Anmälningslista
Fredagens etapp
SS 1 kl. 18;15 1,99 km
SS 2 kl. 19;13 11,57 km
SS 3 kl. 19;48 33,21 km
Lördagens etapp
SS 4 kl. 08;21 25,86 km
SS 5 kl. 10;00 45,40km
SS 6 kl. 12;38 3,25 km
SS 7 kl. 12;59 18,19 km
Mats Jonsson totalvann SM-premiären Bergslagsrallyt. Foto Ola Lindholm
Mer bilder från Bergslagsrallyt
Ola Lindholm Rallysport
Per-Gunnar Andersson Årjäng vann SM- och JSM-premiären
Mer bilder från Bergslagsrallyt
www.ekasfoto.comBergslagsrallyt: Mats Jonsson totalsegrare
- Det har varit svettigt. Jag har känt mig jagad hela tiden. Men det gick ju - den här gången också!
Mats Jonsson är Sveriges bästa rallyförare. Veteranen från Forshaga är titelförsvarare i WRC-klassen. I helgen vann han årets första SM-deltävling, Bergslagsrallyt. Segermarginalen blev en hel minut. Värste utmanaren i klassen - Mats Thorszelius - fick nämligen bromsproblem och tappade tid på de två sista sträckorna. Det gjorde att segraren i Stora Grupp N - Stig Olov Walfridsson - gick förbi och knep andraplatsen totalt, 1,3 sek före Thorszelius.
Årets första SM-tävling blev den bästa SM-upptakten på många år. Klasserna var fulla med intressanta namn och inte minst Stora Grupp N har växt. Bland annat debuterade regerande F2-mästaren Per Svan i klassen. Och det blev en debut som chockade kon- kurrenterna:
- Jag är faktiskt förvånad själv. Det har gått över all förväntan, sa Svan som slutade fyra totalt och tvåa i klassen, 11 sek bakom Stig Olov Walfridsson:
- Jag visste att det skulle bli tufft så jag har förberett mig bättre än någonsin, log Stig Olov. Som dock är lite orolig inför fortsättningen:
- Svan blir en minst sagt besvärlig motståndare.
Klassens stora överraskning var annars unge Oscar Svedlund. Karlstad-föraren körde bättre än någonsin hela helgen och slutade femma totalt och trea i klassen:
- Mitt bästa resultat någonsin, log Oscar. Som satsar oerhört seriöst på sporten:
- Nu verkar det som allt slit börjar ge utdelning.
Titelförsvararen i klassen - Kenneth Bäcklund från Vara - hade ingen bra helg. Han tappade tid första dagen och när han chansade på att ta igen förlusten på rallyts längsta sträcka - 4,5 mil långa klassikern Björnjägarns Minne - åkte han av och tvingades bryta.
I Lilla Grupp A togs segern av Per Johansson, trollhätteföraren som kör en helt unik Saab Kit Car. Han utmanades av Ford-föraren Andreas Eriksson. Men Andreas drabbades av drivaxelbrott på Björnjägarn och tappade massor av tid, när han skulle överta ledningen. I stället gick Stefan Jonsson från Vännäs upp på andraplatsen. Andreas fick nöja sig med att vinna F1-klassen före Stoffe Nilsson, hässleholmsföraren som körde premiären i en lånad Peugeot F1 Kit Car, eftersom hans egen inte blev klar i tid.
SM-seriens största klass är Lilla Grupp N, dvs klassen för små, tvåhjulsdrivna bilar. Där körde unge Per Gunnar Andersson från Årjäng strålande före överraskningen Fredrik Andersson från Ludvika som var i ledning efter första dagen.
Minsta klassen - bilar med max 1400 cc motorer - ingår som underklass i Lilla Grupp N. Också den klassen innehåller många intressanta namn. Bland annat junioren Tobias Söderqvist från Årsunda i Gästrikland, som knep segern, närmast följd av klassdebutanten Tobias Lindström från Sundsvall.
Bland ekipagen i Grupp H - som numer tävlar om titeln riksmästare - var manfallet stort. Peter Hellström från Fagersta vann till slut före skånske rallyföraren Fredrik Fransson.
Bergslagsrallyt ingick också i Junior-SM, som avgörs i Lilla Grupp N. Per Gunnar Andersson vann före Fredrik Andersson medan Tobias Söderquist var snabbast i 1400-klassen. Dvs samma tre förare som leder i senior-SM. Titelförsvararen Jimmy Joge slutade på femte plats i klassen efter en tävling med massor av problem. Bland annat fick östgöten stanna och byte ett punkterat hjul.
Totalt efter SS 7 Saxen 18190 m.
Sträcksegrare Stig-Olov Walfridsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.23.51,8
2) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.01,4
3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 1.03,0
4) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 1.13,0
5) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.26,6
6) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 2.30,8
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 2.43,1
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 3.18,3
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.36,1
10) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.41,2
11) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 4.05,8
12) Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica GT4, , + 4.19,7
N2
1) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.32.35,8
2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, + 23,2
3) Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 1.15,5
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.23.51,8, 2) Mats Thorszelius, +1.03,0, 3) Johan Kressner, +2.30,8, 4) Dick Wicksell, +2.43,1, 5) Mikael Lindqvist, +3.18,3, 6) Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota, +4.19,7
Lilla Grupp A totalt: 1) Per Johansson, Saab F2, 1.27.33,0, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2, +1.47,2, 3) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW F2, +2.45,5.
F1: Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, 1.32.50, 2) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Peugeot, +4.17,0.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson, 1,24.53,2, 2) Per Svan, +11,65 sek, 3) Oscar Svedlund, +1.25,2, 4) Patric Carlsson, +2.34,7, 5) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi, +3.04,2, 6) Patrik Malteskog, d:o, d:o, +3.51,3.
