Resultatservice online
Rally-SM har stopptats - två åskådare omkom
Tävlingsledningen för Rally Sandviken avbröt tävlingen efter lördagens första specialsträcka. Anledningen var att en tävlingsbil gick av vägen på den 4:e specialsträckan, belägen strax utanför Årsunda. Två åskådare träffades av bilen. Båda har omkommit. De omkomna har identifierats men de anhöriga har ännu inte underrättats. Båda är män och i 50-årsåldern. Besättningen i rallybilen klarade sig utan skador, men chockades och fördes till sjukhus. Polisen har inlett utredningsarbetet. Man vet att bilen fått sladd i en kurva, gått upp på två hjul och kört av i nästa kurva. Bilen passerade på två hjul mellan två träd. Träden stod så tätt att bilen normalt inte skulle kunna gå mellan dem.
Tävlingsledningens räddningspersonal agerade snabbt och enligt plan. Ambulans fanns på plats inom en minut. Sandvikens krisgrupp 'POSOM' har aktiverats och upprättat ett centra i Västanbygården i Sandviken.
Svenska Bilsportförbundet har beslutat att till dess utredningen är klar förbjuda rally på asfalt.
Tufft i flera klasser i Sandviken-SM
Det är tufft värre i rally-SM inför omstarten i Sandviken på lördagsförmiddagen Efter den inledande fredagsetappen hade värmlänningen Jonas Kruse skaffat sig en rejäl ledning i den så kallade F2-klassen före jagande Västerås-föraren Harry Joki. Detta trots att Jonas hävdade attt han slagit av på takten sedan värste konkurrenten om SM-titeln - dalmasen Per Svan - tvingats bryta efter motorras redan på den första av fredagsetappens tre specialsträckor.
För fredagens tuffaste sekundstrid svarade Mats Thorszelius och Mats Jonsson i den 4-hjulsdrivna Grupp H-klassen. Thorszelius var snabbast - men veteranen Mats Jonsson var bara 0,8 sek efter och lovade ladda lite extra när rallyt avslutas under lördagen. Och det behövs säkert eftersom Mjölby-föraren Jari Sarinen höjde tempot kraftigt och nu nosar de två i bakhjulen. Jari hade bara 0,8 sek upp till Mats Jonsson och 1,6 sek upp till Thorszelius!
Tufft var det också i lilla Grupp N-klassen där titelförsvararen Patric Carlsson fick släppa ledningen till märkeskollegan Mattias Aronsson - bara 2,5 sekunder skiljer de två åt inför omstarten på lördagsförmiddagen.
I Stora Grupp N inledde inte oväntat veteranen Kenneth Bäcklund bäst medan unga Pernilla Walfridsson ofint nog petade ned sin farbror Stig Olof Walfridsson till tredjeplatsen på den avslutande sträckan. Pernilla har 11 sekunder upp till ledande Bäcklund inför omstarten medan Stig Olof i sin tur har 1,5 sekunder fram till sin snabba brorsdotter.
För dagens kanske största prestation svarade unge Daniel Carlsson, Säffle. Värmlänningen gick upp till ledning i tvåhjulsdrivna grupp H med nästan 40 sekunder till godo på tvåan, SM-ledande Magnus Gustavsson, Skepptuna. Tiden var extremt bra - Daniel behövde faktiskt bara 8 sekunder mer än Jonas Kruse över inledningsetappen. Inledningsvis hängde Patrik Fredriksson från Fagersta bra med men Patrik tvingades ge upp med trasig motor innan starten på 3:e sträckan. Också Trygve Ramstad från Karlskoga hängde med bra, men försvann på sista sträckan och tvingades bryta.
Inför omstarten på lördagsförmiddagen seedas förarna om efter resultat. Det innebär att Jonas Kruse i sin extrema Kit Car-bil kommer att ge sig iväg som första bil från Torget i Sandviken klockan 9.30.
