(klickbar logo till RNV's hemsida)
Första SM-deltävlingen 2001
11-13 januari

Startlista Helmia RallyNordvärmland

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer

och fortlöpande resultat från sträckorna
klicka här



Kenneth Bäcklund strålar ikapp med fyrverkeriet i Sunne. Foto
Anders Ekström



Mats Bergeå gav inte konkurrenterna en chan
s Foto Micke Fransson


Skifte på andraplatsen i Grupp H
När den slutgiltiga rsultatlistan i Helmia Raly Nordvärmland fastställdes blev det skifte på andraplatsen i Grupp H-klassen. Det visade sig nämligen att tvåan Peter Ågren från Jämtland hade fått felakig tid noterad på en av de sista sträckorna.
Ändringen medförde att Peter slutade trea och att tidigare trean Thomas Thunström gick inpå andra plats. Även på tiondeplatsen i den här klassen blev det ett skifte. Där gick Roger Enlund från Enköpings MK in som ny 10:a
Den korrekta resultatlistan ser alltså ut så här:
Grupp H:
1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota, 1.30.24,0, 2) Thomas Thunström, Vansbro MK, d:o, +38,1, 3) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o, +1.06,0, 4) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Peugeot, +2.10,9, 5) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota, +2.21,0, 6) Olof Eljas, Vansbo MK, d:o, +2.53,1, 7) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, d:o, +3.03,5, 8) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo, +3.55,9, 9) Peter Johansson, Säters MK, Ford, +4.13,9, 10) Roger Enlund Enköpings MK, VW, +4.20.1.
SM-ställningen: 1) Erixon, 15, 2) Thunström, 12, 3) Ågren, 10.
Bestraffning gav ny SM-trea i F2
Också i F2-klassen i SM-tabellen blev det en ändring. Där gick Christer Steen från Svärdsjö in som ny trea sedan tidigare trean - Magnus Henriksson från SMK Linde - fått en minuts påbackning på sin körtid som bestraffning för brott mot Svenska Bilsportförbundets miljöbestämmelser i samband med tankning. Bestraffningen innebär att Magnus ramlar ned till 4:eplatsen i SM-tabellen i F2.
Grupp A, F2: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 1.28,09,6, 2) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab, +33,5, 3) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda F1, +4.03,9, 4) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, +4.46,9, 5) Jonas Kruse, Karlstad MC, d:o, +10.41,8.
SM-ställningen: 1) Svan 18 p, 2) Per Johansson, 14, 3) Christer Steen, 11,
Lördag 13 jan
SS 6 kl. 08:07 Skalla 6920 m
SS 7 kl. 08:51 Nyckelvattnet 8390 m
SS 8 kl. 09:12 Rottnemon 14380 m
SS 9 kl. 09:39 Östmark folkracebana 1630 m
SS 10 kl. 10:51 Björnåssätern 7860 m
SS 11 kl. 11:22 Arnessons väg 17830 m
SS 12 kl. 11:44 Femtåbanan 1080 m
SS 13 kl. 13:31 Brunnberg 28000 m
SS 14 kl. 14:22 Säteråsen 19780 m

Bäcklund snabbast i dramatisk SM-premiär!
Det blev en dramatisk inledning i årets SM-serie i rally. Ledarna skiftade och toppförarna försvann på löpande band när premiärtävlingen Helmia Rally Nordvärmland avgjordes i trakterna av Sunne och Torsby under lördagen. Men veteranen Kenneth Bäcklund från Vara gjorde inga misstag vilket blev helt avgörande. Kenneth - titelförsvarare i N4-klassen - åkte fort och säkert och gick i mål som totalsegrare, 4,8 sekunder före hemmafavoriten Stig Olov Walfridsson efter 15 mil i högsta tempo på de isiga skogsvägarna.
När bara några sträckor av tävlingen återstod var det exakt jämnt mellan Kenneth Bäcklund och Uppsala-föraren Mats Thorszelius. Men på den näst sista sträckan gick växelföraren av i Thorszelius bil. Han kunde fortsätta så småningom men var borta från toppen. I stället kom Stoffe Nilsson farande som en furie och gick upp på förstaplatsen totalt. Men på sista sträckan var det slutåkt för den skånske fortåkaren - det var motorn som gav upp. I stället övertog Kenneth Bäcklund ledningen och segern, både totalt och i klassen före Walfridsson. Trea i N4-klasen och 4:a totalt efter eviga konkurrenterna Bäcklund/Walfridsson blev smålänningen Cemoni Ohlsson, som gjorde en mycket bra come back i SM-sammanhang.
Dick vann H4WD
Trea totalt slutade Dick Wicksell, Uppsala som också tog hem segrarn i den trimmade, 4-hjulsdrivna klassen. Den forne motocrossvärldsmästaren körde allt bättre och avancerade under hela lördagen. Tvåa blev en av tävlingens överraskningar - Dick Larsson, Rasbo före en annan överraskning, Thorbjörn Pahlin, Sundsvall.
Svan vann F2
I spektakulära F2 -klassen dominerade Per Svan, Borlänge MK. Per siktar på att ta tillbaka SM-guldet från Jonas Kruse som vann förra året. Och första ronden gick till Per, inte minst för att Jonas tappade ett jul på sista sträckan och tvingades stanna för att skruva fast det igen. Men de två torde fortsättningsvis få se upp med Per Johansson från Trollhättan som åkte mästerligt och den här gången la beslag på andraplatsen bakom Svan. Trea i klassen blev Magnus Henriksson, SMK Linde.
Bergeå vann N2
Tävlingens största klass - N2-klassen för 2-hjulsdrivna standardbetonade bilar - vanns överlägset av Mats Bergeå, Östernärkes RMC. Mats gav inte konkurrenterna en chans utan vann med närmare 1,5 minuter före titelförsvararen Patric Carlsson, Nyköping. Överraskande treai klassen blev Martin Hjelmar, SMK Motala. Martin, som vann JSM i Grupp H-klassen förra året, debuterade i en bil som var så ny att han nästan inte hann besikta in till tävlingen. Men han kom - och han körde som en furie. Förutom tredjeplatsen totalt i klassen vann han en överlägsen seger i JSM . Tvåa i JSM blev Martin Hoffman och trea Jimmy Joge, Motala.
I den här klassen finns en underklass - N1 för bilar med motorer upp till 1400 cc. Den klassen vanns av Roger Andersson från SMK Valdemarsvik.

