson från Trollhättan inte fick komma i mål. Per inledde strålande men tappade ett hjul sedan hjulbultarna brustit och tvingades bryta.
En annan jämn klass är Grupp H där jämten Peter Ågren tog en knapp men säker seger över Thomas Thunström från Vansbro och trean Leif Peterson Göteborg. Imponerande fyra: Niklas Hägg från Hälsingland som rullade sin bil på en klubbtävling (!) i söndags men som lyckades reparera och få bilen klar så han kunde starta i SM-tävlingen.
Publikfavoriten Carina Hermansson hade som vanligt otur. Hon far fram som en furie i vanliga tävlingar men i SM är det som förgjort: Nu tvingades hon bryta sedan en drivaxel lossnat.
SM-seriens största klass är N2 - klassen för standardbilar med max 2000 cc motorer. Där triumferade junioren Martin Hjelmar från Motala.
SM-debutanten Tobias Söderqvist från Årsunda i Gästrikland knep något överraskande andraplatsen. Då ska tilläggas att Tobias körde en av tävlingens äldsta bilar i en klass där det vimlar av nybyggen från 2000-2001.
- Jättekul att det gick så bra. Kul också att visa att man inte behöver köpa en ny bil för att kunna konkurrera, menade Tobias.
Trea i klassen blev smålänningen Mattias Aronsson. Mattias gillar inte vintertävlingar och var något överraskad över slutresultatet.
- I och för sig hoppades jag kunna vara med och slåss om tredjeplatsen men efter första dagen tvivlade jag. Men andra dagen fungerade allt perfekt så jag kanske börjar lära mig trivas på vintern jag också.
Fyra i klassen och trea i junior-SM blev ett annat av många framtidslöften i svensk rallysport - Jimmy Joge från lilla Tjällmo i Östergötland. Förra årets segrare i klassen - Patric Carlsson från Nyköping - åkte av och tvingades bryta.
SM-tävlingen i Härjedalen blev en lyckad tävling - om än i kyligaste laget. Kylan innebar extra påfrestningar på bilarna och servicepersonalen och inte mindre än 44 av de ursprungligen 120 anmälda förarna tvingades bryta innan de nådde slutmålet i Sveg på lördagseftermiddagen.

Slutställning
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, 1.23.14,1
2) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 7,4
3) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.10,8
4) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.50,4
5) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 3.11,1
6) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4 ,+ 3.11,9
7)
Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 3.20,7
8) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.29,6
9) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 4.03,3
10) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 4.04,4
11 Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, + 4.05,8
12) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 4.06,5
13) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 4.07,3

Gr N 0-1400 cc
1) Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Polo Gti 16v, 1.37.36,4
2) JSM Rickard Karlsson Katrineholms MK VW Polo, + 0,4
3) Johan Lindskog Katrineholms MK VW Polo GTI 16 v, + 2.26,0
4) JSM Jonas Ericsson Kolsva MS Citroen AX Sport + 2.33,0
5) Anders Fredricsson Mälaröarnas MK Suzuki Swift GTI, + 29.37,0
Gr N 1401-2000
1) Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI, 1.32.13,5
2) JSM Jimmy Joge SMK Motala Peugeot 306 GTI, + 20,2
3) JSM Ola Helmfridsson Teknis MC Seat Ibiza, + 1.03,9
4) Jan Bergetorp Offerdals MK Seat Ibiza, + 1.10,5
5) JSM Simon Johansson Ydre MK Renault Clio Sport, + 1.36,0
6) Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra, + 1.57,1
7) Joakim Rydholm Dals MK Peugeot 306, + 2.00,6
8) Hasse Gustafsson Vansbro MK Renault Clio Sport, + 2.04,7
9) Mats Bergeå Östernärkes RMC Renault Clio Sport, + 2.10,0
10) Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza, + 2.11,0
11) JSM Daniel Hoffman SMK Linde Peugeot 306, + 2.20,4
12) Matti Johansson Vara MK Peugeot S16, + 2.27,4
13) JSM Tobias Olsson Norrköpings MK Peugeot 306, + 3.06,4
14) JSM Tommy Karlsson Vännäs MK Peugeot 306 GTI, + 2.58,6
15) JSM Martin Hjelmar SMK Motala Renault Clio Sport, + 3.51,1
16) JSM Tobias Söderqvist AMF Åsunda Opel Kadett GSI, + 4.19,0
17) Peter Fredriksson Norrköpings MK Renault Clio Sport, + 5.01,4
18) Billy Johansson Säffle MC Renault Clio Sport, + 5.58,3
19) Johan Jonsson SMK Trollhättan Citroen Xsara, + 7.36,7
20) JSM Jörgen Gustavsson Karlstad MC Bil Renault Clio 16v, + 9.31,5
21) Thomas Åkeson Skövde MK Peugeot 306 GTI, + 10.08,5
22) Peter Hillebjörk Vännäs MK Renault Clio Sport, + 11.34,3
23) Stefan Jonsson Jämtlands MK Peugeot 306 GTI, + 22.28,4
24) Roland Axbom Ludvika MS Seat Ibiza, + 37.56,6
SM-ställningen:
1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW, 30 p,
2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, 24,
3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, 23.
JSM-ställningen:
1) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW, 30 p,
2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot, 22,
3) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 24.

Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, 1.23.21,5
2) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.50,4
3) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, + 3.04,5
4) Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 3.20,7
5) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 3.55,9
6) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 3.57,0
7) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 3.59,1
8) Tommy Andersson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer, + 8.12,9
9) Peter Lindström Värmdö MK Subaru Legacy, + 12.49,6
SM-ställningen:
1) Dick Larsson, 22 p,
2) Mats Jonsson, Roger Berglund, Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru och Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, 15 vardera.

Grupp N 4WD
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, 1.23.14,1
2) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.10,8
3) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 4.07,3
4) Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 5.12,1
5) Thorleif Granlöf Jämtlands MK Mitsubishi Evo 5, + 5.59,9
6) Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi Evo 4, + 7.49,5
7) Patrik Malteskog Finspångs MS Mitsubishi Evo 4, + 8.16,6
8) Håkan Blomström Horndals MK Mitsubishi Lancer, + 9.24,2
9) Magnus Jansson Norrköpings MK Mitsubishi Evo 4, + 12.30,6
SM-ställningen:
1) Kenneth Bäcklund, 30 p,
2) Stig-Olov Walfridsson, 24,
3) Magnus Rindeby och Oscar Svedlund, Karlstad, Mitsubishi, vardera 17.


