Förarnas planer inför år 2000
Claes Wennberg Kullings MS Opel Kadett "Rally" GTE
Har bytt klass ifrån Volvo Original till Gr H efter ett år med 2 reäla skrotningar. Skall satsa på Västsvenska Rallyserien och försöka ta mina B-poäng. Det blir ev också en start i Danmark om pengarna räcker. För att köra asfalt är riktigt roligt, och lite tävlingar utanför västra distriktet.
Peter "PG" Gunnarssson, SMK Karlskoga, Peugeot 205 1600 GR A
- Kommer nog bara att åka RS denna säsong, eftersom det är roligare att åka på asfalt än på grus. RS passar också bilen väldigt bra och även min stil som chaufför, med korta snabba sträckor.
- Bilen står just nu i garaget för renovering och motorn befinner sig hos Kennet på Custom Racing.
- Årets mål är att vinna Östgötaserien i RS och kanske också prova på backe senare i höst. Några grustävlingar ska det allt bli ialla fall.
Göran Andersson Volvo 740 grp. H Tjust MK & Lillen Rally Team
- Vi ska i år (2000) satsa på hela back-SM serien ifall ekonomi finns, samt åka de närliggande tävlingarna för att hålla farten uppe.
Tävlingsbilen står för tillfället uppallad för mindre justeringar och underhåll.
Lars-Ove 'Biffen' Olsson, Forshaga MC, Opel Kadett GSI Grp H
- Har inget inplanerat men börjar med Rally Nordvärmland. Kommer också att köra något rally i Norge. Bilen går bra nu. Och så det är hög tid att börja jaga sponsorer.
- Helmia Cup ska jag också försöka köra. Nu är det dags för Mattias att åka med som kartläsare. Han fyller 13 lagom till Fryksdalsracet.
Mycket tid kommer förstås att ägnas åt pojkarnas (Björn och Mattias) tävlande i crosskart.
Roger Gustafsson/Håkan Lindh, Teknis MC, Volvo 240 Grp H
Tog steget till A-förare under hösten.
- Vi har tänkt att åka Supermästerskapet 2000 och börja åka noter så kanske vi är med lite bättre den här säsongen!!!
Andréas Eriksson, MK Speed, Ford Escort Kit Car
Andreas tävlade den gångna SM-säsongen för VW Team Motorsport. Förhandlingar pågår, men eftersom dessa inleddes sent så blir det till att börja år 2000 en stor satsning med sin egen Ford i F2 klassen.
Under vintertävlingarna åker han med Ford Escort 2000 Kit Car i F2 klassen. Lite uppdateringar och förändringar har iordningställts och denna bil är säkerligen i detta skick konkurrenskraftig mot dom andra.
Andreás satsar som vanligt hårt och det blir säkerligen en fin tävling i Bergslagen, där han knappast är slagen på förhand, utan kommer med ännu mer kämpaglöd än tidigare.
Som vanlig sitter Patrik Henriksson med i stolen bredvid och teamet sköts av Bosse Eriksson när det gäller bilen och service.
En sporre för Andreás är även att han blivit uttagen till "Juniorsatsningen" av Svenska Bilsportförbundet.
Även tankar finns på att åka några tävlingar i Britiska Mästerskapen , där han provat på ett par gånger och bla 1998 gjorde en mycket bra tävling i Pirelly Rallyt, han kom då på 5:e plats totalt bland 54 startande och blev bästa utländska förare, bästa icke fabriks team (det fanns 8 fabriks team med).
Jimmy Olsson/Conny Sundqvist, Storfors MK, Volvo 240
- Vi planerar att köra DM/FM och Supermästerkskapet år 2000. Har precis byggt en ny motor. År 1999 har mest bestått i ombyggnationer av bilen för att förhoppningsvis nå bättre resultat inför kommande säsong.
Johan Rudengren, Eskilstuna MK, SEAT Ibiza
- Vi planerar att köra hela svenska mästerskapen år 2000, samt några cuptävlingar som inte krockar med SM med samma bil, SEAT Ibiza.
- Kartläsare som tidigare Christer Johansson. Vi kommer att åka med Seat Arver som anmälare
Billy Johansson, Säffle MC
Säffleföraren som hade planer att köra 4wd och var anmäld till Bergslagsrallyt .
