Renault Team Sweden 2001
Renault Clio Cup 2001
Renault Clio Cup 2002
Renault Team Sweden 2002


03-10-23 Laddad "PG" Andersson till start i Spaniens VM-rally
Lära och lyssna. Samla intryck och testa. Känna efter var gränsen går för rallybilens respektive den personliga prestationsförmågan.
- Jag är laddad, förklarar juniorlandslagets och Renaults förare, Per-Gunnar "PG" Andersson inför helgens spanska VM-rally och JVM-deltävling, trots att underlaget är asfalt.
Rally Catalunya Costa Brava är det andra VM-rallyt på asfalt i rad för PG Andersson och det svenska Renault-teamet.
- Innan jag gav mig ut i världen i våras hade jag kört max tio mil på asfalt i Sverige, berättar PG.
Förklaringen till den begränsade erfarenhet från asfaltsrally ligger i det temporära förbud som infördes i Sverige efter den svåra olyckan i Sandviken för tre år sedan. Men utanför landets gränser tävlas det friskt på underlaget för att vara det dominerande i sydeuropa.
- Nu har jag San Remo-rallyt i ryggen och har fullfartstestat i början av veckan tillsammans med Renault och Pirelli. Sammantaget är jag och min kartläsare, Jonas Andersson, väl förberedda, menar den 23-årige värmlänningen som med sin SM-titel i Super 1600-klassen är årets stjärnskott på den svenska rallyhimmeln.
Frågan är - ska "PG" återigen bli bäste svensk i JVM-klassen Super 1600 eller ska han överraska lika mycket som han gjorde vid JVM-premiären i Finland då han utklassade allt motstånd i Super 1600-klassen fram tills att motorn skar?
- Blir det bara bra väder, uppehåll, kommer det nog att gå bra, förklarar "PG" ödmjukt inför fredagens riktiga start på rallyt i Lloret de Mar, ca tio mil från Barcelona.
Det spanska VM-rallyt är årets näst sista deltävling i såväl WRC som JWRC. Om drygt två veckor är det dags för uppkörning för PGs vidkommande i brittiska RAC-rallyt som avslutar säsongen. 2004 är målsättningen full JVM-serie för PG Andersson och Renault Team Sweden.

03-10-05 Stark PG Andersson bäste svensk i San Remo-rallyt
Fullfartssnurrade två gånger i rallyts slutskede PG Andersson blev bäste svensk i det italienska VM-rallyt, San Remo-rallyt. Den 23-årige svenske mästaren och juniorlandslagsmannen slutade på 19:e plats totalt i rallyt och sexa i Super 1600-klassen med sin blågula Renault Clio. Men det blev ett dramatiskt slut för svensken sedan regn under söndagsförmiddagen gjort asfaltssträckorna såphala.
- Vi körde på nylagd asfalt med en tunn vattenhinna ovanpå. Det var som att köra på snö utan dubbdäck, inleder PG om balansakten i svindlande farter längs alpsluttningar i nordvästra Italien.
- Vi fullfartssnurrade två gånger på de två avslutande sträckorna, men det gick bra - vi tappade varken nämnvärt i tid eller förstörde något på bilen, berättar han.
Söndagsetappen fick en dramatisk inledning i den tvåhjulsdrivna Super 1600-klassen och som troligen påverkade resultatlistan. Britten Meeke körde av och blev stående rakt över vägbanan. Ingen av de efterföljande bilarna kunde passera.
- Det var tvärstopp på sträckan och arrangören beslutade att stryka den och den efterföljande sträckan för att kunna hålla tidtabellen. Nu gavs möjlighet att ta sig tillbaka till service för byte till regndäck på rallybilarna.
- Ett bra beslut. Det hade varit vansinnigt att fortsätta, menar PG Andersson som därefter noterade topptider, bl a elva totalt på den sista specialsträckan.
Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden och PG Anderssons mentor, är nöjd med insatsen i det första officiella asfaltsrallyt för PG.
- Han har kört förståndigt och enligt plan. Bortser vi från en punktering under fredagsetappen och motorstörningar under lördagen som kostat åtskilliga minuter, så har PG presterat mycket bra sträcktider för att vara första gången som han kör på asfalt.
- Vi, Renault Team Sweden och Renault Sport, är mycket nöjda över hans insatser. De lovar gott inför framtiden, avslutar han.
Fransosen Bernardi, Renault, vann Super 1600-klassen på totaltiden 4.37.27,9 medan PG Andersson noterades för 4.49.27,9. Kollegan i juniorlandslaget, Jimmy Joge, slutade på en fin 23:e plats i sin VM-debut.

03-10-02 Dags för ny VM-sensation av PG Andersson?!
Laddad, fokuserad och väl förberedd. Med asfaltsseger i danska mästerskapet och hundratals varv på racingbanan kommer rallyjunioren och Super 1600-mästaren, PG Andersson, till start i det italienska VM-rallyt som avgörs fredag-söndag i San Remo.
- Bilen och jag mår bra, hälsar glatt den 23-årige Renault-föraren från det småvarma nordvästitalien.
Efter framgången i det finska VM-rallyt är PG Andersson ett hett namn även utanför landets gränser. Värmlänningen ledde junior-VM-klassen Super 1600 vid sin JVM-debut med 1,5 minut när han tvingades att bryta på den 15:e sträckan p g a ett tekniskt fel. Inte mindre än sju sträcksegrar i den blå-gula Renault Clion hade grundlagt ledningen.
Nu står ett nytt uppdrag på PGs lista; officiell asfaltsdebut i asfaltsrallynas rally &endash; San Remo-rallyt. I sitt yrke som asfaltsläggare är han mycket bekant med detta underlag som annars inte ses som särskilt populärt bland traditionellt bredsladdande svenskar.
- Men jag trivs bra på asfalt. Jag har tränat med långloppsracing, kört tävling i Tyskland och allra senast i Danmark.
- Bortser vi från att det slutade med en brutal krasch i Tyskland, så har det gått jättebra - jag har vunnit, berättar han.
PG Andersson tävlar för Renault Team Sweden med rutinerade Jonas Kruse som stallchef och personlig mentor. Tillsammans har de lagt upp en utvecklingsstege som i år fokuserar på ta hem SM-guld i Super 1600-klassen åt Renault samt att delta i de fyra avslutande tävlingarna i JVM. Nästa år har man för avsikt att köra hela JVM-serien, som är ett måste för att få kunna tillgodoräkna sig poäng i mästerskapet.
Som ett steg i denna utvecklingsstege har man även tagit in rutinerade Per Carlsson som kartläsare i San Remo-rallyt istället för ordinarie Jonas Andersson. Syftet med Carlssons tillfälliga inhopp är att ge PG bättre stöd i asfaltkörning.
- Per är en av världens mest rutinerade kartläsare och kan hjälpa mig med både spårval och taktik under asfaltskörningen, berättar PG. Det kommer jag att ha nytta av.
Under onsdagen genomförde Renault-teamet ett fullfarttest som innebar också att man testade de nya asfaltsdäck som Pirelli ställt till teamets förfogande. PG Andersson och stallchef Kruse var mycket nöjda med körning, bil och däck.
- Det går bara bättre och bättre, förklarar PG, något som även ingenjörerna från Renault Sport instämmer i. I rallyt deltar även Daniel Carlsson som kör hela JVM-serien samt PGs juniorlandslagskollega, Jimmy Joge, som VM-debuterar i JVM-klassen Super 1600.
Således är det svensk anstormning i asfaltsrallyt - det lovar gott för framtiden.

