En ny form av bilsport?

Mötet angående sprintbilar, planerat till söndag den 8 september, är inställt p.g.a för få anmälningar. Vi har för närvarande inga planer på att utveckla förslaget kring sprintbilar ytterligare.
mvh Bärke Motorklubb

hammarbox@home.se

Förslag till reglemente pdf-format

Röstningen avslutad. Se resultat

Synpunkter mailas till
E-mail:
johnny.hammarback@home.se

eller debatteras öppet här
http://www.webvoter.net/se/webforum/?id=5200


Bärke MK inbjuder till
Möte angående sprintbilsreglemente söndag 8 september
kl. 13.00 i Smedjebackens Folkets Hus.
Mötet kommer att presentera och diskutera ett sprintbilsreglemente inför en eventuell introduktion under nästkommande vår. Förslaget finns i sin nuvarande utformning att läsa på Internet, (www.motorsportivarmland.nu).
Mötet är öppet för alla, intresseanmälan önskas antingen via telefon: 0240-280 02 eller via mail:
hammarbox@home.se senast den 5 september.
Välkomna!

Sprinttävlingar i rally blir allt vanligare. En sprint innebär i regel att en sträcka körs på tid tre gånger av samtliga tävlande, och oftast räknas de två bästa åken. Detta växer sig allt starkare eftersom allt färre arrangörer har råd att arrangera "riktiga" rallytävlingar på sommaren.

Eftersom den här tävlingsformen blir allt vanligare kan det vara dags att ta en titt på vilka bilar man skulle kunna använda. Göra det billigare, helt enkelt. I Finland tävlar man flitigt med s.k sprintbilar. Man kör till och med en SM- serie, och det är kolossalt populärt både bland förare och publik. Varför?

En publiksport måste vara lätt att förstå. Många gånger hör man kommentaren bland ovana rallyåskådare att "bilarna susar bara förbi, man vet ju inte hur dom ligger till, och man vet inte heller vem som vunnit förrän tidningarna publicerat resultatet".

Folk med ett måttligt intresse, de som sällan ser på motorsport, söker tävlingsmomentet, eftersom de sällan känner till förarnas kapacitet eller kan se hur fort det går. Att klocka per minut är inte ovanligt, men ger ändå för lite information. Jämför med exempelvis längdskidåkning, hur intressant vore det att titta på om resultaten inte är tillgängliga förrän två dagar senare? För att fånga den breda publiken behöver arrangörerna serva med information i större utsträckning.

Det här är näst intill omöjligt att genomföra vid en vanlig rallytävling, och många av de som går ut och tittar för första gången kommer inte tillbaka. Svensk rallysport behöver en tävlingsform som lockar och behåller sin publik, och som dessutom representeras av "grabbarna på jobbet".

Det pratas så mycket om elitsatsningar hit och dit, men det är lätt att förbise själva basen för svensk bilsport, -gräsrötterna som på något vis lyckas meka ihop en duglig tävlingsbil. För man fram dessa, finns det en möjlighet att skapa en större återväxt både bland förare och funktionärer, därför att vanligt folk inser att det finns en möjlighet att delta i bilsporten.

Billigt alternativ
För den som vill börja med rally saknas ett riktigt lågbudgetalternativ. Ekonomiklassen grupp-E är idag det billigaste alternativet, men redan där är kostnaderna för höga för den som inte har den absolut rätta gnistan. Bara de fasta kostnaderna som skatt, försäkring, att hålla bilen i besiktningsdugligt skick ger utgifter som egentligen inte skulle behövas. En sprintbil kostar ingenting där den står på gården, annat än det man själv väljer att lägga ner. Där har man ett lämpligt första steg in i motorsporten eller ett lämpligt andra steg från folkrace in i rallysporten. Eller varför inte ett lämpligt sätt att göra comeback när ungarna växt upp?

Det här är bakgrunden till att idén med sprintbilar vaknat till liv. Ett reglemente som bygger på ett poängsystem på den utrustning man plockar i bilen. Det ska vara möjligt att låta kreativiteten flöda inom ramarna för säkerhetstänkandet, och att bygga bilar utan att styras av kostnaderna. Det finns gott om gamla avlagda tävlingsdelar som platsar i det föreslagna reglementet, men nästan ingen annanstans.

Nu återstår en massa diskussioner kring hur det hela ska läggas upp, men i princip innehåller tävlingsformen egentligen inga nyheter, det är snarast en kombination av befintliga reglementen, kopplat med en poängbelastning på bilens utrustning. Därför kan det vara möjligt att hitta ett fungerande reglemente redan i höst, och köra igång redan till våren 2003.

Åtminstone siktar vi på det.
Trevlig sommar önskar Bärke Motorklubb.

Kontaktperson: Johnny Hammarbäck
E-mail:
johnny.hammarback@home.se
Telefon: 0240-280 02
Mob: 073-904 49 14

www.motorsportivarmland.nu