Finländsk totalseger
Mats Jonsson tvåa i år
Fler bilder från rallyt Erik KarlssonJani Paasonen, 26 historisk segrare
Nu är den unge finske rallyföraren Jani Paasonen historisk! Sent på söndagseftermiddagen blev han den förste utländske segraren under tävlingens 26-åriga historia. Tvåan Mats Jonsson gjorde vad han kunde och tidvis var det bara tiondelar som skiljde de två år. Men det gick inte. Paasonen ökade ytterligare ett snäpp och gick i mål 9,6 sekunder före Mats efter drygt 20 mil i maximalt tempo på svårkörda, krokiga grusvägar i Småland och i Blekinge!
Tävlingen kördes för första gången med Växjö som centralort och blev en publik succe´. Man uppskattar att mellan 100.000 och 200.000 följt tävlingen utmed den sammanlagt drygt 100 mil långa banan. Sista sträckan söder om Växjö blev kraftigt försenad på grund av den stora publiken och tävlingsbilarna fick köa medan vägen säkrades så tävlingen kunde avslutas.
26-årige Jani Paasonen är trots sin ungdom en etablerad toppförare och spås en lysande framtid. Han blev finsk mästare i Grupp N förra året och har vunnit Grupp N i flera VM-tävlingar. Bland annat finska i Jyväskylärallyt i höstas och Svenska Rallyt i vintras.
Paasonen testade tävlingen förra året i en Grupp N-bil. Men i år kom han i en äkta WRC-bil. Och då gick det undan.
Den unge lastbilschauffören var strålande glad efter segern, som han anser är den största i karriären hittills.
Mats Jonsson var trots allt ganska nöjd han också. Mats som också kör en WRC-bil - men den bilen är åtskilliga år äldre än Paasonens.
Mindre glad var norrmannen Henning Solberg som låg trea när sista sträckan startade. Norrmannen körde strålande hela dagen och knappade in på de två i täten. Men på sista sträckan dunkade han i en sten och slog loss ett hjul. Så helt plötsligt förvandlades tredjeplatsen till ännu ett namn i listan över alla de som tvingades bryta tävlingen.
I Stora Grupp N triumferade inte oväntat svenske veteranen Kenneth Bäcklund som dessutom gick in på 4:e plats totalt. Kenneth jagades för en gångs skyull inte av Stig Olov Walfridsson utan av smålänningen Cemoni Olsson, som gick i mål som klasstvåa, 43 sekunder bakom segraren. Värmlänningen Walfridsson gick in på tredje plats.
Om striden om totalsegern var tuff så var det minst lika i F2 där de eviga motståndarna Per Svan och Jonas Kruse slogs om tiondelarna från start till mål. På slutet skaffade sig dock Per Svan ett visst övertag och gick i mål som etta, 15,5 sekunder före Kruse. Trea i SM--klassen - och etta bland bilarna i 1600-klassen - kom Andreas Eriksson sedan en AV tävlingens överraskningar - Jonas Henriksson - tvingats bryta.
Den nationella delen av tävlingen - Sydrallyt - vanns totalt AV Dick Larsson, rasbo medan segern i den 2-hjulsdrivna klassen togs av tävlingen tvåa totalt - Stefan Erixon, Skepptuna. Tvåa respektive trea kom bröderna Olof och Fredrik Eljas från Vansbro respektive SMK Dala.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 25
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.58.23,0
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 9,6
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.48,7
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.52,7
5) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 3.13,1
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.36,0
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 4.18,4
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 4.24,3
9) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 5.54,2
10) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 6.09,7
11) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 6.59,5
12) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 8.31,5
SM-klasserna:
Grupp A 4WD: 1) Paasonen, 1.58.23,0, 2) Mats Jonsson, +9,6 sek, 3) Mats Thorszelius, +1 min 48,7 sek, 4) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru, +4.18,4.
Grupp N 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, 2.01.15,7, 2) Cemoni Olsson, +20,4, 3) Stig-Olov Walfridsson, +43,3, 4) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi, +1.31,6.
Grupp A F2: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 2.04.17,2, 2) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, +15,5, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, +1.05,03, 4) Janne Pettersson, SMK Nyköping, Opel, +7.53,6.
Grupp N N2: 1) Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, 2.11.24,o, 2) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, +16,1, 3) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Opel, +2.34,4, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault, +2.40,1
Sydrallyt
Gr H 2WD: 1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota, 2.05.51,1, 2) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o, 35,3 sek 3) Fredrik Eljas, SMK Dala, d:o, +2.45,5, 4) Markus Karlsson, Lessebo MK, Volvo, +3.53,8.
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 2.05.51,1, 2) Sven Thuvesson, Mitsubishi, Hässleholm, +16.21,0.
Totalt efter SS 24
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.54.10,
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 7,2
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 26,8
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.38,8
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.36,7
6) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.54,0
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.24,8
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 4.06,2
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 4.15,1
10) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 5.40,7
11) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 5.52,5
12) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, +
13) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 8.17,0
Totalt efter SS 23
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.50.22,1
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 3,9
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 10,9
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.24,
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.21,9
6) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.40,5
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.01,5
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 3.50,6
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 4.06,0
10) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 5.22,1
11) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 5.36,5
12) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 6.23,1
13) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 7.56,3
Totalt efter SS 22
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.46.47,2
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 3,6
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 12,2
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.16,7
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.15,3
6) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.35,5
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.56,4
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 3.38,3
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 4.00,2
10) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 5.11,3
11) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 5.11,7
12) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 5.26,1
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 6.09,1
14) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 7.38,6
South Swedish Rally: Paasonen siktar på att bli historisk!
Den finska rallyföraren Jani Paasonen är på jakt efter en historisk seger. Aldrig någonsin under tävlingens 26 år har en utländsk förare lyckats vinna South Swedish Rally.
Och när bara några få av tredje dagens specialsträckor återstod att köra hade finländaren återigen gått upp i ledningen före en intensivt jagande Mats Jonsson. Mats tog över ledningen på ss 20. Men det var bara tillfälligt sedan Paasonen fått ett motorstopp i ett vägbyte och tvingats börja om. På nästa sträcka tog Paasonen i rejäkt och återtog ledningen.
Tävlingen har varit onormalt händelserik och tät och skiftande. Ofta har det bara handlat om tiondelar i skillnad mellan förarna efter massor av mil på krokiga och svårkörda skogsvägar i Småland och Blekinge.
En som gärna vill se en utländsk dubbelseger är norrmannen Henning Solberg. Norrmannen har blivit allt snabbare ju längre tävlingen pågått. Henning har noterat flera sträcksegrar och var efter 20 sträckor bara 13 sekunder bakom Mats Jonsson, som är tävlingens meste segrare genom tiderna. Inte mindre än sju gånger tidigare har den värmländske veteranen avgått med totalsegern.
Också i de andra SM-klasserna är det tuffa fighter. I Stora Grupp N utmanas suveränen Kenneth Bäcklund av smålänningen Cemoni Olsson och i F2-klassen har det varit en ohyggligt jämn kamp mellan antagonisterna Per Svan,och Jonas Kruse,. Ledningen har skiftat gång på gång och vid omstarten på söndagsmorgonen skiljde bara ett par tiondelar mellan de två, Per Svan gjorde dock ett ryck på söndagsförmiddagen och efter 22 sträckor ledde han med 10 sek över Jonas Kruse.
I Lilla Grupp N gick luften ur kampen på söndagsmorgonen. Ledande Patric Carlsson kunde inte starta om sedan motorn lagt av och Mats Bergeå fick inte - han hade haft problem på en sträcka under lördagen och stått kvar för länge i startzonen. I stället övertog junioren Martin Hjelmar från Motala ledningen. Men så dunkade Hjelmar in i en sten, tappade 1,5 min på en sträcka. Och så blev det kamp igen om tiondelarna!
I Grupp H-klassen - som kör en egen tävling - försvann Carina Hermansson på sista lördagssträckan med trasig växellåda. Ny ledare är Stefan Erixon, Skepptuna. Också här handlar det om tiondelar. Tvåan Olof Eljas var efter 20 sträckor bara 0,3 sekunder från ledningen i den tvåhjulsdrivna klassen.
