Peugeot Orginal Cup
Norge>>
Reglemente
och anmälningslista 2006 pdf
PEUGEOT ORIGINAL CUP 2005
05-11-03
Modellbyte i Peugeot Cup
Nästa år växlar Peugeot Sport Sverige upp sin satsning på
Peugeot Original Cup!
Gamla 306:an går i pension och under 2006 koncentrerar man sig på
att stötta
de förare som väljer att satsa på Peugeot 206 RC i SM-serien
i rally.
- 206 RC är en vinnare i klassen för 2-hjulsdrivna grupp N-bilar.
Det såg vi redan i år, då Robin Sandberg var ytterst nära
att ta guld. Det säger Gert
Blomquist, teamchef för Peugeot-stallet och tillägger:
- Nu ändrar vi inriktning. Den bil som Robin körde för vår
räkning kommer att säljas. I stället för att stötta
en förare gör vi en rejäl cup med mycket prispengar. På
så sätt får alla våra förare chansen att vinna.
Tidigare har Peugeot Original Cup bestått av en mix av tävlingar.
Man har kört en del SM-tävlingar och kompletterat med mindre, regionala
rallyn. Nu satsar man uteslutande på SM och samtliga deltävlingarna
i nästa års Cup kommer alltså att ingå i SM-serien.
Peugeot Original Cup kördes första gången år 2000. Året
innan hade Gert Blomquist/Lena Lindberg själva vunnit SM-guld i Lilla
Grupp N med den då nyutvecklade 306-modellen:
- Vi fick en perfekt start och 306:an har varit en populär och framgångsrik
rallybil ända sedan dess. Så sent som i år vann Andreas Abrahamsson
från Katrineholm Cupen med en 306:a. - Men nu är det dags att koncentrera
sig på 206-modellen, som är både nyare och vassare. Även
om 306:an fortfarande kommer att finnas kvar som en konkurrenskraftig rallybil
i många år, främst på distriktsnivå.
05-10-03
Dramatisk upplösning
Det blev en ovanligt dramatisk upplösning på Peugeot Rally Cup
2005. När finalen avgjordes i Örebro i helgen tvingades arrangörerna
tillgripa särskiljning för att få fram en slutsegrare. Detta
efter att Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK och Pär Karlsson, Lidköpings
MSF, båda kört på sekunden lika fort över de fem specialsträckorna!
Normalt särskiljer man efter resultatet på första sträckan.
Men även där var de två på sekunder lika snabba. Så
i stället fick SS 2 avgöra. Och just där hade Andreas Abrahamsson
kört två sekunder snabbare än Per. Vilket alltså gjorde
att både finalsegern och slutsegern 2005 gick till Andreas Abrahamsson
från Katrineholm!
Egentligen var det ytterligare en förare som kunde ha vunnit serien;
Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK. Stefan inledde starkt på
SS 1 och 2 för att sedan tappa 10-12 sekunder på SS 3. Därmed
- skulle det visa sig - försvann också chansen till att vinna Peugeot
Original Cup 2005. Stefan slutade nämligen trea, bara fyra sekunder bakom
de två i toppen...
Annars var det Johan Kindahl, Norrköpings MK som inledde bäst. Satsningen
slutade dock med en rullning i målsvängen på SS 3. Johan
fick trösta sig så gott det gick med att han trots allt tog hem
segern i Peugeots Juniorcupen 2005.
Andreas Abrahamsson tog hand om ledningen efter SS 3 men skuggades hela tiden
av Pär Karlsson. Efter SS 4 ledde Andreas med 4 sekunder - men Pär
ökade och tog tillbaka de fyra sekunderna på ss 5. Så det
blev alltså särskiljning som avgjorde Peugeot Cup 2005.
Stefan Malmqvist - som var tvingad att vara sämst tvåa i finalen
med både Pär och Andreas efter sig - slutade på tredje plats
i cupen. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK gjorde en stark insats och
fyra totalt medan Johan Andersson, Norrköpings MK slutade sexa i sammandraget
- trots att han den här helgen försvann redan på SS1 efter
ha försökt flytta på hindren i en chikan 50 meter före
mål...
Lars Lindholm, Skepptuna MK avslutade finalen med en rullning på SS
5 medan Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade på femte plats
i rallyt och Jonas Johansson, MK Ran på sjätteplats, detta efter
att han dragit på sig transportprick . Nykomlingen Tommie Lindberg,
Hällefors MK tog sjundeplatsen efter en stabil körning.
