Svensk-Norska Mästerskapet Rallycross
Westombanan Arvika
1-2 juni 2001
Resultat RC-SM Westombanan 2000
Tidplan och anmälda deltagare
HÄR FINNS RESULTATEN
Schance snabbast i dramatisk final
Per Eklund har börjat löpträna!
Åldermannen Martin Schanche var snabbast i längden när den andra deltävlingen i Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross avgjordes i Arvika under lördagen. På det näst sista varvet rövade han ledningen från Per Eklund. Och vid prisutdelningen tvingade han Eklund att göra sin första löprunda på 30 år!
Det var när Eklund sprutade alkoholfri champagne på Schanche som norrmannen bestämde sig för att hämnas. Eklund, som uppenbarligen var mycket rädd för att bli blöt, försökte gömma sig bakom en reklamskylt. Men Schanche följde efter och jagade Per i en minut innan den tämligen runde värmlänningen gav upp och lät sig pommacduschas.
Den spektakulära avslutningen föregicks av en märklig och dramatisk finalrunda. Per Eklund, som körde på hemmabana, besvärades hela dagen av krångliga stötdämpare. Han hamnade i B-finalen där han startade i andra led. Till slut vann han det heatet och fick inta sämsta startplats i A-finalen.
Den finalen blev en mycket udda historia. När Ludvig Hunsbedt tjuvstartade gick Michael Jernbergs drivaxel av. Bort med Jernberg. Kenneth Hansen tog starten före Eivind Opland, Eklund och Schanche. Men redan på andra varvet slutade en duell mellan då två första med att Hansen trycktes av banan. Opland fick svartflagg och diskvalificerades. Plötsligt var Eklund etta!
Arvikasonen höll täten till näst sista varvet. Då anföll Schanche i ett motlut och flög förbi Per. Längre ned i fältet drabbades Hunsbedt av akut glömska och körde alternativspåret två gånger. Därmed diskades också han, och Kenneth Hansen rullade i mål som trea trots att bilen var rejält tilltygad efter besöket utanför banan.
Martin Schanche, som flög till och från Arvika i sin egen helikopter, strålade som en sol efter segern.
- Det här är min första vinst i Arvika sedan 1977. Idag var det en fantastisk tävling med ett suveränt startfält och genomgående ren och fin körning. Att jag tog Per i finalen berodde på att jag hade läst banan och visste var det gick att sätta in attacken. Idag hade jag hjärnan påkopplad. Så är det inte alla dagar, skrattade Schanche, som nu kommer att satsa allt på Svensk-Norska serien.
Per Eklund leder serien totalt, men var medtagen efter tävlingen. Det berodde enbart på den oplanerade joggingturen.
- Den minuten var värre än alla dagens heat tillsammans, flåsade Per, som gratulerade sin överman.
- Man vet aldrig var man har Martin, det är inget att säga om. Med tanke på alla problem jag haft idag är jag mycket nöjd med andraplatsen.
Kenneth Hansen hade all anledning att vara missnöjd, men hann helt enkelt inte med att deppa. Direkt efter finalen kastade han sig på ett specialflyg från Arvika till Arlanda. Därifrån flög han vidare till Paris och söndagens deltävling i de franska mästerskapen. Ett mycket tufft program som möjliggörs av att Hansen har en identisk tävlingsbil uppställd i Frankrike.
Division 2 bjöd på en helgjuten tävling med en makalöst läcker final. De tre skaraborgska giganterna Magnus Hansen, Per Gustafsson och Ronny Larsson var i vanlig ordning i en klass för sig. Men finalen var en thriller. Gustafsson höll ledningen från start, men Hansen tog över spetsen när Per valde alternativspåret på nästa sista varvet. När Magnus gjorde detsamma på slutvarvet blev duellen stenhård. Magnus tog dock sin andra raka seger med en halvmeters marginal.
- Otroligt skönt. Med tanke på att jag gjort svaga starter hela dagen var det dubbelt så härligt att få avsluta så här, jublade Hansen.
Därmed fick han behålla den gula nummerlapp som bevisar att han leder division 2 totalt. Något som han mer än gärna påpekade för klubbkamraten och fjolårsmästaren Ronny Larsson.
- Titta här Ronny! Min lapp är gul, flinade Magnus.
I Super Nationell underströks än en gång att denna klass har en oerhörd bredd. Ingen av de tre medaljörerna från den första tävlingen i Strängnäs lyckades nå A-finalen. Istället blev det mästaren från 1999, Ingemar Bjöörn som i stor stil körde hem 18 poäng. Han var snabbast i tidskvalet, i två kvalheat och givetvis i A-finalen.
- I Strängnäs hade vi tekniska problem hela tiden. Nu kände jag direkt att allt fungerade och i finalen kände jag mig aldrig hotad. I fortsättningen kör jag för SM-guld, lovade Bjöörnen från Vännäs.
