Prel.
slutställning South Swedish Rally
1) Per Svan, Opel,
1.46.32.2,
2) Jonas Kruse, Renault, +14.2
3) Mats Thorszelius, Toyota, +1.05.9
4) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.10.5
5) Mats Jonsson, Ford, +1.47.1
6) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +1.55.4
7) Andreas Eriksson, VW, +2.10.2,
8) Anders Nilsson, Opel, +2.19.0
9) Mikael Lindqvist, Nissan, +2.19.6,
10) Jörgen Jonasson, Seat, +2.22.6,
11) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9,
12) Christer Steen, Skoda, +4.31.0
13) Kenneth Johansson, Mitsubishi, +4.53.9,
14) Joakim Rånby, Mitsubishi, +5.43.1.
15) Björn Gustavsson, Toyota, +6.08.4
Per Svan vann
det Sydsvenska rallyt
Den 24:e upplagan av
Sydsvenska rallyt kommer att gå till historien. Dels för
att en tvåhjulsdriven bil totalvann, dels för ett
synnerligen dramatiskt slut där hemmafavoriten Kristoffer
"Stoffe" Nilsson spelade bort en klar klasseger och en eventuell
totalseger på den sista specialsträckan. Det blev
slutligen dalkarlen Per Svan som totalvann årets upplaga av det
sydsvenska EM- och SM-rallyt. I mål var han 14 sekunder
före Jonas Kruse, Renault. Svan gick upp i rallyts ledning efter
fredagsetappens sista specialsträcka då ledande Harry Joki
tvingats bryta på transportsträckan till
etappuppehållet i Kristianstad efter ett motorras.
- Jag är fruktansvärt glad över segern, men visst
tycker jag synd om Harry och vad som hände honom, sade Per Svan
vid den efterföljande presskonferensen.
Många hade förväntat sig en tätare kamp mellan
Svan och Kruse. Men den 32-årige kungälvsbon hade
svårt att svara upp mot det tempo som Svan satte upp på
lördagsmorgonens inledande specialsträckor.
- Vi ska inte glömma att jag har bara kört två rallyn
de senaste åtta månaderna, och jag måste
tillstå att det funnits lite rattrost inledningsvis av rallyt,
förklarade Jonas och tillade att han ändå var
nöjd med en andraplats i rallyt.
Mindre nöjd med sina insatser var hemmaföraren Kristoffer
"Stoffe" Nilsson, som nu gjorde tävlingscomeback efter den
vådliga vurpan i Svenska Rallyt i februari. Efter en
smått otrolig uppkörning låg han inför den
sista specialsträckan på tredjeplats totalt i rallyt och i
klassledning i stora grupp N. Bara en futtig tiondels sekund skiljde
honom från framförvarande Kruse och upp till Svan var det
ytterligare 25 sekunder. "Stoffe" laddade friskt på den drygt
två mil långa sträckan för att åtminstone
ta in tiondelen till Kruse och den hägrande andraplatsen. Men
efter 15 kilometer drabbades han av en
dubbelpunktering, men försökte fortsätta i högt
tempo. Vilket inte bar sig bättre än att han sladdade in i
en stenmur.
- Ett bakhjul slets bort, men publiken gjorde allt för att
hjälpa mig att få ordning på bilen. Tyvärr
tappade vi hela 13 minuter och därmed var dagen
förstörd, berättade en uppgiven "Stoffe" Nilsson som
var på väg mot karriärens största
framgång. Nu slutade Mats Thorszelius, Toyota, trea i rallyt
och blev därmed den främst placerade fyrhjulsdrivna grupp
A-bilen.
Mats Jonsson
snabbast idag
Mats Jonsson har
levererat de bästa tiderna under lördagens körda
sträckor. Men den tätplats han borde ha grusades när
ett bromsok behövde bytas efter SS 10. Mats fick 150 sekunders
transport och har börjat en ny uppkörning. Ett par mycket
långa sträckor återstår idag, men det
måste vara en omöjlighet att köra in två
minuter på toppduon Svan och Kruse.
Pernilla har fått släppa ledningen i grupp N till
Kristoffer Nilsson, men det är oerhört tufft mellan de
båda. Bäcklund som vunnit klassen fem år i rad
får svårt att komma ikapp.