Lilla Grupp N totalt: 1) Per Gunnar Andersson, Årjäng MK, Renault, 1.32.35,8, 2) Fredrik Andersson, Fagersta MK, d:o. +23,2, 3) Lars Rune Hagen, Norge, d:o, 1.15,5,
N1: 1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 1.36,48,2, 2) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, d:o, +1,47,9, 3) Tony Lundgren Ludvika MS, Suzuki, +4.17,9.
RM Gr H, 2WD: 1) Peter Hellström, MK Kopparberg, Opel, 1.35.19,1, 2) Fredrik Fransson, Vinslöv, d:o, +2,0, 3) Peter Lundell, Tomelilla MK, Volvo, +4.18,6. H4WD: 1) Björn Jacobsson, Värmdö MK, Subaru, 1.38.08,1.
JSM, Lilla Grupp N: 1) Per Gunnar Andersson, 1.32.35,8, 2) Fredrik Andersson, +23,2, 3) Simon Johansson, Ydre MK, Renault, +1.57,6.
N1: 1) Tobias Söderqvist, 1.36.48,2, 2) Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, +4.17,9, 3) Joakim Gustavsson, Kristianstads MK, VW, +5.52,8.
Totalt efter SS 6 Sången 2 3250 m.
Sträcksegrare Per Svan
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.13.08,1
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 39,1
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.02,6
4) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 1.07,7
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 1.36,2
6) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 2.06,0
7) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.12,0
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.59,5
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.05,7
10) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.16,8
11) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.29,0
12) Rune Dalsjö, KNA Kongsvinger, Subaru Impreza WRX STI RA2, + 3.58,4
N2
1) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.20.54,2
2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, + 18,9
3) Lars Rune Hagen, KNA Kongsvinger, Renault Clio Sport, + 46,4
Mats snabbast p å klassisk sträcka
En av specialsträckorna i årets första SM-rally är en klassiker. Den kallas Björnjägarns Minne, efter ett original som bodde djupt inne i Bergslagsskogarna. Björnjägarn är SM-årets längsta och mest krävande sträcka - hela 4,5 mil lång. Och den som är snabbast på Björnjägarn brukar i regel vinna hela Bergslagsrallyt... När sträckan kördes på lördagsförmiddagen var det Mats Jonsson som gick ut som ledare. Och Mats visade att ledningen inte var en tillfällighet. Titelförsvararen körde stabilt, knep ytterligare några 10 sekunder till främste utmanaren Mats Thorszelius. Och behöver i princip bara bevaka sin ledning på de två sträckor som återstår av årets SM-premiär som avslutas på eftermiddagen.
I Stora Grupp N - en av SM-seriens verkligt stora klasser - var det hela tiden hänt massor. Klassdebutanten Per Svan tog överraskande ledningen första dagen, men veteranen Stig Olov Walfridsson jagade, satsade stenhårt på lördagsmorgonen och var totalsnabbast på dagens första sträcka. Därmed tog han över ledningen i klassen, låg trea totalt redan inför Björnjägarn. Titelförsvararen i klassen, Kenneth Bäcklund från Vara, hade massor av problem, och satsade allt på att ta igen förlusten på långsträckan. Men det gick inte - 4 kilometer från mål körde han av och tvingades bryta. Klassens stora överraskning är annars unge Oscar Svedlund. Karlstad-föraren kört bättre än någonsin hela helgen och låg efter 5 sträckor på en stabil tredjeplats i klassen.
I Lilla Grupp A har Per Johansson - norsk mästare förra året - dominerat. Utmanaren Andreas Eriksson drabbades av drivaxelbrott på Björnjägarn och tappade massor av tid. I stället har Stefan Jonsson från Vännäs tagit över andraplatsen. Men Stefan har nästan 2 minuter att ta in, och det går inte på de ss-mil som återstår att köra.
SM-seriens största klass är Lilla Grupp N, dvs klassen för små, tvåhjulsdrivna bilar. Där har unge Per Gunnar Andersson från Årjäng kört strålande före överraskningen Fredrik Andersson, som faktiskt var i ledning efter första dagen. Säffle-föraren Anders Karlsson överraskade också och låg trea med två sträckor kvar.
Minsta klassen - bilar med max 1400 cc motorer - ingår som underklass i Lilla Grupp N. Också den klassen innehåller många intressanta namn. Bland annat junioren Tobias Söderqvist från Årsunda i Gästrikland, som ledde två sträckor före mål, närmast följd av klassdebutanten Tobias Lindström från Sundsvall.
Bland ekipagen i Grupp H - som numer tävlar om titeln riksmästare - har manfallet varit stort. När två sträckor återstod ledde Peter Hellström från Fagersta före skånske rallyföraren Fredrik Fransson.
Bergslagsrallyt är inte bara en vanlig SM-tävling, tävlingen ingår också i Junior-SM, som avgörs i Lilla Grupp N. Ledningen där hölls efter Björnjägarn av - Per Gunnar Andersson före Fredrik Andersson medan Tobias Söderquist var snabbast i 1400-klassen. Dvs samma tre förare som leder också senior-SM. Så visst kan också unga förare åka fort!
Totalt efter SS 5 Björnjägaren 45400 m.
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.10.36,7
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 36,5
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.01,4
4) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 1.07,9
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 1.34,3
6) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 2.03,2
7) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 2.08,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 2.55,3
9) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 3.01,6
10) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 3.03,8
11) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 3.18,3
12) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 3.34,2
N2
1) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 1.18.02,6
2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, + 21,7
3) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat Ibiza, + 32,1
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.10.36,7, 2) Mats Thorszelius, +36,5, 3) Dick Wicksell, +1.34,3.
Lilla Grupp A totalt: 1) Per Johansson, Saab F2, 1.13.40,5, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2, +1.45,8, 3) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW F2, +2.28,0. F1: Andreas Eriksson, MK Speed, Ford, 1.19.01,8.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridsson, 1.11.38,1, 2) Per Svan, +6,5 sek, 3) Oscar Svedlund, Karlstads MC, Mitsubishi, +1.07,4.
