Opel Team Sweden 2000


Per Svan tog sitt sjätte SM-guld i rally
- Helt problemfritt när vi väl kom igång.
Så enkelt beskriver Per Svan en av årets absolut tuffaste rallytävlingar - SM-finalen i Köping i helgen. En tävling där nästan halva startfältet försvann efter avkörningar, rullningar och tekniska problem:
- Visst var det tufft. Vägarna var krokiga men snabba och flera sträckor kördes i mörker, vilket är ganska ovanligt nu för tiden.
Segern innebar att Opel-föraren från Dalarna, tog tillbaka guldet i den spektakulära F2-klassen från ärkerivalen, värmlänningen Jonas Kruse. Jonas hade ingen bra helg och försvann efter en rejäl avåkning redan på den 5:e av de 16 specialsträckorna i tvådagarstävlingen.
Helt utan problem var dock inte Per, som i vanlig ordning förberedde starten minutiöst. Vilket bland annat innebar renovering av växellådan. Men de beställda delarna passade inte och nya fick rekvireras i hast:
- De kom fram och vi hann - men det var otrevligt små marginaler, suckade Svan. Som snabbt fick nerverna i ordning och redan efter andra sträckan gick upp i ledning i klassen.
Totalt låg Per ett tag på femte plats i hela fältet:
- Det gick väldigt bra, men med tanke på att vi bara behövde ta oss i mål för att fixa guldet fanns ingen anledning till att utmana förarna i de fyrhjulsdrivna bilarna. Så vi slog av en aning på takten, kommenterar Per, som slutade på sjunde plats totalt.
I och med årets SM-seger har veteranen från Gagnef tagit 6 SM-guld och kan räknas till en av rallysportens verkligt stora förare.
Ett annat besked som Per fick i helgen, var att hans klass - som skulle försvinna ur SM-serien - kommer att finnas kvar även i framtiden:
- Ja, jag hörde det. Visserligen är det väl inga beslut fattade, men det tycks som man tänkt om. I så fall innebär det att F2-klassen får fortsätta som SM-klass ytterligare tre år.
- Dessutom skapas en underklass för bilar med max 1600 cc-motorer. Och att man kan åka fort även med så kallade F1-bilar har väl Andreas Eriksson visat den här helgen. Andreas knep andraplatsen och knep därmed SM-silver, 1 futtig poäng före Jonas Kruse, som alltså får nöja sig med SM-brons det här året,
Vad det nya beskedet innebär för Per Svan och Opel Team Sweden vet han inte ännu:
- Det är för tidigt att säga något. Beskedet innebär dock att Opel Astra Kit Car är en potent vinnarbil i SM även i framtiden.
- Plus att Opel Corsa 1600 kan bli en tuff utmanare!
Hans Persson Pokalen, final i Rally-SM 2001. F2: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 1.05.16,0, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma F3, +1.56,1, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Kit Car, +2.16,1, 4) Johnny Ericsson, Mälaröarnas MK, Peugeot 306 Kit Car, +7.12,1, 5) Roberth Lille, Västerås MS, Skoda Kit Car, +7.42,0.
Slutställning: 1) Per Svan 122 p, 2) Andreas Eriksson, 69, 3) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault Maxi Kit Car, 68, 4) Stefan Jonsson, 33, 5) Johnny Ericsson, 27, 6) Roberth Lille, 24, 7) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Kit Car och Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, vardera 18, 9) Mattias Tyrbjörn, Eskilstuna MK, Opel Astra Kit Car och Hans Brink, Danmark, Peugeot 306 Kit Car, vardera 17.

Rally-SM: Per Svan fruktar SS2...
- Mest rädd är jag för den andra specialsträckan.
Går det bra där, då ska det inte vara omöjligt att slå Jonas Kruse och köra hem guldet i F2-klassen. Per Svan, rallybonden från Dalarna, har egentligen inte tid att tänka på rally just nu. Han har just kört sönder skördetröskan och det gäller att komma igång med skörden innan regnet kommer tillbaka.
Men han erkänner att han är rädd för specialsträcka 2 i helgens SM-final, Hans Persson Pokalen i Köping:
- Inte för sträckan i och för sig, utan för att min teamchef i Opel Team Sweden - Pelle Tjerneld -, kommer att finnas just där med ett antal gäster.
- Samma sak gjorde han i ett par tävlingar förra året. Och båda gångerna bröt jag, nästan framför fötterna på hela gänget!
Hela året har kampen mellan Per Svan och hans antagonist Jonas Kruse pågått i F2-klassen, den spektakulära klassen för Grupp A-trimmade 2-hjulsdrivna bilar. Jonas kämpar för att försvara sin titel från förra året, medan Per Svan vill ha revansch efter förlusten förra året.
Per och Jonas kör två bilar som verkligen uppskattas av rallypubliken. Bilarna i den här klassen är specialbyggda Kit Car-bilar med underbart ljud i supertrimmade 2-litersmotorer.
Per - som är ute efter sitt sjätte SM-guld - kör en Opel Astra Kit Car medan titelförsvararen Jonas Kruse från Karlstad rattar en Renault Megane Maxi Kit Car.
Hittills har det mest handlat om Per Svan. Men Jonas har svarat och hakat på och inför finalen har mjölkbonden från Dalarna bara 18 poängs försprång före den jagande värmlänningen:
- Om allt fungerar som det ska så räcker det. Men det här är rally och mycket kan hända. En punktering, en dold sten i gräset i en innerkurva, ett tekniskt fel eller vad som helst.
- Och så det där med Pelle Tjerneld och teamets gäster. Pelle borde hålla sig hemma en sådan här dag, skämtar Per Svan.
SM-ställningen i F2-klassen inför helgens final i Rally-SM: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car. 86 p, 2) Jonas Kruse, Karlstads MC, Renault Maxi Kit Car, 68, 3) Anderas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 36, 4) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VM Golf Kit Car och Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault Maxi Kit Car, vardera 18 p.

