02-11-25 Oscar Svedlund vann testdag med Skodas VM-team
Det blir rallytalangen Oscar Svedlund, 23 år, till vardags kvalitetsansvarig mm hos Lecab i Karlstad, som får chansen att testa en WRC-bil med VM-teamet Skoda Motorsport. Vid en presskonferens på Race Town i Stockholm presenterade tidningen auto, motor & sport sin satsning på att hjälpa morgondagens stjärnor i rally och racing med uppbackning och viktiga kontakter. Som en del i satsningen ingick en tävling där förarnas resultat under säsongen poängsattes och där vinnaren kunde kvittera ut ett pris i form av en testdag med ett proffsteam. Oscar Svedlund vann rallypriset efter en strålande rallysäsong som avslutades med en internationellt uppmärksammad seger Grupp N-klassen i det brittiska VM-rallyt. Samtidigt utsågs superlöftet Sebastian Hohenthal, 18 år, till racingvinnare där priset var en officiell testdag med ett formelbilsteam. I racing har man knutit BMW som samarbetspartner och i rally Skoda Auto/Skoda Auto Sverige.
- Det ska bli fantastiskt kul att få prova en fullödig Octavia WRC, det är ändå en väldig skillnad mot att åka min Mitsubishi i Grupp N, sa det överlyckliga stjärnskottet från Karlstad.
Oscar Svedlund jobbar målmedvetet på att göra internationell rallykarriär. Det är viktigt att visa upp sig utomlands. Oscar har kört flera tävlingar i bl.a. Tyskland och England och har utöver Grupp N-segern i det brittiska VM-rallyt en meriterande andraplats i det finska VM-rallyt.
De erfarna Skoda-profilerna Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist lovade att ställa upp som mentorer och ge råd och stifta kontakter i karriären. Svenska Skodachefen Rainer Jonsson önskade Oscar och de övriga i Auto, motor & sports motorsportteam lycka till i satsningen. I rallyteamet ingår förutom Oscar Svedlund också Per-Gunnar Andersson, Årjäng, Patric Carlsson, Nyköping, Jimmy Joge, SMK Östergötland, Tobias Johansson, Ludvika, och Tobias Söderqvist, Årsunda. Teamet har utmärkt sig med rader av fina resultat i år, bl.a. seger och två andraplatser i rally-VM Grupp N och ett svenskt mästerskap i Grupp N.
Gruppen "morgondagens racingstjärnor" består av Thed Björk, Richard Göransson, Sebastian Hohenthal, Niklas Petersson, Robin Rudholm, Stefan Söderberg och Carl Söderblom.
02-10-28 Auriol och Gardemeister i Skodateamet 2003
men också Kenneth Eriksson kan få chansen
Skoda Motorsport ställer upp med fransmannen och tidigare rallyvärldsmästaren Didier Auriol och 27-åriga finländaren Toni Gardemeister i 2003 års rally-VM. De kommer att köra varsin WRC-bil i samtliga 14 VM-deltävlingar nästa år.
Kenneth Eriksson, som varit ordinarie i Skodateamet i år och närmast tävlar i Australien och säsongsfinalen i England, förhandlar om sin framtida roll i teamet. Skoda Motorsport har dock ännu inte bestämt om man ska satsa på en tredje fabriksbil.
Den unga tjecken Roman Kresta kvarstår i teamet. Hans program kommer att läggas fast senare. Skoda Motorsports teamchef Petr Kohoutek ser ljust på kommande VM-säsong:
- Med 1994 års världsmästare Didier Auriol i teamet tillförs ytterligare värdefull erfarenhet, inte minst i utvecklingen av våra kommande WRC-bilar. Detta kan bli avgörande för om vi ska lyckas i vår långsiktiga satsning.
- Jag är medveten om att jag har mycket att ge erfarenhetsmässigt, säger Didier Auriol som ställer upp med sin rutinerade co-driver Denis Giraudet, en duo som ser fram emot debuten med Skoda Octavia WRC i Rally Monte Carlo i januari nästa år. Auriol har vunnit tävlingen tre gånger.
Skoda Autos styrelseordförande Vratislav Kulhanek bekräftar: Motorsporten är historiskt en viktig intergrerad del i Skodas märkesstrategi . Målet för oss är att vinna framgångar både på bilmarknaden och i tävlingssammanhang. Därför välkomnar jag varje förstärkning av teamet som kan ge framgångar i framtiden.
02-08-26 Tionde plats för Kenneth Eriksson och Tina Thörner
Skoda fortfarande fyra i märkes-VM
Goda utsikter inför San Remo Rally
Det tyska rallyt &endash; för första gången med VM-status- fick en spännade upplösning då unge Sébastien Loeb lyckades hålla undan för regerande mästaren Richard Burns och vinna sin första VM-seger för säsongen. Skoda Motorsport missade chansen att ta VM-poäng trots en solid insats av Kenneth Eriksson/Tina Thörner.
Den svenska Octaviabesättningen fullföljde rallyt på tionde plats efter en rad missöden under de båda första dagarna. Skoda är fortfarande fyra i konstruktörs-VM, men nu delat med Mitsubishi som tog en poäng genom niondeplacerade François Delecour.