På den långa sträckan innan uppehållet gasade
Säffles Daniel Carlsson förbi den tidigare ledande Dick
Wicksell och tog ledningen totalt i Sydrallyt. Vid uppehållet i
Alvesta var han 48 sekunder före grupp H2wd-tvåan Tomas
Pettersson.
Totalt efter SS 18
1) ) Per Svan, Opel,
1.46.32.2, 2) Jonas Kruse, Renault, +14.2, 3) Mats Thorszelius,
Toyota, +1.05.9, 4) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.10.5, 5)
Mats Jonsson, Ford, +1.47.1, 6) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi,
+1.57.8, 7) Andreas Eriksson, VW, +2.10.2, 8) Anders Nilsson, Opel,
+2.19.0, 9) Mikael Lindqvist, Nissan, +2.19.6, 10) Jörgen
Jonasson, Seat, +2.22.6, 11) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9, 12)
Christer Steen, Skoda, +4.31.0, 13) Kenneth Johansson, Mitsubishi,
+4.53.9, 14) Joakim Rånby, Mitsubishi, +5.43.1. 15) Björn
Gustavsson, Toyota, +6.08.4
A6
1) Christer Steen,
Skoda, 1.51.03.2, 2) Peter Blomberg, Opel, +3.05.7, 3) Clemens
Andersson, Opel, +8.27.5
A7
1) Per Svan, Opel,
1.46.32.2, 2) Jonas Kruse, Renault, +14.2, 3) Andreas Eriksson, VW,
+2.10.2, 4) Anders Nilsson, Opel, +2.19.0, J 5) örgen Jonasson,
Seat, +2.22.6, 6) Bruno Arntsen, Opel, +3.15.9,
A8
1) Mats Thorszelius, Toyota, 1.47.38.1, 2) Mats Jonsson, Ford, +41.2,
3) Mikael Lindqvist, Nissan, + 1.13.7, 4) Björn Gustavsson,
Toyota, +5.02.5
N4
1) Pernilla
Walfridsson, Mitsubishi, 1.47.42.7, Kristoffer Nilsson, Subaru,
1.32.42.9, 2) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +47.3, 3) Kenneth
Johansson, Mitsubishi, +3.43.4, 4) Joakim Rånby, Mitsubishi,
+4.32.6. 5) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, +7.07.6
N3
1) Gert Blomqvist,
Peugeot, 1.53.30.2, 2) Mattias Aronsson, +3.52.1, 3) Johan Jonsson,
Seat, 5.43.8
N1
1) Pontus Stridh, VW,
1.58.08.6, 2) Pether Lindblom, Citroen, +2.27.5
Sydrallyt
Efter SS 18
Grupp H 4wd
1) Dick Larsson, Mazda, 1.43.27.1, 2) Dick Wicksell, Mazda, +25.8, 3)
Christer Norling, Mazda, +2.32.6
Grupp H
2wd 1) Daniel Carlsson,
Toyota, 1.42.56.4, 2) Tomas Pettersson, BMW, +1.27.9, 3) Jari
Saarinen, Volvo, +1.57.1, Håkan Johansson, Ford, +1.22.6, 4)
Trygve Ramstad, Volvo, +2.06.8, 5) Henrik Sirath, VW, +2.38.7, 6)
Fredrik Norberg, VW, +3.14.7, 7) Peter Blomqvist, Volvo, +3.20.2, 8)
Christer Holm, Volvo, +3.22.9, 8) 9) Leif Petersson, VW, +3.26.8, 10)
Magnus Gustavsson, Peugeot, +3.42.5
Harry Joki
bröt South Swedish Rally
Som racing, fast inte
lika enformigt som att åka varv efter varv efter på en
racerbana. Mottagandet av att köra hela den första etappen
av South Swedish Rally på asfalt, blev positivt bland
förarna. Inte oväntat så kom tvåhjulsdrivna
F2-bilar att kämpa om tätpositionerna under den första
etappen, som avgjordes på 100% asfalt. Leder gör Per Svan
i en Opel sedan Harry Joki tvingats bryta på
transportsträckan från den sista specialsträckan till
etappmålet i Kristianstad. Tvåa ligger Jonas Kruse i
en Renault, tre sekunder efter Svan.