Rally-SM: Svans fjärde SM-seger i år!
- Nu känns det bra. Jag var väldigt irriterad efter förra deltävlingen, när jag bara blev tvåa...
Per Svan från Gagnef i Dalarna är årets suverän i F2-klassen i rally-SM. I helgen vann han igen.
Därmed har han fyra segrar och en andraplats i rally-SM hittills i år. Målet är att återerövra SM-guldet, som värste konkurrenten Jonas Kruse körde hem förra året. Men än är allt inte klart. Fortfarande återstår finalen - och då handlar det om dubbla poäng!
- Men läget är åtminstone så bra det kan bli. Jonas borde ha slagit mig i dag, om han skulle haft en hygglig chans, tyckte Per.
Fighten mellan de två förarna har varit intensiv hela året. Det var varit sekundjakt på i stort sett varje sträcka. Helgens tävling - GJ Bilpokalen i Eskilstuna - var inget undantag. Efter den sista av de 13 specialsträckor som kördes under de två tävlingsdagarna stod Per Svan som segrare - med en marginal på 4,1 sekund till Jonas Kruse:
- Tur att arrangörerna har elektronisk tidtagning nu för tiden. Annars skulle det vara svårt att skilja oss åt , log Svan.
Mjölkbonden från Dalarna är en pålitlig SM-vinnare. Hittills har han kört hem fem SM-guld. Men han vill gärna ha ett till:
- Ja, det vill jag. Inte minst för att det är sista året den 2-hjulsdrivna 2-litersklassen kör en egen SM-serie. Nästa år ska vi tydligen fightas mot de 4-hjulsdrivna WRC-bilarna, säger Svan med irritation i stämman.
Och för all del - de tvåhjulsdrivna rallybilarna i F2-klassen (Lilla Grupp A) hänger med bra, även totalt. I helgens tävling körde Per in på 9:e plats totalt och var därmed sexa totalt bland Grupp A-bilarna. Jonas Kruse var 10:a totalt och 7:e bästa Grupp A-bil. Svan var 2 min och 17 sek efter segraren Mats Jonsson, som kör en 4-hjulsdriven WRC-bil med turboladdad motor.
- Visst hänger vi med bra - vi slår många av de fyrhjulsdrivna bilara. Men vi kan inte slå alla, så det känns lite irriterande. Åtminstone med det poängsystem man föreslagit eftersom det ensidigt gynnar WRC-bilarna, menar Per. Som tillsammans med Jonas Kruse tillhör de verkligt stora publikfavoriterna.
Mörth påkörd
Per Svan är en av två fabriksförare i Opel Team Sweden. Den andre är STCC-föraren Pontus Mörth. Pontus var ganska optimistisk inför söndagens två STCC-race på Ring Knutstorp. Men det började inget vidare. I första finalen - där Pontus startade från fjärde led - blev han påkörd och tvingades bryta. Ett öde som han delade med många andra denna regnvåta STCC-söndag.
I andra racet gick det betydligt bättre och ett tag var Pontus uppe på fjärde plats - som snabbaste tvåhjulsdrivna bil - på den regnvåta och svårkörda banan. Men en rejäl sladd - som den unge värmlänningen redde ut med bravur - kostade honom två placeringar. Pontus slutade alltså på sjätte plats i andra racet.
Totalt håller han samma placering när det bara återstår två finaler i årets serie.
- De racen körs på Mantorp Park. Det är en bana som passar mig och min bil betydligt bättre. Så jag har alla förutsättningar att sätta en fin punkt i årets STCC-säsong.

Tuff motorsporthelg för Opel Team Sweden: STCC och Rally-SM
- Det blir lite svettigt. Men det går att köra från Eskilstuna på lördagskvällen och ändå hinna med STCC på Ring Knutstorp på söndag.
Det är många motorsportentusiaster som har svårt att välja i helgen - Rally-SM i Eskilstuna fredag-lördag eller banracing och STCC i lilla Kågeröd i Skåne lördag-söndag.
Pelle Tjerneld från Hästbo i Gästrikland vet i alla hur han ska göra. Efter målgång i Eskilstuna blir det att sätta sig i bilen och köra till Skåne. Men så är han också teamchef för Opel Team Sweden - ett stall som har tävlande på båda ställena: Per Svan från Gagnef i Dalarna slåss med Jonas Kruse om SM-guld i F2-klassen. Och Pontus Mörth från Kil i Värmland ligger sexa i STCC och jagar veteranen Janne Flash Nilsson på femteplatsen!
Först ut i helgen är Rally-SM med nära 100-talet startande i de olika SM-klasserna. Två tävlingar återstår i årets serie - helgens tävling i Eskilstuna och finalen i Köping i mitten av september. Per Svan leder den spektakulära F2-klassen där han utmanar titelförsvararen Jonas Kruse om guldet.
- Säsongen har gått väldigt bra hittills. Enda plumpen i protokollet kom i Öresundsrallyt på försommaren, när Jonas smet förbi, säger Per. Som laddat upp som vanligt - dvs han har jobbat för fullt hemma på gården i Gagnef:
- Det har varit ett besvärande långt uppehåll, men jag har lätt för att tända, säger Per som är ute efter sitt sjätte SM-guld.
- Men det är tufft om man ska slå Kruse, som satsar stenhårt. Det brukar handla om sekunder på varje sträcka mellan oss två. Och det finns fler fortåkare i klassen, som är lätta att glömma bort.

