Klicka på bilden för att komma till Robins hemsida

Robin Rudholm till Formula Renault!
Robin Rudholm, en av de starkaste kandidaterna till "Nästa Svensk i F1", har i dagarna skrivit kontrakt för säsongen 2002. Kontraktet skrevs när Robin besökte Renaults F1-fabrik i Oxfordshire. Efter ett lyckat test med det Brittiska Formula Reanult-teamet, Team DFR, kände Robin att detta var den rätta vägen mot Formula 1.
Robin:
- Efter testet på Silverstone hade jag bestämt mig. Det var första gången som jag körde en vingbil och jag kände att min körstil passar Formula Renault-bilen perfekt. Jag lärde mig bilen fort och satte teamets snabbaste tid någonsin. Team DFR är väldigt proffsigt och vår målsättning är glasklar - vi ska fightas om segern!
Robin har också blivit medlem i prestigefyllda Hello Sweden Team. Tillsammans med bl a Tony Richardsson och Stefan "Lill-Lövis" Johansson kommer Robin att representera svensk motorsport på hög nivå.


Robin Rudholm testar Formula Renault
Har nu kommit hem efter ett par dagars arbete i England. Sedan en tid tillbaks var det bestämt att jag skulle köra ett Formula Renault test på Silverstone för team DFR. För er som inte känner till Formula Renault så är det bland annat klassen som Kimi Räikkönen och Felippe Massa körde innan de tog steget till Formula 1. Kimi vann Brittiska Mästerskapet 2000 i Formula Renault och är idag kontrakterad McLaren.
Testet var mycket lyckat och jag körde ett 100-tal varv under dagen. Det var första gången som jag körde en vingbil och skillnaden mellan en Formula Ford och Renault var oerhört stor. Ett imponerande fäste tack vare vingarna och de breda slicksen. Jag var oerhört nöjd med mitt test då jag var betydligt snabbare än min teamkompis och hela 0,7s snabbare än vad teamet någonsin kört på Silverstone national tidigare!
Jag har långt ifrån bestämt mig angående nästa år. Jag tittar fortfarande på många olika klasser, team och mästerskap. Jag räknar med att kunna presentera mina planer innan jul (detta då på min nya hemsida).
Vill även passa på och gratulera min vän Björn Wirdheim till de fina framgångarna i Macaus Grand Prix. Nästa uppdatering kommer att vara en sammanfattning av säsongen 2001.

Robin Rudholm mot Formula 1!
Missa inte Nyhetsmorgon lördag på TV4 med Lasse Bengtsson klockan 9-11 nu på lördag den 10 november.
I ett reportage får vi ta del av Robin Rudholms drömmar och visioner och framför allt, hans stenhårda ambition att inom en snar framtid, köra i motorsportens "top of the line" - Formula 1

Robin Rudholm sexa i Formel Ford VM
Testerna inför VM startade redan under måndagen. Vi körde tre pass om dagen och redan första dagen kände jag att det fanns kapacitet att lyckas under årets Formel Ford Festival.
Under hela veckans tester var vädret fint och banan torr. Givetvis ändrades detta till racet. Under fredagen körde vi tidsträning. Vi var 68 stycken bilar som blev indelade i fyra grupper.
Jag gjorde en bra insats under tidsträningen och tog Pole Position med nästan två tiondelar. Kvartsfinalen kördes sedan under lördagen. Nu hade vädret blivit sämre och trots att det inte regnade var banan blöt och vi var tvugna att köra med regndäck.
Jag gjorde en kanonstart och ryckte direkt. Kvartsfinalen var 12 varv och jag drygade ut min ledning hela tiden och kunde äntligen ta en heatseger! Jag var outstanding i mitt heat och vann med nästan tre sekunder!
Resultat Heat 3
1. Robin Rudholm (S) Duckhams racing with Van Diemen, 2. Robert Bell (ENG) Team JLR, 3. Ivor McCulloch (GBR) DDR, 4. Ho Pin Tung (NL) Van Amersfoort Racing, 5. Clivio Piccione (I) Haywood Racing , 6. Philip Kershaw (IRL) Status Motorsport
Självförtroendet växte givetvis efter min heatseger. Nästa var nu Semifinalen. Jag startade tvåa (eftersom Heat 1 som vi mötte hade en bättre totaltid). Semifinalen blev ett stort slagfält. Redan efter två varv blev det rödflagg efter att fyra bilar kraschat. Det spöregnade och man kunde inte se någonting! Det var verkligen farligt, men tävlingsledningen bestämde sig för att fortsätta...
Efter två omstarter kunde vi äntligen komma igång och köra Semin på tredje försöket. Jag tog det lugnt och ville inte göra några misstag. Jag var till och med tvungen att lämna en lucka till bilen framför för att jag skulle kunna se! Det var såååå mycket spray från bilarna...
Patrick Long och Dahlgren kraschade ihop. Dahlgren körde in i muren och Long blev diskad. Jag rullade i mål på andra plats och var väldigt nöjd med min festival hittills.
Resultat Semifinal 1
1. Ronnie Bremer (DK) Haywood Racing, 2. Robin Rudholm (S) Duckhams racing with Van Diemen, 3. Robert Bell (ENG) Team JLR, 4. Clivio Piccione (I) Haywood Racing, 5. Christian England (ENG) Team JLR, 6. Mark Marchant (ENG) Jamun Racing
Efter min andraplats i Semifinalen fick jag nu starta finalen som fyra. Jag gjorde en kanonstart och var nära och komma upp på andra plats. Men redan i Druids-kurvan fick jag en knuff och halkade ner från fjärde till sjätte.
Sikten var till och med sämre nu än vad den var i semifinalen. Sikten var så oerhört dålig att man fick chansa när man svängde in i de flesta kurvorna. Det är svårt att föklara hur lite vi egentligen såg.
Van Diemen bilarna fungerade inte lika bra som Mygale bilarna och både jag och min teamkompis Göransson hade problem. Största problemet var ändå sikten...
Resultat Formel Ford VM - Final
1. Alan van der Merwe (RSA) Haywood Racing, 2. Ronnie Bremer (DK) Haywood Racing, 3. Adam Caroll (GBR) Sweeney Hopper Racing, 4. Richard Göransson (S) Duckhams racing with Van Diemen, 5. Stefan de Groot (NL) Geva Racing Services, 6. Robin Rudholm (S) Duckhams racing with Van Diemen
Målsättningen med årets VM var att vinna och därför är jag givetvis inte helt nöjd med min sjätteplats. Jag var betydligt snabbare när banan var torr och hade haft en större chans att vinna om vädret varit bättre.
Jag är ändå nöjd med min egen insats. Pole, heatseger, tvåa i semin och sexa i finalen av 68st förare är OK. En skaplig avslutning på en lång och hård säsong.
Nu väntar massvis med jobb för nästa års säsong. Målsättningen är Formel 3 och förhoppningsvis kommer jag köra mina första test inom de två närmaste veckorna... För mer information, resultat och bilder från helgen, besök www.FormulaFord.com

