HÄLLEFORS MK
Silverrundan
Kristi Himmelfärdsdag torsdag 24 maj 2001



Hemmavinst i Silverrundan, Kenneth Olsson mot seger. Foto Totto Höök

Resumé av Silverrundan 2001
Det blev en fin tävling med vackert väder, mycket publik, publikfriande förare och fina resultat. Tyvärr försvann det en del förare efter vägen, men sporten är ju sådan att alla brukar inte komma i mål. En sak är säker och det är att publiken trivdes mycket bra utefter banan.
I klass 2 blev det en trippel för MK Nitro. Segrade gjorde Tomas Karlsson med 10,4 sekunder före Stefan Johansson och på tredje plats fick vi Ronny Säterås. Ronny planterade bakänden i en björk på SP 5 , men han var redan då klart distanserad av Tomas Karlsson.
I klass 3 var det jämnt så det förslog. Tre förare placerade sig inom 2,1 sekunder. Snabbast blev till slut Mathias Gustafsson, MK Team Westom, med en segermarginal på 2,0 sekunder, på andra plats hamnade Henrik Andersson, Säffle, och på tredje plats endast 0,1 sekund efter tvåan kom Peter Johansson , även han från Säffle. Min förhandsfavorit Björn Gustavsson, Göteborgs MF, slutade först på femte plats, exakt sju sekunder efter segraren. Den stora överraskning i klassen var Sören Hellqvist, SMK Karlskoga; som snodde åt sig fjärde platsen i mycket hård konkurrens. Oskar Norlin som fanns med i förhandssnacket tappade mycket tid på täten på SP5 och SS7 och blev bara sjua. För Christer Schelin förstörde dagen redan på SS1, då han gick in i den asfalterade långböjen på folkracebanan med för hög fart, stack ut bakänden i grusfållan, tappade kontrollen och for rakt ut i den nyplöjda grusfållan. Han tappade över 1.5 minuter på missödet och bröt senare på SP 5.
Precis som i klass 3, var det otroligt tight i täten i klass 4. Min förhandsfavorit från Säffle, Tomas Locken, kunde ta hem klass 4 med endast 2,2 sekunder före Daniel Frykemo, Likenäs MK, och Henrik Enner, Likenäs MK, var 4,7 sekunder efter på tredje plats. Tävlingens ende norrman, Jörn R. Grinden NMK Elverum, slutade på en fin femte plats. Gladast i det ekipaget var hans kartläsare som fått licens speciellt från Norska Bilsportförbundet för den här tävlingen. Efter en bilolycka 1996 blev Norodd Johansen rullstolsburen och fick nu speciallicens som kartläsare. Christian Spiik, Westom, ordnade sig ordentligt med riktningsjobb på bakänden på SP 5.
Klass 5. Klassens ende deltagare, Sune Ståhl, tog sig runt och stundtals gick det mycket bra. Han har ju endast åkt några få tävlingar och tempot ökar ju gradvis.
Klass 6. Morgan Henriksson inledde strålande på folkracebanan med att sätta snabbast tid av alla och dessutom gjorde dessutom ett riktigt superhopp (se bild). Därefter var det Joakim Roman som radade upp sträcksegrar och segermarginalen blev till slut 39 sekunder. Det kan tyckas vara mycket, men Henriksson kostade på sig en rejäl felkörning på SS7, tappade minst 20 sekunder innan han kom rätt igen och hade dessutom en tunnträff a´ 5 sekunder. Tredje föraren i klassen, Tomas Åkesson, bröt på SS 2 p.g.a ett bortkört fjäderben