Grupp A - 1600 cc
1) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, 1.27.19,9
2) Mikael Jirvelius MK Kopparberg Opel Corsa, + 10.40,2
Grupp A 1601 - 2000 cc
1) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, 1.26.25,2
2) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 18,5
3) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, + 3.48,0
4) Anders Mattsson Stuguns MK VW Golf, + 4.29,8
5) Per-Arne Sääv V.Östergötalands MK VW Golf, + 4.36,4
6) Stefan Jonsson Vännäs MK Seat Ibiza, + 8.38,9
SM-ställningenr:
1) Per Svan, 36 p,
2) Jonas Kruse, 22,
3) Magnus Henriksson, 18.


Grupp H 2WD
1) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, 1.27.43,9
2) Thomas Thunström Ludvika MS Toyota Corolla, + 10,0
3) Leif Petersson Göteborgs MF Toyota Corolla, + 39,1
4) Niklas Hägg SMK Hälsinge Toyota Corolla, + 1.09,3
5) Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact, + 1.40,3
6) Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla, + 3.55,5
7) Örjan Eriksson Stuguns MK VW Golf, + 4.30,2
8) Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940, + 4.41,1
9) Peter Johansson Säters MK Ford Escort, + 4.53,0
10) Christian Svensson Anderstorps RC Opel Corsa 1,6, + 5.04,0
11) Stefan Jarveby Katrineholms MK Opel Ascona 2,4, + 8.54,5
12) Lennart Olsson SMK Sundsvall VW Golf, + 9.03,9
13) Markus Karlsson Lessebo MK Volvo 940, + 9.05,8
14) Fredrik Karlsson SMK Arboga Toyota Corolla, + 15.45,7
15) Per Göthberg VW Golf Eskilstuna MK, + 19.30,9
SM-ställningen:
1) Peter Ågren, 25 p,
2) Thomas Thunström, 24,
3) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota och Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, 15 vardera.

Thorszelius, åkte av vägen
Mats Thorszelius, som ledde årets andra SM-deltävling i rally, åkte av vägen på den åttonde av tävlingens nio specialsträckor. Mats körde av tre kilometer från start på sträckan, den 1,3 mil långa Överbergs-sträckan strax norr om Sveg.
Ny ledare totalt, när endast en sträcka återstod att köra, är Kenneth Bäcklund, Vara som leder med 6,9 sekunder över tvåan Mats Jonsson, Forshaga.

Prel. efter SS 8
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, 1.19.06,4
2) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 6,9
3) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.08,4
4) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.47,8
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.50,0
6) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 2.58,4
7) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 3.05,4
8) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.14,6
9)
Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 3.22,4
10) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, + 3.48,1
11) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 3.48,3
12) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 3.56,4
13) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 4.00,7
14) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 4.02,0
15) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 4.14,5
 
Prel. efter SS 7
1) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, 1.12.09,7
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 6,1
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 14,6
4) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.14,2
5) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.46,8
6) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.49,4
7) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 2.55,3
8) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 2.56,6
9) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.07,6
10) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 3.09,5
11)
Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 3.24,3
12) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, + 3.30,7
13) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 3.31,7
14) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 3.46,6
15) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 3.56,1
16) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 3.58,1

Thorszelius leder tre sträckor från mål
Mats Thorszelius startade i ett våldsamt tempo när andra etappen i Härjedalsbrickan - årets andra deltävling i Rally-SM -inleddes i ett kylslaget Sveg på lördagsmorgonen. Upplandsföraren körde 20 sekunder snabbare än någon annan på den tre mil första sträckan på lördagen och efter sex sträckor ledde han med närmare åtta sekunder före fredagens suverän - Kenneth Bäcklund från Vara.
Det var närmare minus 30 på sträckorna när rallykaravanen gav sig ut på den andra och avslutande etappen och däcken slets hårt på de snabba vägarna. Mats Thorszelius hade tappat tid dagen innan efter en lätt avåkning i ett vägbyte, men nu börjar han bli van sin nya WRC-bil, och då går det undan.
Också Stig Olov Valfridsson öppnade bra och visade att han åtminstone skulle försöka ta igen den minut han tappade på en förarglig avåkning på fredagens sista sträcka.
I F2-klassen var det våldsamt jämnt på lördagsmorgonen och efter sex sträckor ledde titelförsvararen Jonas Kruse klassen, men avståndet till jagande Per Svan var efter sex sträckor bara 2,9 sekunder.
I Lilla Grupp N tog klassens juniorer med östgöten Martin Hjelmar i spetsen över i toppen sedan fredagens suverän, Mats Bergeå, tappat tre minuter på ss 5 och rasat i sammandraget.
En av förhandsfavoriterna i WRC-klassen, upplänningen Dick Wicksell, fick problem med turbon och tvingades ge upp. Tvåa i klassen efter ledande Mats Thorszelius var veteranen och titelförsvararen Mats Jonsson, som låg trea totalt med tre sträckor kvar att köra.
I Grupp H-klassen, som startar långt bak i fältet, var det mycket jämnt på lördagsmorgonen innan jämten Peter Ågren gjorde ett litet ryck och skaffade sig 4 sekunders ledning före tvåan Stefan Erixon, Skeppuna.