I den fyrhjulsdrivna klassen leder Dick Larsson, Rasbo. Där är det bara två förare kvar. Över huvud taget har manfallet varit stort och på söndagsmorgonen kom bara 79 av de 134 som från början kom till start. South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 21
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.41.44,6
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 3,8
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 16,1
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.09,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.11,1
6) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.33,2
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.56,4
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 3.27,5
9) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.54,9
10) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 5.00,7
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 5.09,9
12) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 5.11,0
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 5.52,9
14) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 7.20,6
Totalt efter SS 20
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.32.13,0
2) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, + 9,5
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 12,9
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.01,8
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.04,1
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.04,7
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.22,8
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.49,9
9) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 2.59,0
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.36,3
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 4.39,2
12) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 4.40,5
13) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 4.47,6
14) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 5.18,8
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 5.21,8
16) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 6.17,1
Totalt efter SS 19
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.25.36,
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 7,9
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 20,9
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.08,5
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.08,7
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 2.09,5
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.21,6
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.51,9
9) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 2.52,9
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.33,1
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 4.30,0
12) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 4.30,5
13) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 4.35,8
14) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 5.05,7
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 5.06,3
16) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 5.57,9
Totalt efter SS 18
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.20.15,
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 4,2
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 16,7
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 59,1
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.03,7
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.55,9
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.14,5
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 2.37,6
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.41,6
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.21,3
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 4.01,4
12) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 4.17,7
13) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 4.19,8
14) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 4.46,6
15) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 4.47,5
16) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 5.36,6
Sydrallyt
Totalt efter SS 18
1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 1.24.32,0
2) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota Corolla, + 1.56,9
3) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 1.57,6
4) Fredrik Eljas SMK Dala Toyota Corolla, + 2.53,0
5) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla + 3.24,6
6) Markus Karlsson, Lessebo MK, Volvo 940, + 3.37,1
7) Mattis Olsson, Gullabo RC, VW Golf II 2,0, + 5.38,5
8) Mikael Oscarsson SMK Södermanland Ford Escort + 6.13,9
9) Petter Åkerström, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 7.17,5
10) Ingemar Hultberg SMK Eksjö Volvo 940, + 8.08,6
Totalt efter SS 17
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.17.35,4
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 4,7
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 19,1
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 55,2
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.03,5
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.19.27,4
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.09,2
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 2.33,4
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.39,1
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.18,2
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 3.51,3
12) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 4.11,7
13) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 4.12,2
14) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 4.19,0
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 4.33,9
16) Johan Deen KNAF NL Mitsubishi Lancer Evo 6, + 5.27,2
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 16
Sträcksegrare Roger Berglund
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 1.12.58,0
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 00,4
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 15,1
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 46,2
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 53,6
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.38,8
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.49,4
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 2.12,1
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.26,8
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 3.01,8
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 3.35,8
12) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.50,3
13) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.52,6
14) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 4.00,1
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 4.09,5
Sydrallyt
Totalt efter SS 16
1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 1.16.51,0
2) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 1.44,9
3) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota Corolla, + 1.46,2
4) Fredrik Eljas SMK Dala Toyota Corolla, + 2.29,1
5) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla + 3.10,7
6) Markus Karlsson, Lessebo MK, Volvo 940, + 3.17,0
7) Fredrik Fransson MK 101010 Opel Kadett, + 4.20,6
8) Mattis Olsson, Gullabo RC, VW Golf II 2,0, + 5.00,3
9) Mikael Oscarsson SMK Södermanland Ford Escort + 5.35,6
10) Petter Åkerström, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 6.36,8
11) Patrik Karlsson Lessebo MK Volvo 240 + 6.38,9
12) Ingemar Hultberg SMK Eksjö Volvo 940, + 7.29,1
Ledarskifte i South Swedish Rally
Nu har Mats Jonsson tagit över som ledare i South Swedish Rally! På lördagens näst sista specialsträcka slog Mats den tidigare ledaren Jani Paasonen med 7,5 sekunder. Det innebar att Mats helt plötsligt toppade hela tävlingen med 5,8 sekunder. Fort åker också norrmannen Henning Solberg som tog över tredjeplatsen när Stoffe Nilsson körde av vägen och tvingades bryta på sträcka 13.
En annan som åkte fort på eftermiddagen men försvann också han var östgöten Jari Saarinen . Jari tvingades ge upp på ss 14. Så dramatiken har fortsatt under hela dagen och antalet förare som försvunnit uppgår nu till ett 40-tal.
Den tvåhjulsdrivna F2-klassen har under dagen utvecklats till en riktig rysare. Som vanligt är det dalmasen Per Svan och värmlänningen Jonas Kruse som levererar underhållningen. Efter 14 sträckor ledde Per Svan men avståndet till tvåan Jonas Kruse var knappt mätbart: bara 0,2 sekunder!
Betydligt större var skillnaderna i de två övriga klasserna efter ss 14. I Stora Grupp N ledde Kenneth Bäcklund med 10,9 sekunder före Cemoni Olsson, Tranås och i Lilla Grupp N toppade Patric Carlsson från Nyköping 16,0 sekunder före Mats Bergeå, Östernärkes RMC. Små skillnader i rallysammanhang. Men just i den här tävlingen ser det för en gångs skull ut som stora marginaler...
I den nationella tävlingen - Sydrallyt - händer däremot inte mycket i toppen. Dick Larsson leder totalt före ledaren i tvåhjulsdrivna klassen, Leif Peterson. Så har det sett ut i stort sett hela det 18 timmar långa tävlingspasset.
Men där bakom händer massor och striden om tredjeplatsen står mellan Finspångs Timo Huovinen och Vansbros Olof Eljas.
Ett tag såg det ut som Eljas skulle gå förbi men Timo, som kör tävlingens största bil - en Volvo 940 - svarade omedelbart och tog på ss 12 tillbaka andraplatsen.
Bakom de här kämpar tävlingens enda tjej - Carina Hermansson - en tuff kamp mot klockan. Otursförföljda Carina körde sönder en drivaxel redan på fredagskvällen och var hopplöst sist vid omstarten på morgonen. Men hela dagen har hon kört strålande och när bara en sträcka återstod att köra på lördagen var hon uppe på 10.e plats totalt - 9:a i klassen. Hade hon inte råkat ut för sitt förargliga drivaxelbrott hade hon varit med och tampats om tredjeplatsen!
En sträcka återstår att köra för deltagarna i SSR innan lördagens etapp avslutas i Växjö. Ja, egentligen är det två men den näst sista sträckan har strukits och körs som transport. Att sträckan ströks beror på att den skulle ha körts två gånger men underlaget höll bara för en vända...
Tävlingen fortsätter efter nattvila med ytterligare en etapp och slutmålet i Växjö når förarna först sent på söndagen.
Kurvigt och tufft i Renault South Swedish Rally
Krokigt så man nästan slår knut på sig själv, men oerhört roligt. Det är Jonas Kruses omdöme, hittills, om lördagsetappen av Renault South Swedish Rally.
- Det är en härlig fajt där det hela tiden handlar om satsa minst 110%, men samtidigt som man hela tiden måste hålla igen, fortsatte den åtminstone för dagen glade värmlänningen.
Den andra etappen av Renault South Swedish Rally utvecklades till en thriller. Inte ens ordet sekundstrid är tillräckligt litet nog för att beskriva hur tufft det var stundtals i de båda grupp A-klasserna. Utan det handlade om tiondelar av sekunder i fajterna mellan finnen Jani Paasonen, Ford och Mats Jonsson, Ford i den fyrhjulsdrivna grupp A-klassen och Per Svan, Opel och Jonas Kruse, Renault i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Det är balansakt i 120 knyck mellan stenmurarna och stenbumlingarna hela tiden, berättade Kruse vid serviceupphållet i Karlskrona.
- Man får bara inte missa, då går det åt skogen, fortsatte han.
Efter 14 specialsträckor skilde bara 0,2 sekunder mellan Jonas Kruse och Per Svan i Svans favör. Medan Mats Jonsson hade skaffat sig ett inte mindre än 5,8 sekunder stort försprång till Paasonen.
- Men det är mycket kvar att åka om, avslutade Kruse.
Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, ledde stora grupp N, medan Mats Bergeå, Renault, var i ledning i lilla grupp N.
