Resultat SM-final Götene MK 13 september pdf
03-09-15 Toveks Racing och Lasse Larsson tog SM-Guldet i rallycross
Efter att ha varit i topp hela SM-serien i rallycrossens tungviktsklass, Division 1, fick Toveks Racing och Lasse Larsson sitt hett eftertraktade SM-guld. Kenneth Hansen vann SM-finalen, men Lasse Larsson kunde mer eller mindre defilera in på andraplatsen och därmed säkra SM-titeln.
SM-finalen i rallycross. Allt fanns för att det skulle bli en spännande avslutning. Det kommer säkerligen att bli en spännande uppgörelse mellan topptrion. Den regerande mästaren, Kenneth Hansen låg på andraplats bakom serieledande Lasse Larsson, Toveks Racing, inför den avgörande finaltävlingen på Kinnekulle Ring. Lasse Larsson har sex poängs övertag på Hansen, som i sin tur skuggas av Per Eklund, bara en poäng bakom. Det är som upplagt för en riktigt bra tävling. Hansen och Eklund måste vinna för att kunna ta SM-guld, medan Larsson då bara får bli bäst trea. Det låter enkelt men mycket kunde hända på vägen. Final är final och mer prestigefyllt än vanligt.
Rafflande och taktiskt så det förslår. Upplösningen på årets rallycross-SM blev inget undantag när finalen avgjordes på Kinnekulle Ring på lördagseftermiddagen. Visserligen vann Kenneth Hansen A-finalen, men årets mästare blev Lasse Larsson, Toveks Racing. Per Eklund, även han med vinstchans i SM slutade finalfyra och blev därmed bronsmedaljör efter Larsson och Hansen. Grunden till sin SM-titel lade Lasse redan i den första tävlingen iTomelilla med sin vinst där. En tredjeplats i Kalix för att sedan följa upp med en andraplats i Strängnäs. Det var en nervös Lasse som vaknade till på morgonen. Finalen hade farit genom skallen undernatten och nu gällde det: Väntan på start brukar alltid vara det värsta.
Men redan i den första omgången så visade han att det var guldet han siktade på. En andratid efter Kenneth Hansen och lite lugnare inombords.
- Alltid skönt att få komma igång och se att allt fungerar, säger Lasse.
Andra omgången var ungefär som första och då blev A-finalplatsen i praktiken klar. Det ända som nu skulle kunna hindra en A-final var att bilen rasade ihop totalt. Men Lasses Audi har gått som en klocka hela säsongen, så risken var minimal. En påkörning skulle vara det enda som skulle hindra. Den tredje omgången visade Lasse att han skulle ha sitt SM-guld. Snabbaste tiden i denna omgången och han fick startspåret sidan om Kenneth Hansen i A-finalen.
Bakom sig fanns den andre konkurrenten, den alltid farlige Per Eklund och klubbkamraten Michael Jernberg. Lasse fick en bra start, men kunde inte hindra att Hansen och Eklund gick förbi. Som vanligt när det gäller den här klassen så är starten den avgörande. Redan i den första svängen så blev det närkontakt mellan Hansen och Eklund. Lasse Larsson kunde sedan ta sig förbi Eklund på innern till publikens stora jubel och lägga sig i "guldläge" bakom Hansen. Eklund valde alternativspåret och kom ut bakom Morgan Antonsson och Michael Jernberg. Eklund hamnade bakom Jernberg och kunde inte ta sig förbi honom.
- Det var guldläge hela tiden, därför fanns det inte någon anledning att attackera Kenneth, förklarar Lasse Larsson. som därmed tog sitt första SM-guld i tungviktsklassen, division 1 sedan tidigare har han fyra SM-tecken i andra klasser.
- Det känns helt underbart och detta tar jag med mig nu när det är dags för nästa omgång i EM nere i Polen.
Rallycross, SM-final 1) Kenneth Hansen, Götene, 2) Lars Larsson, Skene, 3) Michael Jernberg, do, 4) Per Eklund, Arvika, 5) Morgan Antonsson, Uddevalla.
Slutställning: 1) Larsson 69 p, 2) Hansen 66, 3) Eklund 58.
www.audisport.nu
03-09-15 SM-Guldet stulet från Markus Nilsson i finalen.