Ännu mindre marginaler handlar det om i STCC - banracingens kungaklass. Där deltar Pontus Mörth. Opelföraren har hittills gjort en jämn och bra säsong. Och nu har han riktigt häng på konkurrenterna.
- Jag siktar in mig på Jens Edman, Janne Flash, Calle Rosenblad och övriga som också kör framhjulsdrivet. Alla är väldigt jämna och det handlar bara om att få till det sista, så är man på pallen, säger Pontus. Som räknar bort förarna i de fyrhjulsrivna bilarna - den här gången:
- Ring Knutstorp är kul att köra. Men det är en trång och krokig bana med många accelerations- och inbromsningstillfällen. Så om förarna som kör fyrhjulsdrivet - främst Tommy Kristoffersson och Roberto Colciago- gör bra ifrån sig så ska de dominera.
- Vad det handlar om för min del är att försöka vara snabbaste 2-hjulsdrivna bil. Detta för att ha ett bra utgångsläge inför finalen på Mantorp som är en snabbare och mer neutral bana där vem som helst kan vinna!
Att temperaturen var hög inför helgens race på Knutstorp - det kändes redan vid målgången i förra deltävlingen. Temperaturen steg ytterligare under onsdagen, när det blev klart att Volvo sätter in en tredje-bil med Rickard Rydell som chaufför!
- Det gör utgången mer oviss. Man får hoppas att kriget mellan Volvo och Audi gör att man glömmer bort en ung värmlänning i en svart Opel Vectra, ler Pontus.
Ställningen i STCC inför helgens tävlingar på Ring Knutstorp:
1) Jens Edman, Volvo, 131 p, 2) Tommy Kristoffersson, Audi, 129, 3) Roberto Colciago, d:o, 127, 4) Calle Rosenblad, Nissan, 120, 5) Janne Flash Nilsson, Volvo, 115, 6) Pontus Mörth, Opel 94.
Ställningen i Rally-SM, F2 inför helgens tävlingar i Eskilstuna:
1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 68 p, 2) Jonas Kruse, Karlstads MC, Renault Maxi Kit Car, 54, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, 27.

Pontus Mörth chansar: Beredd ta straff för motorbyte!
- Byter vi motor nere på Ring Knutstorp tvingas vi starta sist i första finalen på söndag.
- Men det kan det vara värt, eftersom den motor vi nu har inte ger full effekt.
Pontus Mörth, som kör Opel Team Swedens Vectra i STCC inledde säsongen strålande.
I Falkenberg senast tog det dock stopp - och det rejält. En konkurrent bromsade på sig och tog med sig Pontus och hans svarta Opel Vectra ut i sandfållan.
- Men det är inte där problemet ligger, säger Pontus och förklarar:
- Problemet är att vi tvingades köra med en lånemotor, som inte gav maximal effekt.
Reglerna i STCC säger att varje bil får använda max tre motorer under säsongen.
- Vi har haft lite otur. När vår första motor krånglade bytte vi och la i en ny. Men den var inte bra, så på Falkenberg tvingades vi köra med en lånad motor, som inte gav maximal effekt. Och ska vi nu byta den motorn - vilket vi måste, om vi vill hänga med konkurrenterna - så kommer vi att bestraffas, och får starta sist i första finalen!
Ändå är teamet berett att chansa.
- Och i så fall är helgens race på Ring Knutstorp rätt tillfälle, eftersom den skånska banan är så pass chansartad.
- Jag tror faktiskt att man ska kunna åka upp sig och göra en bra varvtid under tiden, även om man startar sist. Och gör man det - då får man trots allt starta långt fram i den andra finalen.
När Pontus körde privatförarcupen på Ring Knutstorp för några år sedan - även då med en Opel Vectra - gjorde han mycket bra resultat.
Ändå känner han sig lite osäker på banan, som faktiskt firar 50-årsjubileum i år och som ligger så vackert vid Söderåsen:
- Banan är svår - knixig och mycket teknisk. Och den tar hårt på materialet - inte minst på däcken - beroende på många inbromsningar och accelerationer. Å andra sidan - får man till inställningarna och hittar rätt spår på baksidan kan det gå väldigt bra.
Årers STCC har utvecklats till en riktig thriller. Pontus halkade ned till åttonde plats, eftersom han blev poänglös senast. Ändå fattas det bara 27 poäng fram till Jens Edman i ledningen.
- Men det är så det ska vara - tufft och spännande i varje race. Faktum är att samtliga sju förare framför mig kan vinna på söndag.
- Det kan jag också - plus ytterligare några killar bakom mig!
Ställningen i STCC inför helgens tävlingar på Ring Knutstorp: 1) Jens Edman, Volvo, 82 p, 2) Calle Rosenblad, Nissan, 77, 3) Janne Flash Nilsson, Volvo, 74, 4) Mattias Andersson, Vauxhall Vectra, 68, 5) Tommy Kristoffersson, Audi, 68, 6) Tomas Nyström, Nissan, 61, 7) Roberto Colciago, Audi, 57, 8) Pontus Mörth, Opel Vectra, 55.

Succé för Pär Svan i VM-test i Tyskland
Allt fungerade perfekt när svenske rallyföraren Pär Svan agerade föråkare i Rally Deutschland nyligen - tävlingen som väntas bli en av tävlingarna i kommande VM-serier.
Svensken var specialinkallad av Opel i Tyskland för att testa fabrikens nya rallybil - en Opel Corsa Super 1600.
- Det fungerade perfekt. Vi testade en massa olika komponenter och kom i mål utan problem - trots högsta möjliga tempo, berättar den flerfaldige svenske mästaren.
- Dessutom tror jag Opels tekniker fick svar på alla de frågor som man haft, innan man nu ger sig på att bygga den första bilen enligt det kommande internationella reglementet.
Dalabonden åkte strålande från start till mål - och stortrivdes.
- Det var en fantastisk satsning som arrangörerna gjort. Allt var som det skulle vara i ett riktigt VM-rally och man hade suverän uppbackning av myndigheterna. Uppenbarligen börjar man tänka om i Tyskland, där rally inte haft någon högre status under senare år...
Pär Svans brutala körstil på asfalten verkade ibland närmast skrämmande på åskådarna. Teamchefen Pelle Tjerneld berättar:
- En specialsträcka som gick genom en liten stad. Det var rakt fram och så höger runt bykrogen och en faslig massa folk.
- När Pär kom första gången och bara kastade bilen runt krogen i fyrhjulssladd trodde folk att han hade missat kurvan och lyckats klara svängen enbart tack vare tur.
-Men sträckan kördes tre gånger och när Svan så att säga missade kurvan för tredje gången och det till och med gick ännu fortare - först då fattade publiken att det gick att köra på det viset!
Den nya rallybilen är byggd i England på uppdrag av OPC (Opel Performance Center) i Tyskland. Drivkällan är en 1600 cc motor som utvecklar inte mindre än 215 hästar.