Resultat, final Peugeot Original Cup 2005, Rejmerallyt, Örebro:
1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 20.47, 2) Pär Karlsson,
Lidköping MSF, d:o, d:o. 3) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK,
d:o, +4 sek, 4) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, 206 RC, +8 sek, 5)
Thobias Wahlström, Katrineholms MK, 306, +41, 6) Jonas Johansson, MK
Ran Askersund, 206 RC, +56, 7) Tommie Lindberg, Hällefors MK, 306, +1.10.
Slutställning: 1) Andreas Abrahamsson, 51 p, 2) Pär Karlsson, 48,
3) Stefan Malmquist, 46, 4) Mattias Lindberg, 38, 5) Johan Kindahl, Norköpings
MK, 306, 28, 6) Johan Andersson, d:o, 22, 7) Danne Lundh, Östergyllen
RC, 206 RC, 13, 8) Anders Nyberg, MK Orion, 306, 13, 9) Karl Andersson, Linköpings
MS, 306, 9, 10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 296 RC, 7, 11) Thobias
Wahström, 6 , 12) Lars Lindholm, Skepptuna MK, 306, 6, 13) Jörgen
Stjernström,SMK Östgöta, d:o, 6, 14) Morgan Bengtsson, Grimslövs
MS, d:o, 5, 15) Jonas Johansson, 5, 16) Mattias Wennman, Rasbo MK, 306, 5,
17) Tommie Lindberg, 4, 18) Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 306, 3.
Slutställning Peugeot Junior Cup 2005:
1) Johan Kindahl, 28 p, 2) Johan Andersson, 22, 3) Danne Lundh, 13, 4) Anders
Nyberg, 13, 5) Karl Andersson, 9, 6) Thobias Wahlström, 6, 7) Jonas Johansson
och Morgan Bengtsson, vardera 5, 9) Mattias Wennman, 5, 10) Tommie Lindberg,
4.
05-10-02
Abrahamsson segrade i Peugeot Rally Cup 2005!
Lördagens finaltävling
i Peugeot RallyCup, Rejmerallyt
i Örebro, blev det en otroligt hård strid om förstaplatsen
och den totala segern i cupen mellan 2 förare, Katrineholms Andreas Abrahamsson
och Pär Karlsson från Lidköping.
De 2 som inför tävlingen stod på samma poäng och som
visste att bara seger räknades, hade under alla 5 sträckorna en
oerhört hård fight, så jämn att de slutade på
samma tid/slutsekund efter drygt 20 minuters åkning i full fart. Så
för att avgöra segern krävdes särskiljning per sträcka
och när de åkte sekundlika på första sträckan fick
man ta till andra sträckan för att skilja de båda åt.
Och på sträcka 2 var det Andreas Abrahmsson med codrivern Magnus
Johansson som körde 3 sekunder snabbare än sin rival Pär Karlsson
och därigenom knep segern i klassen och så även i den totala
cupen för Peugeot Rally Cup 2005.
Att de satsade sitt yttersta på alla sträckor förstår
man när den var en rejäl prispott de fightades om, hela 75.000 kronor
gick till slutsegraren + 10.000 kronor för segern i finaltävlingen,
så ni kan gissa om det jublades vid prisutdelningen av Katrineholmsgänget!
Att det är en stor prestation av teamet Andreas/Magnus förstår
man när det är första året med sin Peugeot 306, 2004
vann dom Suzukicupen och sålde sen sin bil för en större utmaning
med en mycket snabbare bil och visst hade dom lite inkörningsproblem
med den nya bilen. Men problemen löstes och de började trivas med
bilen och att köra riktigt fort, så fort att de alltså vinner
Peugeotcupen 2005!
Den slutgiltiga prisutdelningen i Peugeot Rally Cup kommer att ske vid den
nationella Bilsportmässan i Stockholm i mitten av November.
Foto: Crister Nystrand KMK
Andreas Abrahamsson/Magnus Johansson
på väg
mot segern i Rejmerallyt och Peugeot Rally Cup 2005.
05-09-30
Tre kan vinna Peugeot Cup
Per Karlsson, Lidköping, Andreas Abrahamsson, Katrineholm och Stefan
Malmquist som tävlar för Mälaröarnas MK - där har
ni tre möjliga slutsegrare i Peugeot Original Rally Cup 2005. Finalen
körs i helgens Reimerally - tävlingen körs med Nora MK som
arrangör och med Örebro MK som centralort i morgon lördag 1
okt. Största förutsättningen att vinna serien totalt har Per
Karlsson och Andreas Abrahamsson. Stefan Malmquist har betydligt svårare
utgångsläge: han får inte vara sämre än tvåa
- och han måste ha både Andreas och Pär Karlsson efter sig
resultatlistan...