Marcus Nilsson Tomelilla MK, var under lördagen ytterst nära att säkra sitt och Klubben första SM guld i Rallycross. Men Kolsvas Tobias Gyllström, förstörde guldfesten för Marcus i sista kurvan av hela SM-serien. Fram till denna punkt var det annars Nilsson som dominerade genom finalheatet i SM-finalen.
Lördagen började annars inte helt bra för Nilsson. Ett felaktigt däcksval av teamet till den mycket våta banan under tidsträningen gjorde att Nilsson inte nådde bättre än 6:e kvaltid. Konkurrenten Niklas Hagström hade en sämre dag och var inte bättre än 9:e. Och dagen fortsatte på samma väg för Hagström som inte var att känna igen, vilket gjorde att han var utanför finalerna och borta från medaljerna.
1:a heatet för dagen var det fortfarande blöt, och Nilsson valde att köra på regndäck, vilket var ett lyckat drag, andra plats i heatet och en mycket väl fungerande Peugeot 306. Tyvärr torkade det så mycket till andra heatet att Mattias Thörjessons chansning att köra på rena slicks gick hem. Hade det inte varit att han rullade i sista kurvan! Hade han tagit en överlägsen första tid, nu blev det en andra.
I andra omgången mötes Nilsson och Gyllström, en försmak av duellen i finalen skulle komma nu. Gyllström tog starten från innerspår, Nilsson var direkt efter från sin tredje startposition. Gyllström och Nilsson fick direkt en lucka bakåt. Nilsson tog alternativspåret direkt på första varvet, men kom tyvärr ut bakom Per Gustafsson Vara och tappade dyrbar tid innan Gustafsson tog alternativen. Tiden i heatet räckte till en 4:e i omgången.
Till 3:e omgången behövdes en kanontid för att plocka en bättre startplacering till finalen. Marcus tog direkt starten före Ronny Larsson Götene, båda vet vad som gäller den av dessa 2 som är först över mållinjen i finalen tar hem silver i SM. Ronny väljer alternativet på andra varvet, men Nilsson vill mer och kör enkelt hem heatsegern före Ronny Larsson. Tiden i heatet räckte till en andra tid i omgången men vad viktigare var en 3: startposition till finalen. I finalen var taktiken klar, försöka ta starten, om detta inte gick, så skulle Nilsson bara bevaka och hålla Ronny Larsson bakom sig för att ta hem en silver medalj. För att ta guld var Marcus tvungen att vinna med Gyllström på en fjärde plats, då skulle Marcus ta guldet på bättre placering i finalen.
Gyllström missar totalt i starten, Thörjesson är först in i startsvängen tätt följd av Marcus med Gyllström på 3:e plats. Bakom Gyllström jagar Per Gustafsson för att ta sig förbi Gyllström, vilket han också gör. På andra varvet händer det otroliga, Marcus tar sig förbi Thörjesson i start 6 mål kurvan, samtidigt som Gustafsson är förbi Gyllström. SM-guld så långt.
Men Marcus och Thörjesson har inte varit i alternativet. På sista varvet går Markus och Thörjesson in, Per Gustafsson och Gyllström som har kört alternativen, satsar våldsamt för att komma före in i mål. Gustafsson och Marcus går sida vid sida mot målet, när Gyllström kommer utan bromsar? och bara flyger in i sidan på Markus som snurrar. Gustafsson klarar sig och vinner, Ronny Larsson hamnar i sidan på Gyllström, men kommer loss och blir två i mål samt kniper silvret som var Markus under hela finalen. Gyllström passerar målet som trea och Markus med hjälp av Thörjesson kommer in som fyra. Helt korrekt, blir dock Gyllström svartflaggad för sin attack på Markus, men vad hjälper det, det säkra Silvret och möjligtvis Guldet förbyttes i en våldsam och helt regelvidrig attack till ett brons.
Markus synpunkter på sin konkurrent var förståligt nog inte de bästa efter detta:
- Vilken galning, bilen är helt skrot, drivningen borta och vad värst är, jag känner det inte som att jag vann ett brons, nu känns det mest som en förlust alltsammans. Kanske man kan glädjas om ett par dagar, men det går inte nu. Jag får istället sikta in mig på Kommande helg då vi är i Polen och kör EM. Man kan ju inte förlora med mindre marginal, när det endast skiljer 2 poäng mellan 1:an och 3:an i SM-serien avslutar en glad/besviken Marcus Nilsson
Resultat 3:e deltävling SM Rallycross Div. 2
1 Per Gustavsson Peugeot 306 S16 Vara MK, 2. Ronny Larsson Peugeot 306 S16 Götene MK, 3. Marcus Nilsson Peugeot 306 GTI Tomelilla MK
Totalt Svenska Mästerskapet Div. 2
1. Tobias Gyllström 61 p, 2. Ronny Larsson 60 p, 3. Marcus Nilsson 59 p
03-09-14 KG Lindkvist vann SM finalen med katalysator
SM finalen i Kinnekulle är historisk i den mening att den supernationella klassen vanns av Bolidens KG Lindkvist som innan finalen konverterat sin Volvo S 40 med katalysator från Finnkat.
