SM ISBANA 2003

Racing på isbana när sporten är som bäst: sol, några plusgrader och dubbla startled. På lördag den 15 mars inleds årets SM-säsong i Strömsund, Jämtland. Därefter väntar tävlingar i Morjärv, Överkalix och Luleå.


03-03-27 Is-SM: Luleå tvingas ställa in finalen
Det blir ingen final i Isracing-SM på lördag. Luleå MS - som länge hoppades kunna genomföra finalen med Morjärvs bana som tävlingsplats - tvingades kasta in handduken vid lunchtid på tordagen.
- Det går helt enkelt inte.Värmen de senaste dygnen har knäckt isen, säger tävlingsledaren Mats Öberg.
Beslutet innebär att årets SM- serie avslutas efter sex körda finaler - och att årets mästare är klara. Här är slutresultaten i de fyra klasserna i SM-serien 2003:
Klass 1, Racingbilar med långnabb:
1) Mikael Jansson, Morjärvs MS, BMW, 87 p, 2) Johan Dalbacka, Finland, Ford Escort, 63, 3) Sören Häggström, Örnsköldsviks MK, Volvo 240, 46, 4) Per Ohlson, SHRA Sundsvall, d:o, 44, 5) Sven Erik Johansson, Överkalix MK, Opel Kadett, 33, 6) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford Sierra, 28.
Klass 2, Rallycross 2400 med kortnabb:
1) Mats Savilahti, Finland, Ford Escort, 77, 2) Mattias Norberg, Kramfors MSK, Saab 900, 51, 3) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo PV, 48, 4) Stefan Aho, Haparanda SMS, Volvo 480, 46, 5) Hans Eriksson, Morjärvs MS, Volvo Amazon, 40, 6) Robert Johansson, Överkalix MK, Hillman Imp, 38.
Klass 3, Rallybilar med kortnabb:
1) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, Opel Ascona, 85, 2) Tommy Jakobsson, Luleå MS, d:o, 64, 3) Bo Gunnar Öhman, Kalix MK, Opel Kadett, 63, 4) Michael Wikström, NMS Boden, Opel Ascona, 56, 5) Henry Nilsson, Överklix MK, Saab 900, 26, 6) Jan Olov Renberg, Piteå MS, Opel Manta, 17.
Klass 4, RM standardbilar Volvo Original:
1) Jan Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 940, 114 p, 2) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, Volvo 240, 112, 3) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Volvo 740, 104, 4) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, d:o, 94, 5) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, Volvo 240, 93, 6) Chrille Åström, Timrå MK, d:o, 90.

03-03-23 IS-SM: Fyra finaler på två dagar!
Frågan är vem som är de största entusiasterna: Förarna som kör SM-serien i isracing. Eller klubbarna som arrangerar? I helgen avverkades man inte mindre än åtta av vinterns fyra deltävlingar. Den första kördes i Morjärv. Den andra skulle ha körts i Överkalix. Men lördagens vårvärme knäckte Överkalix-banan så sent på lördagskvällen flyttades arrangemanget - till Morjärv!
- Underbart när man kan samarbeta. Banan var visserligen sliten efter lördagens race, men vi drog om vissa kurvor och fick till en riktigt bra sträckning, Bengt Asserfeltdt, arrangör den andra tävlingsdagen. Asserfeldt fick medhåll av tävlingsledningen i Luleå MS - som arrangerar finalerna nu på lördag:
- Vi funderar faktiskt på samma sak. Forstätter vårvärmen är enda chansen att köra finalerna i - Morjärv!
- Väldigt vad vi blivit populära. Morjärv känns som svenskt racingcentrum just nu, kommenterade Morjärvs tävlingsledare Leif Rönnlund brett leende.
Förarna då - jo, de körde för glatta livet. Är man isracingförare är man hänvisad att köra där det finns is och arrangörer. SM i isracing för bilar körs i fyra olika bilklasser. Det handlar om allt från standardbilar på rallydubb till extrembyggen på klassisk 21 mm lågnabb. Och när vattenkaskaderna lagt sig efter de fyra deltävlingarna kan man konstatera att läget inför finalen om en vecka är följande:
I klass 1 racingbilar med långnabb dominerar Micke Jansson från Råneå, norr om Luleå. Micke har vunnit fem av de sex deltävlingarna och har ett rejält försprång till finske Johan Dahlbacka, som har en seger och fyra andraplatser men som tappade ett hjul i sista finaeln och halkade efter i sammandraget.