Rutinerade Kenneth Eriksson var inte alls nöjd med att komma tia. Utöver en rad tekniska problem under den första delen av rallyt drabbades han av flera punkteringar.
- Jag är ändå glad att vi lyckades ta oss i mål, sa Kenneth. Vi kan i alla fall konstatera att den senaste WRC-versionen av Octavia visar sig vara både stark och pålitlig. Det gör att vi ändå kan se framåt med viss tillförsikt &endash; närmast på San Remo-rallyt. Rally Tyskland gav oss tre dagars värdefull asfaltträning inför San Remo. Med de senaste motorjusteringarna har bilen blivit lite snabbare och med lite tur kan vi slåss bland topp 10. Teamchefen Pavel Janeba konstaterade:
- De inledande sträckorna i Rally Tyskland visade att våra bilar hänger med. Nu har vi ett par veckor på oss att testa inför San Remo-rallyt och Nya Zeeland.
02-05-21 VM-poäng till Kenneth och Tina
Äntligen VM-poäng till Skoda Motorsports WRC-team! Argentinas VM-rally blev dramatiskt med bergskörning i dimma och forcering av enorma vatten- och gyttjepölar. Men också med diskvalifikation av TVÅ uropade slutsegrare! Först uteslöts Peugeotföraren Marcus Grönholm för otillåten service, därefter även stallkompisen och regerande världsmästaren Richard Burns då det vid besiktningen visade sig att svänghjulet varit för lätt.
För Skoda Motorsport blev årets sjätte VM-deltävling en stor framgång då hela trion Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson och Gabriel Pozzo lyckades komma i mål bland de tio främsta. Skodateamet vann nu sina första och hett eftertraktade poäng i förar- och märkes-VM. Efter det strapatsrika rallyt på Cypern kom VM-cirkusen till där en gång svenskan Ewy Rosqvist vann en sensationell seger över 60-talets manliga storheter.
Rallyt startade med publikkaos på första sträckan som tävlings-ledningen tvingdaes stryka av säkerhetsskäl. Och slutade med stor resultatförvirring då två utropade segrare från Peugeot diskvalificerades.
Kenneth Eriksson/Tina Thörner inledde både första och andra etappen i högt tempo men slog av på farten när de insåg riskerna och körde sedan på säkerhet.
- De båda första etapperna var svåra, och det blev inte lättare när vi avslutade i bergen på gyttjiga vägar delvis helt i dimma. Bilen gick bra, men det var väldigt snabbt och farligt så minsta misstag kunde ha fått katastrofala följder. Uteslutningen av Grönholm följde helt reglerna som är tydliga och naturligtvis måste följas av alla, sa Kenneth som då inte kände till att även den nya segraren,
Peugeotföraren Burns, diskvalificerats. Med sin sjätte plats plockade Kenneth två efterlängtade poäng till Skoda i märkes-VM och även sin första poäng i förar-VM.
Femteplacerade märkeskompisen Gardemeister kammade hem ytterligare tre märkespoäng, därtill två poäng i förar-VM. Rally Argentina gick högt uppe i bergskedjan Anderna. Totalt kördes 22 fartsträckor i tre etapper varav de bägge första hade samma sträckning. Sammanlagt fick ekipagen köra 1456 km innan man på söndagen nådde målet i Argentinas näst största stad Cordoba. I rallyt ingick två superspecialsträckor med tvåbilskamper inne på en 3,4 km lång racingbana. Det bjöds också på två långsträckor, 28 km långa SS9 och SS 18, i ett av Argentinas vackraste trakter. Stallchefen Pavel Janeba var mycket nöjd med Skodateamets insats.
- Äntligen lyckades vi plocka våra första VM-poäng, men det satt hårt åt. Och det blir inte lättare i fortsättningen, så vi kommer att fortsätta att jobba på bilen. Det var mycket starkt att få hela teamet i mål, vilket bara två märkesteam lyckades med denna gång.
Nu väntar den sjunde VM-deltävlingen Akropolisrallyt den 13-16 juni och där går åter Stig Blomqvist in som tredje Octavia-förare tillsammans med Kenneth Eriksson och Toni Gardemeister.
02-03-15 Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist i det spanska VM-rallyt
Skoda Motorsport World Rally Team är på väg till nordöstra Spanien för nästa rond i rally-VM - Rally Katalonien (21-24 mars). Denna fjärde VM-deltävling rankas högt bland hundratusentals passionerade åskådare och gillas också av teamen. Även om asfalt knappast tillhör favoritunderlagen för de slitstarka "svenskbilarna" Octavia WRC - med Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist som chaufförer tillsammans med finländaren Toni Gardenmeister- så är Skodateamet inställt på att göra en bra insats i Spanien.
Rallyt mäter totalt 395 km fartsträckor, varav två körningar på den 48 km långa Escaladei-sträckan i i Europas största äventyrspark, Park Aventura. Men teamen kommer knappast att hinna roa sig i parken, de får fullt upp med att välja rätt däck då vädret snabbt växlar mellan regn och solsken i Katalonien så här års.