Prel. slutresultat efter SS 14
1 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 1.25.29,2
2 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6 + 4,8
3 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 1.25,6
4 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 2.03,8
5 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 2.40,1
6 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 2.40,4
7 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 2.57,2
8 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 3.13,9
9 Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi EVO III + 4.11,8
10 Oscar Svedlund Karlstad MC Mitsubishi Evo 6, + 4.33,2
11 Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza, + 4.36,2

Junior-SM: 1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 1.33,22,2, 2) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot, +3.05,8, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, d:o, +3.41,7, 4) Simon Johansson, Ydre MK, Renault, +4.02,4, 5) Jörgen Gustavsson, Karlstad MC, d:o, +6.31,3, 6) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, VW N1, +6.50,2

Klassvis efter SS 14
Grupp N 0-1400 cc
1 Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Polo, 1.39.32,6
2 JSM Rickard Karlsson Katrineholms MK Volkswagen Polo + 39,8
3 JSM Tony Lundgren Ludvika MS Suzuki Swift EVO 2 + 1.56,8
4 JSM Joakim Gustavsson Kristianstads MK Volkswagen Polo GTI + 2.25,0
5 JSM Anton Samuelsson Katrineholms MK Suzuki Swift GTI + 3.58,3
6 Anders Fredricsson Mälaröarnas MK Suzuki Swift GTI + 5.12,8
7 Johan Lindskog Katrineholms MK Volkswagen Polo GTI + 6.04,1
8 JSM Jonas Ericsson Kolsva MS Citroën AX Sport + 6.26,4
JSM Danne Lundh Östergyllen RC Suzuki Swift GTI EVO III Brutit
JSM Johnny Andersson Grangärde MK Suzuki Swift Brutit
Lasse Storm Stenungsunds MS Citroen AX Brutit

Grupp N 1401-2000 cc
1 Mats Bergeå Östernärkes RMC Renault Clio, 1.30.49,2
2 Patric Carlsson SMK Nyköping Peugeot 306 + 1.21,1
3 JSM Martin Hjelmar SMK Motala Renault Clio sport + 2.33,0
4 Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza + 3.17,6
5 Joachim Grahn Simrishamns MK Peugeot 306 S16 + 3.58,6
6 Matti Johansson Vara MK Peugeot 306 S16 + 4.07,5
7 Thomas Åkeson Skövde MK Peugeot 306 GTI + 4.15,1
8 Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI + 4.20,6
9 Mikael Stattin SMK Gävle Seat Ibiza + 4.27,2
10 JSM Henning Nyberg NMK Elverum Peugeot 306 GTI + 4.45,3
11 Arne Göthe SMK Gävle Peugeot 306 GTI + 4.49,8
12 Lars-Erik Larsson Kinds MK Seat Ibiza + 5.06,6
13 Berndt Carlsson Linköpings MS Peugeot 306 GTI + 5.34,1
14 JSM Daniel Hoffman SMK Linde Peugeot 306 + 5.38,8
15 Billy Johansson Säffle MC Renault Clio sport + 5.42,6
16 Jimmy Joge SMK Motala Peugeot 306 GTI + 6.14,7
17 Joakim Rydholm Dals MK Peugeot 306 + 6.27,3
18 JSM Simon Johansson Ydre MK Renault Clio Sport + 6.35,3
19 Peter Hillebjörk Vännäs MK Renault Clio Sport + 6.41,4
20 JSM Jörgen Gustavsson Karlstad MC Bil Renault Clio 16v + 9.04,3
21 Stefan Jonsson Jämtlands MK Pegueot 306 + 9.36,4
22 JSM Johan Bengtsson Norbergs MC Ford Escort RS2000 + 10.12,2
23 Karl-Olov Ölmin Skepptuna MK Seat Ibiza + 13.03,5
24 Johan Palola SMK Dala Seat Ibiza + 13.03,8
25 JSM Tobias Olsson Norrköpings MK Peugeot 306 + 32.12,0
JSM Ronnie Lindblom Grangärde MK Ford Escort RS2000 Brutit
Roland Axbom Ludvika MS Seat Ibiza Brutit
JSM Per-Gunnar Andersson Årjängs MK Seat Ibiza Cupra Brutit
JSM Ola Helmfridsson Teknis MC Seat Ibiza Brutit
Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra Brutit
JSM Jan Bergetorp Offerdals MK Seat Ibiza Brutit

Grupp A 0-1600 cc
1 Christer Steen Svärdsjö MK Skoda Felicia, 1.32.13,5
Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma, Brutit
Mikael Jirvelius Koppabergs MK Opel Corsa, Brutit

Grupp A 1601-2000 cc
1 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, 1.28.09,6
2 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 33,5
3 Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Mégane, + 4.46,9
4 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 10.41,8
5 Mathias Waldegård MK Rimo Nissan Sunny, + 12.33,0
Per-Arne Sääv V.Östergötalands MK Volkswagen Golf Gti Kit Car, Brutit

