Helmia Rally Nordvärmlands hemsida.
Startlista Rally Nordvärmland
Resultatservice under Rally Nordvärmland


Slutresultat från Rally Nordvärmland


Smakstart för Daniel Carlsson i Rally-SM

Så är årets SM-premiär undanstökad. Och av allt att döma har de arrangerande klubbarna Ekshärads MS, Hagfors MK och MK Ratten gjort ett strålande arrangemang av emotsedda Rally Nordvärmland. Det blev två tuffa dagar för de drygt 100-talet deltagarna där i runda tal hälften utgick efter vägen. Det var också så att samtliga som kom i mål fick SM-poäng med sig hem.
Snabbare än någon vågat tro tog Daniel Carlsson från Säffle sin första SM-seger och därtill med den helt nya Corollan.
-Det här är den bästa helgen i mitt liv, kommenterade en segerrusig Daniel direkt efter målgång. Han gick ut som trea på lördagmorgonen utan nån som helst förhoppning om seger.
Daniels karriär spikrakt upp
Fraser som gôrgôtt och helt suveränt strömmade ur den evigt leende Daniels mun på presskonferensen. Ett riktigt kanonteam har han fått ihop med backning från Toyota Team Sweden som ställer upp med bil. Rutinerade Mats Karlsson fungerar som mentor och hjälper till med bilen och skruvandet. Unge Daniels karriär går spikrakt uppåt från att ha börjat i Volvo Original Cup på senhösten -96, vinna Sverigecupen i samma klass -97 till att bli tvåa totalt i JSM förra året i nationella klassen.
Ända in i det sista såg det ut att bli en seger i grupp H för regerande mästaren, Cemoni Ohlsson, men alldeles på sluttampen fick han ge upp. Redan om två veckor ska de här förarna göra upp i andra deltävlingen i Sandviken. Och antagligen får de fler konkurrenter att kämpa emot då. Då får alla en ny chans till revansch, förare som Thomas 'Lången' Pettersson som byggt upp ett långt försprång efter första etappen, men försvann direkt på lördag morgon.
Flaggan i topp för Värmland
i premiären genom Daniels seger och Trygve Ramstad, Karlskoga som kämpade till sig en tredjeplats. Det skilde trots allt inte mer än knappt en minut mellan de fyra första i Grupp H.
Nästa klass med stort värmländskt intresse var Grupp N 4wd. Kenneth Bäcklund från Vara tog ledningen från start och behöll den sedan hela vägen till mål. Och precis som alla andra år långt bak i tiden är det paret Bäcklund-'Stecka' Walfridsson som dominerar den här klassen.
Pernilla Walfridsson placerade sig snabbt bakom de båda 'veteranerna' och klarade trots hård uppvaktning all anstormning bakifrån. Pernilla Walfridsson jagade på bakom sin farbror och kunde hålla undan för hässleholmaren Stoffe Nilsson.
- Jag stod och körde de sista sträckorna sa en glad Pernilla efteråt.
Kenneth Johansson, Karlstad hann också visa att han håller hög SM-klass innan han försvann. Patrik Holmlund kom äntligen i mål och det borde stärka självförtroendet.


Per Svan blir fruktansvärd

i F2-klassen den här säsongen. Mycket övertygande seger. Han har en diger segersvit bakom sig med bland annat hela fyraSM-guld i just denna klass. Och i år ska det bli det femte?
-Ja det stämmer, plirar bonden Svan från Gagnef. Till Rally NordVärmland kom han med endast ett tiotal testmil i den nya bilen.
-Den känns mycket stabil och med bra ork i motorn, funderade Per före start. Det var endast den gamle stridspiloten Harry Joki i VW-teamet som hängde med i tempot. På specialsträcka sju i skogarna kring Torsby bar inte vingarna längre för Joki. Han rullade ett och ett halvt varv, fick lite hjälp av åskådare och kunde fortsätta.
Glädjande nog lyckades Värmlands ende startande Peter Blomberg få en bra SM-start igen. Klasstvåa efter Christer Steen och femma totalt i F2-klassen. Anders Nilsson, Patric Carlsson och Per Johansson fortsatte trots långa stopp på fredagskvällen och det gav ju utdelning i poängskörden. Poäng som kan bli avgörande i slutet på året.
Mats Thorszelius var rallyts snabbaste förare i sin Toyota och tog som väntat segern i grupp H 4wd. Efter första etappen var fjolårsvinnaren av Rally Nordvärmland, Jörgen Edholm i täten, men tillhörde den halva av startfältet som aldrig fick se målet.
I de tvåhjulsdrivna grupp N-klasserna körde Matti Johansson, Vara sin första SM-tävling och vann på direkten i sin nyinköpta Seat. Han var ju tidigare varit dominant i klass Ekonomi senaste året. Pether Lindblom, Offerdal tog den mest överlägsna klassegern i minsta grupp N med nära fem minuter tillgodo på tvåan.
Ingwar Axelsson/Anders Ekström