Striden om fjärdeplatsen står i första hand mellan två
förare: Johan Kindahl från Norrköping och Mattias Lindberg,
Vänersborgs MK. Men nykomlingen Johan Andersson - också han kommer
från Norrköping - har kört bra och har chansen att avancera
ytterligare. Det har däremot inte årets otursförare nummer
ett - Danne Lundh, Östergyllen RC. Östgöten har ofta varit
en av de snabbaste på sträckorna men har drabbats av det ena problemet
efter det andra. Just nu ligger Danne på en blygsam sjundeplats.
Sammanlagt startar elva förare i finalen. Förutom de som nämnts
kommer Jonas Johansson, MK Ran till start tillsammans med Lars Lindholm, Skepptuna
MK, Tobias Wahlström, Katrineholms MK och Tommie Lindberg, Hällefors
MK, som är ny i cupen. Jonas Johansson är en för övrigt
en förare som kan ställa till det för de högst uppe i
tabellen. Prisutdelning i serien kommer att hållas under Bilsportmässan
i Älvsjö den 25-27 november.
05-09-26
Hård strid I Peugeot Original Cup
I Vättern Rallyt som var den sjätte deltävlingen av sju för
Peugeot Original Cup hårdnade konkurrensen för pallplatserna. Fyra
ekipage har chansen till förstaplatsen lite beroende på hur placeringarna
blir I Reimerallyt den 1 oktober. Stefan Malmquist, Mälaröarnas
MK leder fortfarande cupen och har 50 poäng. På delad andra plats
ligger Pär Karlsson, Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms
MK med 46 poäng. Fjärdeplatsen innehas av Mattias Lindberg, Vänersborgs
MK med 31 poäng.
Stefan som har tagit poäng I varje deltävling är tvungen att
räkna bort två resultat medan Andreas och Pär bara behöver
räkna bort ett resultat då de har varsin bruten tävling. En
outsider I detta drama kommer att bli Mattias Lindberg som inte har något
resultat att räkna, bort utan hoppas på en seger och dåliga
resultat för de övriga.
Johan Kindahl, Norrköpings MK som I början av säsongen drabbades
av problem av alla de slag har nu kommit igång med två vinster
I rad och siktet inställt på att vinna Junior cupen. En som kommer
att se till att det blir strid om juniorpriset är klubbkompisen Johan
Andersson, Mellan dessa två herrar skiljer det 6 poäng till fördel
för Kindahl.
Oturen grinar Danne Lundh, Östergyllen RC I ansiktet, nu var det problem
med elektroniken vilket gjorde att han inte fick bilen att varva riktigt men
tog sig till slut I mål fast med en medioker tid. För våran
nykomling Thobias Wahlström, Katrineholms MK slutade det roliga efter
SS 4 då de upptäckte att det läckte olja ur växellådan.
Vättern Rallyts resultat.
1. Johan Kindahl, 24:22,0. 2. Andreas Abrahamsson, 24:42,4. 3. Pär Karlsson,
24:50,4 4. Stefan Malmquist, 25:00,8. 5. Mattias Lindberg, 25:06,1. 6. Lars
Lindholm, 25:17,8
7. Johan Andersson, 25:32,2. 8. Danne Lundh, 26:26,4. 9. Jörgen Stjernström,
27:15,7
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005.
05-09-12
Peugeot Orginal Cup efter Kolsvarundan
Till Kolsva-Rundan kom 11 Peugeoter till start. Redan på SS 2 var det
slutåkt för Jonas Johansson, MK Ran. Jonas kom till Köping
med en nybyggd bil och alla på serviceplatsen väntade oroligt på
besked om vad som hänt. Jonas missade en not vilket medförde dikesvisit
och trasig framvagn. Beskedet var något lättande.
Oturen förföljer Danne Lundh, Östergyllen RC, han fick kasta
in handsken på SS 3 där han slog sönder oljetråget
och blev stående. Mattias Wennman, Rasbo MK försvann på SS
7. Och för Lars Lindholm, Skepptuna MK tog det roliga slut på tävlingens
sista sträcka. För Lars började problemen redan på SS
3 då han träffade en sten som ställde om framvagnen ordentligt.
På SS 12 var det slutåkt.