Resultat efter första etappen
Totalt efter SS 3
1) Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mègane, 12.04,5
2) JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 12.12,5
3) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 12.16,4
4) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 12.17,2
5) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, 12.18,0
6) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car, 12.18,8
7) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 12.21,2
8) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, 12.25,2
9) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, 12.25,3
10) Tomas Jansson Gullabo RC Peugeot 106 Maxi, 12.31,7
11) Pernilla Walfridsson Ekshärads MS Mitsubishi Lancer EVO 6, 12.32,4
12) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, 12.34,1
13) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, 12.37,6
14) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, 12.39,6
15) Kristoffer Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA, 12.38,9
Grupp N -1600 cc
1) Pontus Stridh SMK Östgöta VW Polo GTI 16V 14.16,2
2) Pether Lindblom Offerdals MK Citroën AX GTi + 24,3
3) JSM Tobias Gyllström Kolsva MS Suzuki Swift + 28,6
4) JSM Joakim Gustavsson Kristianstads MK VW Polo GTI 16V + 37,7
5) JSM Jonas Ericsson Kolsva MS Citroén AX Sport + 40,9
6) Håkan Samuelsson Katrineholms MK Suzuki GTI + 46,5
7) JSM Danne Lundh Östergyllen RC Suzuki Swift GTi Evo III + 51,4
8) Tord Karlsson Gnesta MK Suzuki GTI + 1.02,9
9) JSM Joakim Lindh Almunge MK Suzuki EVO 2 + 1.27,3
Grupp N 1601-2000 cc
1) Mattias Aronsson Anderstorp RC Peugeot 306 GTI 13.10,8
2) JSM Patric Carlsson SMK Nyköping Peugeot 306 + 2,5
3) Johan Rudengren Eskilstuna MK Seat Ibiza + 11,2
4) Joakim Rydholm Dals MK Peugeot 306 + 12,5
5) Lars Wikman SMK Gävle Opel Astra GSI + 17,6
6) Joachim Grahn Simrishamns MK Peugeot 306 GTI S16 + 21,7
8) Matti Johansson Vara MK Peugeot 306 + 22,0
9) Joachim Nilsson SMK Arboga Opel Astra + 25,0
10) Thomas Åkeson Skövde MK Peugeot 306 S16 + 37,9
11) JSM Stig Björkman Borlänge MK Opel Kadett GSI + 43,7
12) JSM Ronnie Lindblom Grangärde MK Ford Escort RS2000 + 52,3
13) JSM Johan Bengtsson Norbergs MC Ford Escort RS 2000 + 1.00,1
14) JSM Peter Hillebjörk Vännäs MK Renault Megane + 1.02,2
15) JSM Ola Helmfridsson Fjugesta MS Seat Ibiza + 1.02,7
16) Stefan Jonsson Jämtlands MK Peugeot 306 GTI + 1.10,4
18) Johan Palola SMK Dala Seat Ibiza Cupra EVO 2 + 1.53,4
Grupp A -1600 cc
1) Tomas Jansson Gullabo RC Peugeot 106 Maxi 12.31,7
2) Peter Liwell Eskilstuna MK Skoda Felicia Kit Car + 52,9
3) Gert Blomquist Göteborgs MF Peugeot 106 Maxi Kit Car + 1.01,9
Grupp A 1601-2000 cc
1) Jonas Kruse Karlstad MK Renault Mègane 12.04,5
2) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car + 14,3
3) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane + 20,8
4) Anders Mattsson Stuguns MK VW Golf + 1.19,5
5) Mattias Tyrbjörn Eskilstuna MK Opel Astra GSI + 1.22,5
6) Roger Andersson SMK Valdemarsvik VW Golf + 1.33,9
7) Andreas Eriksson MK Speed Ford Escort RS 2000 + 1.56,6
8) JSM Ola Parkheden Mälaröarnas MK VW Golf 2 + 4.47,7
Grupp N 4WD
1) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 12.21,2
2) Pernilla Walfridsson Ekshärads MS Mitsubishi Lancer EVO 6, + 11,2
3) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, + 12,9
4) Mats Karlsson Säffle MC Mitsubishi Lancer Evo VI, + 15,5
5) Kristoffer Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA, + 17,7
6) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, + 18,4
7) Thomas Schie KNA Kongsvinger Subaru Impreza WRC V 6, + 30,9
8) Martin Stenshorne NMK Modum & Sigdal Subaru Impreza WRX, + 37,3
9) Roger Berglund Team skogsåkarna Mitsubishi Evo 5, + 45,2
10) Patrik Malteskog Finspångs MS Mitsubishi Lancer EVO 4, + 51,8
11) Oscar Svedlund Karlstads MC Bil Mitsubishi Lancer EVO IV, + 1.06,0
12) Tony Caspersen Naf Asker & Barum Jr Subaru + 1.10,4
13) Håkan Blomström Horndals MK Mitsubishi Lancer Evo4, + 1.43,9
Grupp H 4WD
1) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 12.16,4
2) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, + 0,8
3) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, + 1,6
4) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, + 8,8
5) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, + 21,2
6) Henrik Morin Norrbottens MS Subaru Impreza 555, + 34,4
7) Torbjörn Pahlin SMK-Sundsvall Mitsubishi Lancer, + 46,5
8) Anders Hedström MK Ratten Subaru Impreza, + 1.18,7
9) P-O Persson Kolsva MS Ford Escort Cosworth, + 1.19,6
10) Jan-Erik Jansson Munkfors MC BMW M3, + 2.15,9
Grupp H 2WD
1)JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 12.12,5
2) Magnus Gustavsson Skepptuna MK Peugeot 205 Gti, + 39,1
3) Peter Friberg Ludvika MS Opel Corsa, + 42,0
4) Mats Bergeå Östernärkes RMC Toyota Corolla, + 51,3
5) Fredrik Eljas Nyhammars MK Toyota Corolla, + 52,0
6) JSM Martin Hjelmar SMK Motala Volvo 940, + 55,1
7) JSM Niklas Hägg SMK Hälsinge Toyota Corolla, + 55,2
8) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla, + 1.02,2
9) Carina Hermansson Skepptuna MK Toyota Corolla, + 1.05,4
10) Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla, + 1.06,6
11) Leif Peterson Göteborgs MF VW Golf, + 1.06,7
12) Stefan Erixon Skepptuna MK Toyota Corolla, + 1.08,9
13) Bosse Sikström SMK Sundsvall VW Golf, + 1.13,0
14) Pär Carlsson Flens MS Volvo 242, + 1.22,7
15) Stefan Åhlund Järbo MK VW Golf, + 1.24,2
16) JSM Richard Åndberg SMK Nyköping Toyota Corolla, + 1.33,6
17) Ulrik Johansson Götene MK VW Golf 2, + 1.44,0
18) Örjan Eriksson Stuguns MK VW Golf, + 1.45,5
19) Tommy Högström MK Rimo Opel Corsa 1,2 L, + 1.53,0
20) Göran Wickström Älmhults MK Volvo 240, + 1.53,5
21) JSM Tobias Olsson Norrköpings MK Volvo 240, + 1.56,1
22) Tomas Walfridsson MK-Ratten VW Golf MK2, + 2.10,5
23) Urban Jonsson Järbo MK Toyota Starlet, + 2.11,0
24) Tobias Ytterbring Kolsva MS VW Golf, + 2.14,6
25) Pär Andersson Ljusdals MK VW Golf, + 2.44,6
26) JSM Anders Eklund Degerfors RC Volvo 240, + 2.52,7
27) Ronnie Brandberg Fagersta MK Toyota Starlet, + 2.59,6
28) Dan Edenå Stockholms BK VW Golf, + 3.23,0
29) JSM Jonas Nordahl Fredriksbergs MK Ford Escort RS 2000, + 4.09,1
Rally-SM: Kruse öppnade snabbast på asfalten i Gästrikland
Jonas Kruse i en 2-hjulsdriven Kit Car öppnade snabbast av alla när rally-SM startade i Sandviken på fredagskvällen. Värmlänningen behövde knappt 4 minuter för att avverka den första tävlingssträckan. Det innebar en medelhastighet på otroliga 146,4 km/h.