Skoda Motorsports Kenneth Eriksson:
- Vi har en hel del att göra på vår Octavia inför Rally Katalonien. Redan när vi startade förra tävlingen på Korsika stod det klart att bilen inte gick optimalt. Vi jobbar nu på att få upp motorstyrkan och fokuserar på differentialerna och inställningarna. Tiden är knapp men vi hoppas få ordning på bilen under testerna och ser framåt att åka det här välorganiserade rallyt som jag alltid gillat.
Fd världsmästaren Stig Blomqvist, 55, gör nu sin andra VM-tävling för året i Octavia WRC.
- Jag körde här för första gången i fjol, ett fantastiskt rally med otrolig publik.
Skoda Motorsports teamchef Pavel Janeba:
- Hoppas vi hittar rätt inställningar på bilen så att vi kan göra bättre ifrån oss än på Korsika. Katalonien har bredare vägar vilket bör passa vår stora Octavia WRC bättre.
Rally Katalonien - rond 4 2002 FIA World Rally Championship - Program
Fredag 22 mars - etapp 1 (176,72 km)
Start Lloret de Mar 05:30
S1 Riudecanyes (12,66 km) 08:25
S2 Pratdip (27,65 km) 09:05
S3 Escaladei (48,05 km) 11:33
S4 Riudecanyes (12,66 km) 14:18
S5 Pratdip (27,65 km) 14:58
S6 Escaladei (48,05 km) 17:26
Mål Lloret de Mar 21:51
Lördag 23 mars - etapp 2 (112,00 km)
Start Lloret de Mar 08:00
S7 Coll de Bracons (19,66 km) 10:08
S8 Vallfogona (14,54 km) 11:21
S9 Les Llosses- Alpens (21,80 km) 12:14
S10 Coll de Bracons (19,66 km) 14:32
S11 Vallfogona (14,54 km) 15:45
S12 Les Llosses- Alpens (21,80 km) 16:38
Mål Lloret de Mar 20.00
Söndag 24 mars - etapp 3 (106,26 km)
Start Lloret de Mar 06:15
S13 La Trona (12,90 km) 08:23
S14 La Roca (5,05 km) 09:33
S15 Viladrau (35,18 km) 10:01
S16 La Trona (12,90 km) 11:59
S17 La Roca (5,05 km) 13:09
S18 Viladrau (35,18 km) 13:37
Mål Lloret de Mar 17.15
02-02-25 Kenneth och Tina testar intensivt inför Tour de Corse
Skoda Motorsport World Rally Team har just avslutat intensiva tester inför den tredje deltävlingen i årets rally-VM, Tour de Corse (7-10 mars). Teamets tre besättningar i detta snabba asfaltrally, Kenneth Eriksson/Tina Thörner, Toni Gardemeister/Paavo Lukander och Roman Kresta/Jan Tomanek, har finslipat sina Octavia WRC i bergen på den franska ön Korsika.
Det blev först tio hela dagars stenhård testkörning på grus- och asfaltvägar kring Korsikas gamla huvudstad Corte och mot södra delen av ön. För att ge teamet ännu mer körtid på olika underlag fortsatte man sedan till franska fastlandet där man fick två dagars tester på grus.
Den mest erfarne Skodaföraren Kenneth Eriksson, 45, som var så nära att ta VM-poäng i Svenska rallyt men tvingades bryta bara några kilometer från målet, var i stort sett nöjd med förberedelserna:
- Bilen går bättre nu än då vi körde Monte Carlo-rallyt. Jag hade dock helst velat testa ännu mer för att känna mig riktigt förberedd inför VM-rallyt på Korsika. Ett väldigt svårkört rally, som jag dock gillar att köra.
Toni Gardemeister, 26, var även han försiktigt optimistisk:
- Det har gått bra. Vi har jobbat med styrningen och gjort en del smärre modifieringar till differentialerna. Jag känner att vi är på rätt väg.
Efter att först ha kört 250 km i full fart på grus och sedan ytterligare 350 km på asfalt förklarade den unge finländaren:
- Bilen går bättre och bättre. Det gäller nu att inte stanna upp utan att fortsätta att utveckla bilen under hela VM-säsongen. Det är små detaljer som fattas för att vår Octavia WRC ska bli så bra som jag vill ha den.
Dubbla tjeckiska mästaren Roman Kresta, 25, som var femma på inledningssträckan i Monte Carlo, men gjorde en vådlig avåkning på stäcka sju, sa:
- Jag är nöjd med testerna. Jag använde Tonis inställningar som passade mig perfekt. Bäst av allt var att jag fick mer erfarenhet av 330 km körning på olika väglag på Korsika; vi kunde bl.a. köra på en av sträckorna från fjolårets VM-rally.
Skoda Motorsport teamchef Pavel Janeba:
- Vi fick dåligt väder när vi skulle avsluta med två dagars grustester på Kosika, och flyttade därför de testerna till fastlandet där det var bättre förhållanden. Vi har fokuserat på att göra finslipningar på chassit och inställningar som passar respektive förare. Målet är att få fram skräddarsydda inställningar för varje besättning.
