Omkastningar i Supermästerskapets rallyfinal
Rallyt T-turen i Motala avslutade årets upplaga av Supermästerskapet för Grupp H-bilar. Spänningen som återstod utspelades i de båda klasserna för tvåhjulsdrivna bilar där det var helt öppet i toppen både bland A-förare och den gemensamma klassen för B- och C-föraren.
I praktiken hade A-föraren Leif Petersson, Göteborg en poängs ledning sedan Thomas Thunström, Ludvika räknat bort sitt sämsta resultat. Toyota har ju varit dominanta och inte släppt ifrån sig en enda seger under säsongen. Men i finalen blixtrade Mats Persson, Karlskoga till med sin välanvända Ascona och satte alla på plats. Han var emellertid för sent ute för att rubba Toyota-kvartetten i täten, men avancerade själv ett par placeringar och slutade femma i mästerskapet.
Göteborgs Leif Petersson kom tvåa i finalen och det räckte till segern i Supermästerskapet i år. Carina Hermansson fortsatte att imponera i serien och tog dagens tredjeplats. Det var också den placering hon fick i mästerskapet sedan Thunström hållit undan poängmässigt. Seriens fyra Niklas Hägg stod inför valet att köra Supermästerskapet eller SM-finalen i backe. Han valde det senare men klarade ändå en plats i toppen.
I tävlingens andra öppna final lyckades ingen av segeraspiranterna till mästerskapet särskilt väl. Per Göthberg, Eskilstuna som tidigt skaffade sig ett ordentligt grepp i den för året nya klassen för B- och C-förare ståtade med tre delsegrar, men slutet var inte lika imponerande. Han bröt förra tävlingen här i Östergötland och nu fick han återigen problem och blev poänglös. Men som sagt lyckades inte konkurrenterna lika bra som tidigare och det blev en lång och spännande väntan innan alla var i mål. Tomas Samuelsson, Laxå MK klarade dock uppgiften och med en åttondeplats fixade han seriesegern och den åtråvärda segerpremien som var värd drygt 10.000 kronor. Jan Östlund, Munkfors som körde in på placeringen närmast Samuelsson orkade däremot förbi Per Göthberg utan slutade trea, tre poäng från andraplatsen.
I 4WD hade Mats Jonsson säkrat titeln i klassen andra året i rad innan finalen. Han ställde emellertid upp, men var inte lika motiverad att vinna som sin Ford-kollega från Degerfors, Eddie Hörbing. Hörbing var snabbast på samtliga fyra fartsträckor och fick ett försprång på 34 sekunder. Hörbings slutspurt i Supermästerskapet innebar att han jagade förbi Mats Adielsson, Göteborg upp till andra plats.
Slutställning Supermästerskapet efter sex deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 140, 2) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 115, 3) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 104, 4) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 64, 5) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 64, 6) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Sierra Cosworth, 56, 7) Jonas Nordahl, Fredriksbergs MK, Ford Escort Cosworth, 55, 8) Tobias Gustavsson , SMK Östgöta Mitsubishi Lan. Evo 4, 42,, 9) Per-Åke Ring, SMK Valdemarsvik, Toyota Celica MK II, 32 10). Allan Sundström, Vallentuna MK, Lancia Delta, 27
Grupp H 2WD A-förare
1) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla,123 2), Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 117, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 110, 4) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 82, 5) Mats Persson, SMK Karlskoga, Opel Ascona, 79. 6) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 69, 7) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 59, 8) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 53, 9) Thomas Lennstrand, Kullings MS, Ford Escort, 52, 10) Örjan Eriksson, Stuguns MK VW Golf, 42
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 102, 2) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 90, 3) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 87, 4) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 76, 5) Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 240, 63 , 6) Johan Vårdstedt, Linköpings MS, Volvo 240, 56, 7) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 54, 8) Jan Strandberg, Offerdals MK, VW Golf, 44, 9) Magnus Johansson, SMK Östgöta Volvo 240, 34, 10) Emil Tungfelt, SMK Örebro Volvo 240, 31.
Revanschernas final i Supermästerskapet
Andra upplagan av Supermästerskapet för Grupp H-bilar i rally avslutas på lördag med rallyt T-turen i Motala. Det kan mycket väl bli en revanschernas final sett till senaste helgens SM-rally i Eskilstuna. Ingen kan ta ifrån Mats Jonsson, Forshaga MC, Supermästartiteln i 4WD-klassen i år heller. Men Eddie Hörbing, Degerfors RC är sugen på revansch. Efter att ha blivit slagen och omåkt på sista sträckan i SM kräver han helt enkelt revansch. Och givetvis är Hörbing ute efter andraplatsen i mästerskapet. Den placeringen håller Jan Adielsson, Göteborg. Adielsson som också blev tvåa i fjolårets Supermästerskap, men då åkte han inte fyrhjulsdrivet.
Den riktiga spänningen och avslutningen i Supermästerskapet kommer att utspelas bland de tvåhjulsdrivna bilarna. Thomas Thunström, Ludvika MS visade sin klass senast i SM med segern i Eskilstuna. Men han hotas starkt bakifrån och på tal om revanscher så skulle nog Leif Petersson, Göteborgs MF hett eftertrakta en titel i Supermästerskapet. Leif som är en av de mest segerrika förarna i det dominerande Toyota-teamet har misslyckats totalt i SM. Så nu är det dags att revanschera sig.
Klassens trea är Carina Hermansson och hon har vunnit två av seriens fem körda deltävlingar. Båda gångerna ingick Riksmästerskapet för tjejer. RM ingår i Motala också, ett gott tecken för skepptunatjejen.
I år har B- och C-förarna tävlat om ett eget Supermästerskap för första gången. Här är fyra förare direkt inblandade i toppstriden. Per Göthberg, Eskilstuna med tre delsegrar, men endast en poäng före skiljer honom och tvåan Tomas Samuelsson, Laxå MK. Med i segerdiskussionerna är också Andreas Holmbom, Föllinge och Jan Östlund, Munkfors. 15 poäng skiljer mellan första och fjärde plats. Sammanlagt har 67 förare tagit poäng i den här klassen och vinnaren här blir den som får inkassera mest segerpremier av alla i Supermästerskapet vid prisutdelningen efter efter tävlingen.
Ställning Supermästerskapet efter fem deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 140, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 94, 3) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 85, 4) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 64, 5) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 46, 6) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Sierra Cosworth, 44, 7) Jonas Nordahl, Fredriksbergs MK, Ford Escort Cosworth, 41, 8) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, 25, 9) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, 25, 10).Hans Eriksson, SMK Sundsvall, Ford Escort Cosworth, 25.
Grupp H 2WD A-förare
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 113, 2) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 98, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 88, 4) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 82, 5) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 59, 6) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 58, 7) Mats Persson, SMK Karlskoga, 49. 8) Thomas Lennstrand, Kullings MS, 45, 9) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 39, 10) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 37,
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 90, 2) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 89, 3) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 76, 4) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 75, 5) Jan Strandberg, Offerdals MK, VW Golf, 44, 6) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 44, 7) Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 240, 38 8) Roger Eriksson, Ludvika MS, VW Golf, 31, 9) Kjell Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 30, 10) Johan Vårdstedt, Linköpings MS, Volvo 240, 25
Mats Jonsson Supermästare igen
Det var Mats Jonsson som tog hem totalsegern när Supermästerskapet körde sin femte deltävling i SMK Östgötas Holmen-Skog Rallyt. Återigen var det Eddie Hörbing som var främste utmanare men faktum var att Eddie var snabbare på tre av de fyra sträckorna. Det var på den 18 km långa SS 3 som Mats slog till och där tappade Eddie 13 sekunder. Men det fanns en förare som hade ännu mer bråttom den här dagen och det var östgöten Jari Saarinen. Han var i ledning inför sista sträckan, men hans satsning höll inte hela vägen. Han åkte av och fick bryta.
Mats Jonssons seger innebar att han säkrade mästartiteln i Supermästerskapet för andra året i rad. Mats har gjort en suverän serie med tre segrar och två andraplatser. Och detta kan ingen ändra på trots att finalen återstår i Motala 8 september.
Trea totalt och samtidigt vinnare i 2WD-klassen var göteborgaren Leif Petersson. Fortsatt ledning emellertid i Supermästerskapet för Ludvikas Thomas Thunström som kom på andra plats. Petersson avancerade nu upp till andra plats förbi Carina Hermansson. Finalen blir intressant. Ledande Thunström har nu fått poäng i samtliga fem tävlingar och måste bli minst femma eller bättre i finalen för att öka på sina poäng. Det behöver inte efterföljarna. Poänglös i tätgruppen den här gången SMK Dalas Fredrik Eljas.