- Tyvärr så fick jag klart idag att den tänkta bilaffären ej för tillfället går att genomföra. Jag vet i dagsläget inte heller hur det kommer att bli i de andra SM-tävlingarna.
- Våra tankar var att köra Subaru Cup i SM men som det är idag har vi tyvärr ingen bil.
Team Bil & Motorsportservice Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth
Jari Saarinen körde den senaste SM-säsongen i en Volvo 940. Bytte under hösten till en 4wd Ford Cosworth.
- Efter bilbytet var allt lite nervöst inför första tävlingen Marknadsnatta i Skänninge. Vi åkte mitt på vägen och försökte lära oss under resans gång. Inte någonting fungerade för oss förutom att tiderna blev bra. Det blev totalseger med en gång
- Helgen efter åkte vi till Örebro och tävlingen Rejmerallyt. Nu visste vi att tiderna blev bra förra helgen men det var ändå lite nervöst, betydligt hårdare motstånd nu och ett mycket besvärligt halt underlag. Efter ss1 förstod vi att detta kommer att bli mycket intressant då vi var totalsnabbast och slagit bland andra Stig-Olov Walfridsson med över en sekund per kilometer. Tävlingen gick bra förutom den där retliga punkteringen på ss4 som gjorde att vi blev två sekunder efter i mål och tvåa totalt
- Nya bilen och framgångarna med den har givit alla inblandade i teamet en riktig nytändning. Efter Rejmerallyt plockades bilen isär för teamet skulle lära sig bilen och vi renoverade växellådan.
- Vi var i helgen i Östersund för att träna på snö och is underlag och vi avslutade med tävlingen Nuttevalsen.
- Nästa tävling blir SM premiären Bergslagsrallyt. Vi kommer att satsa på full SM säsong samt DM här i Östergötland i första hand eventuellt några tävlingar till.
Mikael Eriksson, MK Kopparberg, Volvo Original.
-Jag kommer att fortsätta åka Volvo Original även -2000, vi kommer att åka Västras öppna VOC-serie som slutade med en 4:e plats i Elitklassen -99.
- Vi kommer även att åka T-klubbarsserien vilket slutade med en 3:e plats A-förarna.
- Närmast så kommer vi att ställa upp som föråkare i Bergslagsrallyt. Tills dess så kommer bilen att gås igenom fullständigt, motorservice sköts av Lejtorp Racing. Vi hoppas på ett fint rallyår -2000.
Matti Rajaniemi, MK Kopparberg, Volvo 240
- Volvo originalaren är såld varpå jag nu tar steget till den Nationella klassen, eller Grupp H som den numera heter.
- Har bilen (en 242:a) klar sånär som på motorn, den färdigställs och monteras av Köhler Racing i dagarna för att hämtas hem till nyåret. Vi kommer att åka Bergslagsrallyt som föråkare, dels för att min hemma klubb MK Kopparberg är arrangör samt för att tävlingen är en fantastisk upplevelse.
- Säsongen för övrigt har inriktning att åka Västras DM-serie. Om materialet håller samt att vi inte söker för mycket nya vägar i periferin finns det sedan massor av fina tävlingar att fylla på med, allt eftersom plånbok och tid tillåter. Utan överdrift så börjar jag bli riktigt åksugen samt ser fram emot kommande säsong i en riktig brumm bil.
Jan-Erik 'Nilsby-Janne' Jansson, Munkfors, BMW M3
- Jag har tänkt åka samma tävlingsprogram även nästa år Dvs, Danska rallymästerskapet, Helmia cup, Landskamp i backe samt några RS tävlingar i mån av tid. Jag ska även försöka starta i Sandvikens SM deltävling som går på asfalt. Det känns som vi har chans att vinna i dessa tävlingar och det är naturligtvis målet.
- Allt hänger sen på att jag lyckas sälja reklamplats och få ihop sponsorer till detta, vilket jag inte har börjat arbetat med än.
- Jag vill helst ha en något högre budget i år, då jag ska försöka hyra en motor för att få bättre effekt, vridmoment, körbarhet och framförallt driftsäkerhet. Jag vet en som har motorn, men det är inte klart om han vill hyra ut den,
Niklas Wall, Kullings MS, Volvo 244 Original
- Jag kör ju när jag har tid ...Det blev 7 tävlingar i år kanske 10 nästa år.