Prel. efter SS 6
1) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, 1.09.12,9
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 7,8
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 15,6
4) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.17,4
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.40,5
6) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.42,3
7) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.47,0
8) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 2.49,9
9) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 2.54,2
10) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 3.05,9
11)
Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 3.14,5
12) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, +3.17,5
13) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 3.22,5
14) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 3.42,4
15) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 3.46,5

Klasserna:
Stora Gr N:
1) Bäcklund, 1.09.20,7, 2) Walfridsson, 1.09,6, 3) Magnus Rindeby, Skepptuna MK, Subaru, +3.34,6.
Stora Grupp A: 1) Thorszelius, 1.09.12,9, 2) Jonsson, +15,6, 3) Saarinen, +1.40,5.
Lilla Gr A: 1) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, 1.11.59,9, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +2,9, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +30,5
Grupp H: 1) Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota, 1.12.59,4, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +4,4, 3) Thomas Thunström, Vansbro MK, d:o, +19,3.
Lilla Grupp N:
1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 1.15.53,1, 2) Tobias Söderqvist, AMK Årsunda, Opel, +16,3, 3) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Seat, +20,3.
Grupp N 1400 cc:
1) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW, 1.21.27,3, 2) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, d:o, +15,3, 3) Johan Lindskog, Katrineholms MK, d:o, +2.17,6

Prel. efter SS 5
1) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, 56.36,2
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 10,7
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 12,9
4) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.15,0
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1.21,7
6) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.27,6
7) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 2.11,7
8) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 2.12,6
9) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 2.22,5
10) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 2.35,7
11) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 2.41,8
12) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, 2.48,7
13) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 2.56,5
14)
Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 2.57,1
15) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 3.06,9

Lördag 3 mars
Start kl. 08.00
SS 5 kl. 08.39 Hurtigrutten 2 30.19 km
SS 6 kl. 09.14 Amsen 21.13 km
SS 7 kl. 10.58 Byarforsdammen 4.87 km
SS 8 kl. 11.26 Överberg 12.83 km
SS 9 kl. 12.39 Ytterberg 14.60 km
Mål kl. 13.48 Stora Torget

Walfridsson i diket - nu toppar Bäcklund
Kenneth Bäcklund avslutade första etappen i pågående Rally-SM med att gå i mål som ledare. Bäcklund jagade värmlänningen Stig Olov Walfridsson hela fredagseftermiddagen men det var ett misstag som avgjorde. På första dagens sista sträcka for nämligen Walfridsson av vägen och tappade en värdefull minut. Värmlandsföraren ligger fortfarande på andra plats i klassen men ramlade ned till sjunde plats totalt, inför omstarten på lördagsmorgonen.
Första dagen på de snabba vägarna runt Sveg i Härjedalen skördade en del offer. Bland annat försvann Per Johansson som ledde F2-klassen sedan han tappat ett framhjul på dagens andra sträcka. I stället blev F2-klassen en kamp mellan de eviga antagonisterna Per Svan och Jonas Kruse.
Storfavoriten Mats Jonsson i en WRC-bil klagade inledningsvis över problem med spåret men höjde tempot avsevärt och var efter första dagen tvåa totalt, bara drygt 2 sekunder efter ledande Bäcklund. En som också ökade tempot var upplänningen Mats Thorszelius som premiärkör sin nya WRC-bil i den här tävlingen.
I Lilla Grupp N tog närkingen Mats Bergeå successivt över efter att ha börjat dagen med stötdämparproblem. Tvåa i den här klassen - tävlingens största SM-klass - inför omstarten var Martin Hjelmar som därmed också ledde kampen i Junior-SM före en av tävlingens stora nykomlingar - junioren Tobias Söderqvist från Årsunda i Gästrikland. Tobias kör en av tävlingens äldsta bilar.
I den trimmade Grupp H-klassen hade jämten Peter Ågren skaffat sig en liten ledning över Vansbro-föraren Thomas Thunström. Peter ledde med 2,8 sekunder inför omstarten.
Andra etappen inleds i Sveg redan klockan 8 på lördagsmorgonen och första bil beräknas vara tillbaka vid målet strax efter 14. Fem sträckor ska köras under lördagen.
Sammanlagt bröt ett 15-tal av deltagarna under den första etappen. Bland de som försvann fanns, förutom Per Johansson t ex Cemoni Ohlsson, Tranås, Christer Steen, Svärdsjö, Pether Lindblom, Offerdal och Torbjörn Pahlin, Sundsvall.

Prel. efter SS 4
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, 41.23,5
2) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 2,3
3) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, + 9,5
4) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC, + 37,2
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 40,0
6) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.05,4
7) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.13,0
8) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.24,8
9) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 1.27,6
10) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Evo 5, + 1.30,4
11) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 1.41,5
12) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 2.01,6
13) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 2.03,5
14) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 2.05,5
15) Jonas Henriksson MK Team Westom Mitsubishi Evo 4, + 2.0

Klasserna:
Gr N 0-1400 cc
1) JSM Rickard Karlsson Katrineholms MK VW Polo, 49.03,7
2) Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Polo Gti 16v, + 16,4
3) Johan Lindskog Katrineholms MK VW Polo GTI 16 v, + 1.40,1
4) JSM Jonas Ericsson Kolsva MS Citroen AX Sport + 2.22,4
5) JSM Tony Lundgren Ludvika MS Suzuki Swift, + 7.44,3
6) Anders Fredricsson Mälaröarnas MK Suzuki Swift GTI, + 11.30,8

Gr N 1401-2000
1) Mats Bergeå Östernärkes RMC Renault Clio Sport, 45.16,4
2) JSM Martin Hjelmar SMK Motala Renault Clio Sport, + 10,2
3) JSM Tobias Söderqvist AMF Åsunda Opel Kadett GSI, + 12,9
4) JSM Per-Gunnar Andersson Årjängs MK Seat Ibiza, + 19,3
5) JSM Jimmy Joge SMK Motala Peugeot 306 GTI, + 36,6
6) Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI, + 48,1
7) Billy Johansson Säffle MC Renault Clio Sport, + 1.09,6
8) JSM Ola Helmfridsson Teknis MC Seat Ibiza, + 1.25,8
9) Peter Hillebjörk Vännäs MK Renault Clio Sport, + 1.28,7
10) Jan Bergetorp Offerdals MK Seat Ibiza, + 1.39,9
11) Hasse Gustafsson Vansbro MK Renault Clio Sport, + 1.42,8
12) Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza, + 1.45,7
13) Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra, + 1.55,6
14) Arne Göthe SMK Gävle Peugeot 306 GTI, + 2.04,9
15) JSM Simon Johansson Ydre MK Renault Clio Sport, + 2.06,6
16) Joakim Rydholm Dals MK Peugeot 306, + 2.08,3
17) JSM Tobias Olsson Norrköpings MK Peugeot 306, + 2.08,4
18) Berndt Carlsson Linköpings MS Peugeot 306 GTI, + 2.09,3
19) Joachim Grahn Simrishamns MK Peugeot 306 S16, + 2.19,0
20) Matti Johansson Vara MK Peugeot S16, + 2.30,2
21) JSM Daniel Hoffman SMK Linde Peugeot 306, + 2.47,6
22) JSM Pierre Fransson Vimmerby MS Renault Clio Sport, + 2.56,0
23) JSM Tommy Karlsson Vännäs MK Peugeot 306 GTI, + 2.58,6
24) JSM Stefan Malmquist Mälaröarnas MK Opel Kadett, + 3.05,6
25) Stefan Jonsson Jämtlands MK Peugeot 306 GTI, + 3.13,7
26) JSM Tobias Gyllström Kolsva MS Renault Clio Sport, + 4.01,6
27) Peter Fredriksson Norrköpings MK Renault Clio Sport, + 4.25,6
28) JSM Jörgen Gustavsson Karlstad MC Bil Renault Clio 16v, + 5.22,7
29) Johan Jonsson SMK Trollhättan Citroen Xsara, + 6.42,2
30) Thomas Åkeson Skövde MK Peugeot 306 GTI, + 9.21,5
31) Roland Axbom Ludvika MS Seat Ibiza, + 34.04,7

Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, 41.25,8
2) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, + 19,5
3) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC, + 37,2
4) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 40,0
5) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 1.05,4
6) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, + 1.51,5
7) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 2.01,6
8) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 2.03,5
9) Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 2.43,7
10) Håkan Johansson Eskilstuna MK Mitsubishi Lancer, + 2.49,1
11) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX, + 2.52,3
12) Tommy Andersson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer, + 3.47,3
13) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 3.58,6
14) Joakim Norén Linköpings MS Mitsubishi Evo 3, + 5.25,8
15) Peter Lindström Värmdö MK Subaru Legacy, + 7.11,8

Grupp N 4WD
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, 41.23,5
2) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, + 1.13,0
3) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Evo 5, + 1.40,4
4) Jonas Henriksson MK Team Westom Mitsubishi Evo 4, + 2.06,4
5) Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza WRX, + 2.17,4
6) Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.44,7
7) Thorleif Granlöf Jämtlands MK Mitsubishi Evo 5, + 3.00,4
8) Patrik Malteskog Finspångs MS Mitsubishi Evo 4, + 3.25,4
9) Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi Evo 4, + 4.02,6
10) Håkan Blomström Horndals MK Mitsubishi Lancer, + 4.29,7
11) Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi Evo 5, + 4.40,2
12) Magnus Jansson Norrköpings MK Mitsubishi Evo 4, + 5.32,0

Grupp A - 1600 cc
1) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, 43.35,7
2) Mikael Jirvelius MK Kopparberg Opel Corsa, + 6.22,2

Grupp A 1601 - 2000 cc
1) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, 42.48,3
2) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 2,8
3) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, + 1.42,8
4) Anders Mattsson Stuguns MK VW Golf, + 2.09,5
5) Stefan Jonsson Vännäs MK Seat Ibiza, + 2.51,1
6) Per-Arne Sääv V.Östergötalands MK VW Golf, + 3.00,0

Grupp H 2WD
1) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, 43.29,0
2) Thomas Thunström Ludvika MS Toyota Corolla, + 2,8
3) Leif Petersson Göteborgs MF Toyota Corolla, + 11,1
4) Stefan Erixon Skepptuna MK Toyota Corolla, + 23,4
5) Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact, + 33,9
6) Niklas Hägg SMK Hälsinge Toyota Corolla, + 54,7
7) Fredrik Eljas SMK Dala Toyota Corolla, + 1.07,0
8) Carina Hermansson Skepptuna MK Toyota Corolla, + 1.27,5
9) Björn Blomqvist Huddinge MK VW Golf, + 1.31,1
10) Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla, + 1.46,0
11) Bosse Sikström SMK Sundsvall VW Golf, + 2.21,3
12) Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940, + 2.36,2
13) Örjan Eriksson Stuguns MK VW Golf, + 2.43,2
14) Peter Johansson Säters MK Ford Escort, + 2.43,2
15) Stefan Jarveby Katrineholms MK Opel Ascona 2,4, + 2.56,9
16) Christian Svensson Anderstorps RC Opel Corsa 1,6, + 3.13,4
17) Petter Åkerström Vansbro MK Toyota Corolla, + 3.14,7
18) Markus Karlsson Lessebo MK Volvo 940, + 4.43,3
19) Lennart Olsson SMK Sundsvall VW Golf, + 4.49,0
20) Fredrik Karlsson SMK Arboga Toyota Corolla, + 8.04,0
21) Per Göthberg Eskilstuna MK VW Golf, + 8.49,7

Prel. efter SS 3
1) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, 33.53,7
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 2,0
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 9,8
4) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, + 10,6
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 31,6
6) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC, + 31,9
7) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 50,9
8) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 59,1
9) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza, + 1.00,1
10) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 1.09,8
11) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Evo 5, + 1.11,1
12) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 1.20,9
13) Dick Larsson Rasbo MK Toyota Celica GT4, ,+ 1.24,0
14) Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort Cosworth, + 1.36,7
15) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 1.38,8
16) Thomas Thunström Ludvika MS Toyota Corolla, + 1.43,0
17) Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma Kit Car, + 1.45,6

Prel. efter SS 2
1) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, 20.50,2
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 4,9
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 8,9
4) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, + 11,0
5) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 23,2
6) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, +24,2
7) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC, + 27,2
8) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, + 28,0
9) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Evo 5, + 47,2
10) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza, + 50,0
11) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 52,6
12) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 57,5

Walfridsson öppnade bäst
Värmlänningen Stig Olov Walfridsson öppnade bäst av alla när tvådagarstävlingen Härjedalsbrickan inleddes i Sveg på fredagen. Tävlingen är årets andra deltävling i Rally-SM och samlar 115 startande i de olika SM-klasserna.
Stig Olov behövde drygt 7 minuter för att avverka den första, 13 km långa, specialsträckan alldeles utanför centralorten. Det gav honom en knapp, men dock ledning på 1,6 sekunder före segraren från SM-premiären i januari, Kenneth Bäcklund.
Båda de här förarna startar i N4 -den stora standardbilsklassen - och öppnade därmed snabbare än förarna i WRC-klassen, där Johan Kressner från Karlstad överraskade med att ta ledningen före en annan värmlänning, storfavoriten Mats Jonsson.
Men - det är långt kvar och mycket kommer att hända innan tävlingen är avgjord. Första dagsetappen omfattar fyra specialsträckor och därefter återstår ytterligare fem specialsträckor under lördagen. Tävlingen inleddes i härligt vinterväder - tio grader kallt och strålande sol.