I klassen för B- och C-förare kunde Eskilstunas Per Göthberg varit klar om han fortsatt sin vinnande bana. Men nu blev det stopp och poänglöst. Då passade Laxås Tomas Samuelsson på att ta sin första seger i Supermästerskapet och nu har han klar segerchans. En enda poäng skiljer honom och Göthberg. Med i segerdiskussionerna är också Andreas Holmbom, Föllinge och Jan Östlund, Munkfors. 15 poäng skiljer mellan första och fjärde plats.
Ställning Supermästerskapet efter fem deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 140, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 94, 3) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 85, 4) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 64, 5) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 46, 6) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Sierra Cosworth, 44, 7) Jonas Nordahl, Fredriksbergs MK, Ford Escort Cosworth, 41, 8) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, 25, 9) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, 25, 10).Hans Eriksson, SMK Sundsvall, Ford Escort Cosworth, 25.
Grupp H 2WD A-förare
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 113, 2) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 98, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 88, 4) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 82, 5) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 59, 6) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 58, 7) Mats Persson, SMK Karlskoga, 49. 8) Thomas Lennstrand, Kullings MS, 45, 9) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 39, 10) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 37,
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 90, 2) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 89, 3) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 76, 4) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 75, 5) Jan Strandberg, Offerdals MK, VW Golf, 44, 6) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 44, 7) Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 240, 38 8) Roger Eriksson, Ludvika MS, VW Golf, 31, 9) Kjell Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 30, 10) Johan Vårdstedt, Linköpings MS, Volvo 240, 25
Supermästerskapet i rally avslutas i Östergötland
Årets Supermästerskap för Grupp H-bilar närmar sig slutet. De två sista deltävlingarna avgörs i Östergötland. Kommande lördag är det dags för det från i april uppskjutna Holmen-Skog Rallyt som arrangeras av SMK Östgöta. I ett par fall kan det bli ett avgörande redan under lördagen. Med seger för Mats Jansson, Forshaga i 4WD-klassen kan ingen komma ikapp honom trots att finalen återstår i Motala 8 september. Under de fyra körda tävlingarna i år har Mats och Eddie Hörbing, Degerfors delat på segrarna. Han har ingalunda gett upp hoppet, det finns ju ytterligare 60 poäng att köra om. Tvåa och trea i serien är Mats Adielsson, Göteborg och Lasse Söderström, Hedemora som likt Jonsson tagit poäng i alla tävlingarna. Klassen har deltagarrekord i Holmen-Skog Rallyt. Hela 26 bilar och en annan favorit är östgötarnas egen rallymästare Jari Saarinen. Nära nog oslagbar på östgötsk mark.
En annan som kan säkra sin titel är B-föraren Per Göthberg, Eskilstuna. Har tre segrar i bagaget när han kommer på lördag och det väger tungt i kampen mot framförallt Andreas Holmbom, Föllinge, Tomas Samuelsson, Laxå och Jan Östlund, Munkfors. Östlund vann årets tredje deltävling och han hade Göthberg på gaffeln senast i Kullingstrofén. Men en snurrning på sista sträckan öppnade för Göthlund-vinst.
Kamp in i det sista är det upplagt för i 2WD A-förare. Här startar i stort hela SM-eliten med Ludvikas Thomas Thunström i 12 poängs ledning före Carina Hermansson, Skepptuna. Carina har vunnit två av deltävlingarna och senast för två veckor sedan i Kullingstrofén. Thunström har också en seger liksom tabelltrean Leif Petersson, Göteborg. Men faktum är att också fyran och femman, hälsingeföraren Niklas Hägg och SMK Dalas Fredrik Eljas kan vara med i kampen om Supermästerskapets 2WD seger i år. Den ende som haft möjlighet att bryta denna Toyota-dominans var Tobias Söderqvist, Årsunda som tyvärr bröt senast med sin Opel Kadett.
Totalt är hela 200 förare anmälda till Holmen-Skog Rallyt som har start och mål i Norrköping..
Ställning Supermästerskapet efter fyra deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 110, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 74, 3) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 64, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 60, 5) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Sierra Cosworth, 35, 6) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 32, 7) Jonas Nordahl, Fredriksbergs MK, Ford Escort Cosworth, 30, 8) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, 25, 9) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, 25, 10).Hans Eriksson, SMK Sundsvall, Ford Escort Cosworth, 25.
Grupp H 2WD A-förare
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 88, 2) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 76, 3) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 68, 4) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 64, 5) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 59, 6) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 44, 7) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 39, 8) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 37, 9) Thomas Lennstrand, Kullings MS, 37, 10) Mats Persson, SMK Karlskoga, 29.
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 90, 2) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 66, 3) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 59, 4) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 55, 5) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 33, 6) Roger Eriksson, Ludvika MS, VW Golf, 31, 7) Kjell Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 30, 8) Jan Strandberg, Offerdals MK, VW Golf, 26, 9) Pelle Berg, Ekshärads MS, BMW 323, 22, 10) Sören Tolldin, Bengtsfors MC, Opel Ascona, 22.
Hörbing vann trippelkampen i Kullingstrofén
Det blev som väntat en kamp tre förare emellan när Kullingstrofén avgjordes i Herrljunga. Mellan trion Kenneth Bäcklund, Eddie Hörbing och Mats Jonsson kom det aldrig att skilja mer än fem sekunder någon gång under de dryga fyra milen SS.
Hörbing tog täten på korta SS 1, Karla, som han klarade av på 1.37. Mats Jonsson var slagen med två sekunder och Bäcklund med tre. Den senare tog snabb på SS2, Elingstorp, en fin grusväg över gärden med många vägbyten. Hörbing var tvåa, fyra sekunder bakom och Jonsson femma.
Efter SS3, välkända Torestorp-Jultorp var det ombytta roller igen. Hörbing återtog täten och var i ledningen med en sekund före Bäcklund och och fem före Jonsson inför den längsta sträckan och näst sista sträckan på drygt 16 km. Här kom det hela att avgöras.
Mats Jonsson tog i bäst och vann sträckan, två sekunder före Hörbing och sex före Bäcklund. Varaföraren hade emellertid ett stopp då han tvingades backa i en hårnål. Inför sista korta men utslagsgivande sträckan var Eddie Hörbing i ledningen, tre sekunder före Jonsson och fem före Bäcklund.
Vad som utmärker elitförarna är att de presterar bäst när det gäller. Och det gjorde alla tre, de landade på exakt samma tid, 2.51. Hörbing vann Kullingstrofén för andra gången, Mats Jonson väntar på sin första seger och meste vinnaren, Bäcklund fick nöja sig med tredje plats.
Den som imponerade allra mest av alla förare var nog ändå Skepptunas Carina Hermansson. Hon satte samtliga grabbar på plats och vann Grupp H 2wd på ett övertygande sätt.
- Jättefina vägar, bra arrangemang, bilen funkade och jag med. Det har inte varit några problem, konstaterade hon efteråt.
Tvåa kom Fredrik Eljas och trea Thomas Thunström. Bästa icke-Toyota var en Opel Ascona med Mats Persson, Karlskoga, bakom ratten som femma.
I B-förarnas Grupp H 2 wd var Munkforskillen Jan Östlund i ledningen med en sekund inför sista sträckan. Ett par svängar före mål snurrade han dock och fick finna sig att sluta som tvåa, 23 sekunder efter segrande Per Göthberg, Eskilstuna.
- Det känns lite tungt men det gäller ju att hålla sig på vägen ända in i slutmål. Vi trodde faktiskt inte att vi skulle vara med så pass bra, menade Östlund.
Supermästerskapets rallytoppar möts i Kullingstrofén
Sommarsäsongen av Supermästerskapet för grupp H-bilar i rally inleds med Kullingstrofén denna lördag. Arrangör är västgötaklubben Kullings MS som kan glädje sig åt topparna i den svenska rallyeliten på startlinjen. Riktigt tuffa fighter kan utlovas både bland två- och fyrhjulsdrivna bilar. Bland värstingbilarna blir det intressant att se fjolårsvinnaren i Kullingstrofén, Kenneth Bäcklund i en grupp N Mitsubishi ta sig an de två värmländska WRC-Fordarna med Mats Jonsson och Eddie Hörbing.
De fyra första i Supermästerskapets 2WD-klass kör Toyota Corolla. Thomas Thunström, Ludvika leder före hälsingen Nicklas Hägg, Leif Petersson, Göteborg samt den tappert kämpande tjejen i sällskapet Carina Hermansson. I vassen lurar också de båda dalabröderna Fredrik och Olof Eljas. Ska någon bryta den totala Toyota-dominansen är det nog Opel-åkande junioren Tobias Söderqvist, AMF Årsunda liksom hemmaföraren Thomas Lennström som nu har alla chanser att gå in på tio i topp med sin vassa Escort.
