VÄSTERÅS MS
RALLY XPLOSION
torsdag 9 augusti 2001

 

TRE TUSEN TROTSADE REGNET I VÄSTERÅS !
STORPUBLIK FICK SE WALDEGÅRD IMPONERA I RALLY XPLOSION 2001 !
Med de svenska världsmästarna Stig Blomqvist och Björn Waldegård i spetsen lockade Västerås MS i torsdags närmare tre tusen till Västerås Motorstadion. Med tanke på att skyarna öppnade sig strax före klockan fem så är det mer än bra. Bilköerna ringlade långa från Västerås city strax före klockan sex och var man inte i tid då missade man första heaten.
Radio P4 sände direkt från banan under eftermiddagen vilket var mycket uppskattat. Det som kanske lät lite konstigt var när reportern Terje Lundh skulle referera åkturen med Björn Waldegård.
På plats vid banan kunde man se SAAB/ SBF Rescue car visas av Anders Nordstedt. Bilar motorcycklar mm mm
REDAN PÅ TRÄNINGEN VISADE BLOMQVIST & WALDEGÅRD KLASSEN !
Redan på träningen kunde man ana att Världsmästarna inte tänkte ge sig frivilligt. Blomqvist hade bra tider från start och Björn åkte ut några vändor och kände sig för med bra tider som följd.
TOMMY HÖGSTRÖM MOT BJÖRN BLOMQVIST I 2 WD !
I den tvåhjulsdrivna klassen fick vi bl.a se Johan Oscarsson snurra bort sig i full fart, Anders Nilsson pressa motståndarna mer än väl då han "bara skulle testa bilen. Torgny Mogren var rattrostig och kände sig för och åkte ut efter andra omgången.
När det var dags för finaler stod:
Ludde Davidsson och Johan Rudengren på linjen i B-finalen om tredje pris. De båda åkte mycket snålt och vägvinnande hela kvällen och gjorde så även i finalen. Davidsson var snabbast men blev dömd för tjuvstart och fick tidstillägg och därmed blev Rudengren trea.
I finalen gav "Björne" Tommy Högström en hård men rådde inte riktigt på denna sprintspecialist som visade att han gillar denna tävlingsform.
WALDEGÅRD TVÅA I 4WD !
Pahlin, Walfridsson, Svedlund, Avelin, Carlström m.fl fick ge sig under kvällen. Stig Blomqvist förlorade semifinalen mot Wiksell trots rejäl satsning Och skulle till slut köra om tredje pris mot Dick Larsson. Tyvärr så gav Stig växellåda upp så Dick fick köra hem tredje platsen utan motstånd, Dick Larsson hade åkt rejält bredd för publiken hela kvälllen och när han var själv så kunde han bjuda på lite till.
Det var många som imponerades av att Waldegårds takter satt kvar. Att i en lånad bil mot hårt motstånd ta sig till final
I finalen ställdes Björn Waldegård mot Dick Wiksell.
Och att slå en specialist på korta race med en WRC bil är inte lätt för en "gubbe som slutat för många år sedan" trots iponerande körning. Björn åkte allt som gick och hoppades på ett litet misstag från Dick, misstaget kom inte och Dick vann med en några meter tillgodo.
Björn lovade redan på prispallen att komma igen nästa år, men vill då åka i samma klass som sonen Mathias. Det skall visas att "gammal är äldst".
AVELINS RAKETBIL FÅR STÅ FÖR EN LJUS FRAMTID FÖR RALLY XPLOSION !
Det var många stora ögon när Mr Hans "surprize" Avelin startade första gången. Med ett fyrverkeri från bakändan av Forden symboliserar han ganska bra vad som skall väntas av framtiden på Västerås Motorstadion. Ett svenskt Race of the Champions är målet för stadion och redan i torsdags kväll började arbetet med planering och förbättring inför för nästa år.
Rallyfesten kommer tillbaka 2002 på ny bana med bättre ljud och mer publik, bättre parkeringar och förhoppningsvis bättre väder.


VÄRLDSMÄSTARMÖTE I VÄSTERÅS !
RALLY XPLOSION 2001 !
Med fyra världsmästare och sveriges snabbaste sprintförarna så vill Västerås MS sätta Västerås på motorsportkartan och göra Rally Xplosion till en publikfest för ung som gammal Det betyder att det inte bara är mellan 18:00 och 20:30 det händer något. Redan kl 10:00 inleds träningen och sen fortsätter det hela dagen.

P4 sänder direkt från träningen. Under träningen mellan 12:00 &endash; 14:00 kommer P4 sända direkt från banan. Vad händer , vilka döljer sig bakom hjälmen ? mm

Besiktning utanför stadhuset ! Mellan 15:30-16:30 kan man se bilar och förare utanför stadshuset i centrala Västerås. Även där kommer det att ges intervjuer och tillfälle till autografskrivning.