Grupp N 2000>
1 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 1.25.29,2
2 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, + 4,8
3 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 2.03,8
4 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 2.57,2
5 Oscar Svedlund Karlstad MC Mitsubishi Evo 6, + 4.33,2
6 Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza, + 4.36,2
7 Thorleif Granlöf Jämtlamds MK Mitsubishi EVO 5, + 8.57,0
8 Håkan Blomström Horndals MK Mitsubishi Lancer Evo 4, + 12.05,0
9 Thomas Schie KNA Kongsvinger Subaru Impresa WRX, + 41.32,1
Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi Lancer EVO 4, Brutit

Grupp H 4WD
1 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 1.26.54,8
2 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.14,5
3 Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi EVO III + 2.46,2
4 Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT-4 + 3.45,6
5 Tommy Andersson Team Skogsåkarna Mitsubishi EVO V + 4.48,9
6 Anders Grundström Gargnäs MK Mitsubishi EVO 5 + 5.22,9
7 Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort + 5.42,2
8 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica 6.22,0
9 Johan Kressne Karlstad MC Toyota Celica + 10.52,8
10 Peter Lindström Värmdö MK Subaru Legacy + 11.04,2
Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V Brutit
Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort WRC Brutit

Grupp H
1 Stefan Erixon Skepptuna MK Toyota Corolla, 1.30.24,0
2 Thomas Thunström Vansbro MK Toyota Corolla + 38,1
3 Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla + 1.06,0
4 Fredrik Andersson Ludvika MS Peugeot 205, + 2.10,9
5 Carina Hermansson Skepptuna MK Toyota Corolla + 2.21,0
6 Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla + 2.53,1
7 Niklas Hägg SMK Hälsinge oyota Corolla + 3.03,5
8 Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940 + 3.55,9
9 Peter Johansson Säters MK Ford Escort + 4.13,9
10 Roger Enlund Enköpings MK Volkswagen Golf 2,0 + 4.20,1
11 Petter Åkerström Vansbro MK Toyota Corolla + 4.26,9
12 Christian Svensson Anderstorps RC Opel Corsa 1,6 + 5.52,0
13 Richard Åndberg SMK Nyköping Toyota Corolla + 6.10,5
14 Markus Karlsson Lessebo MK Volvo 940 + 7.05,8
15 Jan Östlund Munkfors MC Volvo 240 + 7.58,2
16 Lasse Ekström MK Ratten Volvo 242 + 8.23,0
17 Fredrik Fransson Häsleholms MK Opel Kadett + 9.29,8
Stefan Jarveby Katrineholms MK Opel Ascona 2,4 Brutit
Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact Brutit
Tomas Walfridsson MK-Ratten Volkswagen Golf Brutit
Fredrik Eljas SMK Dala Toyota Corolla, Brutit

Totalt efter SS 13
1 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V 1.15.50,5
2 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, + 8,5
3 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6 + 12,4
4 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 1.18,2
5 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 1.45,6
6 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 2.20,5
7 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 2.24,5
8 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 2.41,2
9 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 2.42,2
10 Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi EVO III + 3.48,5
11 Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza, + 4.01,9
12 Oscar Svedlund Karlstad MC Mitsubishi Evo 6, + 4.10,5

Totalt efter SS 12
1 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 1.01.53,7
2 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica + 0,0
3 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V + 3,0
4 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO + 9,7
5 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 58,4
6 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 1.28,7
7 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.42,5
8 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 1.51,1
9 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 2.03,8
10 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 2.14,0
11 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 2.41,8

Totalt efter SS 11
1 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica 1.00.37,
2 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1,0
3 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V + 2,4
4 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO + 7,7
5 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 59,4
6 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 1.18,5
7 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.41,6
8 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 1.44,9
9 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 1.45,5
10 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 2.06,9
11 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 2.34,2

Totalt efter SS 10
1 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica 50.15,8
2 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, + 2,5
3 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V + 3,4
4 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3,5
5 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 1.00,7
6 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 1.12,0
7 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 1.25,2
8 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.32,9
9 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 1.34,2
10 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 1.45,8
11 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 2.14,0

Totalt efter SS 9
1 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, 46.19,4
2 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, + 0.7
3 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica + 0.9
4 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V + 4,1
5 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 1.00,1
6 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 1.09,4
7 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 1.15,1
8 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 1.27,6
9 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.34,6
10 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, + 1.36,9
11 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 2.05,8

Per Johansson F2-ledare efter första etappen. Foto Anders Ekström

Fredag 12 jan
SS 1 kl. 16:21 Såneby 13150 m
SS 2 kl. 16:58 Salungen 14200 m
SS 3 kl. 17:22 Kymmen 6530 m
SS 4 kl. 18:16 Klätten 9960 m
SS 5 SPA Struken