Svenska rallyt: Skoda hetare på snö med publikfavoriterna Kenneth och Stig
Från asfaltracing i Monte Carlo-rallyt till äkta vinterrally hemma i Värmland och Dalarna. I Svenska rallyt får Skoda Motorsports VM-team med de erfarna svenskarna Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist och den unge finländaren Toni Gardemeister chansen att visa vad det kan på sitt favoritunderlag &endash; plogade snövägar med ordentliga vallar att ta spjärn emot.
- Vi ska se till att komma på rätt sida om 10-strecket i resultatlistan med vår Octavia WRC, sa Kenneths kartläsare Tina Thörner efter ett lovande sluttest i 30 cm nysnö i Vansbro inför rallytstarten. Med lite tur bör vi kunna ta VM-poäng och slåss om en plats bland de sex främsta.
I Monte Carlorallyt kom Toni Gardemeister 10:a och Kenneth Eriksson 13:e i deras allra första framträdande med Skoda Octavia WRC.
Tina Thörner:
- Debuten i Monte Carlo var en härlig upplevelse både för mig och Kenneth. Vi fick för första gången starta en full VM-säsong på 14 VM-deltävlingar med en WRC-bil. Det är vad jag drömt om i tio år. Nu kommer drömmen att bli uppfylld. Något att vara lite extra stolt över som tjej bland alla killar i den här VM-cirkusen.
Kenneth koncentrerade sig på att lära sig bilen under ett långt rally i stället för att störtladda för att slåss för en placering bland tioitopp. Han har inte kört med slicks (blanka sommardäck) på asfalt sedan 1995 och lärde sig en hel del inför kommande tre VM-tävlingar på asfalt.
- Under Monte byggde vi upp samarbetet och förtroendet för varann sträcka för sträcka. Så inför Svenska rallyt känns det riktigt bra.
Utöver det 45-man starka mekanikerteamet hos Skoda har Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist tillgång till sk gravelcars, dvs grovjobbare som åker sträckorna ett par timmar före start för att korrigera noter och rapportera förändrade förhållanden mm. Kenneths grovjobbare är brorsan Håkan Eriksson och Jan Svanström, Säffle. Grovjobbet för Stig Blomqvist görs av det unga tjeckiske stjärnämnet Roman Kresta och hans kartläsare Jan Tomanek. Kresta körde Monte där han var femma på startsträckan men bröt på SS7. Liksom Stig kommer Kresta att köra halva VM-serien i teamets tredje WRC-bil, nästa gång i Rally Korsika den 8-10 mars.
På torsdag morgon gör Kenneth, Stig och Toni slutjusteringarna på ett fullfartstest, sk "shake-down" vid Bäverland.
Tina Thörner hoppas på hemmapublikens stöd:
- I "Monte" möttes vi av massor av fans med Skoda-flaggor utefter rallysträckorna. Hoppas på minst lika fint stöd ute på sträckorna hemma i Värmland och Dalarna. Vi lovar att köra så mycket vi och bilen klarar av. Sedan får vi se hur långt det räcker.
Kenneth Eriksson, 45, (utrustad med ny overall och ny hjälm i silver och grönt, baktill med en passande slogan "4-ever young") slog igenom med att vinna det första världsmästerskapet i Grupp A 1986. Han har tre segrar i Svenska rallyt 1991, 1995 and 1997. Efter lovande tester inför Svenska rallyt och efter ha lärt sig en hel del i Monte har Kenneth höga förväntningar:
- Jag har alltid gillat det här rallyt. Och med en för vinterrally välbalanserad Octavia WRC blir årets start en verklig utmaning för mig, speciellt som Svenska rallyts vägar passar både mig och bilen.
26-årige Toni Gardemeister är heltänd på uppgiften. I fjol var han nära en plats på pallen.
- Snö är definitivt mitt favoritunderlag och det passar vår Octavia WRC bättre än torr asfalt som i Monte Carlo. Så med en 10:e plats i Monte borde vi med tur som behövs i ett vinterrally kunna slåss bland de sex främsta.
Bakom ratten i den tredje fabriks-Octavian med startnummer 17: Stig Blomqvist med sin venezuelanska kartläsare Ana Goni. Svenska rallyt är Mäster Stigs hemmaplan. Här debuterade han 1965! Fem gånger har han vunnit denna tävling som nu går för 51:a året. Med Svenska rallyt 2002 gör Stig sin årsdebut i Skoda Motorsports VM-team där han är kontrakterad för sju VM-tävlingar.
- Svenska rallyt har alltid varit något speciellt för mig. I år ska det bli kul att köra Octavia WRC, som känts bra på testerna. Jag ska gasa på så mycket det går.
Skodas teamchef Pavel Janeba:
- Vi har definitivt en bra chans tack vare våra nordiska förare och med en bil som går extra bra på snö. Nu har Kenneth och Toni hunnit köra in sig på Octavia WRC, som var helt ny för dem i Monte. Och så har också Stig som en klar förstärkning, kapabel att överraska stort.