- Nog gick det snabbt alltid. Men det var en härlig inledning på de här två dagarna, log Kruse, som närmast jagades av Mats Thorszelius, upplänningen som kör en 4-hjulsdriven Toyota.
Bara 0,4 sek skilde de två åt efter ss 1. En liten skräll var det också att unge värmlänningen Daniel Carlsson åkte nästan lika fort med sin 2-hjulsdrivna Grupp H-bil.
- Asfaltunderlaget vänder upp och ned på begreppen. Här är det ingen fördel att åka 4-hjulsdrvet, menade förarna.
Rally-SM avgörs i fem olika tävlingsklasser. Lilla Grupp N öppande storfavoriten Patric Carlsson från Nyköping snabbast före Joachim Grahn, Simrishamn och Mattias Aronsson, Anderstorp.
En av de snabbaste klasserna totalt är Stora Grupp N och där öppnade rutinerade Kenneth Bäcklund bäst av alla. Men lilla Pernilla Walfridsson hakade på i det höga tempot och nådde målet bara 0,3 sek efter Bäcklund:
- Görsköj, jag älskar när det går undan, jublade Perilla.
En som inte jublade alls var en av storfavorierna - femfaldige svenske mästaren Per Svan. Per kom visserligen i mål på en bra tid men i samband med målgång började motorn brinna. Så redan efter den första sträckan var det slutåkt för den populäre mjölk-bonden från Dalarna.
Rallyt fortsätter under hela fredagsskvällen och startar om tidigt på lördagen. Sammanlagt ska de 100 startande förarna avverka åtta specialsträckor. Rallystarten på fredagskvällen försenades med en dryg halvtimme:
- Det var så oerhört med publik ute på den första sträckan att vi fick be polisen om hjälp för att få folk att flytta sig till säkrare platser. Med de höga farter det är frågan om på asfaltvägarna vill vi inte ta några som helst risker, förklarade tävlingsledaren Kalle Andersson.
Rally-SM, Sandviken. Preliminärt efter ss 2:
Stora Grupp A: 1) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault, 7.32,0, 2) Harry Joki, Västerås MS, VW, +13,2 sek, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, +14,3.
Grupp H 4WD: 1) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 7.39,0, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, +1,3 sek, 3) Jari Sarinen, MSK Kvarnv., Mjölby, d:o, +7,3.
Grupp H 2WD: 1) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 7.41,2, 2) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, BMW, +13,5 sek, 3) Trygve Ramstad, SMK Karlskoga, Toyota, +20,6.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 7.43,3, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, d:o, +6,3 sek, 3) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MK, d:o, +8,4.
Lilla Grupp N: 1) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot, 8.18,3, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +0,1 sek, 3) Joakim Rydholm, Dals MK, d:o, +4,4.
Preliminärt efter ss 1:
Stora Grupp A: 1) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault, 3.58,3, 2) Magnus Henriksson, SMK Linde, d:o, +5,3, 3) Harry Joki, Västerås MS, VW, +7,9
Grupp H 4WD: 1) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 3.58,7, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, +4,3, 3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, +5,3
Grupp H 2WD: 1) Daniel Carlsson, Säffle MC, Toyota, 4.02,0, 2) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, BMW, +8,5 sek, 3) Peter Friberg, Ludvika MS, Opel, +11,0.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 4.04,5, 2) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MK, +0.3 sek, 3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, d:o, +2,0
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 4.24,3, 2) Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, +1,8 sek, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, d:o, +2,1.
