Resultatstege pdf
03-09-10 Rally Xplosion beklagar !
Med anledning av att flera förare ringt direkt efter programmet och undrat varför inte de syntes och varför vi talade om vikten av profilering när den endast gäller de i toppen. Vi vill därför förklara läget.
Våra krav och önskemål har ej uppfyllts ! I samband med att avtalet skrevs så lämnade Micke Söderberg /Västerås MS och undertecknad mycket klara krav och önskemål vad gällde delar av innehållet. En paragraf sade dock att produktionsbolaget är ansvarig för innehållet och därför lägger vikten på att göra en bra produktion och inte kan garantera att alla kommer med. När vi påtalade detta så blev vi lovade att våra önskemål skulle uppfyllas så långt som möjligt.
Våra krav var:
Det viktigaste med programmet är att profilera sporten och förarna ! Alla förare skall synas någon gång, tiden kan vara två sekunder för en förare men det är förarna som betalar och de skall få någonting tillbaka, har man åkt ut tidigt kan det vara i ett axplock med händelser eller liknande.
Vi har påtalat vikten av personprofilering så en enkel presentation av de som startar kl.18:00 i samband med exempelvis förarprofileringen önskades.
SBF: säkerhetsbil skall presenteras i samband med programmet ! Inslaget är gjort men ej sänt. Vi vill ha med en av våra speakers vid klippningen. Först blev vi nekade detta, sen blev ljudpålägget bokat förra helgen då vår speaker var uppbokad på SM-finalen.
Förstår besvikelsen
När vi idag ser programmet som vi trots detta tycker är ett ganska bra program med undantag av ovan nämnda synpunkter så förstår vi de förare som käner sig besvikna över att det inte blev som vi tänkt och utlovat.
Vi har påtalat bristerna och diskussioner pågår. Men i dagsläget kan vi tyvärr inte göra mer än att beklaga och lära oss av misstagen.
Peter Lagerlöf
Media och information
03-09-09 Rally Xplosion sänds på onsdag i Viasat sport
Den 28:e Augusti avgjordes årets upplaga av Rally Xplosion. För första gången gjordes en halvtimmes program om tävlingen och det sänds första gången Onsdagen den 10:e September kl 20:25 på Viasat sport.
Årets produktion är ett första steg mot nästa års storsatsning då bl.a den nya slingan med en bro för växling skall vara klar vilket gör att det blir ändå jämnare och vi får fler jämförelsepunkter under heaten ! Vi vill visa att rally kan göras som bra och spännade TV underhållning.
Vinnare i den fyrhjulsdrivna klassen var årets nykorade svenske mästare Andreas Eriksson i sin WRC Ford Focus som vann finalen över en av sveriges sprintspecialister Torbjörn Pahlin Sundsvall.
I den tvåhjulsdrivna klassen vann Lars "Ludde" Davidsson Enköping i sin Renault 19 kit car före Johan Eriksson i sin Opel.
Med hopp om en trevlig kväll.
Peter Lagerlöf
Media & Information
03-08-28 Andreas & Ludde visade klass i Rally Xplosion!
Folkfest i regnrusk ! Trots regnskurar och snålblåst så besökte närmare 2 000 personer Västerås för att njuta av årets Rally Xplosion,ett arrangemang som satsar på framtiden. Publiken fick en kväll med mycket spännade heat och förare som gjorde allt för att Inte bli utslagna. Bland besökarna fanns intressen både från Norge och Finland för att studera upplägget och hur vi gör i Västerås.
Pahlin nådde ända till final !
Andreas Eriksson visade redan på träningen och kvalet att han tänkte vara med och slåss om segern i den fyrhjulsdrivna klassen genom att vara snabbast. Torbjörn Pahlin Sundsvall var tvåa i kvalet med sin grupp N Mitsubishi. trots att han körde sönder bakhjulet.och fick låna ihop grejor. Men sen gick det undan med besked.
Från åttondelsfinalen slogs följande förare ut: Pär Dawsson, Dan Djurå, Niclas Gustafsson, Jimmy Hernefeldt, Jocke Lind och Johan Oscarsson vars bil strulade hela kvällen. I kvartsfinalen försvann Dick Larsson, Kjell Hansson, Pelle Eriksson och Susanne Kottulinsky.