Mästerskapets ledare för B- och C-förare Per Göthberg har dubbel anledning att starta i detta rally som kommer att avgöras över fem fartsträckor, totalt 43 kilometer. Eskilstunas Göthberg leder också VW Rally Cup totalt som körs samtidigt. Samma märke kör också Supermästerskapets tvåa Andreas Holmbom, Föllinge och Tomas Samuelsson, Laxå. I vinterns sista deltävling i Lima hoppade Jan Östlund, Munkfors upp direkt till fjärde plats genom en seger. Samtliga är med så det är verkligen upplagt för kamp om tätplatserna.
Start och mål är vid Sporthallen i Herrljunga. Första start kl. 12.00. Totalt är 120 bilar anmälda.
Ställning Supermästerskapet efter tre deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 85, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 54, 3) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 46, 4) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 32, 5) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 30, 6) P-O Persson, Kolsva MS, Ford Escort Cosworth, 25, 7) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, 25.
Grupp H 2WD A-förare
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 66, 2) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 50, 3) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 48, 4) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 46, 5)Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 44, 6) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 37,
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 60, 2) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 50, 3) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 37, 4) Jan Östlund, Munkfors MC, Volvo 240, 30, 5) Kjell Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 30, 6) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 25
Nytt datum för Holmen-Skog Rallyt i Supermästerskapet
För att behålla Supermästerskapet i Holmen-Skog Rallyt har SMK Östgöta beslutat att flytta fram sitt rally till lördagen den 30 juni. Det accepteras av Supermästerskapets tävlingskommitté. Man ansåg det omöjligt att köra Supermästerskapet och Rally-SM tre helger i rad, vilket också många tävlande uttryckt.
Nu gäller 30 juni och samtliga anmälda står kvar med sina anmälningar från 28 april om så önskas.
Inget Supermästerskap i helgen - Holmen-Skog Rallyt flyttas
SMK Östgöta kan inte arrangera fjärde deltävlingen i Supermästerskapet som skulle ha körts lördag 28 april. Vägarna har inte torkat upp i området och med 178 anmälda kunde de inte garantera rättvisa förhållanden för alla deltagarna.
Tävlingen kommer nu att flyttas till 9 juni. Supermästermästerskapets kommitté har inte tagit ställnIng ännu om Supermästerskapet följer med till detta datum. Redan helgen efter körs nästa tävling som Kullings MS arrangerar. Dessutom ligger ett SM-rally nära inpå.
Pressinfo Supermästerskapet i rally
Ny totalseger för Mats Jonsson i Supermästerskapet
Mats Jonsson höll för favoritskapet när vinterns sista deltävling i Supermästerskapet avgiordes i västerdalarna. Rallyt LBC-Ruschen var för andra året i rad värd för denna vinterfinal. Och det är inte så konstigt att förarna väljer att åka i Lima alltid välarrangerat och snabbt genomfört trots stora startfält.
- Tävlingen gick problemfritt för mig, säger Mats. Vi kom ikapp en bil på första sträckan och där tappade vi sträcksegern.
Den sträckan vanns av Stuguns Jörgen Edholm, men fick tyvärr stopp på den drygt tre mil långa tredje sträckan. Därefter var det fritt fram för Mats Jonsson. Tvåa i klassen blev 'Poppo' Persson, Kolsva, slagen med 1.22. Eftersom Mats tidigare var i ledning i Supermästerskapet innebar det att han drog ifrån ytterligare. Nu blir det ett uppehåll tills det är dags för första barmarkstävlingen SMK Östgötas Holmen-Skograllyt 28 april.
Den mer ovissa uppgörelsen i 2WD-klassen blev en triumf för Leif Petersson, Göteborg. Den Toyota-åkande göteborgaren var hela 43 sekunder före unge Mattias Hägg, SMK Hälsinge. Den senare fick bra valuta för helgens insatser. Hägg totalvann uppvärmningen i Vansbro dagen innan. Carina Hermansson, Skepptuna som var med och slogs i toppen av Supermästerskapets 2WD-klass rullade sin Toyota och tvingades bryta. Thomas Thunström, Ludvika som var i serieledning kom nu på fjärde plats. Men ingen rubbar honom där än så länge. Trea den här dagen var junioren Tobias Söderqvist, Årsunda. Han har imponerat stort i vinter och dessutom bygger han om sin Kadett till grupp N när det körs junior-SM.
Den tidigare dubbelvinnaren i Supermästerskapets B- och C-förarklass, Per Göthberg tillhörde en ganska stor skara som fick bryta. Jan Östlund, Munkfors vann den avdelningen före Andreas Holmbom, Föllinge. Holmbom efteranmälde sig till Lima och med en andraplats även från förra deltävlingen i Stugun närmar han sig Göthberg i tabelltoppen.
Vinterfinal i Supermästerskapet
Vinterns sista riktigt stora rallytävling körs kommande söndag i Lima. Alltid lika populära LBC-Ruschen har samlat runt 160 deltagare med många förare i svenska eliten. Det handlar om vintersäsongens sista deltävling i Supermästerskapet. Eddie Hörbing, Degerfors som råkade ut för ett motorras i förra deltävlingen och även tvingades avstå Rally-SM senaste helgen är nu anmäld oh tänker ta upp kampen med ledande Mats Jonsson. Avbrottet förra gången gjorde att Hörbing passerades av Jonsson, Mats Adielsson, Göteborg och Lasse Söderström, Hedemora. Spännande lär det bli trots att Mats Thorszelius lämnat återbud. Det återstår ändå 28 4WD-bilar.
I 2WD hettade det till riktigt i tabelltoppen efter gästspelet i jämtländska Stugun. Två förare i topp med samma poäng, men på söndag kommer de att skiljas åt Thomas Thunström, Ludvika och Carina Hermansson, Skepptuna. Båda tillhör favoritskaran dit man också ska tillföra deras Toyota-kollegor dalabröderna Fredrik och Olof Eljas , Leif Petersson, Göteborg och Niklas Hägg, SMK Hälsinge. Det här bilmärket dominerar stark i den här klassen och det skulle förvåna en och annan om inte någon av de uppräknade står högst upp i prislistan.
I nya mästerskapet för B- och C-förare har Per Göthberg, Eskilstuna i en VW Golf vunnit båda deltävlingarna i Gävle och Stugun och det tyder på viss kapacitet och något att bita i för konkurrenterna.
Något att bita i gäller alla deltagare som ska köra en bana som har en totallängd av 150 km varav ca 90 km fördelats på 5 fartsträckor. Start och mål Ungärde skola, Lima med första start 10.01.
Ställning Supermästerskapet efter två deltävlingar
Grupp H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 55, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 42, 3) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 36, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 30, 5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, 25, 6) Hans Eriksson, SMK Sundsvall, Ford Escort Cosworth, 25, 7) Jörgen Edholm, Stuguns MK, 22, 8) Björn Sjunning, SMK Gävle, Mazda 323, 22, 9) Thorleif Granlöf, Jämtlands MK, Mitsubishi, 16, 10) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 16.
Grupp H 2WD A-förare
1) Thomas Thunström, Ludvika MS, Toyota Corolla, 46, 2) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 46, 3) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 37, 4) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 29, 5) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 25, 6) Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota Corolla, 22, 7) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 22, 8) Urban Eriksson, Stuguns MK, Opel Kadett, 20, 9) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 20, 10) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 20
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 60, 2) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 37, 3) Anders Holmbom, Föllinge MK, VW Golf, 25, 4) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 25, 5) Sören Tolldin, Bengtsfors MC, Opel Ascona, 22, 6) Jimmy Holmkvist, Gestrike RT, Volvo 240, 23, 7) Mats Persson, SMK Sundsvall, Ford Escort, 20, 8) Martin Lindh, Hedesunda MK, Volvo 240, 20, 9) Fredrik Holmberg, Föllinge MK, Opel Kadett, 18, 10) Stellan Karlsson, SMK Gävle, VW Golf GTI, 18,
Mats Jonsson återtog ledningen i Supermästerskapet
Fjolårsvinnande Mats Jonsson är åter i topp på Supermästerskapet. Vid lördagens rally Z-Trofén i jämtländska Stugun var han klart snabbaste förare och återtog ledningen från värmländske Ford-kollegan Eddie Hörbing. Hörbing som för övrigt bjöd Mats bäst motstånd tills motorn lade av på fjärde sträckan. Med fyra raka sträcksegrar kunde Mats köra på säkerhet och överlät till smålänningen Roger Berglund att vara snabbast på de två sista sträckorna. Den senare hade en jämn uppgörelse med hemmaföraren Jörgen Edholm som debuterade i en Subaru. Med två sträckor kvar var Edholm tvåa, men det räckte inte när Berglund kom med sin slutspurt. I serien klättrade göteborgaren Mats Adielsson upp till andra plats följd av Lasse Söderström, Hedemora.
