Rydell vann dubbelt i BTCC-finalen
'Superswede' avslutade sex år med Volvo på topp. Rickard Rydell visade att han är kungen av British Touring Car Championship genom att segra i finalhelgens båda race. Därmed avslutade han och Volvo sitt samarbete på topp. Rickard och Volvo var BTCC-mästare ifjol och har tillsammans tagit 18 racesegrar sedan 1994! Totalt blev Rickard trea i råets mästerskap. Fransmannen Aiello blev mästare.
Det var mer champagneglädje än vemod i Volvo/TWR-lägret när 1999 års BTCC-final kördes på ett regnigt Silverstone under söndagen.
Men vemodet för att Volvo nu körde sitt sista BTCC-lopp efter sex säsonger fick vika för segeryra. Rickard Rydell visade än en gång vem som är mästerskapets snabbaste förare genom en otrolig start och seger i sprintracet samt en övertygande seger i featureracet.
- Härligt att få avsluta samarbetet med Volvo och TWR på det här sättet, sade en jublande glad Rickard.
- Segrarna markerar att vi alltid tillhört toppen sedan vi kom med i mästerskapet, fyllde chefen för Volvo Motorsport, Anders Kull, i. Nu slutar vi på topp!
Volvo och Rickard Rydell har tagit racesegrar varje säsong förutom debutåret 1994 då man istället överlägset vann 'PR-mästerskapet' genom att tävla med en Volvo 850 Herrgårdsvagn. Rickard har varit trea eller bättre i fyra av de sex åren som kröntes med segern i förarmästerskapet i fjol.
Finalhelgens sprintrace blev en Rydellsk uppvisning i kyla och snabbhet. Rickard stod i sjätte startruta efter att ha drabbats av regn på kvalet. Mästerskapsledande Aiello klantade dock bort sig genom att köra ett uppvärmningsvarv för mycket och även Jason Plato försvann före start.
När sedan starten gick gjorde Rickard en briljant start, drog förbi Matt Neal, Yvan Muller och James Thompson omgående och upp i ledning! Thompson försökte svara men Rickard hade ett tempo i regnet som om banan varit torr och drog ifrån.
Regnet tilltog och blev så kraftigt att man satte ut säkerhetsbil framför fältet. När regnet inte slutade så flaggades loppet av med Rickard som segrare. Stallkamraten Vincent Radermecker var en av de som åkte av och bröt i regnet.
Till millenniets sista BTCC-race, featureracet, stod Rickard i främsta ledet som tvåa bredvid Laurent Aiello. Denne var redan klar mästare efter första racet och hade möjligen nallat av segerskumpan ty han åkte av i första kurvan. Rickard sköt i ledning iväg från resten av fältet snabbt. Banan var våt men det regnade inte.
- Bilen gick otroligt bra, säger Rickard. Jag hade inga som helst problem.
Volvon ökade avståndet till de bakomvarande och ledde som mest med 12 sekunder. Säkerhetsbilen kom ut på varv 23 efter en krasch. När fältet åter släpptes tog Rickard åter ledningen och vann till sist sin fjärde seger för säsongen och 18:e i BTCC sedan -94. Han säkrade nu bronset i mästerskapet. Vincent Radermecker körde in som fyra och slutade som delad sjua. Volvo blev genom segrarna trea i märkesmästerskapet.
Silverstone 1999-09-19
Race 1 Sprintrace 8 varv 1. Rickard Rydell, Volvo, 14 min. 47.945 sek, 2. James Thompson, Honda, +0.877, 3. Yvan Muller, Vauxhall, +1.823, 4. Anthony Reid, Ford, +2.279, 5. John Cleland, Vauxhall, +2.482, 6. Will Hoy, Renault, +3.513
Snabbaste varv: Jason Plato, 1 min. 36.155 sek.
Race 2 Featurerace 34 varv 1. Rickard Rydell, Volvo S40, 52 min. 29.531, 2. David Leslie, Nissan, +2.551, 3. Anthony Reid, Ford, +3.311, 4. Vincent Radermecker, Volvo S40, +11.776, 5. Yvan Muller, Vauxhall, +12.371, 6. Matt Neal, Nissan, +13.240
Snabbaste varv: Rydell, 1 min 33.324 sek.