Mats tvingades bryta och Saarinen fick fel på bilen
Storfavoriten Mats Jonsson tog ett rejält grepp om ledningen, när Rally-SM inleddes med Helmia Rally Nordvärmland i Sunne på fredagen.
Men - på dagens sista sträcka hände det som inte fick hända:
- Bakaxeln rasade. Det är slutkört för den här gången, suckade värmlänningen.
Ledningen övertogs i stället av Jari Saarinen, som inledde strålande och bland annat var snabbare än Mats Jonsson på dagens andra sträcka.
Men också östgöten fick problem och uteslöts efter målgång på fredagskvällen. Östgöten blev stående i kontrollzonen vid målet på första specialsträckan - alldeles för länge. Och det är inte tillåtet - sedan spelar det ingen roll om allt börjar fungera igen.
Det blir alltså en helt annan förare - veteranen Kenneth Bäcklund i en Mitsubishi - som går ut som ledare på lördagsetappen, före upplänningen Mats Thorzelius.
Bäcklund åkte strålande som vanligt. Och Mats Thorszelius imponerade stort. Upplänningen fick inte sin nya Toyota WRC klar till start utan kom med sin gamla Grupp A-bil. Men det fungerade perfekt i alla fall:
- Vi har gjort en del ändringar på bilen från förra året och det tycks fungera, sa Mats.
Smålänningen Cemoni Olsson som gör come back i SM med en ny bil inledde också bra - han var tvåa i Stora Grupp N och var bara 5,5 sek efter Thorszelius efter de fyra första sträckorna.
I de övriga klasserna hände också en hel del spännande. Per Johansson från Trollhättan tog greppet i F2-klassen före favoriterna Per Svan och Jonas Kruse och i lilla Grupp N handlade det mest om Mats Bergeå, som i sin nya Renault åkte ifrån alla konkurrenter i den här stora klassen som samlade närmare ett 50-tal startande.
I Grupp H överraskade Fredrik Eljas rejält och tog ledningen före Stefan Erixon och Thomas Thunström.
I junior-SM har östgöten Martin Hjelmar gått fram som en furie under första etappen. Det var i det längsta ovisst om Motala-föraren skulle komma till start. Men han fick ordning på alla papper och delar i sista sekunden.
Och som han körde när han väl kom igång - han tog ledningen direkt och ledde efter första etappen med närmare en halv minut före favoriterna Per Gunnar Andersson, Årjäng och Ola Helmfridsson, Örebro.
Men - det är långt kvar. Under lördagen ska förarna avverka ytterligare 9 specialsträckor och första start går redan kl 07 på lördagsmorgonen.
Resultat, Rally-SM, deltävling 1, Helmia Rally Nordvärmland efter första etappen
Totalt:
1) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, Vara MK, 26.13,4, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, +8,7, 3) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna Tranås, Mitsubishi, +14,2, 4) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, +16,0, 5) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +18,1, 6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, +37,8, 7) Roger Berglund, Degerfors RC, Ford, +44,7, 8) Per Johansson, Trollhättans MK, Saab F2, +52,4, 9) Per Svan, Borlänge MK, Opel F2, +59,6, 10) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, +1.00,9.
Klasserna:
Junior-SM:
1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 28.42,5, 2) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Seat, +29,5, 3) Ola Helmfridsson, Teknis MC Örebro, Seat, +1.00,7

Grupp N 0-1400 cc
1 Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Polo, 30.43,7
2 JSM Jonas Ericsson Kolsva MS Citroën AX Sport + 18,3
3 JSM Joakim Gustavsson Kristianstads MK Volkswagen Polo GTI + 25,3
4 JSM Johnny Andersson Grangärde MK Suzuki Swift + 25,9
5 JSM Rickard Karlsson Katrineholms MK Volkswagen Polo + 35,5
6 JSM Tony Lundgren Ludvika MS Suzuki Swift EVO 2 + 44,4
7 JSM Danne Lundh Östergyllen RC Suzuki Swift GTI EVO III + 47,2
8 Lasse Storm Stenungsunds MS Citroen AX + 52,8
9 Johan Lindskog Katrineholms MK Volkswagen Polo GTI + 1.21,8
10 JSM Anton Samuelsson Katrineholms MK Suzuki Swift GTI + 4.29,4
11 Anders Fredricsson Mälaröarnas MK Suzuki Swift GTI + 1.58,4

Grupp N 1401-2000 cc
1 Mats Bergeå Östernärkes RMC Renault Clio, 27.41,6
2 Patric Carlsson SMK Nyköping Peugeot 306 + 25,8
3 JSM Martin Hjelmar SMK Motala Renault Clio sport + 1.00,9
4 Thomas Åkeson Skövde MK Peugeot 306 GTI + 1.12,7
5 Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI + 1.18,4
6 Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza + 1.18,6
7 Mikael Stattin SMK Gävle Seat Ibiza + 1.22,4
8 Joachim Grahn Simrishamns MK Peugeot 306 S16 + 1.28,6
9 Arne Göthe SMK Gävle Peugeot 306 GTI + 1.29,6
10 JSM Per-Gunnar Andersson Årjängs MK Seat Ibiza Cupra + 1.30,4
11 Matti Johansson Vara MK Peugeot 306 S16 + 1.30,9
12 Peter Hillebjörk Vännäs MK Renault Clio Sport + 1.42,4
13 Lars-Erik Larsson Kinds MK Seat Ibiza + 1.48,1
14 Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra + 1.54,3
15 Berndt Carlsson Linköpings MS Peugeot 306 GTI + 1.58,6
16 JSM Ola Helmfridsson Teknis MC Seat Ibiza + 2.01,6
17 JSM Jörgen Gustavsson Karlstad MC Bil Renault Clio 16v + 2.08,9
18 JSM Henning Nyberg NMK Elverum Peugeot 306 GTI + 2.14,0
19 JSM Jimmy Joge SMK Motala Peugeot 306 GTI + 2.16,4
20 JSM Daniel Hoffman SMK Linde Peugeot 306 + 2.16,4
21 Billy Johansson Säffle MC Renault Clio sport + 2.17,5
22 JSM Johan Bengtsson Norbergs MC Ford Escort RS2000 + 2.21,7
23 Joakim Rydholm Dals MK Peugeot 306 + 2.28,1
24 JSM Simon Johansson Ydre MK Renault Clio Sport + 2.59,3
25 Stefan Jonsson Jämtlands MK Pegueot 306 + 3.03,6
26 JSM Ronnie Lindblom Grangärde MK Ford Escort RS2000 + 3.30,3
27 Jan Bergetorp Offerdals MK Seat Ibiza + 3.48,0
28 Roland Axbom Ludvika MS Seat Ibiza + 4.10,9
29 Johan Palola SMK Dala Seat Ibiza + 4.17,6
30 Karl-Olov Ölmin Skepptuna MK Seat Ibiza + 6.47,5
31 JSM Tobias Olsson Norrköpings MK Peugeot 306 + 25.59,8
JSM Tommy Karlsson Vännäs MK Peugeot 306 Brutit
JSM Joakim Lindh Almunge MK Peugeot Evo II Brutit
JSM Stefan Malmquist Mälaröarnas MK Opel Kadett Brutit SS 2