Rudholm fyra i finalen på Silvestone
Mästerskapets sista deltävling ägde rum på Silverstone. Torsdagens officiella test kunde börjat bättre då motorn rasade efter fem varv. Trots det kände jag att det fanns potential inför helgen.
Tidsträningen blev en blöt historia. Det var upptorkande och varje varv blev snabbare och snabbare. Jag låg i trafik och tog det ganska lugnt för att hitta en lucka till slutet av passet. Efter sju varv började det spöregna! Tiderna gick upp med två sekunder och jag tappade rytmen totalt. Sikten var fruktansvärt dålig och man fick näst intill chansa när man svängde in i kurvorna.
Jag startade racet från 10:e ruta. Redan innan racet hade jag lovat teamet och min teamkompis Pat Long att jag skulle släppa förbi honom i starten och sedan stanna bakom. Pat kunde till skillnad från mig vinna mästerskapet denna helg.
Körningen gick mycket bra och jag tog in ganska kraftigt på tätklungan. När det återstod sex varv var jag ikapp tätklungan. Framför mig låg Pat Long och trots att jag åkte fortare gjorde jag som lovat ingen attack.
Nu gick mästerskapet åt skogen för teamet, då min svenske kompis Robert Dahlgren och Pat Long kraschade på sista varvet... Jag slutade på en bra fjärde plats. Inte illa med tanke på att jag startade tia i racet.

Resultat: Silverstone, deltävling 13/13
1. Adam Carroll (IRL) - Sweeney Hooper, 2. Ronnie Bremer (DK) - Haywood Racing, 3. Alan van der Merwe (RSA) - Haywood Racing, 4. Robin Rudholm (SWE) - Duckhams Van Diemen, 5. Luke Hines (ENG) - Mackie Motorsport, 6. Gary Turkington (IRL) - Duckhams Van Diemen
Efter min mycket otursfyllda säsong kunde jag ändå göra en bra avslutning. Två fjärde platser i de två sista racen hjälpte dock inte mycket i mästerskapsställningen och jag slutade på en total sjunde plats. Robert Dahlgren vann mästerskapet på sitt tredje försök! Stort Grattis Robban!
Brittiska Formel Ford Mästerskapet 2001
1. Robert Dahlgren 257p, 2. Patrick Long 254p, 3. Alan van der Merwe 226p, 4. Richard Göransson 223p, 5. Robert Bell 187p, 6. Gary Turkington 186p, 7. Robin Rudholm 182p
Det har varit en mycket hård och tuff säsong, men också väldigt lärorik. Med lite tur hade mästerskaps ställningen kunnat se helt annorlunda ut. Jag fick bryta många race, bland annat två stycken som jag ledde! Men men.. Allt har en mening och nu återstår ett race - Formel Ford Festivalen (Inofficiella VM).
Jag kommer ha en bra chans att vara med och fightas om segern. Jag har goda minnen från förra året då jag slutade på en tredjeplats i den prestigefyllda tävlingen. I år är det bara seger som räknas!
Härnäst väntar två veckors sponsorarbete hemma i Sverige. Hörs snart!

Robin Rudholm: Oturen fortsatte på Spa...
Har precis kommit hem från Spa i Belgien. Det har verkligen varit en upplevelse då det var min första gång på banan. Testerna började på torsdagen då vi hade två träningspass. Första tidsträningen kördes sedan på fredagen. Det var inte lätt att lära sig spa, men eftersom båda passen var regn och likaså tidträningen så kunde jag göra ett bra jobb och kvala in som 3:a av de 44 bilar stora fältet. Göransson var etta och Van Der Merwe var tvåa. Jag var endast 0.2s från pole position på den 2m52s långa banan.
Racet blev kort. Jag gjorde en väldigt bra start och kom upp på insidan av Van Der Merwe. Han fick dock hjärnsläpp och började trycka upp mig mot muren. Tillslut fanns det ingen mer plats och jag körde in i muren. Alan fortsatte att trycka och lyckades böja hela vänster fram. Jag fick bryta direkt, och hade aldrig varit med om något liknande tidigare.
Alan var i ledning, men efter endast tre varv fick han svartflagg för incidenten. Det var givetvis skönt, men det hjälpte ändå inte mitt resultat. Nu kunde min teamkompis Pat Long vinna racet före Ronnie Bremer och Stefan de Groot.
Kvalet för det andra racet var mycket svårt. Banan hade torkat upp och det var första gången jag fick uppleva Spa i torrt underlag. Det tog ett tag innan jag lärde mig var alla bromspunkter och turn-ins var. Mitt sista varv var det snabbaste, men tyvärr tappade jag 1.5s då jag gjorde en liten avåkning och kunde endast kvala in 12:a.
Återigen gjorde jag en bra start. Denna gången kom jag längre än muren, men efter endast ett halvt varv blev jag påkörd och snurrade. Då kom en annan förare och körde in i högersidan på bilen och racet var över. Westley Barber kunde nu vinna racet före Van Der Merwe och Patrick Long.
Årets säsong har varit min tuffaste någonsin. Jag är alltid med och slåss i toppen, men det känns som att det inte spelar någon roll vad jag än gör så vill det sig inte. Man får säga vad man vill, men när det gäller att ta motgångar så är jag kung!
Jag ser årets säsong som ett väldigt bra läroår samt ett tecken på att gå vidare för nästa år. Formel Ford är klassen över gokart och Formel 3 klassen under Formel 1. Skillnaden är stor och särskilt när det gäller förarnas sätt att rejsa.
Spa är redan glömt och fokuseringen ligger nu på den sista brittiska deltävlingen som går till helgen på Silverstone. Vi kör officiellt powertour-test på torsdag och jag hör av mig med en snabb rapport efter det.
På Silverstone är det bara seger som räknas!

Robin Rudholm fyra på Brands Hatch!
I torsdags körde vi det officiella PowerTour testet på Brands Hatch. Jag hade en bra testdag och var tredje snabbast totalt. Jag var nöjd med min speed och visste att helgen skulle kunna bli framgångsrik.
Trots att jag hade bromsproblem under tidsträningen lyckades jag kvala in som tvåa i min grupp. Endast 0.09s skilde mellan mig och Robert Dahlgren som var etta. I den andra gruppen var det Richard Göransson som var etta och Patrick Long tvåa.
Dagens race blev väldigt hårt. Efter en start med alldeles för mycket hjulspinn tappade jag två placeringar direkt. Jag låg sexa och närmast mig låg Adam Carroll och Alx Danielsson. Racet höll på att sluta redan på varv fyra då jag gjorde en omkörning på Alx. Alx ville inte ge mig plats och böjde hela hjulupphängningen på vänster bakhjul.
Trots detta körde jag ändå ifrån Alx och ikapp Carroll som låg framför. På sjätte varvet kunde jag gå upp på fjärde plats. Unden den omkörningen så var det inte den vänstra sidan, utan den högra som fick sig en smäll. Nu var både vänster och höger hjulupphängning krökt. Bilen var svårkörd och efter femton varv blev loppet rödflaggat då tre bilar längre ner i fältet hade kraschat.
Race 12 av 13 - Brands Hatch:
1. Richard Göransson (SWE), 2. Robert Dahlgren (SWE), 3. Patrick Long (USA), 4. Robin Rudholm (SWE), 5. Adam Carroll (IRL), 6. Alan Van Der Merwe (RSA)
Sammanställning efter 12 av 13 race:
1. Robert Dahlgren 256, 2. Patrick Long 254, 3. Richard Göransson 223, 4. Alan Van Der Merwe 200, 5. Robert Bell 173, 6. Gary Turkington 168, 7. Westley Barber 166p, 8. Robin Rudholm 160p
På onsdag åker vi vidare och till helgen är det dags för EM på Spa i Belgien. Det skall verkligen bli superkul! Spa är en bana som näst intill varenda F1-förare har som favorit. Det skall bli en upplevelse, då många säger att banan är en av världens roligaste racingbanor!