Svenska rallyt nästa för Skodas VM-team
Skoda Motorsports nya rallyteam fick en hygglig utdelning i starten på VM-säsongen i det 70:e Monte Carlo-rallyt. För Skoda debuterade de helt nya besättningarna Toni Gardemeister/Paavo Lukander (10:e plats efter bl.a. en avåkning) och Kenneth Eriksson/Tina Thörner (13:e plats efter problem med växellådan och valet av däck). Det tredje ekipaget kördes av de tjeckiska mästarna Roman Kresta/Jan Tomanek som kraschade spektakulärt på sjunde sträckan efter att ha gjort en stark inledning med att komma femma på rallyts första sträcka.
Kenneth Eriksson, 45, som inte åkt Monte Carlo-rallyt sedan 1994, och inte kört på asfalt på halvannat år, vann nu massor av erfarenhet under sitt premiärrally i Octavia WRC. Han gjorde en säker debut och fick beröm av stallchefen Pavel Janeba för att ha kört klokt och inte förivrat sig. Kenneth lovordade i sin tur sin nya kartläsare och nya bil.
- För mig var det här en utmaning att debutera i nya rallybilen Octavia WRC, åka för första gången med min nya kartläsare Tina Thörner och prova på en för mig helt ny rallyslinga. Det gick verkligen bra att samarbeta med Tina Thörner. Jag är verkligen glad att vi fungerade tillsammans. Och i stort sett gick bilen bra. Vi hade gjort de flesta testerna på torrt underlag så jag fick hålla igen på sträckorna med halka. Avgörande i Monte var nu som alltid att åka på rätt däck. Vi fick köra på vägar som skiftade mellan asfalt till isfläckar. Problemet var att välja rätt hårdhet på däcken.
Även 26-åriga finländaren Toni Gardemeister var nöjd med sin Skodadebut. Han placerade sig på tiobästalistan på samtliga sträckor utom en och kom tia totalt.
- Vi siktade på att göra ett fint resultat i Monte och ville helst ta VM-poäng. Nu fick vi nöja oss med 10:e plats den här gången. Men jag gillar den nya bilen, har lärt mig en hel del och tror att vi ska kunna göra ett ännu bättre resultat i Svenska rallyt med vägar som passar mig bättre än att åka på asfalt.
Teamchefen Pavel Janeba: Vi kommer igen!
- Vi gjorde en bra VM-start med tanke på att våra nya förare fortfarande håller på att lära sig bilen och fått in våra nya tekniska förbättringar, förklarade teamchefen Pavel Janeba. Samarbetet mellan förare, kartläsare och teamet fungerar redan utmärkt. Monte Carlo-rallyt var ett långt och värdefullt test som lärde oss en hel del. Redan till Svenska rallyt ska vi att kunna komma igen och göra ett bättre resultat. Svenska rallyt har också vägar som passar oss bättre.
- Sedan vi gick in i WRC-projektet i oktober 1998 har Skoda Motorsport nu lärt sig att bygga en potent WRC-bil med allt vad som krävs rent logistiskt för att hålla igång ett VM-stall. Vi kan nu säga att vi trampat ur barnskorna och är mogna att etablera oss bland de konkurrenskraftiga teamen, om än med betydligt mindre budget.
- Både Kenneth Eriksson och Toni Gardemeister kommer att hävda sig betydligt bättre i fortsättningen. Monte Carlo-rallyt var knappast deras favoritunderlag, och jag ville inte stressa på dem. Deras tid kommer!
I Svenska rallyt som går den 31 januari-3 februari mönstrar Skoda Motorsport två Octavia WRC med Kenneth Eriksson och Tommy Gardemeister, som kör samtliga 14 VM-deltävlingar i år, samt en tredje Octavia WRC med Stig Blomqvist med kartläsaren Ana Goni.
Följ Skoda Motorsport på hemsidan www.skoda-auto.se, som hela tiden uppdateras med insiderapporter!
Så här blev slutställningen i årets Monte Carlo-rally:
1. Loeb/Elena Citroen Xsara 3.58.44.8
2. Mäkinen/Lindstrom Subaru Impreza 3.59.30.7
3. Sainz/Moya Ford Focus RS 4.00.46.4
4. McRae/Grist Ford Focus RS 4.01.28.7
5. Grönholm/Rautiainen Peugeot 206 4.01.38.1
10. Gardemeister/Lukander SkodaOctavia WRC 4.06.13.1
13. Eriksson/Thörner SkodaOctavia WRC 4.09.40.5
Premiär i Monte Carlo-rallyt för Skodas nordiska rallyteam
Skoda Motorsports nya nordiska rallyteam får sitt elddop i 70:e Monte Carlo-rallyt som körs den 17-20 januari. För första gången startar Skoda med tre ekipage i samtliga 14 VM-deltävlingar 2002. I Monte Carlo debuterar de nya besättningarna Kenneth Eriksson/Tina Thörner och Toni Gardemeister/Paavo Lukander, tillsammans med de tjeckiska mästarna Roman Kresta/Jan Tomanek.
Kenneth Eriksson, 45, som inte kört Monte Carlo-rallyt sedan 1994, är förväntansfull inför starten.