Bilsportförbundet har tagit beslut på att införa katalysatorkrav på supernationella klassen från 2004 och i och med det så inledde Finnkat och KG Lindkvist ett samarbete för att visa att bilarna fungerar utmärkt även med katalysator.
- Jag brukar inte backa för att prova nya saker om jag själv är övertygad om att det är rätt. Här kände jag att vi hade en bra grej då vi kommer att köra med katalysator på alla supernationella bilar nästa år och jag har haft möjligheten att prova det redan nu.
Många var det som tyckte att jag var dum som provade i en SM final men jag var övertygad och tycker att det är extra kul att vinna med en "miljöbil". Dessutom är ju min bil klar för 2004 års säsong nu.
Avslutar SM finalvinnaren KG som nu är väldigt säker på att bilen går minst lika bra med katalysatorsystem som med vanlig fullflödesljuddämpare.
Kombinerat med SNR
Katalysatorsystemet som används i rally och rallycross kan kombineras med Finnkats SNR (Selective Noise Reduction) system vilket betyder att obelastad motor på lägre varv så ligger ljudnivån lågt dvs under 100dBA@4500rpm och då den belastas är ljudet betyd-ligt högre. Detta är utvecklat för rally med säkerhetsaspekten i första ledet då det varit sto-ra problem med "ljudlösa" bilar och då speciellt på vintern.
Förutom i KG:s bil finns katalysatorsystem av samma typ monterat i bla SM segraren i div 2 Tobias Gyllströms Gula Renault Clio, Mattias Törjessons Opel OPC och Marko Jokinens Peugeot i div 1.
03-09-14 Framvagnshaveri grusade bronsplanerna för "Perra"
Efter en tuff och bitvis halkig kvalkörning saknades det två tiondelar för en A-finalplats för Per-Anders Johansson, "Perra" med hela rallycross-Sverige. Bronset som teoretisk varit inom räckhåll förut, var helt plötsligt mycket långt borta.
Det blev B-finalkörning och oturen visade där direkt upp sitt fula tryne mot Perra.
- Vänster framhjul vek sig in i torpedväggen redan i första kurvan, berättar Perra. Det blev en svårkörd färd mot målet i B-finalen, men skam den som ger sig. Perra tog sin Knallgula Volvo S40 i mål på en hedrande 4:e plats i B-finalen. Hyfsad säsong.
Per-Anders kan nu blicka tillbaka på en hyfsad säsong. -Bitvis bra, som Perra själv uttrycker det om sin säsong i rallycrossens hårdaste klass, Supernationell. Bästa placeringen kom i tredje SM-deltävlingen i Strängnäs där det blev en fjärdeplats. I SM-tabellen skuttar Perra nu upp en placering till en slutlig sjunde plats.
03-09-14 Gyllström säkrade SM guldet
Efter en minst sagt dramatisk final kunde det till slut konstateras att Tobias vunnit SM guldet med en (1) poängs marginal till tvåan Ronny Larsson. Tobias inledde tävlingen med att redan på tidsträningen sätta bästa tid och fortsatte dagen med heat segrar och stod även i denna tävling på poleposition i A finalen.
Inför finalen så var allt optimerat på bilen, greppet på banan hade hela dagen förbättrats då solen bröt igenom och temperaturen höjdes. Detta gör att man är tvungen att höja motorns varvtal i starten för att kunna lämna starten med exakt lagom hjulspinn. För mycket varv gör att bilen spinner bort sig och för lite varv gör att motorn "går i källaren" eller "korkar" det vill säga att den går ner i så låga varv att det inte finns effekt nog kvar. Tobias som tagit starten i samtliga kvalheat var som vanligt fokuserad på att göra ännu en kanonstart i finalen och hade i och med det förbättrade greppet bestämt sig för att höja startvarvet med 1000 varv.
