Handikapprace
i Linköping
Lördagen den 24 oktober var jag till
Linköping där jag tillsammans med Carina Hermansson,
Fredrik Ekblom, Mikael Jernberg, Tomas 'Gullabo' Jansson, Gert
Blomqvist, Lars-Ove 'Biffen' Olsson och många fler skjutsade
handikappade barn i åldrarna 4-18 år. Det var en otrolig
kick att se den glädje dessa härliga ungar kände
då de fick åka med oss. Bakom arrangemanget låg
Anita och Roger Trygg som hade lagt ner ett otroligt arbete. Du kan
läsa mer i Bilsport nr 24. Det visades också ett litet
reportage i 'Lilla Aktuellt' 29 oktober.
Bilsport
Performance Show 1998
Den 30
oktober till den 1 november arrangerades 'Bilsport Performance Show'
i Jönköping. Där samlades rally-, rallycross- och
racingförare med sina bilar för att visa upp sig. Med
hjälp från bröderna Jan och Peter Olsson på
Anttila byggde vi en timmerkoja med gärdsgård och det blev
en succé. Det kom ca 15.000 besökare till mässan och
många var mycket intresserade av både bilen och montern.
Vi hade också anordnat en tipstävling med frågor som
man kunde hitta svaren till i stugan. Hela 409 personer deltog och
varje dag lottade vi ut en stugweekend på Anttila och en
åktur med mig i rallybilen. I Bilsport nr 24 kan du läsa
mer om mässan.
Awards
Massor av
fina Bilsport Awards delades också ut under helgen. Pappa
Per-Inge var en av de tre nominerade till 'Årets Mentor', men
priset gick till Lennart Nodby. Lennart har hjälpt många
förare under åren bl.a. hjälpte han mig med en Volvo
240 år 1994.
Vår mycket
duktiga mekaniker Sven-Inge Neby nominerades till 'Årets
Mekaniker'.
Juryns motivering löd: För en aldrig sinande entusiasm och
uthållighet, osjälviskt och framgångsrikt arbete
kryddat med teknisk briljans och stor
professionalism.
Tillsammans med nio andra ekipage tävlade vi om priset
'Årets Rallyjunior
1998'. Priset delades ut
sent på söndag eftermiddag och det var en nervös
väntan innan det var dags.
Väl uppe på scen fick vi diplom som bevis på att vi
blivit nominerade av ingen ingen mindre än Rickard Rydell. En
pirrig väntan infann sig innan juryn slutligen sprätte upp
kuvertet. Man tog fram en lapp och läste:
'Priset Bilsport Award i klassen årets Rallyjunior 1998
går till Pernilla Walfridsson!'
Gissa om jag blev glad! Ännu en gång fick jag ta emot ett
pris av Rickard Rydell (jag passade allt på att få en
kram!). Stig Sjöberg överlämnade en check på
50.000 kr.
Juryns motivering löd: För att med skicklighet, kyla, snabbhet och
professionellt uppträdande nått framgångar, som ur
ett internationellt perspektiv gör henne till Sveriges
intressantaste rallyjunior på många år.
Det värmer kan jag
lova!
Pricken över i:et
Torsdagen den 12 november
åker Ulrika och jag till England för att börja
träna inför RAC-Rallyt. Egentligen heter tävlingen
numera Network Q Rally, men alla säger RAC. Vi tränar
söndag 15/11 till torsdag 19/11. Många sträckor
är samma som förra året och de flesta sträckorna
körs i Wales. Vi fick dock ett mycket ´högt
startnummer, 75, ifjol hade vi 70. Men vi får visa att vi kan
bättre än så. Vi startar söndagen den 22
november och går i mål tiden den 24:e.
Pernilla Walfridsson vann West Euro Cup
Trots att
det holländska Tulpanrallyt inte kommer att gå till
historien för Pernilla Walfridsson och Ulrika Mattsson för
resultatets skull så var det tillräckligt för
tjejerna att försvara fjolårets seger i West Euro Cup.
Totalt hamnade de på 21:a plats och sjunde i klassen.
- Strulet började på SS2 där vi for rakt igenom en
vägbom och tappade cirka 20 sekunder. Efter första dagen
låg vi på 15:e plats totalt och fjärde i grupp N,
berättar Pernilla.