07.30 startar söndagsetappen upp i Växjö. Sent på söndagseftermiddagen väntas bilarna åter till Växjö för målgång.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 14
Sträcksegrare Roger Berglund
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 1.07.32,1
2) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, + 5,8
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 19,3
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 42,3
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.03,2
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.30,6
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.41,5
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.42,3
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.13,5
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 2.58,8
11) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 3.13,9
12) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.44,1
13) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.44,3
14) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 3.51,9
15) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma, + 3.59,0
Klasserna:
Gr A, 4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford, 1.07,32,1, 2) Jani Paasonen, Finland, d:o, +5,8, 3) Henning Solberg, Norge, Toyota, +23,2,
Gr N, 4WD: 1) Kenneth Bäckund, Vara MK, Mitsubishi, 1.09.02,7, 2) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, Tranås, d:o, +10,9, 3) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, d:o, +42,9.
Gr A, F2: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 1.11,16,2, 2) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, +0,2, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, +7,8.
Gr N, N2: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 1.13,11,5, 2) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, +16,0, 3) Martin Hjelmar, SMK Motala, +50,1.
Sydrallyt efter 12 av 25 ss:
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 58.00,2, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi, +3.00,0, 3) Sven Thuvesson, Hässleholms MK, Mitsubishi, +8.22,2.
Gr H 2WD: 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, 59.04,6, 2) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo, +21,4, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota, +25,6.
Stoffe bröt
Tredjeplacerade Stoffe Nilsson bröt pågående South Swedish Rally på den 13 specialsträckan.
- Vi slog i en sten med ena framhjulet, bilen vände och bakvagnen slog i ett klippblock. Skadorna blev så stora att det inte fanns en chans att fortsätta, berättade Stoffe i mobiltelefon från sträckan.
Ny trea i tävlingen är norrmannen Henning Solberg som nu åker mycket fort. Fort åker också Mats Jonsson och efter ss 13 var värmlänningen bara 0,7 sekunder efter ledande Jani Paasonen.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 13
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 59.17,7
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 0,7
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 18,2
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 39,2
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.05,2
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.12,7
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.20,2
8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.24,9
9) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.30,6
10) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.02,6
11) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 2.40,1
12) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 2.49,0
13) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.17,2
14) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.18,2
15) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 3.25,3
Mats Jonsson allt närmare ledning
1,5 sekunder - det är det enda som skiljer jagande Mats Jonsson från ledningen i årets South Swedish Rally. Efter 12 av tävlingens 25 specialsträckor leder finske Jani Paasonen fortfarande - men avståndet har börjat minska:
- Jani har en betydligt mindre och nyare bil än jag, men min körning stämmer perfekt och jag stortrivs på de här krokiga, svårkörda vägarna. Så jag ger inte upp så lätt, menade Mats, när han jäktade vidare mot nattuppehållet i Växjö.
Och att Jani Paasonen var jäktad, det stod ganska klart på ss 12 där den finske föraren snurrade i ett vägbyte. Vid det laget var den finska bilen ganska skamfilad och nu gäller det inte bara att åka fort - nu gäller det också att hinna reparera under de korta serviceuppehållen.
Över huvud taget blev det allt tätare mellan bilarna ju längre tävlingen led. Alltså tvärtemot vad det brukar vara i rallyn av den här typen! Trean Stoffe Nilsson har också knappat in och ligger nu bara 20 sekunder efter de två i täten! En annan som haft bråttom under lördagseftermiddagen är östgöten Jari Saarinen som nu gått upp till sjätteplatsen totalt, före Roger Berglund och ledaren i N4-klassen, Kenneth Bäcklund.
Att Kenneth Bäcklund från Vara leder Grupp N har vi varit med om tidigare. Men nu jagas han rejält och det är en smålänning - Cemoni Olsson - som jagar. Efter 12 sträckor var det bara 8,4 sekunder mellan de två.
I F2-klassen är kampen ännu hårdare och Per Svan och Jonas Kruse krigar om varje tiondel. Efter 12 sträckor ledde Svan - men bara med 1,7 sekunder.
En annan F2-förare som kört strålande är Magnus Henriksson som varit snabbast i klassen på flera sträckor. Nu fattas knappt 10 sekunder fram till segervane Per Svan.
SM-striden gäller också förarna i Sydrallyt, den nationella tävlingen som jagar fram i kölvattnet på de internationella bilarna i South Swedish Rally. Snabbast är Dick Larsson men den som imponerat mest är ledaren i den 2-hjulsdrivna klassen, Leif Peterson, Göteborg. Bakom honom har Timo Huovinen länge legat tvåa men har nu passerats av Olof Eljas från Vansbro. Skillnaden är dock liten även här - bara 2,3 sekunder.
Ovanligt många förare har tvingats bryta tävlingen så här långt - drygt 30 hade försvunnit sent på lördagseftermiddagen. Bland annat försvann Joakim Gustavsson från Kristianstad på den 11.e specialsträckan. Avåkningen orsakade en halvtimmes försening. Arrangörerna drabbades under dagen av flera förseningar och valde bland annat att stryka ss 10 efter att norrmannen Thomas Kolberg åkt av och skrotat sin WRC-bil.
N2-klassen bjöd också på dramatik. Ledande Patric Carlsson har ett rejält grepp om klassen men på ss 12 försvann värmlänningen Billy Johansson, som länge legat tvåa. Billy kan fortfarande komma till sträckmålet, men i så fall åtskilligt försenad. Ny tvåa är Mats Bergeå som knappar in och nu är bara 9,7 sek bakom klassledaren.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 12
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 55.18,6
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 1,5
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 20,6
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 23,2
5) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 41,5
6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.09,5
7) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.10,1
8) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.18,6
9) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.21,2
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.27,0
11) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 1.58,2
12) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Evo 5, + 2.36,8
13) Kristian Sohlberg Finland, Mitsubishi Carisma GT, + 2.39,5
14) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kitcar, + 3.09,5
15) Jonas Kruse, Karlstad MC Bil, Renault Maxi Megane, + 3.11,2
Klasserna:
Gr A, 4WD: 1) Jani Paasonen, Finland, Ford, 55.18,6, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, d:o, +1,5, 3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, +20,6.
Gr N, 4WD: 1) Kenneth Bäckund, Vara MK, Mitsubishi, 56.37,2, 2) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, Tranås, d:o, +8,4, 3) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, d:o, +39,6.
Gr A, F2: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel, 58.28,1, 2) Jonas Kruse, Karlstad MC, Renault, +1,7, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, +9,7.
Gr N, N2: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, 59.55,4, 2) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, +9,7, 3) Martin Hjelmar, SMK Motala, +54,0.
Sydrallyt efter 9 av 25 ss:
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 44.27,6, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi, +2.30, 3) Sven Thuvesson, Hässleholms MK, Mitsubishi, +6.57,3.
Gr H 2WD: 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, 45.13,7, 2) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota, +25,3, 3)Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo, +27,6.
Totalt efter SS 11
Sträcksegrare Roger Berglund
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 46.06,4
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 12,1
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 32,6
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 41,2
5) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 52,6
6) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.15,6
7) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.19,3
8) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.21,7
9) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.27,1
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.32,0
SSR: Sträcka struken efter rullning
Sjutton rallybilar hann passera den 10:e specialsträckan i årets South Swedish Rally innan norrmannen Thomas Kolberg svarade för en rejäl avåkning.
Norrmannen missade en tvär vänster 600 meter efter start och rullade rejält med sin WRC-bil. Sträckan bröts omedelbart och den norska besättningen fördes till sjukhuset i Karlskrona två kilometer från olycksplatsen- för översyn och omplåstring. Kartläsaren klarade sig helt utan skador medan föraren hade skrapskador i ansiktet - vindrutan slogs sönder i samband med rullningen. Bilen bärgades snabbt men tävlingsledningen valde ändå att stryka sträckan för att inte försena tävlingen.
Norska bröderna Kristian och Thomas Kolberg har inte haft turen med sig under South Swedish Rally. Först bröt Kristian på dagens andra sträcka sedan en drivaxel gått av och så rullade alltså Thomas på ss 10. Till råga på allt bröt landsmannen Morten Östberg på ss 9 med trasig differential...
