Motorras för
storfavoriten
Den senaste tiden har många
tävlingar blivit inställda vilket säkert bidrog till
att det även denna gång var ett mycket stort antal
anmälda till LBC-Ruschen i Lima hela 171 startande. Trots att
det var i slutet av vintern behövde man inte befara att
vintervägarna skulle vara slut. Nej det var helt perfekta
förutsättningar med mycket fina, isiga vägar
överallt och dessutom höga snöplogkanter bredvid.
Mats Jonsson i sin WRC-Ford var naturligtvis storfavorit till
slutsegern. Mats som tidigare i vinter haft stora problem med sin bil
som han fått uppklassat till en WRC-modell där han bl.a.
fick ge sig redan på SS1 i Svenska Rallyt. Denna gång
visade han till en början vem som är bäst, och efter
fyra sträckor hade han en komfortabel ledning. Inte långt
från målet på den femte och sista sträckan
hände det som inte fick hända; ett motorras. Därmed
var även denna tävling förstörd för Mats,
och totalsegern i LBC-Ruschen gick i stället till Sten-Erik
Eriksson från Sundsvall i en Nissan som tog en klar seger
före Hans Avelin, Västerås.
Det var många värmlänningar på startlinjen.
Bland de fyrhjulsdrivna bilarna hade förutom Mats Jonsson
även Magnus Olsson från Karlskoga problem. Han parkerade
sin Ford ute i djup snö en bra bit från vägen.
I den största klassen, nationella, körde inledningsvis
rallydels-tillverkaren Jan Sellholm mycket bra, och hade
tätkänning. På SS 2 höll det dock inte
längre utan han rullade mitt i vägen och blev stående
på sidan tvärsöver vägen utan möjlighet
för andra bilar att komma förbi. Den efter honom startande
Tomas Walfridsson hade därmed inget annat val än att kliva
ur bilen och hjälpa till att försöka skjuta bilen
åt sidan. Därmed var dagen förstörd för
Tomas, och inte blev det bättre av att han själv blev
sittande i en snödriva och blev tvungen att skotta i tio
minuter.
David Walfridsson körde av redan på SS1 efter att ha
missuppfattat en notangivelse. Han höll på att slå
runt men lyckades komma ner på alla fyra tillbaka. Bilen satt
dock fast i snön och ingen hjälp fanns att få ute
på skogen förrän plötsligt ett antal
snöskotrar dök upp och kunde assistera.
Arne Arvidsson
Resultat LBC-Ruschen
Tjej-RM 1) Carina Hermansson,
Skepptuna, VW Golf, 49.02, 2) Monia Magnusson, Avesta, Opel Ascona,
53.49, 3) Mari Ekström, Östernärke, Ford Escort,
53.57, 4) Linda Persson, Järbo, Toyota Starlet, 54.26, 5)
Charlotta Henningsson, Svärdsjö, Volvo 240, 55.29, 6) Fia
Nordgren, Östhammar, Volvo 244, 1.03.36.
Suzuki Cup 1) Inge Persson, Hedemora, Suzuki MK1, 51.49, 2)
Göran Hammarström, SMK Gävle, Suzuki GTI, 51.54, 3)
Stellan Karlsson, SMK Gävle, Suzuki GTI, 51.59, 4) Fredrik
Andersson, Ludvika, Suzuki GTI, 52.15, 5) Mats Engvall,
Skutskär, Suzuki Swift, 52.28, 6) Stig Björkman,
Borlänge, Suzuki Swift GTI, 52.41, 7) Magnus Johansson,
Enköping, Suzuki GTI, 52.53, 8) Ulf Berggren, Kil, Suzuki GTI,
53.05, 9) Walter Olofsson, Skepptuna, Suzuki GTI, 53.23, 10) Lage
Engvall, Skutskär, Suzuki GTI, 54.20, 11) Danne Lundh,
Östergyllen RC, Suzuki Swift GTI, 57.15, 12) Johan Palola,
Järbo, Suzuki Swift GTI, 13) Per Bertilsson, Värmdö,
Suzuki Swift GTI, 1.00.49, 14) Stefan Persson, Norberg, Suzuki GTI,
1.10.53, 15) Johnny Andersson, Hedemora, Suzuki Swift, 1.13.22.
Klassiker 1) Bo Pettersson, SMK Gävle, Saab MC 850,
55.42
Veteraner 1) Sven-Inge Christensen, Trollhättan, Saab V4,
52.42, 2) Lennart Jonsson, Ockelbo, BMW 2002, 53.39, 3) Jan
Andréson, Filipstad, BMW 2002, 54.31, 4) Jan Lagerkvist, MK
Ratten, Volvo 142, 55.11.