Full aktivitet i Opel-stallet: STCC i Sverige och tysk rallypremiär
Nu är det full aktivitet i Opel-stallet. Teamets toppförare - racingföraren Pontus Mörth och rallyföraren Pär Svan - har helt annat än juli-semester i tankarna. Pontus Mörth ställer upp i STCC i Falkenberg i helgen.
Samtidigt premiärkör Pär Svan Opels nya rallyracer - Opel Corsa Super 1600 - i påtänkta VM-tävlingen Rally Deutschland!
Det var i Falkenberg för tre månader sedan som Pontus Mörth debuterade som fabriksförare i Opel-teamets Vectra Super Touring. Pontus var nervös - men trodde på en pallplats redan i premiären. Och en pallplats blev det!
- Det var en härlig öppning på säsongen. Sedan har det gått av bara farten, säger Pontus. Som stått på pallen tre gånger under de fyra tävlingshelger som hittills avverkats. Just nu ligger den unge värmlänningen på fjärde plats i sammandraget, bara 11 poäng från förstaplatsen. Så det är tätt, väldigt tätt, i toppen.
Tävlingen i Falkenberg den 7-8 juli - klassiska Västkustloppet som kördes första gången 1952 - väntas dra storpublik. Till premiären i våras kom 16.000 personer.
Ställningen i STCC inför helgens tävlingar i Falkenberg: 1) Calle Rosenblad, Nissan, 66 p, 2) Jens Edman, Volvo, 62, 3) Tomas Nyström, Nissan, 61, 4) Pontus Mörth, Opel, 55, 5) Mattias Andersson, Vauxhall, 54, 6) Roberto Colciago, Audi, 49.
Världspremiär
Rallyföraren Pär Svan skulle normalt sett ha varit tävlingsledig den här helgen. I stället har han fått ett hedersuppdrag från Opel i Tyskland. Dalabonden ska premiärköra Opels nya rallyracer - en Opel Corsa 1600 Kit Car, byggd och utvecklad för den nya Super 1600-klassen!
Den nya rallybilen är byggd i England på uppdrag av OPC (Opel Performance Center) i Tyskland. Svensken och hans codriver Anders Olsson - pappa till Johan, som åker med Pär i SM - startar som föråkare i Rally Deutschland. Tävlingen är tänkt som tysk deltävling i Rally-VM nästa år. Av den anledningen kommer svenskduon att köra precis som om man vore deltagare och inte föråkare.
Det innebär att man tränar alla sträckor och att man deltar i den inledande Shake Down, som traditionsenligt inleder varje större internationell tävling. Fast då ska Anders inte åka med - i stället kommer Europas ledande motorsportskribenter att erbjudas en åktur!
Pär backas upp av ett engelskt serviceteam förstärkt med tyska tekniker och han har order att både åka fort och att ta bilen i mål - om han så ska bära bilen den sista biten!
Anders har dessutom det totala ansvaret som tävlingscoach - dvs han ska planera hela premiärtävlingen med den imponerande snabba Opeln, som drivs av en 1600 cc motor som utvecklar inte mindre än 215 hästar.

Pontus hittade inte inställningarna
Pontus Mörth var inte alls nöjd efter helgens STCC-race på Jyllandsringen i Danmark. Den unge värmlänningen slutade sexa i första racet och gick i mål på tionde plats i det andra.
- Jag tröstar mig med att jag ligger fyra totalt och att det är väldigt tätt i toppen.
Som väntat gick de fyrhjulsdrivna bilarna bra på den knixiga, danska banan och italienske EM-föraren Roberto Colciago vann dubbelt. Dessutom utan en enda incident:
- Det var rena och fina race. Inte alls så tufft som på Karlskoga förra helgen, säger Mörth. Som den här gången led av att vara ensam förare i teamet:
- Jag hittade inte inställningarna, bilen överstyrde. Det kändes som jag skulle snurra i varje kurva! Jag var verkligen avundsjuk på tvåbilsteamen där man kunde testa på ett helt annat sätt.
Trots problemen gjorde Pontus mycket bra från sig i kvalet.
- Jag gav allt jag hade och fick verkligen till ett kanonvarv, som gav tredje bästa tiden. Men det räckte inte, i racet föll jag till sjätte plats, en tiondels sekund bakom Thomas Nyström.
Pontus är ändå nöjd med säsongen så här långt:
- Konkurrensen är enormt hård och det vimlar av bra förare i serien.
Nästa race i STCC-serien körs på Falkenbergs Motorbana. Det är ett race som Pontus ser fram emot:
- Ja, verkligen. Falkenbergsbanan är snabb och passar både mig och bilen. Där ska jag inte ha några problem att hitta sätt inställningar för att lyckas.
Tvåa i första racet blev Jens Edman med Janne Flash Nilsson som trea. I andra racet blev Mattias Andersson i en av Picko Trobergs två Vauxhall Vectra-bilar tvåa medan Jens Edman la beslag på tredjeplatsen.
Resultat STCC, Danmark:
Race 1:
Roberto Colciago, Audi A4, 19.21,6, 2) Jens Edman, Volvo S40, 19.25,7, 3) Janne Flash Nilsson, d:o, 19.27,9, 4) Mattias Andersson, Vauxhall Vectra, 19.35,5, 5) Thomas Nyström, Nissan Primera, 19.37,8, 6) Pontus Mörth, Opel Vectra, 19.37,9.
Race 2): 1) Roberto Colciago, 21.52,5, 2) Mattias Andersson, 21.59,0, 3) Jens Edman, 21.59,2, 4) Janne Flash Nilsson, 22.02,4, 5) Tommy Kristoffersson, Audi A4, 22.02,9, 6) Tobias Andersson, d:o, 22.10,1... 10) Pontus Mörth, 22.13,7.
Sammanlagt efter 8 deltävlingar: 1) Calle Rosenblad, Nissan Primera, 66 p, 2) Jens Edman, 62, 3) Thomas Nyström, 61, 4) Pontus Mörth, 55, 5) Mattias Andersson, 54, 6) Robert Colciago, 48.