Nu har Jani Paasonen kopplat greppet om South Swedish Rally
Den finska rallystjärnan ledde efter nio specialsträckor när tävlingen lämnade Småland för en vända genom Blekinge. Då var avståndet till tvåan - den svenske veteranen Mats Jonsson - drygt tio sekunder.
Om Paasonen klarar av att hålla Mats bakom sig kan han bli den förste utländske segraren i rallyts 26-åriga historia.
Men - det är långt kvar. Totalt ska förarna klara av 25 specialsträckor innan de når slutmålet i Växjö sent på söndagseftermiddagen. Eller rättare sagt 24 för lördagens näst sista sträcka kommer inte att köras. Den skulle ha körts två gånger men sedan rallykaravanen passerat första gången konstaterade man att sträckan inte klarade belastningen från bilarna i kombination med det myckna regnandet.
Tävlingen har så här långt varit mycket dramatisk. Bland annat har Stoffe Nilsson, den skånske favoriten, höjt tempot betydligt och på ss 9 slog han Paasonen med fem sekunder.
I de flesta av SM-klasserna är det tätt värre. T ex i F2-klassen där ledarna skiftat från sträcka till sträcka. Per Johansson från Trollhättan gick upp till spets men for av på ss 9, punkterade och tappade 3,5 minuter. I stället tog Jonas Kruse över ledningen, 2,3 sekunder före Per Svan.
Tävlingen består egentligen av två - först SSR för de internationella klasserna, sedan - efter ett litet uppehåll - Sydrallyt med förare i nationella klasser. Den delen av tävlingen leds av upplänningen Dick Larsson som kör en av Sydrallyts få 4-hjulsdrivna bilar. Bäst bland de tvåhjulsdrivna är Leif Peterson, Göteborg som ligger tvåa totalt efter Dick Larsson.
Ett 20-tal förare har hittills tvingats bryta tävlingen. Bland de som försvunnit finns förare som Jimmy Joge, Motala, Mats Karlsson, Vimmerby och Joakim Carlström, Gullabo RC.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 9
Sträcksegrare Stoffe Nilsson
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 42.14,3
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 10,2
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 29,3
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 43,2
5) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 52,5
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.13,9
7) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 1.13,9
8) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.16,1
9) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.21,6
10) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 1.24,5
Klasserna:
Gr A, 4WD: 1) Jani Paasonen, Finland, Ford, 42.14,3, 2) Mats Jonsson, Forshaga Mc, d:o, + 10,2, 3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, + 29,3
Gr N, 4WD: 1) Kenneth Bäckund, Vara MK, Mitsubishi, 43.28,2, 2) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, Tranås, d:o, + 7,7. 3) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, + 27,6
Gr A, F2: 1) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault, 44.54,9,, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, + 2,3, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, + 9,9
Gr N, N2: 1) Billy Johansson, Säffle MC, Renault, 46.08,6, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot +0,3,3) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, + 8,1
Sydrallyt efter 7 av 25 ss:
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 33.38,4, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi, +1.54,7.
Gr H 2WD: 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, 33.45,3, 2) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo, +42,2, 3) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota, +43,4.
Paasonen har fått ny tid
-Nu har Jani Paasonens onormala sträcktid på ss 3 rättats till. Den finländske rallyföraren körde på 5.20,2 - i alla fall enligt alla andra klockor än den officiella, inklusive Paasonens egen.
- Vi tror att någon ur publiken passerat fotocellen innan Paasonen kom och fram till dess vi fått den exkta tiden bekräftad lägger vi in hans troliga sträcktid, kommenterar tävlingsledningen för South Swedish Rally.
Tävlingen har inletts under svårast tänkbara förhållanden med regn, blåst och kyla. Redan har ett 10-tal förare tvingats ge upp. Bland annat smålänningen Mattias Aronsson, som åkte på en sten i en av kurvorna på ss 4.
Kampen i de olika klasserna var under förmiddagen oerhört hård. I F2-klassen låg t ex Per Johansson och Per Svan på tiondelen lika medan Jonas Kruse jagade, 1,9 sekunder bakom!
Totalt efter SS 8
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 35.33,7
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 8,5
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 34,5
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 39,6
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 48,1
6) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 51,8
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 1.06,5
8) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.08,1
9) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.08,5
10) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 1.08,9
Totalt efter SS 7
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 31.42,8
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 8,3
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 30,1
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 35,4
5) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 46,7
6) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 47,9
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 57,6
8) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 58,4
9) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 1.00,7
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.01,3
Totalt efter SS 6
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 26.39,9
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 9,3
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 27,4
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 33,0
5) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 43,5
6) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 45,1
7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 47,5
8) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 49,4
9) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 49,7
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 55,3
Totalt efter SS 5
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 20.26,6
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 4,3
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 20,2
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 26,4
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 36,0
6) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 37,6
7) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 39,4
8) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 39,4
9) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Evo 6, + 40,4
10) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 41,9
SSR: Finsk ledning på lördagsfö rmiddagen
- Bry dig inte om resutatlistan. Jag vet att jag står som ledare. Men om jag gör det så är det inte alls med så mycket...
Finske rallyföraren Jani Paasonen tog ledningen när South Swedish Rally fortsatte på lördagen. Men den finska stjärnan fick alldeles för bra tid på tredje specialsträckan. En tid som kommer att rättas till så småningom.
- I själva verket tror jag att det är mycket, mycket jämt, sa Paasonen som var snabbast både på dagens första sträcka. Men då med ytterst liten marginal före tvåan Mats Jonsson. På den fjärde sträckan skiljde bara 1/10 sekund mellan de två. Den sträckan vanns dock av en annan förare - norrmannen Henning Solberg.
Lördagsetappen startade i regn och rusk. Trots det var det massor av publik i rörelse. Tidvis var de småländska vägarna blockerade och rallyt har drabbats av en försening som växte under morgontimmarna.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 4
Sträcksegrare Henning Solberg
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 15.03,2
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 2,6
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 14,1
4) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 18,9
5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 22,8
6) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 24,8
7) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Evo 6, + 25,6
8) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 27,4
9) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 29,4
10) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 30,4
Klasserna:
Gr A, 4WD: 1) Jani Paasonen, Finland, Ford, 14.39,6, 2) Mats Jonsson, Forshaga Mc, d:o, +26,2, 3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, +37,7
Gr N, 4WD: 1) Kenneth Bäckund, Vara MK, Mitsubishi, 15.26,0, 2) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, +2,8, 3) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, Tranås, d:o, +7,6.
Gr A, F2: 1) Per Johansson SMK Trollhättan, Saab, 16.00,6, 2) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +0,4, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, +6,0
Gr N, N2: 1) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot och Martin Hjelmar, SMK Motala, Renault, båda 16.30,4, 3) Billy Johansson, Säffle MC, d:o, +9,4
Sydrallyt efter 3 av 25 ss:
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 12.17,9, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi, +42,5.
Gr H 2WD: 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, 12.30,6, 2) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo, +8,1, 3) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota, +8,5.
Totalt efter SS 3
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, 11.37,8
2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, + 2,5
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 12,6
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 17,1
5) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 21,5
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Evo 6, + 23,0
7) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 23,5
8) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 24,2
9) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 26,2
10) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 27,3
Totalt efter SS 2
Sträcksegrare Jani Paasonen
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 6.16,0
2) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, + 1,6
3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 6,7
4) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 8,6
5) Kristian Kolberg, NAF Asker og Bærum jr. Hyundai Accent WRC, + 10,6
6) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 11,4
7) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 12,2
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Evo 6, + 12,6
9) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 12,7
10) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 13,3
Mats Jonsson, 7-faldig vinnare i South Swedish, i ledning efter första dagen
Fler bilder från rallyt Erik KarlssonMats Jonsson till spets i South Swedish Rally
Rallyveteranen Mats Jonsson öppnade bäst när South Swedish Rally inleddes med en prolog på 5 km i Växjö på fredagskvällen.
Värmlänningen drog till med en suverän tid och distanserade sina nordiska utmanare Jani Paasonen från Finland och Henning Solberg från Norge med 2,3 respektive 4,3 sekunder.
Rallyt börjar på allvar tidigt på lördagsmorgonen och pågår med ett nattuppehåll till söndag kväll. Sammanlagt ska förarna avverka 25 specialsträckor.