Lilla Grupp N totalt: 1) Per Gunnar Andersson, Årängs, Renault, 1.18.08,6, 2) Fredrik Andersson, Fagersta MK, d:o. +21,7, 3) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat, +32,1, N1: 1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 33.38,9, 2) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, d:o, +41,7, 3) Jonas Ericson, Kolsva, Citroen, +1.14,1.
RM Gr H, totalt: 1) Peter Hellström, MK Kopparberg, Opel, 1.20.07,6, 2) Fredrik Fransson, Vinslöv, d:o, +11,2, 3) Björn Jacobsson, Värmdö MK, Subaru 4WD, +2.24,0
JSM, Lilla Grupp N totalt efter 5 ss: 1) Per Gunnar Andersson, 1.18.02,6, 2) Fredrik Andersson, +21,7, 3) Simon Johansson, Ydre MK, Renault, -1.33,1.
N1 1) Tobias Söderqvist, 1.21,44,5, 2) Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, +3.33,6, 3) Joakim Gustavsson, Kristianstads MK, VW, +5.00,8.
Totalt efter SS 4 Småsjömarken 25860 m.
Sträcksegrare Stig-Olov Walfridsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 43.47,3
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + .27,4
3) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 45,6
4) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 50,2
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 1.13,9
6) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 1.28,9
7) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 1.29,8
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.43,1
9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer EVO IV, + 1.49,5
10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, +2.07,1
11) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 2.07,5
12) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo 6, + 2.19,1
13) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 2.22,7
N2
1) Per Gunnar Andersson , Årjäng MK, Renualt Clio Sport, 48.25,4
2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, + 15,3
3) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat Ibiza, + 33,4
Mats Jonsson håller stilen.
När första etappen i årets SM-premiär i rally - Bergslagsrallyt - avverkats hade den rutinerade titelförsvararen i WRC-klassen Mats Jonsson skaffat sig en rejäl ledning inför omstarten på lördagsmorgonen. Mats hade drygt 20 sekunder till tvåan, Mats Thorszelius, som avslutade mycket starkt efter att ha fått stopp och tvingats backa på tävlingens första sträcka.
Bakom de här två hände massor. Framför allt att klassdebutanten i Stora Grupp N - Per Svan - gick upp till tredje plats totalt. Ett tag låg också en annan klassdebutant, VM-junioren Daniel Carlsson, också bra med. Men Daniel åkte av och fastnade på en sten på sista sträckan.
I körtid räknat var en förare snabbare än Per Svan - WRC-föraren Eddie Hörbing. Men Eddie drabbades av växellådsproblem och bröt på servicen efter sista fredagssträckan!
Över huvud taget hände massor under första etappen och många förare bröt, bland annat toppförarna Cemoni Olsson och Jari Saarinen.
Lilla Grupp A-klassen utvecklade sig snabbt till en duell mellan Per Johansson i en Saab och Andreas Eriksson i en Ford medan Fredrik Andersson från Fagersta överraskade i Lilla Grupp N och petade ned tidigare ledaren Per-Gunnar Andersson från Årjäng till andraplatsen. Men ledningen inför omstarten var liten - bara 2,4 sek.
Andra etappen startar redan innan 8 på lördagsmorgonen och förarna ska bland annat avverka tävlingens längsta sträcka - 45 km långa Björnjägarn - innan rallykaravanen kommer till slutmålet i Hällefors på lördagseftermiddagen. Lördagens etapp innehåller 4 specialsträckor.
Totalt efter SS 3 Sandsjöhöjden 33210 m.
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 28.31,4
2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 23,3
3) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 36,2
4) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 48,5
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 57,7
6) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 1.10,5
7) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer EVO IV, + 1.18,1
8) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 1.21,9
9) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 1.25,0
10) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab 9-3 Kit Car, + 1.34,3
11) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 1.41,9
12) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Puma Kit Car, + 1.41,9
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 28.31,4, 2) Mats Thorszelius, +23,2, 3) Dick Wicksell, +57,7.
Lilla Grupp A totalt: 1) Per Johansson, Saab F2, 30.05,7, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford F1, +8,0 sek, 3) Per-Arne Sääw, Kvarnvingarna Tranås, VW F2, +55,7.
Stora Grupp N: 1) Per Svan, 29.07,6, 2) S-O Walfridsson, +12,3, 3) Oscar Svedlund, +34,3.
Lilla Grupp N totalt: 1) Fredrik Andersson, Fagersta MK, Renault, 31.50,4, 2) Per Gunnar Andersson, Team Treske Arvika, d:o, +2,4 3) Lars Rune Hagen, Norge, d:o, +4,3,
N1: 1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW, 33.38,9, 2) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, d:o, +41,7, 3) Jonas Ericson, Kolsva, Citroen, +1.14,1.
RM Gr H efter ss 2: 1) Mats Jönsson, SMK Hälsinge, Opel, 9.51,6, 2) Peter Hellström, MK Kopparberg, d:o, +0,4, 3) Fredrik Fransson, Vinslöv, d:o, +11,8.
Totalt efter SS 2 Nätsjön 11570 m
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 8.43,5
2) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 9,7
3) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 14,9
4) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 16,1
5) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, + 17,6
6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 19,5
7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 20,2
8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 20,5
9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 24,8
10) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, + 27.4
11) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 28,2
12) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 28,5
Bergslagsrallyt: Mats Jonsson som öppnade bäst!
Nu har årets första SM-tävling i rally - Bergslagsrallyt - inletts. Inte oväntat var det flerfaldige SM-vinnaren Mats Jonsson som öppnade snabbast på den första, korta sträckan som inledde fredagskvällens etapp. Men marginalerna var små - mellan Mats och femteplacerade Dick Wicksell var skillnaden bara 0,8 sekunder!
Sammanlagt ska de närmare 100 startande ekipagen avverka tre sträckor under fredagen varav den tredje sträckan är kvällens längsta - 3,3 mil. Därefter blir det en kort nattvila innan lördagsetappen startar redan vid 7-tiden på morgonen.