- När 5-sekunders skylten kommer fram så lägger jag upp motorvarvet på strax över 6000 och väntar på grön lampaÉÉ när lampan kommer så släpper jag kopplingen och känner att motorn "korkar"... helt otroligt. Starterna som fungerat klockrent hela dagen knasade nu... i finalen, greppet i banan hade ökat något otroligt.
Suckar Tobias som trots allt kom iväg som tredje bil.
Tuff final ända in i sista kurvan
Finalen bestod i ett hårt jagande över fem varv med SM vinaren från 2002 Per Gustavsson i topp. In mot den sista kurvan låg Tobias på en fjärde plats och det hade räckt att bara komma i mål för att poängen skulle räcka till SM guldet, men Tobias hade från sin fjärdeposition inte 100 % kontroll på vilken förare som var i ledning utan satsade allt i sista kurvan och gled hopplöst ut mot Marcus Nilssons bil då han kom in i kurvan från alternativspåret. Sammanstötningen var helt omöjlig att undvika då ingen av dom hade en tendens till fundering på att släppa av något. Gyllströms Renault hamnade mitt i sidan på Marcus Peugeot och det resulterade i en svartflaggning av Gyllström. Det innebar att Gyllström placerades som sista bil i finalen men efter mycket räknande av SM poäng så visade det sig att det ändå räckte till SM guldet.
- Jag bestämde mig för att göra allt för att ta mig förbi bilarna framför och in i sista kurvan så laddade jag allt och lite till. Marcus kom från alternativspåret och jag visste att det skulle bli trångt då han siktade på samma spår som jag men jag släppte inte, jag kom med fullt styrutslag och driftade ut i kurvan det fanns inget annat att göra än att bara hålla i och gasa.
Alternativspåret på Kinnekulle är väldigt tokigt och det var flera incidenter under dagen. Hade det inte varit SM final och att det stod ett SM guld på spel så hade jag kanske agerat annorlunda men här var det inget annat än fullt i mål som gällde. Säkert såg det konstigt ut från vissa vinklar men jag skulle aldrig medvetet köra rätt in i någon. Kanske uppfattade domarna det så, men jag tycker inte att det var en självklar svartflagg. Man måste betänka att det var sista kurvan i SM finalen, där släpper ingen.
Vad händer nu ?:
- Till att börja med ska vi smälta helgen och det faktum att vi tagit SM guldet... sen måste jag hitta ett bra sätt att tacka min familj, kompisar, sponsorer och alla inblandade som gjort det här möjligt. Sen ska vi söka lösningar för att inför nästa år utöka det oslagbara samarbetet som vi har med Jonas Kruse och Renault. Avlutar Tobias med ett nöjt leende.
TV tider är följande SVT 24: Söndagen 14/9 22:30-23:00 samt Lördagen20/9 18:30-19:00
03-09-13 Kenneth Hansen vann SM-finalen på Kinnekulle
Kenneth Hansen hade en perfekt dag på SM-finalen i rallycross som kördes på hans hemmabana Kinnekulle Ring. Med två snabbaste kvaltider, pole position i A-finalen och sedan en säker ledning från start till mål, kunde han inte vara annat än nöjd trots att det totalt "bara" blev ett SM-silver.
- Jag gjorde allt jag kunde, säger Kenneth och gratulerar en nye svenske mästaren Lars Larsson.
Larsson hade omvänt resultat mot Hansen med en andra plats i finalen och seger i mästerskapet. Hansen och Larsson stod sida vid sida i den mästerskapsavgörande A-finalen. Kenneths titelchans låg i en seger för honom själv medan Lasse bara fick bli fyra. I starten drog Kenneth iväg med ledningen medan Larsson tappade ner till tredje då Per Eklund klämde sig förbi. Larsson lyckades ta tillbaka andra platsen när Eklund dök in på alternativspåret. En manöver som även kostade Per tredje platsen när Mikael Jernberg lyckades knipa den sista pallplatsen.
Efter målgång och de sedvanliga spektakulära segerpiruetterna strömmade folk in på banan för att fira dagens segerherrar.
- Jag är helt slut nu, pustar Kenneth efter målgång. Det är en total urladdning en sådan här dag. Massor av publik, många gäster i sponsortältet, stora förväntningar, supertight tidsschema och så ska man ha 100 fokus på tävlingsprestationen.