STCC drar till Danmark - Mörth försiktig optimist
- Jyllandsringen är trevlig - en väldigt fin anläggning. Men den är kort och knixig, vilket innebär att den gynnar de fyrhjulsdrivna bilarna.
Pontus Mörth står i snålblåsten på Jyllandssringen. I helgen är det premiär för STCC på den danska racingarenan utanför Silkeborg på Jylland. Den unge värmlänningen - som gjort succé i STCC så här långt och ligger trea totalt i sammandraget efter 6 finaler - är försiktigt optimistisk:
- Jag har ingen straffvikt i min Opel i den här tävlingen. Därför tror jag att vi kan vara med i toppen bland de övriga 2-hjulsdrivna ekipagen. Men det blir svårt att göra något åt Audi-förarna på den här banan. Speciellt om det regnar...
STCC drar fram som en stormvind genom landet. Det är högt tempo och hård press på förarna. Känslorna svallar och TV rapporterar om förare som inte kan hålla nerverna i styr.
Pontus däremot tycker att han har läget under kontroll:
- Det var faktiskt mer nervöst innan säsongen startade. Nu, när vi bevisat att vi kan vara med i toppen, känns det lugnare.
- Vi är ett litet team med begränsade resurser och bara en bil att tänka på. Det ger oss ett tufft utgångsläge, eftersom teamet inte kan matcha mina testresultat mot någon annans för att exempelvis hitta rätt inställningar. I stället måste vi göra allt själva och helt förlita oss på mina erfarenheter.
- Å andra sidan behöver vi inte ta hänsyn till någon annan...
Trots det har han massor av rutin att falla tillbaka på. Även från STCC där han tidigare kört i privatförarcupen, som han då dominerade totalt:
- Det gav naturligtvis värdefull erferenhet. Men på Jyllandsringen har vi aldrig varit tidigare, så här får vi börja från noll. Å andra sidan sitter alla i samma båt, eftersom det är första gången STCC är här och kör.
Efter de tre första STCC-helgerna med inalles sex finaler toppar Calle Rosenblad serien före teamkollegan Tomas Nyström. Pontus Mörth är trea och jagas av Tommy Kristoffersson på fjärdeplatsen. Så här ser det ut på tio i topp:
1) Calle Rosenblad, Nissan Primera, 62 p, 2) Tomas Nyström, d:o, 53, 3) Pontus Mörth, Opel Vectra, 49, 4) Tommy Kristoffersson, Audi A4, 39, 5) Jens Edman, Volvo S40, 34, 6) Mattias Andersson, Vauxhall Vectra, 34, 7) Janne Flash Nilsson, Volvo S40, 28, 8) Roberto Colciago, Audi A4, 18, 9) Tobias Johansson, d:o, 17, 10) Thed Björk, d:o, 12.

Pär Svan leder Rally-SM
Det går bra för Opel-förarna just nu - både i rallyskogen och på bana! I helgens två stortävlingar slutade Pär Svan tvåa i F2-klassen i tre dagar långa Öresundsrallyt. Och på Karlskoga Motorstadion slutade Pontus Mörth trea respektive femma i två mycket tuffa race. Det här innebär att Pontus nu ligger trea totalt i STCC. Pär Svan leder naturligtvis sin SM-klass. Dalabonden har hittills tre segrar och en andraplats i de fyra SM-tävlingar som körts så här långt, vilket innebär 68 poäng. Värste konkurrenten, Jonas Kruse, lurar på andraplatsen, 14 poäng efter.
Öresundsrallyt startade i Danmark med en dagsetapp på asfalt och fortsatte efter transport över Öresundsbron på grus i trakterna av Hässleholm. Första dagen i Skåne bjöd på torra, fina grusvägar men under den tredje dagsetappen vräkte regnet ned och gjorde vägarna ytterst svårkörda. Pär Svan och Jonas Kruse turades om i ledningen i F2-klassen men en snurrning på en av de sista sträckorna gjorde att Kruse fick ett ointagligt försprång inför den 20 och avslutande specialsträckan. Så för första gången i år fick Pär Svan finna sig i att bli tvåa.
Öresundsrallyt som var ett danskt svenskt arrangemang följdes av 10.000-tals åskådare i båda länderna. Totalt vanns tävlingen av Mats Jonsson, Forshaga.

