En ny form
av bilsport?
Mötet angående sprintbilar, planerat till söndag den
8 september, är inställt p.g.a för få
anmälningar. Vi har för närvarande inga planer
på att utveckla förslaget kring sprintbilar
ytterligare.
mvh Bärke Motorklubb
hammarbox@home.se
Förslag
till reglemente pdf-format
Röstningen
avslutad. Se resultat
Synpunkter mailas till
E-mail: johnny.hammarback@home.se
eller debatteras öppet här http://www.webvoter.net/se/webforum/?id=5200
Bärke MK inbjuder till
Möte angående
sprintbilsreglemente söndag 8 september
kl. 13.00 i Smedjebackens Folkets Hus.
Mötet kommer att presentera och
diskutera ett sprintbilsreglemente inför en eventuell
introduktion under nästkommande vår. Förslaget finns
i sin nuvarande utformning att läsa på Internet,
(www.motorsportivarmland.nu).
Mötet är öppet för alla, intresseanmälan
önskas antingen via telefon: 0240-280 02 eller via mail:
hammarbox@home.se senast den 5 september.
Välkomna!
Sprinttävlingar i rally blir allt vanligare. En sprint
innebär i regel att en sträcka körs på tid tre
gånger av samtliga tävlande, och oftast räknas de
två bästa åken. Detta växer sig allt starkare
eftersom allt färre arrangörer har råd att arrangera
"riktiga" rallytävlingar på sommaren.
Eftersom den här tävlingsformen blir allt vanligare kan det
vara dags att ta en titt på vilka bilar man skulle kunna
använda. Göra det billigare, helt enkelt. I Finland
tävlar man flitigt med s.k sprintbilar. Man kör till och
med en SM- serie, och det är kolossalt populärt både
bland förare och publik. Varför?
En publiksport måste vara lätt att förstå.
Många gånger hör man kommentaren bland ovana
rallyåskådare att "bilarna susar bara förbi, man vet
ju inte hur dom ligger till, och man vet inte heller vem som vunnit
förrän tidningarna publicerat resultatet".
Folk med ett måttligt intresse, de som sällan ser på
motorsport, söker tävlingsmomentet, eftersom de sällan
känner till förarnas kapacitet eller kan se hur fort det
går. Att klocka per minut är inte ovanligt, men ger
ändå för lite information. Jämför med
exempelvis längdskidåkning, hur intressant vore det att
titta på om resultaten inte är tillgängliga
förrän två dagar senare? För att fånga den
breda publiken behöver arrangörerna serva med information i
större utsträckning.
Det här är näst intill omöjligt att
genomföra vid en vanlig rallytävling, och många av de
som går ut och tittar för första gången kommer
inte tillbaka. Svensk rallysport behöver en tävlingsform
som lockar och behåller sin publik, och som dessutom
representeras av "grabbarna på jobbet".
Det pratas så mycket om elitsatsningar hit och dit, men det
är lätt att förbise själva basen för svensk
bilsport, -gräsrötterna som på något vis lyckas
meka ihop en duglig tävlingsbil. För man fram dessa, finns
det en möjlighet att skapa en större återväxt
både bland förare och funktionärer, därför
att vanligt folk inser att det finns en möjlighet att delta i
bilsporten.
Billigt alternativ
För den som vill börja med rally saknas ett
riktigt lågbudgetalternativ. Ekonomiklassen grupp-E är
idag det billigaste alternativet, men redan där är
kostnaderna för höga för den som inte har den absolut
rätta gnistan. Bara de fasta kostnaderna som skatt,
försäkring, att hålla bilen i besiktningsdugligt
skick ger utgifter som egentligen inte skulle behövas. En
sprintbil kostar ingenting där den står på
gården, annat än det man själv väljer att
lägga ner. Där har man ett lämpligt första steg
in i motorsporten eller ett lämpligt andra steg från
folkrace in i rallysporten. Eller varför inte ett lämpligt
sätt att göra comeback när ungarna växt upp?
Det här är bakgrunden till att idén med sprintbilar
vaknat till liv. Ett reglemente som bygger på ett
poängsystem på den utrustning man plockar i bilen. Det ska
vara möjligt att låta kreativiteten flöda inom
ramarna för säkerhetstänkandet, och att bygga bilar
utan att styras av kostnaderna. Det finns gott om gamla avlagda
tävlingsdelar som platsar i det föreslagna reglementet, men
nästan ingen annanstans.
Nu återstår en massa diskussioner kring hur det hela ska
läggas upp, men i princip innehåller tävlingsformen
egentligen inga nyheter, det är snarast en kombination av
befintliga reglementen, kopplat med en poängbelastning på
bilens utrustning. Därför kan det vara möjligt att
hitta ett fungerande reglemente redan i höst, och köra
igång redan till våren 2003.
Åtminstone siktar vi
på det.
Trevlig sommar önskar Bärke Motorklubb.
Kontaktperson: Johnny Hammarbäck
E-mail: johnny.hammarback@home.se
Telefon: 0240-280 02
Mob: 073-904 49 14
www.motorsportivarmland.nu