I två knallhårda semifinaler slogs Jörgen Edholm ut av Andreas Eriksson och Torbjörn Pahlin slog ut Dick Wiksell.
I finalen möttes Torbjörn Pahlin och Andreas Eriksson och bägge laddade hårt, Pahlin hamnade lite för lång ut i några vallar och fick se sig som tvåa vid målgång.
Jämnt i tvåhjulsdrivet !
En regnskur i inledningen av kvalet gjorde det svårt för vissa förare att sätta riktigt bra tider Snabbast av de 32 förare i kvalet var Lars Davidsson före Johan Eriksson och Roger Enlund..
Bland förarna som bjöd på mer underhållning var Micke Johansson som i sin Saab 99 Tog i lite väl hårt och visade publiken hela underredet. Tony Berglund laddade vilt och bjöd publiken på allt ha nkunde vilket resulterade I dagens best in showpris.
När det var dags för kvartsfinaler så slog Ludde Davidsson ut Tommy Högström, Roger Enlund slog ut Johan Lund, Johan Eriksson slog ut Tobias Söderqvist och Magnus Henriksson slog ut Micke Lundberg.
I Semifinal 1 möttes Enlund och Davidsson och Enlund fick ge sig. I den andra semifinalen Vann Johan Eriksson före Henriksson. När det var dags för final så visade Ludde Davidsson vem som är värst när det gäller duellrally och Johan Eriksson fick se sig slagen.
Rally Xplosion sänds den 10/9 kl 20:30 på Viasat Sport
Nu laddar vi om till 2004 års Rally Xplosion och då skall den nya bron vara klar.
03-08-28 Andreas & Ludde kvalsnabbast i Rally Xplosion!
Pahlin suverän i kvalet !Andreas Eriksson visade redan på träningen att han tänkte vara med och slåss om segern i den fyrhjulsdrivna klassen genom att vara snabbast.
I kvalet var han snabbast på tiden 1:09.15 tätt följd av den fortåkande Torbjörn Pahlin 1:09.23, då skall det påpekas att Pahlin slog i bakaxeln hårt i målsvängen och skruvar nu för fullt för att reparera bilen.
De två snabbaste förarna i fyrhjulsdrivna klassen är direktkvalade för kvartsfinal ! Det betyder att Eriksson och Pahlin går in i tävlingen.först till kvartsfinalen. Trea var Jörgen Edholm på tiden 1:09.48 och fyra Dick Wiksell 1:09.55. Femma i kvalet var Dick Larsson som trots mycket publikvänlig åkning satt tiden 1:10.66
Jämt i tvåhjulsdrivet !
En regnskur i inledningen av kvalet gjorde det svårt för vissa förare att sätta riktigt bra tider 10 förare inom två sekunder, betyder att vi kommer att få se mycket jämn rallyunderhållning under kvällen.
Det är 32 startande i den tvåhjulsdrivna klassen Snabbast i kvalet var Lars Davidsson på tiden 1:12.35 före Johan Eriksson 1:13.34 och Roger Enlund 1:13.40. Fyra var Micke Lundberg 1:13.52 och femma Tommy Högström 1:13.62
Redan mycket folk.
Trots att det är över en timmar kvar till huvudtävlingen så har det kommit publik som även vill se kvalificeringen. Solen skiner och vi hoppas vi inte får fler regnskurar.
03-08-28 Andreas Eriksson träningssnabbast i Rally Xplosion!
Andreas Eriksson och Mattias Johansson chocköppnade redan på träningen. Rally Xplosion avgörs ikväll på Västerås Motorstadion med start klockan 18:00. Redan på träningen började spänningen, då det gällde att få övertag i psykkriget. Tyvärr har de bägge Toyotaförarna Mats Thorselius och Tobias Johansson tvingats lämna återbud då de väntar på reservdelar till sina växellådor. I den fyrhjulsdrivna klassen var Andreas Eriksson snabbast i sin WRC Ford Focus på tiden 1:07.74 tätt följd av Dick Wiksell 1:08.19 och Jimmy Hernefeldt 1:08.45. därefter följde:fem förare inom tre tiondels sekund.