Teoretiskt kan Dalbacka fortfarande vinna - i den här klassen räknas alla resultat från samtliga deltävlingar. Striden om bronset står mellan Sören Häggström, Örnsköldsvik och veteranen 61-årige Sven Erik Johansson, Överkalix MK.
I klassen för rallycrossbilar (max 2,4 liter) där man kör på 11 mm kortnabb är det finsk dominans - Mats Savilalahti från Ul,eåborg leder klart efter bl a tre segrare. Däremot är striden intensiv om silver och brons. Inblandade är främst Mattias Norberg, Kramfors, Stefan Aho, Haparanda, Hans Eriksson, Morjärv och Överkalix-förarna Robert Johansson (titelförsvarare) och Hans Nilsson.
Standardvagnsklassen Volvo Original är alltid tuff och sevärd. Klassen är dessutom den klass i serien som har den största geografiska spridningen, även om norrlandsförarna dominerar stort. Och här handlar det verkligen om tuffa fighter och variation på prispallen.
Helgens serie bjöd t ex på fyra olika vinnare: Göran Lind, Bollnäs vann den första finalen, Bengt Emilsson från Östersund den andra, Tobbe Westerlund från Sollefteå RRC den tredje och serienledande Janne Sundkvist, Offerdals MK den fjärde!
I den här serien - där man räknar fem av de åtta deltävlingarna för att fördela medaljerna - står striden om guldet mellan jämtlandsförarna Sundkvist och Emilsson medan en hel hög förare fightas om bronset.
Tobbe Westerlund har i och med en seger och andraplats i de två senaste finalerna en viss fördel före jagande hälsingedun Fredrik L´Estrade, Söderhamn och Göran Zamora Lind, Bollnös.
SM-seriens minsta klass är klassen för rallybilar. Där ser Morjärvs veteran Kurt Rönnlund att gå mot en säker seger. Fem segrar av sex möjliga säger det mesta. Då är det betydligt hårdare om silver och brons. Där står striden mellan Tommy Jakobsson, Luleå, Bo Gunnar Öhman, Kalix och de senaste årens dominant - Michael Wikström, Boden.
Resultat, SM isracing för bilar, deltävling 3 tom 6, Morjärv/Överkalix:
Klass 1 Racing/Långnabb:
Final 3: 1) Mikael Jansson, Morjärvs SK, BMW 525, 2) Johan Dalbacka, Finland, Ford Escort, 3) Sören Häggström, Örnsköldsviks MK, Volvo 240, 4) Sven-Erik Johansson, Överkalix MK, Opel Kadett, 5) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford Sierra.
Final 4: 1) Jansson, 2) Dalbacka, 3) Johanson, 4) Per Ohlson, SHRA Sundsvall, Volvo 240, 5) Kent Larsson, Luleå MS, Ford Sierra.
Final 5: 1) Jansson, 2) Dahlbacka, 3) Häggström, 4) Ohlson, 5) Niklas Lundström, Umeå AK, Volvo 850.
Final 6: 1) Jansson, 2) Ohlson, 3) Häggström, 4) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo PV, 5) Lundström.
Sammanlagt efter 6 av 8 deltävlingar: 1) Jansson, 87 p, 2) Dalbacka, 63, 3) Häggström, 46, 4) Johansson, 33, 5) Nyman, 26, 6) Ohlson, 24.
Klass 2 Rallycross/ Kortnabb:
Final 3: 1) Mats Savilathi, Finland, Ford Escort, 2), Stefan Aho, Haparanda MSK, Volvo 480, 3) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo PV, 4) Robert Johansson, d:o, Hillman Imp, 5) Mattias Norberg, Kramfors MSK, Saab 900.
Final 4: 1) Savilathi, 2) Nilsson, 3) Norberg, 4) Kjell Holma, BK Dundret, Opel Ascona, 5) Björn Eriksson, Luleå MS, Volvo 360.
Final 5: 1) Savilathi, 2) Johansson, 3) Aho, 4) Jonas Malmén, Robertfors MS, Volvo PV, 5) Nilsson.
Final 6: 1) Pontus Sjölund, Örnsköldsviks MK, Opel Ascona, 2) Eriksson, 3) Norberg, 4) Malmén, 5) Johansson.