03-09-20 PG Anderson vann Super 1600-klassen i Danmark
Den svenske Super 1600-mästaren och juniorlandslagsmannen PG Anderson fortsätter att imponera. Trots att en granplantering kom i vägen för hans Renault Clio vann han på lördagskvällen Super 1600-klassen i årets fjärde deltävling av danska mästerskapet, Super Best Rally med start och mål i jylländska Viborg. Tävlingen som avgjordes helt på asfalt ingick som en del av uppladdningen inför VM-starten i San Remo-rallyt om två veckor.
- Allt stämde bra, samarbetet med Per Carlsson fungerade fint och grabbarna i teamet har gjort ett bra jobb även om de fick ta i lite extra för att ordna ett växellådsbyte, berättar en mycket nöjd PG Andersson och fortsätter:
- Jag har även fått känna på vad som händer när bakvagnen släpper på asfalt. Jag och körde rakt igenom en granplantering, jag tror att det var blivande julgranar, och sedan ut på en åker.
- Men allt gick bra, inga skador på bilen mer än en del kvistar som satt fast här och var.
Även om det blev seger i Super 1600-klassen hade PG Andersson svårt att hänga med de motorstarkare F2-bilarna.
- Tvålitersbilarna hade helt andra utväxlingar. De toppade i 196 km/h medan vi fick nöja oss med 161 km/h, så det fanns ingen rimlig chans mot dem, förklarar PG.
Redan nästa helg är Renault Team Sweden på plats i Italien för att delta i träningen inför San Remo-rallyt. Frågan är om PG Andersson även denna gång ska göra en lika stark framfart i JVM-klassen Super 1600 som i Finland. Lördagens seger i danska mästerskapet gav en klar och positiva indikation.
Per Carlsson, rutinerad kartläsare, som även ska åka med PG Anderssson i VM-rallyt är av den meningen - han vitsordar insatsen i det danska rallyt.
- PG har kört optimalt utifrån de förutsättningar som har har med Super 1600-bilen. Han kör stabilt och gör bra spårval, något som är svårare på asfalt än på grus, menar han.
- Allt känns väldigt bra inför San Remo, avslutar han.

03-09-19 Per Carlsson bredvid PG Andersson i rally-VM
En av världens mest rutinerad kartläsare i rally, svensken Per Carlsson, går in som kartläsare åt den svenske mästaren och juniorlandslagsmannen, PG Andersson, i det italienska VM-rallyt om två veckor.
- Bytet av kartläsare sker i samförstånd med PGs ordinarie kartläsare, Jonas Andersson, berättar Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden.
- Syftet är att ta tillvara på all den rutin inom exempelvis spårval på asfalt och coaching som Per har samlat på sig från 100-talet VM-rallyn och överföra den till PG och Jonas, fortsätter Kruse samtidigt som han betonar att Per Carlssons inhopp är tillfälligt.
- Som det är idag kommer Jonas Andersson att åka med PG igen i det spanska VM-rallyt i slutet av oktober.
Starten i det italienska San Remo-rallyt är PG Andersson andra JVM-start. I det finska VM-rallyt i augusti gjorde den svenske rallyjunioren sensation genom att dominera JVM-klassen Super 1600. Han hade en och halv minut tillgodo på närmaste konkurrent när han tvingades bryta på den 15:e specialsträckan p g a ett tekniskt fel på hans Renault Clio.
Per Carlsson har varit kartläsare åt bl a Ingvar Carlsson och Hannu Mikkola.
Redan i helgen inleds samarbetet mellan PG Andersson och Per Carlsson genom start i den danska mästerskapstävlingen på asfalt som avgörs i Viborg.
- Även detta är den ett led i förberedelserna inför VM-starten i San Remo, avslutar Kruse.

03-09-08 Guld, silver och brons till Renault i rally-SM/JSM
Det blev åtminstone ett guld till Renault i årets rally-SM. Detta togs av PG Andersson i Super 1600-klassen. Även om PG slutade tvåa i helgens SilverstoneRally, så var detta betydelselöst för hans vidkommande eftersom guldet var klart redan efter förra SM-deltävlingen i Hässleholm.
Inför årets sista SM-deltävling i Kolsva fanns även stora förhoppningar på ytterligare guldmedaljer genom Fredrik Andersson från Ludvika i både lilla grupp N och JSM. Men en sten i diket på den nionde specialsträckan innebar att guldchanserna försvann. Visserligen gjorde Fredrik, och inte minst hans mekaniker ett tappert försök att hålla Clion rullande, men på den 13:e sträckan var det slutåkt sedan styrservon skurit. Det blev slutligen ett silver till Fredrik i lilla grupp N och ett brons i JSM. Men, som vanligt, dominerade Renault Clio-förarna lilla grupp N. När bilarna gick i mål var det en trippel på prispallen genom Vestlund, Wikström och Walfridson. Men när det var dax för prisutdelning och efter att en protest gått igenom stod klart att Fredrik Eriksson, Peu.., kört till sig andraplatsen klassen. Därmed spräcktes Renault-trippeln.
En deltävling återstår av Renault Clio Cup 2003.
Resultat, SilverstoneRallyt, Renault Clio Cup, deltävling 6 av 7:
1. Tommy Vestlund, Renault Clio Sport, 2. Michael Wikström, Renault Clio Sport, 3. David Walfridson, Renault Clio Sport, 4. Ola Parkheden, Renault Clio Sport, 5. Daniel Lundberg, Renault Clio Sport
Förare som brutit tävlingen:
Fredrik Andersson, SS13, Peter Fredriksson, SS6, Per Göthberg, SS5, Joachim Nilsson, SS13
Renault Clio Cup i rally, totalt, efter 6 av 7 deltävlingar:
1. Joachim Nilsson, Renault Clio Sport, 59 poäng, 2. Fredrik Andersson, Renault Clio Sport, 45 p, 3. David Walfridsson, Renault Clio Sport, 42 p, 4. Tommy Vestlund, Renault Clio Sport, 39 p, 5. Peter Fredriksson, Renault Clio Sport, 30 p, 6. Per Göthberg, Renault Clio Sport, 24 p, 7. Per Davidsson, Renault Clio Sport, 23 p, 8. Daniel Lundberg, Renault Clio Sport, 16 p, 9. Petter Fausko, Renault Clio Sport, 13 p, 10. Michael Wikström, Renault Clio Sport 12 p, 11. Simon Johansson, Renault Clio Sport, 10 p, 12. Ola Parkheden, Renault Clio Sport, 9 p
Hemsida: www.renault.se

03-09-06 Fredrik Andersson tappade sina guld!
Men ändå tre Clio i topp. Det finns en riktigt rejält besviken Clio Cup-förare. Han heter Fredrik Andersson och kommer från Ludvika. Inför SilverstoneRallyt i Köping hade han chans att bli både svensk seniormästare i lilla grupp N och svensk juniormästare. Men lite rullgrus i en sväng på nionde specialsträckan grusade hans förhoppningar. Bilen gled ut, bakvagnen fick ett slag direkt under bakaxeln, ett däck punkterade. Sedan kom följdfelen. Fyra sträckor senare var det definitivt slutåkt för honom. Sorti!
Istället gick åtminstone klasseger i lilla grupp N till en Renault Clio-förare. Det var dalmasen Tommy Vestlund som äntligen fick till det sedan cup-ledande Joachim Nilsson tvingats bryta.
- Det kändes tråkigt när vi passerade Jocke. Vi har haft en härlig kamp så här under andra etappen, berättade Tommy.
Efter massor av strul tidigare under säsongen kom även Michael Wikström äntligen i mål och som tvåa i både klassen och cupen.
- Jag är helnöjd, men det har varit tufft sista biten eftersom vi har bara femte växeln kvar, berättade han ändock oerhört förnöjt.
- Annars har det jävlats mycket den här säsongen, fortsatte norrlänningen.
David Walfridson körde in som trea i klassen och därmed även Clio Cup.
- Jag är helnöjd med åtminstone den här dagen, förklarade han.

03-09-06 SM-guld och rally-VM nästa för PG Andersson
Sekundstrid. Siffermatematik. Avåkningar. Reglementsdiskussioner. Årets SM-final i rally, SilverstoneRallyt blev allt annat än en stillsam tillställning i de västmanländska skogarna kring Köping. Klart är dock att det är ungdomarna som tar för sig i svensk rallysport. Snittåldern på årets mästare är klart lägre än fjolårets.
- Det är kul för svensk bilsport och för framtiden, menar PG Andersson, 23 år gammal och mästare i framtidsklassen Super 1600-klassen för Renault tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson.
PG Andersson, som dominerat Super 1600-klassen i årets SM-serie, tog dock inte klassegern i SM-finalen. Efter en härlig kamp med kompisen i juniorlandslaget, Jimmy Joge, slutade han tvåa, nio sekunder efter honom.
- Två punkteringar gjorde nog sitt.
- Men framför allt - kanske lite svårt att vara fullt motiverad eftersom jag redan var klar svensk mästare innan start, men samtidigt vill man inte förlora, förklarar PG och tillägger att han inte heller vill äventyra för mycket inför den förestående VM-starten i San Remo om knappt fyra veckor. Han har en ny asfaltsmotor i den gula Renault Clion
- Det blir tre tuffa månader för mig och teamet. Först ska vi till Danmark, sedan är det tävling på tävling, så jag lär nog inte stämpla in på jobbet allt för många gånger efter den 20:e september, berättar han.
Ett ifrågasatt beslut av tävlingsledningen påverkade troligen medaljfördelningen bakom PG Andersson. Beslutet rörde startordning för andra etappen. Istället för att starta först (och därmed tvingad att spåra), enligt gällande SM-reglemente tilläts Jimmy Joge, att starta som femtonde man. I samband med presskonferensen förklarade man detta med att man ville skapa kamp mellan bilarna i klassen.
Här är årets svenska mästare: grupp A/WRC - Andreas Eriksson, Ford och från Nynäshamn, grupp N - Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi och Torsby, lilla grupp N - Tobias Lindström, VW och Sundsvall, och lilla grupp A och Super 1600 PG Andersson, Renault och Årjäng.