Volvo Original Elit 1) Ingvar Nilsson, Hällefors, Volvo 242, 51.45,
2) Matti Rajaniemi, Kopparberg, Volvo 242 CL, 52.02, 3) Lasse
Peistorpet, Säffle, Volvo 242, 56.31, 4) Tore Persson,
Likenäs MK, Volvo 244, 56.40, 5) Ulf Kåll, Horndal, Volvo
GLT, 1.03.16, 6) Hans Jonsson, Nora, Volvo 240, 1.31.18
Volvo Original C-förare
1) Tomas Locken, Säffle, Volvo
240, 53.54, 2) Emil Tungfelt, Örebro, Volvo 240, 54.10, 3) Tomas
Oscarsson, Östmark, Volvo 240, 4) Mikael Persson, MK Ratten,
Volvo 740, 57.04, 5) Ola Persson, Hagfors, Volvo 242, 57.13, 6)
Fredrik Stenbom, Laxå, Volvo 242, 58.33, 7) Christer Johansson,
Årjäng, Volvo 240, 1.19.26.
A-förare Ekonomi 1) Tommy Westlund, Borlänge, VW Golf,
53.42.
B-förare Ekonomi 1) Jörgen Gustavsson, Karlstad, VW Golf, 53.35,
2) Kjell Skoog, Forshaga, Saab 99, 1.0.55.
C-förare Ekonomi 1) Tommy Hamreus, Horndal, VW Golf, 53.26, 2)
Per-Olof Gruhs, Vansbro, Saab 99, 53.47, 3) Patrik Olsson, Lima, Saab
99, 55.36, 4) Andreas Dahlberg, Mora, Saab 99, 56.05, 5) Jan Larsson,
Likenäs, Ford Escort, 56.09, 6) Anders Gustavsson, Karlstad, VW
Golf, 56.24, 7) Lars-Göran Johansson, Likenäs, Saab 99,
56.29, 8) Magnus Johansson, Hedemora, Toyota Starlet, 57.46, 9)
Carl-Henrik Hammar, Hagfors, VW Golf, 58.10, 10) Christer Larsson,
Karlstad, Volvo 340, 58.27, 11) Jimmy Håkans,
Västerås MS, VW Golf, 58.47, 12) Åke Andersson,
Vansbro, Saab 99, 58.50, 13) Mattias Engh, Nyhammar, Toyota Starlet,
1.01.23
A-förare grupp A/N + Nat.
Spec. 1) Sten-Erik Eriksson,
Sundsvall, Nissan Sunny, 45.29, 2) Hans Avelin, Västerås
MS, Mitsubishi Lancer, 46.41, 3) Jörgen Edholm, Stugun, Mazda
323, 47.05, 4) Thomas Thelin, Uddevalla, Audi S2, 47.45, 5) Mats
Karlsson, Vimmerby, Ford Cosworth, 48.06, 6) Arne Göthe, SMK
Gävle, Mitsubishi Galant, 49.01, 7) Lasse Söderström,
Hedemora, Mitsubishi Evo 3, 49.12, 8) Stefan Nilsson, Munkfors,
Mitsubishi Galant, 49.18, 9) Göran Fredriksson, MK Ratten,
Mitsubishi Galant, 51.40.
A-förare grupp A/N 1601-2000 cc
1) Christer Steen,
Svärdsjö, Skoda Felicia, 47.40, 2) Mikael Stattin, SMK
Gävle, Seat Ibiza, 49.23, 3) Jan Levin, Lima, Peugeot 205,
49.42, 4) Clemens Andersson, Ludvika, Opel Corsa, 49.50, 5) Johan
Rudengren, Eskilstuna, Seat Ibiza, 51.34, 6) Matti Johansson, Vara,
Seat Ibiza, 52.11, 7) Åke Aldevärn, Offerdal, Seat, 52.11,
8) Leif Appelblad, Västerås MS, Peugeot 309, 56.56
A-förare
Nationell 1) Per-Arne Ljung, Hofors,
Opel Kadett, 47.53, 2) Lars Israelsson, Vansbro, Ford Escort, 48.25,
3) Johan Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort, 48.48, 4) Jan
Nilsson, SMK Eda, Volvo 242, 49.26, 5) Kjell-Åke
Borgström, Hofors, Volvo 240, 49.29, 6) Ingemar Höglund,
Lima, Volvo 240, 49.37, 7) Kjell Melin, Kil, VW Golf, 49.51, 8)
Mattias Carlsson, Forshaga, Volvo 240, 50.06, 9) Staffan Olofsson,
Hofors, VW Golf, 50.28, 10) Robert Ferm, Hedemora, VW Golf, 50.41,
11) Thomas Blåder, Filipstad, Volvo 240, 50.51, 12) Kent-Ove
Pettersson, Boxholm, VW Golf, 51.26, 13) Kenneth Hermansson, Vansbro,
Ford Escort, 52.47, 14) Peder Eliasson, Skene, Opel Ascona, 52.55,
15) Håkan Ståhl, Anderstorp, Volvo 240, 54.45, 16) Ricky
Bergsman, Ekshärad, Volvo 240, 54.52, 17) Lars-Göran Djuse,
Borlänge, Volvo 142, 18) Tomas Walfridsson, MK Ratten, VW Golf,
1.03.44, 19) David Walfridsson, MK Ratten, Volvo 240, 1.18.37.