Andra dagen körde de upp sig till elfte plats innan de for av i
ett djupt krondike.
- Vi hade inte en chans att få upp bilen själva. Men
Ulrika sprang och hämtade hjälp och efter tio minuter var
vi på vägen igen.
- Även om inte placeringen blev märkvärdig räckte
det ändå till seger i West Euro Cup före
skånske Ingemar Johansson i en Seat. Och det var ju det vi var
i Holland för, avslutar Pernilla.
Totalt: 1) Armin Kremer, Tyskland, Subaru Impreza, 1.53.23, 2) Bert
de Jong, Holland, Subaru Impreza, 1.54.55, 3) Eddie van den Hoorn,
Holland, Ford Escort WRC, 1.55.55, 16) Ingemar Johansson, Sverige,
Seat Ibiza, 2.11.30, 21) Pernilla Walfridsson, Sverige, Mitsubishi
Lancer, 2.15.40, 25) Thomas Aronsson, Sverige, Opel Astra GSI,
2.18.38, 45) Kjell Cassebois, Sverige, Suzuki Swift,
2.30.18.
Pernilla Walfridsson skrällde i Rejme-Rallyt
När
krutröken lagt sig efter en sista dramatisk rallysträcka
vid årets SM-final - Rejme-Rallyt i Lidköping - var
sensationen ett faktum. Pernilla Walfridsson hade kört in som
totaltvåa och slagit alla SM-tävlarna - utom vinnande Mats
Thorszelius - i en riktig rallyrysare.
- Jag fattar inte att det är sant, säger Pernilla
överlycklig efter sitt livs rally på
östgötavägarna. Det har gått lugnt och fint hela
vägen och vi har inte ens varit i närheten av någon
avåkning. Ulrika har också gjort ett fantastiskt bra jobb
med notläsningen, ja vi fungerar helt enkelt bra
tillsammans.
- Vi ville också visa att våra resultat i Finland och
England inte var någon tillfällighet, men det här
gick ju över förväntan. Även om en del hade
problem mot slutet så har vi varit med hela tiden.
Från
12 till fjärde plats
Efter fredagens etapp låg de båda tjejerna Pernilla och
Ulrika Mattsson på 16:e plats. Vid lördagens första
långa sträcka på drygt 25 km tog de ett
jätteskutt från tolfte till fjärde plats. Den
placeringen höll de sedan fram till sista sträckan på
nära fyra mil då både ledande Mats Jonsson och
tvåan Kenneth Bäcklund fick problem.
Pernilla var 27 sekunder efter Thorszelius men också
några sekunder före 'Stecka' Walfridsson som kom trea.
- Det är bara att lyfta på hatten för Pernilla. Hon
kör som en hel karl, sa farbror 'Stecka' som också var en
vinnare med ett nytt guld till sina medaljsamlingar.
Tulpanrallyt
Redan kommande helg ska Pernilla upp till bevis igen i
holländska Tulpanrallyt. Här gäller det final i West
Euro Cup. Pernilla som gjorde en strålande insats i engelska
Manx Trophy leder nu West Euro Cup och har nu stora chanser att
försvara cupsegern från förr året.
- På tisdag sticker jag och Ulrika igen för rekognosering
av sträckorna i Holland. Nu har det varit intensivt ett tag, men
det här livet älskar vi, säger de överlyckliga
tjejerna som verkligen fått rallysverige att spärra upp
ögonen.
Pernilla tvåa i Manx Trophy
När
Manx Trophy avslutades lördag eftermiddag hade Pernilla
Walfridsson kämpat till sig andraplatsen, endast 15 sekunder
från vinnande engelsmannen Uel Williamson i en Ford Escort.
Under sista etappens fyra sträckor var hon snabbare än
Williamson på tre SS. Pernilla Walfridsson var klart
dominerande på sista etappen och körde in en dryg minut
på Williamson.
Pernilla tappade andraplats på andra etappen.
En
koppling till växellådan gick sönder under fredagens
etapp av Manx Trophy på Isle of Man där Pernilla
Walfridsson/Ulrika Mattsson fortfarande tillhör toppen.
- Av fredagens 12 sträckor fick vi bara köra tio då
de blivit strukna p.g.a. olyckor. Vi låg ca. tio sekunder efter
ettan när kopplingen till växellådan gick
sönder.