Annars startade tävlingen med en - prisutdelning! Vid en cermoni innan start delades två utmärkelser ut. John Stigh, östgöten som vann JSM förra året tillsammans med sin förare Jimmy Joge, fick ta emot utmärkelsen Årets Codriver 2001 medan rallyjunioren Tony Lundgren, Ludvika MS fick Bergslagsklubbarnas stipendium till bäste rallyjunior 2001.
Totalt efter SS 1 Sången 1. 1999 m.
Sträcksegrare Mats Jonsson
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.57,0
2) Johan Kressner, Karlstad MC Bil, Subaru Impreza WRC, + 0,2
3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 0,2
4) Per Svan, Borlänge MK, Mitsubishi Lancer Evo V, + 0,7
5) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, + 0,8
6) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, + 3,8
7) Cemoni Ohlsson, Team Skogsåkarna, Misubishi Evo 5, + 4,4
8) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Lancer EVO IV, + 4,5
Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 4,6
9) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 6, + 4,7
10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi EVO 7, + 4,8
11) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer EVO 6, + 5,8
Klasserna:
Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, 1.57,0, 2) Johan Kressner, +0,2, 3) Dick Wicksell, +0,8
Lilla Grupp A totalt: Andreas Eriksson, MK Speed, Ford F1, 2.09,0, 2) Per Johansson, Saab F2, +2,8 sek, 3) Per-Arne Sääw, Kvarnvingarna Tranås VW F2, +2.9.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 1.57,2, 2) Per Svan, +0,5, 3) Cemoni Olsson, Skogsåkarna Tranås, Mitsubishi, +4,2.
Lilla Grupp N totalt: Per Gunnar Andersson, Team Treske Arvika, Renault, 2.09,5, 2) Billy Johansson, Säffle MC, d:o, +1,3 sek, 3) Anders Karlsson, Älmhults MK, Seat, +1,5. N1: Jonas Ericsson, Eskilstuna MK, Citroen, 2.17,0
02-01-02 Daniel Carlsson: - Kul få testa mot SM-eliten
- Jag är otroligt körsugen. Och vilket startfält det har blivit!
Daniel Carlsson från Säffle är den senaste svensken i den internationella rallycirkusen.
I mitten av januari ska 25-åringen från Säffle köra årets första deltävling i VM, Rally Monte Carlo. Men först ska han avverka SM-premiären i Bergslagsrallyt. En tävling som körs redan fredag-lördag med Hällefors i Bergslagen som utgångspunkt.
Häromdagen var Daniel ute och bekantade sig med SM-bilen - en Mitsubishi som går i Stora Grupp N - och sin nye codriver, Mattias Andersson:
- Det känns bra. Men jag tänker inte sticka ut hakan och säga att jag ska vara med i toppen redan från början. Jag får allt nöja mig med att försöka ta mig i mål, skrattar Daniel. Som har fullt upp med att lära sig växla och koppla ur:
- I de bilar jag kört på senare år har vi sekvensiella växellådor. Det är bara att trycka i växlarna allt eftersom.
Codrivern var enklare att komma överens om. Ex-örebroaren Mattias som numer är bosatt i Stockholm har tidigare åkt med Mats Bergeå och ska i år åka hela SM-serien med Daniel. I VM däremot ska rutinerade Per Carlsson sköta noterna:
- De är bra båda två, så jag kommer i alla fall inte att kunna skylla på codrivern om det inte går bra, skämtar Daniel.
Svettigt för Stoffe
En som går motsatta vägen är Stoffe Nilsson, skåningen som lämnar WRC-klassen och startar i Lilla Grupp A.
- Jag har alltid tävlat med stora, fyrhjulsdrivna bilar. Nu ska jag ratta en framhjulsdriven liten Peugeot. Omställningen är större än jag trodde, säger Stoffe. Som inte hinner få sin nya bil till premiären. I stället lånar han stallchefen Gert Blomquists privata Peugeot 106 Kit Car:
- Tack och lov har jag inget tryck på mig från teamet. Jag är med för att i första hand lära mig bilen och för att ta mig runt, helst på poängplats.
Farten får komma allt eftersom, säger Stoffe.
Jonas Kruse hoppar av
Sammanlagt är 100 förare anmälda till helgens SM-premiär - och hittills har bara två hoppat av. Det är unge östgöten Martin Hjelmar - vars bil Daniel Carlsson ska köra - och silvermedaljören i Lilla Grupp A, Jonas Kruse. Jonas var anmäld i en ny Renault Super 1600:
- Men vi får inte fram någon bil i tid, så tyvärr blir det ingen start för min del.
Bergslagsrallyt 2002 avgörs under två etapper. Första etappen körs på fredag kväll och andra etappen under lördagen. Sammanlagt 13 mil specialsträckor väntar på förarna i de olika SM-klasserna. Från tävlingsområdet rapporteras om vykortsvackra skogsvägar och sportsligt rättvisa förhållanden:
- Allt ser bra ut inför starten på fredag kväll. Långtidsprognosen talar om mellan 0 och - 10 grader, vilket vore perfekt, rapporterar tävlingsledaren Thomas Berggren.
Intresset inför SM-premiären har varit stort . Men så är också startfältet det bästa på många år. Och att Daniel Carlsson gör come back i SM gör det extra spännande. Själv är Daniel minst sagt uppspelt inför sin comeback till SM-cirkusen. Senast han körde SM var i en Grupp H-bil. Och då vann han SM.
- Men det räknar jag inte med den här gången. Klassen är otroligt tuff och jag tror att Kenneth Bäcklund vinner före Stig Olov Walfridsson med Cemoni Olsson som trea. Dark horse är Per Svan - även om han också har problemet att ställa om sig från en liten Opel Kit Car till en stor Mitsubishi. Också så vill jag varna för Patrik Fredriksson från Fagersta. Patrik är en fantastisk chaufför som säkert kommer att göra bra resultat även i den här klassen.