- Skall försöka att ordna notlicens till nästa år då jag körde av i varje grustävling i somras.
- Sen blir det nog lite mer asfalt (rs) som jag provat 2 ggr i år.
Jörgen Gustavsson, Karlstads MC Bil
Tävlade under året i Klass Ekonomi med många klassvinster och seger i Helmia Cup.
- Jag har nu övergivit den gula Golfen, sista tävlingen var ASG-Rallyt. Nu har vi köpt en en Renault Clio 1800 cc grupp N av Jonas Kruse. Jonas har använt den som träningsbil när han åkte Clio.
- Bilen är tyvärr inte konkurrenskraftig i klassen, men ekonomin räckte inte till något mer i år. Men vi skall försöka bjuda upp till fight så långt det går.
- Jobbar nu med en del reparationer och finjusteringar och hoppas på premiär i Rally Nordvärmland. Vi skall försöka åka så många minirallyn som möjligt nästa år och självklart hela Helmia Cup.
Henning Solberg, KNA Indre Östfold, Ford Escort WRC
Henning Solberg och hans codriver Runar Pedersen skrev norsk historia i år genom att vinna samtliga sex NM-rallyn totalt. Runar avslöjar vad som är på gång nästa år.
- Når det gjelder neste år så har vi en del ting på gang, men det skal mye penger til. En ting er sikkert vi kommer til svenske rally med målsettning om å bli blant de 8 beste.
- Vi hadde veldig lyst til å åke det svenske mesterskapet også, men vi vil heller prøve å bruke pengene til å kjøre flere VM-løp.
- Men, uansett så kommer vi sikkert til start i en av rundene i det svenske mesterskapet.
Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 240 Grp H
- Våra planer för året är DM. Hoppas på en bättre placering år 2000 än i år + så många rallyn där emellan vi orkar.
- 240 har fått en ansiktslyftning bl a insprutningen. Ett nytt bygge av bil är på påbörjat en 940 som vi hoppas skall vara klar till sommaren .
- Skulle vilja passa på och önska alla en god jul och gott nytt rally år från Team Blåder Rally Sport.
Christer Carlén, Mariestads MS, Volvo 240 Original
- Har väl inte bestämt riktigt vad som skall köras. Men det blir framför allt tävlingarna som ingår i Skaraborgs rallyserie.
- Har lite revansch att kräva för två rejäla missar under -99 vilket gjorde att jag "bara" hamnade på en sjunde plats i C-förarserien av 37 deltagare.Och sedan är det ju alltid kul att köra någon tävling som ingår i VOC Sverigeserien.
- Tyvärr så har jag bara 4 st vinterdäck annars skulle det vara kul att komma upp till Torsby för en andra gång. Förra slutade lite snöpligt (3 km före mål på sista sträckan för 2 år sen) sista rejäla svängen på den sträckan. Martin Schanke hade visst kört av där också för många år sen.Så det är inte bara blåbär ute i skogen!
Oskar Norlin, Säffle MC, Volvo 240 Original
Kör nästa år i Volvos elitklass efter fina framgångar som C-förare med seger i Helmia Cup, tvåa i Volvo Prisbonus och tredjeplats i Västra BFs Öppna VOC. Och nu ska övriga Sverige få smaka konkurrensen.
- Jag tänker satsa på Sverigeserien, Nordic West Euro Cup samt Helmia Cup. Fortsätter med samma bil.
- Att prova något 4wd senare under säsongen lockar. Vi får se.
Pierre Andersson, MSK Kvarnvingarna, Nissa Sunny Grp H 4wd
- Jag har min Nissan till salu och har även ett par intressenter på den. Kommer själv att köra en av Tommy "Sillefallarn" Anderssons Grp A Mitsubishi.
- Mest blir det DM som vi ska köra. Eventuellt kan det bli någon SM-tävling också. Min tid är begränsad numera då jag blev pappa för en kort tid sedan.
Hans-Erik Weng, Säffle MC, Volvo 240 Original
Var under året den mest vinstrike C-föraren, kör nu i elitklassen.
- Jag kommer att fortsätta åka i Volvo Original, till att börja med iallafall. Eventuellt så ska jag åka Sverigeserien och Nordic West Euro Cup. Första tävlingen blir nog Rally Nordvärmland.