När Johan Kindahl, Norrköpings MK kom gående från parkférme
så var hans första ord "äntligen", efter alla bedrövelser
som varit vid tidigare starter I Peugeot Original Cup. Nu kom han I mål
utan några större problem och fick dessutom äran att vara
först I resultatlistan för cuptävlingen. Johan ledde cupen
från SS 2 men striden om andraplatsen stod mellan Pär Karlsson,
Lidköpings MSF och Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK. Rasbo MK;s Mattias
Wennman var inne och störde Pär och Andreas på SS 5 och 6
där han gick upp på en andraplats för att sedan försvinna
på SS 7.
Inför sista sträckan låg Pär 6,9 sekunder före Andreas
men, tappade dem och ytterligare 3,9 till Andreas och slutade på en
tredje plats I cupen. Mattias Lindberg, Värnersborgs MK knep fjärdeplatsen
före Johan Andersson, Norrköpings MK. Stefan Malmquist, Mälaröarnas
MK slutade på en sjätteplats. Stefan var bedrövad efter målgång
och tyckte att han hade en dålig chaufför i bilen. Sjunde och sista
ekipage I mål var Jörgen Stjernström, SMK Östgöta
som nu äntligen tog poäng I Peugeot Original Cup.
Poängställning efter Kolsva-Rundan:
1.Stefan Malmquist, 43 p, 2. Pär Karlsson, 38 p, 3. Andrea Abrahamsson,
36 p, 4. Mattias Lindberg, 25 p, 5. Johan Andersson, 18 p, 6. Johan Kindahl,
16 p, 7. Anders Nyberg, 13 p, 8. Danne Lundh, 10 p, 9. Karl Andersson, 9 p,
10. Jonas Olsson, 7 p, delad 11;a Morgan Bengtsson och Mattias Wennman, 5
p, 13. Jörgen Stjernström, 4 p, 14. Robert Nygård, 3 p, 15.
Lars Lindholm, 1 p.
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005.
05-07-26 Korrigerad
tabell för Peugeot Orginal Cup
I poängberäkningen för Peugeot Original Cup har det blivit fel
poäng för
Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings MSF.
De båda skall ha 18 poäng vardera och inte 13 poäng som felaktigt
har smugits in I poängställningen.
Den riktiga poängställningen I sin helhet:
1. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, 30 p,
2. Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, 19 p,
Delad trea. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK och Pär Karlsson, Lidköpings
MSF, 18 p,
5. Anders Nyberg, MK Orion, 13 p,
6. Danne Lundh, Östergyllen RC, 10 p,
7. Karl Andersson, Linköpings MS, 9 p,
Delad 8;de plats Morgan Bengtsson, Grimslövs MS och Mattias Wennman, Rasbo
MK, 5 p,
10. Johan Kindahl, Norrköpings MK, 4 p,
11. Robert Nygård, KNA Kongsvinger, 3 p,
12. Johan Andersson, Linköpings MS, 2 p
och på en delad 13;de plats Jonas Olsson, Hässleholms MK och Lars Lindholm,
Skepptuna MK, 1 p.
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup
05-07-24 Dannes seger gick upp
i rök!
Ingen av favoriterna höll för
pressen, när Peugeot Original Cup fortsatte i Kullingstrofén i Herrljunga
i helgen. I stället klev en outsider - Katrineholms-föraren Andreas
Abrahamsson - fram och vann, knappt 14 sekunder före Pär Karlsson, som
fortsätter sin stabila körning.
Segern kom överraskande. Danne Lundh - tvåa i förra deltävlingen
- körde strålande och såg länge ut som en vinnare. Östgöten
ledde med 3,7 sekunder inför den sista och avgörande sträckan.
Men på ett spårigt parti gick det lite för fort och bilen slog
i en sten, så att bränslesystemet skadades. Så i stället
för att åka och hämta segerpokalen inne i Herrljunga fick Danne
och hans codriver plocka fram brandsläckarn och konstatera att segern gick
upp i rök.
Med Danne borta var allt i praktiken upplagt för Andreas, som tog sin första
seger i Cupen, Vinnaren från förra deltävlingen - Stefan Malmqvist
- fick den här gången nöja sig mned en tredjeplats. Han har dessutom
skaffat sig en rejäl ledning totalt i Cupen. Mälarö-föraren
har 30 poäng medan nya tvåan Andreas Abrahamnsson bra kört ihop
19.
Vänersborgsföraren Mattias Lindberg fanns innan start med i förhandstipset.