Mats favorit till totalsegern
Totalt sett är veteranen och titelförsvararen Mats Jonsson favorit. Men motståndarna är många. Sammanlagt kommer inte mindre än fem WRC-ekipage till start i Stora Grupp A. Förutom Mats är det Eddie Hörbing, också han i en Ford, Mats Thorszelius, Toyota samt Subaru-förarna Dick Wicksell och Johan Kressner.
01-12-27 Rally-SM: Bra utgångsläge inför Bergslagsrallyt
- Först kyla - sedan snö. Bättre kan det inte bli!
Thomas Berggren, tävlingsledare för årets första SM-rally andades ut när vintern kom till Hällefors och skogarna i Bergslagen.
SM-serien 2002 startar med klassiska Bergslagsrallyt direkt efter nyår. Två dagar ska man tävla och första start går på fredagskvällen den 4 jan kl 18. Men redan dagen innan börjar de 100 tävlingsteamen anlända till Hällefors för att klara av anmälan, besiktning och annat.
Bergslagsrallyt 2002 ser lite annorlunda ut än det brukar. T ex står servicebilarna stilla på en och samma plats under tävlingen. Och specialsträckorna är koncentrerade på vägarna runt Hällefors. Sammanlagt 7 sträckor ska köras - tre under fredagens kvällsetapp och fyra under lördagen. Bland annat klassiska Björnjägarn, som den här gången kommer att vara 45 km lång. De specialsträckor som inleder de två etapperna är så kallade publiksträckor. Den första bara 900 meter lång, den andra 3 km. Totalt väntar 13 mil specialsträckor på förarna
- Tävlingen kommer att avgöras på Björnjägarn. Den sträckan är oerhört krävande både fysiskt och psykiskt, tippar Thomas. Som är nöjd med det mesta just nu:
- Väderprognoserna är bra, startfältet är det bästa på många år och allt fungerar som det ska, summerar han det årslånga förberedelsearbetet.
Ute hos teamen arbetas det febrilt för att allt ska hinnas med i tid.
Bäst förberedda är förmodligen de juniorer som just nu finns på Bilsportförbundets träningsläger i Likenäs i Värmland, där man gnuggas i vinterkörning och har chansen att testa sina bilar.
Där finns bland annat svenske juniormästaren Jimmy Joge och de två Mitsubishi-juniorerna Oscar Svedlund och Tobias Johansson, som båda kör i Stora Grupp N-klassen. En klass som växt kraftigt i höst och bjuder på en härlig blandning av veteraner och duktiga nykomligar. Tobias, som blir den förste som kommer till start med nya Evo 7-modellen - är bara 19 år och spås en lysande framtid .
En förare som imponerat stort under lägret är en av förarna i Lilla Grupp N, junioren Per Gunnar Andersson från Årjäng.
- Jag tror PG blir farligast av konkurrenterna, säger Jimmy Joge. Som handikappas av att gå ut i den första seedade startgruppen medan PG går ut 40-50 bilar senare, och kan köra på Jimmys tider.
Startordningen är att först startar tio bilar i Lilla Grupp N - de främsta från förra årets serie - varefter man har totalseedat hela fältet.
Det innebär att WRC-ekipagen med Mats Jonsson, Eddie Hörbing, Mats Thorszelius startar direkt efter de tio Grupp N-bilarna. SM-fältet avslutas med förare som kör bilar i lilla Grupp N och avslutas med ett gäng trimmade Grupp H-bilar där förarna kör om poäng i en riksmästerskapsserie.
Fredagsetappen tar 3,5 timmar att köra medan lördagsetappen - med start kl 07.40 - tar drygt sex timmar. Det innebär att första bil i det c:a 1,5 timmar långa startfältet ska passera målrampen vid Folkets Hus i Hällefors kl 13.45 på lördagseftermiddagen.
01-12-21 Per Svan klar för start i Rally-SM
- Sveriges bäste rallyförare ska inte behöva stå och titta på när Rally-SM startar!
Fredrik Eljas, själv duktig rallyförare, reagerade kraftigt när han fick veta att Opel dragit sig ur SM 2002 och att 6-faldige svenske mästaren Per Svan helt plötsligt inte skulle kunna försvara sin titel. Nu har Operation Räddning avslutats. Per Svan kommer till start i Stora Grupp N och bilen - en Mitsubishi Evo 5 - finns redan på plats hos Eljas Motorsport i Björbo.
- Otroligt säger Per. Som fortfarande är omtumlad av det enorma arbete som andra människor lagt ned på att just han ska komma till start i Bergslagsrallyt den 4-5 januari.
Läs mer
01-12-20 Bästa startfältet på länge i Rally-SM!
- Vi har massor av intressanta förare i alla klasser. Så här bra har det inte sett ut inför en SM-premiär på många år!
Anders Wikström på Svenska Bilsportförbundet är mer än nöjd med utvecklingen just nu. Visserligen började det med en rejäl chock för en vecka sedan då Opel meddelade att man skulle ta time out. Men sedan har de positiva nyheterna kommit slag i slag:
* Rallystjärnan Stoffe Nilsson kör SM i en ny Super 1600-bil från Peugeot.
* Johan Kressner har skaffat sig en WRC-bil. Det innebär fem WRC-bilar till premiären.
* Superlöftet Daniel Carlsson har fått en plats i ett Junior-VM-team och ska dessutom köra hela SM-serien.
Vid onsdagens presskonferens i Stockholm presenterades ytterligare ett Super 1600-team. Förare blir rutinerade smålänningen Mattias Aronsson. Men Mattias kommer inte till start förrän till SM-tävlingen i Vännäs i mars:
- Man hinner inte tidigare. Super 1600 är en helt ny klass och vi måste ge den tid att komma igång, säger Anders Wikström och tillägger:
- Däremot är de övriga SM-klasserna minst sagt fullmatade!
Rally-SM 2002 är fullt av nyheter. Bland annat inför man fasta startnummer och olika nummerserier för de olika klasserna. Allt för att underlätta för publiken.