Grupp A 0-1600 cc
1 Christer Steen Svärdsjö MK Skoda Felicia, 27.45,7
2 Mikael Jirvelius Koppabergs MK Opel Corsa, + 2.43,0
3 Andreas Eriksson MK Speed Ford Puma, + 15.10,4

Grupp A 1601-2000 cc
1 Per Johansson SMK Trollhättan Saab 9-3 Kitcar, 27.05,8
2 Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, + 7,2
3 Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mégane, + 25,9
4 Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Mégane, + 1.31,5
5 Per-Arne Sääv V.Östergötalands MK Volkswagen Golf Gti Kit Car, + 2.32,7
6 Mathias Waldegård MK Rimo Nissan Sunny, + 7.27,2

Grupp N 2000>
1 Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 26.13,4
2 Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi Lancer EVO V, + 14,2
3 Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, + 18,1
4 Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 37,8
5 Oscar Svedlund Karlstad MC Mitsubishi Evo 6, + 1.15,4
6 Magnus Rindeby Skepptuna MK Subaru Impreza, + 1.28,9
7 Thomas Schie KNA Kongsvinger Subaru Impresa WRX, + 1.41,8
8 Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi Lancer EVO 4, + 2.23,9
9 Thorleif Granlöf Jämtlamds MK Mitsubishi EVO 5, + 2.46,2
10 Håkan Blomström Horndals MK Mitsubishi Lancer Evo 4, + 3.39,2

Grupp H 4WD
1 Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica 26.22,1
2 Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA STI V + 7,3
3 Roger Berglund Team Skogsåkarna Ford Escort + 36,0
4 Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC + 52,2
5 Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi EVO III + 1.07,9
6 Dick Larsson Rasbo MK Mazda 323 GTR + 1.09,2
7 Tommy Andersson Team Skogsåkarna Mitsubishi EVO V + 2.09,5
8 Anders Grundström Gargnäs MK Mitsubishi EVO 5 + 2.14,1
9 Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT-4 + 2.21,7
10 Peter Lindström Värmdö MK Subaru Legacy + 4.07,7
11 Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort WRC + 5.37,7
12 Johan Kressne Karlstad MC Toyota Celica + 9.05,9
Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, utesluten
Mats Jonsson Forshaga MC Ford WRC Bruti SS 4 Bakaxel
Robert Persson Munkfors MC Audi Quattro Brutit SS 1

Grupp H
1 Fredrik Eljas SMK Dala Toyota Corolla, 27.41,1
2 Stefan Erixon Skepptuna MK Toyota Corolla, + 6,5
3 Thomas Thunström Vansbro MK Toyota Corolla + 19,1
4 Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla + 30,6
5 Niklas Hägg SMK Hälsinge oyota Corolla + 36,4
6 Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact + 47,1
7 Fredrik Andersson Ludvika MS Peugeot 205, + 49,3
8 Carina Hermansson Skepptuna MK Toyota Corolla + 56,2
9 Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940 + 59,6
10 Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla + 1.15,0
11 Peter Johansson Säters MK Ford Escort + 1.23,0
12 Petter Åkerström Vansbro MK Toyota Corolla + 1.39,4
13 Tomas Walfridsson MK-Ratten Volkswagen Golf + 1.42,4
14 Christian Svensson Anderstorps RC Opel Corsa 1,6 + 2.01,0
15 Roger Enlund Enköpings MK Volkswagen Golf 2,0 + 2.01,6
16 Markus Karlsson Lessebo MK Volvo 940 + 2.10,7
17 Fredrik Fransson Häsleholms MK Opel Kadett + 2.11,4
18 Jan Östlund Munkfors MC Volvo 240 + 2.37,9
19 Stefan Jarveby Katrineholms MK Opel Ascona 2,4 + 2.42,4
20 Lasse Ekström MK Ratten Volvo 242 + 4.20,5
21 Richard Åndberg SMK Nyköping Toyota Corolla + 4.29,4
Roland Wallon SMK Kungsör Volvo 240
Leif Peterson Göteborgs MF Toyota Corolla Brutit
Jan Söderberg Mälaröarnas MK Volvo 940 EVO Brutit
Jan-Olov Olsson MK Ratten Ford Sierra, Brutit


Resultat, Rally-SM, deltävling 1, Helmia Rally Nordvärmland efter SS 3:
Totalt:
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 19.18,8, 2) Jari Saarinen, MK Kvarnvingarna, d:o, +13,4, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, +17,6, 4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, +21,3, 5) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, d:o, +26,8, 6) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, +27,6, 7) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +31,5, 8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, d:o, +47,5, 9) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, +50,0, 10) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford, +56,3.
Klasserna: Standardbilar N2: 1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, 20.43,7, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköpings, Peugeot, +14,3 sek, 3) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, +49,3.
Standardbilar N4: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 19.40,1, 2) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, +5,5, 3) Stig Olov Walfridsson MK Ratten Torsby, d:o, +10,2
Grupp A, F2: 1) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab, 20.22,3, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +5,9, 3) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda, +26,7
Grupp H 4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 19.18,8, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford, +13,4, 3) Mats Thorszelius, Almunge Mk, Toyota, +17,6.
Grupp H: 1) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota, 20.43,4, 2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, +1,2, 3) Carina Hermansson, d:o, d:o, +19,5.
Junior-SM: 1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 21.33,0, 2) Per Gunnar Andrsson, Årjängs MK, Seat, +14,9, 3) Jörgen Gustavsson, Karlstad MC, Renault, +38,3.