En dag kvar till Rally Nordvärmland
Till 1999 års SM-premiär i rally återstår nu endast en dag. Kl. 17.15 på fredag eftermiddag skickas den första bilen ut från startrampen på torget i Sunne. Väderläget i Värmland och själva tävlingsområdet kring Sunne- och Torsby-området kan knappast bli bättre med uppehåll och några minusgrader. Banan är både snö- och istäckt så nog blir det ett riktigt vinterrally. 103 bilar är anmälda på SM-banorna, som i Rally Nordvärmland är två. En längre och en kortare variant. På långa banan kör de 42 anmälda i grupp A och N, tvåhjulsdrivna bilar medan fyrhjulsdrivna Grupp N och nationella (numera kallade Grupp H4WD och Grupp H) kör en sträcka mindre. Den avkortningen sker redan på första etappen med fyra resp tre sträckor under fredagen.
Just SS1 och SS4 blir ett ypperligt tillfälle att få se alla bilarna och sedan F2-bilarna ännu en gång eftersom det handlar om samma sträcka.
Känguruhopp
En publiksträcka är inlagd som SS 3 där man gör det extra spekulativt med ett 'känguruhopp'. Med extrapris till det ekipage som hoppar längst. Ett litet tips: Pernilla W hoppar ofta långt.
Till skillnad från alla andra SM-år har de tvåhjulsdrivna Grupp N-bilarna fått en mer framträdande roll. Efter många år långt bak i startfältet och bortglömda kommer nu de nu att köra först . Båda dagarna. Seedningen blir också speciell. De tävlande seedas i tre grupper. Där de tävlande med sämsta tiderna kör först andra dagen. I den tredje gruppen som består av de fyrhjulsdrivna och Grupp H seedas alla tillsammans, däremot med snabbaste först. Det här innebär en koncentration på de snabbaste bilarna någonstans i mitten på startfältet. Publiken blir kvar längre på fartsträckorna - ingen vill väl missa de snabbaste bilarna i startfältet. Men varför måste man konstra till det med en kortare och en längre bana? F2-bilarna ska fram i rampljuset!
Kruse uteblir
För Värmlands del är deltagandet minimalt i F2-klasserna. Ett enda ekipage - Peter Blomberg/Christer Törnberg, Karlstad i en grupp A-Corsa. Peter Blomberg inledde fjolåret mycket bra med en fullpoängare och man kan ju hoppas en liknande start i år. I övrigt finns som vanligt Johan Olsson, MK Ratten vid sidan av Per Svan i sin nya Astra Kit Car - och det teamet blir giftigare än på länge. Efter en kanonsäsong 1998 saknas Jonas Kruse. Och inte bara han utan också den spektakulära Meganén som fick rallypubliken att rysa lite extra i rallyådrorna. Det senaste är att Kruse uteblir från starten i Rally NV också. Sponsorfrågan är ännu inte löst med Toyota Team Sweden.
61 på korta banan
Man tar nog inte helt fel om intresset för deltagarna på korta banan också kommer att tilldra sig stort intresse. Här finns stora Grupp A och Grupp N-klasserna plus nationella. Saknaden av Mats Jonsson blir stor, han har ju varit det värmländska ankaret under många år. Men han tog konsekvenserna av ett dumt SBF-beslut och släpper SM i år. Att dessutom Mats Karlsson, Säffle saknas med sin 940 är nästan för mycket för värmländsk rallysport.
Hoppet står därför till Walfridsson, Stig-Olov och Pernilla. Och trots endast ett år som rallyförare kan Kenneth Johansson, Karlstad bli ett riktigt utropstecken. Och så undrar man när oturen ska släppa för Patrik Holmlund. Det behövs en och annan Subaru som blandar sig bland alla Mitsubishi. Stoffe Nilsson från Hässleholm och Holmlund kan bryta den dominansen. Det känns ändå som det blir som de senaste åren en kamp mellan 'Stecka' Walfridsson och Kenneth Bäcklund.
Grupp H4WD har i Mats Jonssons frånvaro en solklar favorit i Mats Thorszelius med en Toyota. Dick Larsson - uppländske backmästaren som vann samtliga SM-tävlingar 1989 - i en Mazda och unge JSM-vinnaren Patrik Fredriksson, Fagersta som bytt ut sin Volvo 940 mot en Subaru.
Daniel i oprövad bil
I Grupp H är antalet tävlande mindre än vanligt i SM. Men favoriterna finns där alla, Cemoni Ohlsson, Roger Berglund, båda Team Skogsåkarna, Tomas 'Lången' Pettersson i en BMW och Leif Petersson, Göteborg med sin nya Golf håller på att lära om till framhjulsdrift. Det gäller också i hög grad Säffles junior Daniel Carlsson som ska axla Mats Karlssons mantel i klassen. Att han dessutom sätter sig i en oprövad Toyota Corolla gör inte saken lättare. Fast är man rallytalang utöver det vanliga så kan vad som helst hända.
Rally Nordvärmland följer du bäst genom Resultatservice. Här får du fortlöpande resultat, kommentarer från förarna, Bruno Berglunds tips om sträckorna m m, så koppla upp dig på den här länken
Resultatservice under Rally Nordvärmland som fungerar fullt ut under fredagen då banan offentliggörs.