Klass 7 Gunnar Bäck måste ha gjort en av sina kortaste tävlingar någonsin. Redan i första långa vänstern, ca 150 m efter start, körde han på en sten som rullat ut i spåret och vips försvann vänster framhjul. Snacka om att en av favoriterna föll bort direkt. Kenneth Olsson drog omgående upp ett högt tempo och delade sträcksegern på SS 1 med Thomas Blåder,Filipstad. Därefter var Olsson omutlig och med sex raka sträcksegrar skrevs segermarginalen till 25,5 sekunder före Björn Bäckström,Botkyrka. På tredje plats fick vi Jörgen Jansson,Botkyrka, endast 1,3 sekunder efter Bäckström. Daniel Hoffman i sin grp N-bil låg inför sista sträckan andra plats i klassen, men tappade över tio sekunder mot konkurrenterna och rasade ner till sjätte plats. Jag måste ändå påstå att hans körning imponerade.
Klass 8 Torbjörn Eriksson, SMK Karlskoga, är väl bekant med folkracebanan efter ett stort antal tävlingar med både folkrace- och rallybilar. Följdaktligen tog han också en sträckseger på SS1 och vann sedan de tre nästkommande sträckorna. Anders Eklund, Degerfors RC, vann sedan de tre sista och segermarginalen skrevs till den minsta av alla klasser, endast 0,8 sekunder. Trea blev Emil Tungfeldt, SMK Örebro, 8,8 sekunder efter Eriksson. Hemmahoppet Nisse Höök slutade på fjärde plats och gladde med en delad sträckseger på SP 4. Johan Andersson, Nora MK, hade ingen bra dag, på SS 1 gick bilen på tre cylindrar och dessutom modifierades bakänden om efter närkontakt med träd eller dylikt.
Klass 9 Slutligen hade vi kampen i klassen för C2wd. Henrik Nyberg ,Karlstads MC, inledde friskt med sträckseger på SS 1. Tyvärr fortsätte det inte lika på SS 2, någontin hände i växellådan och han fick bryta. Ny ledare blev istället Johan Gustavsson från hemmaklubben och den släppte han aldrig greppet om. Segermarginalen skrevs till 13,7 sekunder före Arne Gustavsson, Hallsbergs MK, och på tredje plats Stefan Lindberg, Hällefors MK. Noterbart är att Johan Gustavsson genomförde tävlingen på grusdäck och det förringar knappast hans insats. Tävlingens enda dam, Lola Gunnarsson Hällefors MK, slutade fyra och Jan-Inge Runqvist otur håller i sig. Den nyrenoverade motorn tappade oljetrycket och han fick bryta efter SP 3. Om någon nu undrar vart Anders Bergkvist, Dals MK, tog vägen , kan jag upplysa om att han avanmälde sig på morgonen p.g.a problem med servicen.
Vandringspriset
Hällefors Ekobriketter har satt upp ett treårigt vandringspris för totalsnabbast på SS 2, "Gamla Sågen", och första inteckningen togs av Kenneth Olsson. Marginalen ner till nästsnabbast på SS2 blev 0,8 sekunder. Sträckan kommer nu att bli oförändrad i tre år och den förare som har flest inteckningar efter tre år erhåller den för evigt. Skulle det bli särskiljning får den snabbaste vinnartiden på de tre åren priset. Ett speciellt sträckdampris delades också ut till Lola Gunnarsson.
Till slut tackar Hällefors Motorklubb alla deltagare, publik och funktionär för ett trevligt samarbete under dagen och önska er välkomna tillbaks nästa år.
Vid tangentbordet.
Totto Höök Hällefors MK
P.S Hör gärna av er med synpunkter om tävlingen m.m till Hällefors MK . D.S