- Om jag nu inte kunde ta SM:et idag var en seger här inför hemmapubliken det jag önskade högst, summerar Kenneth. Nu lägger jag mitt sista krut i år på att försöka få till ett avgörande i EM-serien nästa helg i Polen.
www.hansen-motorsport.se
03-09-13 Lasse Larsson knep rallycross-SM
Rafflande och taktiskt så det förslår. Upplösningen på årets rallycross-SM blev inger undantag när finalen avgjordes på Kinnekulle Ring på lördagseftermiddagen. Visserligen vann Kenneth Hansen A-finalen, men årets mästare blev västgöten Lasse Larsson.
Per Eklund, även han med vinstchans i SM slutade finalfyra och blev därmed bronsmedaljör efter Larsson och Hansen.
- Det var guldläge hela tiden, därför fanns det inte någon anledning att attackera, förklarar Lasse Larsson som därmed tog sitt första SM-guld i tungviktsklassen, division 1 sedan tidigare har han fyra SM-tecken i andra klasser.
Som så många gånger tidigare blev starten avgörande för SM-utgången. Från andra led tog Per Eklund starten med sin laserröda Saab, men i första svängen fick han Kenneth Hansen i sidan.
- Tjong, sa det i tröskeln och Hansen tryckte sig förbi, berättar Eklund som fick ännu en smäll på första varvet.
- Det tog stopp, så jag valde att ta alternativspåret redan då, lönlöst fortsätter Eklund.
Därmed försvann hans segerchanser i både final och SM.
Hansen lade sig i trygg ledning och drog ifrån, men vad hjälpte det när Larsson låg tvåa i sitt "guldläge". I mål var ordningen Hansen, Larsson, Jernberg och Eklund.
- Det är en arbetsseger för Lasse Larsson, menar Per Eklund och förklarar att han haft problem med växellådan under finalen.
-Vi tvingades att byta låda mellan andra och tredje omgången, och tyvärr saknar reservlådan "diffar" vilket gjorde att bilen stod stilla stundtals och inte drev som den gjort i vanliga fall, berättar han.
Kenneth Hansen sammanfattar SM-säsongen med ordet "oflyt", även om han var mycket glad över segern i SM-finalens sista heat &endash; det är ju trots allt hemmabana.
Svensk mästare i division 2 blev Tobias Gyllström, Kolsva, trots att han uteslöts i A-finalen. Lars Jonsson, Finnskoga, vann Super Nationella-klassen.
Götene: Resultat, preliminära, rallycross-SM, A-final:
Division 1: 1. Kenneth Hansen, Götene MK, 2. Lars Larsson, Skene MS, 3. Michael Jernberg, Skene MS, 4. Per Eklund, Westom
Svensk mästare: Lasse Larsson
Division 2: 1. Per Gustafsson, Vara, 2. Ronny Larsson, Götene MK, 3. Marcus Nilsson, Tomelilla MK, 4. Mattias Thörjesson
Svensk mästare: Tobias Gyllström, Kolsva MS
Super Nationell: 1. K-G Lindkvist, Bolidens MK, 2. Lars Jonsson, Finnskoga MK, 3. Tony Croon, Bollnäs MK, J-E Grenholm, Bolidens MK
Svensk mästare: Lars Jonsson, Finnskoga MK
03-09-12 Finalseger krävs för Eklund eller Hansen
Kalkylen är enkel. Seger är ett måste för Per Eklund eller Kenneth Hansen om någon av dem ska bli svensk mästare i rallycross i år. Annars talar allt för västgöten Lasse Larsson som leder SM.
- Men final är final, det innebär att allt kan hända, menar Per Eklund, SM-trea inför lördagens final på Kinnekulle Ring.
- Det är nästan lika viktigt att vinna finalen som hela SM-serien, men ett svenskt mästerskap är alltid ett svenskt mästerskap, fortsätter han - och personligen innehavare av ett par handfull SM-guldmedaljer i rally, backe och rallycross hemma i Arvika.
Både Eklund och Hansen är piskade att vinna eftersom Lasse Larsson har sex poäng tillgodo på Hansen och ytterligare en poäng på Eklund. Det innebär teoretiskt att Larsson måste ta minst ha en tredjeplats för att bli mästare i tungviktsklassen,division 1 2003.
- Det är seger som gäller i A-finalen, men samtidigt måste jag ha hjälp för att Larsson ska hamna tillräckligt långt ner i resultatlistan, kalkylerar Eklund.