Pontus Mörth trea i STCC
Mycket folk - uppskattningsvis 20.000 - var det också som i strålande pingstväder följde årets tredje dubbelrace i STCC. Den här omgången avgjordes på Karlskoga Motorstadion och bjöd på massor av dramatik.
I första racet vann Thomas Nyström före Tommy Kristoffersson medan Pontus Mörth gick in som trea. Opel-föraren låg länge på andra plats, men straffvikten efter segern i Mantorp tog ut sig rätt. Däcken blev till slut så varma att han var tvungen släppa förbi Arvika-föraren.
Racet bjöd på en diskning - det var Kristofferssons teamförare italienaren Colciago som diskades sedan han förpassat två av konkurrenterna - Janne Flash Nilsson och Jens Edman - av banan. Colciago for fram tufft även i andra racet då han slutade trea - i det racet var det Mattias Andersson som förpassades av banan.
Pontus Mörth föredrog att hålla sig undan - det tycktes vara enda chansen att rädda bilen när de rödgula torpederna kom stormande - och slutade femma. Racet, som stördes av en rad gulflaggssituationer, vanns av Calle Rosenblad före Thomas Nyström. Sammanlagt leder nu Rosenblad serien som fortsätter i Danmark redan kommande helg.

STCC: Pontus Mörth ser fram mot helgens race
- Jag ser verkligen fram mot helgens race.
Målet är som vanligt en pallplats - men jag är nöjd om jag är med bland de fem bästa på Karlskoga. Jag har trots allt 40 kilo extra i bilen efter segern på Mantorp.
Pontus Mörth trivs med tillvaron just nu. Teamet är komplett, bilen - en svart, extrem Opel Vectra Super Touring - går som en raket. Och så har han bytt jobb:
- Ja, men bara inom företaget. Tidigare var jag säljare, nu har jag bytt och jobbar med marknadsföring i stället. Jag hade helt enkelt inte tid att ta hand om kunderna...
- Men jag är fortfarande kvar på Wafab Bil i Karlstad.
Och visst är det tufft. Två race varannan vecka är krävande i sig. Dessutom måste konditionen tas om hand.
- Det är styrketräning och löpträning - varje dag. Annars pallar man inte för den fysiska och psykiska påfrestning det innebär att köra racerbil på den här nivån.
Som värmlänning gillar förstås Pontus den knixiga, tuffa banan i Karlskoga. Även om det är trångt i första kurvan och i den S-kombinationen som följer. Banan gynnar de förare som kör fyrhjulsdrivet:
- Ja, det gör den. Men det jämnar ut sig i längden. Både Falkenberg och Mantorp passar de framhjulsdrivna bilarna bättre, så det är väl inte mer än rätt att vi har en nackdel den här gången - och om en vecka nere i Danmark.
- Jag tror att Tommy Kristoffersson kan bli farlig både i Karlskoga och på Jyllandsringen.
Helgens två STCC-finaler på Karlskoga Motorstadion avgörs på Annandag pingst, dvs på måndag. Kvalet till den första av de två finalerna körs på söndag. Och direkt efter tävlingen är det dags för nästa - på Jyllandsringen i Danmark:
- Jag har bara sett banan på en skiss. Den verkar liten, trång och besvärlig. Men det blir ett senare bekymmer. Nu är det hemmatävlingen i Karlskoga som vi siktar in oss på!
Den andra halvan av Opel Team Sweden - dvs rallyveteranen Per Svan och hans Opel Astra Kit Car - drar ned till Danmark redan den här helgen. På fredag 1 juni startar nämligen Öresundsrallyt - en unik tävling som innebär att rally-SM för första gången avgörs på utländskt territorium. Åtminstone till 50 procent. För på lördag förmiddag - efter nio specialsträckor på dansk asfalt - rullar rallykaravanen över Öresundsbron med riktning Hässleholm, där tävlingen rullar vidare under lördagseftermiddagen och hela söndagen. Då är underlaget grus och en stor del av de tävlande är danskar, eftersom tävlingen dessutom ingår som en deltävling i de danska Rallymästerskapen 2001.
- Det är lite svettigt. Vi fick hem asfaltsättningen i dag (tisdag) och bygger om så mycket vi orkar. Det är bara att skruva ihop och dra iväg. Testa får vi göra när tävlingen startar, ler Svan. Som dock har målsättningen klar:
- Javisst, vi tänker vinna...

Opel jagar dubbla SM-guld
Pelle Tjerneld är en legend i svensk motorsport. Sedan 1981 - i tjugo år - har den före detta tävlingsföraren från lilla Hästbo i Gästrikland basat för Opel Team Sweden. Hur många SM-guld som Opel-förarna kört hem genom åren går knappt att räkna. I år är det meningen att teamet ska fylla på skörden ytterligare. Helst med SM-guld både i rally och på bana.
- Det ser ju bra ut så här långt, ler Pelle.
Opel-teamets rallystjärna Per Svan har öppnat med två raka segrar med sin Astra i F2-klassen i Rally-SM. Och Pontus Mörths andraplats med teamets svarta Opel Vectra i STCC var en debut med mersmak.
- Det var fantastiskt i Falkenberg. Publiken, stämningen. Och så andraplatsen, trots att det började illa med en trasig servoslang i kvalet och bara en plats i femte startled i första finalen.
- Men Pontus skötte sig strålande, berömmer Pelle. Som hade ett elände med att bestämma sig om han personligen skulle åka till Mantorp och STCC eller till Växjö och Rally-SM:
- Det får bli Växjö. Dels för att jag aldrig missat ett South Swedish sedan tävlingen startade. Men också för att jag inte vet om jag har nerver att se Pontus på Mantorp.
Livet leker
För Pontus Mörth, den unge värmlänningen leker livet just nu. Dagarna efter premiären har varit fyllda av intervjuer och av gratulationer. Pontus sticker inte under stol med att han siktar högt i STCC. Men att det skulle bli en silverpokal redan första helgen, det trodde han inte:
-Nej, det var bättre än väntat. Och det var underbart skönt, ett kvitto på att vi jobbat rätt i förberedelserna, trots att vi kom igång sent.
På Mantorp startar Pontus med 30 kilo extravikt. Vilket inte bekymrar honom det minsta:
- Det blir nog tuffare för Jens Edman, som ska lasta 50 kilo. För min del är jag van vid att åka med 60 kilo extravikt sedan jag vann det mesta i privatförarcupen i STCC för några år sedan.
- Också då körde jag en Opel Vectra, så jag vet exakt vilka inställningar som behövs för att kompensera vikten, ler Pontus. Som inte ens kollat väderförutsättningarna:
- Jag trivs på Mantorp oavsett om det är vått eller torrt, så det kvittar.
Fast det är bättre om det är sol, eftersom det är trevligare för publiken.
Pontus två race går på söndag och inleds med kval på lördag. Ett kval då han helst ska vara längre fram än senast:
- Det är så många bra förare i STCC i år att man måste ha ett bra resultat om man vill upp på pallen. Och känslan i Falkenberg gav mersmak, den saken är klar...
Per full av tillförsikt
Att Per Svan är på jakt efter att ta tillbaka mästartiteln i F2-klassen, som han förlorade till Jonas Kruse förra året, går inte att ta miste på.
- Men motståndet är tufft. Per Johansson och Jonas Kruse är två snabba förare som ärligt talat haft lite otur i de två första tävlingarna. Så det är långt ifrån givet att Per ska fortsätta vinna, säger Pelle Tjerneld med förra årets säsong i färskt minne. Då var det Per Svan som hade otur och det slutade med att Kruse gick förbi och knep guldet.
När Pontus ställer upp till kval på lördag - då har Per Svan redan varit igång på specialsträckorna sedan tidigt på morgonen. Och när Pontus ställer upp till start på söndag har Per fortfarande några sträckor kvar att köra...
- Ja, det har du rätt i. Det verkar inte vara speciellt ansträngande det där med banracing, skrattar Per Svan, fem gånger svensk mästare i rally.