Totalt
1) Kenneth Olsson, Hällefors MK, Ford Escort, 6.40.2
2) Joakim Roman, SMK Örebro, Mitsubishi, 6.52.3
3) Björn Bäckström, Botkyrka MK, Toyota Starlet, 7.05.9
4) Jörgen Jansson, Botkyrka MK, Ford Escort, 7.07.2
5) Thomas Blåder, Filipstads MC, Volvo 940, 7.08.8
6) Torbjörn Eriksson, SMK Karlskoga, Ford Escort, 7.10.0
7) Anders Eklund, Degerfors RC, Volvo 240, 7.10.8
8) Michael Nilsson, Taxinge MK, Toyota Starlet, 7.11.5
9) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot 306, 7.14.7
10) Mathias Gustafsson, MK Team Westom, Volvo 242, 7.18.3

Klass 1 Debutanter
Peter Eriksson/Christian Karlsson, MK Nitro, VW Golf, fullföljt
Per Winkler/Emil Forsberg, Bärke MK, Volvo 245, fullföljt

Klass 2 Grupp E A-B-C-förare
1) Tomas Karlsson/Håkan Eliasson, MK Nitro, VW Golf, 7.28.4
2) Stefan Johansson/Börje"DB"Gustavsson, MK Nitro, Opel Ascona A, 7.38.8
3) Ronny Säterås/Jonas Karlsson, MK Nitro, Ford Sierra, 7.43.9
4) Mikael Henriksson/Tore-Erling Henriksson, Likenäs MK, Ford Sierra, 7.49.8
5) Börje Nilsson/Sjur Johansson, MK Team Westom, Toyota Starlet, 7.53.5
6) Tony Elmenmo/Camilla Holmqvist, MK Ran, VW Golf, 7.55.1
7) Jan Andréasson/Christer Björnberg, SMK Örebro, VW Golf, 7.58.3
8) Jan Larsson/Örjan Riddarsporre, Likenäs MK, Ford Sierra, 8.00.3

Klass 3 Volvo Original Elit
1) Mathias Gustafsson/Lars Andersson, MK Team Westom, Volvo 242 GT, 7.18.3
2) Henrik Andersson/Christer Sonesson, Säffle MC, Volvo 240, 7.20.3
3) Peter Johansson/Mattias Andersson, Säffle MC, Volvo 240, 7.20.4
4) Sören Hellqvist/Johan Frykholm, SMK Karlskoga, Volvo 740, 7.25.3
5) Björn Gustavsson/Kalle Östlund, Göteborgs MF, Volvo 240, 7.26.3
6) Joakim Larsson/Per-Erik Spjuth, MK Nitro, Volvo 240, 7.27.8
7) Oskar Norlin/Lars-Inge Björlin, Säffle MC, Volvo 240, 7.35.7
8) Mikael Ericsson/Lars Hermansson, Hällefors MK, Volvo 242 GT, 7.46.3
9) Erik Vogel/Mats Vogel, SMK Karlskoga, Volvo 240, 7.50.8
10) Thomas Karlsson/Andreas Karlsson, MK Nitro, Volvo 240, 7.58.0
11) Sten-Ove Refdahl/Robert Habourn, MK Kopparberg, Volvo 240, 8.19.3
Christer Schelin/Janne Karlsson, SMK Karlskoga, Volvo 240, brutit

Klass 4 Volvo Original C-förare
1) Tomas Locken/Niklas Gustafsson, Säffle MC, Volvo 240, 7.29.0
2) Daniel Frykemo/Anders Sutle, Likenäs MK, Volvo 240, 7.31.2
3) Henrik Enner/Kent-Ola Björklund, Likenäs MK, Volvo 240, 7.33.7
4) Tomas Oskarsson/Erik Isaksson, MK Ratten, Volvo 240, 7.37.7
5) Jörn R. Grinden/Norodd Johansen, NMK Elverum, Volvo 240, 7.39.2
6) Christian Spiik/Jörgen Spiik, MK Team Westom, Volvo 240, 7.41.3
7) Rolf Andersson/, Christinehamns MK, Volvo 240, 7.42.0
8) Peter Granqvist/Mikael Schuster, Hällefors MK, Volvo 240, 7.44.4
9) Daniel Bergkvist/Jacob Andersson, Säffle MC,Volvo 240, 7.45.7
10) Tommy Granberg/Johan Pettersson, Skepptuna MK, Volvo 240, 7.51.8
11) Tomas Berntsson/Ingemar Karlsson, Björnjägarns RC, Volvo 240, 8.24.1

Klass 5 Veteraner och Klassiker
1) Sune Ståhl/Pierre Ståhl, Hällefors MK, Opel Ascona A, 7.56.2

Klass 6 4wd A-förare
1) Joakim Roman/Ingrid Mitakidou, SMK Örebro, Mitsubishi Lancer EVO 5, 6.52.3
2) Morgan Henriksson/Andreas Ahlm, Hallsbergs MK, Ford Escort RS Cosworth, 7.31.3
Tomas Åkesson/Jens Pettersson, Teknis MC, Lancia Integrale, brutit