Senaste nytt inför Rally Nordvärland
Förare som ej kommer till start
Den slutgiltiga startlistan till årets första SM-deltävling i rally - Helmia Rally Nordvärmland - har nu fastställts. Startlistan omfattar 104 team. Följande ekipage kommer ej till start:
Klass N2
11 Ola Parkheden/Johan Thelin, Mälaröarnas MK
18 Tobias Gyllström/Björn Cederberg, Kolsva MS
32 Daniel Ljung/Stefan Svensson, Kolsva MS
Klass H4WD
66 Henrik Morin/Tomas Hallberg, Norrbottens MS
106 Lennart Wallmo/Kent Persson, SMK Gävle
Klass N4
71 Patrik Malteskog/Mathias Gårdman, Finspångs MS
Klass H
99 Lars Hedqvist/Vakant, Munkfors MC
112 Tony Karlsson/Stefan Häglund, Taxinge MK

Cemoni utmanade Stig-Olov i Bergslags
Rallyveteranen Cemoni Ohlsson utmanade SM-tvåan Stig-Olov Walfridsson riktigt rejält i Bergslagsrallyt under Trettonhelgen. Walfridsson - flerfaldig svensk mästare i stora standardklassen - vann till slut. Men marginalen till smålandsföraren var minsta tänkbara: mindre än 3 sekunder efter 10 mils körning på svåra, besvärliga tövädersvägar.
Bergslagsrallyt var sista chansen till åkträning inför SM-premiären till helgen.
- Visst är det en chansning att åka så nära inpå SM, men jag behövde en genomkörare. Nu känner jag mig förberedd, menade Stig Olov Walfridsson, som är en av favoriterna i N4-klassen tillsammans med titelförsvararen Kenneth Bäcklund, Vara MK.
Cemoni Ohlssons körning under Bergslagsrallyt visade dock att det är fler förare som vill vara med och slåss i N4-toppen.
Matti måste reparera
Bland de övriga SM-förarna som startade i Bergslagsrallyt lyckades Jörgen Gustafsson, Karlstads MC bäst. Jörgen vann lilla standardklassen N2 med rejäl marginal till tvåan Daniel Hoffman, SMK Linde.
För Matti Johansson gick det inte så bra - Matti bröt sedan han tvingats väja för en konkurrent med problem och har en hel del att reparera innan start. Också Joakim Rydholm från Högsäter utanför Uddevalla var med och testade:
- Men vi tvingades bryta. Det var en rem som gick av sedan vi genat i en kurva och fått in en massa snö i motorrummet.
- Annars är vi nöjda. Vi har byggt om bilen en del och det fungerade. Så nu satsar vi med stort självförtroende i Helmia Rally Nordvärmland...
Juniorpris till Ola Helmfridsson
En annan förare som startar med självförtroende i den här klassen är junioren Ola Helmfridsson som tävlar för Örebro-klubben Teknis MC. Ola fick under Trettonhelgen Bergslagsklubbarnas Juniorstipendium. Priset delades ut på presskonferensen innan start:
- Jag känner mig hedrad och utmärkelsen är inspirerande. Målet är helt klart att vinna Junior-SM i rally i år, kommenterar en glad stipendiat.
Vägarna är bra i Värmland
Tävlingsledaren i SM-premiären, Peter Törnqvist, är rätt nöjd med situationen just nu:
- Vi har fått snö och exempelvis på specialsträcka 8 är snövallarna 1,5 meter höga.
Underlaget på vägarna är bra, temperaturen ligger runt 0 just nu och det ska bli kallare.
- Jag tror att det blir en kanontävling!
- Inte minst för att vi fick en WRC-bil till i startfältet. Det är norrmannen Henning Solberg som kommer att köra sin Toyota WRC som förbil mellan Grupp N-fältet och Mats Jonsson som kör tävlingens första 4-hjulsdrivna turbo-bil.
Byter till Gr A
En som inte kommer att köra WRC utan i stället plockar fram sin Grupp A-bil från förra året är Mats Thorszelius. Upplänningen hinner helt enkelt inte få den nya bilen klar innan start.
Byter bil gör också Grupp H-föraren Thomas Thunström, Vansbro MK som lämnar sin Opel Corsa hemma och i stället kommer till start i Daniel Carlssons Toyota Corolla.
Byter gör också Per Johansson - dock inte bil utan motor. Per var en av de förare som passade på att testa i helgen och det slutade med att motorn rasade i hans Saab 9-3 Kit Car. Så de få dagarna fram till besiktningen sker i Sunne på torsdag använder Trollhätte-föraren till att snickra ihop en ny maskin!
Bröt foten
En förare som saknas i startlistan är Pether Lindblom, Offerdals MK. Pether har de senaste åren varit mycket snabb i sin klass och har i år växlat upp till en Opel Astra i lilla standardklassen N2.
- Jag har gjort en Rådströmmare - jag halkade och bröt foten. Så jag får stå över premiären. Men till andra SM-deltävlingen i Sveg den 2 mars räknar jag med att gipset är borta...