Tvåhjulsdrivna klassen dominerades stort av Toyota. De fem startande var alla bland de sex främsta. Den ende som lyckades bryta dominansen var Stuguns egen Opel-förare Urban Eriksson som körde in på fjärde plats. Thomas Thunström, Vansbro vann den här drabbningen framför allt genom en stark avslutning. Hälsingejunioren Niklas Hägg hade ledningen efter 5 SS men tappade 14 sekunder till Thunström på den sista biten. Det var inte långt undan att Peter Ågren, Jämtlands MK också trängt sig förbi, men det fattades två sekunder. Ågren startade upp mycket bra och vann rallyts två första sträckor.
Thunströms insats i Z-Trofén innebar att han tog ledningen i Supermästerskapets 2WD-klass. Men det är bara marginellt. Carina Hermansson, Skepptuna som vann första avdelningen i Gävle har lika många poäng som Thunström efter en sjätteplats i helgen. Trea i serien är Pekka Putto, Gävle.
I Supermästerskapet för B- och C-förare ångar Per Göthberg på bra. Nu har eskilstunaföraren vunnit båda deltävlingarna. I Gävle var han överlägsen, men den här gången fick han kämpa för segern. Endast två sekunder bakom var Föllinges Andreas Holmbom och bra med var också dalsländske Sören Tolldin på tredje plats. Tvåa i detta mästerskap är Tomas Samuelsson, Laxå medan Föllinge-Holmbom klättrade direkt upp till tredje plats. Det kanske sporrar till fler tävlingar i Supermästerskapet, som närmast drar vidare till rallyt LBC-Ruschen i Lima 11 mars.
.
Supermästerskapet till Stugun i Jämtland
Stuguns MK i Jämtland med rallyt Z-Trofén är nästa anhalt i Supermästerskapet för grupp H-bilar kommande lördag. Som alltid där detta mästerskap drar fram är det hög klass på startfältet. Norrlandsförarna har lite revansch att utkräva efter första deltävlingen i Gävle där värmlänningarna Eddie Hörbing, Degerfors och Mats Jonsson, Forshaga dominerade med sina WRC-Escorter i 4WD-klassen. En förare som är riktigt sugen på rally är seriens tvåa från förra året, Jörgen Edholm tävlande för helgens arrangörer Stuguns MK. Han var utan bil i premiären, men nu kommer han stark med en nyinförskaffad Subaru Impreza. Tillbaka efter haverier i premiären är också Sten-Erik Eriksson, Ljusdal och Robert Johansson, Ljusdal med Nissan resp. Mazda. Mikael Lindqvist, SMK Östgöta väntas också starta och det kan ju vara bra att få lite poäng tills serien kommer till Östergötland med två tävlingar under våren och sommaren.
I lördagens Z-Trofé kommer säkert konkurrenterna att hålla ett vakande öga på Carina Hermansson, Skepptuna. Hon slog till direkt i premiären och vann 2WD-klassen. Carina som kör Toyota Corolla har flera av sina märkeskamrater på plats. Thomas Thunström, Vansbro, Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Leif Petersson, Göteborg och jämtarnas favorit Peter Ågren. Precis som i Gävle i januari samkör VW Cup med många starka Golf-åkare. Björn Blomqvist, Huddinge lyckades bäst senast och tillhör favoriterna tillsammans med Örjan Eriksson, Stugun. Premiärtvåan Pekka Putto, Gävle, Volvo, Per-Arne Ljung, Hofors , Opel och rallyts sydligaste förare Mathias Thörjesson, Ryds MK har nog inte tänkt sig åka poänglös från Jämtland.
I det nya Supermästerskapet för B- och C-förare vann Per Göthberg, Eskilstuna premiären. Han åkte fort då och hade tagit en femteplats bland A-förarna.
Det är inte fullt så mycket vinter i tävlingsområdet som det borde vara, den senaste tiden, men det kommer att bli halt på de sex sträckorna som totalt omfattar åtta mil. En sak är säker, deltagarna kommer att bli mycket nöjda med rallyts prisbord, skänkta priser till ett värde av 18.000 kronor.
Ställning Supermästerskapet efter en deltävling
Grupp H 4WD
1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 30, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 25, 3) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Subaru Impreza, 23, 4) Björn Sjunning, SMK Gävle, Mazda 323, 22, 5) Lasse Söderström SMK Hedemora, Toyota Celica GT4, 20, 6) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 18, 7) Allan Sundström, Vallentuna MK, Lancia Delta Integrale, 16, 8) Lasse Eriksson, SMK Hörby, Ford Sierra Cosworth, 14, 9) Hans Eriksson, SMK Sundsvall, Ford Escort Cosworth, 13, 10) Kent Blomqvist Hamrånge MK, Subaru Leone, 12
Grupp H 2WD A-förare
1) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota Corolla, 30, 2) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 25, 3) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, Opel Kadett GSI, 23, 4) Fredrik Eljas, SMK Dala, Toyota Corolla, 22,58, 5) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 20, 6) Thomas Thunström, Vansbro MK, Toyota Corolla, 18, 7) Martin Berglund, SMK Gävle, VW Golf, 16, 8) Örjan Eriksson, Stuguns MK, VW Golf, 14, 9) Christer Nilsson, Sandvikens MK, Opel Ascona B, 13, 10) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla, 12,
Grupp H 2 WD B- och C-förare
1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, VW Golf Mk2, 30, 2) Tomas Samuelsson, Laxå MK, VW Golf Mk2, 252, 3) Jimmy Holmkvist, Gestrike RT, Volvo 240, 23, 4) Martin Lindh, Hedesunda MK, Volvo 240, 22, 5) Stellan Karlsson, SMK Gävle, VW Golf GTI, 20, 6) Per Olsson MK, Nyhammar, VW Golf, 18, 7) Robert Ottosson, Hedesunda MK, VW Golf GTI, 16, 8) Gunde Nilsson Likenäs MK Opel Ascona B, 14, 9) Kjell Larsson, Kilafors MK, Opel Kadett GSI, 13, 10) Svante Holm, Vänersborgs MK, Opel Ascona, 12,
Eddie och Carina toppar Supermästerskapet
Det var Eddie Hörbing, Degerfors i en Escort WRC och Carina Hermansson, Skepptuna i en 2WD Toyota Corolla som lade beslag på de två huvudklasserna när Supermästerskapet inleddes med rallyt Gästrikland Runt. Lite överraskande i båda fallen då Hörbing fick slå sin värmländske favoritkollega Mats Jonsson. Carina som går från klarhet till klarhet slog nu alla killar i 2WD-klassen, blev också trea totalt, endast slagen av de två värmländska WRC-bilarna i täten.
- Det känns väldigt bra att ha slagit Mats, erkänner Eddie Hörbing. Bilen gick bra hela vägen förutom en del misständningar som vi måste ta itu med.
Mats Jonsson som ständigt får vara favorit i alla rallyn hade lite bekymmer att hänga med Hörbing. Men det stora raset kom på tredje sträckan när han bromsade motorstopp. Det tog tid innan bilen gick igång och Hörbing vann till slut med en dryg minut.
- Som helhet var det ett bra rally. Tredje och fjärde sträckan var lite moddiga, men i övrigt var det fint. Arrangören ska ha extra beröm för den extratid vi fick vid servicestoppen Det tror jag alla höll med om, berömmer Hörbing.
I tre sträckor var Ola Carlsson, Woxnadalen bra med, men han försvann liksom veteranerna Sten-Erik Eriksson, Sundsvall och Robert Johansson, Ljusdal. Trea klassens nykomling Mats Adielsson, Göteborg.
Carina Hermansson åkte ruskigt fort. Utan att på något sätt förringa hennes insats, så hade hon hela favoritfältet före sig och vägarna blev snabbare. Fjärde sträckan vann hon totalt, tre sekunder före Hörbing. Bakom Carina glänste hemmaföraren, SMK Gävles Pekka Putto i en Volvo 240. Bäst började ändå Thomas Thunström, Vansbro. Han var också före Carina innan det blev ett par minuters stopp på tredje sträckan. Bland de mer anonyma förarna i det stjärnspäckade startfältet var Tobias Söderqvist, AMF Årsunda. Efter tredjeplatsen här blir det nog fler som håller koll på honom i fortsättningen.