Jag ska försöka att åka minst lika många tävlingar (ca 25 st) år 2000 som jag åkte 1999, för att få så mycket rutin som möjligt, och så kanske jag provar på Grp H fram på vårkanten.
Robert Johansson, Ljusdals MK, Mazda 323 Grp H 4wd
Robert är en av initiativtagarna till Supermästerskapet
- För egen del kommer jag att köra ungefär som tidigare år med min "gammelMazda" som jag har bytt kaross på och i stort sett byggt en helt ny bil på de gamla delarna. Jag har inte hunnit starta upp den ännu. Det blir fram mot jul.
- Jag skall köra Super Mästerskapet och DM för Nedre Norra, där jag blev mästare 1999. Det hela beror väldigt mycket på hur det rullar in pengar allt efterhand. Jag har ingen klar sponsor ännu men det är på gång.
- Ett par större haverier innebär i nuläget att budgeten spricker, men om sponsorerna säger JA, då är det inga större problem.
Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf Grp H
- Mina planer är lite svävande just nu. Mitt jobb tar alldeles för mycket tid, jag har inte hunnit planera min säsong år 2000, men jag börjar med första tävlingen i Supermästerskapet i Järbo.
- Har även för avsikt att åka några tävlingar i mellansvenska rallymästerskapet. Om det finns någon lämplig SM tävling, blir det nog även någon sådan. Vi får se.
- Bilen är densamma, nytrimmad motor från Forssberg.
Andreas Johansson, Christinehamns MK, VW Golf Grp. E
Endast 19 år med mycket rutin i motorsport, från folkrace till rallycross och nu rally där han debuterade under hösten i en VW Golf Grp. E.
- Tre provtävlingar har gett blodad tand och nu är rallycrossbilen såld och vi kommer att satsa stort på rally nästa år. Sponsorerna håller på att falla på plats och även budgeten ser ut att gå i lås.
- Det är en ny motor på gång som vi ska göra helt optimal för grupp E. Ett 20-tal tävlingar är målet år 2000.
- Jag har även en "mentor" som jag haft sedan fjolåret , som har hjälpt mig med tips och råd angående mitt tävlande och även hjälpt mig med kontakter...och det är gamla racing- och rallyföraren Torsten Palm. Jag har också en otrolig uppbackning av min mor och far och utan deras hjälp skulle det nog inte kunna bli lika mycket tävlande.
Målet inför säsongen är så klart uppklassning då jag inför 2001 siktar på JSM.
- En liten försmak blir det redan kommande helg i Munkrundan. Det blir även min första bekantskap med Stefan Bäckström i högerstolen. Han kommer att åka med hela säsongen. Så vi får se hur notläsande funkar emellan oss .
Tomas Walfridsson, MK Ratten, VW Golf Grp H
- När det gäller tävlandet under 2000 så fortsätter jag och Arne Arvidsson med Golfen. Vi planerar att köra de VW-cup tävlingar som inte ligger alltför långt bort och börjar med den första tävlingen som är Gestrikekannan 2000-01-15. Jag vet ännu inte vilka övriga tävlingar som ingår i VW-cupen 2000.
- Jag har anmält mig till Munkrundan men har inte någon co-driver klar till den tävlingen.
Morgan Henriksson, Örebro RC, Ford Sierra Grp. N
- Mina planer sträcker sig inte längre än till den 15 januari Gestrikekannan (Supermästerskapet). Men mina funderingar har varit att åka DM-tävlingarna i Stockholmstrakten. Där går det lite mer bilar i min förarklass så att jag kan skrapa ihop de poäng som behövs till A-förare under nästa år.
- Det största problemet är att jag har lånat co-driver under året som gått och till kommande säsong har jag ingen aning hur det kommer att lösa sig.
- Vad beträffar bilen så är väl inte en Gr N Sierra det mest konkurrenskraftiga*, men jag letar lite delar så vi får väl se. Kanske kan jag få den lite bättre till kommande säsong.
Christer Åkerlund, Teknis MC
- Jag har sålt min Opel Corsa och tävlandet får ligga nere tillsvidare, mitt jobb och div annat tar mycket av min tid just nu.