- För mig blir det här en utmaning att debutera i nya rallybilen Octavia WRC, åka för första gången med min nya kartläsare Tina Thörner och prova på en för mig helt ny rallyslinga. Onekligen spännande. Avgörande i Monte blir nu som alltid att få fram rätt däck. Vädret slår om snabbt och vi kan få köra på vägar som skiftar mellan asfalt till snö. Ofta hinner vi inte byta mellan väglagen. Vi börjar komma överens med bilen riktigt bra och har haft lyckade tester i Vansbro den 4-5 januari inför Svenska rallyt, så jag är klart positiv.
Även 26-åriga finländaren Toni Gardemeister gör nu sin Skodadebut.
- Vill inte överdriva, men allting pekar på att vi gör ett fint resultat i Monte och även kan plocka VM-poäng. Jag gillar den nya bilen; den är visserligen tyngre än mina tidigare men går verkligen fint.
Skodateamets chef Pavel Janeba:
- Monte blir ett eldprov för oss och det kommer att ge en tydlig vink om vi är på rätt väg med att utveckla bilen sedan förra VM-säsongen, då vi kom femma i märkes-VM. Kenneth och Toni är nöjda med testerna hittills. Ett resultat bland tio i topp I Monte Carlo-rallyt får gälla som ett klart godkänt resultat i premiären.
Rally Monte Carlo - första VM-deltävlingen 2002, program:
Fredag 18th januari _ etapp 1 (157,70 km SS)
Start Monaco 06:00
SS 1 Selonet/Turriers (28,74 km) 09:48
SS 2 Sisteron/Thoard (36,73 km) 11:06
SS 3 Selonet/Turriers (28,74 km) 13:39
SS 4 Sisteron/Thoard (36,73 km) 14:57
SS 5 Puget-Theniers/Toudon (26,76 km) 18:25
Mål etapp 1 Monaco 20:00
Lördag 19th januari _ etapp 2 (131,88 km SS)
Start Monaco 08:13
SS 6 Pont de Clans/Villars-sur-Var (12,08 km) 10:08
SS 7 Puget-Theniers/Toudon (26,76 km) 10:51
SS 8 Coaraze/Loda (23,05 km) 13:49
SS 9 La Bollene/Turini/Moulinet (23,47 km) 14:32
SS 10 Coaraze/Loda (23,05 km) 18:09
SS 11 La Bollene/Turini/Moulinet (23,47 km) 18:56
Mål stapp 2 Monaco 20:40
Söndag 20th january _ etapp 3 (98,80 km SS)
Start Monaco 07:33
SS 12 Sospel/Turini/La Bollene (32,85 km) 09:13
SS 13 Loda/Luceram (16,55 km) 10:08
SS 14 Sospel/Turini/La Bollene (32,85 km) 12:33
SS 15 Loda/Luceram (16,55 km) 13:28
Mål Monaco 15:02
Pavel Janeba: Vi ska nå toppen !
2002 års VM-säsong är en milstolpe för Skodas fabriksteam, som siktar mot toppen med hjälp av de rutinerade svenska chaufförerna Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist och den talangfulla finländaren Toni Gardemeister. För första gången kör Skodateamet samtliga 14 VM-deltävlingar och för första gången med tre ekipage i varje lopp.
- Jag ger mig inte förrän vi nått toppen, förklarar teamchefen Pavel Janeba som för fjärde året leder WRC-satsningen
- Vi lärt oss massor sedan vi gick in i WRC-projektet i oktober 1998, inte minst rent tekniskt att bygga en potent WRC-bil och med all logistic som krävs för att hålla igång ett VM-stall. Vi kan nu säga att vi trampat ur barnskorna och är mogna att etablera oss bland de konkurrenskraftiga teamen, om än med betydligt mindre budget. Den kommande säsongen kommer att visa om vi lyckats i vår VM-satsning.
Vilka förbättringar har gjorts på 2002 års Octavia WRC?
- I slutet av den förra VM-säsongen testade vi ett nytt motormanegmentsystem som kommer att fungera bra. Vi har också valt och provat ut nya stötdämpare till i år. Ytterligare förbättringar på gång är en modiferad motor och kylsystem som homologeras från april 2002 om testerna faller väl ut.
Vilka förväntningar har du?
- Både Kenneth Eriksson och Toni Gardemeister har haft tillfälle att testa en hel del och deras reaktion har varit odelat positiv. Jämfört med de bilar som de kört under tidigare kontrakt klassar de Octavia WRC som en mycket bra bil. Så med 100 procentig stöttning av teamet tror jag att Kenneth och Toni, som kör hela VM-serien, kan plocka en hel del VM-poäng. Och därtill kommer vi dra nytta av Stig Blomqvists erfarenhet under testerna och de sju VM-rallyn som han kommer köra.
Nytt för i år är ett s.k. optimision test där man gör fininställningarna av bilarna just före start av varje VM-deltävling. Skodas testbil görs sedan iordning som teamets tredje tävlingsbil för antingen Roman Kresta (sju tävlingar ned start i Monte Carlo-rallyt) eller för Stig Blomqvist (sju tävlingar med start i Svenska rallyt.)