03-09-03 SM-finalen i Kolsva början på generationsskifte
På lördag eftermiddag kan vi ha tre - av totalt fyra svenska mästare i rally - som är under 25 år. Det är PG Andersson, Tobias Johansson och Fredrik Andersson. Bara den möjligheten är en klar indikation på att Sverige åter är på väg att bli en rallynation att räkna med.
Målet för Svenska Bilsportförbundets, SBF, långsiktiga elitjuniorsatsning är att ha en eller flera WRC-förare med vinstchans i VM 2005. Det går inte att säga någonting annat än att man är på god väg efter att Daniel Carlsson kontrakterats för Peugeot. Ty näste man i pipelinen är den 23-årige värmlänningen PG Andersson, i år kontrakterad av Renault Team Sweden och redan klar svensk mästare i framtidsklassen - och tillika JVM-klassen - Super 1600.
Tillsammans med östgöten Jimmy Joge och senare tillkomna Oscar Svedlund och Tobias Johansson, ingår PG Andersson i det svenska juniorlandslaget i rally. Som landslagsmän under förbundskapten Fredrik Eljas ledning har man både fått stöd ekonomiskt och inom förarutveckling.
- SBF står för starten i ett av årets JVM-rallyn, de har också hjälpt oss med träningsstart i både tyska och finska VM-rallyna samt bistått oss på flera andra sätt, berättar "PG" Andersson.
- Att sedan både Jimmy och jag kommit in hos etablerade stall har påskyndat utvecklingen samtidigt som vi har fått starka, personliga, mentorer (Jonas Kruse för PG och Gert Blomqvist för Jimmy), fortsätter han.
Hittills har PG Andersson deltagit i ett VM-rally. Det var i Finland för knappt en månad sedan. Han gjorde succé och ledde JVM-klassen Super 1600 med 1,5 minut när han tvingades att bryta efter ett tekniskt fel på den 15:e specialsträckan.
- Men jag kommer igen, om en månad kör jag San Remo-rallyt för Renault, förklarar han.
PG Andersson framhåller vikten av att söka sig utanför landets gränser i sitt tävlande. En del av detta är att köra internationellt godkända, klassade, rallybilar. Själv har ett förflutet i den tvåhjulsdrivna standardbilsklassen, lilla grupp N, son är den allra billigaste internationella bilklassen i rally. En klass som där han själv är regerande norsk mästare i.
- Lilla grupp N har utvecklats till en nationell elitklass för juniorer mycket tack vare de märkescuper som finns, förklarar PG som själv har deltagit i Renault Clio Cup.
Dalmasen Fredrik Andersson är ett talande exempel på märkescupernas betydelse. Fredrik kan i år bli både svensk seniormästare och juniormästare i lilla grupp N. Styvt handlar det bara om att ta sig runt i helgens avslutande SM-rally.
- Jag får inte bli sämre än åtta, så det blir till att åka försiktigt, full gas fast på säkerhet, säger Fredrik Andersson med glimten i ögat samtidigt som han framhåller att klassen är tuff.
- Den är ett getingbo, det är många förare som vill fram samtidigt som bilmaterialet är lika för alla.
- Det handlar om förarskicklighet samt att komma väl förberedd till varje tävling, inflikar han förväntansfullt inför SM-finalen i Kolsva.
En tredje "pojkvasker" som kan bli svensk mästare är Tobias Johansson i WRC-klassen. Tobias, son till rallyföraren Erik "Eken" Johansson, är en av fem förare som har chansen att vinna den kombinerade stora grupp A- och WRC-klassen.
Som det är idag finns det dock bara två klara svenska mästare inför SM-finalen; tidigare nämnda PG Andersson (Super 1600/lilla grupp A) och veteranen Stig-Olov Walfridson (stora grupp N).
Klart är att ett generationsskifte har påbörjats inom svensk rallysport. Satsningar på juniorer och märkescuper, som Renault Clio Cup, bär frukt och bereder många talangfulla förare möjligheter att tävla på hög nivå till en jämförelsevis rimlig penning.

03-08-19 Joachim Nilsson leder Renault Clio Cup i rally
Det är Joachim Nilsson och ingen annan som leder Renault Clio Cup i rally efter fem deltävlingar. Joachim har hittills kört in 59 poäng. På andraplats ligger Fredrik Andersson på 45 poäng medan David Walfridson ligger trea på 32 poäng. Komplett ställning samt resultat från respektive tävling finns på www.jonaskruse.com, gå in under Renault Clio Cup.

03-08-16 Fredrik Andersson befäste ledningen i Renault Clio Cup
Genom seger i lilla grupp N i årets fjärde SM-rally, som avgjordes fredag-lördag i Hässleholm, befäster dalmasen Fredrik Andersson även sin ledning i Renault Clio Cup. Fredriks seger var klar såväl i lilla grupp N som i Clio Cup. Men kampen om andraplatsen var desto hårdare. En trio bestående av David Walfridson, Torsby, Simon Johansson, Ydre, och Peter Fredriksson, Norrköping, hade en tuff sekundstrid där värmlänningen, slutligen, drog det längsta strået.
För segraren, Fredrik Andersson, var det en viktig seger som innebär stärkt självförtroende. Detta gav han uttryck för vid SM-rallyts efterföljande presskonferens.
- Förra deltävlingen, Sydsvenska Rallyt, passade mig inte så bra eftersom grus inte är min starka sida. Men nu har jag inte laddat på något ohyggligt utan kört med insidan av huvudet, berättar den glade vinnaren som till vardags kör lastbil och har som målsättning att utvecklas som rallyförare.
- Drömmen är att få köra riktig rallybil, en bil som är en mer värsting än Clion, förklarar han och sneglar åt Renaults ordinarie SM-förare, "PG" Andersson.
Två deltävlingar återstår av Renault Clio Cup 2003, SM-finalen i Kolsva om tre veckor och Rejmerallyt i Örebro i oktober.
Resultat, Renault Clio Cup i rally 2003, deltävling 5:
1. Fredrik Andersson, Renault Clio Sport, Ludvika MS, 53.07,3, 2. David Walfridson, dito, MK Ratten, 53.26,5, 3. Simon Johansson, dito, Ydre MK, 53.30,5, 4. Peter Fredriksson, dito, Norrköpings MK, 53.41,0, 5. Joachim Nilsson, dito, SMK Arboga, 54.05,1, 6. Per Göthberg, dito, Eskilstuna MK, 55.08,7, 7. Per Davidson, dito, Wäxjö MS, 56.29,6, 8. Petter Fausko, dito, KAN Oslo, 58.03,6
Hemsida:
www.jonaskruse.com, gå in under Renault Clio Cup.

03-08-16 "PG" Andersson redan svensk seniormästare i rally
Årets svenske mästare i lilla grupp A i rally heter Per-Gunnar "PG" Andersson och tävlar för Renault Team Sweden. Ett par timmar efter att årets näst sista SM-rally, Snapphanerallyt i Hässleholm, avslutats på lördagseftermiddagen stod klart att den 23-årige juniorlandslagsmannen i rally redan är klar svensk seniormästare.
- Livet är fullt med överraskningar, jag är jätteglad nästan chockad över beskedet, säger "PG" Andersson efter att SM-tabellen räknats fram.
Rallyjunioren, som gjorde succé i det finska VM-rallyt förra helgen, har redan 99 poäng, vilket ger honom ett ointagligt försprång inför den sista SM-deltävlingen i Kolsva om tre veckor.
- Jag tror att man inte har haft riktigt koll på SM-tabellen sedan Rally Nordvärmland utgått ur årets SM-serie, säger han som en trolig förklaring till faktumet.
"PG" Andersson är 23 år gammal och tävlar för Årjängs Motorklubb. Han ingår i Svenska Bilsportförbundets långsiktiga satsning på att får fram ett nytt världsmästarämne i rally. I år tävlar han för Renault Team Sweden under Jonas Kruses ledning. Utöver SM kommer han att köra resterande tre deltävlingar i Junior-VM. Förra helgen deltog han i det finska VM-rallyt och ledde JVM-klassen Super 1600 överlägset fram tills att han tvingades att bryta på den femtonde specialsträckan.
"PG" Andersson är även regerande norsk mästare i lilla grupp N.