- Vi fick köra två sträckor på treans och
fyrans växel och tappade 1.5 minuter.
Inför den sista etappen under lördagen ligger de på
fjärde plats 26 sekunder efter trean.
- Vi kommer att köra allt vi vågar på de fyra mycket
tuffa sträckor som återstår, säger Pernilla
inför lördagens avslutning.
Pernilla
Walfridsson trea på första etappen
Pernilla
Walfridsson/Ulrika Mattsson som detta veckolut kör Manx Trophy
på Isle of Man öppnade bra på torsdagskvällen
då rallyt inleddes. Tre sträckor kördes och tjejerna
tog in fin tredjeplats. Ligger inför fredagens tolv
sträckor nio sekunder efter ledande Ollie O'Donovan i en Opel
Astra och fem efter Uel Williamsson, i en Ford Escort. Pernilla vann
första sträckan med en sekund.
Pernilla berättar att det finns tre rallyn i samma rally. Det
stora 'The Internationel Manx Rally', 'Manx Historic' och den
tävling värmlandstjejerna kör 'Manx Trophy'.
- Vi kör samma banan, men fem sträckor mindre. På
torsdagskvällen körde vi tre SS medan de andra körde
fem. Under fredagen åker vi tolv sträckor, lika med andra
och i lördagens etapp kör vi fyra och de andra sju.
- Vägarna är otroligt smala. De smalaste jag någonsin
sett. Underlaget är dock fint och det finns många luriga
småhopp och svåra svängar.
- Karaktären är ändå mycket snabb och vi
kör på delar den kända 'TT-Course' - en
mc-tävling som körs varje år med hundratals
motorcykilster.
- Sträckorna är utspridd över hela ön och vi
kör både på fina allmänna vägar, men ofta
på mindre och som sagt otroligt smala vägar.
- Träningen gick bra men det var svårt att hitta då
det var dåligt skyltat och ofta inte utmärkt med
start/mål, berättar Pernilla från den lilla ön
Isle of Man.
Neste Rally Finland
Vi åkte till Finland med inställningen att vi skulle dit
och lära oss skriva noter men framför allt för att
få träning inför kommande år.
Vägarna i Finland skiljer sig ganska mycket från
våra svenska vägar och den största skillnaden är
alla krön och lyft som är svårt att beskriva i
noterna. Det är också mycket svårt att bedöma
vilket spår och vilken hastighet man skall ha över
krönet eller lyftet för att komma rätt till nästa
sväng.
Träningen
Träningen var tuff och pågick i fyra dagar. Vi åkte
varje specialsträcka tre gånger. Det kanske låter
mycket, men eftersom vägarna är så speciella är
det väldigt svårt att få till bra noter att
köra efter. Första varvet talar jag om för Ulrika hur
jag ser vägen, andra varvet läser Ulrika upp för mig
och vi gör lite småändringar, tredje varvet provar vi
att åka lite fortare. Jag måste säga att vi fick
till hyfsade noter men det blev några 'Aha'-upplevelser under
tävlingen.
Jag vill passa på att tacka Jonas Kruse och Bruno Berglund
för den otroligt fina hjälp vi fick då vi
tränade. Bruno har åkt tävlingen 17 gånger och
Jonas fyra gånger så de hade en hel del tips att dela
ut.
Dag
I
Vårt ankare i teamet, PeO, blev tyvärr mycket allvarligt
sjuk precis innan start och tvingades tillbringa helgen på
sjukhus. Vi bestämde oss dock för att starta i alla fall
och fick låna Renault-teamets Jan Stigson som extra mekaniker.
Vi bestämde oss för att köra för PeOs skull men
det var jävligt svårt i början då vi inte
visste hur sjuk han var. Det ösregnade hela dagen och det var
mycket halt på de ifrån början steniga och
dåliga vägarna. Den mest kända sträckan för
dagen var 'Ruuhimäki' med de tre otroligt stora lyften i rad. Vi
körde även en ny sträcka 'Mäkkipärä'
med hela nio lyft i en följd! Efter första dagen låg
vi på 32:a plats totalt och 6:a i klassen.
Dag
II
PeO hade
kvicknat till och vi kunde slappna av lite. Dagens etapp var den
längsta med nio sträckor på totalt 194,6 km.