Sammanlagt efter 6 av 8 deltävlingar: 1) Savilathi, 77, 2) Norberg, 51, 3) Aho, 44, 4) Eriksson, 40, 5) Johansson, 36, 6) Nilsson, 35.
Klass 3 Rallybilar:
Final 3: 1) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, Opel Ascona, 2) Tommy Jokobsson, Luleå MS, d:o, 3) Bo Gunnar Öhman, Kalix MK, Opel Kadett, 4) Jan-Olov Renberg, Piteå MS, Opel Manta, 5) Michael Wikström, NMS Boden, Opel Ascona.
Final 4: 1) Rönnlund, 2) Jakobsson, 3) Öhman, 4) Wikström, 5) Henry Nilsson, Överkalix MK, Saab 900.
Final 5: 1) Rönnlund, 2) Öhman, 3) Wikström, 4) Jokobsson, 5) Nilsson.
Final 6: 1) Rönnlund, 2) Wikström, 3) Jakobsson, 4) Öhman.
Sammanlagt efter 6 av 8 deltävlingar: 1) Rönnlund, 85, 2) Jakobsson, 64, 3) Öhman. 63, 4) Wikström, 56, 5) Nilsson, 26, 6) Renberg, 17.
Klass 4, Standardvagnar Volvo Original:
Final 3: 1) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, Volvo 240, 2) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 940, 3) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 740, 4) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, 240, 5) Chrille Åström, Timrå MK, d:o.
Final 4: 1) Emilsson, 2) Sundkvist, 3) Åström, 4) L´Estrade, 5) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Volvo 740.
Final 5: 1) Westerlund, 2) Åström, 3) Emilsson, 4) Lennart Lidström, Piteå MS, 240, 5) Janne Ericsson, Timrå MK, d:o.
Final 6: 1) Sundkvist, 2) Westerlund, 3) Emilsson, 4) L´Estrade, 5) Lidström.
Sammanlagt efter 6 av 8 deltävlingar: 1) Sundkvist, 141 p, 2) Emilsson, 137, 3) Westerlund, 125, 4) L´Estrade, 117, 5) Lind, 110, 6) Lidström, 107.

03-03-16 Bra start på is-säsongen: Täta dueller i alla klasser
En strålande start! Bättre kan man inte beskriva årets första deltävling i isracing-SM för bilar. Solen strålade över jämtländska Strömsund och publiken strålade den också, eftersom den björds på intensiva dueller om segern i alla fyra klasserna. Några favoritsegrar blev det. Men också en rad oväntade resultat. Och några av titelförsvarare fick den här gången finna sig i att åka hem utan att ha varit högst på pallen.
Det var förarna i standardvagnsklassen Volvo Original som var först ut på den snabba, kompakta banan. I första heatet vann hemmafavoriten Bengt Emilsson före tävlingsflitige Jan Sundkvist, Offerdals MK med Stig Hellberg på tredje plats. Hemmaföraren Anders Sjöbom gick in som fyra efter en stenhård fight med söderhamns-föraren Fredrik L´Estrade medan en av favoriterna - veteranen Göran Zamora Lind från Bollnäs - missade totalt och fick nöja sig med sjundeplatsen. I dagens andra final blev det ombytta roller. Nu var det Janne Sundkvist som tog hem segern före Bengt Emilsson medan Tobbe Westerlund från Sollefteå gick in som trea efter en tuff satsning. Fredrik L´Estrade var fyra och is-veteranen Zamora Lind femma medan Stig Hellberg satsade för hårt och la sin bil på taket.
Klassiska långnabb bjöd för första gången på flera år på nästan lika stort startfält som Volvo Original. Titelförsvararen Michael Jansson, som tävlar för Morjärvs MS, fick slita hårt för att besegra finske utmanaren Johan Dahlbacka bakom sig. Sören Häggström Örnsköldsvik tog en fin tredjeplatsen. Flera blar försvann med maskinproblem - bland annat Kent Larsson. Och Per Erik Niemi som långnabbsdebuterade med en Porsche 993 kom bara till startplattan innan bilen stannade. Och inte gick det bättre för Niemi i andra racet. Nu fungerade bilen visserligen - men bara i ett par varv. Om första heatet i den här spektakulära klassen var bra så blev det andra ännu bättre. Inte mindre än sju bilar klöv mållinjen i rask takt efter en rasande fight där ledningen skiftade gång på gång. Sören Häggström chocköppnade men fick ge sig efter några varv i ledning. Mikael Jansson satsade hårt på att avancera men grensade vallen och tappade tid. Men kan kom igen och knep andraplatsen bakom Dahlbacka. Så inför nästa omgång - i Morjärv nu på lördag den 22 mars - är det exakt lika mellan de två i topp.