Prel. efter SS 1
1) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Evo 6, 7.14,1
2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Evo 6, + 1,6
3) Johan Kressner Karlstad MC Bil Toyota Celica, + 5,3
4) Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC, + 8,4
5) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC, + 11,4
6) Jörgen Jonasson Vännäs MK Mitsubishi Evo 6, 11,6
7) Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 11,9
8) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 14,3
9) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kitcar, + 16,0
10) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, + 16,2
11) Jonas Kruse Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 17,0
12) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Evo 5, + 21,2
13) Stefan Erixon Skepptuna MK Toyota Corolla, + 22,5
14) Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Evo 5, + 23,6
15) Jörgen Edholm Stuguns MK Subaru Impreza, + 24,2
16) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, + 25,9
17) Jonas Henriksson MK Team Westom Mitsubishi Evo 4, + 28,3
17) Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza, + 28,3
Klasserna:
Stora Gr N:
1) Walfridsson, 7.14,1, 2) Bäcklund, +1,6, 3) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi, +21,2.
Stora Grupp A: 1) Kressner, 7.19,4, 2) Jonsson, +3,1, 3) Wicksell, +6,1.
Lilla Gr A: 1) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab, 7.26,0, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +4,1, 3) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, +5,1
Grupp H: 1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota, 7.36,6, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Peugeot, +6,3, 3) Thomas Thunström, Vansbro MK, Toyota, +7,1
Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Seat, 8.01,9, 2) Tobias Söderqvist, AMK Årsunda, Opel, 4,0, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, +5,5.
Grupp N 1400 cc: 1) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW, 8.39,0, 2) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, d:o, +1,4, 3) Johnny Andersson, Grangärde MK, Suzuki, +5,5

Fredag 2 mars
Start kl. 12.00 Start Torget Sveg
SS 1 kl. 12.31 Bäckänge 13,31 km
SS 2 kl. 13.58 Svedbergsvägen 25.68 km
SS 3 kl. 14.33 Botvattelosen 26.88 km
SS 4 kl. 16.07 Hurtigrutten 1 14.93 km

Rally-SM: Räkna med fight i lilla Grupp N!
- Konkurrenterna tog oss med överraskning. Vi visste att de skulle bli farliga - men inte så farliga, och inte redan i första deltävlingen.
Mattias Aronsson är Peugeot-förare i Lilla Grupp N - SM-seriens största klass med närmare ett 50-tal deltagare.
Smålänningen Mattias har två raka SM-silver efter de senaste årens suverän i klassen, Patric Carlsson, Nyköping.
Men i SM-premiären i januari fick de två Peugeot-förarna - och alla andra - ge sig för Östernärkes Renault-förare Mats Bergeå.
Själv är Mattias inte alls nöjd med sin insats i premiären.
- Jag gjorde ingen bra insats. Till råga på allt brände vi en ventil i motorn och ramlade ned till åttondeplatsen. Men det är historia nu!
Mattias satsar stenhårt på SM-serien i år och har inte lämnat något åt slumpen, när det är dags för årets andra deltävling, Härjedalsbrickan i Sveg fredag-lördag.
- Egentligen gillar jag inte vintertävlingar. Min styrka är sommartävlingar - gärna på grus, men helst på asfalt.
Men nu är det vinter som gäller - rejäl vinter. Så för att få en rejäl genomkörare på snö och is ställde Mattias upp som föråkare i Svenska Rallyt. Och så har han renoverat motorn, testad däck och verkligen förberett sig.
- Visst är Bergeå favorit och jag tror att min märkeskollega Patric Carlsson kommer att utmana honom, nu när han är förberedd på hård fight från början.
- De två blir svåra att slå, men nog ska vi vara med bättre den här gången....
Lilla Grupp N körs med standardbetonade bilar med max 2000 cc och tvåhjulsdrift. Klassen består egentligen av två klasser: N2 och N1 där N1 står för mindre bilar och mindre motorer. Båda klasserna får poäng var för sig, men slåss om samma SM-tecken.
- Det är en otroligt hård klass och egentligen lika svårt att komma på åttonde plats som på första. Dessutom blir det dubbelt antal pristagare, tack vare att N1-bilarna också är med poängmässigt, även om de åker på sämre tider, förklarar Mattias.
De stora märkena i N2-klassen är Peugeot , Seat och Renault och det vimlar av duktiga chaufförer:
- Mats Bergeå och Patric Carlsson har vi redan nämnt. Dessutom har vi förare som Jan Bergetorp, Johan Rudengren, Mikael Stattin och Joachim Grahn.
- Och så jag då - Mattias Aronsson från Anderstorp i Småland...
Som kör en Peugeot 306 årsmodell 2001 med 189 hästar under huven.
Härjedalsbrickan i Sveg inleds med genomkörning av de 9 specialsträckorna under torsdagen. Första etappen körs på fredagseftermiddagen och etapp 2 startar på lördag morgon med målgång för första bil kl 14.


Rally-SM: Niklas helrenoverar rallybilen på tre dygn
Niklas Hägg från Ilsbo utanför Hudiksvall är en av förgrundsfigurerna i Grupp H-klassen i SM i Sveg i helgen.
I söndags ställde 23-åringen upp med sin extrema 230-hästars Toyota i en liten klubbtävling. Och gjorde skrot av bilen!
- Förardörren var hel. Och bakluckan.
- Men vi jobbar dygnet runt och tre dygn ska räcka - bilen är klar till på torsdag, då allt drar igång inför Härjedalsbrickan. Säger Niklas som menar att rullningen inte enbart var negativ:
- Nu behöver jag i alla fall inte vara rädd om bilen! SMK Hälsinges tävling var en liten tävling enbart för klubbens egna förare.
Niklas ledde men tappade några sekunder på en trasig drivaxel på ss 3. Och det skulle han ta igen på sista sträckan:
- Det var brorsan - Mattias - som ledde och det kunde jag ju inte acceptera.
Resultatet blev tre varv med 400.000-kronorsbilen:
- Allt var trasigt, rutor, front, tak, fjäderben osv. Och det värsta var att min sambo Maria Nyström åkte med för första gången. Jag tror inte hon sätter sig i en tävlingsbil en gång till...

