Veckans frågeställning V 6
7 - 13 febr 2000

Här i mellannorrland så börjar startfälten nå smärtgränsen för vad arrangörerna klarar av ekonomiskt, och det verkar vara likadant på flera håll i landet.
Jag har diskuterat det med några andra som är med och arrangerar tävlingar och vi tycker att det är fel att på en och samma tävling lägga in flera märkescuper t ex. den kommande tävlingen i Lima, LBC-Ruschen, dom har Supermästerskapet, VW-cup, Suzuki-cup, Seat-cup och Tjej-RM.
Vi tycker att varje arrangör bara ska få ha en mästerskaps eller cuptävling i sin tävling. I SM-tävlingar tycker jag att det inte ska få vara märkescuper då det fördyrar för dom som vill åka t ex Seat-cup men inte SM.
Dom som vill göra det har nog ekonomi ändå till det.
Volvo orginal ska inte räknas med i det här då dom kör cuper i varje distrikt också, men de rikstäckande delarna i VOC ska gälla likadant som övriga märken.
mvh Johan Garli Stuguns MK

Bör man begränsa antalet rallycuper per tävling
Med anledning av ovanstående inlägg blir det Veckan Fråga. Vad anser du?


Kommentarer
Nu förstår jag inte riktigt
,är det så att det är för många startande (cuper) på vissa tävlingar ????????
Jag har för mig att många klubbar klagar på att det kommer alldeles för lite startande till tävlingarna, därav dom ekonomiska trångmålen det är väl alldeles utmärkt att det är många startande (cuper) ju fler som kommer desto mer inkomster till klubbarna.
Nej problemet är då att administrationen möjligtvis blir lidande om det är många cuper o klasser att hålla reda på. Har en klubb t ex flera cuper blir det ju en höjning av statusen på den tävlingen
Det har ju blivit så att det är ett måste med flera cuper för att överhuvudtaget få startande till tävlingarna och då är det väl bra att det kommer så många som möjligt eller hur?
Skall det införas begränsningar i inbjudningarna (max en Cup) är det lika bra o lägga ner alltihop för då är man ute på mycket hal is
eric.

Det jag menar är
att de klubbar som tänker arrangera en tävling har problem att få nog många startande så att det blir någon ekonomi på tävlingen. Med en cup-deltävling så får ju arrangören många fler startande t ex Seat-cup 12-15 st, VW-cup 25-30 st, så varför ska då en arrangör få kanske 75 extra startande i sin tävling iom att dom fått flera märkescuper !!!
Det är väl mycket bättre att flera arrangörer får så stora startfält att dom kan köra sina tävlingar, annars kommer många arrangörer att lägga ner sin tävlingsverksamhet och det drabbar ju alla som vill åka rallytävlingar. Jag håller med om att en cuptävling höjer statusen på en tävling, men med cuptävlingarna utspridda så höjs ju statusen på många flera tävlingar eller ???
Det är ju inte i inbjudan det ska begränsas utan arrangörer och cupansvariga får ju komma överens om var cuptävlingarna skall vara så att så många arrangörer som möjligt får en chans att få en cuptävling. Sist men inte minst så måste jag säga att det inte är Lima MS jag är ute efter. Jag har åkt LBC-rushen 3 gånger och ska nog åka den i år också, det är en fin tävling med bra vägar !!
Johan Garli

Hur många mästerskap eller cuper
det ingår i en tävling har ju ingen betydelse så länge som de startar där bil och/eller förare hör hemma i startlistan. Däremot blir det problem när alla klasser skall "starta först"!
Det är helt klart intressant för en arrangör att få ett mästerskap eller en cup-tävling som draghjälp. MEN, varför har ingen arrangör kommit på iden att köra en tävling med enbart x-antal cuper inbjudna ? Det måste vara det enklasste sättet att arrangera en tävling och "garanterat startfält". (VOC, Peugeot, vw, seat.......+ c-förare Gr.E ???)
M.V.H. Anders Dawidson

Bör man begränsa antalet rallycuper per tävling

Så här blev slutresultatet



Åter till omröstningen