03-08-09 PG tog 7 sträcksegrar i finska VM-rallyt innan motorn gav upp
Den svenske rallyjunioren Per-Gunnar "PG" Andersson, Renault, ledde JVM-klassen Super 1600 i det finska VM-rallyt när han tvingades att bryta på lördagseftermiddagen. Ledningen togs då över av Daniel Carlsson, som fram tills dess varit distanserad av "PG" Andersson.
Den 23-årige junirolandslagmannen i rally hade stundtals en ledning i klassen med ca 1,5 minut innan det tog stopp på den femtonde specialsträckan. Innan dess hade han bl a vunnit den legendariska Ouninpohja-sträckan, med alla sina brutala hopp och oerhört snabba och svårkörda partier, båda gångerna som den kördes.
- Det hann med att bli några rejäla flygturer, hade vi haft riktiga vingar så hade vi nog lättat upp i det blå, berättar PG Andersson som denna säsong har kontrakt med det svenska Renault-teamet under tidigare förbundskaptenen Jonas Kruses ledning.
Det var tekniska problem som tvingade "PG" att bryta.
- Tyvärr nöp motorn inne på den femtonde sträckan, först gick den på tre cylindrar innan den lade av helt. Men fram till dess hade det gått kanonbra,, förklarar han glatt.
Med sju sträcksegrar och två andraplatser och en ledning i JVM-klassen, Super 1600, med ca 1,5 minut har "PG" Andersson låtit tala om sig i rallyvärlden. Han har redan jämförts med Colin McRae för sin attackerande framfart med den lilla Renault Clion. Framgången i det finska VM-rallyt kan innebär mycket för "PG" och hans kartläsare, Jonas Andersson.
- Vi får se var vi blir bjudna på middag ikväll, hittills har det blivit några korvar som nyvunna, galna finska supporters bjudit på, avslutar han.
Nästa helg deltar PG Andersson i årets fjärde SM-deltävling, Snapphanerallyt i Hässleholm. Där ska han försvara sin SM-ledning i Super 1600-klassen om man nu får fram en ny motor.

03-08-08 Svensk rallyjunior leder Super 1600-klassen finska VM-rallyt
Det är en svensk sensation på gång i det finska VM-rallyt. Efter den första etappen leder den svenske juniorlandslagsmannen, Per-Gunnar "PG" Andersson, juniorklassen Super 1600 med sin blågula Renault Clio. Svensken har gjort en imponerande körning under fredagen på de snabba grusvägarna kring Jyväskylä i mellersta Finland.
- Det känns bara fint, och vi har öppnat faktiskt lite beskedligt, berättar 23-åringen från Årjäng som gör VM-debut i Neste Rally Finland.
- Det är främst för att lära inför nästa år då målsättningen är att köra hela JVM-serien, i år kör jag de fyra sista JVM-tävlingarna vilket gör att jag inte finns med i den officiella resultatlistan för JVM, berättar han vidare.
Men med 5,6 sekunders försprång till JVM-föraren Tirabassi, även han i en Renault Clio, är PG Andersson onekligen rallyvärldens snabbaste junior just nu.
- Men resan har hittills inte varit helt problemfri, utan specialsträckorna har bitvis varit bedrövliga. Det har smällt i så att man tror att bilen ska gå av. Vi har pajat framvagnen, men den är fixad.
- Dessutom har vi haft generatorproblem och kört tre sträckor utan laddning.
- Vi har fått skjuta igång bilen vid ett par tillfällen, berättar PG Andersson.
Det har således inte bara krävts hästkrafter utan även handkraft för att nå upp till toppen i Super 1600-klassen för PG.
Efter första etappen ligger Daniel Carlsson på femteplats i Super 1600-klassen. Bäste svensk i WRC-klassen är även han junior &endash; Tobias Johansson på en 23:eplats.
Estländaren Märtin totalleder rallyt, som försätter under lördagen för målgång på söndagseftermiddagen.

03-08-06 PG Andersson överens med Renault om fyra JVM-rallyn
Står svensk rallysport inför en ny storhetstid? När det finska VM-rallyt startar nu på fredag i Jyväskylä återfinns inte mindre än tre svenska förare i Junior-VM-klassen Super 1600. Det är Daniel Carlsson, Oscar Svedlund och nykomlingen Per-Gunnar "PG" Andersson.
Det är nämligen nu klart att den 23-årige juniorlandslagsmannen och SM-ledaren från Årjäng ska köra resterande fyra JVM-rallyn för Renault.
- Jag ser fram mot starten i Jyväskylä. I första hand ska jag vara med för att lära mig, men också, förstås, för att tävla, förklarar PG Andersson ödmjukt och med stor respekt inför den finska rallytävlingens tuffa karaktär; snabba grusväggar med gupp och krön.
- Missar man någonstans, ja då kan man fara ända upp till stjärnorna, fortsätter han.
Det finska VM-rallyt inleder PG Anderssons JVM-program, därefter följer San Remo och Spanien båda på asfalt, för final på grus i klassiska brittiska RAC.
Tillsammans med sin mentor och tidigare förbundskaptenen för juniorlandslaget i rally, Jonas Kruse, arbetar PG för att få till stånd en full JVM-serie nästa år för Renault.
- Det är målsättningen, avslutar PG Andersson som under rallyt följs speciellt av representanter från Renault Sport i Frankrike.

03-06-14 Per-Gunnar "PG" Andersson årets Lars-Erik Torph-stipendiat
I augusti VM-debuterar han för Renault i finska VM-rallyt
Den svenske juniorlandslagsmannen i rally, Per-Gunnar "PG" Andersson fortsätter att tilldelas utmärkelser. På lördagen utsågs den 23-årige värmlänningen till årets Lars-Erik Torph-stipendiat, vilket är svensk rallysports finaste och mest hedersamma utmärkelse. "PG" Andersson fick motta stipendiet av Lars-Erik Torphs mor, Ingrid, vid målgången av minnestävlingen, Lars-Erik Torph Memorial, som avgjordes kring hemorten Säffle på lördagseftermiddagen.
- Det är en stor ära för mig att få en så fin utmärkelse. Några personliga minnen har jag inte direkt av Lars-Erik mer än att jag som liten tillsammans med pappa såg honom i Svenska Rallyt.
- Men i efterhand har jag hört talas oerhört mycket om honom som en rallyförare utöver det vanliga, som många andra förare över hela världen hade som förebild, berättar er rörd "PG" Andersson som bara för ett par dagar sedan kom från det grekiska VM-rallyt som han följt på nära håll.
Stipendiet ur Lars-Erik Torphs Memorial, minnesfond, är den tredje "tunga" utmärkelsen som "PG" Andersson tilldelats på kort tid. Sedan tidigare har han fått Bilsport Award som Sveriges främste rallyjunior samt det första stipendiet ur Morgan Olssons minnesfond.
"PG" Andersson VM-debuterar för Renault i det finska VM-rallyt i augusti. För tillfället leder han även Super1600-klassen i rally-SM.
En liten bakgrund till Lars-Erik Torph Memorial: Rallyproffset Lars-Erik Torph omkom vid en tragisk publikolycka i samband med Monte Carlo-rallyt 1989. Bakom sig hade han då en blixtrande karriär på hemmaplan, i Sverige, hos både Opels och VWs svenska rallyteam. Men framför allt är han känd för åren som proffs hos Toyota Team Europe. Som parhäst till Björn Waldegård tog han bl a pallplatser i de tuffa Safari- och Bandama-rallyna. Vid sin bortgång stod han utan fast kontrakt, men var engagerad av VW för start i Safari-rallyt. Nissan var också en aktuell teamhemvist vid denna tidpunkt. Lars-Erik Torph blev bara 28 år gammal och beskrivs samstämmigt som en av dåtidens största förartalanger. Tyvärr fick han aldrig chansen att bli världsmästare.