Rallyt har ett rekordstort antal utländska förare - sammanlagt 8 länder finns representerade i startfältet.
En av hemmafavoriterna, Gert Blomquist från Stockaryd, bröt tävlingen redan innan start sedan elektroniken i bilen slutat fungera.
Tävlingen körs i två delar. Bäst i den nationella delen - Sydrallyt - öppnade Dick Larsson från Rasbo i Uppland.
Lugn inledning på Renault South Swedish Rally för Jonas Kruse
Efter den inledande specialsträckan i Renault South Swedish Rally leder Per Johansson, Saab och Magnus Henriksson, Renault, F2-klassen. Trea är Opels Per Svan, medan Jonas Kruse ligger fyra. Jonas är 2,2 sekunder efter Per Svan.
- Jag inledde avsiktligt lugnt. På en så här kort och krokig specialsträcka kan man bara förlora en massa tid om man vill ta i, berättar Jonas, som ändock var nöjd.
Viktigt för Jonas var att känna på däcken, ty han har gått från Michelin till Pirelli, ett byte som han gjorde så sent som i veckan. Magnus Henriksson var mycket nöjd med sin insats. Han kände sig mycket laddad inför uppgiften.
- Allt känns mycket bra, sade han och tillade att han är särskilt nöjd med den nya växellådan. 07.30 på lördagsmorgonen drar man i gång. 15 specialsträckor ligger framför de 134 återstående 86 ekipagen i Renault South Swedish Rally.
Billy tog täten i Clio Cup och lilla grupp N
På fredagskvällen inleddes den 26:e upplagan av Renault South Swedish Rally. Rallyt som även ingår i EM är årets tredje SM-rally och det första på barmark. Nytt för i år är att arrangörerna har bytt huvudort från Kristianstad till Växjö.
Bytet av huvudort innebär även att vägarnas karaktär förändras - det är krokigare, backigare och smalare i Småland jämfört med Skåne. Rallyt avgörs fredag, lördag och söndag. Totalt ska 25 mil specialsträckor köras. Fredagsetappen omfattade endast en kort specialsträcka på det nedlagda regementets övningsområde, sydväst om Växjö.
I Renault Clio Cup inledde värmlänningen Billy Johansson absolut snabbast. Med sin offensiva och stundtals yviga körstil tog han även ledningen i lilla grupp N före Patric Carlsson, Peugeot. Trea i lilla grupp N och tvåa i Renault Clio Cup är Mats Bergeå, medan Martin Hjelmar, som föreföll att ha det litet trögt i inledningen, ligger fyra i klassen och därmed trea i Renault Clio Cup.
South Swedish Rally, Rally-SM, Deltävling 3 av 6
Totalt efter SS 1
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 3.03,6
2) Jani Paasonen Finland, Ford Focus, + 2,3
3) Henning Solberg, Norge, Toyota Corolla WRC, + 4,3
4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 4,5
5) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru Impreza, + 4,6
6) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 6, + 5,1
7) Morten Östberg, KNA Moss, Subaru Impreza WRC, + 5,5
8) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Evo 6, + 6,2
9) Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford Escort Cosworth, + 6,7
10) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, + 7,1
11) Thomas Kolberg, NAF Asker og Bærum jr. Hyundai Accent, + 9,7
12) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 10,0
13) Kristian Kolberg, NAF Asker og Bærum jr. Hyundai Accent WRC, + 10,1
14) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, + 11,6
15) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Toyota Celica, + 13,3
Klasserna:
Gr A, 4WD: 1) Mats Jonsson, Forshaga Mc, Ford, 3.03,6, 2) Jani Paasonen, Finland, d:o, +2,3, 3) Henning Solberg, Norge, Toyota, +4,3
Gr N, 4WD: 1) Kenneth Bäckund, Vara MK, Mitsubishi, 3.08,7, 2) Stig Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, d:o, +1,1, 3) Cemoni Olsson, Team Skogsåkarna, Tranås, d:o, +4,9.
Gr A, F2: 1) Per Johansson SMK Trollhättan, Saab och Magnus Henriksson, SMK Linde, Renault, vardera 3.17,2, 3) Per Svan, Borlänge MK, Opel, +2,9, Jonas Kruse, Karlstad, Renault, +5,1
Gr N, N2: 1) Billy Johansson, Säffle MC, Renault, 3.24,9, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Peugeot, +0,7, 3) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault, +3,1.
Sydrallyt
1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 3.15,9
2) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, + 7,6
3) Robin Sandberg, Ryds MK, Volvo 240, + 7,8
4) Peter Johansson, Säters MK, Ford Escort, + 10,0
5) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota Corolla, + 10,8
6) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940, + 11,0
7) Mattis Olsson, Gullabo RC, VW Golf II 2,0, + 11,7
8) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi 90 Quattro, + 11,9
9) Roland Wallon, SMK Kungsör, Volvo 240, + 12,8
10) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 14,5
11) Markus Karlsson, Lessebo MK, Volvo 940, + 14,8
12) Roger Enlund, Enköpings MK, VW Golf, + 16,1
13) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Lancer Evo 3, + 16,5
14) Petter Åkerström, Vansbro MK, Toyota Corolla, + 16,9
15) Mattias Thörjesson, Ryds MK, Opel Kadett GSI, + 17,3
Klasserna:
Gr H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda, 3.15,9, 2) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Audi, +11,9, 3) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi, +16,5
Gr H 2WD: 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota, 3.23,5, 2) Robin Sandberg, Ryds MK, Volvo, +0,2, 3) Peter Johansson, Säters MK, Ford, +2,4
Nu startar South Swedish Rally: Här drar rallykaravanen fram
På fredag kväll startar South Swedish Rally - ett av Sveriges absolut största publika idrottsevenemang. I alla år har tävlingen startat från Kristianstad. Men nu har man bytt och tävlingens centralort är för första gången Växjö. Efter 25 år i Skåne innebär bytet av centralort att publiken helt plötsligt inte vet var rallyt drar fram! Och en sak är klar - vill man se tävlingsbilarna, måste man veta var och när tävlingen drar fram. För tävlingen är unik så till vida att den också ingår i EM vilket innebär att den är betydligt längre än ett vanligt SM-rally.Karavanen drar därför fram genom stora delar av Småland och Blekinge. En sträcka körs till och med ända nere i nordöstra Skåne!
Första dagen är enkel - då kör förarna en enda sträcka - strax utanför Växjö. Den 5 km långa sträckan är specialgjord för att den ska vara lätt att följa för publiken. På lördagen ger sig bilarna iväg från Växjö redan klockan sex på morgonen. Med en minuts mellanrum åker rallykaravanen mot Lessebo, som är utgångspunkten för flera av förmiddagens specialsträckor - sammanlagt sex stycken. Efter det rullar man söderut i riktning Ronneby och avverkar på vägen mot Ronneby ytterligare två specialsträckor.
Startordningen är seedad enligt EM-reglerna vilket innebär att de snabbaste och motorstarkaste bilarna med de största stjärnorna kommer först (dock inte på fredagssträckan, då man startar efter SM-modell med omvänd startordning).
Nästa anhalt är Karlskrona där ss 10 är belägen. Första start på Karlskrona-sträckan sker strax efter klockan 14. Vid det laget har bilarna avverkat en bit över åtta mil tävlingsväg och risken är stor att det börjat bli en del luckor i startfältet...
Efter Karskrona drar förarna vidare österut utmed kusten och kör ytterligare två specialsträckor i trakterna av Jämjö-Fågelmara, där sträckorna startar strax före 15 respektive 16. Startfältet omfattar närmare 140 bilar vilket betyder att det kommer en bil i minuten i 2,5 timmar - en liten paus är inlagd mellan den internationella delen av tävlingen och den nationella.
Efter den 12:e sträckan följer en lång transport via Nybro och norrut. I trakterna av Bäckebo-Alsterbro ligger ytterligare två specialsträckor - bland annat ss 14, som är tävlingens längsta. SS 14 mäter hela 16,25 km och första bil startar klockan 18.20. SS 13 startar strax innan - klockan 18.01.
Rallyt rullar vidare via SS 15 som körs inte långt från Eriksmåla med start 20.15. Lördagens sista specialsträcka - ss 16 -ligger utanför Hovmantorp och dit kommer första tävlande klockan 21 varefter man återvänder till Växjö och en kort, efterlängtad vila. De förare som klarat sig så långt har då kört 13,2 mil tävlingsväg utmed en 62 mil lång bansträckning.