Men Mattias fick inte körningen att stämma på de svårkörda
vägarna runt Herrljunga. En miss med åtföljande backning redan
tidigt på första sträckan gjorde att han kom ur rytmen och den
här gången fick nöja sig med en femteplats, en enda futtif sekund
bakom fjärdeplacerade Anders Nyberg, MK Orion.
Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 3, Kullingstrofén, Herrljunga:
1) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Peugeot 306, 27.43,8, 2) Pär Karlsson,
Lidköpings MSF, d:o, 27.57,5, 3) Stefan Malmqvist, Mälaröarnas
MK, d:o, 28.08,9, 4) Anders Nyberg, MK Orion, d:o, 28.11,1, 5) Mattias Lindberg,
Vänersborgs MK, 206 RC, 28.12,1, 6) Karl Andersson, 306, 28.20,0, 7) Johan
Kindahl, Norrköpings MK, d:o, 28.23,7, 8) Mattias Wennman, Rasbo MK,d:o,28.34,5,
9) Johan Andersson, Norrköpings MK, d:o, 28.58,9, 10) Lars Lindholm, Skepptuna
MK, 206 RC, 29.50,5, 11) Jörgen Stjernström, SMK Östgöta,
306, 2951,9, 12) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, 29.54,0. Danne Lundh,
Östergyllen RC, 206 RC och Margan Bengtsson, Grimslövs MS, 306, bröt.
Sammanlagt efter 3 deltävlingar: 1) Stefan Malmqvist, 30 p, 2) Andreas Abrahamsson,
19, 3) Pär Karlsson och Mattias Lindberg, vardera 13, 5) Anders Nyberg, 13,
6) Danne Lundh, 10, 7) Karl Andersson, 9, 8) Mattias Wennman och Morgan Bengtsson,
vardera 5, 10) Johan Kindahl, 4, 11) Robert Nygard, Norge, 3, 12) Johan Andersson,
2, 13) Lars Lindholm och Jonas Olsson, vardera 11 p.
05-07-21 Ny sekundstrid i Peugeot
Cup
Peugeot-förarna möts igen - ny duell i Kulling
- Vem som helst kan vinna. I Säffle
senast var det bara 0,7 sekunder mellan ettan och tvåan. Det kan bli lika
tufft den här gången. Förarna i Peugeot Rally Cup vill inte gissa
vem som ska vinna årets
redje deltävling, Kullingstrofén nu på lördag 23 juli.
Men Folke Matrosow, cupansvarig, är inte rädd för att sticka ut
hakan:
- Striden om förstaplatsen kommer att stå mellan Danne Lundh, Östergyllen
RC, Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Mattias Lindberg, Vänersborgs
MK.
Inte mindre än 14 Peugeot-förare är anmälda till cupdeltävlingen,
som ingår i traditionsrika Kullingstrofén. Tävlingen - som vanligt
med start och mål i Herrljunga - bjuder i år på fem specialsträckor.
Peugeot-förarna startar som första klass i startfältet, som består
av imponerande 160 (!) anmälda rallyekipage från i stort sett hela
Sverige:
- Det är i princip samma Peugeot-förare som i Säffle plus två
intressanta nykomlingar, Lars Lindholm, Skepptuna MK som kommer i en ny 206 RC
och Johan Andersson, Linköpings MS som kommer med en 306:a, berättar
Folke.
Bland utmanarna till de tre topptippade finns Jörgen Stjernström från
SMK Östgöta som visat fin form i tävlingar tidigare i år
och Jonas Olsson - hässleholmsföraren. Jonas kan åka väldigt
fort, men har hittills haft lite svårt att hitta det perfekta flytet hela
vägen. En annan förare som kan få till det är Pär Karlsson,
Lidköpings MSF. Pär har haft lite svårt att komma igång,
men brukar avsluta med bra ss-tider. I förra deltävlingen slutade han
på tredje plats, bara 12 sekunder bakom segraren Stefan Malmquist och tvåan
Danne Lundh.
Övrig Peugeot-förare till start är Andreas Abrahamsson, Katrineholms
MK, Mattias Wennman, Rasbo MK, Anders Nyberg, MK Orion, Johan Lindahl,
Norrköpings MK, Karl Andersson, Linköpings MS och Morgan Bengtsson,
Grimslövs MS.
Pär Karlsson, Lidköpings
MSF var trea i Säffle senast,
bara 12 sekunder bakom segraren. Räkna med en ny,
tät duell i Peugeot Rally Cup i Kullingstrofén på lördag.
05-06-13 Tuff sekundstrid avgjorde
i Säffle
Snacka om sekundstrid!