Sedan vore det förstås bra om vi också kunde skaffa fram tävlingsbilar till privatförare. Men så långt har vi ännu inte hunnit.
Tina Thörner: Tuffa vintertester inför Svenska rallyt
Skoda Motorsport ställer upp sitt starkaste team någonsin i årets andra VM-rally, Svenska rallyt den 31 januari-3 februari , tre toppreparerade Octavia WRC med Kenneth Eriksson, Toni Gardemeister och Stig Blomqvist som chaufförer. Den 4-8 januari testade man fram den slutliga "Svenska rallyt-utförandet" av tävlingsbilen under tuffast tänkbara förhållanden på vägarna kring Vansbro. Såväl bilen som besättningarna fick bekänna färg .
Vi har fått den här testrapporten från Kenneths kartläsare Tina Thörner, som nu är på väg till Frankkrike för att starta årets första VM-tävling - Monte Carlorallyt den 17-20 januari.
Det var minus 20 på morgonen, en temperatur som steg till minus 10 på dagen, för att åter sjunka under eftermiddagen. Snö fanns det och grabbarna som organiserade testet hade med Kenneths hjälp hittat fina testvägar.
Under helgerna har jag åkt skidor och njutit av den svenska vintern hemma. Det är ju inte så dumt att trimma också konditionen, men det blev lite för kallt för luftrören. Så efter att ha kört sista turen på kvällen den 5 januari försvann rösten helt. Den filmning som vi planerat på söndagen måste dessvärre ställas in. Fick inte fram ett ord. Vi får se till att hitta ett nytt datum för att slutföra filmjobbet.
Ett 10 man starkt Skoda Motorsport-team kom upp från Mlada Boleslav med testbil och servicefordon. De hade inte väntat sig "vargavinter" här uppe, men gjorde samma perfekta jobb i svinkylan som när vi några veckor tidigare testade i Frankrike inför Monte Carlo-rallyt. De åt varm korv, värmde sig vid en brasa och drack kaffe för att hålla värmen uppe. Själv bidrog jag med bakade saffransbullar, bröd och pepparkakor för att de skulle få känna på lite svensk julstämning. Glögg blev det också, alkoholfri.
På väg mot en perfekt Octavia WRC i Svenska rallyt
Vad och varför testade vi? Testet i Vansbro var en viktig förberedelse för att få en optimalt inställd tävlingsbil till Svenska rallyt. Motsvarande förberedelsetester kommer vi att göra inför samtliga 14 VM-deltävlingar i år för att bilen ska vara så bra inställd som möjligt inför varje deltävling. Testerna görs på vägar och under förhållanden som ska vara så VM-likt som möjligt.
Vi provade nya stötdämpare, fjädrar och växellåda. Vi körde på en 6-kilometersslinga. Totalt ca 130 km första dagen. Andra dagen blev det 190 km. Kenneth är verkligt skicklig på att känna hur bilen förändras med varje liten justering , riktigt imponerande! Man kan säga att vi med varje 6-kilometerstur kom ett steg närmare den slutliga versionen av årets Skoda Octavia WRC i Svenska rallyt.
Här gjorde vi så att säga grovjobbet inför Svenska rallyt. Ett jobb som kräver massor av koncentration, speciellt av chauffören. Kenneth vill gärna inte bli störd för att kunna vara kreativ och planera för hur vi ska testa fram nya förbättrade inställningskombinationer. Kenneth får i lugn och ro koncentrera sig på bilen och tekniken medan jag tar hand om kontakterna och "surret" omkring. En arbetsfördelning mellan Kenneth och mig som blir ca 20-80 när det handlar om kringjobbet respektive 95-5 när det handlar om bilen och tekniken.
Jag är ingen tekniker, men hjälper till att känna bilens olika uppföranden. Men mitt viktigaste jobb i bilen är att ta tid och läsa noter.
Inställd med fingertoppskänsla och computer
Testbilen var utrustad med en sofistikerad computer som gav oss data på hur de olika komponenterna i bilen arbetade. Det hjälpte oss att utöver Kenneths fingertoppskänsla och gehör hitta de perfekta inställningarna. På ett diagram kunde vi omedelbart avläsa hur våra olika justeringar påverkade bilens uppförande, ett teknikens under!
De båda dagarnas tester genomfördes inför ett uppbåd av TV-media, press, fotografer, representanter från Skoda Auto Sverige och vänner och bekanta. Det blev som ett minirally ute i skogarna men med gott om tid att prata. När det snart drar ihop sig till rallystart den 31 januari blir det annorlunda: Full koncentration och maximal satsning med en optimalt inställd Octavia WRC i Svenska rallyt inför hemmapublik.
Teamet har verkligen kommit ett bra stycke på väg och Kenneth är nöjd så här långt (en chaufför blir ju aldrig riktigt nöjd). Vi har gjort de huvudsakliga inställningarna på vår rallybil i Svenska rallyt 2002.