Kjell Hansson 1:09:13
Pär Dawsson 1:09.21
Torbjörn Pahlin 1:09.23
Johan Oscarsson 1:09.32
Jörgen Edholm 1:09.39
Matias Saab 99 värst i tvåhjulsdrivet !
I den tvåhjulsdrivna klassen visade Mattias Johansson att han tänker slåss om segern i kvällens tävling, övriga som åkte fort var.
Mattias Johansson 1:10:87
Tobias Söderqvist 1:11:08
Lars Davidsson 1:11:19
Ronnie Österberg 1:12:68
Johan Eriksson 1:12.85
03-08-26 Rally Xplosion satsar på rally för publiken !
Nu på torsdag den 28:e smäller det på Västerås Motorstadion då årets upplaga av Rally Xplosion körs. Tävlingen har lockat ett startfält på mycket hög nivå vilket lovar publiken en mycket spännande kväll.
Hur tävlar man i Rally Xplosion ?
-Jo det är vad som kallas för "Super special" när det körs i Rally VM. Två förare startar samtidigt på två parallella slingor och kör ett varv (750 meter), efter ett varv växlar man spår och kör varv två. Tävlingen körs i cupform vilket betyder att vinnaren går vidare till nästa omgång, förloraren är utslagen, alltså det är vinna eller fösvinna som gäller. Då körtiden är så kort som strax över minuten finns det bara ett läge Maximum attack ! och inga misstag. Tävlingen körs i två bilklasser, två & fyrhjulsdrivna bilar.
TV och säkerhet
Rallysporten har haft svårt att nå den stora TV-publiken i Sverige då det är både svårt och dyrt att göra riktigt bra och spännade TV av en normal rallytävling. Rally Xplosion satsar på att göra rally till TV underhållning och årets tävling kommer att resultera i ett 30 minuters program i viasat sport. Förutsättningarna finns då vi bjuder på över 30 direkt avgörande heat. En jämförelse med GP serien i speedway kommer naturligtvis, och givetvis har vi sneglat åt det hållet då de lyckas locka och behålla en stor publik.
Lätt för publiken
Den ovana publiken har normalt svårt att ta sig ut till de sedvanliga specialsträckorna i skogen och sen är det svårt att följa spänningen. Säkerheten för publiken är också svårt att helt garantera även om vi arbetar hårt för att förbätta även den. Rally Xplosion är spännande, säkert och publiken kan följa allt som sker och även tala med förarna mellan heaten om de vill. Xplosion skall alla kunna se, och tycka om. Vi kommer även att visa en av de räddningsbilar vi byggt i Sverige för rallysporten.
SM toppen på plats i fyrhjulsdrivet !
2001 vann Dick Wiksell före Björn Waldegård , Dick Larsson och Stig Blomqvist i 4wd klassen. I fjol vann han före Dick Larsson, och Tobias Johansson och Jörgen Edholm så trycket är hårt på den gamle Värlsmästaren i Enduro. Tre herrar som tänker ge Wiksell hårdast möjliga motstånd är topptrion i årets Svenska Mästerskap med Mats Thorselius Uppsala i sin Toyota Corolla WRC i spetsen tätt följd av Andreas Eriksson Nynäshamn i sin WRC Focus ochTobias Johansson Ludvika i en WRC Corolla. Det betyder att uppgörelsen i årets Svenska Mästerskap som avgörs i Köping veckan efter Xplosion får en förhandsvisnig i duellform.
Lägg därtill ett koppel fortåkare med potenta bilar som kommer att utmana toppkvartetten. Fjolårstvåan Dick Larsson Rasbo i Toyota är sprintspecialist ochsaknar seger i Xplosion. Han kommer med en seger i bagaget från Röforloppet i helgen. Jörgen Edholm Stugun var fyra i fjol och har till år bytt till en snabbare Ford.
En annan fortåkande Fordåkare är Pär Dawson och Dan Jurå Uppsala har uppgraderat sin Mazda, Kjell Hansson Hanigen körde sönder ifjol och vill ha revanch. Björn Blackne och Pelle Eriksson i Mitsubishis visade på Mini Xplosionhur man åker mycket fort.