Vägarna var lite bättre än dag I men det var
fortfarande mycket sten. Vi hade dock mycket fin hjälp
från Michelin och fick prova sk ATS-däck med ett sorts
skum i som gör det praktiskt taget omöjligt att få
punktering. Vi körde klassiska 'Ouninpohja' på 34,55 km,
en av de snabbaste sträckor jag kört. Den började
på en jättebred typisk 'Finlandsväg' men blev smalare
och smalare mot slutet. De sista km var det gräs i mitten av
vägen men karaktären var fortfarande lika snabb. Efter
dagen låg vi 26:a totalt och 4:a i klassen.
Dag
III
Nu gällde det att fortsätta att ta det lugnt och inte
förivra sig mot slutet. Vi skulle köra sex sträckor
och på platsen bakom låg polacken Kuzaj, 48 sekunder
efter. Jag visste att om jag åkte i mitt lugna tempo och om han
åkte som han gjort de andra dagarna så skulle han knapra
in lite men inte allt. Jag bestämde mig för att åka
lugnt och inte göra misstag och att låta Kuzaj närma
sig. Han plockade sekunder på varje sträcka men inför
de två sista ledde jag fortfarande med 22 sekunder. Jag tyckte
det var mycket och tog det lugnt på SS 23 som jag visste var
dålig eftersom vi kört sträckan som SS 21. Jag kom i
mål och jämförde min tid med spanjoren Climent, jag
var fyra sekunder efter honom och tänkte att Kuzaj inte tar
så mycket av de 22 jag hade som försprång. Men ack
vad jag bedrog mig! Kuzaj hade laddat allt och slagit mig med 23,5
sekunder!
Helt plötsligt var jag nu 1,5 sekunder efter honom och bara en
sträcka kvar att köra. Jag blev jättepaff och helt
tyst. Polacken kom och bad om ursäkt för att han hade
kört förbi mig och sa att jag skulle vara nöjd med en
fjärdeplats eftersom jag körde tävlingen för
första gången. Jag satte mig i bilen, knäppte
på mig bältena och tänkte att har jag inte laddat
på hela rallyt så skulle jag i alla fall prova på
sista sträckan.
Jag koncentrerade mig så jag var svart i ögonen och Ulrika
var lika sammanbiten som jag.
Ulrika läste: -'Start 80 HRNH i vsk 30 MV MH...'
Ulrika läste jättebra och jag körde allt jag klarade
av. Vi kom i mål fick vår tid: 7.11.2.
Polacken som startade minuten bakom skulle alltså klara
tredjeplatsen om hans tid var 7.12.7. Vi väntade och
väntade, journalister och åskådare samlades runt
bilen och vi väntade.
Kuzaj kom och nu måste vi bara få se hans tid.
Tidskontrollanten skrev på tavlan: 7. 1.... mitt hjärta
satt nu i halsgropen, 7.15.0.!
Det blev ett vrålskrik utan dess like! Ulrika och jag var TREA
i Rally Finland!
Tjugo meter längre fram stod ett helt busslass med svenska
supportrar och det blev fotografering och glädjerop.
Det är en känsla som är svår att beskriva men
det kändes som om vi vunnit hela rallyt! Vi satte oss i bilen
för att köra de 13 milen till målrampen inne i
Jyväskylä. Vi grät och skakade av lycka!
Vi vill
härmed tacka:
- Våra fantastiska mekaniker PeO och Svein
- Jan Stigson som ställde upp på kort varsel
- Mamma Inga-Lill
- Pappa Per-Inge
- Ian
- Er, Alla härliga samarbetspartners
Det är Ni alla som gjort det möjligt för oss att ta
vår finaste placering någonsin!
-----------------------------------------------------------
'JES'
Vi har nu haft vår första träff i Svenska
Bilsportförbundets Elitsatsning 'JES'.
Denna fysiologiska test var den första av fyra olika delar i
vår utbildning. På schemat står även PR-kurs,
körträning, notträning m.m.
Vi träffades på Lugnets Idrottsvetenskapliga Institut
'LIVI' där vi fick genomgå två dagars intensiv
testning.