SS 3
1) JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 4.31,3
2) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, 4.31,7
3) Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mègane, 4.32,5
4) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car, 4.33,6
5) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 4.36,9
6) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 4.37,4
7) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 4.37,9
8) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, 4.38,7
9) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, 4.39,0
10) Tomas Jansson Gullabo RC Peugeot 106 Maxi, 4.40,5
11) Pernilla Walfridsson Ekshärads MS Mitsubishi Lancer EVO 6, 4.40,7
12) Mats Karlsson Säffle MC Mitsubishi Lancer Evo VI, 4.41,5
13) Martin Stenshorne NMK Modum & Sigdal Subaru Impreza WRX, 4.41,8
14) Kristoffer Nilsson Hässleholms MK Subaru Impreza WRX-RA, 4.43,1
15) Henrik Morin Norrbottens MS Subaru Impreza 555, 4.43,9
Totalt efter SS 2
1) Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mègane, 7.32,0
2) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 7.39,0
3) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 7.40,3
4) JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 7.41,2
5) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 7.43,3
6) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car, 7.45,2
7) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, 7.46,3
8) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, 7.46,3
9) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, 7.46,5
10) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, 7.49,6
11) Tomas Jansson Gullabo RC Peugeot 106 Maxi, 7.51,2
12) Pernilla Walfridsson Ekshärads MS Mitsubishi Lancer EVO 6, 7.51,7
13) Andreas Eriksson MK Speed Ford Escort RS 2000, 7.52,4
14) Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact, 7.54,7
15) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, 7.53,9
SS 2
1) Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mègane, 3.33,7
2) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 3.37,3
3) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.38,8
4) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car, 3.39,0
5) JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 3.39,2
6) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, 3.39,8
7) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 3.40,3
8) Tomas Jansson Gullabo RC Peugeot 106 Maxi, 3.42,4
9) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, 3.42,5
10) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, 3.42,5
11) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, 3.43,1
12) Mats Karlsson Säffle MC Mitsubishi Lancer Evo VI, 3.43,7
13) Patrik Fredriksson Fagersta MK BMW Compact, 3.44,2
14) Martin Stenshorne NMK Modum & Sigdal Subaru Impreza WRX, 3.44,8
15) Andreas Eriksson MK Speed Ford Escort RS 2000, 3.45,1
SS 1
1) Jonas Kruse Karlstad MC Bil Renault Mègane, 3.58,3
2) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Celica, 3.58,7
3) JSM Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 4.02,0
4) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 4.03,0
5) Magnus Henriksson SMK Linde Renault Maxi Megane, 4.03,8
6) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza, 4.04,0
7) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 4.04,5
8) Pernilla Walfridsson Ekshärads MS Mitsubishi Lancer EVO 6, 4.04,8
9) Harry Joki Västerås MS Volkswagen Golf Kit Car, 4.06,2
10) Björn Gustafsson Haninge MK Toyota Celica GT4, 4.06,5
11) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer EVO 6, 4.06,5
12) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosworth, 4.06,5
13) Per Svan Borlänge MK Opel Astra Kit Car, 4.07,0
14) Andreas Eriksson MK Speed Ford Escort RS 2000, 4.07,3
15) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO V, 4.08,6
Fredag 1 september
Start 16.00 Järntorget Sandviken
SS 1 kl. 17.05 Stålbo 1, 9,69 km
SS 2 kl. 18.39 Berga 1, 8,08 km
SS 3 kl. 20.14 Gavelstigen 1, 8,94 km
Mål. 21.45 Järntorget Sandviken
26,71 km SS
Lördag 2 september
Start kl. 09.30 P-huset Sandviken
SS 4 kl. 10.39 Berga 2, 8,08 km
SS 5 kl. 11.31 Stålbo 2, 9,69 km
SS 6 kl. 11.57 Österbo, 8,10 km
SS 7 kl. 13.13 Bärrek, 13,83 km
SS 8 kl. 15.00 Stadsparken, 1,50 km
SS 9 kl. 15.58 Gavelstigen 2, 8,94 km
Mål. 17.04 Järntorget Sandviken
50,14 km SS
Nu inleds Rally Sandviken: Gullabo kommer till start!
- Jag vet inte vart min anmälan tog vägen. Men det spelar ingen roll. Nu är jag med och nu ska det bli åka av. För jag är otroligt revanschsugen!
Tomas Gullabo Jansson - en av landets färgstarkaste rallyprofiler - kommer till start i Sandviken i helgen. Han var inte med i listan från början - hans anmälan hade kommit på avvägar. Men nu är allt som det ska och Gullabo är heltänd på att vara med igen. Gullabo startar i en nybyggd dansk Peugeot 106 Maxi Kit Car, en riktig rallyracer.
- Vi provade bilen på onsdagen för första gången och den går mycket bra - bättre än den gamla. Så även om jag inte kört sedan den 5 maj, är jag optimist. Hittar jag bara rytmen direkt från start så ska jag vara med i toppen!
Gullabo inledde tävlingsåret 2000 på ett strålande sätt. Han var med i toppen, både i SM-serien och i Danska Mästerskapen med sin danskbyggda asfaltracer. Men den 5 maj - i en deltävling i den danska serien - tog det stopp:
- Bilen bottnade i ett gupp, fjädringen räckte helt enkelt inte till. Så vi for av vägen och skrotade riktigt ordentligt.
Gullabo startar i Lilla Grupp A, i samma klass som förhandsfavoriterna Per Svan, Jonas Kruse och Harry tävlingsbil.
- Men det spelar igen roll på asfalt. Jag ska nog kunna ge dem en match!
1.000 funktionärer
I Sandviken är allt klappat och klart för det stora evenemanget. Samtliga 1.000 (!) funktionärer som ska se till att allt fungerar under de två tävlingsdagarna vet vad de ska göra och tävlingsledaren Kalle Andersson hoppas på succé:
- Det går enligt planerna. Hoppas nu bara att publiken hörsammar våra varningar och håller sig på behörigt avstånd från tävlingsvägen. För det kommer att gå fort, väldigt fort, ute på specialsträckorna.