03-05-03 Sensation i tredje deltävlingen av Renault Clio Cup
Unge Joachim Nilsson från Arboga blev sensationell vinnare av den tredje deltävlingen i svensk rallysports plantskola, Renault Clio Cup, som avgjordes i samband med rallyt Silverratten i Älmhult på lördagseftermiddagen.
Egen säker körning i kombination med andras misstag eller haveri gjorde att han kunde vinna ohotat med drygt 20 sekunders marginal före tvåan, Tommy Westlund, Gagnef och ytterligare fyra sekunder före trean, Per Davidsson från Växjö.
Fyra i deltävlingen var Per Göthberg från Eskilstuna. Bortsett från en tidig avåkning, svarade Göthberg för en strålande körning och vann fyra specialsträckor.
Deltävlingen i Älmhult hade föregåtts av ett gemensamt "träningsläger" för deltagarna i Renault Clio Cup. Tidigare rallyproffset Jonas Kruses ledde övningen.
- Redan under våra test visade Joachim framfötterna och utnyttjade tillfället friskt med att få testa och finjustera bilen, berättar Kruse.
- Det visar på vikten av att komma väl förberedd till en tävling för att kunna prestera ett bra resultat, fortsätter han. Renault Clio Cup är en del av av den populära standardbilsklassen lilla grupp N, d v s tvåhjulsdrivna bilar med max två liters motorvolym. Till årets cup är tolv förare, företrädesvis rallyjuniorer, anmälda.
Resultat, prel, Silverratten, Älmhult, deltävling 3 i Renault Clio Cup:
1. Joachim Nilsson, Arboga, Renault Clio Sport, 32.36,7
2. Tommy Westlund, Gagnef, Renault Clio Sport, 32.56,8
3. Per Davidsson, Växjö, Renault Clio Sport, 33.00,0
4. Per Göthberg, Eskilstuna , Renault Clio Sport, 33.14,8

03-04-26 "PG" Andersson kraschade brutalt i tyskt rally
Den svenske juniorlandslagmannen i rally, Per-Gunnar "PG" Anderssons, succéstart i det tyska ADAC Rally Vogelsberg slutade med en praktsmäll.
- Det blev en ofrivillig lufttur på kanske någonstans mellan 60-70 meter och ett par tre volter framlänges, berättar PG Andersson som tillsammans med sin kartläsare, Jonas Andersson, kunde klättra ur vraket av deras Renault Clio så gott som oskadda.
- Det blev några blåmärken och att man känner sig allmänt lite groggy efteråt. Men jag har gjort det förut, det har ju blivit några rullningar under det senaste året.
- Tyvärr är det en ful ovana även om det har hänt i "rätt" tävlingar.
- Men min stallchef och mentor, Jonas Kruse, tycker inte om ovanan även om det nu skedde med min egen, privata tävlingsbil, och inte Renaults Team Swedens VM-bil, fortsätter PG Andersson, som just nu leder både Super1600 och F2-klassen i SM, och drar på smilbandet något. Det var på rallyts femte specialsträcka som det inträffade. En miss på ett krön och ett efterföljande gupp gjorde att det bar ner i diket. - Det högg till i framhjulet på en gång och sedan for det iväg med mig och Jonas som passagerare i volt efter volt framlänges. Rallybilen förvandlades visserligen till skrot, men den personliga skyddsutrustningen, riktiga säkerhetsbälten och tävlingsstolar samt störtburen, gjorde att man kunde krypa ur bilvraket så gott som oskadda men på darriga ben.
Fram till smällen hade PG Andersson gjort succé i rallyt som ingick i ADAC-Rallye-Junior-Cup. Efter fredagsetappens fyra sträckor låg han sjua totalt samt ledde lilla grupp N och juniorklassen med över en minut.
- Det gick bra fram tills att jag tvingades att bryta. Kraschen är en missbedömning från min sida, det gick helt enkelt för fort, förklarar han.
Starten i Rallye Vogelsberg var ett led i träningen inför PG Anderssons start för Renault i det italienska VM-rallyt som avgörs i San Remo senare i år.
ADAC Rallye Vogelsberg avgjordes kring ölstaden Schlitz, inte långt ifrån Kassel.

03-04-24 "PG" tränar i tyskt asfaltsrally inför VM-start
Han torde vara den svenske rallyföraren som vet mest om asfalt, men ändå måste han ta sig till Tyskland för att få åkträning. Det handlar om juniorlandslagsmannen, tillika asfaltsläggaren, Per-Gunnar "PG" Andersson, som ska träna på asfalt inför höstens VM-start frö Renault i det italienska San Remo-rallyt.
- Svensk mästare i ångvält är jag säkert, men nu är det Renault Clio Sport i grupp N-utförande som gäller och ADAC Rallye Vogelsberg, inleder den 23-årige värmlänningen som efter två succéartade deltävlingar leder både F2-klassen och Super1600 i rally-SM.
- Det är för att få upp den rätta känslan för kontinentala asfaltsrallyn som jag deltar i rallyt. Det är andra däck och bromspunkter som gäller jämfört med traditionella grusrallyn.
- Högre fart och knixigare vägar ställer också andra krav på kartläsarens sätt att läsa noter, fortsätter PG Andersson.
Tävlingen i Tyskland ingår i ADAC Rallye-Junior-Cup, vilket innebär att PG ställs mot en rad duktiga tyska juniorförare.
- Bara det är en utmaning som heter duga, menar han.
- Det viktiga för mig och min kartläsare Jonas Andersson, är dock att få åkträning på asfalt.
- Men visst låter det lite konstigt att jag måste ta mig till Tyskland för att köra på asfalt eftersom det är min vardag, avslutar han med ett skratt.
Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden, fyller emellertid i:
- Vi kommer att ta allt stegvis inför PGs VM-premiär i sommar. Nu åker vi till Tyskland för att köra ett rally vars vägkaraktär påminner om San Remos, medan vi i sommar kommer att köra ett finskt grusrally vars vägar är lika Tusens Sjöars rally.
- Det är viktigt att börja i tid, att komma väl förberedd, menar Kruse som under sin aktiva karriär var Sveriges ledande rallyförare på asfalt..
ADAC Rallye Vogelsberg avgörs fredag-lördag kring ölstaden Schlitz, inte långt ifrån Kassel.

03-03-01 Ny juniorsuccé i Snow Rally
Kruse glädjeskuttade efter rallysegrarna i Snow Rally TV-kommentatorsrollen innebar att han fick kliva av uppdraget som förbundskapten för juniorlandslaget. Men sent på lördagseftermiddagen kunde Jonas Kruse och Renault skörda frukterna av sitt gemensamma arbete med att bereda unga förare möjligheten att tävla på elitnivå.
- Det har nästan kommit en liten glädjetår. Det visar att teamwork, hårt och målmedvetet arbete lönar sig, säger Kruse efter att i Östersund tagit emot adeptern Per-Gunnar PG Andersson, 22, som överlägsen vinnare av lilla grupp A och Super1600 samt räknat in Fredrik Andersson, 22, som vinnare av JSM-klassen, lilla grupp N i årets andra SM-deltävling
Renaults talangskola
Det är en miljonsatsning som Renault gör på svensk rallysport. Den består av två delar. Dels det egna rallystallet, Renault Team Sweden med junioren PG Andersson i en Renault Clio Super1600, dels märkescupen och svensk rallysports stora plantskola, Renault Clio Cup, som är en del av lilla grupp N och JSM-klass.
- Vår blivande JVM-förare, PG Andersson, är skolad i Renault Clio Cup, och hans karriär sporrar de andra förarna.
- Vi har 12 förare i cupen och flera av dem är talangfulla juniorer som också vill göra en "PG", förklarar Kruse flerfaldig svensk rallymästare och som i somras lade hjälmen på hyllan för att helhjärtat arbeta som stallchef och mentor.
Suveränt PG!
Det jämtländska EM- och SM-rallyt, Snow Rally blev PG Anderssons rally från start till mål. Hans slutresultat elva, totalt, är smått sensationellt för en tvåhjulsdriven 1600cc-bil även om både Harry Joki och Anders Nilsson tidigare har totalvunnit rallyn med tvåhjulsdrivna bilar. Men då har det handlat om starkare tvålitersmotorer samt miserabla yttre förhållanden.
- Det har gått som på räls båda dagarna, men jag snurrade två gånger på åttonde sträckan och slog i lite grann.
- Därefter gick det en stund på guds försyn innan jag lugnade ner mig, berättar PG Andersson, som hade som främsta mål att vinna Super1600-klassen samt att slå kollegan i juniorlandslaget, Jimmy Joge. Något som han lyckades med.
När tre sträckor återstod av rallyt på lördagseftermiddagen fick PG ordern av Kruse att hålla igen för att inte äventyra segrarna i lilla grupp A och Super1600.
- Det var bara att lyda "stallordern" från chefen, förklarar en mycket glad PG Andersson.
Trippelseger för Fredrik, igen
Även i lilla grupp N blev det en en junior och Renault i topp. Det var ludvikasonen Fredrik Andersson som ånyo vann SM, JSM och Renault Clio Cup. - Bortsett från lite strul med stötdämparna under fredagen var rallyt problemfritt. Nu återstår tre barmarksrallyn av SM-serien, och grus är inte mitt bästa underlag.
- Men jag jobbar hela tiden på att bli bättre på det, inte minst med hjälp av de "träningsläger" som Jonas Kruse och Renault arrangerar för alla som deltar i Clio Cup, berättar han.
Innan nästa SM-rally, South Swedish Rally i maj, samlas Renault Clio Cup-förarna för barmarkssäsongen första träningsläger. På schemat står teknik- och förarutveckling samt en avslutande tävling.
- Vi har skapat ett unikt koncept. Att det är framgångsrikt syns i resultatlistorna.
- Dessutom har andra generalagenter valt att kopiera det.
- Det visar att vi är rätt ute, snart ska vi få skörda igen och det i JVM, avslutar en nöjd och hoppfull Jonas Kruse.
Snow Rally totalvanns av Eddie Hörbing i en fyrhjulsdriven Ford Escort WRC, medan stora grupp N vanns av Stig-Olov Walfridson i en Mitsubishi. Allt enligt den preliminära resultatlistan.