Söndagen börjar tidigt och redan innan kl 8 har ledarbilen lämnat Växjö. Nu kör karavanen norrut via Rottne till dagens första sträcka - Kjällreda, som startar kl 8.37. Efter det viker man västerut mot Moheda och Ryssby via Hjortsberg. Utmed den vägen finns ytterligare två specialsträckor (start 9.34 resp 10.10).
Sedan blir det transport söderut mot Häradsbäck, Lönsboda och Sibbhult och under tiden avverkar man återigen två sträckor. Vid det laget har klockan hunnit bli nästan 13. Nästa anhalt är Ryd, som bjuder på två sträckor på eftermiddagen varefter man via Tingsryd söker sig till Konga och ss 24 som startar 15.15. Tävlingens sista sträcka - ss 25 - körs mellan Nöbbele och Ingelstad (och består till viss del av en sträcka som kördes på lördagen). Sedan återstår enbart att rulla iväg mot slutmålet i Växjö, dit första bil anländer klockan 17.06.
Söndagens etapp bjuder på totalt 8,2 mil specialsträckor utmed en 39 mil lång bansträckning. Det betyder att man under lördag-söndag kommer att ha kört ungefär 22 tävlingsmil och att den totala banlängden är en bit över 100 mil.
Carina Hermansson utmanar killarna i Rally-SM
Hon är tjej och bara 28 år. Ändå är hon en av de skickligaste förarna i Rally-SM, som till helgen drar igång sommarsäsongen med South Swedish Rally, tävlingen som för första gången utgår från Växjö efter 25 år med Kristianstad som huvudort.
Kvinnliga förare är inget nytt i rallysporten. Förra året var Pernilla Walfridsson en av utmanarna i Stora Grupp N och rallyhistorien vimlar av duktiga kvinnor.
- Det finns inget som säger att killar har bättre förutsättningar i den här sporten, säger Carina.
- Det handlar inte om styrka utan om att behärska ett redskap. Att ha balans och följsamhet. Men framför allt handlar det om vilja och det är nog där tjejerna sviktar.
Carina har alltid varit intresserad av bilar och motorer - allt som rullar. Med körkortet kom viljan att börja tävla. Och nu har hon nått sitt första, stora delmål: den yppersta SM-eliten:
- I början var det väl lite surt. Killarna som fick stryk hade svårt att ta det. Ofta fick man höra att hade de haft en likadan bil, så minsann...
- Men det har tystnat. Nu ser jag det mest som en fördel att vara tjej.
I South Swedish blir det en rent kvinnlig besättning i Carinas Grupp H-trimmade Toyota. Maria Eriksson, 28 har plats i högerstolen. Tjejerna har åkt ett par tävlingar tillsammans och samarbetet har fungerat jättebra.
- Så jag ser verkligen fram emot helgens tävling.
Om det är ont om tjejer bakom ratten är det något mer vanligt med kvinnliga codrivers. Åtminstone ett halvt dussin finns med i helgens tävling.
En av dessa är Lena Lindberg som åker tillsammans med tävlingens verklige nestor - smålänningen Gert Blomquist. Gert är den ende föraren som kört alla South Swedish Rally sedan tävlingen startade för 26 år sedan. Numer satsar han inte längre på SM men han kör gärna en och annan tävling med en liten, ilsket ljudande Peugeot 106 Kit Car. Lena har läst noter åt Gert de senaste 12-13 åren. Själv har Gert sagt att det bästa som hände honom, det var när Lena tog hand om noterna:
- Jag liter på henne till 100 procent. Och så har hon en underbar förmåga att läsa mig - att få mig tillbaka till verkligheten när jag stressar iväg alldeles uppåt väggarna...
Utomlands och i VM-sammanhang talas det mycket om codriverns betydelse. Där notar förarna tävlingarna själva och att codriverns namn finns med i resultatlistan tillsammans med förarens är en självklarhet.
- Förr, när tävlingarna var onotade, fungerade codrivern mest som barlast, ler Lena. Som framhåller att dagens rallyförare egentligen är två, som arbetar i team:
- En förare som inte har en bra codriver vinner inga tävlingar. Föraren kör helt på codriverns detaljerade anvisningar. Läser codrivern fel slutar det i allmänhet illa:
- En codriver får inte göra fel, säger Lena Lindberg. Som medger att hon går in för uppgiften på allvar:
- Till 200 procent. Jag är helt koncentrerad på mina uppgifter och i princip inte kontaktbar från det att vi åkt iväg för att köra en tävling...
En annan codriver i helgens tävling är Margareta Schöning, 46 från Bollnäs. Maggan sitter i en Grupp N-bil i minsta klassen tillsammans med Anders Fredricsson från Mälaröarnas MK sedan 5-6 år tillbaka.
- Jag har alltid varit intresserad och velat åka med. Men på riktigt debuterade jag faktiskt inte förrän jag fyllt 40, då jag började åka med Anders, ler 3-barnsmamman från Hälsingland som jobbar som - bilverkmästare.
- Det var när noterna kom in i bilden och codrivern blev en i ett team som jag upptäckte min begåvning som codriver.
Codrivern lämnar föraren en detaljerad beskrivning av vägen. Många gånger tittar codrivern inte upp från sina papper en enda gång mellan start och mål.
- Att man läser rätt måste kännas i ryggen och ändan. Och samtidigt som jag läser måste jag vara beredd att kontrollera föraren - går det för fort måste föraren dämpas, går det för sakta är det min uppgift att mana på.
Och allt detta i en arbetsplats som studsar och hoppar och flyger fram längs specialstäckorna. Man bör inte ha anlag för åksjuka...
Codrivern har många fler arbetsuppgifter:
- Vi räknar ut tid för servicen, planerar servicen och hur mycket bensin som ska fyllas. Vi ska hålla koll på alla tider och alla papper - ändringar, PM och allt vad det kan vara, säger Lena. Som är måttligt förtjust i det svenska systemet med arrangörsnoter:
- Helst skulle jag vilja skriva noterna själv och att man fick träna rejält. Jag vet att det inte går i vanliga småtävlingar men i SM skulle jag föredra att vi själva fick skriva noterna.
- Och jag skulle aldrig i världen sätta mig i en rallybil om vi inte hade noter. Det går så fruktansvärt fort i skogen i dag att noterna är en förutsättning!
South Swedish Rally åter en renodlad grustävling.
-Äntligen tillbaka till vad det varit, säger Lars Mattsson, tävlingsledare för SSR.
-Vi har känt ett sug efter detta dom senaste åren, tillägger han, och flytten till Växjö och Småland har gett oss möjlighet att förverkliga den ideen.
Ett resultat av återgången till renodlad grustävling är att fler utlänningar än någonsin anmält sig till SSR. Av dom 136 anmälda är inte mindre än 38 utländska, dom representerar inte mindre än 7 nationer. Nytt rekord för SSR som i år fyller 26 år och för första gången har start om mål utanför Skåne.
Startfältet håller sedvanligt hög kvalitet och anförs av den svenska rallyeliten. En förare som alltid måste nämnas som favorit är veteranen från Forshaga, Mats Jonsson, det är inte för inte som han ståtar med 6 totalsegrar i rallyt. Men Mats Thorszelius, som hade en motig inledning på säsongen, har visat lovande sommarform och blir en farlig utmanare om totalsegern.
Men konkurrensen består även av snabbe Jari Saarinen från Mjölby, lurige Roger Berglund från Tranås, ungtuppen Stoffe Nilsson från Hässleholm och brutale Dick Wicksell från Uppsala. Samtliga dessa tävlar i värstingklassen, Grupp A över 2000cc med turbo och fyrhjuldrift.
Eftersom årets SSR avgörs helt på grus är det tveksamt om F-2 klassen kommer att kunna göra sig gällande på samma sätt som dom senaste åren. Hur som helst, klassen är klart se -och hörvärd. Här finns Per Svan från Borlänge, Jonas Kruse från Karlstad och uppstickaren Per Johansson, Trollhättan.