Hemmaföraren Per-Anders Johansson var en mycket belåten tvåa och Karl-Gunnar Lindkvist från Boliden jublade över sin tredje plats - hans första pallbesök i SM-sammanhang. Regerande mästaren Mikael Stark körde ojämnt och blev bara sjua. Jan behåller ändå den totala ledningen och den gula startlappen. Super Nationell kör nästa deltävling i samband med EM-tävlingen i Höljes i månadsskiftet juni-juli. Nästa Svensk-Norska tävling för samtliga klasser avgörs i norska Flisa den 14 juli.
Resultat, Arvika, Svensk-Norska Mästerskapet.
Division 1: 1. Martin Schanche, Tana, Norge, Opel, 2. Per Eklund, Westom, Saab, 3. Kenneth Hansen, Götene, Citroën, 4. Michael Jernberg, Skene, Ford, 5. Ludvig Hunsbedt, Kvinesdal, Norge, Ford, 6. Eivind Opland, KNA, Norge, Mitsubishi, 7. Lars Larsson, Skene, Audi, 8. Morgan Antonsson, Uddevalla, Saab, 9. Jan Arthur Iversen, Sarpsborg, Norge, Ford, 10. Marko Jokinen, Finnskoga, Peugeot.
Ställningen efter 2 av 5 deltävlingar: 1. Per Eklund 27 poäng, 2. Martin Schanche 25, 3. Eivind Opland och Michael Jernberg 21, 5. Kenneth Hansen 16.
Division 2: 1. Magnus Hansen, Götene, Citroën, 2. Per Gustafsson, Vara, Peugeot, 3. Ronny Larsson, Götene, Peugeot, 4. Mikael Karlsson, Kungsbacka, Opel, 5. Harald Sachweh, Aurskog, Norge, Opel, 6. Kristian Kristiansen, Gjövik, Norge, Citroën, 7. Guttorm Lindefjell, Kvinesdal, Norge, Peugeot, 8. Timmy Millton, Falköping, Peugeot.
Ställningen efter 2 av 5 deltävlingar: 1. Magnus Hansen 35 poäng, 2. Ronny Larsson 27, 3. Per Gustafsson 23, 4. Harald Sachweh 16, 5. Guttorm Lindefjell 12.
Super Nationell: 1. Ingemar Bjöörn, Vännäs, Volvo, 2. Per-Anders Johansson, Westom, Volvo, 3. Karl-Gunnar Lindkvist, Boliden, Volvo, 4. Fredrik Tiger, Kalix, BMW, 5. Jens Lundkvist, Älvsbyn, BMW, 6. Benny Isberg, Skene, Volvo, 7. Mikael Stark, Västervik, Volvo, 8. Urban Bergström, Finnskoga, Volvo, 9. Eivind Nevland, Egersund, Norge, Volvo, 10. Jon-Erik Grenholm, Boliden, Volvo.
Ställningen efter 2 av 7 deltävlingar: 1. Mikael Stark 20 poäng, 2. Ingemar Bjöörn 18, 3. Fredrik Tiger 16, 4. Christer Johansson, Strängnäs, Volvo och Per-Anders Johansson 12.
Privatchauffören som jagar en större plånbok
Motorbuller. Rallycrossen har sin charm och det kan gälla liten som stor, såväl Per-Anders Johansson, 32, som unge Nils Andersson. Än så länge när han bara ner till motorhuven, Perra kör pedalerna i bott för att vad det lider kunna mäta sig med värstingbilarna i division I. Och skylta för sig på alla sätt försöker Westomföraren göra.
Bara det bästa är gott nog för Per-Anders Johansson. Och nu ska det inte dröja så länge förrän han varvar upp i division I.
- En säsong till, kanske två, påstår Westomföraren från Molkom.
Han blev pappa i vintras och somliga påstår att det är en mognad även för en tvåfaldig backmästare som hellre kör rallycross.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad
Dags för andra deltävlingen i Svensk-Norska
Nytt deltagarrekord i division 1
Jernberg hugger från start i Arvika
Efter den succéartade premiären i Strängnäs rullar svensk-Norska Mästerskapet vidare till västra Värmland. På lördag står Westombanan strax utanför Arvika som värd för säsongens andra deltävling. Alla rallycrossvänner som tar sig till Arvika kan räkna med en sällan skådad fartfest. Det är nämligen deltagarrekord i den tuffaste klassen, division 1. Minst 21 bilar kommer till start, ett kraftigt rekord. Svensk-Norska serien har uppenbarligen en grym dragningskraft!
Många om budet Men vem vinner i Arvika?
Eivind Opland tog hem A-finalen i Strängnäs och är givetvis ett tungt namn. Kenneth Hansen har vunnit två raka EM-deltävlingar och är i toppform. Per Eklund kör på hemmabana och har en favör av att känna varje kvadratcentimeter av underlaget. Martin Schanche blev heltänd av att köra i Strängnäs och vill förbättra sin femteplats. Marko Jokinen var sensationsmannen som slutade fyra och vill nå ännu högre.