Veteranen Mats Jonsson är titelförsvarare i den tyngsta av fem SM-klasser i rally, nu när det drar ihop sig till SM-premiär. Värmländska Sunne är utgångspunkt för Helmia Rally Nordvärmland 11-13 januari.

SM-premiär med bilar för 44 miljoner!
Det satsas friskt i rally-SM i år. 44 miljoner, närmare bestämt. Så mycket är startfältet - sammanlagt 112 ekipage - värt, när bilarna rullar över startrampen i Helmia Rally Nordvärmland den 12 januari. Vad SM-fältet är värt efter målgång på kvällen den 13 jan är en annan sak. För lägger man samman all motoreffekt i bilarna är det 24.054 hästkrafter som släpps lösa i värmlandsskogarna...
Anmälningslistan blev klar under nyårshelgen och för första gången någonsin i SM är det standardbilsklassen N2 som är den största enskilda klassen. Sammanlagt handlar det om 48 ekipage. Bland de sista som anmälde sig var titelförsvararen i klassen - Patric Carlsson från Nyköping. Patric köpte nyligen loss den bil han körde förra året och kör i egen regi för att försvara titeln.

TOTALSEGRARE
SM avgörs i fem klasser och i år återgår man till att kora en totalsegrare - vilket gör Mats Jonsson i en Ford WRC till förhandsfavorit. Mats dominerade den 4-hjulsdrivna turbo-klassen förra året men får i år betydligt starkare motstånd. Bland annat från upplänningen och förre MC-världsmästaren Dick Wicksell som har skaffat en mycket potent bil - en Subaru WRC. En annan upplänning - Mats Thorszelius - kommer i en Toyota WRC. Medan trion Eddie Hörbing, Degerfors, Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby och Roger Berglund, Team Skogsåkarna Tranås satsar på var sin potent Ford.
Andra snabba förare i klassen med det konstiga namnet H4WD är t ex Björn Gustafsson, Haninge MK (Björn var SM-trea förra året), Henrik Morin, Norrbottens MS och Johan Kressner, Karlstad.
PER KNUFFAR TILLBAKA
Snabba är också förarna i F2-klassen. Värmlänningen Jonas Kruse knuffade förra året ned flerfaldige svenske mästaren, Opel-föraren Per Svan, från tronen. Det gillade inte Per som är inställd på att knuffa tillbaka...
Intressant start i F2 gör Andreas Eriksson från MK Speed som införskaffat Sveriges första Ford Puma 1600 Kit Car. Visserligen har Andreas mindre motor än konkurrenterna men han blir säkert att räkna med. Precis som Magnus Henriksson, som kör i team med Jonas Kruse i Renault-teamet.. Dark Horse i sällskapet är Per Johansson, SMK Trollhättan, som kör en udda Saab 9-3 Kit car.
NY DUELL
En annan duell som fortsätter är kampen i den 4-hjulsdrivna standardklassen, N4. Här brukar Kenneth Bäcklund, Vara MK och värmlänningen Stig-Olov Walfridsson från MK Ratten göra upp om guld respektive silver. Kenneth vann senast och är helt inställd på att försvara guldet.
PATRIC KNAPP FAVORIT
I den lilla standardklassen (2-hjulsdrivna bilar med max motorer upp till max 2000 cc) är Patric Carlsson favorit. Även om nya tekniska regler gör klassen svårtippad. Det nya är att man bl a får använda rena tävlings-växellådor, vilket gör skillnaderna mellan de olika bilmärkena mindre.
En av utmanarna är veteranen Jan Bergetorp från Offerdal men räkna dessutom med Mattias Aronsson, Anderstorp, Johan Rudengren, Eskilstuna och vinterspecialisten Mikael Stattin, Gävle. En förare att hålla ögonen på är Per-Gunnar Andersson från Årjäng - en ung förare som mycket väl kan vinna årets JSM-titel.
N2 är en komplex, spännande klass med många olika bilmodeller. Peugeot och Seat dominerar men en ny intressant bil är Renault Clio Sport. Peter Hillebjörk, Vännäs, Billy Johansson, Säffle, Simon Johansson, Ydre och Martin Hjelmar, Motala är några av förarna som är anmälda i bilarna som är så nya att de fortfarande inte finns i Sverige:
- De har gått iväg från Frankrike och är på väg hit. Så visst är det stressigt. För även om bilarna till stor del är färdigbyggda återstår ändå mycket arbete, säger Jonas Kruse som ansvarar för satsningen.
I N2 finns också SM-seriens billigaste bilar - bilar med motorer upp till 1400 cc. I den här underklassen dominerar Suzuki och VW Polo. Förarna tävlar dels mot varandra, dels mot de större F2-bilarna.
CARINA UTMANAR KILLARNA
En annan intressant klass är Grupp H - den nationella klassen för trimmade, 2-hjulsdrivna bilar. Och i den här klassen - som gör sitt sista år som SM-klass - kan det mycket väl bli en tjej i topp. Unga Carina Hermansson, Skepptuna MK i en av klassens många Toyota Corolla tillhör toppförarna.
Andra intressanta förare i klassen är bl a Niklas Hägg, SMK Hälsinge och Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, Thomas Thunström, Vansbro i en liten, vass Opel Corsa, Patrik Fredriksson, Fagersta i en udda BMW, Timo Huovinen, Finspångs MS i en stor Volvo 940, Lars Hedqvist, Munkfors, VW och unge Fredrik Andersson från Ludvika i en Peugeot 205.
Fotnot:
Rally-SM avgörs i fem klasser, två internationella standardklasser (N2 och N4), två internationella trimmade klasser (F2 och H4WD) och en nationell klass för äldre bilar, Gr H. Bilarna i N4 och H4WD är 4-hjulsdrivna och försedda med turbo. Övriga bilar är 2-hjulsdrivna och i N2 och F2 är cylindervolymen begränsad till max 2 liter. Priserna på bilarna i de olika klasserna varierar stort. De billigaste bilarna är Suzuki 1400 Gr N-bilarna som tävlingsklara kostar runt 65.000 kr. De dyraste är WRC-bilarna som kan kosta både 3 och 4 miljoner - styck!
I största klassen N2 kostar en vinnarbil uppemot 300.000 kr och vill man ha en vinnarbil i N4 får man räkna med ungefär det dubbla. Motoreffekten varierar också kraftigt, beroende på bil.
De minsta bilarna i N2-klassen har 110-120 hästar medan en 2-liters N2-bil har runt 185 hk i motorn. Motsvarande F2-bil har 185-275 hästar beroende på om det handlar om 1600 cc eller 2000 cc.
En 4-hjulsdriven Grupp N-bilar ligger på 250-260 hästar medan en 4-hjulsdriven Grupp A- eller WRC-bil redovisar 300 hästar - men ofta har lite extra i reserv.
De 2-hjulsdrivna Grupp H-bilarna varierar mellan 170 och 280 hästar beroende på cylindervolym.
De senaste åren har bilbeståndet i rally-SM förnyats kraftigt. Idag är medelbilen i SM-startfältet i Helmia Rally Nordvärmland endast 4 år gamma