Slutställning BTCC - förare 1. Laurent Aiello, 244, 2. David Leslie, 228, 3. Rickard Rydell, 192, 4. James Thompson, 174 , 5. Jason Plato, 122, 6. Yvan Muller, 119, 7. V Radermecker, 113 och Peter Kox, 113, 9. Matt Neal, 109, 10. J-C Boullion, 97
Slutställning BTCC - märkesmästerskapet 1. Nissan 464, 2. Honda 296, 3. Volvo 295, 4. Renault 227, 5. Vauxhall 186, 6. Ford 164
Rickard Rydell upp till
tredje plats totalt
En tredjeplats och en
fjärdeplats gav viktiga poäng till Rickard Rydell när
näst sista racehelgen i BTCC kördes på Oulton Park.
Dessa poäng, plus att James Thompson diskades från
sprintracet, gör att Rickard nu är förbi Thompson i
kampen om BTCC-bronset.
Att försvara sin mästerskapstitel är en omöjlig
uppgift för Rickard Rydell inför BTCC-finalen på
Silverstone nästa helg. Att knipa bronsmedaljen är dock
fullt möjligt. I all synnerhet efter helgens race på
Oulton Park.
Till sprintracet hade Rickard kvalat in sin fjärde man.
Tyvärr fick han för mycket hjulspinn i starten vilket
gjorde att stallkamraten Vincent Radermecker kunde slinka
förbi.
Laurent Ailleo drog i väg i ledning med stallkamraten David
Leslie och Hondas James Thompson efter. De senare hade en hård
fight vilket gav Jason Plato möjlighet att komma ifatt de
båda och satsa på en omkörning. Det slutade med att
Plato for av banan och att Thompson senare diskades för att ha
"hjälpt" Plato av.
I mål var ställningen Aiello, Leslie, Thompson och
Rickard. Rickard hade nämligen satsat på hårda
däck och kunde gå om Vincent på sista varvet.
Thompsons diskning gav Rickard en knuff närmare
Honda-föraren.
Hård jakt av Rickard
I featureracet stod Rickard femma
på griden och kom även iväg som femma. Thompson tog
ledningen med Aiello och Leslie i släptåg. Vincent
Radermecker fick problem med misständning redan på
uppvärmningsvarvet, tvingades gå i depå och var
borta från allt vad resultat heter.
Rickard satte upp ett stenhårt tempo och jagade ifatt och om
först Plato och sedan Kox. Längre fram fanns David Leslie
på tredje plats. Rickard tog in en halv sekund per varv
på Leslie för att till sist vara i hasorna på
Nissan-föraren. När det var ett varv kvar avverkades
även Leslie och Rickard var trea.
- Det var tufft men bilen gick bra och mina däck fungerade
även mot slutet av racet, säger Rickard.
Thompson vann racet men Rickard gick förbi engelsmannen i
sammandraget. De två kommer att göra upp om bronsmedaljen
på Silverstone nästa helg. Volvo har dessutom goda
möjligheter att ta upp kampen med Honda i fighten om
märkessilvret.
Oulton Park 1999-09-12
Race 1 - Sprintrace 18 varv 1.
Laurent Aiello, Nissan, 26 min 11.859 sek. 2. David Leslie, Nissan,
+1.505, 3. James Thompson, Honda, +1.884, 4. Rickard Rydell, Volvo,
+11.387, 5. Vincent Radermecker, Volvo, +11.681, 6. Peter Kox, Honda,
+11.937
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 24.319 sek.
Race 2 - Featurerace 34 varv
1. James Thompson, Honda, 48 min.
23.219 sek. 2. Laurent Aiello, Nissan, +12.382, 3. Rickard Rydell,
Volvo, +19.145, 4. David Leslie, Nissan, +20.434, 5. Yvan Muller,
Vauxhall, +23.394, 6. Jason Plato, Renault, +26.144
Snabbaste varv: Thompson, 1 min 23.984 sek.
Poängställning
förare 1. Laurent Aiello 241 ,
2. David Leslie 215, 3. Rickard Rydell 161, 4. James Thompson 160, 5.
Jason Plato 122, 6. Peter Kox 109, 7. Vincent Radermecker 105, 8.
Matt Neal 104, 9. Yvan Muller 103, 10. J-C Boullion 94
Poängställning
märkesmästerskapet 1.