03-02-26 Fredrik Andersson jagat villebråd i Snow Rally
Det var en klockren rallyseger. Dessutom gjorde han hat trick; vann SM i lilla grupp N, JSM samt första deltävlingen i Renault Clio Cup. Fredrik Andersson, 22-årig lastbilschaffis från Ludvika, presenterade sig med bravur för den stora rallypubliken i Rally Vännäs för knappa tå veckor sedan.
- Det är en kille med PG-tempo som alla får se upp för, menar Simon Johansson, regerande juniormästare och Clio Cup-segrare 2002, inför helgens Snow Rally i Östersund.
Körde på konkurrent
Renault Clio Cup och lilla grupp N har på kort tid utvecklats till Sveriges frejdigaste rallyklass. När årets första SM-rally var slut tog det ytterligare ett par timmar att reda ut vem som kommit tvåa i klassen efter den överlägsne segraren, Fredrik Andersson. Så hårt hade det laddats i skogen!
- Jo, det var tufft, erkänner östgöten Peter Fredriksson, som i första resultatlistan presenterades som tvåa.
Men då fanns det inte med att han tappat tio minuter efter att ha touchat till en stillastående medtävlare inne på en av de sista specialsträckorna.
- Nu kommer vi igen även om det har varit lite dåligt med tävlande på snö i år.
- Men det är mitt eget fel, erkänner Peter som har siktet inställt på en pallplats i Östersund.
Tappade två bakhjul
En annan förare som var med i toppstriden var Simon Johansson från Ydre. Simon var bara ett tappat bakhjul från andraplatsen.
- Redan på 10:e sträckan tappade jag ett bakhjul, men vi tog i oss mål och förlorade max 13 sekunder på det, berättar han.
- Men på 12:e sträckan var det dags igen efter lite strul med handbromsen.
På tre hjul var vi sedan på väg mot målrampen i Vännäs, men då stoppades jag av funktionärer som menade att jag inte fick köra bilen på tre hjul.
- Hårt, men bara att acceptera även om det inte var så lätt just då.
- Men nu laddar vi kanonen igen, passar Simon till suveränen Fredrik Andersson inför fredagens start i Östersund.
Snöspecialist
- Snow Rally låter utmärkt för mig, jag trivs bättre på snö än grus, inleder Fredrik Andersson.
- I Vännäs var allt klockrent, tidigare har det varit mycket krångel, men nu fungerade det från start till mål, fortsätter han.
Till skillnad mot Peter och Simon har veckan varit lugn för Fredrik.
- Vi har bara bytt bromsbelägg, och det var mest rutinmässigt, förklarar han och tillägger att han ser fram mot den andra deltävlingen i SM och Renault Clio Cup.
Renault Clio Cup
Clio Cup är en av rallysportens moderna plantskolor. Värmlänningen PG Andersson, nybliven SM- och JVM-förare hos Renault Team Sweden, och Simon Johansson, svensk juniormästare 2002, är båda frukter av Renaults långsiktiga och målmedvetna arbete med att satsa på bredden och inte minst unga förare genom s k märkescuper inom bilsport.
Renault Clio Cup är en del av SM-klassen, lilla grupp N. D v s tvåhjulsdrivna standardbilar med 1600-2000cc i motorvolym. För drygt 300.000 SEK får de tävlande en komplett utrustad och startfärdig rallybil av den populära modellen Renault Clio Sport. Effekten är ca 180 hästkrafter.
Renault Clio Cup 2003
Poängställning efter deltävling 1:7:
1. Fredrik Andersson, Ludvika MC, Renault Clio Sport 15
2. Joachim Nilsson, SMK Arboga, Renault Clio Sport 12
3. David Walfridson, MK Ratten, Renault Clio Sport 10
4. Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio Sport 9
5. Per Göthberg, Eskilstuna MK, Renault Clio Sport 8

03-02-25 Svenska rallyjuniorer duellerar i framtidsklassen Super1600 i VM, EM och SM
Carlsson vs Svedlund i VM.
Andersson vs Joge i SM och EM. Tre saker har de alla gemensamt; de är rallyjuniorer, har märkeskontrakt och tävlar i framtidsklassen Super1600.
- Gör vi rätt, så är det via den klassen som vägen går till fabrikskontrakt, säger Renaults PG Andersson, som vann Super1600 vid SM-premiären i Vännäs.
Efter ett par år på tomgång har rallysporten åter tryckt gasen i botten. Det är inte heller vilka som helst som har fått upp farten i rallyskogen - utan det är juniorerna! Ty det var de som satte färg på SM-premiären häromveckan. Med lite tur, men också skicklighet, totalvann 21-årige Tobias Johansson rallyt vid sin debut i en 4-hjulsdriven WRC-bil.
Juniorklass
Men det är Super1600-klassen och lilla grupp N som står i fokus för de svenska juniorerna. Super1600 är officiell JVM-klass medan lilla grupp N är officiell JSM-klass. I helgens turkiska VM-rally återfinns två svenska förare i Super1600, nämligen Daniel Carlsson och Oscar Svedlund. Båda ska kämpa om JVM-poäng.
På hemmaplan, i Östersund, handlar det om de båda juniorlandslagsmännen Per-Gunnar PG Andersson, Årjäng, och Jimmy Joge, Motala, i stora SM och även EM.
- Super1600 är klassen för oss juniorer. Det är bilklass där man återfinner de populäraste småbilarna i världen. Och det är ju det som är tanken med den, berättar PG Andersson som denna säsong rattar Renault Team Swedens gula Renault Clio Super1600, efter två säsonger i lilla grupp N.
Pris: 100.000 euro
Super1600 är en klass för 2-hjulsdrivna bilar med trimmade motorer på max 1,6 liters motorvolym, 1600cc. Bilarna har skärmbreddare och spoilers. Växellådan är sekventiell osv.
- Bilen får kosta max 100.000 Euro, och för den slanten är det det mest extrema som går att få, berättar PG Andersson om sin Renault Clio.
- I dag deltar två bilimportörer officiellt i Super1600-klassen, men det borde vara fler. Rallypubliken är jättestor, och det tillsammans med SvTs sändningar borde öka intresset, fortsätter han.
I VM är Super1600 en officiell klass medan i SM räknas den in i F2-klassen. I den allra senaste SM-deltävlingen gav PG hemmaföraren Stefan Jonsson hårt motstånd trots att han kör en motorstarkare tvålitersbil.
- Jag ville utmana honom, men med förstånd, förklarar PG som bara ligger en ynka poäng efter i SM-sammandraget.
VM-start i augusti
I samma klass som PG återfinns landslagkamraten i Swedish Junior Rally Team, Jimmy Joge. Jimmy har denna säsongen kontrakt med Peugeot. Precis som för PG är det SM som kommer i första hand.
- Men vi vill ut i världen båda två, vi vill mäta oss med både med Daniel och Oscar.
- Som det ser ut idag blir det finska VM-rallyt min första officiella VM-start för Renault. Jag ser fram mot det och hoppas på att alla pusselbitar som innebär fler VM-rallyn faller på rätt plats, förklarar PG Andersson.
Men nu till helgen står årets andra SM-deltävling, tillika ingående i EM och FIA Snow Rally Cup, jämtländska Snow Rally på schemat. Eftersom det är ett EM-rally är det ett fullängdsrally, d v s 20 mil specialsträcka att köra fredag-lördag med start och mål i Östersund.
EU-stöd
Som kuriosa kan nämnas att Snow Rally har visst ekonomiskt stöd från EU. Det är ett stöd som gäller fram till april 2005. Finansieringen fördelas, enligt arrangören, EU 30 %, offentlig finansiering 30 % och privat finansiering 40 %. Projektet är länsövergripande och berör hela regionen i mellannorrland.
Det är första gången som ett svenskt rally får EU-stöd.