- Hoppas jag längre fram i tiden får möjlighet att köra igen
Anders Persson, Göteborgs MF, Volvo 940
B-förare från Göteborg som under hösten köpte SM-tvåan Trygve Ramstads Volvo 940. Och gjorde en rejäl vurpa i ASG-Rallyt.
- Vi har nästan fått ihop Trygves gamla Volvo 940 igen sedan rullningen i Örebro, men premiären får vänta tills den 15 januari i Motala. Min första vintertävling för övrigt.
- Sedan blir det så mycket tävlingar som möjligt för att vänja mig vid bilen, och för att få ihop poängen till A-förare som jag har som mål nästa år.
- Har även tänkt att åka sommartävlingarna i Supermästerskapet och även prova på en eller två SM tävlingar.
Arne Walfridsson, MK Ratten, Saab V4 och Mitsubishi Evo 3
- Jag har inte så långtgående planer nuförtiden.Just för tillfället så försöker jag få bättre fart på min gamla V4. Jag har bytt underdel och gjort iordning det mesta, men tyvärr bytte jag inte kamaxeln när jag hade isär motorn. Detta får jag sota för nu efter några timmars körning. Usch, vilket onödigt jobb! Jag hade tänkt mig att åka vintertävlingar med Saaben. Den är ju en riktig gammal pärla.
- Får jag bara tag på en kamaxel, så ska jag försöker jag och dottern Eveline att komma till start i Munkrundan. Eventuellt så kanske det blir någon tävling med grupp A Mitsubishin i Helmia cup.
- Jag förstår, att vi, Eveline och jag, kommer att köra en del folkracetävlingar i sommar. Jag kommer nog inte undan!
Kent Persson, Säffle MC, VW Golf Grp. E
Genom många framskjutna placeringar under året blev Kent A-förare. Men nu lämnar han sin Audi 80.
- Vi håller på för fullt med att bygga en Golf MK II för Gr.E. Allt grovgöra är klart på bilen men det är fortfarande mycket pyssel kvar. Som det ser ut nu så är målet är att ha bilen klar till nyår.
- I första hand ska vi åka Helmia Cup. Efter det så är det pluggandet som får avgöra när det finns tid att att åka till Värmland och tävla. Tyvärr krockar en del tentor och tävlingar.
- Förhoppningsvis ska vi hinna med en tävling att prova bilen på innan första deltävlingen i Helmia Cup, MK Team Treskes tävling ligger nog bra till...
Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Volvo 240 Original
1999 var ett bra år för Magnus Mellquist, Söderhamn med seger i Sverigeseriens B-förarcup och sjätte plats i Nordic West Euro Cup.
- Nästa år får vi försöka försvara segern i Svenska Rallyserien. Vi skall även försöka få till ett bättre resultat i Europacupen. Nu har vi ju fått lite mera erfarenhet av utlandstävlingar.
- Eventuellt blir det en start i Frankrike efter Finland, om budgeten tillåter.
David Walfridson, MK Ratten, Volvo 240 Grp H
- Har gjort en uppfräschning på Volvon, hinner nog inte riktigt färdigt innan Munkrundan men åker nog i alla fall. Mina planer är annars att åka FM i rally och kanske några andra roliga tävlingar.
Danne Lundh, Östergyllen RC, Suzuki Swift GTI
- Vi kommer med en nybyggd Suzuki Swift GTi inför nästa säsong och det är JSM/SM som vi kommer att åka samt DM/ÖÖM samt lite småtävlingar här hemma.
-Vi siktar på en JSM-medalj.
Mattias Carlsson, Forshaga MC, Volvo 240 Grp H
I år blev Mattias Västra BFs Förbundsmästare i Rally samt vann Volvo Prisbonus.
- Mina planer för år 2000, är att åka DM/FM + några deltävlingar i Supermästerskapet + andra minirallyn . Inga SM-deltävlingar där åker Göran Bergsten, min co-driver, med Tryggve Ramstad.
- Just nu håller jag och mekanikerna + Göran på och renoverar inför vintern. Går igenom den hembyggda motorn och renoverar v-låda. Vi har också lackerat bilen gul så vi hoppas att vi hinner till Munkfors till helgen.
- Så till sist hoppas vi på många framskjutna placeringar.
Claes Pettersson, Mariestads MS, Volvo 240 Original
År 2000 har Claes möjlighet att passera sin 200:e tävling sen starten 1978. Åtta tävlingar återstår.