Torbjörn Pahlin Sundsvall vann i Norrköping nyligen och var trea i Röfors.
Oscarssons provkör nya bilen
I fjol hyrde Johan Oscarsson Eskilstuna en Ford Escort för att åka Xplosion och åkte fyrhjulsdrivet för första gången, Johan förvånade alla inklusive sig själv redan på träningen genom att sätta den näst snabbaste tiden. Tyvärr så tog det hela slut fort då Johan slogs ut av Sussanne K. Bilen är nu köpt och helt nyrenoverad och uppgraderad till värsta sorten. Den skall vara klar till torsdag och om någon är åk och revachsugen så är det herr Oscarsson, övriga får se upp !
Grand Old Lady
Susanne Kottulinsky var på 80-talet en av Europas snabbaste rallytjejer. Ifjol gjorde Susanne comeback i Rally Xplosion och lyckades till allas förvåning med det perfekta åket och slog ut ovan nämnda Oscarsson.
Ludde och Högström mot getingsvärm i tvåhjulsdrivet!
Den tvåhjulsdrivna klassen kan inte kallas något annat än en ett getingbo vilket är optimalt för att ge publiken den underhållning med jämna och spännade heat som vi önskar.
Fjolårsvinnaren Tommy Högström MK Rimo har bytt till en större Opel och utmanas av bl.a Lars "Ludde" Davidsson Enköping i sin udda Renault 19 Kit car (Ludde är den 2wd förare som har snabbaste varvtiderna på banan) ochTvåan från i fjol Björn Blomqvist Huddinge Toyota Corolla, trean Joachim Nilsson Arboga Renault Och fyran Roger Enlund Västerås VW Golf, Jocke vann för Roger i Lördagen tävling i Röfors så revachmöte önskas.
Övriga förare som kommer att åka på 110% för att gå vidare till den slutliga finalen är bl.a Magnus Henriksson Saab 9-3 Kit car som var tvaå i senaste SM deltävlingen
Niclas Hägg Hälsinge Toyota, back och sprintspecialisten som ligger fyra i supermästerskapet, Niclas kommer med en fjärdeplats från Back SM i Röforsloppet. Micke Lundberg Gävle, back och sprintspecialist i en Golf var tvåa i Back SM senast.
Micke Oscarsson Eskilstuna Ford, Kenny Stavbom MK Speed, Johan Eriksson Ludvika Opel och Roland Wallon Kungsör Volvo och Ilpo Sällinen i en Opel är förare som vill vara kvar till finalen.
Några förare som visade på Mini Xplosion att de kan åka fort var Mattias Tyrbjörn Eskilstuna Opel, B-föraren Mattias Johansson Hedemora Saab 99 och Lars Åke Wallin Västerås Ford.
Söderqvist lånar Mogrens SAAB !
Torgny Mogren har tvingats ta tillbaka sin anmälan pga arbete men, bilen kommer att finnas på plats och köras av fortåkaren Tobias Söderqvist. Det innebär att vi kommer att få se tre stycken SAAB 9:3 och en 99:a vilket inte är så vanligt i dag
Amazonen på plats även i år !
Tony Berglunds Amazon är ett bygge i modernaste snitt som skapade stort intresse i fjol, i år är föraren uppdaterad så utmaning utlovas. Det är riktigt roligt att det är så många olika bilmodeller i klassen Vilket gör att alla i publiken kan ha sin favorit.
Tider
Kvalificering 15:30
1:a Omgång 2 wd 16:30
Förarprofilering 17:30
Start åttondelsfinaler 18:00
Välkomna till årets folkfest på Västerås Motorstadion torsdag 28/8. Kom i tid !
Peter Lagerlöf Media & information
03-08-23 Giganternas kamp i rally Xplosion !
2001 vann Dick Wiksell före Björn Waldegård , Dick Larsson ochStig Blomqvist i 4wd klassen. I fjol vann han före Dick Larsson, och Tobias Johansson och Jörgen Edholm så trycket är hårt på den gamle Värlsmästaren i Enduro.