Först testades syreupptagningsförmågan. Det gick till
så att vi fick på oss en syrgasmask, en klyp för
näsan och sedan fick vi springa allt vi förmådde
på ett löpband med lutning på. En datamaskin
mätte under tiden vi sprang hur mycket syre vi kunde ta upp
under belastning.
Precis efter var det dags för kontroll av spänst och
magmuskler. Efter det bar det iväg till sjukhuset där vi
fick röntga oss i en speciell röntgen som kunde utläsa
hur stor del av vår kropp som var muskler, fett och benstomme.
Dagen avslutades med en timmas mountainbike.
Andra dagen var lite lugnare, endast teori. Vi gick då igenom
alla värden på testerna vi gjort och fick veta vad det
betydde. Vi fick också veta hur vi ska börja träna
och vad det är för skillnad på styrke- och
konditionsträning.
Vi har nu tre månader på oss att förbättra
vår kondition innan det är dags för en
uppföljande test. Pust!
Vi önskar Er alla en varm och härlig höst!
Hälsningar från Pernilla och Ulrika
Pernilla
Walfridsson trea i Finland
Finlands
VM-rally är slut. Tommi Mäkinen har flugit fram på
sina hemmavägar och blev historisk då han vunnit det
finska VM-rallyt fem år i rad. Carlos Sainz har klarat den
finska pressen från Juha Kankkunen och leder fortfarande
VM.
Thomas Rådström avancerade till sjätte plats totalt
under andra etappen och hade riktig kontakt med Richard Burns, men i
en jämn duell över de sex sista sträckorna var Burns
14.1 sekunder före.
SS16 blev slutet på Jonas Kruses medverkan i årets rally.
Efter en hårdlandning på några av de många
krönen fick både Jonas och hans codriver Bruno Berglund
känning av både nack och ryggskador och fördes till
sjukhus sedan de med svårt sargad bil tagit sig till
målet. De låg på fjärde plats hela vägen
tills det tog slut.
På 21 plats totalt finns Pernilla Walfridsson som i sin
första kontakt med de finska VM-vägarna gjort en
strålande insats och körde till sig tredje plats i grupp
N. Pernilla var hårt pressad mot slutet då den polske
föraren Kuzaj med en sträcka kvar var förbi Pernilla
med 1.1 sekund. Pernilla ville dock gärna ha tillbaka sin
tredjeplats och slog Kuzaj på sista sträckan. På SS
16 gjorde Pernilla ett av sina berömda längdhopp. 'Det
svartnade för ögonen vid landningen' kommenterade Pernilla
vid sträckmålet.
Ytterligare två svenska förare kom i mål. Johan
Rudengren blev femma i grupp A7. Och Karl-Erik Bäckvall som kom
sexa i grupp N3.
Resultat
från Finlands VM-Rally efter SS 24
Klass A8
1 Tommi
Mäkinen, Mitsubishi, 3.16.56.1
2 Carlos Sainz, Toyota, 3.17.31.7
3 Juha Kankkunen, Ford, 3.17.41.3
4 Didier Auriol, Toyota, 3.19.25.3
5 Richard Burns, Mitsubishi, 3.19.52.9
6 Thomas Rådström, Toyota, 3.20.07.0
7 Marcus Grönholm, Toyota, 3.21.02.0
8 Jarmo Kytölehto, Subaru, 3.23.46.4
9 Pasi Hagström, Toyota, 3.28.11.4
10 Bruno Thiry, Ford, 3.30.05.5
Klass
N4
1 Gustavo Trelles, Mitsubishi, 3.41.45.7
2 Luis Climent, Mitsubishi, 3.46.50.5
3 Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 3.50.10.0
4 Leszek Kuzaj, Mitsubishi, 3.50.12.7
5 Tom Jarle Myrvang, Mitsubishi, 3.58.48.4
6 Marco Tempestino, Mitsubishi, 4.00.07.4
Klass
A7
7 Hannu Jokinen, Mitsubishi, 3.37.20.7
1 Alister McRae, VW, 3.39.45.6
2 Toni Gardemeister, Seat, 3.40.05.4
3 Pavel Sibera, Skoda, 3.57.11.9
4 Seppo Muhonen, Opel, 4.07.51.8
5 Johan Rudengren, VW, 4.09.38.8
Klass
N3
1 Jorma Laakso, VW, 4.07.48.2
2 Eero Räikkönen, Opel, 4.08.51.4
3 Gilles Panizzi, Peugeot, 4.13.14.5
4 Jussi Välimäki, Opel, 4.15.52.0
5 Markku Harju, Ford, 4.17.18.9
6 Karl-Erik Bäckwall, Seat, 4.22.14.0
Hermansson
ny ledare
Fem
tjejer var i farten med sitt Riksmästerskap under Rally
Killingen. Som väntat gjorde inte Carina Hermansson, Skepptuna
något misstag. Men det var verkligen hårt om
andraplatsen. Sista sträckan blev avgörande då Monia
Magnusson, Avesta slog tabelltrean Marie Ellner, Kungsör med tre
sekunder. Just tabellmässigt innebar det att femteplacerade
Magnusson närmade sig Mari Ekström, Östernärke.