När Peugeot-förarna möttes i Säffle-tävlingen Torph Memorial
i helgen gick det knappt att skilja de två snabbaste åt. De två
som striden stod mellan var Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och östgöten
Danne Lundh, Östergyllens RC. Danne var snabbast av de två på
fyra av de sex sträckorna medan Stefan slog Danne på de övriga.
Men det räckte. På dessa två sträckor tog Stefan tillbaka
allt - plus de 0,7 sekunder som innebar att han tog hem segern!
Sammanlagt kom dussinet Peugeot-förare till start i Säffle där
arrangörerna bjöd på både perfekt rallyväder och på
suveräna vägar. Stefan Malmquist öppnade bra - men snabbast av
alla på första sträckan var Katrineholms Andreas Abrahamsson.
Och sedan var det Danne Lundh som tog över. Danne körde snabbt och respektlöst
- trots att han hade nackdelen att gå ut med startnummer 1 vilket bitvis
innebar problem med rullgrus. Danne dominerade också de två kommande
sträckorna. Men på femte sträckan slog Stefan till med en kanontid.
Att Danne tog tillbaka en del av förlusten på den sista sträckan
hjälpte inte - Stefan vann med 0,7. Tredjeplatsen gick till Lidköping-föraren
Pär Karlsson, som körde in på bronsplats,12 sekunder bakom segraren.
Sammanlagt kom tio av de 12 startande i mål. Några av förarna
som innan start aspirerade på pallplats fick problem. Bland annat kunde
Hässleholms Jonas Olsson bara använda 4:ans växel på den
avslutande 2-milasträckan medan norske Robert Nygårds tog i så
han slet av växelspaken på samma sträcka. Och Mattias Wennman,
Rasbo MK sinkades kraftigt av en avåkning på ss 4. Två av förarna
tvingads bryta. Johan Kindahl, Norrköpings MK, körde sönder motorn
på ss 3 medan Mattias Lindberg från Vänersborg rullade på
ss 4.
Danne Lundh med sin röda
206 RC körde strålande i Säffle i helgen och var
nära att lura Stefan Malmquist på segern i Peugeot Original Cup. Stefan
kom
undan med blotta förskräckelsen. 0,7 sekunders skillnad räckte
för seger.
Resultat, Peugeot Original Cup, deltävling 2, Torph Memorial:
1) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 35.49.6, 2) Danne
Lundh, Östergyllen RC, 206 RC, +0,7 sek, 3) Pär Karlsson, Lidköpings
MSF, 306, +12,1, 4) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, d:o, +22,6, 5) Anders
Nyberg, MK Orion, d:o, +41,3, 6) Morgan Bengtsson, Grimslövs MS, d:o, +54,9,
7) Karl Andersson, Linköpings MS, d:o, +1.01,8, 8) Robert Nygård, KNA
Kongsvinger, Norge, d:o, +2.17,5, 9) Mattias Wennman, Rasbo MK, d:o, +2,18,0,
10) Jonas Olsson, Hässleholms MK, 206 RC, +3.22,3. Mattias Lindberg, Vänersborgs
MK och Johan Kindahl, Norrköpings MK, bröt (motorproblem ss 3 resp rullning
ss 6)
05-05-09 Peugeot Cup; Säffle
nästa i reviderad serie
- Förarna ville inte köra
i Danmark, så vi gjorde om programmet.
Folke Matrosow är den som ansvarar för Peugeot Original Cup, rallyserien
som inleddes i SM-tävlingen South Swedish Rally nyligen. Nu fortsätter
serien med populära L-E Torph Memorial i Säffle redan nu på lördag
11 juni.
- Meningen var att vi skulle ha testat en asfalttävling i Danmark. Men förarna
vill ha grus under hjulen. Så vi kör Torph Memorial i Säffle nu
på lördag och Kullings-Trofén i Herrljunga den 23 juli i stället.
Till Säffle kommer dussinet tävlande. Bland annat Mattias Lindberg,
vänersborgsföraren som vann premiären för några veckor
sedan. Mattias är en av förarna som satsar hårt på serien.
Han kör den nyaste av Peugeots tvåhjulsdrivna rallybilar, en 206 RC
med 2-liters motor. Likadana bilar körs av östgöten Danne Lund
och av Hässleholms Jonas Olsson medan övriga förare kommer med
den äldre 306-modellen.