03-02-16 Fredrik Andersson vann Renault Clio Cup i rally
Rallyjunioren Fredrik Andersson från Fredriksberg i Dalarna gjorde ett "hat trick" i årets första SM-rally, Rally Vännäs, och tillika första deltävlingen i svensk rallysports plantskola, Renault Clio Cup. Inte nog med att den unge dalkarlen körde sin Renault Clio Sport till klass- och cup-seger, han tog även ledningen i Junior-SM. Mer än så går inte att leda efter årets första SM-rally.
Rally Vännäs var den första av årets sju deltävlingar i Renault Clio Cup. Clio Cup är en del av av den populära standardbilsklassen lilla grupp N, d v s tvåhjulsdrivna bilar med max två liters motorvolym. Till årets cup är tolv förare, företrädesvis rallyjuniorer, anmälda varav elva kom till start i Vännäs.
Som nästan brukligt innebar den första deltävlingen stor dramatik i ledet efter slutsegraren Fredrik Andersson som anförde såväl klass som cup med säker hand från start. Östgöten Simon Johansson, fjolårets cupvinnare och svensk juniormästare, hade en andraplats fram till rallyts slut då han förlorade ett bakhjul. I kampen om andraplatsen så rullade Peter Fredriksson, Norrköping, oturligt in i en stillastående tävlingsbil. Dock kunde Peter ta sig i mål, men inte som tvåa utan som fyra.
Tvåa i cupen och trea i lilla grupp N, efter att ha haft turen på sin sida, slutade istället Joachim Nilsson från Kungsör.
I övrigt så presenterade sig en ny medlem ur rallyfamiljen Walfridson från Torsby, nämligen David Walfridson. David slutade trea i Renault Clio Cup och sexa i lilla grupp N, totalt.
När bilarna rullade uppför målrampen i Vännäs och när alla transportprickar kontrollerats var ordningen enligt nedan, dock preliminärt:
Vännäs: Renault Clio Cup i rally, tävling 1:7:
1. Fredrik Andersson, Ludvika MK, Renault Clio, 1.25.34,1
2. Joachim Nilsson, SMK Arboga, Renault Clio, 1.27.28,6
3. David Walfridson, MK Ratten, Renault Clio, 1.28.22,3
4. Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio, 1.36.17,7
5. Per Göthberg, Eskilstuna MK, Renault Clio, 1.37.20,5
Nästa deltävling avgörs om knappa två veckor i Östersund i samband med Snow Rally, SM- och EM-deltävling.

03-02-15 Skruvnyckel räddade PG till seger i Super 1600
Tobias Johansson totalvinner. PG Andersson tar hem Super1600 tack vare en skruvnyckel, medan Fredrik Andersson vinner lilla grupp N. Utöver klassegrarna i årets SM-premiär, Rally Vännäs som avgjordes fredag-lördag, har de en annan gemensam nämnare, de är alla rallyjuniorer!
- Jättekul, det bådar gott inför framtiden. Vi är åter på väg att bli en rallynation att räkna med, säger Jonas Kruse, stallchef för Renault och tidigare förbundskapten för juniorlandslaget i rally.
Kruse är föraren som vid 36-års ålder självmant lade hjälmen på hyllan i höstas för att överlåta förarplatsen i Renault-stallet till 22-årige värmlänningen Per-Gunnar PG Andersson.
- Jag har inte varit orolig för att PG inte skulle lyckas, utan han har motsvarat förväntningarna mer än väl.
- Jag är görnöjd, förklarar en glad Kruse som ska matcha fram PG Andersson i SM och senare under säsongen även JVM.
För PG Andersson var det både debut och premiär för Renault och framtidsklassen Super1600. Men det var ytterst nära att det tagit slut för honom och kartläsaren, Jonas Andersson, på den sjunde specialsträckan. Vid starten drabbades bilen av ett elfel och dog...
- Jag vet inte vad jag tänkte på. Det var nära att jag började att gråta eftersom det gått så bra fram tills dess, berättar han.
- Tiden stod lika stilla som bilen. Jag slängde mig på telefonen och lyckades få tag på teamet. Efter lite fram och tillbaka kom vi på en möjlig lösning.
- Jag stoppade in en liten skruvnyckel i jordkontakten, och tänka sig - bilen hoppade i gång, berättar PG Andersson om dramatiken som kunde ha inneburit slutet för hans vidkommande i rallyt. Men nu bar det ända fram till seger i Super1600, trots transportprickar för incidenten.
Totalsegern i Rally Vännäs gick till Tobias Johansson. Även han debuterade i ny bil och klass. Sedan både Mats Jonsson och Eddie Hörbing tvingats bryta p g a tekniska fel, kunde Tobias med säker hand styra hem totalsegern och segern i stora grupp A med sin Toyota WRC. Tobias är endast 21 år gammal och son till tidigare elitföraren, Erik "Eken" Johansson.
Även i lilla grupp N blev det "ungt". Fredrik Andersson vann före regerande juniormästaren, Simon Johansson, båda Renault. För Fredrik, från Fredriksberg, kan klassegern i Vännäs ses som det stora genombrottet, även om han hållit väl framme i lilla grupp N tidigare.
I stora grupp N tog Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi, en klar seger.
Rally, Vännäs, prel. slutresultat:
Totalt:
1. Tobias Johansson, Ludvika, Toyota, 1.17.41,2
2. S-O Walfridson, Torsby, Mitsubishi, 1.18.17,0
3. Dick Wicksell, Uppsala, Subaru, 1.18.44,7
Klassegrare:
Stora grupp A, Tobias Johansson
Lilla grupp A, F2, Stefan Jonsson
Super1600, Per-Gunnar PG Andersson
Stora grupp N, S-O Walfridson
Lilla grupp N, Fredrik Andersson

03-02-13 Årets Renault Clio Cup-förare klara
Tolv unga förare klara för rallysportens plantskola, Renault Clio Cup 2003!
Rally Vännäs är både SM-premiär och den första deltävlingen i Renault Clio Cup i rally. Inte mindre än tolv unga svenska förare är anmälda till årets serie. Många av dem har siktet inställt på en elitkarriär. Någon av dem kan komma att bli en ny "PG".
Renault Clio Cup är en av rallysportens moderna plantskolor. Med stöd från Renault har flera unga och begåvade förare skolats fram under det senaste året.
Värmlänningen PG Andersson, nybliven SM- och JVM-förare hos Renault Team Sweden, och östgöten Simon Johansson, svensk juniormästare 2002, är båda frukter av Renaults långsiktiga och målmedvetna arbete med att satsa på bredden genom s k märkescuper inom bilsport. En positiv sida av en märkescup är att deltagarna även kan tävla internationellt, elitmässigt, till en rimlig slant.
Renault Clio Cup är en del av SM-klassen, lilla grupp N (N3). D v s tvåhjulsdrivna standardbilar med 1600-2000cc i motorvolym. För drygt 300.000 SEK får de tävlande en komplett utrustad och startfärdig rallybil av den populära modellen Renault Clio Sport. Effekten är ca 180 hästkrafter.
Teamkänsla
För att få köpa bilen till självkostnadspris förbinder sig föraren att delta Renault Clio Cups samtliga sju deltävlingar, där priser till ett värde på över 400.000 SEK står på spel.
- Det unika med Renault Clio Cup är inte prispengarna, utan att alla förare och kartläsare som deltar erbjuds att vara med i våra gemensamma tester kring förarutveckling och teknik, berättar Jonas Kruse, cupgeneral och tidigare rallyproffs hos Renault.
- Vi testar och teamen får all kunskap från testerna, detta spar både tid och pengar för teamen. Dessutom får de bra inställningar på sina bilar. Att vi dessutom skapar en gemenskap och har roligt tillsammans är också en viktig bit.
- Vi har varit så framgångsrika i vårt sätt att arbete att andra bilimportörer valt att kopiera vårt framgångskoncept.
- Det, tillsammans med att vi vunnit alla SM-deltävlingar, en del dubbelt eller tredubbelt i lilla grupp N, samt matchat fram både PG till kontrakt och Simon som både juniormästare och Clio Cup-segrare, visar att vi är rätt ute med det vi gör, fortsätter Kruse.
Cupförare 2003
Följande förare är föranmälda till Renault Clio Cup i rally 2003:
Per Davidsson, Växjö
Daniel Lundberg, Täby
David Walfridson, Torsby
Tommy Vestlund, Gagnef
Michael Wikström, Boden
Joakim Nilsson, Arboga
Per Göthberg, Kungsör
Simon Johansson, Österby Mo
Peter Hillebjörk, Umeå
Peter Fredriksson, Kolmården
Ola Parkheden, Lidingö
Fredrik Andersson, Fredriksberg
Rally-SM och Renault Clio Cup 2003
14-15 februari, Rally Vännäs, SM
28 februari-1 mars, Snow Rally, Östersund, SM och EM
23-24 maj, South Swedish Rally, Växjö, SM och EM
Sommartävling som ersätter inställda Rally Nordvärmland
15-16 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholm, SM
5-6 september, Silverstonerallyt, Köping, SM
Oktober (tävlingsdatum ej klart), Rejmerallyt, Nora/Örebro, final Renault Clio Cup