Säkerheten främst ! Svenska Bilsportförbundet och SAAB har i samarbete utvecklat tre säkerhetsbilar vilka Skall fungera som räddningsfordon vid rallytävlingar. Vi visar vad de innehåller och vad de kan göra. Räddningstjänsten i Västerås visar upp sig

Motorsport så klart ! Givetvis visas diverse annan motorsport upp under kvällen i depåområdet.

Samarbetspartners exponeras ! Några av våra samarbetspartners visar upp sig.

STARTFÄLTET SMÄLLER HÖGT !
Till vår glädje kan se att Rally Xplosion lockar ett startfält av mycket hög klass. Med minst fyra Världsmästare och ett koppel segrare från olika delar av landet Kan vi lova att det blir sevärda fighter under kvällen.

I DEN TVÅHJULSDRIVNA KLASSEN FÅR MOGREN HÅRT MOTSTÅND
Lars "Ludde" Davidsson Enköping, Renault 19 som liknar en riktig "gubbracer" utan dekaler men döljer en fullfjädrad kit car under skalet. Fjolårsvinnare och specialist på sprint-tävlingar, "Ludde" har under sommaren tävlat flitigt och kommer med flera segrar i bagaget.

Roger Enlund Enköping i en mycket potent VW Golf Blev tvåa i fjol, vann nyligen en sprinttävling i Surahammar.

Stefan Johansson Enköping, kommer i en mycket skönsjungande Ford Sierra. Var senast tvåa efter Roger Enlund i Surahammar.

Magnus Henriksson SMK Linde, Renault Maxi Megane Kit Car SM 4:a i fjol, Magnus är en förare som kan åka otroligt fort om han får till det.

Anders Nilsson SMK Arboga SAAB 9-3 2,3 Turbo Svensk mästare 1996 och 1998 gör comeback.

Torgny Mogren Hällefors MK SAAB 9-3 2,3 Turbo OS medaljör och Världsmästare som sadlat om. SM 4:a i rallycross för några år sedan, har fuskat lite med rally tidigare och storsatsar nu.

Carina Hermansson Skepptuna MK, Toyota Corolla Sveriges snabbaste tjej, har vunnit här tidigare och ingen blir överraskad om Carina slutar som segrare.

Mikael Eriksson Skepptuna, Ford Escort Kit Car Var 2:a efter Högström i Bergbysprinten nyligen.

Björn Blomqvist Huddinge, VW Golf Vann Mellensvenska Rally Mästerskapet 2000, har rutin i massor.

Fredrik Eljas SMK Dala, Toyota Corolla SM 5:a 2000, leder Toyota/ Castrol Cup, var 3:a i sydrallyt i våras.

Niklas Hägg Hälsinge Toyota Corolla 5:a SM 2000, DM 1:a 2000 Leder 2001, Vann nyligen i Sundsvall ett sprintrace. Har kallats en av Sveriges snabbaste förare.

Tobias Söderqvist Årsunda, Opel Kadett.

Kenneth Axberg Västerås, Ford Escort Västeråsare som kan banan i en sevärd Mk 1 ford.

Robert Lille Västerås Skoda Felicia Kit Car Har åkt sporadiskt i några år, visade på en sprinttävling i våras att han blir att räkna med.

Mathias Waldegård MK Rimo Nissan Sunny GTI Lovande junior som lovat spöa farsan tidmässigt.

Tommy Högström MK Rimo, Opel Corsa Sprintspecialist !, Vann Upplands sprintcup 1997 & 1999, 4:a 1998 och 2:a 2000 Vann nyligen Bergysprinten.

Roland Wallon SMK Kungsör, Volvo 240 DM mästare 99, en förare som alltid åker fort i sin Volvo.

Johan Rudengren Eskilstuna Seat Ibiza SM 4: a 2000, Seat Cup mästare 2000, har hyrt en Grupp A Seat till denna tävling.

Johan Oscarsson Eskilstuna Ford Escort 2,3 Expert på sprintrace, Bilen är till Salu men då den ej är såld än så skall den användas. Johan fick ifjol ge sig mot brodern Mikael med minsta möjliga marginal.

Mathias Thyrbjörn Eskilstuna Opel Astra Är tillbaka igen med nybyggd bil.

RUTIN I MASSOR I FYRHJULSDRIVET !
Ett startfält i den fyrhjulsdrivna klassen av denna kalibern är det ytterst sällan man ser, prestandamässigt så får Dick Wiksell stå för favoritskapet i sin WRC subaru men då det rör sig om full attack och små marginaler så kan allt hända.