Svenska Rallyt: Per Svan parkerade på sjätte sträckan
Det blev ingen seger i Svenska Rallyt i år. Per Svan, Opel-teamets flerfaldige svenska mästare, hade bespetsat sig på klass-seger i årets svenska VM-tävling. Men en sten i en vänsterkurva satte stopp för planerna:
- Stenen låg dold inne i snövallen. När vi genade lite så träffade den hjulet så illa att ett casterstag lossnade.
- Det var bara att parkera Astran och bli åskådare i stället.
Per var favorit i A7 - klassen som i Sverige kallas F2, dvs 2-hjulsdrivna Grupp A-bilar med 2-litersmotorer. Och fram till sjätte specialsträckan fungerade allt perfekt:
- Vi ledde klassen med en minut och hade perfekt flyt i körningen, suckar Svan.
När Per parkerat sin Opel övertog huvudkonkurrenten i klassen - Jonas Kruse i en Renault - ledningen i klassen. I en minut ungefär...
- Ända till dess han kom in i samma kurva. Då träffade han stenen, han också. Sedan tittade vi på resten av startfältet tillsammans...
Frånsett staget blev det inga andra skador på bilen. Så den är i princip klar för nästa stora uppgift; årets andra SM-deltävling i rally som körs i Sveg i Härjedalen den 2-3 mars.
- Men dessförinnan ska vi faktiskt ställa upp i Dalahästen i Borlänge - en tävling som körs veckan innan, den 24 februari.
Teamet brukar inte ta ut sin välljudande Opel Astra Kit Car för DM-tävlingar , men nu gör man ett undantag.
Anledningen är att Per har chansen att erövra tävlingens vandringspris för gott, om man vinner totalt.
- Och en sådan chans får man inte missa...

Svenska Rallyt: Per Svan kör för publiken !
- Vi kör för publiken. Svenska Rallyt är Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang och en härlig upplevelse - inte minst för oss som kör.
- 300.000 åskådare skapar en fantastisk inramning!
Det säger Per Svan, Gagnef. Per är en av 30-talet svenska förare som ställer upp i årets upplaga av VM-tävlingen Svenska Rallyt, som startar i Karlstad på fredag morgon.
Per Svan - fem gånger svensk mästare - är en av landets mest framgångsrika förare. Ändå kommer han den här gången inte att ha något med totalsegern att göra. Den kommer att gå till någon av de 16 fabriksförare som finns på plats för att göra upp om värdefulla VM-poäng. Per Svan startar i en annan klass, klassen för 2-hjulsdrivna Grupp A-bilar. Dvs den klass som i rally-SM brukar kallas F2. Tävlingsbilen är en Opel Astra Kit Car med 2-litersmotor. Motståndarna är också som hämtade från SM-serien. Det är framför allt Per Johansson från Trollhättan i en Saab, Jonas Kruse från Karlstad i en Renault och Andreas Eriksson från Ösmo utanför Nynäshamn i en Ford.
Sammanlagt är ett 90-tal förare anmälda till tävlingen, som innehåller bilar i sju olika klasser. Största klassen är den så kallade WRC-klassen - våldsamma specialbyggen med fyrhjulsdrift och turboladdade motorer - med ett 40-tal ekipage.
Det är på fredag morgon den 9 feb som alltsammans rullar igång. Men för förarna startade Svenska Rallyt redan i måndags. Då inleddes träningen, som pågår till och med onsdag. Under de dagarna ska förarna hinna köra varje specialsträcka två gånger för att skriva noter och kolla dem.
Codriver i Pers Opel är Johan Olsson, en 30-årig värmlänning som kamperat ihop med Per under hela 90-talet. Paret har kört Svenska Rallyt ett 10-tal gånger och det brukar bli seger i klassen ungefär vartannat år:
- Förra året krånglade det, så statistiskt sett ska vi vinna i år, skrattar Johan vars kunskaper är ovärderliga för föraren:
Rally fokuseras i allmänhet på föraren, men är i allra högsta grad en teamsport där förare, codriver, teamledning, tävlingsbil och mekaniker måste fungera som en enhet om man ska nå framgång.
- Det gäller att läsa rätt hela tiden - och med rätt tonfall. Och det är en massa skrivbordsarbete. Det gäller att komma rätt på transporterna, att servicen finns på plats, att vi får rätt däck och i rätt tid tid till både service och sträckor.
- Det gäller att man är stresstålig och så måste kemin stämma, eftersom man arbetar så intimt tillsammans.
Per Svan tror att det blir en fin vintertävling:
- Det är riktig vinter på sträckorna just nu. Inte så mycket snö i Värmland som i Dalarna men det är vitt, kallt och vackert. Precis som ett vinterally i VM ska vara!