03-02-12 Renault satsar på svensk rallyjunior
En ny, drömvärld, öppnas för PG
Det är en stor kraftsamling som Renault gör när de ska matcha fram sin nye svenske rallystjärna, den blott 22-årige Per Gunnar "PG" Andersson.
- Jag har kommit in i en helt ny värld, en drömvärld. Teamet har fått en egen ingenjör, Lionel Hansen, från Renault Sport som arbetar med utvecklingen av Renaults rallybilar.
- Visst kommer man en bit genom att peka, men nu är det slutsnackat på värmländska, det är engelska och helst franska som gäller i teamet, berättar PG Andersson, inför fredagens SM-premiär, Rally Vännäs, väst Umeå.
Det är en emotsedd rallydebut som PG gör. Den kan bli början på en succé. Testerna lovar hittills bara gott. Det har också blivit segrar i två lokala tävlingar för PG, Renault Team Sweden och den nya rallybilen.
- Lite pirrigt känns det förstås, det är unik chans som jag får, säger den förväntansfulle värmlänningen som fortsättningsvis ska ratta teamets blågula Renault Clio Super1600.
I årets rally-SM är det juniorerna som står i fokus. Fem-sex talanger står på rad och väntar på det stora genombrottet. En av dem är PG från Årjäng. Sedan det definitiva genombrottet i fjolårets Rally Vännäs, klasseger i lilla grupp N, har det nästan gått som på räls för honom.
- PG är mer än en talang, säger mannen med kanske Sveriges mest kritiska rallyögon, Jonas Kruse, stallchef och tidigare förbundskapten för juniorlandslaget i rally.
- Men man måste också ge talangen chansen att mogna på rätt sätt, med stöd, varsam hand, men med krav och målsättningar dock utan hets, fortsätter Kruse.
Mjukstart med siktet inställt på 4 JVM-tävlingar
För PG Andersson är det en fantastisk klassresa som han har gjort under det senaste året. I somras, bara 22 år och 169 dagar gammal, skrev han kontrakt med Renault Team Sweden. På det preliminära tävlingsprogrammet står SM-seriens fem rallyn samt de fyra sista JVM-tävlingarna, dock under förutsättning att budget finns.
- Jonas har byggt en stege åt mig som förhoppningsvis ska leda till en internationell karriär, berättar PG.
- Den omfattar allt från förarutveckling till ett kontaktskapande mentorskap, fortsätter han att berätta.
Den rallybil som PG Anderson kör är en Renault Clio Super1600, avsedd för den nya JVM-klassen samt nationellt tävlande på elitnivå.
- Det är en mycket extrem tävlingsbil, berättar PG och förklarar skillnaderna mellan den och den standardbetonade grupp N Clio som han blev norsk mästare med i fjol:
- Det är stora skillnader, men framför allt - den är stabilare och har betydligt bättre väghållning. Det är sådant som gör att man kan köra fortare, berättar han
Juniorer i Super1600
Intressant är att vid SM-premiären ställs PG Andersson mot juniorlandslagskollegan Jimmy Joge. Även för Jimmy är det premiär i Super1600. Denna säsong ska han köra SM för det svenska Peugeot-stallet.
- Det kan bli riktig rock´n roll i skogen kring Vännäs. Och kul är att det är vi smågrabbar som kan komma att stå för den, inflikar PG och lovar att han ska rocka på.
Årets rally-SM omfattar endast fem deltävlingar sedan Rally Nordvärmland ställts in: 14-15 februari, Rally Vännäs, SM, 28 februari-1 mars, Snow Rally, Östersund, SM och EM, 23-24 maj, South Swedish Rally, Växjö, SM och EM, 15-16 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholm, SM samt 5-6 september Silverstonerallyt, Köping, SM-final.
SvT Sport, lokalradion och web
Nytt för årets SM-serie är att SvT Sport kommer att bevaka samtliga deltävlingar. Redan på söndag, den 16 februari, klockan 15.00 i SvT 1 kommer det bästa från Rally Vännäs i rallymagasinet WRC 2003. Vidare sänder SR Västerbotten, P4, direkt på lördag, 15 februari. Sändningen går även ut via internet på stationens hemsida, www.sr.se/vasterbotten och börjar efter tolvnyheterna. Även på webben går det bra att följa rallyt. Resultat och kommentarer presenteras kontinuerligt på www.resultatservice.com.

03-01-11 Succé direkt för "PG" i Renaults JVM-bil
Det blev klasseger direkt och en tredjeplats totalt, bara 55 sekunder efter totalsegraren, för juniorlandslagsmannen Per Gunnar "PG" Andersson vid premiärtävlingen för Renault Team Sweden. I bästa utklassningsstil vann han på lördagen den tvåhjulsdrivna grupp A-klassen i rallyt Finnskogsvalsen med sin Renault Clio Super 1600.
Rallyt ,som avgjordes på fina vintervägar norr om Torsby, totalvanns av hemmaföraren Stig-Olov "Stecka" Walfridson i en fyrhjulsdriven Mitsubishi före märkeskollegan Patrik Malteskog.
- Suveränt jobbat av "PG". Det bådar gott för framtiden, menar Jonas Kruse, stallchef och tidigare förbundskapten för de svenska rallyjuniorerna.
Omställning
För den 22-årige junioren från Årjäng var tävlingen slutprovet för några intensiva dagar med tester för det nya teamet.
- Det är högsta betyg till "PG". Det har fungerat bra från första bekantskapen med bilen som han ska köra i SM och JVM till den viktiga kommunikationen med teamets mekaniker och stödjande tekniker inom väghållning och däck, förklarar Kruse.
Även Per Gunnar Andersson är av samma mening; veckan har bjudit på många nya bekantskaper och med dem förenliga nya krav, samtidigt som den har blivit mycket lyckad.
- Det är ju en stor omställning både när det gäller att få köra en riktig rallybil och att få komma till ett professionellt team, berättar han.
- När det gäller bilen så är Clio Super 1600 stabilare tack vare bättre fjädring och väghållning, dessutom har den annan hjulbas jämfört med den mer standardbetonade grupp N-Clio som jag har kört tidigare, förklarar han.
Testdagar
På onsdagen inledde "PG" med att enbart köra bilen och att göra sig hemmastadd i den tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson. Torsdagen ägnades åt stötdämpartest tillsammans med Öhlins, medan fredagen gick åt till däcktester.
- Det här har inte varit så dumt, sammanfattar en stormförtjust Per Gunnar "PG" Andersson testerna och tävlandet.
I samråd med Jonas Kruse har han valt att inte starta i Svenska Rallyt eftersom det inte ingår i Junior-VM. Utan officiell tävlingspremiär blir i SM-rallyt i Vännäs 14-15 februari.
- Vi bygger en stege åt "PG", först i sommar är han mogen för JVM. Då har han skaffat sig så mycket körrutin i sin nya tävlingsbil som krävs för att kunna mäta sig med främsta i JVM, avslutar Jonas Kruse.
"PG" Anderssons engagemang hos Renault Team Sweden omfattar i år hela SM-serien samt fyra VM-rallyn som ingår i JVM-serien.
Göran Björklund

www.motorsportivarmland.nu