Robin Rudholms rapport från Thruxton
Min racehelg på Thruxton kunde börjat bättre. Vi hade endast ett officiellt träningspass under fredagen. Under mitt första flygande varv gick kopplingen sönder... Det blev därför ingen träning alls inför kvalet!
Kvalet blev därför ganska svårt. Det var svårt att hitta rytmen och under mitt snabbaste varv hade jag trafik. Jag kvalade in som sjua, endast 0,1s från tvåan.
Jag gjorde en bra start i racet men som vanligt i brittisk Formel Ford såg banan ut som ett slagfält. Redan på första varvet kom en bil flygandes i luften och landade på mitt vänstra framhjul.
Jag kom igång igen och låg 21:a. Trots att bilen fått sig en rejäl smäll kunde jag köra upp mig genom fältet och sluta som 13:e man.
Motigt, motigt, motigt... Väldigt motigt!!!
Min svenske kompis Robert Dahlgren gjorde däremot ett mycket bra race och kunde vinna från pole position. Grattis!

Robin Rudholm på TV
Nu är jag tillbaks till England för race på Thruxton till helgen. Officiella testet kommer att köras imorgon (fredag), tidsträning lördag och racet på söndag.
Thruxton är en av mina favoriter och vi har en snittfart på närmare 185km/h. Mästerskapet är jämt och en bra placering skulle kunna flytta upp mig en bra bit. Målsättningen är att stanna kvar på pallen även denna helg, och det hade inte varit fel att stå överst!
När det gäller TV så visas det nu ett program från Anderstorp på Viasat Sport. Det är en halvtimmes långt program, där Formel Ford har lite mer än hälften av tiden. Programledare är Mikael Sievers och jag själv agerar som expertkommentator.
Anderstorp - Viasat Sport
30/8 - kl 00.00
4/9 - kl 21.30
10/9 - kl 21.00
Jag återkommer med mer information angående ytterliggare ett reportage på TV. Uppdateringen från Thruxton kommer på söndagkväll. Vill ni följa resultaten direkt? Besök då:
www.mst-group.co.uk

Robin Rudholm: Två tredjeplatser i EM!
Nu hade det äntligen blivit dags för EM på Anderstorp. Vi fick tre träningspass, varav ett under torsdagen och två på fredagen. Banan var torr på torsdagen men inte under fredagen. Jag hade bra speed, och var jag inte snabbast så var jag tvåa.
Första tidsträningen gick ganska bra. Jag utnyttjade dock inte slipstreaming maximalt och kvalade tvåa efter Göransson och Dahlgren var trea. Inför kval 2 ändrade jag setupen och tyvärr blev bilen sämre och jag slutade som 4:a.
Jag gjorde en bra start och kom ut som tvåa. Dahlgren attackerade hårt och vi tappade mark till Göransson. Vi låg länge och skiftade platser tills jag gjorde ett misstag och åkte av banan. Detta medförde att ledaren för det brittiska mästerskapet, Pat Long kunde gå förbi.
Det dröjde dock endast två varv tills jag tog tillbaka tredjeplatsen och den kunde jag sedan hålla in i mål. Det var väldigt skönt att äntligen få en pallplats efter all otur under årets säsong. Jag såg genast fram emot söndagens race.
Resultat EM Race 1:
1. Richard Göransson (SWE), 2. Robert Dahlgren (SWE), 3. Robin Rudholm (SWE), 4. Patrick Long (USA), 5. Alx Danielsson (SWE)
Inför Race 2 gjorde jag en ändring på bilen. Anledningen var för att försöka hitta mer speed mot Dahlgren och Göransson. Tyvärr så fick detta motsatt effekt och däcken blev för varma efter endast halva racet.
Efter en stenhård fight mellan Alan Van Der Merwe, Westley Barber och Gary Turkington kunde jag dra det längsta strået och återigen ta en pallplats som 3:a.
Resultat EM Race 2:
1. Richard Göransson (SWE), 2. Robert Dahlgren (SWE), 3. Robin Rudholm (SWE), 4. Alan Van Der Merwe (NL), 5. Westley Barber (ENG)
Det har verkligen varit en rolig helg! Men visst känner man sig lite halvtrött efter ett dubbelrace som detta. Inte nog med att det har varit hård körning, jag har även jobbat aktivt med press och sponsorer. TV4, Viasat Sport, Radio Match och Borås Tidning har alla närvarande för att följa min framfart. Det har varit ett utomordentligt tillfälle att visa press och sponsorer vad racing handlar om!
Härnäst väntar race på Thruxton. Jag åker tillbaks till England på onsdag, testar fredag och tävlar till helgen. Thruxton är en bana som passar min körstil och jag ser fram emot nya framgångar!

Robin Rudholm: Snabb men utan tur i Skottland
Efter två mycket lyckade testdagar kändes allt mycket lovande inför helgen. Under det officiella testet var jag 3:a i första passet och 1:a i andra. Jag och Richard Göransson var klart snabbast och jämnast av alla.
Under tidsträningen var vi indelade i två grupper. Jag tog Pole Position i min grupp och Göransson var snabbast i sin. Richards tid var dock något snabbare och han stod därför 1:a och jag 2:a på gridden.
Vädret hade varit mycket bra framtills lördag kväll. När vi vaknade upp idag (söndag) ösregnade det och dimman låg tät. De första racen blev inställda, men efter ett tag lättade dimman och det blev dags för Formel Ford.
Jag gjorde en bra start och låg i växellådan på Göransson. Pat Long gjorde dock en bättre start och kom in i mellan. Sikten var dålig och det var mycket svåra förhållanden. På andra varvet var det roliga slut, då jag blev påkörd av Haywoods Ronnie Bremer.
Jag snurrade runt, men kom upp på banan igen. Jag tappade rytmen i åkningen, men kunde i alla fall slutföra racet och kom i mål på en 9:e plats.
Det känns jäkligt tråkigt att inte få ha turen på sin sida. Men som alltid, det är bara att lägga detta bakom sig och se fram emot nästa. Jag är i alla fall nöjd över min körning under veckan. Jag har återigen visat att jag har speeden för att vinna, och det kommer förhoppningsvis att hjälpa mig i framtiden...
Härnäst är det EM på Anderstorp. Det skall bli riktigt roligt att få komma hem till Sverige och tävla igen. Jag kommer göra ALLT och lite till för att ta en dubbelseger precis som jag gjorde 99 då jag körde där sist.
Har ni inget inbokat till helgen (25-26/8) tycker jag verkligen att ni skall ta er till Anderstorp och följa internationell racing när den är som bäst!