Klass 7 2wd A-förare
1) Kenneth Olsson/Sune Danielsson, Hällefors MK, Ford Escort RS 2000, 6.40.2
2) Björn Bäckström, Botkyrka MK, Toyota Starlet, 7.05.9
3) Jörgen Jansson/Thomas Undmark, Botkyrka MK, Ford Escort, 7.07.2
4) Thomas Blåder/Tommy Magnusson, Filipstads MC, Volvo 940, 7.08.8
5) Michael Nilsson/Benke Hultman, Taxinge MK, Toyota Starlet, 7.11.5
6) Daniel Hoffman/David Ohlsson, SMK Linde, Peugeot 306, 7.14.7
7) Lars Svartnäs/Hans Lindberg, Filipstads MC, Ford Escort RS 2000, 7.21.5
Gunnar Bäck/Nils-Erik Arnelll, Bengtsfors MC, Toyota Starlet, brutit

Klass 8 2wd B-förare
1) Torbjörn Eriksson/Jennie Svensson, SMK Karlskoga, Ford Escort RS 2000, 7.10.0
2) Anders Eklund/Jens Palmqvist, Degerfors RC, Volvo 240, 7.10.8
3) Emil Tungfeldt/Erik Gustavsson, SMK Örebro, Volvo 240, 7.18.8
4) Nils Höök/Thobias Berggren, Hällefors MK, Ford Escort RS 2000, 7.21.2
5) Johan Andersson/Tommy Schmidt, Nora MK, Opel Ascona B, 7.46.2
6) Stig Åhlgren/Julia Åhlgren, SMK Karlskoga, Volvo 240, 7.55.2

Klass 9 2wd C-förare
1) Johan Gustavsson/Patrik Larsson, Hällefors MK, Opel Ascona A, 7.23.0
2) Arne Gustavsson/Sven-Erik Svensson, Hallsbergs MK, Saab 99, 7.36.7
3) Stefan Lindberg/Sten-Olof Nordqvist, Hällefors MK, Citroên AX Sport, 7.44.1
4) Lola Gunnarsson/Anette Henriksson, Hällefors MK, Opel Ascona B, 8.02.2
5) Mikael Sander/Benny Sander, Hällefors MK, Suzuki Swift MK1, 8.09.9
Jan-Inge Runqvist/Annika Larsson, Hällefors MK, Opel Ascona B, brutit
Henrik Nyberg/Simon Johansson, Karlstads MCB, VW Golf MK1, brutit