Totalt avgörs SM i rally i fyra klasser: Stora och Lilla Grupp N (standardbetonade klasser med resp utan 4-hjulsdrift) samt Stora och Lilla Grupp A (supertrimmade specialbyggen med samma indelning).
Meningen var att minska antalet klasser till tre - men de planerna har ändrats:
- Naturligtvis måste det finnas olika klasser även i rally. Ingen skulle komma på tanken att släppa upp en brottare i 57-kilosklassen mot en kille som väger plus 100, säger SBF:s presschef i rally-SM, Carleric Johansson, Söderhamn.
- Samma sak är det i rally. Junioren Tobias Söderqvist i en 2-hjulsdriven VW Polo med 110-120 hästar måste få tävla mot likvärdiga bilar och kan aldrig matcha flerfaldige SM-vinnaren Mats Jonsson som kör en Ford WRC med 300-hästars turbo-motor och 4-hjulsdrift!
SM startar direkt efter nyår. Då körs klassiska Bergslagsrallyt. I år håller man till i Hällefors och även om det inte är vinter just nu, så tror tävlingsledaren Thomas Berggren på bättre tiden:
- Bergslagsrallyt körs för 35:e gången nästa år, och ännu har vi aldrig behövt ställa in!
En titt på SM-klasserna visar att inte mindre än fem WRC-bilar kommer till start i den så kallade värstingklassen, att Stora Grupp N får ett rejält tillskott av mycket duktiga chaufförer och att Lilla Grupp N befäster sin ställning som klassen som föder nya stjärnor.
Totalt ekipage anmälda - 85 ekipage i SM-klasserna plus ytterligare 15 ekipage som startar i RM-serien för Grupp H. Dvs den riksmästerskapsserie som ersätter SM-serien för förare med äldre bilar.
SM i värstingklassen: MATS JONSSON UTMANAS - IGEN!
- Vi ska ta honom - förr eller senare.
Nu är förarna i de så kallade värstingklasserna taggade. Den här säsongen ska man knuffa ned flerfaldige mästaren Mats Jonsson från tronen. Främsta utmanare är Eddie Hörbing, Degerfors RC, Mats Thorszelius, Almunge MK, Dick Wicksell, SMK Uppsala och Johan Kressner, Karlstads MC som samtliga sitter i mycket konkurrenskraftiga WRC-bilar.
Så här är läget i A8, dvs klassen för de stora, fyrhjulsdrivna turbobilarna:
Mästaren Mats Jonsson hade länge planer på att köpa en annan bil än den han vann SM med i år - men den gamla bilen blev aldrig såld.
Så nu har Mats bestämt sig att fortsätta med sin Ford Escort WRC ytterligare ett år. Och även om bilen är gammal så vet vi att den i händerna på den rutinerade värmlänningen är tillräckligt bra. Alltså får Vålberg-föraren finna sig i att bära favoritskapet. Men han får hård konkurrens. Bland annat av Eddie Hörbing, Degerfors RC.
Eddie ligger som vanligt lågt i förhandssnacket. Men det blir en rejäl satsning på både SM och på Super-Mästerskapen. Degerfors-förarens Ford WRC är klar för Bergslagsrallyt och för första gången i sin karriär har Eddie rejäl uppbackning.
Tvåan från SM 2001 - Mats Thorszelius - fortsätter sin satsning på Toyota WRC och siktar stenhårt på guld 2002.
- Vi har sponsorbiten klar, vi är inkörda med bilen. Och vi tänker förbättra slutresultatet, säger Mats, vars självförtroende växte rejält efter en strålande säsongavslutning.
Fortsätter gör också en annan WRC-förare, Dick Wicksell. Dick tog tredjeplatsen med sin extremt snygga Subaru Impreza WRC och vill vinna SM-guld, innan karriären är över.
Dark Horse bland sammanlagt fem WRC-bilar är Johan Kressner, som i år växlar upp till en Subaru WRC. Bilen kommer från Norge, där den körts av Henning Solberg.
Sammanlagt är inte mindre än 17 ekipage anmälda i Stora Grupp A. Micke Lindkvist från SMK Östgöta - trea i Stora Grupp N förra året - kommer till start i Tommy Anderssons Grupp A-Mitsubishi. Och en annan snabb östgöte - Jari Saarinen från MSK Kvarnvingarna i Mjölby - har uppdaterat sin Grupp A-Escort för ännu en säsong:
- Vi letade länge efter en WRC-bil, men det blev för dyrt. Så vi har fräschat upp Cosworthen i stället, kommenterar Jari.
En som bytt bil till 2002 är Dick Larsson. Dicken har parkerat sin gamla Mazda 323 och kommer till Bergslagsrallyt i en inhyrd Toyota GT4. Bland de som tillkommit i klassen sedan förra året finns Carl Samzelius, Skepptuna-förare i en Escort Gr A.
SUPER 1600-DUELL I LILLA GRUPP A
Att Opel för några dagar sedan oväntat tog en time out från sporten var en chock för rallysverige som väntade sig titelförsvararen Per Svan i en ny Opel Corsa Super 1600.
Nu blir det förmodligen bara två Super 1600-bilar till premiären - välkände Andreas Eriksson i sin läckra Ford Puma och superlöftet Stoffe Nilsson, Hässleholm.
Stoffe har sålt sin Subaru 4WD till Norge och tar i stället hand om ratt och pedaler i Peugeot-teamets 206 Super 1600.
Jonas Kruse - SM-tvåan - är också anmäld i en Super 1600 - i en Renault.
- Men jag vet inte om vi kommer till start. Det hänger på om vi får loss en av Renaults testbilar. Får vi inte det utan måste bygga en ny, då tar det tid och vi får inrikta oss på sommarsäsongen i stället.
Dessutom aviserar ytterligare en Peugeot Super 1600 till årets andra deltävling. Den bilen ska köras av smålänningen Mattias Aronsson, tidigare en av toppförarna i Lilla Grupp N. De två Peugeot-bilarna är just nu på väg hem till Sverige:
- Vi sliter som djur just nu för att hinna med allt, säger teamchefen Gert Blomquist. Som i första hand riktar in sig på att Stoffe ska komma igång till SM-premiären.