Robin Rudholm: Femma trots problem på Donington
Allt såg lovande ut inför helgen då jag slutade som tredje snabbast på det officiella testet. Jag var bara nio hundradelar från den snabbaste tiden och var ganska nöjd... Men vilken mardrömshelg det blev! Denna helg körde vi två race. Dels det brittiska mästerskapet, samt inofficiella EM. Redan under EM-kvalet förstod jag att helgen skulle bli tung.
I en av banans snabbaste kurvor snurrar en långsammare förare framför mig. I 160km/h hade jag ingenstans att ta vägen utan kraschade rätt in i hans bil. Jag slog av både vänster och höger framdäck och nacken fick sig en rejäl smäll. Det visade sig att jag haft över 6g i kraschen.
Läkarna tog hand om mig och tog det säkra före det osäkra. Stödkrage, syrgas, ryggbräda osv. Sen röntagde de mig, men kom fram till att inget var brutet, bara sträckt. Det var bara att spotta i händerna, äta lite värktabletter och ladda upp för nästa tidsträning. Under EM-kvalet slutade jag åtta. Min mekaniker jobbade flat-out och samma minut som kvalet började var bilen klar.
Setupen hade inte hunnits att gås igenom, och bilens beteende var däför långt ifrån perfekt. Min egen körning likaså. Slutade på en 11:e plats på det brittiska kvalet, och jag var fruktansvärt besviken med första dagen på helgen.
Söndagens första race var det brittiska. Jag gjorde en dålig start och tappade Dahlgren. Sedan började min fight. Från tolfte plats avancerade jag upp till femte. Jag började ta in på Dahlgren och körde ungefär 0.4s snabbare per varv. I slutet var jag nästan ikapp, men varven var för få. Det blev en femte plats från att ha legat tolva, och jag var nöjd med både bil och körning.
I EM-racet gick det dock inte lika bra. Jag startade som sagt åtta. Var uppe på sjätte och fightades om femte plats med Westley Barber. Westley Barber körde mycket fult och jag svarade med samma kort. Efter flertalet sammanstötningar tappade vi båda platser och jag slutade inte bättre än sjua.
Sammanfattning:
En av mina absolut tyngsta helger! Allt såg så lovande ut, men... Än så länge har det varit för många men, och det känns lite frustrerande. Det brittiska racet var dock bra, och det är mer poäng till mästerskapet. Jag ligger nu sexa. Min teamkompis Richard Göransson körde mycket bra och tog en dubbelseger i helgen.
Poäng - Brittiska Mästerskapet
1. Robert Dahlgren - 195, 2. Richard Göransson - 180, 3. Patrick Long - 179, 4. Alan Van Der Merwe - 137, 5. Robert Bell - 135, 6. Robin Rudholm - 122
Imorgon åker jag hem för tre veckors ledigt. Jag behöver verkligen ladda upp batterierna för den avslutande delen av säsongen. Jag skall komma tillbaks snabbare och starkare någonsin!

Robin Rudholm: Formel 1 med Jaguar Racing
Som ni kanske vet har det varit Formel 1 i helgen. Racet gick på Silverstone, alltså hemmamark för mig här i England. Banan ligger endast 20min från Milton Keynes där jag bor. Möjligheten dök upp i början av veckan då jag blev erbjuden att jobba för Jaguar Racing. Jag tackade givetvis ja, och började tidigt på fredagen.
Min uppgift var att köra Jaguars VIP-gäster, som var allt ifrån kända skådespelare till höjdare anknytna till Jaguar. En suverän möjlighet att marknadsföra sig själv!
Att få vara inne i smeten på ett F1-arrangemang är väldigt kul. Man ser vad som händer på nära håll, och får möjlighet att uppleva den enorma stämningen. Det är verkligen helt otroligt hur stort allt är på ett F1-race. Jag var verkligen imponerad, och man är inte mindre sugen att själv komma in som förare efter en helg som denna!
När det gäller att marknadsföra sig själv, fick jag en oerhört bra möjlighet hos TV4. Under tidsträningen som sändes live under lördagen, fick jag möjligheten att berätta lite mer om mig själv och min racing i direktsänding. Jag berättade om mina F3-planer för nästa år, och hur jag skall ta mig till F1. I slutändan hade jag pratat någonstans mellan 10-15min!
Under söndagen var det som väntat kaos. Vädret var stabilt och solen var framme större delen av dagen. Enorma folkmassor och köer. Själv stod jag och tittade på racet i det snabba Magotts - Becketts partiet. Schumacher som är min favorit, slutade "bara" tvåa, men dagens hjälte var Mika Häkkinen som vann stort...
Efter racet väntade enorma köer i närmare två timmar, men det var det värt. Sammanfattningsvis tycker jag att det har varit en toppenhelg! Kul att jobba för Jaguar, att bli intervjuad av TV4, att uppleva F1 på nära håll...
Inom fyra år är jag där igen, men förhoppningsvis inte som VIP-gäst chaufför, utan som F1-förare!
Härnäst väntar tester på Donington, och sedan race till helgen. Jag uppdaterar sidan efter Powertour-testet på torsdag.
F1 hälsningar,
Robin Rudholm nio tiondelar från seger
Jag var mycket optimistisk inför helgens dubbelrace på Brands Hatch. Testet vi körde tidigare under veckan hade gått bra och jag var med i toppen hela tiden. Eftersom det var dubbelrace, visste jag att poängen var viktiga för att hålla mitt mästerskap levande. Jag behövde komma i mål i båda racen på bra placeringar.
Tidsträningen blev mycket lurig. Det duggade under större delen av passet, men det var ändå mycket fäste i banan. Tyvärr beslutade vi att bara använda ett set däck på grund av den halkiga banan. De flesta andra satte på ett nytt set efter halva passet, och kunde förbättra ytterliggare. Från att ha varit snabbast, 2:a och 3:a under passet halkade jag ner till 6:e plats de två sista minuterna.
Race 1: Jag gjorde en dålig start och halkade ner en plats. Banan var hal och det duggade hela tiden. Efter att ha halkat ner till 9:e plats i inledningen av racet, fick jag upp speeden och körde upp mig till 5:e efter halva racet. Jag var snabbare än de två mygaler som låg framför och attackerade hela tiden. De körde dock väldigt aggressivt och jag kunde inte komma om. När det var två varv kvar försökte jag attackera, vi touchade lite och jag snurrade av... Som tur var kom jag igång igen och tappade endast en plats på detta, och jag kunde sluta racet som 6:a. Tiderna var bra och jag åkte minst lika fort som ledaren hade gjort.
Resultat Brands Hatch, Race 1 1. Patrick Long 31:31.80, 2. Richard Göransson +0.091, 3. Alan Van Der Merwe +3.423, 4. Westley Barber +7.665, 5. Robert Dahlgren +10.086, 6. Robin Rudholm +12.603
Race 2: Banan hade nu torkat upp och jag gjorde en mycket bättre start. Racet blev kanske ett utav de jämnaste racen någonsin! Vi var fem bilar som fightades om ledningen var efter varv. Jag hade stora problem och komma om Westley Barber, jag gjorde flera försök och vi touchade mer än en gång. Till slut började jag tröttna och körde rätt in i växellådan på honom. Inte ens det hjälpte... Jag gick i mål som 5:a, endast 0.9s från vinnaren, Robert Dahlgren! Helt otroligt jämt med tanke på att racet var 21 minuter långt.
Resultat Brands Hatch, Race 2 1. Robert Dahlgren 21:33.297, 2. Patrick Long +0.313, 3. Alan Van Der Merwe +0.505, 4. Westley Barber +0.899, 5. Robin Rudholm +0.964, 6. Gary Turkington +1.426
En femte och en sjätte plats blev helgens resultat. Marginalerna var oerhört små och jag behövde poängen. Dessa resultat har hjälpt mig i mästerskapet och målsättningen är att sluta Topp3 när året är slut.
Vi har nu ledigt en vecka, för att sedan testa två dagar på Donington nästa vecka. Vi kör sedan race där på helgen. Donington är en bana som jag gillar och jag ser fram emot mer framgångar där!