För övrigt är att fem av de tio främsta bilarna i
rallyt är tvåhjulsdrivna talar sitt eget språk - det
går att åka fort med en liten framhjulsdriven bil
på slingrande asfaltsvägar.
- Med lite finlir och rätt ammunition går det otroligt
snabbt på asfalten med en F2-bil, förklarade Harry Joki
efter den fjärde specialsträckan och fortsatte:
- Jag får väl strunta i andra etappen och satsar på
att åka till Karlskoga för att kvala in till STCC,
istället.
Jonas Kruse var inte sen att hänga på Harry Jokis
resonemang efter fem varv på Ring Knutstorp.
- Vad enkelt, det är inga svårigheter att köra runt,
runt, runt, runt på samma bana. Kanske ska man satsa på
racing istället, resonerade Kruse.
Men att asfalten kan var till förtret för vissa fick
hemmafavoriten, Tomas "Gullabo" Jansson, erfara redan på den
andra specialsträckan. Alldeles innan målgång, efter
ett hopp, sladdade han av med sin lilla Peugeot och körde in en
telefonstolpe. Bilen blev så illa tilltygad att "Gullabo"
tvingades bryta.
Efter första etappen leder norrmannen Morten Östberg stora
grupp A med sin Subaru, medan Pernilla Walfridsson är snabbast i
stora grupp N med sin Mitsubishi.
Att det kommer att bli omkastningar under lördagsetappen
råder det inget tvivel om, den avgörs till 95% på
grus. Ett underlag perfekt för de fyrhjulsdrivna bilarna. Lite
efter 19.00 på lördagskvällen väntas vinnaren
köra upp på målrampen i Kristianstad.
Tyvärr försenades fredagsetappen p g a för mycket
publik på den åttonde och sista specialsträckan.
Resultat: South Swedish Rally, EM, SM och West Euro Cup.
Ställningen, totalt, efter 8 av 18 specialsträckor:
1. Per Svan, Opel, Borlänge, 29.46,8 2. Jonas Kruse, Renault,
Göteborg, 29.50,2 3. Morten Östberg, Subaru, Norge, 30.12,6
4. Mats Thorszelius, Toyota, Almunge, 30.26,8 5. Bruno Arntsen, Opel,
Norge, 30.40,8 6. Jörgen Jonasson, Seat, Vännäs,
30.41,4 7. Andreas Eriksson, VW, Nynäshamn, 30.43,1 8. Mats
Jonsson, Ford, Forshaga, 30.43,5 9. Pernilla Walfridsson, Mitsubishi,
Ekshärad, 30.44,8 10. Björn Gustafsson, Toyota, Haninge,
30.52,7
South Swedish Rally
fortsätter idag lördag kl 06. Följer du tävlingen
via internet finns det bara ett alternativ Resultatservice med sträcktider från
SSR
andra etappen
och Sydrallyt
andra etappen
samt förarkommentarer.