Stig Blomqvist SMK Örebro, Mitsubishi Världsmästare 1984, svensk mästare i att vara svensk mästare, vann VM tävlingen RAC Rallyt 1971 ! Har åkt rally, rally-cross, backe, formelbil, STCC, truck race mm. Kör i år hela VM serien i grupp N men skall åka det finska VM rallyt i en WRC skoda.

Björn Waldegård MK Rimo i ex Avelin Mitsubishi Evo 6 Första Världsmästare i rally 1979. Har vunnit safarirallyt fyra gånger, är numera expertkommentator på Eurosport och teamchef till sonen.

Hans Avelin Västerås MS, Ford Sierra. Rekordhållare och fjolårsvinnare Med över 100 segrar och rutin i massor.

Sten-Erik Eriksson Sundsvall Nissan Sunny GTI R Tidigare svensk mästare som kan det här med sprintrace.

Joachim Carlström Gullabo Mitsubishi Evo 5 SM 6.a 2000, DM 1:a Småland 2000, vann nyligen Gullabokixen.

Patrik Lundström Emådalens MK, Nissan Sunny GTI R 1:a i vilda Ryd sprinten och tvåa i Gullaboknixen.

Dick Wiksell SMK Uppsala, Subaru Impresa WRC Ett lag VM i enduro, tre gånger europamästare och tre gånger Svensk mästare. 2.a i rally SM 2000.

Kjell Hansson Haninge MK, Subaru Impresa Fortåkare som åkt rally, rally cross, backe mm

Pelle Eriksson, SMK Sala, Subaru Impreza Leder 7 klubbars och Dala Rally Cup, var 4:a i CANADAS rallymästerskap 1997.

Janne Westlund MK Kopparberg i en Audi S2 Quattro Kommer med en seger från Kopparberg nyligen.

Dick Larsson ,Rasbo MK, Mazda 323 GTR Två Guld i Back SM, tre brons, tio DM guld, ligger 2:a i SM 2001.

Karl-Johan Lövgren Tierp, Mazda 323 Turbo

Roger Helén Rasbo MK, Mazda 323

Magnus Karlsson Enköping Mazda 323 Vann 7 klubbars RS cup 2000, vann 4wd i Surahammar nyligen

Torbjörn Pahlin Sundsvall, Mitsubishi Kommer med seger från Sundsvall i Mellannorrlands RS cup.

Oscar Svedlund Karlstad MC, Mitsubishi Lovande förare som ligger 5:a i SM och skall åka VM i Finland och England

HUR FUNGERAR DET ?
Det är vad som kallas "super-special" när det körs som en specialsträcka i rally VM. Parallellrally är en mycket publikvänlig tävlingsform där publiken ser ALLT ! Maximal attack man mot man (man mot kvinna) är det som gäller. Två förare startar samtidigt och kör varsin "parallell" slinga på ca 700 meter vid varvning skiftar man slinga och kör varv två, vinnaren i heatet går vidare till nästa omgång Förloraren får en chans till i förlorarstegen. Då körtiden är så kort som 80 sek så finns det inte tid för några misstag, det innebär full satsning från start ! Det betyder också att det krävs 110% av förarna. Det innebär full attack så är det bäddat för stor publikfest på nybyggda Västerås motorstadion den 9.e Augusti ! Förutom rally så kommer det att visas diverse andra sevärda motorsportgrenar. Rally sportens säkerhetsarbete kommer att visas i flera former. Räddningstjänsten kommer att visa upp sig.

HUR KOMMER NYA BANAN ATT SE UT 2002 ?
Västerås MS storsatsar när det gäller att sätta Västerås i centrum när det gäller motorsport. Hur Västerås motorstadion byggs om kommer att visas under tävlingsdagen. När den är klar (2002) blir den en modern anläggning speciellt för bl.a den här sortens publikvänliga rally-tävlingar. Det innebär en helt ny bansträckning med flera varianter, planfri korsning (bro med hopp), belysning för kvällstävlingar, ny buller och publikvall m.m m.m Rally Xplosion är tänkt att bli årets huvudarrangemang på stadion med hela svenska eliten på plats. Årets tävling kommer dock att köras på den gamla slingan men redan i år kan vi lova mycket spännande och jämna heat.
STARKT STARTFÄLT I RALLY XPLOSION !
Torgny Mogren får bekänna färg direkt i rallycomebacken !
Ett startfält på en jämn hög nivå var vad Väserås MS ville bjuda publiken på till årets Rally Xplosion, och med dessa sexton kandidater i tvåhjulsdrivna klassen så kan man inte säga annat än de lyckats.
Alla kan åka i princip lika fort så det lär bli misstagen som avgör den 9 augusti.
Fjolårsvinnaren Lars "Ludde" Davidsson Enköping i sin Renault 19 Kit Car får motstånd:

De som skall göra upp I 2WD är:
Lars Davidsson Enköpings MK, Renault 19 Kit Car
Magnus Henriksson SMK Linde, Renault Maxi Megane Kit Car
Anders Nilsson SMK Arboga SAAB 9-3 2,3 Turbo
Torgny Mogren Hällefors MK SAAB 9-3 2,3 Turbo
Carina Hermansson Skepptuna MK, Toyota Corolla
Fredrik Eljas SMK Dala, Toyota Corolla
Johan Rudengren Eskilstuna Seat Ibiza
Roger Enlund Enköping VW Golf
Björn Blomqvist Huddinge, VW Golf
Kenneth Axberg Västerås, Ford Escort
Mathias Waldegård MK Rimo Nissan Sunny GTI
Roland Wallon SMK Kungsör, Volvo 240
Tommy Högström MK Rimo, Opel Corsa
Robert Lille Västerås Skoda Felicia Kit Car
Mikael Eriksson Skepptuna, Ford Escort Kit Car
Stefan Johansson Enköping, Ford Sierra

Världsmästarmötet är grädde på moset !
Världsmästarmötet är givetvis dagens huvudnummer i fyrhjulsdrivna klassen, men frågan som alla ställer är hur långt de når i tävlingen då de möts av mycket hårt motstånd. Alla vill mäta sig med Stig som sedan skall till Finland och åka det finska VM rallyt mot Sainz och Mäkinen m.fl i en Skoda Octavia WRC.

De som skall göra upp i 4WD är:
Stig Blomqvist SMK Örebro, Mitsubishi (träningsbil som skeppas från England)
Björn Waldegård MK Rimo i ex Avelin Mitsubishi Evo 6
Hans Avelin Västerås MS, Ford Sierra. Rekordhållare och fjolårsvinnare
Sten-Erik Eriksson Sundsvall Nissan Sunny GTI R
Patrik Lundström Emådalens MK, Nissan Sunny GTI R
Dick Wiksell SMK Uppsala, Subaru Impresa WRC
Kjell Hansson Haninge MK, Subaru Impresa
Pelle Eriksson, SMK Sala, Subaru Impreza
Janne Westlund MK Kopparberg i en Audi S2 Quattro
Dick Larsson ,Rasbo MK, Mazda 323 GTR
Karl-Johan Lövgren Tierp, Mazda 323 Turbo
Roger Helén Rasbo MK, Mazda 323
Magnus Karlsson Enköping Mazda 323
Torbjörn Pahlin Sundsvall, Mitsubishi
Joachim Carlström Gullabo RC,Mitsubishi Evo 5
Oscar Svedlund Karlstad MC, Mitsubishi

Besiktning m.m. i centrum!
Helgen före och veckan innan kommer rallybilar att visas upp i centrum och på köpcentrumen i Västerås! Besiktningen kommer att ske på Fiskartorget i centrala Västerås mellan 15:30-16:30.

Vad är Rally Xplosion?
Parallellrally är en mycket publikvänlig tävlingsform där publiken ser ALLT !
-Det är vad som kallas "super-special" när det körs som en specialsträcka i rally VM. Maximal attack man mot man (man mot kvinna) är det som gäller. Två förare startar samtidigt och kör varsin "parallell" slinga på ca 700 meter vid varvning skiftar man slinga och kör varv två, vinnaren i heatet går vidare till nästa omgång. Förloraren får en chans till i förlorarstegen. Då körtiden är så kort som 80 sek så finns det inte tid för några misstag, det innebär full satsning från start ! Det betyder också att det krävs 110% av förarna. Det innebär full attack så är det bäddat för stor publikfest på nybyggda Västerås motorstadion den 9.e Augusti ! Förutom rally så kommer det att visas diverse andra sevärda motorsportgrenar. Rally sportens säkerhetsarbete kommer att visas i flera former. Räddningstjänsten kommer att visa upp sig.

Hur kommer nya banan att se ut ?
Västerås MS storsatsar när det gäller att sätta Västerås i centrum när det gäller motorsport. Hur Västerås motorstadion byggs om kommer att visas under tävlingsdagen. När den är klar (2002) blir den en modern anläggning speciellt för bl.a den här sortens publikvänliga rally-tävlingar. Det innebär en helt ny bansträckning med flera varianter, planfri korsning (bro med hopp), belysning för kvällstävlingar, ny buller och publikvall m.m m.m Rally Xplosion är tänkt att bli årets huvudarrangemang på stadion med hela svenska eliten på plats. Årets tävling kommer dock att köras på den gamla slingan men redan i år kan vi lova mycket spännande och jämna heat.

BOKA DEN 9 AUGUSTI FÖR RALLY FEST I VÄSTERÅS !


www.motorsportivarmland.nu