Tre herrar som tänker ge Wiksell hårdast möjliga motstånd är topptrion i årets Svenska Mästerskap med Mats Thorselius Uppsala i sin Toyota Corolla WRC i spetsen tätt följd av Andreas Eriksson i sin WRC Focus ochTobias Johansson i en WRC Corolla. Det betyder att uppgörelsen i årets Svenska Mästerskap som avgörs i Köping veckan efter Xplosion får en förhandsvisnig i duellform.
Lägg därtill ett koppel fortåkare med potenta bilar som kommer att utmana toppkvartetten. Fjolårstvåan Dick Larsson i Toyota är sprintspecialist och saknar seger i Xplosion. Jörgen Edholm var fyra i fjol och har till år bytt till en snabbare Ford. En annan fortåkande Fordåkare är Pär Dawson. Dan Jurå har uppgraderat sin Mazda, Kjell Hanssons körde sönder ifjol och vill ha revanch. Björn Blackne och Pelle Eriksson i Mitsubishis visade på Mini Xplosion hur man åker mycket fort. Torbjörn Pahlin vann i Norrköping och är mycket laddad.Oscarssons provkör nya bilen
I fjol hyrde Johan Oscarsson en Ford Escort för att åka Xplosion och åkte fyrhjulsdrivet för första gången, Johan förvånade alla inklusive sig själv redan på träningen genom att sätta den näst snabbaste tiden. Tyvärr så tog det hela slut fort då Johan slogs ut av Sussanne K. Bilen är nu köpt och helt nyrenoverad och uppgraderad till värsta sorten. Den skall vara klar till torsdag och om någon är åk och revachsugen så är det herr Oscarsson, övriga får se upp !Grand Old Lady
Susanne Kottulinsky varpå 80-talet en av Europas snabbaste rallytjejer. Ifjol gjorde Susanne comeback i Rally Xplosion och lyckades till allas förvåning med det perfekta åket och slog ut ovan nämnda Oscarsson. I år är hon tillbaka för att ha kul och kanske göra nya stordåd, -sist skall "kärringen" inte bli !Ludde och Högström mot getingsvärm i tvåhjulsdrivet !
Den tvåhjulsdrivna klassen kan inte kallas något annat än en ett getingbo vilket är optimalt för att ge både publiken på plats och den i TV soffan den underhållning medjämna och spännade heat som vi önskar. Fjolårsvinnaren Tommy Högström har bytt till en snabbare Opel och utmanas av bl.a Lars "Ludde" Davidsson i sin udda Renault 19 Kit car och är den förare som har snabbaste varvtiderna på banan. Tvåan från i fjol Björn Blomqvist Toyota Corolla, trean Joachim Nilsson Renault Och fyran Roger Enlund VW Golf.
Övriga förare som kommer att åka på 110% för att gå vidare är bl.a Magnus Henriksson Saab 9-3 Kit car som var tvaå i senaste SM deltävlingen Niclas Hägg Toyota, back och sprintspecialisten som ligger fyra i supermästerskapet. Micke Lundberg, back och sprintspecialist i en Golf. Micke Oscarsson Ford, Kenny Stavbom Ford, Johan Eriksson Opel och Roland Wallon Volvo. Några förare som visade på Mini Xplosion att de kan åka fort var Mattias Tyrbjörn Opel, Mattias Johansson Saab 99 och Lars Åke Wallin Ford.Amazonen på plats även i år !
Tony Berglunds Amazon är ett bygge i modernaste snitt som skapade stort intresse i fjol, i år är föraren uppdaterad så utmaning utlovas. Det är riktigt roligt att det är så många olika bilmodeller i klassen. Det gör att alla i publiken kan ha sin favorit.Hur tävlar man i Rally Xplosion ?
- Jo det är vad som kallas för "Super special" när det körs i Rally VM. Två förare startar samtidigt på två parallella slingor och kör ett varv (750 meter), efter ett varv växlar man spår och kör varv två. Vinnaren går vidare till nästa omgång, förloraren är utslagen, alltså det är vinna eller fösvinna som gäller. Då körtiden är så kort finns det bara ett läge MAXIMUM ATTACK !.Här följer den preliminära startlistan.