Lördagens etapp
SS 9 - kl. 07.11 - 4.98
km
SS 10 - kl. 08.41 - 19.84 km
SS 11 - kl. 09.09 - 13.35 km
SS 12 - kl. 10.25 - 14.75 km
SS 13 - kl. 12.09 - 5.53 km
Uppehåll
Alvesta
SS 14 - kl. 13.36 -
9.47 km
SS 15 - kl. 14.11 - 5.80 km
SS 16 - kl. 15.04 - 24.50 km
SS 17 - kl. 16.06 - 10.29 km
SS 18 - kl. 17.05 - 23.45 km
Totalt efter 8 SS
(första etappen)
1) Harry Joki, VW,
29.39.6, 2) Per Svan, Opel, +07.2, 3) Jonas Kruse, Renault, +10.6, 4)
Morten Östberg, WRC-Subaru, +33.0, 5) Mats Thorszelius, Toyota,
+47.2, 6) Bruno Arntsen, Opel, +1.01.2, 7) Jörgen Jonasson,
Seat, 1.01.8, 8) Andreas Eriksson, VW, +1.03.5, 9) Mats Jonsson,
Ford, +1.03.9, 10) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, +1.05.2, 11)
Björn Gustavsson, Toyota, +1.13.1, 12) Kristoffer Nilsson,
Subaru, +1.28.5, 13) Mikael Åhman, Toyota, 1.42.4, 14) Anders
Nilsson, Opel, 1.46.5, 15) Mikael Lindqvist, Nissan, 2.00.5
A6
1) Christer Steen,
Skoda, 32.02.0, 2) Peter Liwell, Skoda, +47.8, 3) Peter Blomberg,
Opel, +1.14.0
A7
1) Harry Joki, VW,
29.39.6, 2) Per Svan, Opel, +07.2, 3) Jonas Kruse, Renault, +10.6, 4)
Bruno Arntsen, Opel, +1.01.2 5) Jörgen Jonasson, Seat, 1.01.8,
6) Andreas Eriksson, VW, +1.03.5, 7) Anders Nilsson, Opel,
+1.46.5
A8
1) Morten Östberg, WRC-Subaru, 30.12.6, 2) Mats Thorszelius,
Toyota, +14.2, 3) Mats Jonsson, Ford, +30.9 4) Björn Gustavsson,
Toyota, +40.1, 5) Mikael Åhman, Toyota, +1.09.4, 6) Mikael
Lindqvist, +1.27.5
N4
1) Pernilla
Walfridsson, Mitsubishi, 30.44.8, 2) Kristoffer Nilsson, Subaru,
+23.3, 3) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, +56.4, 4) Stig-Olov
Walfridsson, Mitsubishi, +1.12.0, 5) Kenneth Johansson, Mitsubishi,
1.33.2
Sydrallyt
Efter SS 8
Grupp H 4wd
1) Dick Wicksell, Mazda, 31.26.2, 2) Patrik Fredriksson, Subaru,
+37.2, 3) Dick Larsson, Mazda, +1.00.6, 4) Leif Nilsson, Porsche,
+1.01.1, 5) Christer Norling, Mazda, +1.28.0
Grupp H
2wd 1) Daniel Carlsson,
Toyota, 31.51.8, 2) Håkan Johansson, Ford, +05.2, 3) Tomas
Pettersson, BMW, +06.8, 4) Henrik Sirath, VW, +27.0, Roger Berglund,
Volvo, +5.3, 5) Jari Saarinen, Volvo, +30.3, 6) Trygve Ramstad,
Volvo, +35.3, 7) Leif Petersson, VW, +1.01.1, 8) Christer Holm,
Volvo, +49.0
South Swedish Rally startar
idag fredag kl 13. Följer du tävlingen via internet finns
det bara ett alternativ
Resultatservice med sträcktider från
SSR
första etappen och Sydrallyt
första etappen samt förarkommentarer.
Fredagens etapp
SS 1 - kl. 14.05 - 6.32
km
SS 2 - kl. 14.29 - 9.83 km
SS 3 - kl. 15.37 - 4.11 km
SS 4 - kl. 16.50 - 10.08 km
SS 5 - kl. 17.33 - 3.43 km
SS 6 - kl. 18.43 - 7.58 km
SS 7 - kl. 19.27 - 6.15 km
SS 8 - kl. 21.09 - 10.01 km
Total SS-längd 57.51 km
Vem är
Sveriges bästa förare på asfalt? Vem vinner fredagens
etapp i South Swedish Rally?
När röstningen stängdes
kl. 13 hade 34 röster lämnats fördelat på
Mats Jonsson och Tomas Jansson 7 vardera, Per Svan 6, Jonas Kruse och
Harry Joki 5, annan 2wd 2, Kenneth Bäcklund 1, annan 4wd 1.
Här
kan du avläsa resultatet
Du som röstade
på annan kandidat - meddela gärna i ett mail
Premiär
för asfaltrally i SSR
På fredag och
lördag avgörs South Swedish Rally med start och mål i
Kristianstad. Nytt för årets sydsvenska EM- och SM-rally
är att hela första etappen avgörs på asfalt.