- Då jag vann Skaraborgs Rally Serie har jag fria starter i dessa tävlingar nästa år. Så de tävlingar som ingår där kommer jag att köra. Jag kommer troligen inte att köra hela Sverigeserien, men en och annan tävling lär det bli. Vi börjar med rally Nordvärmland.
- Hur det blir med West Euro Cupen har jag och min bror inte bestämt ännu. Serien är ju inte spikad. Detta året körde jag 17 tävlingar varav 4 utanför Sverige. Då arbetet i Rallyutskottet tar en hel del tid får jag se hur det passar med olika datum. Just nu går vi igenom det mesta på VOC:aren.
Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona
- Vi åker nästa säsong i samma Ascona som vi vann Väst Svenska Rallyserien med för B-förare, motorn är under renovering och växellådan skall bytas ut mot en ny förhoppningsvis Quaifs nya 5 växlade sekventionella Rocketlåda.
- Det blir lite mindre tävlingar nästa år på grund av ett garagebygge. Åkte 26 tävlingar i år. Eventuellt skall vi åka någon asfaltssprint i Danmark. Har börjat bygga på en ny Ascona men den hinner nog inte bli färdig förrän 2001 för att vi (Klas-Göran Ryrlén och jag) har en del andra bilar att bygga.
Claes-Erik Eriksson, Kinds MK, Volvo 240 Original
- Jag bygger om min VOC-kaross för den har blivit lite sliten, den har körts ca 90 tävlingar så den har börjat spricka lite här o var. I princip ska allt bytas ut, en jävla massa jobb men det är ganska skoj att bygga upp allting från grunden när bilen är helt tom.
- Jag bygger också om vår gamla ladugård för att kunna ha som garage och verkstad.
- I år blev det bara 4 race men det brukar bli ca 10-15 st annars. Det beror på om det går att skrapa ihop lite sponsorpengar men jag hoppas få fram en del så att det tex täcker bensinen.
- Det blir inga vintertävlingar för min del för det är alldeles för dyrt med vinterdäcken och det brukar ju sällan va någon riktig vinter här nere där jag bor, vid smålandsgränsen. Till nästa år har jag siktat in mig på 10-12 tävlingar men det beror lite på när jag blir färdig med bilen.
Christer Schelin, SMK Karlskoga, Opel Kadett GT/E
Christer bytte i höstas bort sin Volvo Original och startar upp den kommande säsongen redan på lördag i Munkfors.
- Kadetten har varit nedplockad. Jag bytte vxl.låda när jag köpte bilen, men den rasa på en gång. Så nu har jag en nyrenoverad (tyvärr Quife som skall monteras i helgen). Lite längre fram blir det en Chevalåda.
- Det kommer mest att bli RS den här säsongen .Vi skall försöka att åka åtminstone en hel serie sen blir det rallyna närmast inpå knutarna. Helmiacupen skall vi åka sen får vi se.
- Bilen är inte konkurrenskraftig i rally och det är inte en 50 årig gubbe heller. Vi åker för det är kul, Janne som läser är 57 år så vi går under smeknamnet PRO bilen.
Håkan Süld, Östhammars MK, Volvo 240:
Kom på sjunde plats i 1999 års Svenska Rallyserie för C-förare.
- Jag kommer under 2000 att fortsätta i Volvo Original och huvudsatsningen kommer att ligga på Nordic West Euro Cup samt Svenska Rallyserien. Vi kommer även åka Nedre Norras Volvo serie.
- Så är det väl tänkt så nu är det febril verksamhet i garaget för att få i hop en bil till premiären Rally Nordvärmland i Torsby den 15 januari
Magnus Olsson, SMK Karlskoga, Ford Escort Cosworth
Vann för andra året i rad Grupp A över 2000 cc i Helmia Cup. May Wigren-Olsson, ständig codriver hos sin man Magnus berättar.
- Enligt min man har vi planer att dels i första hand försvara Helmia Cup. Och köra en del i Supermästerskapen.
Ari Alanen, SMK Karlskoga, Nissan Sunny GTI-R
Senaste rallyt var Eurostop i Örebro i våras. I övrigt har det varit glest med tävlingar.