I Supermästerskapet introducerades en kloss för B- och C-förare i 2WD. Här överglänste Per Göthberg, Eskilstuna sina konkurrenter. Han blev för övrigt rallyts bäste VW-förare och tog samtidigt ledningen i VW Rally Cup. Göthberg vann hela 1.42 före Tomas Samuelsson, Laxå. Trean Jimmy Holmqvist, Gestrike RT, var bara sekunden sämre
Nästa deltävling i Supermästerskapet körs i Stugun, Jämtland 17 februari och vinterdelen avslutas i Lima 11 mars.
SM-klass när Supermästerskapet inleds i Gävle
Det är hög klass på startfältet när Supermästerskapet för Grupp H-bilar inleds med rallyt Gästrikland Runt. Två WRC-bilar med värmlänningarna Mats Jonsson, Forshaga och Eddie Hörbing, Degerfors anför den 16 man starka 4WD-klassen. Robert Johansson, Ljusdal och Sten-Erik Eriksson, Sundsvall tillhör favoriterna liksom hemmaföraren Björn Sjunning, SMK Gävle. Ny i klassen är fjolårets överraskning, Mats Adielsson, Göteborg. Han var tvåa i Supermästerskapets 2WD-klass, men ska nu köra en Subaru Impreza. Intressant!
2WD-klassen kunde lika gärna varit hämtad från SM. Där finns de så gott som alla de dominerande Toyota-förarna. Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Thomas Thunström, Olof Eljas, Petter Åkerström, alla Vansbro, Fredrik Eljas, SMK Dala och Leif Petersson, Göteborg. Fjolårsvinnaren i klassen Mats Bergeå saknas, men han har bytt klass. Utöver dessa ett stark VW-gäng från landets alla delar i premiären för VW Rally Cup. Hetast av dessa Pontus Stridh, SMK Östgöta, Björn Blomqvist, Huddinge, Örjan Eriksson, Stugun och Bosse Sikström, Sundsvall. Utöver dessa kan nämnas starka kort som Opel-åkarna Per-Arne Ljung, Hofors och Mats Persson, Karlskoga samt Patrik Fredriksson, Fagersta i en BMW. Så nog ska det bli fight om första delsegern.
Hela 92 km fördelat på sex sträckor väntar de tävlande i Gästrikland Runt. Första start kl. 11 från G.T.S. fd I 14 motorverkstad i Gävle.
Innan vintern är slut kommer också Supermästarna att mötas i Stugun, Jämtland 17 februari och Lima i Dalarna 11 mars.
Nya bilar i grupp H 2WD
Vid nyårsskiftet ändrades reglementet för klassen Nationell Special på så vis att klassen delades upp i två.
En för 4 wd (lika som tidigare) och med en ny avdelning för 2 wd bilar. Detta innebär att bl.a Ford Esc BDA , Volvo turbo, Opel 400 och liknande har fritt tillträde att deltaga i Supermästerskapets 2 wd klass. Bilarna måste vara homologeringsbesiktade för Nat.Spec.
Pressinfo Supermästerskapet i rally
Supermästerskapet i rally inleder sin andra säsong
Lördagen den 27 januari startar en ny omgång av det uppskattade Supermästerskapet i rally för Grupp H-bilar. Supermästerskapets premiär vanns förra årets av Mats Jonsson, Forshaga MC bland de fyrhjulsdrivna medan Mats Bergeå, Östernärkes RMC tog hem den tvåhjulsdrivna klassen.
- Jag sätter upp samma mål som ifjol, att vinna både SM och Supermästerskapet, säger Mats Jonsson, som blir en av huvudfavoriterna med sin WRC-Escort i Supermästerskapet 2001.
Årets serie omfattar sex deltävlingar, tre rallyn på vinter- och tre på sommarvägar. Till stora delar är det nya arrangörer, kvar från förra året är endast Lima MS med populära LBC-Ruschen.
Den enda riktigt stora nyheten är att den tvåhjulsdrivna klassen kommer att delas upp. A-förarna kör för sig och B- och C-förarna får ett gemensamt Supermästerskap.
Supermästerskapet tillkom förra året som ett billigare alternativ eller ett komplement till Rally-SM. Samtliga rallyn avgörs på en och samma dag.
Årets arrangörer är följande
27 jan. SMK Gävle Gästrikland Runt,
17 febr. Stuguns MK, Z-Trofén
11 mars Lima MS, LBC-Ruschen
28 april SMK Östgöta
16 juni Kullings MS, Kullingstrofén
8 sept SMK Motala, T-Turen
Slutställning Supermästerskapet 2000
4WD: 1) Mats Jonsson Forshaga MC, 104, 2) Jörgen Edholm Stuguns MK, 95, 3) Mikael Nordström SMK Gävle, 77, 4) Robert Johansson Ljusdals RC, 45, 5) Christer Norling Rasbo MK, 42, 6) Allan Sundström, Vallentuna MK, 35, 7) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort, 34, 8) Ari Alanen SMK Karlskoga, 34, 9) Sven Isaksson Umeå AK, 31, 10) Mats Karlsson, Vimmerby, 30.
2WD: 1) Mats Bergeå Östernärkes RMC, 85, 2) Mats Adielsson Göteborgs MF, 82, 3) Niklas Hägg SMK Hälsinge, 80, 4) Thomas Thunström Vansbro MK, 79, 5) Olof Eljas, Vansbro MK, 52, 6) Lasse Israelsson Vansbro MK, 50, 7) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, 48, 8) Fredrik Eljas, Nyhammars MK, 45, 9) Per-Arne Ljung, Hofors MS, 44, 10) Mats Persson, SMK Karlskoga, 44
Matsarna Jonsson och Bergeå Supermästare i rally
När finalen i det första Supermästerskapet finalkörde i Laxå under lördagen korades de båda vinnarna Mats Jonsson, Forshaga MC i klassen för fyrhjulsdrivna bilar och Mats Bergeå Östernärkes RMC i klassen för tvåhjulsdrivna bilar.
I klassen för 4WD blev det favoritfall och även om Mats Jonsson tog hem mästerskapet så fick han kämpa för att komma i mål. Mästerskapet var verkligen i fara, men när värste konkurrenten Jörgen Edholm, Stuguns MK fick stopp strax efter starten på sista sträckan kunde ingen hota.
Mats Jonson hade stora problem med vattenläckage och tvingades stanna på näst sista sträckan och hämta vatten i en bäck. Klassegern gick istället till Mats Karlsson, Vimmerby, som också totalvann rallyt. Han kom direkt in på tionde plats i mästerskapet och fick del av prispengarna i Supermästerskapet. Robert Johansson, Ljusdal som hade chans på tredjeplatsen fick också bryta på sista sträckan. Och rallyt blev en attraktion fattigare när rallyts andra WRC-Escort med Eddie Hörbing uteblev med motorfel.
2WD fick en tät avslutning. Inte oväntat tog Mats Bergeå, Östernärke hem segern på närkevägarna och med knapp marginal räckte det för att vinna mästerskapet. I klassen skiljde endast sex poäng mellan de fyra främsta. Tidigare ledaren Mats Adielsson, Göteborg förpassades till andraplatsen, Niklas Hägg, SMK Hälsinge blev trea och Thomas Thunström, Vansbro fjärde man. Bergeå var totaltvåa i ESAB-Rallyt åtta sekunder efter Mats 'Hoppe' Karlsson. Totaltrea Thomas Thunström 19 efter segrande Karlsson.
Supermästerskapet Gr H 4WD
1) Mats Karlsson, Vimmerby MS, Ford Escort Cosworth, 26,55, 2) Mikael Nordström, SMK Gävle, Ford Sierra Cosworth, 28,10, 3) Joakim Roman, SMK Örebro, Mitsubishi Lancer Evo 5, 28,38, 4 ) Morgan Henriksson, Örebro RC, Ford Sierra Cosworth, 28,52, 5) Allan Sundström, Vallentuna MK, Lancia Delta Integrale, 29,05, 6) Håkan Blomström, Horndals MK, Mitsubishi Lancer Evo 4, 29,21, 7) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 31,24
Supermästerskapet Grupp H 2WD
1) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Toyota Corolla, 27,06, 2) Thomas Thunström, Vansbro MK, Opel Corsa, 27.14, 3) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 27,17, 4) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla, 27,33, 5) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Opel Kadett GSI, 27,39, 6) Fredrik Eljas, Nyhammars MK, Toyota Corolla, 28,16, 7) Johan Knutsson, Åtvidabergs MK, Ford Escort, 28,21, 8) Johan Paulsson, V. Östergötlands MK, Opel Ascona, 28,30, 9) Christian Svensson, Anderstorps RC, Opel Corsa 1.6, 28,30, 10) Tony Olsson, SMK Karlskoga, VW Golf MK 2, 28,41
Slutställning Supermästerskapet efter fem deltävlingar
4WD: 1) Mats Jonsson Forshaga MC, 104, 2) Jörgen Edholm Stuguns MK, 95, 3) Mikael Nordström SMK Gävle, 77, 4) Robert Johansson Ljusdals RC, 45, 5) Christer Norling Rasbo MK, 42, 6) Allan Sundström, Vallentuna MK, 35, 7) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort, 34, 8) Ari Alanen SMK Karlskoga, 34, 9) Sven Isaksson Umeå AK, 31, 10) Mats Karlsson, Vimmerby, 30.