Asfalt gör att de tvåhjulsdrivna F2-bilarna kan hävda
sig väl i konkurrensen med de fyrhjulsdrivna muskelbilarna.
- På asfalt tävlar vi i det närmaste på lika
villkor, säger Jonas Kruse, som i sin tvåhjulsdrivna
Renault måste räknas som en av rallyts favoriter på
den hypersnabba asfalten.
I fjolårets rallyfinal slog han samtliga fyrhjulsdrivna bilar
på asfaltsträckorna.
- Hinner man bara med att ställa in bilen ordentligt inför
asfaltsträckan så får man den precision i
tävlingsredskapet som krävs, berättar han och
tillägger att det finns ingen 'prutmån' i ett
asfaltrally.
- Här finns det ingen andra chans som på grus. Går
det åt skogen så går det åt skogen
rejält, säger Kruse och lägger till en varning
för lösgrus och ett eventuellt regn.
- Då blir det såphalt och garanterat vanskligt. Det
räcker med att titta på Formel 1 så
förstår man.
Asfalten innebär att farten trissas upp
- Jämfört med grus så går vi in i varje
sväng på en högre växel. I Spanien körde
jag i regel på treans växel i kurvan, medan jag på
svenskt grus hade kört på tvåan. Kanske kör vi
in i kurvan med 20 km högre fart på asfalt än grus,
berättar Pernilla Walfridsson, som i standardvagnsklassen grupp
N är ett tungt namn.
För att undvika blandning av olika underlag avgörs hela den
första etappen under fredagen med åtta sträckor
på asfalt. Lördagen ägnas åt mer traditionellt
nordiskt grus på tio sträckor. Två sträckor
är s.k. superspecialer, dels på Ring Knutstorp (fredag)
och dels krigsflygskolan i Ljungbyhed (lördag).
Rallyt startar fredag kl 13 och avslutas vid 19-tiden på
lördagskvällen. Fjolårets South Swedish Rally vanns
av Mats Jonsson i en Ford. Det var hans sjätte totalseger i
rallyt.
Gullabo till
start i Peugeot 106 Maxi
Förra året
blev han stor publikfavorit i South Swedish - Tomas 'Gullabo'
Jansson. Då fightades han i toppen på F2-klassen med sin
lilla, giftiga Peugeot 106 Maxi. Den gången höll det inte
ända in i mål. Men nu kommer han igen och gör en ny
attack.
- Skulle inte förvåna mig om Tomas ligger bland de
främsta totalt efter första dagen, säger Gullabos
'mentor' - rallyveteranen Gert Blomquist.
Gert ställer upp i tävlingen för 24:e (!) gången
och är en av favoriterna i Lilla Grupp N med sin vassa Peugeot
306 GTi.
- Ja, det har gått strålande hittills. Vi har kört
två SM-deltävlingar och vunnit båda, säger
Gert. Som förberett starten i årets South Swedish in i
minsta detalj. Framför allt därför att första
etappen - fredagsetappen - körs uteslutande på asfalt,
vilket ställer speciella krav
Tomas Gullabo Jansson kör en 106:a från Peugeot Sport
Danmark:
- Gullabo är en av landets bästa chaufförer och siktar
på fler asfalt-rallyn. Förhoppningsvis får han
chansen i en tävling i Frankrike redan i sommar.
Gert däremot ska utveckla Grupp N-bilen till ett intressant
alternativ för unga, duktiga svenska förare. Grupp N med
sina relativt låga kostnader är ett mycket bra alternativ,
säger Per Brinkenberg, tävlingsansvarig för Peugeot
Sport Sverige.
- För att underlätta har vi dessutom instiftat Peugeot
Rally Cup där alla Peugeot-förare - även de som
kör äldre bilar i den trimmade Grupp H-klassen kan vara
med. T ex mycket duktiga Magnus Gustavsson från Skepptuna MK
som startar med en Peugeot 205.
- Intresset från förarnas sida är mycket stort och
redan i dag är fem Grupp N-bilar under byggnation, berättar
Per som noterar att inte mindre än sju Peugeot-förare - sex
svenskar och en dansk - kommer till start i årets South Swedish
Rally. Bland annat Mälaröarnas Johnny Ericsson i en
egenhändigt byggd Peugeot 306 Kit Car!