Carina byter taktik
En tjej som helt klart kommer att sätta sig i bilen i helgen igen - det är Carina Hermansson. Carina genrepade med att vinna Gr H i Borlänge i lördags. Och mönstret håller alltså i sig:
- Det går hur bra som helst på alla tävlingar - utom SM. Då är det alltid något som strular. Motgreppet i Sveg är en ny codriver - en kille, med rutin och erfarenhet:
- Det är trevligast med en kvinnlig codriver. Men jag tror jag behöver en rutinerad otrevlig karl i högerstolen. En som inte är rädd att säga ifrån när det går för sakta - eller för fort, säger Carina som sätter rutinerade Micke Lööv i högerstolen i Härjedalsbrickan:
- Funkar det inte den här gången kan jag ju alltid skylla på honom...
Carina Hermansson ligger femma i SM och Niklas sjua. Grupp H leds av Stefan Erixon från Skepptuna före Thomas Thunström, Vansbro och Peter Ågren, Jämtlands MK.
29 förare är anmälda i Grupp H, klassen för nationellt trimmade bilar med 2-hjulsdrift. Vanligaste bilmärket i klassen är Toyota. Andra bilar i klassen är VW Golf (6 st) Volvo (5) och Opel (4). Dessutom startar en Ford, en Peugeot och en BMW. Den sistnämnda bilen körs av publikfavoriten Patrik Fredriksson, Fagersta.

SM I F2: Svan tvingas byta motor
- På sätt och vis var det tur. För hade det inte hänt i lördags - då hade det hänt i Sveg i helgen.
Per Svan, rallybonden från Dalarna, brukar inte åka lokala tävlingar. Men i lördags gjorde han ett undantag och ställde upp i en tävling hemmavid:
- Jag hade två av tre inteckningar i ett fint vandringspris som jag gärna ville ha. Och det såg ut att gå vägen för vi ledde rejält efter fem sträckor. Men då brast en ventil i motorn.
Så i stället för en seger blev det hemfärd och medan Svan och gänget rev ur motorn jagade teamchefen Pelle Tjerneld tag på folk på Opels tävlingsavdelning i England. Och i måndags gick en ny motor med flygfrakt i riktning mot Borlänge!
- Den ska komma fram på tisdagseftermiddagen och då ska vi hinna få allt klart i tid.
Pers huvudkonkurrenter i klassen - Per Johansson, Trollhättan och Jonas Kruse, Grums tillbringade helgen i Norge där de startade i norska stortävlingen Rally Finnskog. Och båda vann sina klasser - Per vann F2 och Jonas - som inte körde sin vanliga bil - vann Lilla Grupp N.
Per Johansson imponerade stort i Norge och slutade 4:a totalt med sin udda Saab 9-3 Kit Car. Den 27-årige motortrimmaren är bättre än någonsin och kommer att satsa allt för att äntligen besegra klassens kändisar, Per Svan och Jonas Kruse.
En annan som imponerade i den norska tävlingen var Stig-Olov Walfridsson som ledde tävlingen totalt inför sista sträckan, då växellådan krånglade.

Svenska Bilsportförbundet satsar på egna räddningsbilar
Fyra specialutrustade räddningsbilar.
Det är ett av Svenska Bilsportförbundets sätt att höja säkerhetsnivån i svenska rallytävlingar. Bilarna användes för första gången i samband med Svenska Rallyt. Första SM-tävlingen där bilarna kommer att vara med är Härjedalsbrickan i Sveg nu till helgen 1-3 mars.
Bilarna - Saab 9-5 Combi med 2,3-liters turbomotorer - har konstruerats och byggts av bröderna Cronge och Anders Norstedt. Det är två killar som vet det mesta om säkerhetsarbete och biltävling. Båda är nämligen brandmän - och tävlingsförare!
- Bilarna är utrustade för att ta ut besättningen ur en bil och för att vid behov kunna ge akutvård i väntan på ambulans, berättar Anders.
Bland utrustningen finns ett nytt svenskt verktyg - Power Cutter - som kan klippa av de skyddsburar som tävlingsbilarna är utrustade med. Brandsläckningsutrustning som arbetar med vattendimma är ett annat exempel på specialutrustning liksom NMT 450-telefoner som ger bästa räckvidden på inte alltid centralt belägna specialsträckor.
En av bilarna har redan testats aktivt. Det var under Svenska Rallyt då unge värmlänningen Oscar Svedlund skrotade rejält. Oscar och hans codriver klarade sig dessbättre helt utan skador.

Allt klart för Rally-SM i Härjedalen
TUFFASTE KLASSEN FÅR FLER STARTANDE
Inte mindre än 120 förare finns med på startlistan inför årets andra SM-deltävling i Rally - Härjedalsbrickan i Sveg 2-3 mars. En av klasserna som ökar är värstingklassen H4WD - alltså den klass som bland annat innehåller WRC-bilarna. I den här klassen är 20 förare anmälda. Bland annat segraren från SM-premiären, upplandsföraren Dick Wicksell.
I lilla Sveg har man rustat för invasion under rallyveckan. På ortens två hotell har det varit fullbokat sedan i somras och vandrarhemmet har fullt. Ändå räknar tävlingsledaren Gunnar Hedin med att allt ska fungera:
- Svegborna ställer upp och hyr ut allt som går. En del lämnar villor och lägenheter och flyttar in hos grannar och släktingar, bara för att så många som möjligt ska få bo centralt.
- Men bokar man rum nu, får man räkna med att åka 5-6 mil till Ytterhogdal, Hede, Hedeviken och andra kringliggande orter.