2WD: 1) Mats Bergeå Östernärkes RMC, 85, 2) Mats Adielsson Göteborgs MF, 82, 3) Niklas Hägg SMK Hälsinge, 80, 4) Thomas Thunström Vansbro MK, 79, 5) Olof Eljas, Vansbro MK, 52, 6) Lasse Israelsson Vansbro MK, 50, 7) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, 48, 8) Fredrik Eljas, Nyhammars MK, 45, 9) Per-Arne Ljung, Hofors MS, 44, 10) Mats Persson, SMK Karlskoga, 44
Final i Supermästerskapet för grupp H-bilar
Premiäråret av Supermästerskapet blev en deltävling kortare sedan rally Killingen drabbats av en olycka. Någon ersättningstävling blir det inte så finalen körs programenligt i Laxå kommande lördag. I båda klasserna för 4WD och 2WD är det helt öppet vilka som blir Supermästare 2000.
2-hjulsdrivna klassen har flest aspiranter. Innan Laxå leder Mats Adielsson, Göteborg på samma poäng som tvåan Niklas Hägg, SMK Hälsinge. Trea är klassens favorit Mats Bergeå, Östernärke, som mer eller mindre har hemmabana. Han har bara kört två tävlingar i serien, med resultat en första- och en andraplats. Ytterligare en seger sätter hård press på de två tätmännen som ännu har nio poäng tillgodo. Av deltagarna i ESAB-Rallyt har också vansbroförarna Thomas Thunström och Lasse Israelsson hyfsade möjligheter.
I klassen för 4-hjulsdrivna handlar det bara om två förare, Mats Jonsson, Forshaga och Jörgen Edholm, Stugun. Fyra poäng skiljer inför laxårallyt. Båda har kört samtliga fyra tävlingar, Mats med tre segrar och Jörgen med en. Onekligen har Mats det bästa utgångsläget har en niopoängare att förbättra med Jörgen skall försöka ta bort sitt sämsta resultat på 18 poäng. Tredjeplatsen är ännu öppen mellan Mikael Nordström, Gävle, Robert Johansson, Ljusdal och Christer Norling, Rasbo.
Laxå MK firar 50 år som klubb och ESAB-Rallyt med lång tradition upplåter på lördag en bana med 47 km fördelat på sex specialsträckor. Första start kl. 12 från Laxå Centralskola. Uppskattade priser är ESAB's svetsmaskiner där en tilldelas totalvinnaren av rallyt och där en utlottas bland de startande och närvarande vid prisutdelningen. Det är många som gått miste om det utlottade priset under åren genom att inte vara närvarande. Prisutdelning för hela Supermästerskapet kommer också att ske efter ordinarie prisutdelning.
Poängställning efter fyra deltävlingar av fem:
4WD: 1) Mats Jonsson Forshaga MC, 99, 2) Jörgen Edholm Stuguns MK, 95, 3) Mikael Nordström SMK Gävle, 66, 4) Robert Johansson Ljusdals RC, 45, 5) Christer Norling Rasbo MK, 42, 6) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort, 34, 7) Ari Alanen SMK Karlskoga, 34, 8) Sven Isaksson Umeå AK, 31, 9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, 25, 10) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, 25
2WD: 1) Mats Adielsson Göteborgs MF, 64, 2) Niklas Hägg SMK Hälsinge, 64, 3) Mats Bergeå Östernärkes RMC, 55, 4) Thomas Thunström Vansbro MK, 54, 5) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, 48, 6) Lasse Israelsson Vansbro MK, 44, 7) Per-Arne Ljung, Hofors MS, 44, 8) Mats Persson, SMK Karlskoga, 34, 9) Olof Eljas, Vansbro MK, 32, 10) Fredrik Norberg, Hässleholms MK, 30
Ingen extratävling i Supermästerskapet
Vi har kommit fram till att vi inte vill byta finaltävlingen i Laxå och därmed behöva klämma in en extra tävling. Därmed så blir serien en tävling kort. Enligt reglementet blir det nu fyra av de fem tävlingarna som räknas.
Vi har beslutat oss att fortsätta med serien 2001 på ungefär samma sätt med några smärre ändringar. Ev. blir det separata serietabeller för A-B och C-förare. Detaljer för detta ska diskuteras senare. Vi infodrar intresserade arrangörer att höra av sig till den 15 september. Arrangörer bestämmer vi till den 30 september.
Robert Johansson
Mats Jonsson återtog ledningen i Supermästerskapet
När fjärde deltävlingen i Supermästerskapet för Grupp H bilar avgjordes i Älmhult kunde Mats Jonsson med sin WRC Escort återta ledningen i mästerskapet för 4WD-bilar. Mats vann rallyt Silverratten totalt och en femteplats för tidigare ledaren Jörgen Edholm, Stugun räckte inte att försvara den platsen, men det skiljer endast fyra poäng. Kenneth Bäcklund, Vara och Mats Karlsson, Säffle som var nya i serien kunde som väntat rumstera om bland de övriga konkurrenterna. De blev tvåa och trea totalt. Bäcklund hoppade dessutom direkt in på tionde plats i tabellen.
I 2WD klassen spetsade det till sig rejält. Serieledande Mats Adielsson, Göteborg fick bryta och med en sjundeplats kom Niklas Hägg upp på samma poäng. Men han är fortfarande tvåa. Klassen vanns överraskande av outsidern Fredrik Norberg, Hässleholm. Han gick direkt upp till tionde plats. Toyotas toppförare Daniel Carlsson, Säffle fick punktering och Mats Bergeå, Östernärke hade också problem i inledningen. Bergeå var nära att ta igen all förlorad tid men fick nöja sig med andra plats och serieavancemang till tredje. Det innebär att han är direkt inblandad i kampen om seriesegern. Två tävlingar återstår, i Kil i augusti och Laxå i september.
Resultat Silverratten Älmhult 6 maj
Supermästerskapet Gr H 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 27.26.1, 2) Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi Lancer EVO 6, 27.49.2, 3) Mats Karlsson Säffle MC Mitsubishi Lancer Evo III, 27.53.0, 4) Tomas Norqvist SMK Trollhättan Nissan GTI-R, 28.20.1, 5) Jörgen Edholm Stuguns MK Mazda 323 4WD, 28.27.1, 6) Christer Norling Rasbo MK Mazda GTR, 28.31.4, 7) Mikael Nordström SMK Gävle Ford Sierra Cosworth, 29.04.8, 8) Simon Johansson, Ydre MK, Mazda 323 4WD, 29.08.9, 9)Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi Lancer Evo 4, 29.23.6, 10) Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi Lancer EVO 6, 29.36.2
Supermästerskapet Gr H 2WD
1) Fredrik Norberg Hässleholms MK VW Golf, 28.38.3, 2) Mats Bergeå Östernärkes RMC Toyota Corolla, 28.54.2, 3) Kjell Fransson Vimmerby MS Ford Escort, 29.03.9, 4) Olof Eljas Vansbro MK Toyota Corolla, 29.05.0, 5) Daniel Carlsson Säffle MC Toyota Corolla, 29.07.0, 6) Mats Persson SMK Karlskoga Opel Ascona, 29.10.1, 7) Niklas Hägg SMK Hälsinge Toyota Corolla, 29.14.0, 8) Lasse Israelsson Vansbro MK Ford Escort RS 2000, 29.26.4, 9) Thomas Thunström Vansbro MK Opel Corsa, 29.34.7, 10) Fredrik Eljas MK Nyhammar Toyota Corolla, 29.35.2
Poängställning efter fyra deltävlingar av sex:
4WD: 1) Mats Jonsson Forshaga MC, 99, 2) Jörgen Edholm Stuguns MK, 95, 3) Mikael Nordström SMK Gävle, 66, 4) Robert Johansson Ljusdals RC, 45, 5) Christer Norling Rasbo MK, 42, 6) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort, 34, 7) Ari Alanen SMK Karlskoga, 34, 8) Sven Isaksson Umeå AK, 31, 9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, 25, 10) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, 25
2WD: 1) Mats Adielsson Göteborgs MF, 64, 2) Niklas Hägg SMK Hälsinge, 64, 3) Mats Bergeå Östernärkes RMC, 55, 4) Thomas Thunström Vansbro MK, 54, 5) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, 48, 6) Lasse Israelsson Vansbro MK, 44, 7) Per-Arne Ljung, Hofors MS, 44, 8) Mats Persson, SMK Karlskoga, 34, 9) Olof Eljas, Vansbro MK, 32, 10) Fredrik Norberg, Hässleholms MK, 30
Pressmeddelande 000503
Supermästerskapet till Småland
Kommande lördag drar barmarksdelen av Supermästerskapet vidare. Den fjärde av seriens sex deltävlingar ska avgöras på småländska vägar där Älmhults MK kör sitt rally Silverratten. I vinterns sista deltävling i Lima övertog jämtlänningen Jörgen Edholm, Stuguns MK ledningen i klassen 4WD från seriens favorit Mats Jonsson, Forshaga MC. Båda är med i Älmhult och hela toppskiktet i serien. När anmälningstiden gick ut var 20-talet bilar anmälda i klassen och ett par intressanta tillskott i Silverratten är Kenneth Bäcklund, Vara MK och Mats Karlsson, Säffle MC.