Trion i täten blir svår att rubba där Pernilla
Walfridsson förpassades till andraplatsen, men ändå
har segerchansen kvar.
Pernilla
Walfridsson kör Rally Finland.
Nästa inslag i rally-VM blir rally Finland med nio svenska
ekipage. Flera värmlänningar är i elden både
på förar- och codriversidan. Debut i Finland gör
Pernilla Walfridsson och Ulrika Mattsson.
- Jag håller just nu på med att förbereda inför
årets höjdpunkt, Rally Finland. Det ska bli enormt
spännande och lärorikt. Det blir säkert svårt
att åka fort första året men jag måste ju
börja någon gång, säger Pernilla.
Pernilla Walfridsson reser till Finland fredagen den 14 augusti och
påbörjar träningen innan rallyt startar en vecka
senare. Det här innebär att ekshäradsekipaget
måste avstå tjej-RM i Rally Killingen. Men
finlandsäventyret går naturligtvis före.
- Har fått massor av tips av Bruno Berglund om vilka däck
jag ska använda och jag har fått mycket fin hjälp
från Michelin. Det är 24 sträckor och vi kör upp
till tre sträckor innan vi har service vilket gör det
ännu svårare med däckval, fortsätter
Pernilla.
De flesta sträckorna går söder om
Jyväskylä. När anmälningstiden gick ut hade 120
förare anmält sig., fördelat på 71 grupp A-bilar
och 49 i grupp N. I Pernillas klass blir man 21 bilar. I stora grupp
A är Thomas Rådström ende svensk och hans
hjälpreda är Torsbys Gunnar Barth, för övrigt
största klass med 32 bilar. I klassen finns också Tina
Thörner från Säffle med sin tyske förare Uwe
Nittel.
Två värmlänningar i exil bildar par i F2-klassen
då återigen Jonas Kruse tillsammans med Bruno Berglund
och deras Renault-team ska ut på nytt VM-äventyr. F2
upptar 28 bilar där också Kenneth Ericsson deltar i sin
Hyundai.
Blandade
framgångar i Hunsrück Rally
Pernilla Walfridssons intryck av årets Hunsrück Rally blev
inte lika positivt som vid fjolårets tävling. Många
problem gjorde att hon fick bärgas bort från samma
sträcka två gånger i helgen.
Redan på fredagskvällen var hon borta ur rallyt sedan hon
hamnat i ett stenröse och slagit bort höger kulbult utan
minsta chans att ta sig loss. Innan dess hade hon gjort ett
jättehopp på 44 meter på de s.k.
Gina-krönen.
Dagen efter gavs det en ny tävlingschans för de som brutit
under lördagen. Återigen spökade den olyckliga
sträckan från fredagen. Bilen som startade strax före
Pernilla började brinna och där fick de vänta tills
bilen brunnit upp. Tredje gången de var ute på samma
sträcka gick vänster kulbult av och nu var det definitivt
stopp endast 200 meter från den plats de fick bryta under
fredagen. Trots alla problem blev det 20 nya poäng i West Euro
Cup och nu fortsätter hon med Manxrallyt på Irland och
avslutande Tulpanrallyt i Holland.
- Cupen är nog körd för min del, men jag kör de
två återstående för det är fina
tävlingar, säger Pernilla som inte räknar med att
få så stora problem på en och samma gång som
den här helgen.