Kortnabbsmästaren Robert Johansson kom till start i sin klass i en verkligt udda bil -en Hillman Imp. Vinnarbilen från förra året hade han nämligen sålt till en finsk kollega. Och eftersom den lilla Impen sått oanvänd i garaget ett antal år så fick den återigen komma till heders. Och visst var han snabb i starten med den lilla tvålkoppen. Men han blev snart infångad och i stället blev det finsk seger genom Mats Savilahti från Uleåborg med Haparanda-föraren Stefan Aho på tredje plats. Den andra kortnabbs-finalen startade som den första - tvålkoppen med Robert Johansson vid ratten stack iväg som en raket. Nu höll han ut längre och man började ana en liten senastion. Men då gav motorn upp och det var slutåkt. Savilahiti fick dock inte vinna dubbelt. I stället var det Kramfors-föraren Mattias Norberg som vann före den finske förare medan Morjärvs Hans Eriksson
knep tredjeplatsen.
Rallyklassen var helgens minsta och avgjord redan på förhand. Åtminstone trodde de flesta att de senaste årens suverän, Michael Wikström från Boden, skulle vinna. Wikström tog mycket riktigt ledningen i den första finalen men tufft uppvaktande Kurt Rönnlund hittade plötsligt en lucka som han utnyttjade till att ta hem segern.
I andra heatet väntade alla på en ny duell mellan de två - men nu var det i stället Bo Gunnar Öhman som presenterade sig och vann före Tonny Jakobsson medan Rönnlund fick nöja sig med att bli trea och Wikström - som snurrade bort sina chanser - bara slutade femma.
Nästa omgång i den här kompakta serien körs till helgen - och det är tätt mellan racen. Två finaler körs på lördag i Morjärv varefter man flyttar några mil västerut och fortsätter med ytterigare två race i Överkalix på söndag. Fyra finaler på två dagar alltså.
Serien avslutas med ytterligare två finalomgångar i Luleå lördagen därpå!
Resultat, IS-SM för bilar, Strömsund. Tävling 1 och 2:
Volvo Original: Tävling 1: 1) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, Volvo 240, 2) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 940, 3) Stig Hellberg, Luleå MS, 240, 4) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, d:o, 5) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 740, 6) Lennart Lidström, Piteå MS, 240, 7) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, d:o, d:o, 8) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, d:o, 9) Enar Viktorssom, MK Trophy Uddevalla, d:o, 10) Tobbe Westerlund, Sollefteå RRC, 740.
Tävling 2: 1) Sundkvist, 2) Emilsson, 3) Westerlund, 4) L´Estrade, 5) Lind, 6) Lidström, 7) Sjöbom, 8) Viktorsson, 9) Lasse Nygren, Hede MK, 240, 10) Janne Eriksson, Timrå MK, d:o.
Sammanlagt efter 2 av 8 deltävlingar: 1) Sundkvist, 57 p, 2) Emilsson, 57, 3) L´Estrade, 46, 4) Sjöbom, 44, 5) Lind, 43, 6) Lidström, 43, 7) Westerlund, 42, 8) Hellberg, 41, 9) Viktorsson, 38, 10) Nilsson, 36.
Rallybilar, kortnabb:
Tävling 1: 1) Kurt Rönnlund, Morjärvs MS, Opel Ascona, 2) Michael Wikström, NMS Boden, d:o, 3) Tommy Jakobsson, Luleå MS. d:o, 4) Bo G Öhman, Kalix MK, Opel Kadett, 5) Stefan Norberg, Horndals MK, Volvo 240, 6) Jan O Renberg, Piteå MS, Oeel Manta.
Tävling 2: Öhman, 2) Jakobsson, 3) Rönnlund, 4) Wikström, 5) Norberg, 6) Henry Nilsson, Överkalix MK, Saab.
Sammanlagt efter 2 av 8 deltävlingar: 1) Rönnlund, 25 p, 2) Öhman, 23, 3) Jakobsson, 22, 4) Wikström, 20, 5) Norberg, 12, 6) Renberg och Nilsson, vardera 9.