Robin Rudholm: Lovande test inför helgens race
Vi har idag kört det officiella PowerTour-testet på Brands Hatch. Vi körde den långa GP-slingan, vilket är något utav en favoritbana för mig.Det har varit mycket varmt under dagens test. Detta var första testet på Brands Hatch för Van Diemen i år och det tog ett par varv innan man hade hittat rytmen.
Under våra tre pass provade jag en hel del olika inställningar. Jag var 5:a på första passet, 3:a på det andra. Under det sista passet blev det tyvärr rödflagg när jag satt på nya däck, men mellantiderna och känslan på varven jag fick var mycket bra och det såg ut som det hade kunnat bli dagens snabbaste tid!
Jag är därför mycket optimstisk inför helgens dubbelrace. Vi kör fri träning och tidsträning på lördag, för att sedan köra våra två race på söndag.
För tider och resultat från Brands Hatch:
www.mst-group.co.uk
www.powertour.co.uk
Nu väntar ett par dagars uppladdning med en hel del fysträning på programmet. Det skall verkligen bli kul att tävla igen! Efter dagens framgångsrika test är jag väldigt positiv inför helgen. Jag kan knappt vänta...

Robin Rudholm sexa på Castle Combe
Det var nästan två månader sedan vi var på Castle Combe och testade. Det var därför lite nervöst att åka ut på tidsträningen utan att veta om körningen och bilens setup var tillräckligt bra. Bilen kändes skaplig och jag hade länge den snabbaste tiden. Tyvärr halkade jag ner till 2:a, men var på ett "pole" varv då en bil framför åkte av. Jag fick nöja mig med att kvala in som 2:a, endast 0.007s från Ronnie Bremer / Haywood Racing.
Dagens race blev betydligt hårdare. Jag gjorde en skaplig start och kom ut som tvåa. Jag attackerade sedan ledaren, då han näst intill tryckte mig av banan. Jag tappade fart och halkade sedan ner till 3:e. Ganska tidigt i racet förstod jag att det skulle bli hårt, då jag hade ganska stora problem med min bil. Anledningen till detta var att jag och min mekaniker chansade lite när det gällde setupen, och tyvärr hade vi gått åt fel håll.
Mygalerna var mycket snabba idag, och slutade 1,2,3 och 4:a. Dahlgren blev femma och jag kom in på sjätte plats. Något som jag naturligtvis inte var nöjd med, men samtidigt kunde jag inte kört bättre än vad jag gjorde. Det var ganska frustrerande när jag gjorde ett bra kval, men jag kom i alla fall därifrån med 18 nya poäng och jag ligger nu 9:a i mästerskapet.
För tider och resultat från Castle Combe:
www.mst-group.co.uk
www.powertour.co.uk
Nästa bana är Brands Hatch GP den 7-8 Juli. Vi kommer att köra ett dubbelrace denna helg. Vi kommer att göra en hel del tester, och jag är övertygad om att jag kommer vara längre upp i listan på Brands och fortsätta att avancera i mästerskapet.
Imorgon måndag åker jag hem till Sverige. Det är mycket jobb inför nästa år, men motivationen är på topp och jag jobbar gärna dag och natt för att lyckas få ihop det!

Stark uppkörning av Rudholm på Rockingham
Inför varje race brukar jag alltid tänka positivt. Till varje ny bana jag kommer, brukar jag alltid försöka intala mig själv att jag tycker om banan, eller i alla fall vissa partier av banan. Till Rockingham hade jag samma inställning, men jag måste erkänna såhär efteråt att jag trivdes verkligen inte på banan!
Tidsträningen blev en katastrof. Efter lite regn förändrades hela banan drastiskt och våran torr-setup ville inte fungera under tidsträningen. Det var likadant för oss alla fyra i teamet, då vi slutade 10:a, 11:a, 15:e och 19:e. Jag satte mitt snabbaste varv på en fuktig bana i slutet av passet, något som bevisade att vi var ute och cyklade.
Inför dagens race ändrade vi radikalt på bilen. Jag gjorde en mycket bra start och redan efter ett varv hade jag kört upp mig fyra platser och låg nu 11:a. Bilen gick kanon och jag var en av de snabbare på banan.
Efter nio varv var jag uppe som 6:a och hade bra häng på täten. Mina däck blev dock för varma av den nya setupen och det blev inte bättre av att mina växlar hoppade ur. Jag behöll fokus och slutade på 7:e plats, och hade då lyckats avancera 8 placeringar på 12 varv.
För mer information från racet på Rockingham:
www.mst-group.co.uk
www.powertour.co.uk
Jag är nöjd över min körning, och jag gjorde det bästa av situationen och kom i mål och tog nya poäng. Nästa race är om två veckor på Castle Combe. På det officiella Castle Combe-testet var jag med topp 3 hela dagen och jag ser verkligen fram emot det racet. Castle Combe är en bana som passar både mig och min bil!

Robin Rudholm: Racet på Croft blev inställt!
Helgen började med det officiella PowerTour-testet. Detta kördes under lördagen och jag var totalsnabbast under dagen. Jag hade dock lite setupproblem med bilen när det blev varmare och mer fäste i banan. Jag var ändå väldigt nöjd med att vara snabbast under lördagen och såg nu fram emot att fightas för åter en pole-position. Tyvärr så hade vi inte fått till setupen på kvalet och det var svårt att sätta snabba tider. Jag var länge näst snabbast, men halkade ner till sjätte plats i min grupp, endast 0.05s från att vara tvåa och 0.17s från pole i min grupp.
I dagens race gjorde jag en bra start och avancerade ett par placeringar direkt, men endast efter tre varv blev det rödflagg på grund av en krasch. Det blev sedan omstart och återigen gjorde jag en bra start och lyckades avancera. Denna gång tog det bara två varv innan rödflaggan var ute och racet avbröts.
Nu var det mina teamkompisar Pat Long och Richard Göransson som kraschat ihop med Jan Heylen. Tävlingsledningen beslutade då att stryka dagens race och köra en dubbeltävling på Brands Hatch den 7-8 Juli istället. Detta var lite tråkigt, med tanke på att jag fått till bilen perfekt och höll på att göra ett bra race, trots min dåliga kvalposition. Men men, thats racing!
Härnäst blir det flyget hem till Sverige för mer sponsorarbete. Det är väldigt mycket jobb just nu, då min målsättning för nästa år är att köra brittisk F3. Det krävs fruktansvärt mycket arbete för att lyckas få ihop en bra budget till detta, men jag gör mitt bästa så får vi se vad som händer....
Nästa test körs på fredag på den nya CART-banan i England, Rockingham. Jag hör av mig med bilder och rapport då!