Nissan, 460, 2. Honda , 284, 3. Volvo, 259, 4. Renault , 224 , 5.
Vauxhall, 165, 6. Ford, 147
Rickard Rydell vann på Brands Hatch
Rickard Rydell visade att han
tänker avsluta BTCC-säsongen på topp. Rickard vann
det inledande sprintracet på Brands Hatch, hade pole inför
det andra racet men tappade några placeringar vid
däckbytet och slutade femma.
Brands Hatch är en snabb men knepig bana i Kent, söder om
London. Där har Rickard Rydell tagit flera segrar genom
åren i BTCC. Hans familj, släktingar och vänner som
var på plats på måndagen kunde alltså hoppas
få heja fram honom till seger och de blev inte besvikna.
Rickard gjorde en kanonstart från sin andra startruta, gick
direkt förbi Laurent Aiello, som hade pole och upp i ledning.
Dataloggen efteråt visade att det var hans bästa start
någonsin. Efter Rickard följde Aiello, Thompson och Neal.
Dessa bilar följdes åt som ett mycket snabbt tåg.
Aiello låg en halv sekund efter Rickard hela racet men kunde
aldrig komma i läge för en attack. Fransmannen väntade
på att Rickard skulle göra ett misstag men
förgäves. Ordningen i mål var nu att Rickard vann
(hans andra seger i år) före Aiello, Thompson och Leslie.
Vincent Radermecker startade tia och kom i mål på samma
placering.
- Det var väldigt viktigt att komma först in i första
kurvan, säger Rickard. Det är svårt att köra om
på Brands. Det var jättekul för alla hos Volvo att
få den här segern. Volvo kommer ju inte köra i BTCC
nästa år och vi vill sluta på topp.
Inför dagens andra race, det långa featureracet såg
det ännu bättre ut med Rickard träningssnabbast och
på pole.
Tappade placeringar vid
depåstoppet
Om Aiello suttit och sovit vid den
förra starten var han vaken nu. Fransmannen tog ledningen med
Rickard i släptåg men en avåkning av bland andra
Alain Menu gjorde att säkerhetsbilen fick samla fältet.
Vid omstarten drog fältet iväg i samma ordning som innan.
Både Aiello och Rickard valde att gå in för det
obligatoriska däcksbytet tidigt, nästan samtidigt. Aiello
fick ett rekordsnabbt stopp medan Rickards mekar hade problem med ett
hjul och tappade ett par sekunder.
De räckte för att Volvon skulle rasa till femte plats. Den
placeringen fick han behålla i mål. Aiello vann före
stallkamraten David Leslie och James Thompson. Vincent Radermecker
jagade länge Jean-Christophe Boullion och kom till slut
sjua.
Aiello leder mästerskapet före David Leslie när fyra
race återstår. Rickard ligger fyra med god chans att
avancera. Vincent Radermecker ligger åtta.
Resultat Brands Hatch 1999-08-30
Race 1 Sprintrace 25 varv 1. Rickard
Rydell, Volvo, 19 min. 56.743 sek, 2.Laurent Aiello, Nissan +0,424,
3. James Thompson, Honda, +2.744, 4. David Leslie, Nissan, +5.610, 5.
Matt Neal, Nissan, +6.011, 6. Jason Plato, +6.826, 10) Vincent
Radermecker, Volvo, +11.938.
Snabbaste varv Leslie 47.300 sek.
Race 2 Featurerace 55 varv
1. Laurent Aiello, Nissan, 46 min.
34.375 sek, 2. David Leslie, Nissan, +9.154, 3. James Thompson,
Honda, +9.494, 4. Peter Kox, Honda, +10.782, 5. Rickard Rydell,
Volvo, +13.127, 6. J-C Boullion, Renault, +19.054, 7) Vincent
Radermecker, Volvo, +19.259.
Snabbaste varv J-C Boullion, 47.368 sek.
Poängställning
förare 1. Laurent Aiello 214,
2. David Leslie 192, 3. James Thompson 144, 4. Rickard Rydell 141, 5.
Jason Plato 117, 6. Peter Kox 103, 7. Matt Neal 98, 8. Vincent
Radermecker 97, 9. Yvan Muller 95, 10. J-C Boullion 86
Poängställning
märkesmästerskapet 1.