Rallyförarna jublar - snön räddar Rally-SM !
- Snöflingorna är som Lovikka-vantar och sikten är tio meter. Det snöar över hela tävlingsområdet. Och det ska fortsätta att snöa åtminstone ett par dygn!
Peter Törnqvist, tävlingsledare i SM-premiären 2001 - Helmia Rally Nordvärmland med start och mål i Sunne - är Sveriges lyckligaste tävlingsledare just nu:
- Vi har varskott plogförarna. Redan under torsdagen ska det komma 1-1,5 decimeter!
De senaste veckorna har varit påfestande för Peter och hans stab. Som längtat intensivt efter snö och kyla.
- Men nu andas vi ut. Nu ser det äntligen ut som tävlingen den 11-13 januari kommer att bli ett riktigt vinterrally.
Värmländska Sunne är centralort för SM-premiären, som omfattar inte mindre än 14 specialsträckor med en sammanlagd längd av 15,5 mil.
- Intresset är bra. Just nu har vi 96 anmälda och det återstår fortfarande drygt ett dygn innan anmälningstiden går ut, så siffran kommer att stiga. Totalt räknar vi med 100-110 ekipage till start.
Helmia Rally Nordvärmland inleds torsdagen den 11 januari med bland annat besiktning på kvällen. Men det är på eftermiddagen dagen efter, på fredagseftermiddagen, som själva tävlingen startar och exakt klockan 16 ska den första bilen rulla iväg från startplatsen på Teatertorget i Sunne.
Fredagsetappen tar närmare fyra timmar att köra och med ett startfält på närmare två timmar innebär det att första tävlingsdagen är avslutad vid halv tio-tiden på kvällen.
Andra tävlingsdagen startar på lördag morgon redan klockan 07 och är betydligt längre. Inte förrän 16.35 på eftermiddagen räknar man med att den första av de kvarvarande tävlingsbilarna rullar in över målrampen. Och ett par timmar senare kan man säga vilka som vunnit SM-premiären i de olika SM-klasserna:
- Rally-SM avgörs i två standardbilsklasser och i tre trimmade klasser. Dessutom ingår den här tävlingen i JSM som avgörs i lilla standardbilsklassen (N2 för 2-hjulsdrivna bilar med cylindervolym på max 2000 cc), berättar Peter. Som inte är den ende tävlingsledaren som andas ut nu när snön äntligen börjat falla.
Också arrangörerna i Hällefors börjar andas lugnare. Där inleder man rallysäsongen med klassiska Bergslagsrallyt redan under Trettonhelgen. Flera av SM-förarna beräknas vara med för att testa inför SM-premiären.

Helmia Rally Nordvärmland i startgroparna
Nu är det återigen dags för 1999 års bästa rallyarrangör Helmia Rally Nordvärmland att arrangera första deltävlingen i Rally- SM 2001. Tävlingen går av stapeln den 11-13 januari.
Rallyts presschef Pär Backman berättar om förberedelserna
- Vi är nu i full gång med att utbilda våra funktionärer, för att göra ett så säkert rally som möjligt. Tävlingsledningen har även besökt berörda räddningsstationer, där de har berättat om rallyt och visat en rallybil så att personalen fått sett hur den är uppbyggd. Allt för att underlätta vid en ev. olycka.
En publiksäkerhetschef har tillsatts för att försöka få fram säkrare publikplatser och publik-tillfartsvägar.
- Banan ser bra ut, vägarna är släta och fina. De har turligt nog inte tagit stryk av allt regnande. Nu ser vi fram emot kyla som följs av snöfall, så ser detta väldigt bra ut för att återigen göra ett topparrangemang tillsammans med våra mycket duktiga samarbetspartners.
Rallyt har i år ett flertal nya sträckor p.g.a. att det har säkrats för mildväder, dvs. vi har sökt oss till högre, mer skyddade områden. Banans karaktär är mycket blandad. Bitvis är den otroligt snabb och därefter går den över till att bli extremt krokig. Men mestadels är det fina och rytmiska vintervägar som kommer att användas i SM-seriens första deltävling. Denna kombination tror vi passar utmärkt till vår rallyelit i Sverige


www.motorsportivarmland.nu