LÅNGA SPECIALSTRÄCKOR
Traditionsrika Härjedalsbrickan bjuder deltagarna sammanlagt 16 tävlingsmil , fördelade på 9 specialsträckor (4 på fredagen, 5 på lördagen). Flera av sträckorna är långa - den längsta över 3 mil. Och man kör två sträckor i rad utan service, så det gäller att förarna inte gör några misstag. Arrangemanget rullar igång på allvar den 1 mars - på torsdagen - och på fredag lunch ger sig första bil iväg på den första, fyra timmar långa dagsetappen.
Andra etappen startar på lördag morgon - med målgång för första bil redan vid 13-tiden.
- Vi har bra med snö och det har varit kallt hela vintern så vägarna är väldigt fina. Fast vi har inte haft några mildvädersdagar, så en del sträckor har vi tvingats vattna för att få isunderlag, säger Gunnar Hedin. Som under tävlingen har 230 funktionärer till hjälp för att klara arrangemanget.

MATS FAVORIT TILL TOTALSEGERN
Årets första rally-SM - Helmia Rally Nordvärmland i början av januari - blev en riktig succé med massor av dramatik i de olika SM-klassena.
Framför allt var det klassen för de fyrhjulsdrivna turbo-bilarna som drog till sig intresset.
Storfavoriten och titelförsvararen Mats Jonsson från värmländska Forshaga fick bryta första deltävlingen hemma i Värmland.
Trots det får Mats finna sig i favoritskapet både i sin klass och totalt i Härjedalen. Men det är många som är ute efter en seger. Bland annat kommer två förare med betydligt bättre bilar nu, än i premiären. Främst är det Mats Thorzelius, upplänningen som äntligen får köra sin nya Toyota WRC. Mats körde strålande med sin gamla bil i Värmland och kommer att bli ännu vassare med den nya. Samma sak borde gälla veteranen Dick Larsson som överraskande gick in på andra plats i Sunne med sin överåriga Mazda. Dick är den som tar över Mats Thorselius Toyota Grupp A.

EDHOLM STÄLLER UPP
Jörgen Edholm från Stugun i Jämtland är en förare som nu ansluter till SM-fältet. Snabbe, rutinerade Edholm premiärkörde sin nya bil i hemmatävlingen Z-Trofén den 17 feb och slutade trea efter segraren Mats Jonsson och tvåan Roger Berglund från Team Skogsåkarna i Tranås. Jörgen låg tvåa med två sträckor kvar, men kunde inte hålla undan för starkt spurtade smålänningen.
Dessvärre verkar det som Eddie Hörbing, som slagit Mats Jonsson i en tävling tidigare i vinter, inte kommer till start. Eddie körde bra i Z-Trofén och var den som bäst hängde med Mats, till dess motorn i Escorten la av.
I N4 - den mer standardbetonade av de två 4-hjulsdrivna tävlingsklasserna - är det upplagt för ännu en omgång mellan klassens två stora, dvs Stig Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund. Båda har imponerat stort i vinter. Främste utmanare är som vanligt Cemoni Olsson.

SOM I VÄRMLAND
Största klassen i Härjedalsbrickan är Lilla Grupp N som samlar 48 startande - exakt lika många som i årspremiären, som överraskande vanns av Mats Bergeå i en Renault. Nya Renault Clio Sport - som kom till Sverige vid årsskiftet - är klassens komet med 10 av bilarna i N2-klassen i Härjedalsbrickan. Peugeot-förarna med titelförsvararen Patric Carlsson i spetsen blev tagna med överraskning av den här anstormningen och kommer nog att ladda lite extra för att hålla sig kvar i toppen.
Ett par förare årsdebuterar i N2 - bland annat Pether Lindblom från jämtländska Offerdal. Pether, som kör en Opel Astra, körde tidigare med stor framgång i minsta klassen, N1 (som ingår i N2-klassen). En annan alltid lika intressant förare är Seat-föraren Jan Bergetorp från jämtländska Offerdal.
I den här klassen kör man också om JSM och av de 48 i startlistan är 22 juniorer. Segraren i premiären, Martin Hjelmar, SMK Motala, har startnummer 22 och går ut sist av juniorerna, som inleder startfältet.

NY HÄRLIG DUELL i F2
F2 är SM-seriens minsta klass - men en av de mest uppskattade. Bilarna är 2-hjulsdrivna Grupp A-bilar som både går fort och låter rejält - två egenskaper som uppskattas livligt av rallypubliken.
I premiären vann Per Svan, titelförsvararen som är på jakt efter ett 6:e SM-guld. Men Opel-föraren från Dalarna får ta i rejält om han ska slå sina vassa konkurrenter. Per Johansson, Saab-föraren från Trollhättan, chockade rejält i premiären och värmlänningen Jonas Kruse, Renault ska också vara med och slåss i toppen.

THOMAS THUNSTRÖM I GR H
En annan förare som imponerat i vinter är Vansbro-föraren Thomas Thunström. Thomas var tvåa i SM-premiären efter Skepptunas Stefan Erixon och vann klassen i Supermästerskapen i Stugun för några dagar sedan.
Så Thunström får finna sig i favoritskapet, livligt uppvaktad av i första hand ett helt gäng märkeskollegor bland de 29 anmälda i den här snabba, spektakulära nationella klassen.