Nissan 432, 2. Honda 268, 3. Volvo 231, 4. Renault 215, 5. Vauxhall
153, 6. Ford 141
Rydell kämpade hårt i Skottland
Femma i långracet, utesluten i sprinten
Rickard Rydell hade en kämpig
helg i BTCC på Knockhill. Problem med fästet på
kvalen och fast i trängsel i första racet. Dessutom
uteslöts han från resultatet i detta för hård
körning.
I featureracet kämpade han sig upp från tionde plats till
femte i mål. Volvo-stallet tyckte uteslutningen var orätt
och vädjade om att den skulle upphävas.
Det var en kall, regnig och blåsig BTCC-helg på skotska
Knockhill. Volvo-teamet och Rickard Rydell hade problem med
fästet under det regniga första kvalheatet men lyckades
bättre på shot-outen. Där tog Rickard fjärde
bästa tid, bara 15 hundradelar av en sekund från pole.
Ett bra utgångsläge för sprintracet. Men tyvärr
kom förväntningarna på skam redan i första
svängen. Rickard kom iväg bra men blev uppehållen av
en röra med de båda Honda-bilarna inblandade. Rickard
tappade fart och blev omkörd av en ström av bilar.
Efter första varvet hade han rasat från fjärde till
nionde plats.
Stark uppkörning i
featureracet
- Det var förbaskat trist,
säger Rickard. Bilen gick riktigt bra på torr bana och
hade jag inte blivit hindrad hade jag nog kunnat komma trea eller
fyra.
Vincent Radermecker hade om möjligt ännu mera oflyt.
Startade som tolfte man men kämpade sig först upp till
nionde plats innan han blev påkörd och föll till
elfte.
Efter racet uteslöts Rickard från sitt resultat på
grund av "unsafe driving". Han hade passerat Peter Kox och domarna
ansåg att det var en alltför hård omkörning.
Kox bröt loppet senare. Volvo-teamet vädjade dock om att
straffet skulle upphävas.
I dagens andra race startade Rickard tia men gjorde en bra start och
ett starkt förstavarv. När han passerade mållinjen
låg han sjua och jagade vidare. När Plato blev avknuffad
tjänade Rickard en plats och låg sexa.
- Och så kunde jag passera Aiello mot slutet av racet.
Tyvärr körde man utan depåstopp eftersom depån
är för liten på Knockhill. Synd eftersom vi brukar
kunna ta placeringar vid stoppen. Men det var ändå ett
ganska spännande och hårt race och jag är nöjd
med min femteplats. Däremot är jag givetvis inte nöjd
med att bli utesluten i det första racet, men vi får se
hur det slutar.
Aiello leder mästerskapet på 190 poäng. Rickard
ligger nu fyra med goda chanser att avancera ytterligare.
Knockhill 1999-08-15
Race 1 Sprintrace 20 varv
1.Laurent Aiello, Nissan, 2.Gabriele
Tarquini, Honda, +06.331, 3.Alain Menu, Ford, +09.414, 4.Anthony
Reid, Ford +12.686, 5.J-C Boullion, Renault +18.320
Rickard Rydell, Volvo, +25.091 (utesluten men under vädjan)
Race 2 Featurerace 42 varv
1.Alain Menu, Ford, 2.Peter Kox,
Honda, +22.443, 3.David Leslie, Nissan, +24.811, 4.J-C Boullion,
Renault, +27.933, 5.Rickard Rydell, Volvo, +28.075, 6.Laurent Aiello,
Nissan, +30.240
Poängställning
förare
1.Laurent Aiello, 190, 2.David
Leslie, 171, 3.James Thompson, 124, 4.Rickard Rydell, 118, 5.Jason
Plato, 109, 6.Yvan Muller, 94, 7.Peter Kox, 92, 8.Matt Neal , 91,
9.Vincent Radermecker, 91
Poängställning
märkesmästerskapet
1. Nissan 390, 2. Honda 236, 3.
Volvo 124, 4. Renault 195, 5. Vauxhall 148, 6. Ford 136
Säker seger upp i rök för Rydell
Rickard Rydell dominerade kvalen
på Thruxton genom att vara träningssnabbast inför
båda racen. I sprintracet körde han in som tvåa och
featureracet ledde han komfortabelt när motorn gick sönder.