Arrangörerna har lagt ned ett enormt förberedelsearbete på säkerheten, eftersom det är första gången ett SM-rally avgörs enbart på asfalt.
- Vi har varit mer oroade över säkerheten än över budgeten, trots att den ligger på i runda tal en miljon kronor, kommenterar Kalle.
Rally Sandviken startar på fredag eftermiddag kl 16 och under de två tävlingsdagarna ska deltagarna i de fem SM-klasserna avverka 40 mil varav 8 ss-mil fördelade på 9 specialsträckor, samtliga på asfalt.
Svensk rallysport tar fart för framtiden med asfaltsrally
Gärna mer asfalt i rally-SM, men både förare och publik måste förstå att det är delvis nya spelregler som gäller både för hur man kör och inte minst när det gäller säkerhet.
- Men det är viktigt att vi svenskar tävlar mer på asfalt. Personligen ser jag verkligen fram mot helgens Rally Sandviken.
Det säger Jonas Kruse som tillsammans med kartläsaren Per Schlegel i sin knallgula Renault är en av landets snabbaste rallyförare på asfalt - totalsnabbast på Sydsvenska Rallyts asfaltsetapp i maj - inför årets femte och näst sista SM-deltävling, som avgörs i trakterna kring Sandviken fredag-lördag och på - 100% asfalt!
Publiksäkerhet
Rally på asfalt är mycket speciellt och delvis nytt i Sverige. Det är grymt snabbt om det är uppehållsväder och asfalten är varm. Eller som Bambi på hal is när den är lite fuktigt. Så enkelt kan man beskriva rally på det nya underlaget.
- Jag vill påstå att publiken kommer att får se en tävling i ett otroligt tempo på allmänna vägar, förklara Jonas Kruse.
- Men publiken och även vi förare som inte är så vana vid att köra på asfalt måste förstå att underlaget bjuder på en hel del överraskningar.
- Som förare får man aldrig en andra chans att rätta till ett misstag som på grus. Farten blir dessutom betydligt högre, vilket innebär att man kan åka av på helt andra ställen än om det vore grusunderlag, som t ex snabba partier med gupp.
- Vi har haft incidenter, därför är det viktigt att publiken förstår det när de ställer sig längs specialsträckorna. De ska stå på ett rejält, behörigt avstånd, menar Kruse.
Rallydebatt
Jonas Kruse välkomnar mer asfalt i SM-rally, men enligt honom är det emellertid inte den enda vägen för att stoppa kräftgången för svensk rallysport.
- Ska vi återta vår status som en av världens främsta rallynationer vill det till att vi bl a kör mer asfalt på hemmaplan, annars fortsätter vi att halka ner på stegen, menar han.
- Men det är minst lika viktigt att unga förare försöker söka sig utomlands för att tävla, visa upp sig och för att skaffa sig erfarenhet.
- Dessutom måste SM-arrangemangen bli bättre, det tekniska reglementet mer långsiktigt och internationellt
- Det är ett måste, understryker han och tillägger att förbundet jobbar hårt på det.
Inför Sydsvenska Rallyt i maj levererade Jonas en rejäl salva mot Bilsportförbundet och dess sätt att sköta rallysporten.
- Jag, ja vi elitåkare, vann gehör för vår kritik och nu väntar vi på ett förslag från SBFs rallyutskott. Jag hoppas innerligt samarbetet mellan landets ledande förare och team är mycket gott. Ja, mycket gott.
- Faller alla pusselbitar på sin plats är jag övertygad om att vi kan se fram mot ett helt nytt rally-SM som blommar ut 2002, säger han.
SM-tävling i Danmark och Sverige
En försmak på det nya rally-SM kommer redan nästa år. Det är SM-rallyt i Hässleholm som blir en gemensam tävling med det danska mästerskapet. Ena tävlingsdagen avgörs på asfalt i Danmark, andra i Sverige och med en avslutande tredjedag på grus. Öresundsbron förbinder tävlingarna.
- Ett mycket spännande arrangemang som kan bli starten på det "nya" rally-SM eller kanske ett nordiskt mästerskap, menar Jonas.
Men innan dess kommer helgens SM-rally i Sandviken. Och detta väntas bli ett triangeldrama med Jonas Kruse, Per Svan och Harry Joki som aktörer i F2-klassen. Men de får se upp för LG Andersson som gör en utflykt från det brittiska mästerskapet och kommer till start i en Ford.
'Alla kommer' svårt tippa vinnare i Sandvikens SM-Rally
- Det är mycket svårt att tippa vinnare i Rally Sandviken den 1-2 sept. Genom att tävlingen körs uteslutande på asfalt, är det många förare man måste hålla ögonen på.
Det säger Pelle Tjerneld, rallyveteran och legendarisk stallchef i SM:
- Givetvis räknar jag med att min egen förare - Per Svan - har en bra vinstchans i F2. Men Jonas Kruse är en svår utmanare.
- Mats Jonsson är favorit i den trimmade, 4-hjulsdrivna klassen. I Stora Grupp N är det svårare att gissa - det är många som åker fort.
- Ännu svårare blir det om man tittar på startfältet i den nationella Grupp H-klassen, där det finns flera bilar som passar på asfalt. Vem vet - det kanske är dags för Carina Hermansson!