Den ende som förefaller att ha läget under kontroll just nu i 1600-klassen är SM-trean 2001 - Andreas Eriksson. Andreas siktar helt klart på en annan medaljvalör nästa år.
Men - det blir inte lätt. För i den här klassen finns två grupper förare som slåss om samma SM-guld. Det är dels förarna i 1600-bilarna, dels förarna i de större 2-litersbilarna. Det gör att en av de givna favoriterna är Per Johansson, SMK Trollhättan - norske rallymästare 2001. Per fortsätter ett år till med sin Saab 9-3 Kit Car.
Sammanlagt är nio ekipage anmälda - bland annat Mats Bergeå, som körde en Clio I N2-klassen 2001. Vilken bil den osedvanligt snabbe Östernärke-föraren ska köra vet vi inte - han mörkar genom att anmäla sig i en Tba - To Be Announced...
Däremot vet vi att Per Arne Sääf, Västra Östergötlands MK, satsar på Golf Kit Car, att Stefan Jonsson, Vännäs kommer i en Seat och att Mattias Tyrbjörn, Eskilstuna MK och Janne Pettersson, SMK Nyköping satsar på var sin Opel Astra.
- Vi tror att den här klassen kommer att öka, precis som Stora Grupp N har gjort. Men den måste få tid på sig. En Super 1600-bil kostar runt 1,2-1,4 miljoner att köpa och tack vare FIA:s satsning på klassen i Junior-VM är det inte lätt att komma över en bil. Dessutom är utbudet av begagnade bilar näst intill obefintligt, kommenterar Anders Wikström, Svenska Bilsportförbundet.
Stora Grupp N: DANIEL CARLSSON SÄTTER FÄRG PÅ SM
- Man får nog höll i hatten nu, tycker Stig Olov Walfridsson om konkurrensen i Stora Grupp N i Rally SM 2002.
Och det har den rutinerade värmlänningen alldeles rätt i. Klassen växer kraftigt i SM 2002 och bjuder på massor av intressanta förare.
Mest spännande är att VM-aktuelle Daniel Carlsson ska köra hela SM-serien. Den unge Säffle-föraren spås en lysande framtid i sporten och kommer säkert att ställa till det för segervana duon Stig Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund, de två förare som brukar turas om att ta SM-guld i den här klassen - oftast uppvaktade av en annan veteran, smålänningen Cemoni Olsson, som fortsätter att uppvakta de två i år också.
Kenneth Bäcklund meddelade redan tidigt att han planerade att försvara sitt SM-guld i klassen medan Stig Olov planerade en WRC-satsning, något som dock blev alltför dyrt. Så även han stannar - men eftersom han redan sålt sin Evo 6:a till intressanta Carina Hermansson (otursgumma i SM Gr H förra året då hon bara nådde 10:e plats trots strålande sträcktider) så lånar Stecka en bil till premiären för att sedan komma i en ny, egen Evo 7:a.
Carina Hermansson är en av tre kvinnliga förare i SM nästa år - och den som man väntar sig mest av. Skepptuna-tjejen har som vanligt en kvinnlig codriver - det är Marie Eriksson som sitter i högerstolen.
Högintressant i klassen är också Patric Carlsson, SMK Nyköping. Patrik är trots sin ungdom flerfaldig svensk mästare i lilla Grupp N. Nu tar han tar klivet från N2 till N4 - han har köpt Kenneth Bäcklunds Mitsubishi.
Anmäld i den här klassen är också F2-stjärnan Per Svan:
- Just nu vet jag inte hur det blir. Men vi jobbar på att få tag i en konkurrenskraftig bil till premiären. Klarar vi det så är det bra - därefter får vi sätta oss ned och fundera på framtiden, säger Per. Som inte hunnit smälta beskedet från Opel ännu:
- Det kom som en chock mitt i förberedelserna...
Sammanlagt är 21 ekipage anmälda i Stora Grupp N, N4. Merparten kör Mitsubishi-bilar. Bara Skepptuna-föraren Magnus Rindeby och norrmannen Rune Dalsjö bryter trenden och kommer i var sin Subaru.
Över huvud taget vimlar klassen av duktiga förare. T ex unge Oscar Svedlund - SM 4:a 2001. Oscar fortsätter satsa hårt med sin Mitsubishi. Värmlänningen ska köra både SM, ett par tävlingar i VM samt tre deltävlingar i både Engelska Mästerskapen och i Tyska Mästerskapen under 2002.
Ännu yngre - och minst lika intressant - blir det att se ytterligare en av Erik Eken Johanssons pojkar - den här gången handlar det om 19-årige Tobias Johansson, Ludvika MS. Tobias håller på med att bygga en Evo 7:a - och ska man döma av hans framfart med en gammal Audi 80 4WD förra året så kommer det att gå fort redan från början...
En annan som kommer till i klassen är en något äldre herre än Tobias - Torbjörn Pallin från Sundsvall. Torbjörn Pallin var en gång en lovande rallyjunior som slutade tävla innan karriären blommade ut på allvar. Men tävlingslusten fanns kvar och efter 15 (!) tävlingsfria år gjorde Tobbe come back. Han nosade på SM i en gammal 4WD-bil redan 2001 och blev bl a trea i SM-premiären i Torsby.
Men han ville ha en riktig bil och nu har han köpt en av de bilar som Stig Blomquist körde VM med under 2001.
Patrik Fredriksson, Fagersta är ett annat intressant namn i klassen. Patrik lämnar Grupp H och BMW och satsar på en Mitsubishi Evo 4 i stället medan en annan fortåkare - östgöten Jonas Wigren - satsar på en Evo 5:a. Andra östgötar som kliver in i klassen är Tobias Gustafsson, Patrik Malteskog och Martin Hjelmar.
Getingbo i Rally-SM: 38 TEAM ANMÄLDA I LILLA GRUPP N!