SM-toppen i resp SM-klass inför Härjedalsbrickan:
Standardbilar 2WD upp till 2000 cc (N2):
1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault Clio, 18 p, 2) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW Polo, 15, 3) Patric Carlsson, Peugeot 306, SMK Nyköping, 14, 4) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo, 12, 5) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault Clio, 11, 6) Tony Lundgren, Ludvika MS; Suzuki, 10.
Junior SM (körs i år endast i N2):
1) Martin Hjelmar, 18 p, 2) Rickard Karlsson, 15, 3) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot 306, 14, 4) Tony Lundgren, 12, 5) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 306, 11, 6) Joakim Gustavsson, Katrineholms MK, VW Polo, 10
Grupp A 2WD upp till 2000 cc (F2): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 18, 2) Per Johansson, Trollhättans MK, Saab 9-3 Kit Car, 14, 3) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda Kit Car, 11, 4) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Kit Car, 9, 5) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, d:o, 8, 6) Mathias Waldegård, MK Rimo, Nissan Kit Car, 7.
Standardbilar, 4WD (N4): 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 15, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, 12, 3) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, d:o, 10, 4) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, 9, 5) Oscar Svedlund, Karlstads MC Bil, d:o, 8, 6) Magnus Rindeby, Skepptuna MK, Subaru, 7, 7) Thorleif Granlöf, Jämtlands MK, 6, 8) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi, 5.
Grupp H 4WD: 1) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 15, 2) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 12, 3) Thorbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi, 10, 4) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, 9, 5) Tommy Andersson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi, 8, 6) Anders Grundström, Gargnäs MK, d:o, 7, 7) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford, 6, 8) Mats Thorselius, Almunge MK, Totota, 5.
Grupp H 2WD: 1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 15 p, 2) Thomas Thunström, Vansbro MK, d:o, 12, 3) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o, 10, 4) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Peugeot 205, 9, 5) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 8, 6) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, 7, 7) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, d:o, 6, 8) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940, 5 p.

Arrangörer och förare laddar för rally-SM i Härjedalen 2-3 mars
- Från början låg vi ett år efter med förberedelserna. Men nu börjar vi komma ikapp.
Gunnar Hedin, biträdande tävlingsledare för Härjedalsbrickan - årets andra SM-deltävling i rally - har bråda tider just nu. Den 2-3 mars körs tävlingen och då ska allt fungera perfekt.
- Det kommer att fungera. Vi har en enda central serviceplats, publiksträckan båda tävlingsdagarna ligger bara 5 km från Svegs centrum, specialsträckorna runt Sveg är mycket fina och vi har rejält med snö, summerar Gunnar Hedin.
Eddie slog Mats
Det är långt mellan vintertävlingarna i SM-serien. Premiären kördes i januari - Härjedalsbrickan går i mars.
Vilket inte innebär att allt är lugnt och stilla just nu. Många förare har varit ute och hårdtestat både form och bilar. Bland annat Eddie Hörbing, WRC-föraren som för några dagar sedan tog en meriterande seger över titelförsvararen Mats Jonsson:
- Eddie åkte bra och även om jag hade elproblem på en sträcka och tappade 40 sekunder så hängde jag inte med. Men jag lovar att det var en engångsföreteelse, skrattar Mats.
Mats bröt med tekniska problem i SM-premiären och är revanschsugen värre:
- Vi har ett nytt poängsystem där alla tävlingar räknas. Så det gäller att både åka fort och säkert i fortsättningen. Jag har inte råd att tappa fler poäng om jag ska kunna försvara guldet i H4WD, som min SM-klass kallas (Fyrhjulsdrivna bilar Grupp A plus de nyare WRC-bilarna).
Sveriges snabbaste tjej - Carina Hermansson från Skepptuna - har också varit ute och rört på sig. Carina vann Grupp H i Supermästerskapen efter en mästerlig uppvisning på de svårkörda gästrikevägarna. Går det lika bra i Sveg innebär det avancemang i SM-tabellen.
Tre klassegrar i Norge
Men - alla rallyförare kör inte i Sverige. När norska mästerskapen rullade igång nyligen, fanns flera av de bästa svenska förarna på plats. Tre av dem - Stig Olov Walfridsson, Per Johansson och PG Andersson, imponerade stort och tog var sin klasseger i hårdast tänkbara konkurrens. Norsk rallysport har formligen exploderat i Norge som i dag har fler ekipage i de "tunga" mästerskapsklasserna än vi har i Sverige. Men det räcker inte med att ha bra bilar - de ska köras också. Och där lyckades svenskarna mycket bra: Stig Olov vann stora standardbilsklassen överlägset och var tvåa totalt i hela tävlingen (bara hemmasuveränen Henning Solberg i en WRC-bil var snabbare).
Också Per Johansson imponerade stort med sin udda Saab Kit Car. Per vann F2-klassen och slutade 10:a totalt - trots problem på sista sträckan. Tidvis låg den snabbe västkustföraren 5:a-6:a totalt i ett startfält som innehöll inte mindre än sju WRC-ekipage.
PG vann N2
Också PG Andersson från Årjäng stortrivdes och tog en mycket meriterande seger i N2-klassen och gick in på en total 24:eplats med sin 2-hjulsdrivna, standardbetonade tävlingsbil. Unge Oscar Svedlund från Karlstad körde också bra i Norge och slutade 16:e totalt.
En annan ung förare, Jonas Henriksson från Koppom, skulle ha kört i SM-premiären i Sunne. Men bilen blev såld hastigt och lustigt. Nu har dock Jonas skaffat en ny bil igen och bland annat hunnit med att vinna en tävling totalt totalt, må vara i mindre tuff konkurrens.
Svenska Bilsportförbundet jobbar numer som andra idrottsförbund med juniorsatsningar. Och många av dagens framgångsrika unga förare finns med i den trupp som specialgrillas på träffar och träningsläger.
Ansvarig för satsningen är Lena Sterner, Falun:
- Juniorsatsningen går in på sitt tredje år i år och har varit mycket framgångsrik. Just nu har vi tagit ut ytterligare en grupp unga förare som bland annat samlas på ett veckolångt träningsläger i Värmland i början av februari.
Kom in sent
Arrangörerna i Sveg - Härjedalens AK - kom in sent i årets SM-serie:
- Vi fick frågan om vi kunde ta en tävling efter att en arrangör hade hoppat av.
SM-erfarenhet har klubben sedan 90-talet då man arrangerade två nationella SM-tävlingar:
- Men det här är större, mycket större. Att arrangera SM i dag är ett jättejobb, säger Gunnar som sysslat med motorsport sedan 60-talet och som sedan 12 år är heltidsanställd på klubbens kansli.
- Jag var med om en bussolycka i Norge men hade svårt att tänka mig en framtid som sjukpensionär. Så det blev motorsport på heltid i stället, berättar Gunnar. Som kallat in rutinerade Kalle Bäckvall från Östersund som ordinarie tävlingsledare:
- Det är skönt att ha någon att luta sig mot, när det hettar till. Och det kommer det säkert att göra många gånger innan det här är över....

www.motorsportivarmland.nu