Mikael Wallin Rallysport
Förare: Mikael Eriksson
Bostad: Fjugesta c:a 25 km utanför Örebro.
Familj: Bor tillsammans med sin sambo Karin Wallin i villa på landet, De gifte sig 28 april 2001 och tog då efternamn till Wallin. De har även två katter som heter City och Trazan.
Född: 1974
Klubb:: MK Kopparberg
Bil::Volvo 244 -83
Codrivers: Anders Östlund född 1967, bor i Örebro. Har mycket rutin av (kontoret) i bilen, har tidigare åkt med Ingvar Nilsson Hällefors m.fl. Anders har t.ex. åkt Svenska rallyt tre gånger. Läser åt Micke i Svenska Rallyserien 2001
Sven-Åke Eriksson född 1946 , bor i Kumla. Har åkt ganska mycket med Micke, och skall läsa T-klubbars rallyn 2001. Sven-Åke är också mycket duktig med läsningen. Är även Mickes pappa.
Serviceteamet: Består av två mycket lojala killar som ställer upp i vått och torrt. dessa två heter: Ulf Boström och Åke Boström. Servicebilen är en Mazda B2600 4WD -90.
Sponsorer: Helmia Bil AB, Lejtorp Racing, Zarings Åkeri AB, Custom Racing, Kumla Däck AB, Byggmaskiner AB, VCS Verktygscenter.
Vad fick dig att börja tävla i rally?
Jag följde med en kompis på Svenska Rallyt -93 som åskådare och det var där som intresset började blomma. Min förebild då var Mats Jonsson.
Började tävla 1994, åkte då klass ekonomi med en Ascona A. Efter c:a sex tävlingar så blev jag B-förare, och gick sedan över till grupp H med en Kadett GTE, sedan blev det Ascona B, men den sistnämnda var alldeles för dyr i drift med sköra delar. Många timmar i garaget gjorde att ett byte till en Volvo Orginalare blev aktuellt (Volvo 244 -83).
Framgångarna med denna bil har varit många, nu senast Bergslagsrallyt med en klasseger och en total 16:e plats av c:a 150 startande. Har åkt 47 tävlingar med Volvon och brutit två.
Jag kan varmt rekommendera denna klass till de som funderar på att börja tävla, alla är kompisar och inga sura miner fast man är konkurrenter. Denna klass sköts mycket mycket bra av Volvoteambossen Carleric Johansson.
I år får jag försöka vinna Elit B i Svenska Rallyserien, ligger tvåa, trea poäng efter ledaren inför tredje deltävlingen Majpokalen i Norrköping 12 maj. Vi skall även försöka åka i Finland i juli om budgeten håller med om detta. Just nu står bilen för lite uppriktning efter kraschen i Kopparsvängen, även motorn renoveras inför sommarsäsongen.
Om jag skulle lämna VOC om pengar fanns så skulle det bli en 4WD bil (WRC) eller Grupp N, F2. För som jag anser så måste man ha en riktig bil, och kunna åka tävlingar utomlands och hävda sig bra om man vill komma till fabriksstallen.
Speciella händelser som man väl kommer ihåg är de tragiska dödsolyckorna med Morgan Olsson, Kil och SM rallyt i Sandviken där en klubbkompis avled.
www.motorsportivarmland.nu