För Clarion Team Europe har det varit lagom stressiga dagar sedan söndagens EM-deltävling i Norge, berättar Eklund. Man har inte försökt att krama fler hästkrafter ur Saab-motorn, däremot har man jobbat med väghållningen.
- Det behövdes ett par smärre justeringar av fjädringen, men efter ett par testvarv gick bilen som på räls, berättar han.
Lördagens SM-final på Kinnekulle Ring och i Götene MKs regi körs komprimerad. Det innebär ingen fri träning, utan tidsträning, sedan kval och därefter finaler. Snabbt ska det gå.
03-09-11 SM vinnaren åker med katalysator i finalen
Inför den kommande SM finalen i Kinnekulle har vinnaren från SM tävlingen i Strängnäs KG Lindkvist valt att montera katalysator på sin blåa vinnarbil, Volvo S40. En av anledningarna till det är att regelverket från nästa år föreskriver katalysator även i den Supernationella klassen och KG Lindkvist vill vara ute i tid med utveck-lingen av bilen inför 2004 års säsong.
KG som till vardags arbetar i gruvindustrin ser det som naturligt att montera på avgasre-ning på bilen då det finns och fungerar.
- Inom gruvindustrin jobbar vi ju hela tiden med stort fokus på miljömedvetenhet och det känns som ett steg i rätt riktning att vi även gör vad som är möjligt åt våra tävlingsmotorer för att göra dom så rena som möjligt. Vi är såklart livrädda för att tappa motoreffekt med en katalysator men det gör vi inte med riktiga grejor, det har vi kollat noga.
Flinar KG som testat åtskilligt med katalysator för att säkerställa att bilen går minst lika bra med katalysatorsystem som med vanlig fullflödesljuddämpare.
Motorerna som är vanligast i de Supernationella bilarna är verkliga bomber som är utvecklade för att prioritera maximal effekt och har aldrig varit utsatta för några krav på av-gasrening och det gör att det blir en stor miljömässig vinst att rena just dom motorerna. Tekniskt sett är det inga problem att med själva monteringen av katalysatorn men att få den att rena maximalt kräver en hel del kalibrering av både katalysatorstorlek och motor-styrning.
Förutom i KG:s bil finns katalysatorsystem av samma typ monterat i bla SM ledaren i div 2 Tobias Gyllströms Gula Renault Clio och Marko Jokinens Peugeot i div 1
Finnkatalyt Ltd är ett Finskt företag som utvecklar, designar och marknadsför underhålls-fria avgasreningsprodukter med nya generationens teknologi.
Företaget grundades 1994 och finns idag representerat över större delar av världen med flera egna kontor. Huvudkontoret återfinns i Kempele som ligger vid Oulo i norra Finland.
Finnkat tillverkar avgasrenings system för gruvmaskiner, lastbilar, bussar, gräsklippare och andra typer av maskiner och fordon.
03-09-11 Kenneth Hansen laddar för seger på Ringen
SM-finalen i rallycross ser lovande ut. Det kommer säkerligen att bli en spännande uppgörelse mellan topptrion. Den regerande mästaren, Kenneth Hansen ligger på andraplats bakom serieledande Lars Larsson inför den avgörande finaltävlingen på Kinnekulle Ring. Larsson har sex poängs övertag på Hansen, som i sin tur skuggas av Per Eklund, bara en poäng bakom. Det är som upplagt för en riktigt bra tävling. Hansen och Eklund måste vinna för att kunna ta SM-guld, medan Larsson då bara får bli bäst fyra. Final är final och mer prestigefyllt än vanligt.
- Jag laddar först och främst för seger, säger Kenneth. Sedan får vi se hur långt det räcker. Det är hemmabana, men förra året var första gången på länge som jag lyckades vinna här.
Kenneth Hansen är mitt uppe i en fullspäckad tävlingsperiod med sju lopp på åtta veckor. Förra helgen kördes den norska EM-deltävlingen där Kenneth slutade på andra plats efter segraren Ludvig Hunsbedt. Det var nära att Hansen kunde ha avgjort EM-serien redan då, men han tvingades ge upp jakten på seger när bakre hjulupphängningen gav upp i A-finalen. Nu fattas bara 4 poäng för att säkra titeln och de hoppas Kenneth ska komma i Polen kommande helg. Kvalar Kenneth bara in till B-final så är guldet i hamn.