I 2WD har Mats Adielsson, Göteborgs MF tagit ledningen i serien. Hans fanns inte med bland favoriterna när serien startade, men han visade direkt att även göteborgare kan köra på snö och is. Några förare från landets norra delar saknas på seedningslistan när serien fortsätter i helgen. Klassen är stor och bland de riktigt stora favoriterna hör Toyota-körande svenske mästaren Daniel Carlsson, Säffle MC och Mats Bergeå, Östernärke som ör övrigt vann vinterfinalen i Lima och gick direkt upp på sjunde plats.
Poängställning efter vinterns tre deltävlingar:
4WD: 1) Jörgen Edholm Stuguns MK, 77, 2) Mats Jonsson Forshaga MC, 69, 3) Mikael Norström SMK Gävle, 52, 4) Robert Johansson Ljusdals RC, 45, 5) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort, 34, 6) Ari Alanen SMK Karlskoga, 34, 7) Christer Norling Rasbo MK, 26, 8) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, 25, 9) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, 24, 10) Sven Isaksson Umeå AK, 20
2WD: 1) Mats Adielsson Göteborgs MF, 64, 2) Niklas Hägg SMK Hälsinge, 50, 3) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, 48, 4) Per-Arne Ljung, Hofors MS, 44, 5) Thomas Thunström Vansbro MK, 42, 6) Lasse Israelsson Vansbro MK, 34, 7) Mats Bergeå Östernärkes RMC, 8) Peter Friberg, Ludvika MS, 25, 9) Anders Mattsson, Stuguns MK, 24, 10) Mattias Hägg, SMK Hälsinge, 23.
Pressmeddelande 000312
Edholm förbi Jonsson i Supermästerskapet
Supermästerskapet för grupp H-bilar körde sin tredje deltävling vid rallyt LBC-Ruschen i Lima. Totalsegern tog Jörgen Edholm, Stuguns MK, före Robert Johansson, Ljusdals RC och Christer Norling, Rasbo MK. Edholms seger innebar att han nu leder Supermästerskapets 4WD klass före tidigare ettan Mats Jonsson, Forshaga MC. Jonssons otur fortsätter, fick problem med turbon och tvingades ta 3.40 minuters transporttid. Problem hade också den tidigare trean Eddie Hörbing, Degerfors RC som efter första sträckan fick reparera bilen med 7 minuters förlust. Poänglös den här gången, men finns ändå med i toppen på femte plats i tabellen. Det var Christer Norling Norling och Robert Johansson som passerade.
I 2WD utkämpade Mats Bergeå, Östernärke och Peter Friberg, Ludvika en vass duell över de nio milen i limatrakten. Bergeå som senare vann klassen med 11 sekunder sprängde också den dominerande 4WD-klassen med en total fjärdeplats. Friberg var sexa totalt i rallyt. Båda var nya i Supermästerskapet och avancerade direkt in till sjunde resp. åttonde plats. Det är däremot fortsatt ledning för Göteborgs Mats Adielsson som nöjde sig med 12e plats i vinterfinalen. Niklas Hägg, SMK Hälsinge och Ola Carlsson, Woxnadalen ligger närmast Adielsson när sommarsäsongen för Supermästerskapet fortsätter med rallyt Silverratten i Älmhult 6 maj.
Pressmeddelande 000309
148 bilar i Supermästerskapet
När tredje deltävling i Supermästerskapet för grupp H-bilar avgörs i Lima på lördag är hela 148 bilar anmälda i Supermästerskapets båda klasser. Den fyrhjulsdrivna klassen har 33 förare på startlinjen och resten åker tvåhjulsdrivet. Lima MS rally LBC-Ruschen är final för vintersäsongen. I 4WD-klassen har Mats Jonsson, Forshaga MC vunnit båda deltävlingarna i vinter med sin WRC-Escort. Men Jonsson har fått jobba hårt för att få starta i Lima. En liten lossnad skruv rensade riktigt i hans motor vid SM-rallyt i Vännäs för en knapp vecka sedan men nu är en renoverad maskin på plats. I serien skuggas Mats av jämtlänningen Jörgen Edholm, Stuguns MK men räkna med en oviss uppgörelse mellan landets främsta 4WD-förare.
För många är nog Mats Adielsson, Göteborgs MF en överraskning. Efter en första- och andraplats i Supermästerskapets 2WD-klass leder han den stora klassen, som i Lima uppgår till 115 anmälda förare. Här kan man verkligen tala om getingbo, med hela 69 A-förare i klassen.
Rallyt i Lima har fantastiska vintervägar, 9 mil fartsträckor väntar och totalt har klubben dragit på sig ett präktigt deltagarrekord. När klubben satte stopp för anmälningarna hade man 240 bilar. Helt enastående för ett vinterrally. Utöver Supermästerskapet körs det också deltävlingar i Tjej-RM, VW Cup, Suzuki Cup och SEAT Cup.
Pressmeddelande 000227
Mats Jonsson vann andra raka i Supermästerskapet
SVEG- Nu är det åter full fart i Mats Jonssons WRC-Ford. Han tog gruvlig revansch för det snabba stoppet i Svenska Rallyt och vann mycket övertygande rallyt Härjedalsbrickan i Sveg. Jonsson var snabbast på samtliga fyra sträckor och vann 1.15 före jämtlänningen Jörgen Edholm, Stuguns MK. Jonsson och Edholm toppar nu tabellen inför vinterfinalen i Lima 11 mars.
Flera toppförare försvann under de nio milen fartsträckor bl.a. tvåan från första omgången Sten-Erik Eriksson, Sundsvall och upplandsförarna Christer Norling, Rasbo och Karl-Johan Lövgren, Tierp.
Bland de tvåhjulsdrivna grupp H-bilarna övertygar göteborgaren Mats Adielsson. Han vann denna deltävling och med en andraplats från Ockelbo har han tagit täten. Ola Carlsson, Woxnadalen och Niklas Hägg, SMK Hälsinge lade beslag på placeringarna närmast.
Två av favoriterna, Per-Arne Ljung, Hofors och Christer Steen, Svärdsjö startade aldrig. De var kraftigt manfall på de snabba Sveg-vägarna där endast 38 av totalt 60 startande kom i mål.
Pressmeddelande 000224
Riktigt vinterrally i Sveg
Den andra deltävlingen i Supermästerskapet för rallybilar Grupp H är klassikern Härjedalsbrickan i Sveg. De främsta från första omgången i Ockelbo finns med och i 4WD startar favoriten Mats Jonsson, Forshaga. Hans mål det här året är att både vinna Supermästerskapet och Rally-SM. Mats har precis fått ihop sin WRC-Escort efter motorhaveriet i Svenska Rallyt. Mats vann för övrigt rallyt Härjedalsbrickan förra året. Hans främsta motståndare väntas bli Jörgen Edholm, Stugun och veteranerna Sten-Erik Eriksson, Sundsvall och Robert Johansson, Ljusdal som under årens lopp lagt beslag på rallyts vandringspriser.
Per-Arne Ljung, Hofors, Mats Adielsson, Göteborg och Thomas Thunströn, Vansbro toppar 2WD efter första deltävlingen. Samtliga är med igen och klassen har många tänkbara vinnare. För att nämna några förare som Mats Persson, Karlskoga, Ola Carlsson, Woxnadalen, Christer Steen, Svärdsjö och Niklas Hägg, SMK Hälsinge.
Härjedalens AK har hittat fyra vintriga fartsträckor på tillsammans 9 mil till de tävlande.