Robin Rudholm får stipendium!
Är väldigt glad att meddela att jag i dagarna fick besked om att jag fått ett stipendium från Stiftelsen Föreningssparbanken i Sjuhärad på hela 50.000:- Detta kom som en mycket glädjande nyhet, då jag för tillfället jobbar väldigt hårt lokalt för att marknadsföra mig själv och min sponsorpool - Robin Rudholm Destination Formula 1. Som ni förstår är det inte gratis att köra och bo i England, och stipendiet kommer väl till pass.
I början av säsongen fick jag klart med sponsoring från Borås Kommun. Åter igen har jag fått stor hjälp från min hemstad Borås med detta stipendium. Just nu befinner jag mig i Varberg för lite relaxing. Jag har ledigt idag och imorgon och tänker bara ta det lungt och ladda upp inför helgens race. Jag älskar att vara nära havet, det hjälper mig att slappna av inför helgen.
Jag åker tillbaks till England imorgonkväll och på lördag kör vi det officiella Powertour-testet, för att sedan ha tidsträning på söndag och race på måndag. Som vanligt hittar ni resultaten på följande adresser:
www.mst-group.co.uk
www.powertour.co.uk

Robin Rudholm: Värdefullt test på Croft
Sitter nu i bilen på väg hem från en lyckad testdag på Croft. Min teamkompis Pat Long får köra den långa vägen hem, då han skrotade idag och fick köra minst varv i teamet... Under morgonen var banan torr, och tiderna var mycket bra om man jämför med förra året. Croft är en väldigt tekniskt krävande bana, men samtidigt mycket rolig och utmanande att köra.
Sedan kom regnet... Och det var precis vad vi behövde. Vi testade en hel del olika saker och kom fram till en bra regnsetup som verkar vara snabb. Jag och Göransson satte den snabbaste tiden, och vi var på hundradelen lika snabba. Imorgon åker jag hem till Sverige, för att vara hemma tills nästa torsdag. Jag har mycket jobb att göra för att börja planera nästa års satsning, men jag kommer även åka upp till Mantorp och titta på lite svensk racing!
Efter dagens testdag är jag väldigt optimistisk inför Croft-racet som går nästa helg. Det skall bli skönt att få ladda upp hemma i Sverige för att sedan komma tillbaks och ge järnet! Nästa lördag kör vi det officiella Powertour-testet, för att sedan ha tidsträning på söndag och race på måndag. Som vanligt hittar ni resultaten på följande adresser:

Robin Rudholm Pole och misstag på Oulton Park
Efter min våldsamma krasch på Donington förra helgen var nu min bil som ny inför helgens race på Oulton Park. Min mekaniker hade gjort ett superjobb och för min egen del hade sträckningarna i rygg och nacke släppt. Jag kände mig nu redo för att få fightas i toppen...
Under det officiella testet som kördes i lördags visade jag att kraschen inte påverkat min körning. Jag var näst snabbast under dagen och det såg lovande ut inför tidsträningen.
Även tidsträningen gick kanon. Jag var med i toppen hela tiden och på mitt 4:e varv satte jag Pole Position. Jag var väldigt glad för detta, då den senaste tiden varit ganska motig. Det kändes skönt att få vara tillbaks i toppen och detta var min andra Pole Position för året.
Vädret var mycket fint och publiken stor. En av gästerna var bland annat Bobby Rahal, teamchef för Jaguars Formel 1 team. Jag gjorde en bra start och kom ut som etta. Bilen kändes bra, men jag hade Long och Carroll i växellådan. Under det andra varvet hade jag ryckt något och ställningen var fortfarande den samma. Tyvärr hände det som inte får ske, mitt vänster bakhjul touchade gräskanten i utgången av kurvan efter startrakan. Jag fick sladd och åkte in i räcket...
Hela högersidan fick sig en redig smäll mot räcket men jag kom ändå ut på banan igen som 28:e man. Jag var oerhört besviken med mig själv och började köra upp mig. Med min skadade bil körde jag om två och två. Efter en skaplig uppkörning slutade jag tillslut 12:a.
Det känns inget vidare i kroppen för tillfället. Jag ledde racet, men ville antagligen VINNA för mycket. På grund av min motiga start på säsongen har min egen press ökat och jag vill för mycket och därav mitt misstag.
Det är inte ofta jag gör misstag i race, men idag var det enbart mitt misstag. Men återigen är det bara att ta nya tag! Det är oerhört tungt, men jag får försöka att se det från den ljusa sidan då jag har tagit två Pole Positions hittills. Jag vet att jag kommer att lyckas, det gäller bara att ha tålamod.
Nu har vi en vecka ledigt och nästa test körs nästa tisdag på Croft.
P.S. Robert Dahlgren blev 2:a, Richard Göransson 4:a och Alx Danielsson 15:e. Vann racet gjorde min teamkompis Patrick Long från USA

Oturshelg för Robin Rudholm på Donington
Vi har nu kört den tredje deltävlingen i det brittiska Formel Ford Zetec Mästerskapet. Vädret har varit skiftande hela helgen och inför tidsträningen såg det länge ut att bli torrt, men bara minuterna innan började det ösregna.
Min tidsträning var ingen höjdare. Ett elektorniskt fel gjorde att jag tappade mycket effekt ur kurvorna och även på rakorna. Jag visste att teamet inte skulle kunna fixa felet i pitlane och stannade därför ute på banan. Det gick som ni förstår inget vidare och jag slutade som 15:e man. Mina teamkompisar Richard Göransson och Pat Long var 1:a och 2:a, det visade var jag skulle varit...
Vädret idag (söndag) har varit mer stabilt. Sol och torr bana inför racet. Jag var väldigt taggad inför starten och visste att den skulle bli avgörande. Grön lampa och en kanonstart. Avancerade ett par bilar direkt då Dahlgren och Barber kraschar ihop. De åker ut på gräset och kommer sedan upp på banan igen.
Jag hade ingenstans att ta vägen och jag visste att det skulle göra ont. Flat out i en fart runt 140km/h for jag rätt in i Barbers bil. Smällen var väldigt kraftig och jag slutade under hela Barbers bil. Hans bakdäck var uppe vid min hjälm...
Sjukvårdarna hjälpte mig ur bilen och som tur var hade jag inte brutit något. Jag var väldigt "groggy", och fick lägga mig i ambulansen. Efter det fick jag genomgå en läkarundersökning. Jag hade tur att jag inte skadade mig. Jag är väldigt öm i hela kroppen. Jag har ont i nacke och rygg, men förhoppningsvis kommer jag må bättre inom ett par dagar.
Det känns lite tungt med åter en poänglös helg och oturen på min sida. Jag kan däremot säga att jag kommer aldrig att ge upp i år! Jag vet min kapacitet och jag vet också att min tur kommer.
Imorgon åker jag hem till Sverige. Jag skall vara hemma tills på fredag och ladda upp batterierna. På lördag kör vi officiellt PowerTour test på Oulton Park. Tidsträningen och racet körs på söndag och måndag. Jag uppdaterar sidan på måndagkväll.
P.S. Min teamkompis Richard Göransson vann racet, medan alla övriga svenskar kraschade ut.