Lilla Grupp N är en tuff klass- eller snarare två. För precis som i Lilla Grupp A är klassen delad i två cylindervolymsklasser och förarna tävlar klassvis om ett enda SM-guld, en SM-medalj som går till den framgångsrikaste av de två klassegrarna.
Roger Andersson, N1-suveränen som vann SM i N2 med sin lilla VW Polo har sålt vinnarbilen till nyblivne A-föraren Tobias Lindström från SMK Sundvall och kommer inte att försvara sitt guld från 2001.
Med Roger borta är klassen ytterst ovisst - inte mindre än 38 ekipage som vill vara med och slåss i nästa års premiärtävling, Bergslagsrallyt den 4-5 januari.
12 förare startar i 1400-klassen medan övriga startar i betydligt starkare 2-litersbilar.
Bland förhandsfavoriterna finns t ex Billy Johansson, Säffle. Billy körde N2 redan i år och fick inte speciellt mycket att fungera första året. Men nu börjar allt fungera och då kan det komma att gå undan.
En som också borde vara med i toppen är Magnus Henriksson som bytt sin F2-Megane till en Clio Gr N medan Seat-föraren Stefan Jonsson - som slutade på 4:e plats i SM 2001 - tycker att både han och bilen har kapacitet att göra bättre från sig. Samma sak tycker Johan Rudengren, eskilstunaföraren som tänker satsa vidare på klassen (samtidigt som han skissar på en framtida 4WD-satsning).
Peter Fredriksson, Norrköping och Peter Hillebjörk, Vännäs MK är andra duktiga förare i klassen medan ett nytt, intressant namn är Anders Karlsson, Säffle. Anders är både rutinerad och snabb och har nu skaffat en Seat Ibiza för att testa motståndet i N2-klassen.
Tobias Gyllström hade inte turen med sig 2001. T ex ledde han klassen i SM-finalen när drivaxeln gick av. Men någon gång måste oturen ta slut, tycker Tobias. Som fortsätter med sin Renault. Veteranen Björn Kapten Cederberg kliver ur codriverstolen och in kliver Lars Wickman, Kolsva. Kapten fortsätter i teamet, som mentor.
N1-förare - Anders Fredriksson från Mälaröarnas MK- bytte under förra säsongen från Suzuki till VW Polo och har nu uppdaterats för att vara konkurrenskraftig i klassen. Det gör att Anders- som går ut först av alla i premiärfältet - tänker hårdsatsa i SM, trots att han egentligen åker för att det är så förbaskat kul...
INTRESSANTA JUNIORER
Frågan om det blir så kul för de här förarna - när man ser på hur det ser ut i Junior-SM. Merparten av förarna i Lilla Grupp N ( 22 förare!) kämpar i första hand om segern i JSM. Men juniorförarna är så duktiga att de - med SM-segraren Jimmy Joge i spetsen - också kommer att plocka massor av poäng även i Senior-SM!
JSM-vinnaren Jimmy Joge får se upp med främst Per Gunnar Andersson - en mycket snabb förare från Årjäng. PG hade ingen lyckad säsong senast, då han körde Seat. Nu har han bytt till Renault och den kombinationen kan komma att bli mycket intressant. Håll också ögonen på Henrik Andersson från Säffle.
Henrik är en osedvanligt begåvad rallyförare som liksom Jimmy Joge kommer från tuffa enhetsklassen Volvo Original Cup. Värmlänningen avslutade säsongen 2001 med att bli tvåa i Europaserien - på samma poäng som segraren - och siktar oblygt på guld både i JSM och i Senor-SM redan under sitt första år i SM! Henrik kör Renault Clio medan Jimmy Joge fortsätter med sin Peugeot 306.
Andra intressanta namn i JSM är Simon Johansson, Ydre, Tobias Gyllström, Kolsva och N1-förarna Jonas Eriksson, Kolsva och Tobias Söderqvist, AMF Årsunda.
Tobias - som körde en gammal Opel i N2 förra året - han nu skaffat en VW Polo och kan mycket väl upprepa Roger Anderssons bedrift från 2001! En tjej är också anmälda till start. Det är Jennie-Lee Hermansson som startar i N1 med en Suzuki Swift.
RIKSMÄSTERSKAP ERSÄTTER SM-SERIEN FÖR GRUPP H
När en rallybil blir för gammal för att tävla med internationellt - då blir det en nationell bil, en Grupp H-bil. Och i den här klassen sker en av de stora förändringarna i Rally-SM 2002. Klassen förlorar nämligen sin SM-status och i stället får totalsegraren i nästa års serie finna sig i att byta ut titeln Svensk Mästare mot titeln Riksmästare.
Förändringen innebär många nya namn i startfältet. En del av förarna från SM 2001 byter klass - andra lägger av. T ex bröderna Fredrik och Olof Eljas, som i stället drar igång ett projekt med en junior i huvudrollen
SM-segraren 2001 Thomas Thunström vill fortsätta men har inte bestämt hur, när och i vad, SM-tvåan Stefan Erixon lägger av helt med rallysporten medan duktige Volvo 940-föraren Timo Huovinen hoppar av RM-serien och satsar på andra serier osv.
En som definitivt satsar på RM är David Walfridsson från MK Ratten i Torsby - jodå, han är släkt med motorsportfamiljen Walfridsson. 29-årige David (som gått den långa vägen från Volvo Original till Grupp H) är en av Värmlands mest framgångsrika Gr H-förare. Vilket säger ganska mycket...
Skånske is- (!) och asfaltspecialisten Peter Lundell vill också testa RM och har lånat en bil till premären för att känna på motståndet i en klass som innehåller en osannolik blandning bilar - från Bo Axelssons Porsche till Nisse Bergkvists och Mikael Rings två gamla Volvo-bilar
I klassen finns ett tjej-ekipage - Marie Ekström-Thor som med sin codriver Anna Ekström-Larsen startar i en Volvo 240.
www.motorsportivarmland