Rally-SM,
ställningen i Lilla Grupp N inför South Swedish Rally den
28-29 maj: 1) Pether
Lindblom, Citroen, 47 p, 2) Gert Blomquist, Peugeot, 36, 3)
Jörgen Jonsson, Suzuki, 30.
Per Svan har
laddat upp i Skottland
Per Svan leder i
F2-klassen i årets rally-SM.´Trots det har den
populäre dalmasen inte lämnat något åt slumpen
inför sommarsäsongen, som startar med South Swedish Rally
den 28-29 maj. Både Per och bilen - en 2-liters Opel Astra Kit
Car - har varit i Skottland för genomgång och tester.
- Det är en rejäl omställning från vinter till
sommar. Hela första dagen i Skåne avgörs t ex
på asfalt. Så det gäller att vara rejält
förberedd, säger Per, som har bråda dagar just nu.
Inte minst med vårbruket hemma på gården i
Gagnef.
Årets Opel Team Sweden består av två ekipage. Dels
Per Svan och hans nya Astra. Dels Anders Nilsson från Arboga,
som kör Pers gamla Astra F2. Anders har inlett säsongen
strålande och ännu bättre ska det bli:
- Vi har renoverat motorn och hittat betydligt mer effekt. Så
jag är väldigt optimistisk, säger Anders.
F2 är Svenska Bilsportförbundets framtidsklass. En klass
som innehåller blixtrande snabba se- och hörvärda
2-hjulsdrivna bilar med häftiga 2-litersmotorer. Per Svan har
dominerat under vintern och leder, 12 poäng före
värste utmanaren Harry Joki i en VW Kit Car. Men det är
jämnt - i sista vintertävlingen åkte de två
exakt lika och fick dela på segerpoängen!
Trea i tabellen är Clemens Andersson från Ludvika. Clemens
kör en Opel Corsa F3. Anders Nilsson delar 4:e platsen med
Andreas Eriksson, VW. Hårdsatsande Seat har haft en motig
vinter - ändå är det från Seat som Opels
legendariske teamchef Pelle väntar det tuffaste
motståndet:
- Ja, de har duktiga chaufförer i form av Patric Carlsson och
Jörgen Jonasson. Så om bilarna håller kommer de
säkert att vara med och slåss i toppen. En annan snabb
förare som gör come back är Per Svans utmanare
från förra året, Renault-föraren Jonas Kruse.
Och så ska det bli kul att se var den norske Opel
Astra-föraren Bruno Arntsen kan åstadkomma säger
Pelle, vars framgångsrika Opel-team backas upp av hela den
svenska Opel-organisationen. Målet är att ta hand om
ytterligare ett SM-guld, i så fall det 73:e (!) sedan teamet
startade.
South Swedish Rally utgår som vanligt från Kristianstad i
Skåne. Den stora nyheten i år är första dagen,
då sträckorna enbart bjuder på asfaltunderlag. Andra
dagen avgörs på traditionella, sydsvenska
grusvägar.
Ställningen i F2
inför South Swedish Rally: 1) Per Svan, Borlänge MK, Opel Astra Kit Car, 52
p, 2) Harry Joki, Västerås MS, VW Kit Car, 40, 3) Clemens
Andersson, Ludvika MS, Opel Corsa F3, 4) Andreas Eriksson, MK Speed,
VW Kit Car och Anders Nilsson, SMK Arboga, Opel Astra F2, vardera 30,
6) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda Kit Car, 29.
Stort intresse
för South Swedish Rally
Intresset för
årets upplaga av South Swedish Rally, ingående i EM, SM
och West Euro Cup, visar sig då ordinarie anmälningstiden
nu gått ut är mycket stort. Hela 134 ekipage är
anmälda och bland dessa finns hela den svenska rallyeliten med
fjolårssegraren Mats Jonsson i topp.
South Swedish Rally som arrangeras 28-29 maj och har start och
mål förlagt till Sommarlust Folkets Park i Kristianstad,
kommer att bjuda på många intressanta
specialsträckor.