Största klassen är Lilla Grupp N som samlar totalt dryga 30 ekipage. Här kommer det att bli en högintressant märkesstrid mellan Peugeot, Renault, Seat och med några uppstickare i VW Polo 1400-bilar. Måhända är denna klassen något hämmad av sitt rykte som "pysklass", men för den sakens skull kör dom inte sakta, ofta går det så fort bilen tillåter.
Stora grupp N blir också högintessant, inte minst beroende på klassens dominanter Kennet Bäcklund, Vara och Stig-Olof Walfridsson, Torsby. Närhelst dessa båda är med håller dom så högt tempå att dom på pappret snabbare WRC bilarna nästan framstår som defekta.
Den stora nationella klassen, Grupp H, som dominerar Sydrallyt, gör i år sitt sista år som enskild SM klass. Här är Toyota Corollorna högintressanta, dom dominerade vintersäsongen. Frågan är om dom har kapacitet att hänga med dom hästkraftsstinna bakhjulsdrivna bilarna i klassen på sommarväglag.
Bland dom många utländska förarna finns ett koppel potentiella vinnare, kanske rent av dags för första utländska segraren i SSR. Stora grupp A kan uppvisa inte mindre än fem aspiranter på topp-placeringen. Finske stjärnskottet Jani Paasonen med en Ford Focus WRC. En Norsk kvartett anförda av Subarustjärnan Morten Östberg tillsammans med Henning Solberg och bröderna Kolberg. Kristian och Thomas kommer i varsin Hyundai WRC, en bil som svenske Kenneth Eriksson utvecklat och rattar i VM-rally cirkusen.
Renault South Swedish Rally avgörs under tre dagar, den 18-20 maj. Då skall förarna avverka totalt nära 100 mil varav 25 mil fartsträckor. På fredagen körs bara en sträcka, en publiksträcka på I-11. Det stora kraftprovet blir på lördagen då 15 sträckor skall klaras av, med start klockan 06 på morgonen och målgång vid midnatt.
Strålande startfält i South Swedish Rally
Ska det - för första gången - bli en utländsk rallyförare som vinner South Swedish Rally i år? Möjligheten finns. För bland de 136 anmälda förare till tävlingen, som startar i Växjö på fredag, finns flera mycket intressanta förare. Bland annat finska stjärnan Jani Paasonen och de två duktiga norska förarna Henning Solberg och Morten Östberg. Dessutom kommer de två norska rallybröderna Kolberg - Thomas och Kristian - i var sin WRC-bil. Totalt är antalet utländska förare större än någonsin i tävlingen, som ingår både i SM-serien och som en deltävling i EM.
- Vi gästas av sammanlagt 38 förare från sju länder, vilket är rekord sedan tävlingen startade. Det säger en mycket nöjd Lars Mattsson, Trelleborg. Lasse är tävlingschef för arrangemanget.
South Swedish Rally avgörs under tre dagar - från fredag 18 till och med söndag 20 maj. Första dagen körs bara en specialsträcka, en publiksträcka inne i Växjö. Lördagen är den stora dagen. Då ska förarna avverka inte mindre än 15 specialsträckor.
Men - det blir inte lätt för Jani Paasonen och norrmännen och man har ambitioner att vinna totalt. De svenska förarna går inte av för hackor de heller och många av de svenska toppförarna har testat flitigt i de tävlingar som körts veckorna innan SM.
Veteranen Mats Jonsson från Forshaga får som vanligt finna sig i favoritskapet men Mats Thorszelius - som haft en motig inledning på säsongen - har visat lovande sommarform. Jari Saarinen från Mjölby-klubben MSK Kvarnvingarna, Roger Berglund från Team Skogsåkarna i Tranås och Stoffe Nilsson från Hässleholms MK är andra snabba förare som haft det besvärligt under vintersäsongen och som längtar efter välförtjänta SM-framgångar. Dick Wicksell från Uppsala har också haft det motigt efter den fina inledningen i SM-premiären.
Totalt startar 20 bilar i den här klassen för fyrhjulsdrivna bilar av absolut värsta sorten (Grupp A över 2000 cc med turbo och fyrhjulsdrift) - plus ytterligare fyra överåriga bilar, som kommer i den nationella delen av tävlingen - Sydrallyt. Där startar bland annat Dick Larsson, en av toppförarna i SM-serien.
Men - det finns fler klasser i rally. Och alla är väl representerade i South Swedish Rally. Inte minst den så kallade F2-klassen, som gör sitt sista år som egen SM-klass och som i SSR har stort internationellt deltagande. Dock inga som torde kunna hota de svenska favoriterna, anförda av Per Svan, Borlänge MK, Jonas Kruse, Karlstad MC och Per Johansson, Trollhättan.
I de standardbetonade SM-klasserna startar sammanlagt ett 50-tal förare. Lilla Grupp N - den vi kallar N2-klassen - (2-hjulsdrift och max 2000 cc) är störst med 32 ekipage och bjuder på en intressant märkesstrid mellan Peugeot, Renault, Seat och några förare i VW Polo 1400-bilar, som - i kraft av egen poängtabell - utmanar bilarna i 2-litersklassen.
Stora Grupp N innehåller också många startande - närmare 20. Och den klassen är intressant främst för att suveräne Kenneth Bäcklund och hans evige utmanare Stig Olov Walfridsson håller till här. Det är två förare som helt tycks ha glömt bort att deras bilar på pappret inte ska hänga med de betydligt mer trimmade WRC-ekipagen...
I den här klassen finns ytterligare en Sohlberg - Kristian Sohlberg. Han är dock inte norrman utan kommer från Finland och stavar till skillnad från norrmannen Henning Solberg sitt efternamn med h. Som om rally inte skulle vara krångligt nog med alla klasser...
Femte och sista SM-klassen slutligen är den nationella klassen, som också är stor och som gör sitt sista år som SM-klass. Här är det framför allt ett antal Toyota-förare som slåss om SM-poängen. Toyota-förarna dominerade vintersäsongen totalt med sina framhjulsdrivna kompakta Corollor men nu är det sommar igen och många förare med hästkraft-stinna bakhjulsdrivna bilar - t ex snabbe Timo Huovinen som kör en stor Volvo 940 - ser nu en chans att vara med betydligt högre upp i resultatlistan än i vintras.
Eftersom South Swedish Rally är en internationell tävling körs bilklasserna enligt internationellt mönster. Det innebär att bilklasserna får andra beteckningar än under vanliga SM-tävlingar. Den klass vi här hemma kallar N2 (Lilla Grupp N) består under SSR av tre bilklasser med de internationella beteckningarna N1, N2 och N3. Motsvarande grupper i det vi i Sverige kallar F2 (Lilla Grupp A ) heter internationellt A5, A6 och A7.
- Det beror på skillnaderna i bilbeståndet mellan Norden och övriga Europa. Traditionellt tävlar vi i Norden med stora bilar medan man ute i Europa har störra andel små tävlingsbilar med små motorer, förklarar tävlingsledaren Lars Mattsson.
Tiden går i snälltågsfart, 19 dagar kvar till start.
Snart dags för det 26:e Renault South Swedish Rally. Anmälningstiderna börjar gå mot sitt slut, idag den 30 april har redan 125 förare anmält sig. Totalt kör 81 förare av dessa i SSR och 44 i Sydrallyt.
Glädjande nog är det fler utländska förare än på många år. Hela 29 stycken, av dessa kör 6 stycken Sydrallyt, resten i SSR. Inte mindre än 9 nationer är representerade. Största gruppen kommer från Nederländerna, hela klass A 5 blir en rent Holländsk affär.
Mest glädjande är dock att vi har 5 engelsmän i startfältet, Kanske ändå mul & klövsjukan haft en positiv effekt för oss, eftersom allt rallytävlande är inställt i England.
Att det blir ett högklassigt startfält understryks av att vintens dominant Kenneth Bäcklund tillsammans med bäste rivalen Stig-Olof Walfridsson båda kommer till start i stora klass N med sina Mitsubishi Lancer Evo 6, men konkurrensen blir sedvanligt stenhård. I stora klass A finns både Mats Jonsson i en Ford WRC, Mats Thorzelius som kör en för året ny Toyota Corolla WRC, Dick Wicksell i en Subaru Impreza wrc och alltid farlige "Stoffe" Nilsson med sin nya Subaru Impreza WRX-RA, för att utmana. F 1 klassen innehåller Jonas Kruse med den vassa Renault Maxi Meganen, Per Johansson som kör Saab 9-3 Kitcar och Per Svan med den trogna Opel Astra Kitcar, tre förare som kommer att göra allt för att ta hem totalsegern, kanske det lyckas nu när hela tävlingen avgörs på grus.