Pole och avåkning för Rudholm på Snetterton
Uppladdningen inför helgens race på Snetterton hade knappats kunnat bli bättre. Två mycket bra test under veckan gjorde att jag kände mig väl förberedd inför lördagens tidsträning.
Det hade regnat från och till och vi körde ut på tidsträningen med regndäck. När jag väl kom ut på banan märkte jag att det var väldigt lite vatten och att slicks antagligen skulle gå fortare inom ett par minuter. Trots detta stannade jag ute på banan för tre varv, då jag och min mekaniker hade kommit överrens om detta.
Jag kom sedan in i depån för att lägga på slicks. Många av mina konkurrenter hade redan gått in i depån för däcksbyte. Precis när jag skulle lämna depån började det att regna och tiderna gick upp direkt.
Jag åkte då in igen för åter ett däcksbyte. Jag var då P1 och visste att min första Pole Position i England var hemma. Jag hade verkligen tagit rätt beslut att stanna ute på mina regndäck, medans de flesta av mina konkurrenter gått in för tidigt. Pole Position med 0.519s var precis den start på helgen jag önskat mig.
Resultat: Tidsträning, Snetterton
1. Robin RUDHOLM SWE Van Diemen RF01 1:15.667, 2. Christian ENGLAND ENG Van Diemen RF01 1:16.186, 3. Alex DANIELSSON SWE Vector MG01 1:16.213 14, 4. Robert SCOTT NIR Vector MG01 1:16.258, 5. Adam CARROLL NIR Van Diemen RF01 1:16.267, 6. Jan HEYLEN BEL Van Dieman RF01 1:16.336, 7. Richard GORANSSON SWE Van Diemen RF01 1:16.471, 8. Gary CATT ENG Van Diemen RF01 1:16.592, 9. Charles HOLLINGS ENG Mygale SJ2001 1:17.085, 10. Robert DAHLGREN SWE Van Diemen RF01 1:17.430
Strategin inför racet var klar. Jag skulle dra så fort de gröna lamporna tänts. Jag visste att jag hade stor chans att vinna dagens race, nu gällde det bara att vara 100% koncentrerad.
När jag körde ut på uppvärmningsvarvet var banan torr. Alla hade slicks och ingen väntade sig regnet som sedan kom. När alla stod på griden redo för start kom regnet. Själv var jag fullt fokuserad på startmomentet.
Jag gjorde en av mina bästa starter någonsin, och fick en lucka direkt. När jag kom i slutet av rakan och skulle börja bromsa låste jag upp direkt och åkte rätt av banan. Banan var fruktansvärt hal och jag åkte långt ut på gräset. Jag var dock inte ensam, då närmare 10 bilar åkte av i kurvan, varav fyra fick bryta direkt.
Jag var övertygad om att det skulle bli rödflagg, men turen var tydligen inte på min sida idag. Ingen rödflagg, och när jag väl kom upp på banan var jag sist. Det kom bara mer och mer regn och efter endast sex körda varv var tävlingsledningen tvungna att bryta racet. Mitt race slutade dock redan på första varvet...
Resultat: Race, Snetterton
1. Richard GORANSSON, 2. Alex DANIELSSON, 3. Christian ENGLAND, 4. Jan HEYLEN, 5. Robert DAHLGREN , 6. Mike DEN TANDT , 7. Gary CATT , 8. Adam CARROLL, 9. Patrick LONG . 24. Robin RUDHOLM
Visst är jag oerhört besviken över dagens race, men jag har samtidigt lärt mig att oftast går otur och tur jämt ut. 1999 började min säsong väldigt motigt men vände sedan till en helt otrolig säsong med 10 segrar på rad och 12 totalt.
Dagens motgång kommer bara att göra mig starkare och snabbare för resterande säsong. Nu har jag ett par dagar ledigt, för att sedan testa på Castle Combe på torsdag. Jag hör av mig då! Starkast vinner.

Robin Rudholm i topp på PowerTour test!
Har precis kommit hem till Milton Keynes efter en lång testdag på Snetterton. Vi har idag kört det officiella PowerTour testet inför årets andra deltävling i det Brittiska Formel Ford Zetec Mästerskapet. Efter testet i tisdags som vi körde på Donington var jag väldigt nöjd med både bil och körning. Jag var därför extra laddad inför dagens officiella test.
Vi körde tre pass under dagen, alla med officiell tidtagning. Det var hela 35st förare med på testet och vädret var fint under alla tre pass. Första passet kunde knappast ha gått bättre då jag var snabbast av alla. Under det andra passet var jag 2:a trots att jag hade stora problem med treans växel. Dagens tredje och sista pass tog vi bara som ett test och ändrade bilen radikalt. Dessa inställningar fungerade mindre bra och jag var drygt 0,3s från snabbaste tid.
Totalt sett var jag näst snabbast under dagen endast 0.079s från den snabbaste tiden. Jag är väldigt nöjd med dagens test och jag vet att vi har mer att ge!
Resultat, PowerTour test:
1. Ronnie Bremer 1:10.546, 2. Robin Rudholm 1:10.625, 3. Jan Heylen 1:10.681, 4. Alan van der Merwe 1:10.699, 5. Patrick Long 1:10.712, 6. Robert Dahlgren 1:10.733, 7. Richard Göransson 1:10.802
Nu är det bara att ladda upp batterierna inför lördagens tidsträning som körs 16.30 svensk tid. Racet körs sedan under söndagen runt 14.30. Som vanligt kan ni följa både tidsträning och race på dessa adresser:
www.mst-group.co.uk
www.powertour.co.uk

Bra testdag för Rudholm på Donington!
- Efter en lugn vecka med mycket sömn, mycket fysträning och bra kost var det nu riktigt skönt att få sätta sig i bilen igen. Vi har idag varit på Donington och kört test på den långa GP-slingan. Det var väldigt mycket bilar och dagen var inte uppdelad i pass. Träning från 9 på morgonen till klockan 17. Gissa om vi testade mycket...
- Själv var jag något utav en försökskanin idag. Jag testade en hel del olika saker, med gott resultat. Donington är en bana jag gillar och jag körde väldigt mycket tester här under förra säsongen. De flesta Formel Ford-team var med på dagens test och rent tidsmässigt är jag väldigt nöjd. Näst intill varenda gång jag åkte ut på banan satte jag de snabbaste tiderna. I slutet av dagen la vi på nya däck och tiderna var väldigt väldigt bra.
- Nästa test är det officiella PowerTour testet som körs på Snetterton redan på torsdag. Detta är vår träning inför säsongens andra deltävling som går på Snetterton till helgen. Avslutningsvis måste jag erkänna att det var längesen jag kände mig så positiv till en säsong som jag gör nu. Det är väldigt skönt att inte kunna klaga på materialet, utan bara fokusera sig på att köra så bra som möjligt.
- Jag är övertygad om att Duckhams Van Diemen kommer att sätta pacen på Snetterton, och förhoppningsvis med mig i topp.