Rallycrossbilar 2400, kortnabb:
Tävling 1: 1) Mats Savilathi, Finland, Ford Escort, 2) Stefan Aho, Haparanda SMS, Volvo 480, 3) Mattias Norberg, Kramfors MSK, Saab 900, 4) Robert Johansson, Överkalix MK, Hillman Imp, 5) Hans Eriksson, Morjärvs MS, Volvo Amazon, 6) Hans Nilsson, Överkalix MK, Volvo PV.
Tävling 2: 1) Norberg, 2) Savilathi, 3) Eriksson, 4) Aho, 5) Björn Johansson, Överkalix MK, VW T1, 6) Magnus Lindgren, Lycksele MK, Saab.
Sammanlagt efter 2 av 8 deltävlingar: 1) Savilahti, 27 p, 2) Norberg, 25, 3) Aho, 20, 4) Erikson, 16, 5) Robert Johansson, 12, 6) Björn Johansson, 10.
Racing/rallycross med långnabb:
Tävling 1: 1) Mikael Jansson, Morjärvs MS, BMW 525, 2) Johan Dahlbacka, Finland, Ford Sierra, 3) Sören Häggström, Örnsköldsviks MK, Volvo 240, 4) Per Ohlsson, SHRA Sundsvall, d:o, 5) Sven E Johansson, Överkalix MK, Opel Kadett, 6) Anders Nyman, Örnsköldsviks MK, Ford Sierra. Tävling 2: 1) Dahlbacka, 2) Jansson, 3) Nyman, 4) Johansson, 5) Häggström, 6) Ohlsson.
Sammanlagt efter 2 av 8 deltävlingar: 1) Jansson och Dahlbacka, vardera 27 p, 3) Häggström, 16, 4) Nyman, 15, 5) Johansson, 14, 6) Ohlsson, 13.

03-03-12 Än är vintern inte slut!
Nu startar SM på isbana
- Det ser bra ut. Visserligen är det i varmaste laget, men isen är fin och vi räknar med att köra utan några större problem. Ingvar Emilsson i Strömsund, Jämtland kliver ur plogbilen. Det mesta är klart inför lördagens premiär i 2003 års SM-serie på isbana. Ett 50-tal förare och bilar i fyra SM-klasser är anmälda. Och intresset för den mest omtalade av alla isracingklasser - racing med långnabb - är större än på flera år.
- Bland annat kommer is-legenden Gunnar Lundström från Umeå tillbaka. Och så ska förre svenske mästaren i rallyklassen, Per Erik Niemi från Boden, debutera som långnabbsförare. Men titelförsvararen Mikael Jansson från Råneå får allt finna sig i att vara storfavorit
Isracing i norr är för norra Sverige vad STCC är för den södra delen av landet - fast billigare, enklare, snabbare - och tuffare!
- Ja, det är ju inte alltid förarna har speciellt bra sikt - eller ens någon sikt över huvud taget. Ur den synpunkten är blidväder en klar fördel, kommenterar Ingvar.
SM-serien på isbana är ohyggligt intensiv. Eller vad sägs om åtta delfinaler under tre helger. Strömsund är först ut, nästa lördag kör man i Morjärv, dagen efter i Överkalix och så är det finalhelg i Luleå den 29 mars. Varje tävlingsdag kör man två finaler. Så det gäller att grejorna håller. Och det gäller inte bara motorer, växellådor och annat tekniskt utan också karossen. För när man startar med sju bilar i bredd blir det emellanåt trångt i första kurvan...
SM på isbana körs i olika bilklasser och med olika typer av däck. Först ut är standardvagnsklassen Volvo Original. Det är den enda klass i serien där förarna använder, vanliga rallydubbade däck. Silvermedaljören från förra året - Bengt Emilsson, Östersund finns med i startlistan liksom tidigare mästarna Göran Zamora Lind, Bollnäs och Jan Sundkvist, Offerdals MK. Mest långväga av de många merittyngda förare i klassen är veteranerna Enar Viktorsson från Uddevalla och Ingvar Nilsson från Hällefors.
I rallyklassen (som körs på specialdäck med kortnabb) är Michael Wikström från Boden storfavorit. Michael har dominerat klassen i flera år. Däremot är det svårare att gissa en vinnare i rallycrossklassen (som använder samma typ av specialdäck). Titelförsvararen Robert Johansson från Överkalix har bytt bil, vilket kanske öppnar för huvudkonkurrenterna, klubbkompisen Hans Nilsson, Överkalix och Stefan Aho, Haparanda.

www.motorsportivarmland.nu