Rally-SM avgörs i fem skilda klasser och sammanlagt handlar det om 107 anmälda ekipage till tävlingen som körs under två dagar med start fredagen den 1 sept. Tävlingen är årets näst sista SM-deltävling och mycket avgörande inför finalen, som körs fyra veckor senare. Sträckorna i Rally Sandviken är fina - och bitvis snabba.
- Mjuka, rytmiska förarvägar med överraskande inslag, kommenterar Pelle Tjerneld, som bor i regionen och har kört på de flesta av sträckorna - oftast med traktor!
- Ja, jag kör traktor, eftersom jag är bonde. Men jag har faktiskt åkt några av dem med bil också, skrattar Pelle.
Nyligen gick anmälningstiden ut till tävlingen och nu vet vi att 107 förare kommer till start. Bland de anmälda finns samtliga topp-förare i de olika SM-klasserna. Så här ser det ut - klassvis - inför Rally Sandviken:
Patric favorit i Lilla Grupp N
Patric Carlsson har - trots sin ungdom - flera SM-guld och toppar även årets SM-tabell. Nyköpingsföraren Patric, som är son till legendariske rally- och racingföraren Ingvar Carlsson i Nyköping - kör en Peugeot 306 i den här standardbetonade klassen som blir allt populärare. I Sandviken kommer 29 ekipage till start och ingen av förarna i tabelltoppen saknas. Det innebär bland annat att vi får se Mattias Aronsson, Anderstorp, Joachim Grahn, Simrishamn (båda i Peugeot), Johan Rudengren, Seat och Pontus Strid som kör en liten men vass VW Polo. Lilla Grupp N är den klass som bjuder på den största blandningen av bilmärken - sammanlagt 8 olika märken är representerade. Bilarna är standardbetonade, 2-hjulsdrivna och motorstorleken är maximerad till 2 liter.
F2-duell mellan Svan och Kruse
Populärt kallas den trimmade 2-hjulsdrivna klassen för F2 och där handlar det framför allt om duellen mellan två förare: titelförsvararen Per Svan i en Opel Astra Kit Car och utmanaren Jonas Kruse, som kör en Renault Megane Maxi. Den här klassen med supertrimmade, exklusiva och ytterst välljudande specialbyggen brukar ofta kallas 'smal', men det är en sanning med modifikation. Inte mindre än 14 bilar kommer till start i Sandviken och förarna representerar inte mindre än sex olika bilmärken!
Gullabo till start?
Alla toppkillarna i SM-tabellen i F2 utom Tomas Gullabo Jansson (billös efter att ha skrotat sin bil i Danmark tidigare under året) är anmälda.
- Fel, säger Tomas själv. Jag har bil och jag ska köra!
- Jag mejlade min anmälan den 17:e i förra veckan och har kopplat in förbundet på att kolla varför den inte kommit fram!
I F2-fältet finns förutom Svan och Kruse också Roger Andersson, Valdemarsvik, VW Golf och Andreas Eriksson, MK Speed Ford Escort i startlistan. Dessutom kommer förare som Harry Joki, VW Golf Kit Car, Gert Blomquist, Peugeot och Lars-Göran Andersson, Ford Escort Kit Car till start. Och kommer Gullabo - en av landets skickligaste förare - till start i sin Peugeot Kit Car då blir det riktigt kul!
'Stecka' toppar Mitsubishi-klassen
Något större än F2 är Stora Grupp N med 16 anmälda team. Klassen leds av rutinerade värmlänningen Stig-Olof 'Stecka' Walfridsson i en Mitsubishi - märket som totalt dominerar den här klassen. Kenneth Bäcklund, Vara, Mats Karlsson, Säffle , Micke Lindquist, SMK Östgöta och Pernilla Walfridsson sitter alla i Mitsubishi. Men det finns utmanare - det är en handfull Subaru-förare med tabelltrean, unge Kristoffer Stoffe Nilsson från Hässleholm i spetsen. Dessutom kommer några duktiga norrmän, anförda av Norge-tvåan Martin Stenshorne, också han i Subaru. En förare som uppenbarligen är 'på gång' är också Roger Berglund från Tranås-klubben Team Skogsåkarna. Intressant debut i den här standardbetonade klassen görs av Grupp H-föraren Patrik Malteskog från Finspång som lånat en Mitsubishi för att testa på motståndet bland '4-sprättarna'.
Mats Jonsson 4-hjulsfavorit
Flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson toppar den ena av de två nationella SM-klasserna - den fyrhjulsdrivna - med sin Ford WRC-bil. Klassen samlar 11 startande och de som utmanar Mats är t ex Subaru-förarna Dick Wicksell, Uppsala och Henrik Morin, Norrbotten samt Toyota-förarna Björn Gustafsson, Haninge och Mats Thorszelius, Almunge MK.
Varning för Carina i 2-hjulsdrivna Grupp H
Största klassen i Sandviken är den tvåhjulsdrivna nationella Grupp H-klassen. Inte mindre än 37 förare är anmälda till start. Och en av favoriterna - det är Skepptuna-tjejen Carina Hermansson, för närvarande på 8:e plats i SM-tabellen. Carina kommer till start mycket väl förberedd - bland annat har hon kört asfaltrally i Danmark med stor framgång.