- Hela den första etappen fredagen den 28 maj utgörs av
asfaltsträckor och det till glädje inte minst för
våra utländska förare, säger
tävlingsledaren Anders Anderholm. Framförallt i Tyskland
och Danmark körs många av tävlingarna på just
asfaltunderlag.
- Den andra etappen, 29 maj, körs emellertid på
grusunderlag och här är framförallt våra
nordiska förare specialister. Rallyt kommer med andra ord att
bli mycket intressant.
Intressant
deltagande
- Till vår stora
glädje kan vi konstatera att inte mindre än 134 förare
är anmälda, fortsätter Anders Anderholm. Länder
som Danmark, Norge, Finland, Tyskland och naturligtvis Sverige
är representerade.
- Från Norge kommer intressanta förare till start. Det
är bl.a. bröderna Kristian och Thomas Kolberg i varsin
Mazda och Morten Östberg i sin WRC-Subaru. Finländaren Kari
Kaukua med sin Mitsubishi Evo 5 gör också en intressant
start.
- Bland de svenska förarna märks Mats Jonsson i sin
WRC-Escort och Thomas 'Gullabo' Jansson i en Peugeot 106 Maxi Kit
Car. Till det skall läggas ett antal som säkerligen vill ha
ett ord med i laget då det gäller totalsegern, slutar
Anders Anderholm.
Träningssträcka i Kristianstad
De tävlande kommer
precis som tidigare år få möjlighet rekognosera
specialsträckorna genom att köra igenom dessa en
gång. För att man ska få möjlighet att testa
på asfalt arbetar tävlingsledningen på en
teststräcka i Kristianstad. Här kommer publiken att
få en första chans att se tävlingsekipagen.
Anmälda
till South Swedish Rally
Flera nyheter i
South Swedish Rally
Den 26-29 maj är
det dags för den 24:e upplagan av South Swedish Rally med start
och mål i Kristianstad och mycket talar för att det kan
bli den tuffaste i rallyts historia. 18 specialsträckor på
fördelade på 192 km skall avverkas på en och en halv
dag och i år handlar det om mycket asfalt.
- Hela den första etappen körs på detta underlag,
säger tävlingsledaren Anders Anderholm, medan det på
den andra och sista etappen handlar uteslutande om rena
skogssträckor. Några sträckor är ganska
långa, upp mot 2,5 mil och det brukar upplevas som positivt,
säger Anderholm.
Med andra ord: årets upplaga kommer att ställa höga
krav på både förare och kartläsare.
Teststräcka i
Kristianstad
- För att
förarna skall få en möjlighet att testa på
asfalt arbetar vi med en teststräcka inne i Kristianstad. Detta
är något helt nytt för South Swedish Rally och det
ger också den rallyintresserade möjligt att på
nära håll följa förarnas tester.
Start fredag
middag
Den 24:e upplagan av rallyt startar alltså den 28 maj kl. 13
och efter att ha avverkat åtta specialsträckor kommer
ekipagen åter till Kristianstad ca. kl. 22-23. Den andra
etappen, med tio specialsträckor, startar lördagen den 29
maj redan kl. 06.00. Från Kristianstad går rallyt
österut via Blekinge och Småland tillbaka till
Kristianstad dit första bil väntas omkring kl. 19. Då
har man totalt avverkat 92,4 mil varav 19,2 mil har varit
specialsträckor.
Åter
Sommarlust
Folkets Park Sommarlust blir återigen start- och målplats
för South Swedish Rally. Rallyt har under dess historia valt
olika platser i Kristianstad för sitt HQ men nu beslutat att
återvända till Sommarlust där det på
lördagskvällen blir prisutdelning och rallyfest i Stora
Salongen. Vid start och målgång kommer ekipagen att
passera rampen vid Stora Torg i Kristianstad.
- Lokaler och området omkring med parkeringsplatser och dyl.
är helt perfekta för South Swedish Rally, säger Anders
Anderholm. Utrymme finns också för uppställning av
rallybilarna.
- När rallyt i dess begynnelse flyttade från Malmö
till Kristianstad var Sommarlust den givna platsen så vi kan
säga att vi återvänder till 'fadershuset', slutar
Anders Anderholm.