Pressmeddelande 000116
Succé för Supermästerskapet i rally
Med totalt 127 grupp H bilar kunde den första deltävlingen i Supermästerskapet avgöras. Rallyt Gestrikekannan avgjordes med start och mål i Ockelbo. 26 av dessa tävlade i 4WD-klassen och som de flesta väntat kunde Mats Jonsson, Forshaga vinna totalt med sin WRC Ford Escort. Men det var ingen lättköpt seger för tvåan och 57-årige veteranen Sten-Erik Eriksson, Sundsvall var bara 17 sekunder i sin Nissan. Han vann för övrigt första sträckan och redan där blev han av med treans växel.
Den jättestora 2WD-klassen med 101 startande vanns till slut av Opelåkande Per-Arne Ljung, Hofors. Men det var på allra sista sträckan med en kanontid kunde pressa sig förbi märkeskollegan Mats Adielsson, Göteborg och vann med fyra sekunder.
- Motorklubbarna i Ockelbo, Järbo och Åshammar gjorde ett mycket fullvärdigt arrangemang där alla jag talade med var helt lyriska över det mesta. Många kom också fram till mej och tackade för att den här serien har dragits igång, säger en av initiativtagarna till Supermästerskapet, Robert Johansson, som själv fick ge upp efter första sträckan med motorstörningar i sin Mazda.
Volkswagen Rally Cup körde också sin första deltävling där Björn Blomqvist, Huddinge vann före Tobias Ytterbring, Kolsva och Anders Mattsson, Stuguns MK.
Grp.H 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 40.11, 2) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, Nissan GTI-R, 40.28, 3) Jörgen Edholm, Stuguns MK, Mazda 323 4WD Turbo, 40.38, 4) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort RS, 41.02, 5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 41.13, 6) Mikael Nordström, SMK Gävle, Ford Sierra Cosworth, 41.26, 7) Karl-Johan Lövgren, SMK Tierp, Mazda 323, 41.55, 8) Mikael Waxell, Östhammars MK, Mazda GTX, 41.56, 9) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort, 41.57, 10) Björn Sjunning, SMK Gävle, Mazda 4WD, 42.12, 11) Mattias Ekström, SFS Racing Club, Mitsubishi Lancer Evo 4, 42.42, 12) Ari Alanen, SMK Karlskoga, Nissan Sunny GTi-R, 43.07, 13) Dick Larsson, Rasbo MK Mazda 323 GTR, 44.41, 14) Sören Olsson, Films MK, Ford Sierra, 44.46, 15) Allan Sundström, Vallentuna MK, Lancia Delta Integrale, 44.51, 16) Björn Blomkvist, Strängnäs AMS, Audi Quattro, 44.59, 17) Christer Norling, Rasbo MK, Mazda GTR, 46.45, 18) Magnus Larsson, Östhammars MK, Ford Sierra Cosworth, 47.44
Grp.H 2WD
1) Per-Arne Ljung, Hofors MS, Opel Kadett, 42.28, 2) Mats Adielsson, Göteborgs MF, Opel Kadett GSI, 42.32, 3) Thomas Thunström, Vansbro MK, Opel Corsa, 42.42, 4) Christer Steen, Svärdsjö MK, Opel Corsa DL, 42.48, 5) Christer Holm, Älvbygdens MK, Volvo 240, 42.53, 6) Björn Blomqvist, Huddinge MK, VW Golf, 42.56, 7) Lasse Israelsson, Vansbro MK, Ford Escort, 42.58, 8) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, Opel Corsa, 42.59, 9) Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf, 43.09, 10) Anders Mattson, Stuguns MK, VW Golf, 43.20, 11) Mattias Thörjesson, Ryds MK, Opel Kadett, 43.24, 12) Jens Pettersson, Björnjägarns RC, Volvo 240, 43.27, 13) Kjell Fransson, Vimmerby MS, Ford Escort, 43.28, 14) Stefan Åhlund Järbo MK VW Golf, 43.34, 15) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 43.36, 16) Bosse Sikström, SMK Sundsvall, VW Golf, 43.39, 17) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 43.47, 18) Roger Johansson, SMK Uppsala, Opel Kadett GSI, 43.55, 19) Tony Olsson, SMK Karlskoga, VW Golf, 44.08, 20) Michael Menck, SMK Motala, Volvo 240, 44.19
Pressmeddelande 000112
Jätteintresse för Supermästerskap i rally
Den nya svenska rallyserien för Grupp H bilar - Supermästerskapet - inleds på lördag med rallyt Gestrikekannan med start och mål i Ockelbo. Det är minst sagt ett jätteintresse för rallyt som fått ta emot mängder av Grupp H-bilar. I de två klasser serien handlar om rör det sig om cirka 145 bilar. Av dessa är 30-talet fyrhjulsdrivna och det är rekord med flera hästlängder för ett nationellt rally.
Stor favorit är Mats Jonsson, Forshaga i tävlingens enda WRC-bil, en Ford Escort. Där finns också många toppförare som inte satsar på SM. Många starka namn dyker upp som upplänningarna Dick Larsson, Christer Norling, Karl-Johan Löfgren och Dick Wicksell. Och segervana gänget Sten-Erik Eriksson, Sundsvall, Robert Johansson, Ljusdal, Jörgen Edholm, Stugun och Björn Sjunning, Gävle. Östgöten Jari Saarinen är ny i klassen och ett annat välkänt namn är årets STCC-vinnare Mattias Ekström som även behärskar rally och åker fort i sin grupp N-Mitsubishi.
Bland de tvåhjulsdrivna grupp H-bilarna upptar enbart A-förarklassen 60-talet förare. Stefan Eriksson, Skepptuna och Niklas Hägg, SMK Hälsinge som kör Toyota Corolla, Christer Steen, Svärdsjö som för dagen kör en Opel Corsa och Mats Persson, Karlskoga i en Opel Ascona stöter på en mängd deltagare som också kör öppningstävlingen i VW Cupen. Bland de hetaste namnen där är topptrion från fjolåret Anders Mattsson, Stugun, Patrik Sjöberg, Härnösand och Jonas Wigren, Valdemarsvik.
991119
Nytt tävlingsdatum
Laxå MK ESAB-Rallyt flyttas från 2 sept till 9 sept
991029
Alla kör Super Mästerskapet
Efter div. samtal med intresserade har det framförts synpunkter med olika startavgifter för de som endast kör mästerskaper och "övriga". Kommittén har därför bestämt att ta samma startavgift "rakt över". Det innebär också att man prutat från 300:- till 200:- per deltagare till prispotten och ingår i arrangörens startavgift. Så punkt 3 under reglemente får följande lydelse:
//3.
Tävlingsarrangör bestämmer startavgift, av vilken 200:- skall gå till mästerskapets slutliga prispott, som förvaltas av mästerskapskommittén intill det att finaltävlingen genomförts. Mästerskapets prisutdelning sker i samband med en särskild ceremoni.// (finns också infört under reglemente)
Pressmeddelande 991012
Super Mästerskap i rally år 2000
I januari nästa år startar Super Mästerskapet i rally. En ny serie tillägnad bilar i Grupp H 4wd och 2wd . Sex tävlingar kommer att genomföras under år 2000 med tre vinter- och tre sommarrallyn.
Serien tillkom i en missnöjesyttring från ett stort antal förare i dessa två av landets största rallyklasser då deras SM-deltagande senaste året inte genomförts under rättvisa förhållanden. Detta har på senare tid övergått till stor entusiasm för Super Mästerskapet både från förare och tävlingsarrangörer inför vad som komma skall nästa säsong.
Trots att SBF backat på vissa punkter till nästa säsong så har Supermästerskapet visat så stort intresse bland förare och arrangörer att serien kommer att genomföras planenligt. Super Mästerskapet blir ett billigare alternativ till rally-SM då varje deltävling ingår som huvudattraktion i sex utvalda rallyn som genomförs under en dag. Mästerskapet är öppet för utländska förare. De sex rallytävlingar som ingår i Super Mästerskapet är:
15 jan Järbo MK/Ockelbo MK, Gestrikekannan
26 febr, Härjedalens MK, Härjedalsbrickan
11 mars Lima MS, LBC-Ruschen
5 maj Älmhults MK, Silverratten
12 aug Kils MK Bil, Killingen
9 sept Laxå MK, ESAB-Rallyt
Här kan du läsa mer om Super Mästerskapet
http://www.dalademokraten.com/dde/visaframe.asp?textID=301271
http://www.gd.se/pub/hpsart.hbs?artid=4703905
991007
Efter önskemål har Mästerskapskommittén beslutat att åtta förare från varje klass ändrats till 20 förare i varje klass som kommer att få poäng i varje deltävling.
Poängskalan är införd i reglementet.
[Framsidan] [Arrangörer] [Kommitté] [Nyheter] [Reglemente] [Resultat] [Gästbok/Frågor]