Rally Nordvärmland närmar sig
Årets första deltävling i Rally-SM - Helmia Rally Nordvärmland närmar sig. Anmälningarna har börjat droppa in och ännu återstår drygt en vecka innan tills den första anmälningstiden går ut den 14 december. Ännu har inte arrangörerna fått någon slutgiltig information från SBF (Svenska Bilsportförbundet) om de omdiskuterade reglerna om seedning och startordning kvarstår.
Organisationen har haft lite problem med publiksträckan i anslutning till start- och målplatsen, men i skrivande stund ser det ut att lösa sig. För övrigt är banan klar med toppföre av snö och is. Får de vädergudarna med sig till den 8-9 januari kommer,Rally Nordvärmland att bli en mycket fin SM-premiär med många förare på startlinjen. Bland de första att anmäla sig till SM-premiären var fjolårets totalvinnare i Rally Nordvärmland, jämtlänningen Jörgen Edholm, Stugun i en Mazda 323 4WD.
Den 15 december kommer det att hållas en presskonferens med inbjudna förare som Per Svan, Stig-Olov 'Stecka' Walfridsson, Per Johansson, Kenneth Johansson samt juniorerna Daniel Carlsson och Martin Jansson. Ev. tillkommer några namn. Några av dessa kommer att bjuda pressens representanter på en åktur i skogen.

Efter tre år SM i Helmia Rally Nord Värmland
Helmia Rally Nord Värmland är en återkommande rallytävling och är ett arrangemang mellan de tre klubbarna Ekshärads Motorsällskap, Hagfors Motorklubb och Motorklubben Ratten. Syftet med tävlingen var att det så småningom skulle leda till ett SM. Efter tre års prövningar så är det äntligen dags för de tre värmländska motorklubbarna att anordna första SM-deltävlingen 1999 för samtliga klasser.
Inför 1999 år SM-serier har Svenska Bilsportförbundet ändrat tävlingsreglementet vilket innebär fler tävlingar i en och samma tävling. Första tävlingen är SM Internationell med klasserna tvåhjulsdrivna bilar i Grupp N och Grupp A (F2) inklusive Junior-SM, som kör en sträcka mer än de nationella klasserna.
Grupp N fyrhjulsdrivna bilar kör samma bana som de nationella klasserna, men tävlar med det internationella reglementet. De nationella klasserna numera kallade Grupp H och Grupp H 4wd.
De tre värmlandsklubbarna kommer att erbjuda fina rallyvägar och förhoppningsvis en utslagsgivande tvådagarstävling. Från start- och målplatsen i Sunne drar rallyt nordväst mot norska gränsen, passerar sedan platser som Torsby och Ekshärad innan målet nås vid Selma Lagerlöf Hotel & Spa i Sunne.
Rally Helmia Nord Värmland startar med en första etapp fredagen den 8 januari och fortsätter sedan under lördagen den 9 januari. Totalt skall 450 km tillryggaläggas och av dessa är 185 km fördelat på specialsträckor.