Pernilla Walfridsson bröt i Norge
Pernilla Walfridsson var på väg mot en
topplacering i norska Sigdalsrallyt när det bar av vägen 2
kilometer före mål. Sigdalsrallyt var upptakten på
1999 års norska rallymästerskap och enda helsvenska
ekipage var Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson. Om ingen visste vad
de värmländska tjejerna kan uträtta så vet de
norska förarna det nu. Inför tionde och sista
fartsträckan låg de på en total tredjeplats.
- 8 km in på sista sträckan körde vi på en
berghäll som stack ut i vägen med höger framdäck
och slog av kulbulten. Vi klarade av att köra 5 km till innan
drivaxeln hoppade ur lådan. Däcket vred sig tvärt ut
åt höger och vi gjorde världens piruett innan vi for
av vägen som en missil, berättar Pernilla.
- Vi körde bestämt och lugnt och fick till helt otroliga
tider. Vi snurrade på SS3 och tappade 20 sek, fick backa i en
hårnål på SS4 men hade ändå
totalsnabbast tid. Vi var snabbast i gr. N på 6 av 10
sträckor och inför sista sträckan var vi på
tredjeplats totalt, endast 23 sekunder efter ledande Henning Solberg
och 3 sekunder efter Per Engseth.
Inget roligt slut för tjejerna, men arrangörerna tyckte det
var spännande och delade ut ett pris trots att de brutit
tävlingen.
Sigdalsrallyt vanns något överraskande av Henning Solberg.
Överraskande i så motto att han bestämde sig för
att köra endast två dagar före start. Henning som
tillbringat ett par månader i sjuksängen efter ett
komplicerat benbrott hade ingen tanke på någon seger, men
var nu 33 sekunder före Per Engseth som tog andraplatsen. Valter
Jensen tog hand om ledningen från start och efter två
sträckor var han sex resp. åtta sekunder före Morten
Östberg och Pernilla Walfridsson. Jensen var också i
ledning efter fyra sträckor innan han åkte av och tappade
två minuter. Morten Östberg som likt Jensen kör
WRC-bilar, fick turboproblem och bröt.
Efter femte sträckan var Solberg i ledningen och utökade
hela vägen till mål.
Sigdalsrallyt
Grupp A: 1) Henning Solberg, Subaru Impreza, 1.01.14, 2) Per
Engseth, Toyota Celica, 1.01.47, 3) Thomas Kolberg, Mazda 323,
1.02.39, 5) Valter Jensen, Ford Escort, 1.03.28, 6) Bernhard
Kongsrud, Ford Escort, 1.03.37, 7) Odd Martinsen, Toyota Celica,
1.03.38, 8) Roar Vannebo, Toyota Celica, 1.04.14, 9) Odd Liengen,
Toyota Celica, 1.05.01, 10) Kristian Kolberg/Anders Dawidson, Mazda
323, 1.05.47.
Grupp N: 1) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi Evo IV, 1.02.36,
2) Svein Lauvlid, Mitsubishi Evo IV, 1.03.10, 3) Jo Inge Bakken,
Mitsubishi Evo IV, 1.04.24, 4) Bernt Kollevold, Mitsubishi, 1.04.40,
5) Tom J. Myrvang, Mitsubishi Evo IV, 1.05.42, 6) Magne Trolsrud,
Mitsubishi Evo IV, 1.07.03
F2 1) Bruno Arntsen, Opel Astra, 1.03.36.
Nationell 1) Vidar Johansen, Opel Kadett GSI, 1.04.56, 2)
Espen Håkonsen, Volvo 242, 1.06.30, 3) Rune A. Dalsjö,
Volvo 240, 1.06.40, 4) Roger Bakken, BMW M3, 1.06.53, 5) Jörn
Moen, Opel Ascona, 1.07.00, 6) Björn A. Viko, Ford Escort,
1.07.11.
Pernilla och Kressner i Sigdalsrallyt
När norska rallymästerskapet 1999 inleds med
Sigdalsrallyt på lördag 16 januari innehåller
startfältet två svenska rallyekipage. Pernilla
Walfridsson, Ekshärads MS och Johan Kressner som numera kör
för Karlstads MC kommer med sina Mitsubishi att ta upp
konkurrensen med de norska förarna i grupp N. Den tredje
anmälde svenske föraren, Mats Jonsson, hinner inte få
sin WRC-Escort klar till helgens rally och tvingas avstå
premiärtävlingen.
Kressner som tävlade med norsk licens föra året blev
då bäste grupp N-förare i NM. I år får
grupp N ett eget mästerskap och de svenska förarnas
främsta konkurrenter väntas bli Per-Erik Brynildsen och
Bernt Kollevold. Pernilla Walfridsson som tävlade i Norge redan
2 januari i Rally Solör var inte alls nöjd med en
fjärdeplats i grupp N den gången och med tanke på
hennes prestation i Rally Nordvärmland blir hon
förstås att räkna med i grupp N-toppen.
Fjolårets två bästa förare i NM bröderna
Petter och Henning Solberg kommer troligen inte till start. I varje
fall inte Petter som med sitt nya Ford-kontrakt har andra uppgifter.
Henning har nyss kommit på benen efter ett par månader i
sjuksängen. I en vurpa med en gokart bröt han underbenet
på sex ställen och kanske måste avstå
säsongöppningen i NM. Henning har köpt
fjolårsbilen till Morten Östberg, en Subaru Impreza, medan
Östberg själv trea i NM förra året, skaffat en
WRC-Subaru till den här säsongen. En annan alltid lika het
kandidat till topplaceringar, Per Engseth som redan hunnit med en
rallyvinst i år liksom Roar Vannebo, båda i Toyota.
I F2-klassen har Bruno Arntsen fjolårsmästaren i en Opel
Astra fått ny konkurrens av trefaldige grupp A-mästaren
Birger Gundersen som kommer med en nyinköpt SEAT Kit Car.
Nationella klassens mästaren Knut Höistad har
övertagit Trond Lysengs BMW M3 medan fjolårets silver- och
bronsvinnare Vidar Johansen och Espen Håkonsen fortsätter
i sina Kadett GSI resp. Volvo 240.
Sigdalsrallyt är totalt 22 mil varav 10 mil fördelats
på tio fartsträckor. Resultatservice
Sigdalsrallyt
Rally