2 WD / Tvåhjulsdrivet
Tommy Högström Opel MK Rimo,
Björn Blomqvist Toyota Corolla Huddinge MK,
Roger Enlund VW Golf Västerås MS,
Joachim Nilsson Renault Clio SMK Arboga,
Johan Lund Renault Clio Flens MK,
Mikael Oscarsson Ford SMK Södermanland,
Tony Berglund Volvo Amazon Taxinge MK,
Magnus Henriksson Saab 9-3 SMK Linde,
Janne Liljegren Opel Värmdö MK,
Mattias Johansson Saab 99 SMK Hedemora,
Kenneth Axberg Ford BDA Västerås MS,
Lars-Åke Wallin Ford Escort SMK Västerås,
Kenny Stavbom Ford Escort MK Speed,
Lars Davidsson Renault Enköpings MK,
Peter Holmberg Saab 9-3 Films MK,
Ronnie Österberg Opel Kadett Haninge MK,
Mikael Lundberg VW Golf SMK Gävle,
Ilpo Sällinen Opel Ascona,
Torgny Mogren Saab 9-3 Hällefors MK,
Markus Felke Volvo 242 Värmdö MK,
Jonas Johansson Volvo 142 Svärdsjö MK,
Jan-Erik Eriksson Saab V4 Ludvika MS,
Jonny Stavbom VW Golf MK Speed,
Roland Wallon Volvo SMK Kungsör,
Pelle Westin Opel Ascona Värmdö MK,
Mattias Tyrbjörn Opel Eskilstuna MK,
Niklas Hägg Toyota Corolla SMK Hälsinge,
Stefan Johansson Ford Sierra Enköpings MK,
Johan Eriksson Opel Ludvika M4 wd / Fyrhjulsdrivet
Dick Wicksell Subaru Impreza WRC SMK Uppsala,
Dick Larsson Toyota Celica Rasbo MK,
Tobias Johansson Toyota Corolla WRC Ludvika MS,
Jörgen Edholm Ford Escort WRC Stuguns MK,
Pär Dawson Ford Escort SMK Uppsala,
Joakim Lind Mitsubishi Lancer Almunge MK,
Björn Blackne Mitsubishi Lancer BSK Motor,
Johan Oscarsson Ford Escort SMK Södermanland,
Torbjörn Pahlin Mitsubishi Lancer SMK Sundsvall,
Pelle Eriksson Mitsubishi Lancer SMK Sala,
Mats Thorszelius Toyota Corolla WRC SMK Uppsala,
Dan Jurå Mazda GTR SMK Uppsala,
Jimmy Hernefeldt Ford Escort Nybro AC,
Andreas Eriksson Ford Focus WRC MK Speed,
Kjell Hansson Subaru Impreza,
Kjell Sandberg Toyota Celica Haninge MK,
Susanne Kottulinsky Mitsubishi Lancer Huddinge MK,
Tider
Kvalificering 15:30
1:a Omgång 2 wd 16:30
Förarprofilering 17:30
Start åttondelsfinaler 18:00
Välkomna till Västerås Motorstadion torsdag 28/8.
03-08-11 Redan många anmälda till Rally Xplosion !
Trots att det är en vecka kvar att anmäla sig har närmare 30 talet förare redan anmält sig och minst lika många har ringt och aviserat sin anmälan till 2003-års Rally Xplosion i Västerås. Ju högre nivå - desto intressantare, bättre, jämnare och underhållande arrangemang. Boka in den 28:e Augusti för rallyfest i Västerås.Xplosion står för exponering av förare och sporten !
Rally Xplosion har sedan starten haft syftet att profilera sporten, förare, team och inte minst dess samarbetspartners på ett bra sätt. I dagens läge är exponeringen viktig, här kan förarna exponera sig och sitt team, bjuda med några av sina samarbetspartners att åka med och ha en trevlig kväll. Nu satsar Västerås MS ett steg till och producerar en halvtimmes rallyunderhållning för Viasat sport. TV-exponering har länge efterfrågats från förar och teamhåll då vi ofta har svårt att synas när vi tävlar i traditionella rallytävlingar.Produktionsteamet mycket positiva !