Men nu är det alltså SM-finalen på Ringen som uppslukar Hansen-teamets tankar. Kenneths Citroën Xsara togs om hand redan i ottan på måndag morgon efter Norge-tävlingen. I veckan har allt gåtts igenom, från Citroën-emblemet i fronten till avgasröret i bak.
- Vi försöker vara så förberedda som möjligt, berättar Kenneth och sätter ihop växellådan igen tillsammans med sina mekaniker. Kinnekulle Ring är en krävande bana, speciellt starten.
Kinnekulle Ring har preparerats i flera veckor av arrangerande Götene Motorklubb för att bli så fast och omkörningsvänlig som möjligt. Bra bana ger bra tävlingar och en nöjd publik.
Publiken ska också bjudas på ett mästarmöte. Svenske mästaren i crosskart, Santosh Berggren, utmanade svenske mästare i rallycross, Kenneth Hansen, vid Bilsportgalan i Stockholm i vintras. Utmaningen är ett varv på Ringen i varsin topp-preparerad crosskart.
- Crosskart är kul, så självklart antog jag utmaningen, säger Kenneth och hoppas åtminstone kunna ge Santosh en match även om det blir svårt.
www.hansen-motorsport.se
03-09-10 Final i rallycross med Gyllström i SM ledning
På lördag körs SM finalen i rallycross och inför årets final som körs på Kinnekulle ring i så leder Tobias Gyllström med 50 poäng med tvåan arvikaföraren Niklas Hagström på 48. Division 2 som klassen heter har blivit den i särklass tätaste rallycrossklassen både vad det gäller fighter på banorna och poängfördelningen mellan förarna.
SM ledning från första tävlingen
Tobias har från årets första tävling legat i topp i SM tabellen under en period har den dock delats med Niklas Hagström som ses som den kanske störste konkurrenten om SM guldet. Gyllström har inom rallycrossen gjort sig känd för att vara enormt startsnabb och under årets säsong så har Tobias vunnit mer än 90 % av starterna. Det är en imponerande och svårslagen svit.
Inför SM finalen så har teamet demonterat bilen och alla slitdetaljer i framvagn har bytits tillsammans med koppling mm.
Inför Kinnekulles bana har även fjädringen daterats upp med en hårdare sättning för att passa karaktären på final-banan. Samlad erfarenhet stärker teamet
Under finalhelgen finns såklart hela teamet på plats och dessutom förstärkt med Renaults Jonas Kruse som tillsammans med Gyllströms mekaniker och strateger kommer att göra allt för att bilen ska vara optimalt inställd för varje heats förhållanden.
Målsättningen är glasklar - SM guld.
TV tider är följande SVT 24: Söndagen 14/9 22:30-23:00 samt Lördagen20/9 18:30-19:00
03-09-09 SM-final i Rallycross på Kinnekulle Ring, lördag 13 september
Med SM-finalen i Rallycross inför dörren kan vi konstatera alla klasser fortfarande är öppna för ett direkt avgörande under finalen på "Ringen".
Div 1
I Div 1 leder Lars Larsson med 52 poäng före Kenneth Hansen med 46 poäng och Per Eklund med 45 poäng, detta innebär att om Kenneth eller Per vinner måste Lasse vara sämst trea för att bli svensk mästare.
Div 2
I Div 2 är det mycket tätt där ledaren Tobias Gyllström har 50 poäng, 2:an Niklas Hagström 48 poäng och 3:an Marcus Nilsson 44 poäng med i striden är också hemmaföraren Ronny Larsson på en 4:e plats med 43 poäng.
Super Nationell
I Super Nationell är det regerande mästaren Lars Jonsson som är i ledning med 52 poäng före 2:a placerade KG Lindqvist på 42 poäng och 3:a här är Urban Bergström på 38 poäng.
JSM 1600 cc
I JSM är det fjolårsvinnaren Linus Emilsson som är i ledning på 72 poäng före Martin Lundqvist med 64 poäng och på 3:e plats finner vi Nicolai M Sörensen med 50 poäng.
Detta bäddar för en spännande upplösning under finalen på Kinnekulle Ring nu på lördag den 13 september.
Tidsplan
08.30 Tidsträning
10.30 Kvalomgång 1
11.55 Gridshow
12.20 Crosskartduell Santosh Berggren vs. Kenneth Hansen
12.30 Kvalomgång 2
Kvalomgång 3
15.45 ca Finaler
www.motorsportivarmland.nu