Rudholm fyra i säsongspremiären på Silverstone!
Årets första tävling är nu avverkad och jag kan redan nu säga att jag är ganska nöjd med min insats. Redan under tidsträningen förstod alla att det skulle bli ett mycket jämt race då hela 20 st! bilar var inom 1 sekund.
Min egen insats under tidsträningen var långt ifrån perfekt. Jag fick inget perfekt varv då däcken var som bäst, och inte heller en slipstream. Jag slutade som 5:e man, endast 0.202s från Pole-Position och 0.075s från 2:a platsen.
Jag var oerhört laddad inför racet. Jag visste att jag hade speeden för att slåss om segern, men samtidigt så ville jag komma i mål i årets första race.
Fick för mycket hjulspinn och en dålig start. Jag tog Bremer, men tappade Ryan Sharp. Efter två varv gick jag förbi Sharp och sedan började jakten. Redan varvet efter kunde jag köra förbi min teamkompis Pat Long och jag var nu uppe på 3:e plats.
På femte varvet var jag ikapp Robert Dahlgren och ut på start&mål gick jag om på insidan. Vi var nästan ihop, då Dahlgren pressade upp mig mot muren. Efter det kunde jag dra ifrån. Jag laddade hårt och kunde stundtals ta in på Göransson. Jag tror att jag laddade lite väl hårt...
Däcken blev överhettade och Dahlgren var ikapp. På varv nio tappade jag min andraplats, men tog tillbaka den på varv 11. Jag och Robban hade en stenhård fight och vi var ihop ett flertal gånger ute på banan.
Ut på sista varvet och jag låg trea. Jag var snabbare än Dahlgren och försökte ta mig förbi ner i hårnålen. Robban stängde och vi åkte ihop. Samtidigt kom Adam Carroll från ingenstans och åkte om på yttern. Tyvärr fick jag ge mig och jag slutade fyra efter att ha varit på pallplats i 9 av de 13 körda varven. Min teamkompis Richard Göransson vann och vi var tre svenskar topp4.
Resultat - Race (1/13)
1 Richard GORANSSON, 2 Robert DAHLGREN, 3 Adam CARROLL, 4 Robin RUDHOLM, 5 Ryan Sharp
Givetvis är jag besviken på att sluta fyra när jag låg tvåa under större delen av racet. Men samtidigt startade jag något längre ner och fick jobba väldigt hårt under hela racet. Jag gjorde många bra omkörningar och är ändå nöjd med min egen insats.
Jag har visat alla att jag kommer att fightas om årets mästerskapsseger och jag längtar redan till nästa race som körs om två veckor på Snetterton.
Teamet har gjort ett mycket bra jobb, och jag var väldigt nöjd med både bil och motor under dagens race. Nu har vi en veckas ledigt, men jag stannar här i England för fysträning och för att kunna behålla fokuseringen.

Kaos på det officiella testet!
Förväntningarna var stora inför årets första officiella test. Allt var väl förberett inför den sista testdagen innan helgens race på Silverstone.
Redan nu kan jag avslöja att det blev pannkaka av hela dagen. Under första passet hann jag två varv (då jag bromsade in nya pads) innan rödflaggen var ute. Gary Catt hade lyckats slå bort tre hjul på sin bil och kört sönder armco-räcket... Det tog en timma att laga och passet var över!
Under det andra passet skrubbade jag in nya regndäck. Två varv och sen var rödflaggen ute. Ut igen och nu fick jag hela tre varv! innan nästa rödflagg. Nu var jag dock snabbast av alla, vilket var bra. Banan torkade upp och alla lade på slicks. Inte ett fullt varv innan nästa rödflagg.... Helt otroligt och åter ett pass som var bortkastat!
Dagens sista pass och ösregn. Bilen vattenplanade på ett flertal ställen och jag satte endast tre varv under passet innan rödflaggen var ute. Resten av passet fortsatte likadant och jag fick inga mer varv. Trots mina tre varv (alla med trafik) var jag 5:e snabbast och bäst i teamet.
Dagens testdag var bortkastad tid. Vi fick inte testat någonting, men det var i och för sig samma för alla team. Bilen och motorn känns dock väldigt bra, och jag ser verkligen fram emot helgens race. Jag har varit snabb på alla tidigare test och jag lovar att jag skall ge allt och lite till för att vara snabbast i helgen.
Tidsträningen körs på lördag kl: 16.25, och racet körs på söndag kl: 14.45 (svensk tid). Resultaten kommer att uppdateras direkt efter tidskval och race på:
www.mst-group.co.uk

2001-03-20
Nu börjar allvaret för Rudholm!
Vi har idag kört test på Silverstone. Detta test var vårt sista test innan nästa veckas officiella PowerTour test. Vårt första race går sedan nästa helg och nu börjar allvaret!
Under dagens test körde vi tre pass. Jag ändrade på en del saker och kunde sätta min snabbaste tid under sista passet. Jag gjorde en bra avslutning på dagen, vilket kändes skönt.
Alla team utom Aztek och Haywood var med på testet. Vi är fortfarande mycket jämna inom teamet. Idag var dock Richard Göransson snabbast och jag var näst snabbast.
Men som ni kanske förstår börjar allvaret på tisdag. Det är då det är officiell tidtagning och alla team är på plats. Jag ser verkligen fram emot detta test! Det är garanterat det viktigaste hittills...
Jag hör av mig efter PowerTour testet på tisdagkväll. Uppdateringen kommer även att innehålla de officiella träningstiderna!

Robin Rudholm rapporterar från England
Har nu kommit hem till min lägenhet i Milton Keynes efter dagens test på Oulton Park. Ganska trött och mör i kroppen eftersom vi även testade under gårdagen, då på Silverstone. Silverstone är en bana jag brukar vara snabb på. Förra veckan var jag endast 0.02s från snabbaste tiden på den officiella Power Tour dagen. Gårdagens test gick däremot inte riktigt lika bra.
Alla fyra i teamet var ganska jämna, och precis som tidigare testdagar i år var jag med och slogs om de bästa tiderna. Problemen kom sedan när jag körde med nya däck. Bilen gick tungt och för att kompensera detta laddade jag ännu mer... I sista passet var jag 0,3s efter snabbaste varvet, något jag var missnöjd med. Efter dagen hittade vi dock något som kunde vara orsaken. Ett lager i växellådan hade skurit, och därför kändes det som det gick tungt.
Dagens test däremot gick betydligt bättre. Vi körde på den långa Oulton Park slingan, något som vi aldrig gjort tidigare. Under morgonen var banan blöt och det gick väldigt bra. Vi är alla i teamet väldigt jämna och även så detta test.
Banan var en av de absolut bästa jag någonsin kört! Stor nivåskillnad, chikaner och fullfartskurvor. Under eftermiddagen hade banan torkat upp. Det var ganska svårt att hitta de sista tiondelarna, men det gick bara bättre och bättre.
När däcken var som sämst satte jag min bästa tid. Tyvärr fanns det inte tid till att köra med nya däck, men min tid räckte dock till dagens näst snabbaste tid. Övriga team som närvarade var Mackie, JLR, Sugden och Sweeney Hopper. Även våra svenska kollegor Elgh Motorsport var med och testade med deras nya Formel Ford-förare.
Vi har nu avverkat fem testdagar och det känns väldigt lovande. Jag blir snabbare hela tiden och jag lär mig nya saker varje test. Även bilen blir bara bättre och bättre och vi är just nu det snabbaste teamet och troligtvis det jämnaste...
Nästa test körs nästa torsdag på Snetterton. Innan dess har jag en hel del saker att pyssla med. På fredag skall jag till London och köra inomhusgokart tillsammans med min manager Petri Lundén och en hel del andra som är involverade i musikbranchen.
If everything seems under control, you're just not going fast enough!

www.motorsportivarmland.nu