SM-tabellen i den här klassen toppas av Skepptunas snabbe rallyveteran, Peugeot-förare Magnus Gustavsson. Men han är hårt uppvaktad, främst av Peter Friberg, ludvikaföraren som kör en otroligt vass liten Opel Corsa med 2-litersmotor (!). Och så har vi 'Toyota-gänget' som anförs av Trygve Ramstad, Karlskoga, Peter Ågren, Jämtlands MK och titelförsvararen Daniel Carlsson, Säffle MC. VW-förarna representeras av Leif Pettersson, Göteborg, tabellsexa just nu, och Volvo-gänget av duktige östgötajunioren Martin Hjelmar, Finspång. Många av bilarna i den här Grupp H klassen är extremt snabba och i vissa fall jämförbara med bilarna i F2-klassen!
Många kan vinna
Att man i SM i år inte utser någon totalsegrare har förvånat många. Men det är med rally som med andra sporter - ingen utser en totalsegrare i SM i löpning t ex. Eller en totalsegrare i SM i simning. Vitsen med klassindelningen är att förarna ska tävla mot varandra i så lika redskap som möjligt. Däremot är det alltid intressant att titta på vem av segrarna som åker allra fortast:
- Framför allt när det gäller asfalt - då har de 4-hjulsdrivna klasserna inte någon fördel jämfört med de 2-hjulsdrivna, säger Pelle Tjerneld. Som tror att 2hans förare2, Per Svan kommer att sitta i den bil som går allra fortast i Sandvikens SM-tävling...
JSM
Rally Sandviken ingår också som en deltävling i Junior-SM i rally. Juniorerna tävlar i ordinarie klasser och redovisas både där och totalt. Basfakta, Rally Sandviken:
Tävlingsdatum: fredag 1 sept och lördag 2 sept 2000. Arrangör: Sandvikens MK
Tävlingscentrum: Folkets Hus, Sandviken
Tävlingens längd: 40 mil varav 8 ss-mil fördelade på 9 specialsträckor (ss) samtliga på asfalt. Dag 1 körs 3 ss och dag 2 körs 6 ss. En ss körs i Stadsparken i centrala Sandviken
Tidplan:
Fredag 18/8: Kl 17.00: Anmälningstidens utgång.
Torsdag 31/8. Kl 12.00: Banans offentliggörande. Anmälan och besiktning öppnar.
Fredag 1/9: Anmälan och besiktning, genomkörning (endast privatbilar) av alla ss utom Stadsparken-sträckan. Kl 14.30: Startlistan anslås. Kl 16.00: Start etapp 1.
Lördag 2/9 kl 09.30: Start, etapp 2. Kl 20.00: Prisutdelning, Teatern, Folkets Hus. Kl 20.30: Rallydans, Rest. Bolaget, Folkets Hus
Ytterligare information om arrangemang, arrangörsklubb och Rally-SM hittar du på: http://home.bip.net/sandvikensmk (klubbens hemsida) och www.resultatservice.com (Rally-SM)
Klubben gör det alla talat om: I Sandviken avgörs Rally-SM på asfalt!
Räkna med ett annorlunda SM-rally i Sandviken den 1-2 september. För första gången i SM-seriens långa historia ska tävlingen avgöras enbart på - asfalt!
- Underbart. Det gillar jag - det är häftiga, snabbare - och farligare. Så nu får grabbarna se upp, jublar rallytjejen Pernilla Walfridsson, som laddar för seger i den 4-hjulsdrivna Grupp N-klassen.
Pernilla, just nu 6:a i SM, är en av få svenska rallyförare som behärskar asfalt till fulländning. Det lärde hon sig när hon två år i rad vann West Euro Cup. I flera år har det talats om att svenska rallyförare måste lära sig asfalt för att bli konkurrenskraftiga internationellt. Men frånsett några försök med enstaka asfaltsträckor i enstaka SM-tävlingar har det inte blivit mer. Förrän nu:
- Vi tröttnade på snacket och inventerade möjligheterna. När vi fann att vi skulle kunna genomföra ett rally enbart på asfalt slog vi till och satte igång att jobba, säger tävlingsledaren Kalle Andersson.
Nästan 8 mil asfaltvägar har man fått ihop. Bland annat bjuder man enligt engelskt mönster på en parksträcka inne i centrala Sandviken. Men trots att sträckorna är nya så har två av dem använts förr - på 60-talet!
- Det är gamla fina grusvägar som användes i Midnattssolsrallyt, men som genom åren rustats, breddats och asfalterats. Trots moderniseringen är de fortfarande fina - krokiga och svårkörda, säger Kalle. Som erkänner att det kommer att gå betydligt fortare än vanligt:
- Visst går det fortare på asfalt och vi är medvetna om att det kommer att ställa betydligt större krav på bland annat räddningstjänsten. Vi har därför lagt oss på samma säkerhetsnivå som arrangörerna i Svenska Rallyt.
- Visst är asfalt farligare så till vida att vägarna blir mindre förlåtande. På grus får du ofta en chans till. På asfalt däremot finns inga marginaler för att göra misstag. Då blir det skrot, säger Pernilla Walfridsson.
Trots det älskar Pernilla att tävla på asfalt:
- Det ökar kraven - allt blir svårare och extremare. Och det passar mig för jag älskar när det går riktigt fort!