Det positiva för Värmlands del kom i rallyts nationella del
där Mats Karlsson från Säffle vann i
överlägsen stil med sin Volvo 940. Mats framfart var
imponerande - han hade 3.5 minuter till närmaste man - en tysk
hemmaförare. Femma totalt i nationella klassen var Kils Morgan
Olsson som vann den lilla delegationen av Volvo Original och
närmar sig slutsegern i Nordic West Euro Cup. 'Loka' Eriksson
var drygt minuten efter som tvåa. En deltävling
återstår i serien - holländska Golden Tulip Rally
som körs i slutet av september. Morgan kan förlora serien
om Anders 'Loka' Eriksson vinner samtidigt som Morgan får
problem. Anders Rådström debuterade på underlaget
och drabbades av sex punkteringar men torsbyföraren kämpade
sig i mål.
Värmländskt i Rally
Hunsrück
Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS tillhör de förare
som gärna Rally Hunsrück i Tyskland under helgen. Rallyt
ingår i West Euro Cup, en serie som Pernilla totalvann
förra året. Hennes chanser är inte lika stora i
år eftersom hon tvangs bryta South Swedish Rally - den svenska
deltävlingen i serien.
- Hunsrückrallyt är en kanonfin tävling med bra
arrangemang och mycket speciellt underlag. Vi kör på ett
jättestort militärt övningsområde med vägar
av betong. Området är ganska kuperat och det mest
häftiga är de sk. "Gina"-krönen. Det är tre
krön som går uppför som i en trappa. Man flyger
supergôtt och ärligt över alla tre, berättar
Pernilla som gärna hoppar högt och långt när hon
får tillfälle.
Pernilla ligger på nionde plats i årets W.E Cup. Av
deltagarna i Tyskland har hon bara Ingemar Johansson från
sydsverige före sig i tabellen. Norrmannen Petter Solberg (som
sistlidna helgen blev totaltvåa i Libanon) leder cupen
före Mats Jonsson. För Mats vankas det väl rallycross
i Piteå.
Pernilla kommer den här gången att få drabba samman
med tyskan Isolde Holdereid som kör en WRC-Toyota. Tillsammans
med Uwe Nittel sitter som vanligt Tina Thörner.
Det existerar också ett Hunsrück National med bland annat
Mats Karlsson, Säffle i sin Volvo 940 och ett litet gäng
Volvo Original som gör upp om Nordic West Euro Cup. Här
är chanserna ungefär jämbördiga mellan Kils
Morgan Olsson, Arne Rådström, MK Ratten och Anders 'Loka'
Eriksson, Hällefors. Det skiljer nio poäng mellan Morgan
som leder och Rådström som ligger trea.
Pernilla
vann årets tredje tjej-RM
Säsongens tredje deltävling i tjej-RM i rally avgjordes med
Skepptuna MK som arrangör. Det betydde hemmavägar för
Pernilla Walfridssons svåraste konkurrent, Carina Hermansson.
Men Pernilla är svårslagen just nu och
självförtroendet på topp så hon tog en ny
delseger. Det var årets andra seger i serien, men det kan bli
svårt att återta titeln från Carina Hermansson.
- Jag måste avstå tävlingen i Kil och
Mälarrallyt, de kolliderar med andra uppdrag, berättar
Pernilla.
Hon ska nämligen köra det finska VM-rallyt i
Jyväskylä där träningen påbörjas
när Killingen körs. Och senare kolliderar Golden Tulip
Rally i Holland med Mälarrallyt.
- Jag räknar med att köra finalen och vinner jag där
finns det en liten chans att vinna tjej-RM.
Pernilla kom femma totalt i Midnattsspecialen i Skepptuna. En
placering hon inte var helt nöjd med. Hon snurrade nämligen
på sista sträckan och tappade minst en placering. Hon var
ändå en halvminut från de båda
tätmännen Mikael Åhman och Dick Larsson. De
överskred för övrigt snitthastigheten på en
sträcka så den fick strykas trots att de flesta hade
passerat.
Kommande helg körs Midnattsolsrallyt i Jämtland. Femte
deltävlingen i rally-SM, givetvis med Pernilla på
plats.
- Tror vägarna i Jämtland passar mig. Så nu ska
gubbarna få åka, skrattar Pernilla som verkligen
överraskade i South Swedish Rally tills hon knäckte en
tall.