Intressant start gör norske rallyföraren Robert Nygård, som med
sin 306:a väljer att testa det svenska motståndet. Övriga startande
i Säffle är Andreas Abrahamsson, Katrineholm, Pär Karlsson, Linköping,
Johan Kindahl, Norrköping, Anders Nyberg, MK Orion, Mattias Wennman, Rasbo,
Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK och Karl Andersson, Linköpings
MS.
Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, kör en
Peugeot 306
och ligger tvåa i Cupen inför lördagens tävling i Säffle.
Tävlingsprogram, Peugeot Original Cup 2005
20-22 maj, South Swedish Rally, Växjö
11 juni, L-E Torph Memorial, Säffle
23 juli, Kulling-Trofén, Herrljunga
20 aug, Tomelilla, Rally Österlen
9-10 sept, Köping, SM-finalen
17 sept, Eskilstuna, Minirally
1 okt, Nora MK, Rejme Rallyt.
05-05-25 Bara två nådde
slutmålet
Sex ekipage kom till start i årets
första deltävling i Peugeot Original Cup, EM-tävlingen South Swedish
Rally. Det var Jonas Johansson, MK Ran, Stefan Malmquist, Mälaröarna.
Jonas Olsson, Hässleholm, Danne Lund, Linköping. Anders Nyberg, MK Orion
och Mattias Lindberg, Vänersborg.
- En bra siffra i en så här stor tävling. Men vi räknar med
betydligt större startfält i kommande deltävlingar. Det berättar
Folke Matrosow från Eskilstuna. Folke är den som håller ihop
Peugeot Original Rally Cup,
- I och för sig kör Robin Sandberg också en 2-hjulsdriven Peugeot
med 2-litersmotor. Men Robin får inte vara med i Cupen. I de här sammanhangen
är Robin att betrakta som fabriksförare.
Tävlingen i Småland gick hårt åt både bilar och förare.
Jonas Johansson som ledde efter första dagen åkte av rejält på
lördagsmorgonen och fick sedemera sällskap även av Jonas Olsson.
Näste förare att försvinna var Orion-föraren Anders Nyberg.
Vid det laget hade Mattias Lindberg tagit ledningen, hårt uppvaktad av Danne
Lund. Men på SS 11 tog Danne i lite för mycket, skadade framvagnen
och hann aldrig reparera. Och eftersom Stefan Malmquist hade problem med styrservon
hela lördagen och var ganska mör i armarna under söndagsetappen
så innebar Danne Lunds sorti att Mattias Lindberg kunde andas ut och gå
i mål som klar segrare.
Resultat, Peugeot Cup: 1) Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC,
2.22.59,3, 2) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, +43,8 sek.
Peugeot Original Cup 2005, South
Swedish Rally
På startlinjen i South Swedish
Rally fanns det sex Peugeot Original Cup åkare.
Efter fredagens etapp fanns alla med i resultatlistan med Jonas Johansson, MK
Ran som ledare, Mälaröarnas Stefan Malmquist och Jonas Olsson, Hässleholms
MK på delad andraplats. Fredagens fyra sträckor gav inte någon
vink om hur denna tävling skulle sluta då tidsdifferensen inte var
stor och alla bytte plats i resultatlistan efter varje sträcka. Stefan Malmquist
fick problem med styrservon på väg in till parkfermé, ingen
ny gick att uppbringa varför Stefan fick genomföra tävlingen med
armstyrka och var ganska mör i armarna på Söndags eftermiddagen.
På lördagsmorgonens första sträcka blev Jonas och Jonas kvar
efter avåkningar.
Jonas Johansson gick av vägen och träffade en av de stenar som finns
utefter sträckorna så illa att han och karläsaren fick agera åskådare
resten av dagen med stela nackar och ömma leder. Även Jonas Olsson for
av vägen och blev kvar som åskådare.
På SS 6 försvann Anders Nyberg MK Orion efter att motorn "bara"
lagt av och var omöjlig att starta igen. Nu låg vägen öppen
för Danne Lundh, Östergyllen MK, Mattias Lindberg, Vänersborgs
MK och Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, tre Peugeoter kvar och prispengar
för varje deltävling för de första tre i varje tävling.
Mattias ledning var inte på något sätt säker och Danne Lundh
fortsatte att åka med jämna resultat. Stefan Malmquist attackerade
och försökte komma ifatt Mattias Lindberg. Efter SS 11 fick Danne Lundh
problem med vänster framvagn och tvingades kasta in handduken på servicen
då de överskred maxtiden, vilket gjorde att fighten i Peugeot Original
Cup kom av sig.
Mattias Lindberg började få ordning på sig själv och på
bilen vilket gjorde att Stefan Malmquist fick ta i ordentligt för att försöka
åka i fatt Mattias men det räckte inte ända fram denna gång.