Spekulationer inför Silverrundan 2001
Så här kvällen innan känns det som om det kommer att bli en kanontävling i morgon. Solen värmer och vädret idag har varit underbart. På sluttampen efteranmälde sig några riktiga värstingar på RS-Tävling som helt plötsligt förändrade läget inför morgondagen.
Om vi börjar med klass 2, där har vi 8 st som kämpar om att vara snabbast. Frågan är om inte Tomas Karlsson från Nitro i sin Golf är favorit, men man ska aldrig räkna bort Elmenmo, Andréasson och Säterås. Sedan är det upp till de övriga att bevisa att jag tippat fel.
Klass 3 är som vanligt ett getingbo, vem som helst kan vinna. Dock är Björn Gustavsson från Göteborgs MF förhandsfavorit med ett gäng Säffleåkare med bl.a Oskar Norlin, Henrik Andersson m.fl. jagandes tätt bakom. Outsider med stort O är Mathias Gustavsson från Westom som åkt mycket fort under våren. Mikael Ericsson från hemmaklubben hoppas vi ska göra bra resultat i morgon.
I Klass 4 är det omöjligt att säga på förhand vem som kommer att vinna och måste jag tippa någon vinnare blir det Tomas Locken från Säffle. Hemmahopp är Peter Granqvist i sin nyinköpta VOC.
Klass 5 har vi bara en startande och det är Sune Ståhl från Hällefors i sin mycket fina Opel Ascona A.
Joakim Roman i sin Mitsubishi Lancer är förhandsfavorit i klass 6, men jag är personligen intresserad av vad Morgan Henriksson kan åstadkomma med sin Ford Escort Cosworth. Tomas Åkesson har ju bytt till en Lancia Delta istället för Mitsubishi Galanten och han har kanske hunnit att vänja sig med nya bilen.
Åkarna i klass 7 kommer antagligen att stå i en klass för sig i morgon, frågan är bara vem kommer att vara värst. Kennet Olsson vann ju totalt ifjol och vill han göra samma sak i år gäller det att stå på. Hoten till totalsegern kommer i form av en trojka med Toyota Starletar och ännu en Ford med Jörgen Jansson i förarstolen. De tre Starletbröderna Gunnar Bäck,Michael Nilsson och Björn Bäckström kommer garanterat ge järnet på asfalten. De tre övriga föraren kommer troligen få nöja sig med att spela andrafiolen, men man ska ändå inte räkna ut dem helt. Ett tips är att kolla in Gunnar Bäcks teknik i vändningarna runt tunnorna.
Klass 8 är jättesvår att tippa utgången av. Om Torbjörn Eriksson fortfarande haft sin gamla Volvo 140 hade han varit förhandsfavorit, men den nyinköpta Ford Escorten lirar inte riktigt som den borde och han saknar en hel del effekt. Nils Höök från hemmaklubben som vunnit klass 9 tre år i rad har gått upp en klass och är outsider. Förhandsfavorit blir istället Emil Tungfeldt från Örebro som bl.a vann klass 4 för två år sedan. De övriga kommer att kämpa hårt om de efterföljande platserna.
Sista klassen är klass 9 och där hittar vi tävlingens enda dam ,Lola Gunnarsson från Hällefors MK, och hon möter åtta killar. Det är tre stycken förhandfavoriter i klassen och dessa är Johan Gustavsson från hemmaklubben, Anders Bergkvist från Dals MK och Henrik Nyberg från Karlstad. Johan Gustavsson hade en bra höst under 2000 och har fortsätt imponerat under våren och blev fyra i Smedjebacken i söndags. Det var en tävling i Dala Rally Cup med stenhårt motstånd och därför tror jag att han kommer att var i täten i morgon. Henrik Nyberg har köpt sin Golf nyligen och jag tror att han kommer åka mycket fort med den i morgon. Till sist har vi då Anders Bergkvist i sin mycket potenta Ford Escort, frågan är bara om han vågar ge järnet överallt med en sådan snygg bil. Från hemmaklubben deltar även Mikael Sander och Stefan Lindberg i varsin lilla Grp N-maskin och dessutom Jan-Inge Runqvist i sin Ascona med nyrenoverad motor.
Årets tävling är totalt 23 km och består av sju SS/SP på 6,0 km. Första sträckan kommer att köras på grus vid folkracebanan i Sången. Den innehåller ett rallycrosshopp som brukar bjuda på publiken på action. Därefter kommer sex olika sträckor och prov på asfalt. Servicen är centralt placerad vid SMA i Hällefors.Där avgörs två prov och en sträcka inom gångavstånd. De bästa publikplatserna är i folkracedepån i Sången och utefter R63 mot Örebro där sista sträckan kommer att avgöras. det enda jag kommer att sakna i år jämfört med ifjol är möjligtvis den hårt satsande Jonas Nordahl från Fredriksberg. Under fjolårets tävling stasade han maximalt överallt, men lyckades inte riktigt hela vägen ända fram. Under sin framfart hann han slå bort halva bakänden på gocartbanan och dessutom rulla på sista sträckan mitt framför undertecknad. Allt gick lyckligtvis bra med besättning och publiken jublade. På sista sträckan hann det dessutom slå eld i en bil, en Volvo köra rakt ut i skogen i en vinkel och en Grp E Ascona slog bort hela bagaget i en lyktstolpe. Allt det kunde beskådas från R63 om man inte orkade gå ur bilen.
Till slut vill vi i motorklubben önska alla deltagare lycka till och även önska er i publiken hjärtligt välkomna.
Spekulerare Totto Höök
www.motorsportivarmland.nu