Pernilla
tvåa i Enköping
Det var hårt värre mellan de båda tjejgiganterna i
svensk rallysport, Pernilla Walfridsson, Ekshärad och Carina
Hermansson, Skepptuna. Vid lördagens tävling i
Enköping som samlat hela elva tjejteam till andra
deltävlingen i Riksmästerskapet föll avgörandet
på fjärde sträckan.
-Jag kom ifatt två tävlande på sträckan och
tappade åtta sekunder på Carina, förargligt att bli
slagen med två sekunder i en tävling, men Carina är
duktig och det lovar en spännande fortsättning på
serien.
-Bilen känns lite överstyrd. Försöker få
detta justerat under vecka och efteranmäler oss till Örebro
kommande helg.
Tjejerna kör verkligen fort och Carina och Pernilla tog nionde
och tinde plats totalt i rallyt som vanns av Dick Larsson, Rasbo i en
Mazda 323. Stig-Olof Walfridsson fanns med som föråkare,
men råkade ut för motorras på första
sträckan.
Med två segrar vardera delar Pernilla och Carina ledning i
tjejernas RM-tabell. Trea är Marie Ellner, Kungsör som
också kom trea i Enköping. Nästa deltävling i RM
är Midnattspokalen i Skepptuna i början på juni.
Carina Hermanssons hemmaplan.
Tjej-RM: 1) Carina Hermansson, Skepptuna MK, VW Golf, 22.40, 2)
Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS, Mitsubishi, 22.42, 3) Marie
Ellner, SMK Kungsör, Opel Ascona, 25.06, 4) Charlotta
Henningsson, Svärdsjö MK, Volvo 240, 25.12, 5) Monia
Magnusson, Avesta BK, Opel Ascona, 26.32, 6) Eva Haak, Haninge MK,
Toyota Starlet, 27.01, 7) Fia Norgren, Östhammars MK, Volvo 240,
28.09.
Sträcktider
1 Carina Hermansson
6:09, 5:06, 3:19, 4:45, 1:19, 2:02
2 Pernilla Walfridsson
6:11, 5:06, 3:16, 4:53, 1:14, 2:02
3 Marie Ellner
6:51, 5:40, 3:41, 5:15, 1:25, 2:14
4 Charlotta Henningsson
6:43, 5:37, 3:33, 5:33, 1:27, 2:19
5 Monia Magnusson
7:08, 5:56, 3:41, 5:58, 1:27, 2:22
6 Eva Haak
7:30, 6:06, 3:54, 5:37, 1:32, 2:22
7 Fia Nordgren
7:49, 6:14, 3:59, 5:54, 1:38, 2:35
Totalt
efter två deltävlingar: 1) Pernilla Walfridsson och Carina
Hermansson, 35, 3) Marie Ellner, 22, 4) Linda Persson, Järbo MK,
12, 5) Charlotta Henningsson, 10.
Pernilla
favorit i Enköping
- Så här många tjejer har vi aldrig varit sen jag
började köra Tjej-RM i rally, konstaterar Pernilla
Walfridsson.
Det var längesedan elva ekipage körde samtidigt som i
lördagens rally i Enköping, Br. Larssons Volvopokal. Det
handlar om andra deltävlingen i Riksmästerskapet där
Pernilla Walfridsson tog ledningen vid Limas rally i mars. Pernilla
åkte inte tjej-RM förra året där
dåvarande poängsystem gjorde det omöjligt att vinna
serien.
- Det ändrades inför årets mästerskap och
då är det klart att jag ställer upp, säger
Pernilla som är knapp favorit till segern i Enköping.
Egentligen handlar det om två favoriter, Pernilla och Carina
Hermansson som båda tävlar på elitnivå.
TJEJ-RM I
RALLY
Deltävling 1 Lima MS 14 mars
1) Pernilla Walfridsson, Ekshärad, Mitsubishi, 37.53, 2) Carina
Hermansson, Skepptuna, VW Golf, 38.37, 3) Linda Persson, Järbo,
Toyota Starlet, 4) Marie Ellner, Kungsör, Opel Ascona, 43.00, 5)
Mari Ekström, Östernärke, Ford Escort, 45.45.
Pernillas
sida
Rallytävlingar