Resultat SSR:
1. Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC, 2.22.59,3
2. Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306, 2.23.43,1
Folke Matrosow
Peugeot Original Cup 2005
Peugeot Original Rallycup 2005
Vi har nöjet att inbjuda alla Peugeot-
förare till Peugeot Original Rallycup 2005! Cupen gäller under år
2005 och innefattar totalt 7 (sju) deltävlingar, varav 2 (två) får
räknas bort.
Tävlingarna är 3 grustävlingar ingående i SM, 1 asfalttävling
i Danmark samt ytterligare 3 tävlingar Sverige.
20-22 maj |
South Swedish Rally
(SM) |
11 juni |
Säffle MC |
2 juli |
Slagelse (Danmark)
|
20 augusti |
Trelleborg (SM) |
3 september |
Linköpings
MS |
9-10 september |
Kolsva (SM) |
|
Finaltävlingen
ej uttagen ännu |
Peugeot Original Rallycup 2005 är
öppen för licenserade förare från Norden och gäller
de som kör Peugeot 206 och 306 i grupp N >2000cc.
Peugeot Original Rallycup poängfördelning är följande.
Peugeot förare tävlar mot varandra oavsett placering i respektive
tävlings officiella resultatlista.
10 ekipage får poäng 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1, dvs. segraren
får 12 poäng, tvåan får 10 poäng, o.s.v.
Om något Peugeot ekipage, tävlande i denna Cup, placerar sig bland
de 3 (tre) främsta i 2WD grupp N, totalt i tävlingens officiella resultatlista(gäller
SM-deltävlingarna), erhålles dessutom bonuspoäng. Dessa är
3, 2, 1.
Om flera ekipage placerar sig lika vi deltävling, delas poängen för
dessa. Om flera tävlande har lika poäng vid cupens slut, placeras
den tävlande som har flest antal segrar, andra placeringar osv. främst.
Om de tävlande har lika resultat delas placering och premiepengar.
Premiepengar kan endast utbetalas mot faktura, till företag med innehav
av F-skattsedel.
Premiepengar efter varje deltävling är:
1;a 10.000 , --
2;a 6.000 ; --
3;a 2.500 ; --
Premiepengar för slutställning är:
1;a 75. 000 ; --
2;a 50. 000 ; --
3;a 35. 000 ; --
4;a 20. 000 ; --
5;a 12. 500 ; --
6;a 8. 500 ;--
7;a -10;a 5.000 ; --
Som tidigare satsar vi lite extra på juniorerna.
Till de tre bästa juniorerna upp till 25 år, betalas följande
premiepengar ut vid slutställningen av Peugeot Original Rallycup 2005.
1;a 25.000 ; --
2;a 15.000 ; --
3;a 7.500 ; --
Om klassen endast har tre deltagare vid start, utbetalas endast premiepengar
till första och andra pristagare. Skulle det bara vara två deltagare
i klassen, utbetalas enbart premiepengar till segraren. Med bara en deltagare
i klassen, utbetalas ingen premie.
Peugeot Original Rallycup;s tävlingsbilar skall vara dekorerade med Peugeot-
dekal på vindrutan och tillhandahålles från Peugeot.
Syftet med Peugeot Original Rallycup är att skapa intresse och uppmärksamhet
för Peugeot och framgång i SM ! Det är därför viktigt
att deltagare i cupen skall uppträda som goda Peugeot-ambassadörer
i alla tävlingssammanhang, och att information om aktiviteter och resultat
i andra tävlingar skickas till Folke Matrosow.
Peugeot Original Rallycup;s samtliga deltagare kan köpa original- reservdelar
till cup- bilen till specialpris via Peugeot åf/verkstäder. Med specialpris
avses åf/vst inköpspris med tillägg för täckande av
hanterings-/fraktkostnader.
Reservdelar som är "Peugeot- Sport-delar", beställes av
Gert eller Lena!
Anmälan till Peugeot Original Rallycup skall göras skriftligen till
Folke Matrosow innan deltagande sker i ekipagets första start i cupen.
Anmälan sker genom att fylla i alla uppgifter på bifogad blankett.
Med vänliga hälsningar
Gert Blomquist
Peugeot Sport Sverige / Blomquist svensk bilsport
Hällaryd
Tävling- och kontaktansvarig:
Folke Matrosow
Hemgatan 2
640 32 MALMKÖPING
E-mail: seko@silja.com
Anmälningsblankett
pdf