Intressant start i klass F-2 gör V. A. Kant tillsammans med Lena Lindberg i en Peugeot 106 Maxi Cit Car. Det skulle förvåna mig mycket om inte den anonyme föraren är synonym med Gert Blomqvist som i så fall gör sin 26:e start i SSR, någonting som smålänningen från Tranås trakten är ensam om.
Bland doom utländska förarna tål Antony Warbold att nämnas, pappa heter ju Achim Warmbold den tyske storföraren som kör Skoda WRC i rally VM. För unge Antony som tävlar för Monaco är det premiär på grus i sverige, därför kommer han till start i en beprövad 4-hjulsdriven Toyota Celica.
Två annorlunda SM-rallyn i tät följd
Nu exploderar motorsport-Sverige i en orgie av tävlingar! Två SM-rallyn och tre STCC-helger ska avgöras under en enda, intensiv fyraveckorsperiod! Först ut är STCC som startar i Falkenberg den 5-6 maj. Därefter är det dags för South Swedish Rally den 18-20 maj (samtidigt som STCC körs på Mantorp).
Två veckor senare avgörs ett av säsongens stora experiment - Öresundsrallyt, som är ett svenskt/danskt samarrangemang med specialsträckor i båda länderna!
South Swedish Rally är landets näst största rally efter Svenska Rallyt. Tävlingen har EM-status och är krävande lång med tre dagsetapper. Totalt ska de tävlande köra 25 specialsträckor med en sammanlagd längd på över 20 mil.
Den stora nyheten i årets tävling är att man efter 25 år lämnat Kristianstad i Skåne som centrum för arrangemanget och dragit norrut - till Växjö.
Den första anmälningstiden gick ut förra veckan och då hade en bit över 100 förare anmält sig. Av dessa kom 15 från andra länder än Sverige. Men fortfarande är det några dagar kvar innan anmälan stänger för gott så fler förare kan tillkomma. Just nu saknas t ex anmälan från vinterns store dominant - Kenneth Bäcklund, Vara MK.
- Men lugn, den kommer. Det har bara inte blivit av att skicka in den ännu, säger Perry Lidström, stallchef.
Tävlingsbasen Lars Matsson, Trelleborg väntar också på anmälan från ett dussin holländska förare:
- De har börjat boka stugor och hotellrum, så det verkar som de ska köra.
South Swedish Rally avgörs alltså under tre dagar - vilket är en sanning med modifikation. Första dagen körs nämligen bara en enda specialsträcka. Det är en publiksträcka inne i Växjö. Andra dagen är betydligt tuffare med 15 specialsträckor under en 16 timmar lång tävlingsetapp. Första bil startar redan klockan 06 på morgonen och är inte tillbaka i Växjö förrän kl 22 på kvällen.
Tredje dagen startar med början 07.30. Då återstår elva specialsträckor innan målet i Växjö sent på söndagseftermiddagen.
Eftersom South Swedish Rally är en internationell tävling för internationellt klassade bilar måste man också köra Sydrallyt - en tävling för nationella tävlingsbilar. Fördelningen startande i resp tävling väntas bli ungefär 60-40.
Öresundsrallyt,
Bara två veckor efter South Swedish är det dags igen. Då - samtidigt som STCC avgörs på Karlskoga Motorstadion - startar Öresundsrallyt, ett unikt samarbetsprojekt mellan Hässleholms MK i Skåne och danska Hedelands MK.
Arrangemanget inleds i Danmark den 31 maj med Bella Center i Köpenhamn som utgångspunkt. Dagen efter - på fredagseftermiddagen - inleds första etappen med utgångspunkt från Roskilde. Sammanlagt åtta specialsträckor ska köras innan man når etappmålet på Bella Center. Lördagen inleds i i Danmark och under dagen tar man sig över Öresundsbron till Hässleholm där tävlingen fortsätter. På söndagen blir det en ren svensk etapp.
Öresundsrallyt ingår både i SM och i Danska Rallymästerskapen och kommer alltså att bjuda på ett intressant, blandat startfält i båda länderna.
Men som sagt - först ska förarna klara av South Swedish Rally.
Ställningen i Rally-SM inför nästa deltävling, South Swedish Rally 18-20 maj:
Standardbilar 2WD upp till 2000 cc (N2): 1) Roger Andersson, SMK Valdemarsvik, VW Polo N1, 30, 2) Rickard Karlsson, Katrineholms MK, d:o, 24, 3) Mattias Aronsson, NRC Anderstorp RC, Peugeot 306, 23, 4) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Renault Clio, 22, 5) Johan Lindskog, Katrineholms MK, VW Polo 1400 cc, 16, 6) Anders Fredriksson, Mälaröarnas MK, Suzuki Swift N1, 15.
Grupp A 2WD upp till 2000 cc (F2): 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 36, 2) Jonas Kruse, Karlstads MC Bil, Renault Maxi Kit Car, 22, 3) Magnus Henriksson, SMK Linde, d:o, 18, 4) Per Johansson, Trollhättans MK, Saab 9-3 Kit Car, 14, 5) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car F1, och Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda Kit Car, vardera 11.
Standardbilar, 4WD (N4): 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, 30 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, d:o, 24, 3) Magnus Rindeby, Skepptuna MK, Subaru och Oscar Svedlund, Karlstads MC Bil, Mitsubishi, vardera 17 p, 5) Thorleif Granlöf, Jämtlands MK, Mitsubishi, 14, 6) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, d:o, 10.
Grupp H 4WD: 1) Dick Larsson, Rasbo MK, Mazda 323, 22 p, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, Roger Berglund, Team Skogsåkarna, Ford och Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, vardera 15 p, 6) Tommy Andersson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi, 13.
Grupp H 2WD: 1) Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota Corolla, 25 p, 2) Thomas Thunström, Vansbro MK, d:o, 24, 3) Niklas Hägg, SMK Hälsinge Hudiksvall, d:o och Stefan Erixon, Skepptuna MK, d:o, vardera 15 p, 5) Olof Eljas, Vansbro MK, d:o,14, 6) Leif Peterson, Göteborgs MF, d:o, 10.
South Swedish Rally flyttar till Växjö
Nu är det klart. Den största förändringen i SSR:s historia. Rallyhögkvarteret flyttar från Kristianstad till Växjö. Orsaken står att finna i en serie händelser under dom senaste åren. För det första, en allt större del av tävlingsbanan är belägen i Småland/Blekinge där tillgången på "riktiga" rallyvägar fortfarande är god.
Andra orsaken är återgången till att vara ett renodlat "grus-rally", och den tredje, möjligheten att komprimera tävlingen. Under dom senaste åren har SSR tenderat att bli allt längre i mil räknat. Med Växjö som utgångspunkt kan vi köra SSR med en totallängd om under 100 mil men fortfarande ha över 20 mil specialsträckor. Vårt mål är ju att hela tiden göra ett bättre arrangemang, både för dom aktiva och publiken.
Självklart beklagar vi flytten, men omtanken om arrangemanget, South Swedish Rally, väger tungt. Med tanke på dom senaste årens utveckling inom svensk rallysport ser vi detta steg som absolut nödvändigt om SSR skall kunna fortsätta vara landets näst största rallytävling.
Vi vill gärna påpeka att inga konflikter ligger bakom flytten. Vårt förhållande till Kristianstad är det allra bästa.
Bangruppens slutgiltiga förslag innebär en kort prolog, fredagen den 18 maj. Lördagsetappen kommer att gå genom sydöstra Småland och västra Blekinge och den avslutande söndagsetappen kommer i huvudsak att gå i sydvästra Småland.
Totalt omfattar tävlingen 900 km av vilka ca 220 km är specialsträckor.
Start och mål plats blir på torget framför Residenset i centrala Växjö. Redan nu är det klart att landshövdingen kommer att vara starter. Rallyhögkvarteret kommer att vara på Stadshotellet. Besiktningen kommer att ske på SBP i Växjö.
www.motorsportivarmland.nu