- Vi har fått till nya intressanta lösningar på bilen så det skall bli kul och prova igen. Hela bilen är i princip ombyggd.
- Jag har nog inga spikade planer utan det får bli lite spontant. Men jag tänkte börja med Bergslagsrallyt och jag vill nog gärna åka Supermästerskapet också.
- Supermästerskapet passar oss gubbar, som inte tänker satsa internationellt utan vill åka en serie där dom bästa samlas utan att det ska vara så mycket kring det hela.
- Nån riktig satsning på SM blir det nog inte. Mycket beror på hur bilen fungerar och om gubben hänger med. Weine Larsson skall nog åka med igen och det blir kul för han åkte med mig från början i Nissan.
Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault Megané
Jonas som 1999 fick till en halvdan säsong flyttar hem till Värmland igen efter några år i Kungälv. Renault kommer att backa upp Jonas för fullt under den kommande säsongen. Till att börja med full SM-serie med sikte på SM-guldet i F2, men också ett och annat VM-rally kan komma ifråga. Svenska och Finland tillhör favoriterna.
Jonas Kruse blir sin egen stallchef och har byggt nya verkstadslokaler i Vålberg.
Trygve Ramstad, SMK Karlskoga, Toyota Corolla
Årets överraskande tvåa i Rally-SM Grupp H, Trygve Ramstad från Karlskoga byter både bil och codriver till kommande Rally-SM. Redan någon vecka efter SM-finalen i Kolsva sålde han sin framgångsrika Volvo 940. Siktet var inställt på en Toyota Corolla och nu har Trygve den i SM-premiären Bergslagsrallyt.7-8 januari
- Det är inte bara bilen som blir ny utan jag får också ny codriver i Göran Bergsten, Forshaga MC. Så det blir en del omställningar inför premiären med både framhjulsdrift och ny codriver, berättar Trygve.
- Det här blir en nytändning, så nästa år skall bli ett mycket spännande rallyår med några nya namn i klassen som skall vara med och slåss om SM. Jag var tvåa i år och siktet är naturligtvis inte att bli sämre, snarare tvärtom.
Kenneth Johansson, Karlstads MC Bil, Mitsubishi Lancer Evo IV
Karlstadsföraren Kenneth Johansson som var med och tampades om de främsta platserna i rally-SM i år med sin grupp N-Mitsubishi, kommer att trappa ner sitt SM-tävlande år 2000. Han slutar emellertid inte helt utan kan till och med dyka upp i Bergslagsrallyt första helgen i januari.
- Men det blir ingen full SM-satsning, men jag är väldigt sugen på Bergslagsrallyt och VM-tävlingen Svenska Rallyt .
Säger Kenneth Johansson som har fullt upp med sitt nya företag MC Tekno och helt utesluter Sydsvenska Rallyt och Midnattssolsrallyt mitt i högsäsongen för mc-handeln. Men räkna ändå med Kenneth i en och annan lokaltävling. Han är ännu inte anmäld till Munkrundan om en vecka men det rycker lite i gasfoten för att försvara fjolårssegern.
Jonas Henriksson, MK Team Westom, Mitsubishi Lancer Evo III
Jonas Henriksson körde under hösten sin första rallytävling som A-förare. Efter en snabb karriär upp bland klasserna i en Volvo 240 tar nu den talangfulle Westomföraren steget till 4WD. Sen några dagar tillbaka är han ägare till en Mitsubishi Lancer Evo 3.
- Så efter mycket om och men och mycket slit så verkar det mesta lösa sig, säger Jonas lättad. Bilen gås nu igenom och rustas för SM premiären Bergslagsrallyt, som av allt att döma blir debuttävling både vad gäller bilklass och tävlingsstatus.
Jonas Henriksson kommer att köra i grupp N där vi redan har Stig-Olov och Pernilla Walfridsson.
- Vi ställer nu in bilen för vinterföre och hoppas på snö och is så att vi kan testa både mig och bilen något inför premiären. Vi har för avsikt att åka hela SM-serien och om ekonomin tillåter även något rally i norska mästerskapet och DM.
- Målsättningen år 2000 är att se och lära samt framförallt ta oss runt och avverka så många SS-mil som möjligt sen får vi se om inte vi kan börja jaga dom - ingen nämnd ingen glömd.
www.motorsportivarmland.nu