Varma rallyhälsningar
Tina Thörner
Tina Thörner: Första riktiga testet inför VM-säsongen 2002
Vi ser fram emot ett spännande år - Kenneth Eriksson (förare) och jag (codriver) i Skoda Octavia WRC. Vi ingår i ett helt nytt - och mycket nordiskt! - Skoda-stall med bl.a. unge finländaren Toni Gardemeister och erfarne Stig Blomqvist som teamkolleger. Premiären närmar sig med stormsteg: Monte Carlo-rallyt den 17-20 januari och sedan väntar Svenska rallyt den 31 januari-3 februari. Vi kommer väl förberedda...
Kenneth Eriksson har ju tävlat aktivt i VM sedan 1986 (då han blev världsmästare i grupp A för Volkswagen) och har sedan dess provat nästan alla märken.
Vid första testet av nya rallybilen Octavia WRC blev Kenneth positivt överraskad.
Sedan mer än tio år har han haft Staffan Permander i högerstolen som lotsat honom runt världens alla hörn. De har verkligen vunnit stora framgångar.
Själv har jag tävlat sedan 1990, mest med förare från England och Tyskland, under två år i ökenserien. Nu har jag fått den chans som jag jobbat för och väntat på i alla år: att få åka en full VM-säsong i en fabriksbil med en svensk chaufför!
Säsongen 2002 betyder 14 tuffa rallyn jorden runt - ett fullspäckat program!
Skoda satsar nu för första gången på att köra hela VM-serien med sin Octavia WRC. Med tre ekipage t.o.m. Det betyder inte många lediga dagar för oss - utan träning, tävling och testande mest hela tiden
Vårt första riktiga test genomförde vi 15 och 16: e december i Franska alperna. För Kenneth var det viktigt att få testa ut lämpliga diffar, stötdämpare och fjädrar som passar oss. Och inte minst betydelsefullt och krävande: att känna på samarbetet med mig som codriver - hur bra jag var och vad som kunde förbättras.
Det är ju så viktigt att det stämmer mellan förare och kartläsare. Det som föraren ska höra är en väl tonsatt beskrivning av hur vägen ser ut.
Kenneth gav mig tre ord som nu har blivit mitt karma: Sent - Dra isär - Betona. Vi provade två dagar tillsammans och Kenneth sa sig vara nöjd.
För mig är det viktigt att lära mig att känna Kenneths noter i ryggraden. Alla förare har sitt eget utvecklade system. Kenneth vill ha svenska siffernoter. De kan se ut så här:
V3+ 70 H2- 30 HRH lg 30 H1nyper 30håll höger V1line i H1 o s v É
Jag har inte läst svenska noter på snart 7 år. Bara att få fram orden på svenska krävde en hel del koncentration. Men övning gör en "mästarinna". Det kommer att fungera bra till slut; vi behöver bara lite mer tid .
Teamet är skckligt och alla jobbar för samma sak. Målsättningen är att ta fler podiumplatser i VM än säsongen 2001 då Skoda blev femma i märkes-VM och bl.a. kom trea i Safarirallyt. Vi ska att göra vårt bästa för att klara målsättningen....
Förbättrad tävlingsbil
Skoda Auto har skaffat en ny motorbyggare inför 2002, en firma som tagit fram motorer åt Audi. Den nya motorn görs i ordning i Liechtenstein. En vass motor.
Nytt är också ett motorsystem från Bosch.
Det svåra i rally är att hänga med i utvecklingen och kunna förnya bilen, finslipa och förbättra. Det kräver noggranna förberedelser och mycket testande. Vi hoppas hinna igenom vårt testprogram och bli klara lagom till VM-premiären - Monte Carlorallyt.
Köregenskaperna ska också finslipas. Vi har även fått nya dämpare till bilen, firma Reiger i Holland. De känns bra och ska nu fintestas. Vi hoppas hitta en inställning som passar vår körstil och bilen inför premiärloppet Monte Carlorallyt. Hur vi lyckas med den uppgiften kommer resultatet att visa. Konkurrensen är stenhård. Alla fabriksstallen utvecklar sina bilar på alla områden. För att hänga med behöver vi alla tänkbara ekonomiska resurser. Med de uppdateringar som nu görs kommer vi att visa successiva framsteg i takt med allt testande, skriv upp det!
Vårt nästa test blir i Sverige, sannolikt runt Vansbro eller Nyskoga den 4 och 5:e januari. Vädrets makter kommer att avgöra platsen för testerna.
Innan dess kommer vi att njuta av den svenska vintern under helgerna kring jul och nyår. Det blir sedan inte så många dagar ledigt under rallysäsongen 2002.
Efter Monte Carlo och Svenska Rallyt följer ju ytterligare tolv tuffa VM-rallyn...
Rallyhälsning TINA
VM-programmet 2002:
17-20 jan Rally Monte Carlo
31jan &endash; 3 feb Swedish Rally
7-10 mars Rally Corsika
21-24 mars Rally Catalunya
18-21 april Rally Cyprus
16-19 maj Rally Argentina
13-16 juni Rally Acropolis
11-14 juli Rally Safari
8-11 aug Rally Finland
22-25 aug Rally Deutschland
19-22 sept Rally San Remo
3-6 okt Rally New Zealand
31 okt- 3 nov Rally Argentina
14-17 nov Rally Network Q
www.motorsportivarmland.nu