Värmlandstjejen Pernilla, 27 är född och uppväxt i en rallyfamilj och en av Sveriges just nu få internationellt kända rallyförare. Numer är hon 2halvnorska2 - hon bor i ett nybyggt timmerhus i Spydeberg, 4 mil sydost om Oslo. Och hemma i Spydeberg handlar det bara om rally på högsta nivå - sambon Petter Sohlberg är rallyproffs i Fords VM-stall och ett världslöfte av stora mått.
- Petter kör VM och jag satsar både på SM och på norska rallymästerskapen som jag leder, när 2 deltävlingar återstår. Det innebär förresten att veckan efter Sandviken ska jag köra igen. Men då handlar det om norska Rally Larvik som också avgörs uteslutande på asfalt...
Petter och Pernilla träffas inte så ofta. Inte ens när de två ska starta i finska VM-tävlingen Jyväskylärally senare i höst:
- Då ses vi inte alls - vi bor inte ens på samma hotell eftersom vi kör i olika stall. Och under tävlingen startar han 30 minuter före mig, så vi ses inte ens på serviceplatserna, skrattar Pernilla.
Rally-SM avgörs i fem helt olika tävlingsklasser.
Pernilla Walfridsson kör en Mitsubishi i stora Grupp N. I den klassen tävlar man med stora, snabba bilar med 2-liters turbomotorer och 4-hjulsdrift och kostnaderna begränsas genom att man t ex använder standard växellådor. Bilarna tillhör sportens snabbaste totalt tillsammans med de äldre, 4-hjulsdrivna bilarna i Grupp H 4 WD, en klass som domineras av flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson i en Ford WRC.
Den mest extrema klassen är Lilla Grupp A - populärt kallad F2. F2-bilarna är 2-hjulsdrivna och har supertrimmade 2-litersmotorer och passar suveränt på asfalt, vilket innebär att de kommer att gå extremt fort i Rally Sandviken.
F2 är en liten, men spektakulär klass med flera profiler - t ex klassens dominanter Per Svan i en Opel Kit Car och Jonas Kruse i en Renault Kit Car dominerar.
En intressant och växande klass är lilla Grupp N.
Bilarna i den här klassen är standardbetonade med 2-hjulsdrift och begränsad trimning och motorvolym (max 2-liter) vilket innebär begränsade (nåja...) bygg- och driftskostnader och många startande förare i en rad olika bilmärken. Klassen domineras just nu av Peugeot-föraren och superlöftet Patric Carlsson, som liksom Pernilla har en berömd rallypappa. Pernillas pappa heter Pi Walfridsson, Patrics pappa Ingvar Carlsson var på sin tid VM-förare... Den femte klassen i Rally-SM är Grupp H. Precis som i Grupp H 4WD handlar det om lite äldre bilar, men här är bara tvåhjulsdrivet tillåtet. Klassen är relativt billig (allt är relativt när det handlar om rally på SM-nivå...) men hög trimningsgrad ger höga driftskostnader.
SM-ställningen, '6 i topp' inför Rally Sandviken:
Stora Grupp N (N4): 1) Stig-Olof Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 45 p, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 39, 3) Mats Karlsson, Säffle MC, d:o, och Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, vardera 37, 5) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi, 34, 6) Pernilla Walfridsson, Ekshärads MS, d:o, 30.
Lilla Grupp A (F2): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 46 p, 2) Jonas Kruse, Göteborgs MF, Renault, 36, 3) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford, 4) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW och Magnus Henriksson, SMK Linde Lindesberg, Renault, vardera 28, 6>) Tomas Jansson, Gullabo RC, Peugeot, 25.
Grupp H4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 45, 2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, 42, 3) Henrik Morin, Norrbottens MS d:o, 27, 4) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, 26, 5) Mats Thorzelius, Almunge MK, d:o, 21, 6) Sven Isaksson, Umeå AK, Mitsubishi, 16.
Lilla Grupp N: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 57, 2) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 36, 3) Mattias Aronsson, Nya Anderstorp RC, Peugeot, 34, 4) Joachim Grahn, Simrishamns MK, d:o, 33, 5) Pontus Stridh, SMK Östgöta, VW, och Mikael Stattin, SMK Gävle, Seat, vardera 28.
Grupp H: 1) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, Peugeot, 45 p, 2) Peter Friberg, Ludvika MS, Opel, 39, 3) Trygve Ramstad, SMK Karlskoga, Toyota, 35, 4) Peter Ågren, Jämtlands MK, d:o, 25, 5) Daniel Carlsson, Säffle MC, d:o, 24, 6) Leif Pettersson, Göteborgs MF, VW, 21.
Rally Sandviken tar form
Den 1-2 september arrangerar Sandvikens MK det första SM-rally, som helt går på asfalt. Mycket arbete återstår ännu innan vi kan säga att vi är klara med arrangemangen. Vi sammarbetar med Sandvikens kommun, som är mycket positiv till det hela.
Specialsträckorna ligger nära Sandviken så publiken har inte långt att åka om man vill se förarna på flera sträckor.
Äntligen har vi lyckats fått till en publiksträcka i centrala Sandviken - nämligen i stadsparken. Vi har försökt att åka där de två senaste SM-rallyn vi arrangerat, men milda vintrar har gjort det omöjligt. Nu är det dax. Där väntar vi oss en mycket stor publik. Kringarrangemang skall hålla publiken sysselsatt innan rallybilarna kommer.
Boka in den 1 och 2 september för SM-rally i Sandviken. Den största rallyfesten i Gästriklands historia.
Ragnar Bröms, pressvärd
www.motorsportivarmland.nu