Nu är Per Svan tillbaka i toppen i rally-SM!
I helgens premiärtävling Helmia Rally Nordvärmland vann den snabbe dalmasen F2-klassen efter en perfekt genomförd tävling:
- Ja, nästan. Vi satsade på fel däck på de isiga vägarna runt Sunne och Torsby. Men det var vi inte ensamma om, så det gick vägen i alla fall, log Svan.
Opel-föraren från Gagnef i Dalarna är ute efter att ta tillbaka den SM-titel han tappade förra året. Visserligen blev det silver förra året. Men det räknas inte riktigt...
- Nej, det är guld som gäller. Och det började ju bra. Nu är det bara fem deltävlingar som återstår....
Per fick dock finna sig i att bli hårt utmanad av uppstickaren i den spektakulära F2-klassen, Per Johansson från SMK Trollhättan.
- Jag räknade med att värmlänningen Jonas Kruse, som snuvade oss på guldet förra året, skulle bli svåraste motståndaren.
Men han gjorde samma däckval så på den punkten blev det oavgjort.
- I stället fick vi kämpa hårt för att hålla Per Johansson, som kör en Saab 9-3 Kit Car, bakom oss.
Trea i F2-klassen i SM blev Christer Steen, Svärdsjö MK. Christer kör en 1600 cc Kit Car i den här SM-klassen för 2-hjulsdrivna Grupp A-bilar med max 2000 cc motorvolym. En annan F1-förare som körde bra var Andreas Henriksson, MK Speed. Andreas åkte dock av och tvingades bryta på den sista av de 14 specialsträckorna.
Titelförsvararen i klassen, Jonas Kruse, fick i slutet av tävlingen problem med ett hjul och tvingades stanna för att byta, när han låg på tredje plats. Han kom i mål men tappade viktiga SM-poäng på malören. Per Svans segertid i F2-klassen räckte till en imponerande 6:e plats totalt.

Rally-SM: Per Svan vill bli historisk !
Räkna med tuffa tag i SM-premiären i rally på fredag! 5-faldige svenske mästaren Per Svan finns med på startlinjen i spektakulära F2-klassen. Och för rallybonden från Dalarna är det bara en sak som gäller:
- Vi ska ta tillbaka SM-guldet!
Förra året var problemfyllt för Opel-föraren, som öppnade övertygande seger i första deltävlingen. Men sedan gick det mesta på tok:
- Det var ett förlorat år. Bland annat bröt vi två tävlingar, vilket vanligtvis aldrig händer.
- En av tävlingarna var den olycksaliga tävlingen i Sandviken. Trots att man bara kunde fullfölja en etapp delade Bilsportförbundet ut fulla SM-poäng. Det förstörde slutgiltigt våra chanser till guld, säger Per. Som trots alla problem slutade på silverplats i SM-tabellen, 5 futtiga poäng bakom slutsegraren Jonas Kruse.
- Silver är inte så illa det heller. Men jag ser hellre att silvret går till någon annan.
Jonas Kruse och Per Svan kör olika bilmärken och är inte precis bästa vänner.I alla fall inte när det är dags för tävling. Privat är det en annan sak.
- Det är alltid spänning i luften när vi ska mötas. Vi vet båda att det är han eller jag - och ingen vill ge sig. Det är precis som i en boxningsmatch.
- Vad vi har gemensamt är att vi vill åka om SM-poängen från start till mål. Jag vill inte vinna på att han måste bryta och tvärtom.
Nu är det inte bara Per Svan och Jonas Kruse som tävlar i den här klassen, som i år gör sin sista säsong som självständig SM-klass.
Per Johansson, Trollhättan, Andreas Eriksson, MK Speed och Jonas Henriksson, SMK Linde är tre andra fortåkare som kan ställa till det för förhandsfavoriten Per Svan som rattar en 2-liters Opel Astra Kit Car. Jonas Kruse kör en Renault Maxi Kit Car, liksom Jonas Henriksson medan Per Johansson rattar en Saab 9-3 Kit Car och Andreas Eriksson gör svensk debut med en Ford Puma 1600 Kit Car.
Den förare som vinner SM i F2-klassen (Grupp A-bilar under 2000 cc) i årets rally-SM blir historisk. För från och med nästa år bildar de här 2-hjulsdrivna, specialbyggda och exklusiva rallyraketerna en underklass i en enhetlig Grupp A-klass. Det betyder att F2-förarna får tävla mot bl a turbomatade WRC-bilar med fyrhjulsdrift.
- Klassen blev aldrig så stor som man hoppades. Så jag förstår att den måste stryka på foten om man nu måste minska antalet SM-klasser, säger Per.
- Teroretiskt sett kan vi fortfarande vinna SM 2001. Men mer realistiskt är att F2-förarna i framtiden får finna sig i att möjligen fightas om en brons...
Årets första SM-deltävling är Helmia Rally Nordvärmland som körs i värmlandsskogarna under fredag och lördag. Tävlingens centralort är Sunne där de tävlande sammanstrålar under torsdagen.
SM-premiären omfattar 14 specialsträckor med en längd av 15,5 mil ut

www.motorsportivarmland.nu