B-förare grupp A/N + Nat.
Spec. 1) Rolf Jakob Andersen,
Trysil, Subaru Legacy, 52.45
B-förare grupp A/N 1601-2000 cc
1) Roger Lagergren, Vansbro, Opel
Kadett, 49.47, 2) Johan Jonsson, Trollhättan, Seat Ibiza, 50.08,
3) Joachim Nilsson, Arboga, Opel Astra, 50.58, 4) Ola Helmfridsson,
Fjugesta, Seat Ibiza, 51.02, 5) Torbjörn Westerberg,
Borlänge, Mazda 323, 54.17, 6) Håkan Blomström,
Horndal, VW Golf, 54.26, 7) Urban Andersson, Stenungsund, Peugeot
205, 55.38, 8) Mikael Dahl, Vallentuna, Seat Ibiza, 1.21.17.
B-förare
Nationell 1) Daniel Jansson, SMK
Södermanland, Volvo 242, 50.24, 2) Joakim Irebrand, Vallentuna,
VW Golf, 51.20, 3) Kjell Lilja, Finspång, Opel Ascona, 51.28,
4) Anders Blomberg, Järbo, Volvo 242, 51.52, 5) Mikael
Lönnström, Nora, Opel Ascona, 52.16, 6) Johan Högberg,
Avesta, Volvo 240, 53.05, 7) Mikael Westling, Borlänge, Saab 99,
56.30, 8) Mikael Johansson, Fryksdalen, Ford Escort, 57.06, 9) Per
Larsson, Anderstorp, Saab 99, 58.25, 10) Peter Svensson, Motala,
Volvo 240, 1.09.20.
C-förare grupp A/N + Nat.
Spec. 1) Tobias Källander,
Botkyrka, Mazda 323 4wd, 55.42.
C-förare
Nationell 1) Gunde Nilsson,
Likenäs, Opel Ascona, 53.31, 2) Ulf Hedblom, Hedemora, Ford
Escort, 54.08, 3) Tyko Hanses, Woxnadalen, Opel Ascona, 55.53, 4)
Thomas Björnmyr, Järbo, VW Golf, 56.40, 5) Stefan Wass,
Vara, Opel Kadett GTE, 58.05, 6) Jan Henriksson, Finnskoga, Volvo
240, 1.01.12, 7) Håkan Svelander, SMK Dala, Opel Ascona,
1.01.24.
Rallyrusch till Lima
Inte mindre än 171 förare
har anmält sig till lördagens rally LBC-Ruschen i Lima.
Arrangörerna utlovar ett riktigt vinterrally och sträckorna
påminner mycket om en bobbana. Rallyt innehåller diverse
cuper som Suzuki- och Seat Cup samt första deltävlingen i
tjejernas Riksmästerskap.
Förra året vann Mats Jonsson och forshagaföraren
tänker försvara den segern. Nu går WRC-Forden bra och
gäller som storfavorit i tävlingen. Klassen för
fyrhjulsdrivna är emellertid stor och en av Mats svåraste
konkurrenter blir rallyveteranen Sten-Erik Eriksson, Sundsvall och
Jörgen Edholm, Stugun.
Tjejerna är åtta till antalet med fjolårssegrande
Carina Hermansson, Skepptuna som stor favorit. Pernilla Walfridsson
förbereder sig för Portugal och startar inte. Debut i de
här sammanhangen gör Jennie-Lee Hermansson, Vansbro.
Nationella klassen är sedvanligt stor. På topp där
får väl räknas SM-åkarna Thomas Thunström,
Vansbro och Per-Arne Ljung, Hofors. Många
värmlänningar finns också i startfältet.
Start och mål Ungäre skola i Lima. Första start kl.
12. 73 km avgörs på fem SS. Tävlingen är notad
av Gunnar Barth
[Anmälda
till LBC-Ruschen]
besök www.rallynet.com en ljudupplevelse [Inbjudan
LBC-Ruschen]
Rally