Produktionsbolaget som skall producera var mycket hoppfulla om att kunna göra ett riktigt spännande och underhållande program då alla förutsättningar finns. Rally Xplosion är compakt ur alla synvinklar, publiken kan lätt följa vad som händer då de ser allt. Det är korta direkt avgörande heat (strax över minuten) , vinna eller försvinna är det som gäller.Andreas utmanar Wiksell i fyrhjulsdrivet !
I fjol vann Dick Wiksell före Dick Larsson, och Tobias Johansson och Jörgen Edholm. 2001 vann han före Björn Waldegård , Dick Larsson och Stig Blomqvist i 4wd klassen. Trycket är hårt på den gamle Värlsmästaren i Enduro. Redan nu har ett flertal anmälningar inkommit och två som garanterat tänker ge Wiksell hårt motstånd är Andreas Eriksson i sin WRC Focus och fjolårstvåan Dick Larsson i Toyota. Andra fortåkare som anmält sig tidigt och vill åka är bl.a Dan Jurå som uppgraderat sin Mazda, Kjell Hansson, och Björn Blackne som på Mini Xplosion visade hur man åker mycket fort. Bland de som aviserat sin anmälan återfinns t.ex Jörgen Edholm, Torbjörn Pahlin och Jompa Karlsson.Returmöte Oscarsson vs Kottulinsky !
I fjol var det två förare som imponerade stort. Johan Oscarsson åkte fyrhjulsdrivet för första gången och skrällde redan på träningen genom att sätta den näst snabbaste tiden. När det var dags för tävling så mötte han Susanne Kottulinsky som på 80-talet var en av Europas snabbaste rallytjejer och nu gjorde tillfällig comeback. Till bägges förvåning så fick Susanne till det perfekta åket och förpassade Oscarsson till de utslagnas skara., bröderna Oscarsson köpte bilen och revanch är utlovad. Bilen är i det närmaste klar, (några tester återstår) så Susanne får se upp.Getingbo att vänta i tvåhjulsdrivet !
Som vanligt är det ett getingbo i den tvåhjulsdrivna klassen där Tommy Högström, Björn Blomqvist, Roger Enlund och Joachim Nilsson har garanterade platser Även här återfinns flera fortåkare bland de som redan anmält sig eller vad sägs om: Magnus Henriksson Saab 9-3 Kit car, Niclas Hägg Toyota, back och sprintspecialisten Micke Lundberg och tre förare som visade på Mini Xplosion att de kan åka fort var Mattias Tyrbjörn Opel, Mattias Johansson Saab 99 och Lars Åke Wallin Ford.Ludde skruvar !
En förare som vi hoppas att han hinner reparera sin bil är den som är en av Segerfavoriterna, nämligen Lars "Ludde" Davidsson i sin Renault, på Mini X lossade en tändkabel i första omgången, i den andra och tredje var han klart snabbaste tvåjkulsdrivna bil bara någon tiondel bakom "glas Jompas" Ford 4wd.Hård gallring
Det finns en "positiv nackdel" med många anmälda och det är den att det är fler vi tvingas säga nej till men så är den hårda verkligheten, det som gäller är att skapa ett så bra och underhållande arrangemang och TV program som möjligt.
Minst 24 förare får åka kvalificering och första omgången i två respektive fyrhjulsdrivna klassen När åttondelsfinalerna startar kl.18:00 finns 16 förare kvar i respektive klass. De fyra första i respektive klass från i fjol är direktkvalificerade, dvs. 4 wd Dick Wiksell, Dick Larsson, Tobias Johansson och Jörgen Edholm ? 2 wd Tommy Högström, Björn Blomqvist, Roger Enlund och Joakim Nilsson ?Startlista presenteras i samband med Å-festen i Eskilstuna !
Rally Xplosion har varje år visat att arrangemanget vill gå nya vägar när det gäller marknadsföringen för att öka intresset, allt för att locka ny publik. Folkfest för både den vana och den ovana rallypubliken är målet. Å vilken Fest festivalen i Eskilstuna har motorinriktning och går av stapeln veckan före Xplosion. Här kommer flera bilar att ställas ut och startlistan att presenteras.
www.motorsportivarmland.nu