Men den som imponerade mest i Strängnäs var Michael Jernberg.
Han var snabbast i tidskvalet och gjorde magiska starter i varenda kvalheat. Men när det blev A-final snurrade han runt i första kurvan. Trots detta körde han upp sig från sista till tredje plats!
- Det gick över förväntan. Vi har fixat lite med bilen i vinter, men att den redan skulle fungera så här bra var en överraskning, erkänner Michael.
Vad är det ni har gjort med bilen?
-Vi har kommit ner i minimivikten och sänkt tyngdpunkten så mycket som möjligt. Vi har också gått över diffarna i fram och i bak. Men motorn är exakt densamma för tredje säsongen i rad.
Vad är hemligheten bakom de explosiva starterna?
- Ifjol gick vi över bakvagnen just för att få så bra starter som möjligt. Nackdelen är att det frestar på så mycket att grejerna lätt går sönder. I Strängnäs gick ju bakaxeln i första heatet, så det ligger alltid en liten chansning i startmomentet.
Du själv då? Varför är du så startsnabb?
- Jag är bra på att koncentrera mig de där viktiga sekunderna på startplattan. Men jag har aldrig tränat starter något extra. All min tid går åt att skruva på bilen.
Aldrig mer näven i rutan
Michael Jernberg kommer från västgötska Skene och är en av landets absoluta toppförare. De senaste fyra åren har han vunnit tre SM-medaljer med guldet från 1998 som höjdpunkt. Ändå kommer han ofta i skuggan bakom Kenneth Hansen, Per Eklund och flera av norrmännen.
- Ibland känns det lite trist, men å andra sidan har jag ju inga EM-medaljer att skryta med, säger Michael.
- Men jag kan väl erkänna att det är lite jobbigt de gånger jag gjort en större sportslig prestation och ändå hamnar i skuggan för att de andra har kivats med varann!
Jernberg tillhör nämligen de snällaste killarna i rallycrossgänget. Men vid ett tillfälle har han stått i rampljuset. Det var 1998 som han i vredesmod rusade fram till Per Eklunds bil och bankade näven i vindrutan så att glaset sprack. Till råga på allt satt en TV-kamera monterad i Eklunds bil. Följden blev att Michaels tokryck visades gång på gång i TV. Jernberg blev kändis!
- Så får man inte göra, även om jag tyckte att det var befogat. Men jag skäms över den där knytnäven, och tyckte inte det var särskilt kul att bli TV-kändis på det sättet.
Så du har inga nya hyss på gång? Det gav ju trots allt en enorm publicitet?
- Det finns folk jag känner som tycker jag borde synas lite mer. Men jag har ingen repris planerad!
Michael hoppade över de två första EM-tävlingarna av ekonomiska skäl. Han planerar att köra resten. Det betyder att han är extra sugen inför festen i Arvika.
- Det är en av mina favoritbanor. Jag tänker ge allt. Jag kör ofta fort från början medan många andra behöver en halv dag innan det stämmer perfekt. Så om tävlingarna började med A-final skulle jag vara oerhört giftig, garvar västgöten.
Tjockt i varje klass
I division 2 imponerade Magnus Hansen oerhört när han defilerade hem deltävlingen i Strängnäs. Han har följt upp med två bra EM-lopp, senast med seger i Portugal. I Arvika får han dock tufft motstånd av i första hand skaraborgsgrannarna Ronny Larsson och Per Gustafsson. Dessutom är det dags att norrmännen i klassen visar vad de går för.
I Super Nationell slog regerande svenske mästaren Mikael Stark till direkt och nöp den gula ledarlappen. Men efter pangstarten i Strängnäs ökar trycket på Västerviks-Stark. Inte mindre än 49 bilar är anmälda till Arvika. Det betyder att 13 ekipage sållas bort redan på fredagsens tidsträning. Och får bara norrmän som Morten Bermingrud och Kjell-Arne Smerud ordning på grejerna är risken uppenbar att den svenska flaggan får vila under prisceremonin på lördag eftermiddag!
Ställningen i Svensk-Norska
Div. 1: 1. Eivind Opland 15 poäng, 2. Per Eklund 13, 3. Michael Jernberg 13, 4. Marko Jokinen 8, 5. Martin Schanche 7.
Div. 2: 1. Magnus Hansen 17, 2. Ronny Larsson 15, 3. Per Gustafsson 11, 4. Harald Sachweh 8, 5. Guttorm Lindefjell 7.
Super Nat: 1. Mikael Stark 18, 2. Christer Johansson 14, 3. Per Berglund 10, 4. Fredrik Tiger 8, 5. Patrik Karlsson 7.
www.motorsportivarmland.nu