Trots besvikelsen var Volvo-teamet nöjda med tre pallplatser och
det faktum att man nu är lika snabba, ibland snabbare än
Nissan.
Volvo har bra fart på sina S40:or i BTCC. På Thruxton
visade Rickard Rydell detta genom att ta dubbla pole position.
Därmed har Rickard varit träningssnabbast inför alla
race på Thruxton i år.
- Ja jag gillar den här banan väldigt mycket, säger
Rickard. Jag visste att vi skulle ha bra chans att ta pole h är
eftersom våra bästa träningstider innan sattes med
bilen i race-setup.
Eftersom det var väldigt jämnt mellan Rickard och
mästerskapsledande Aiello på kvalet var det viktigt att ta
starten. Först såg det ut som om Rickard skulle vara
först in i första kurvan men efter de första metrarna
tappade Volvon mot Aiellos Nissan.
-Tyvärr är banan smutsigare på den sidan jag
startade, säger Rickard. Jag fick inte fäste ordentligt
så Aiello kunde komma förbi mig till första
kurvan.
Rickard försökte återställa ordningen och under
första halvan av racet jagade han fransmannen så att han
var mindre än en sekund bakom.
- Men så fick jag lite problem med understyrning och
bestämde mig för att slå av och sikta på
andraplatsen.
Volvo-teamets fart bekräftades ytterligare av att Vincent
Radermecker gjorde ett mycket bra race och var trea i mål.
Bägge bilarna på pallen alltså.
Inför det längre featureracet vädrade man seger i
Volvo-lägret. Nu hade man fått rätt sorts
stötdämpare i Rickards bil. De skulle egentligen suttit i
redan i sprintracet men genom en miss blev det inte så.
- Med rätt stötdämpare gick bilen ännu
bättre och jag var klart snabbare än Aiello.
Och den här gången gick starten bättre också.
Rickard tog ledningen och märkte att han kunde dra ifrån
Nissan-föraren.
- Så kom det ut pacecar efter några varv. När vi
släpptes iväg igen kunde jag åter dra ifrån
Aiello. Bilen gick verkligen bra. Men tyvärr gick motorn
sönder efter några varv. Väldigt trist med tanke
på att jag knappat in rejält på Aiellos
mästerskapsledning om jag hade vunnit. Det är ju sjukt
så mycket otur jag haft.
Med Rickard ur leken fick Vincent Radermecker ensam försvara de
silverblå färgerna. Och återigen gjorde belgaren en
mycket stark körning. Han hejdades av Aiello i samband med
depåstoppet, något som kostade Aiello ett drive-thru
straff, men körde upp sig och i mål i på en
andraplats.
Rickard ligger fortfarande femma i mästerskapet men Vincent gick
upp till sjunde plats. Volvo avancerade dessutom till tredje plats i
märkesmästerskapet.
Thruxton 1999-08-01
Race 1 Sprintrace 16 varv 1) Laurent
Aiello, Nissan, 20 min 47.191 sek, 2) Rickard Rydell, Volvo, +3.105,
3) Vincent Radermecker, Volvo, +11.420, 4) David Leslie, Nissan,
+12.089, 5) Jason Plato, Renault, +22.605, 6) Matt Neal, Nissan,
+23.197
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 16.216 sek.
Race 2 Featurerace 34 varv
1) David Leslie, Nissan, 46 min.
05.796 sek., 2) Vincent Radermecker, Volvo, +16.057m, 3) Alain Menu,
Ford, +19.603, 4) Jason Plato, Renault, +19.808, 5) Laurent Aiello,
Nissan, +26.159, 6) Yvan Muller, Vauxhall, +30.861s
Rickard Rydell, Volvo, bröt (kvalade 1:a)
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 16.780 sek.
Poängställning förare
1) Laurent Aiello, 169, 2) David
Leslie, 159, 3) James Thompson, 124, 4) Jason Plato, 109, 5) Rickard
Rydell, 107, 6) Yvan Muller, 90, 7) Vincent Radermecker, 89, 8) Matt
Neal, 87, 9) Peter Kox, 80, JC Boullion, 63
Poängställning
märkesmåästerskap 1.
Nissan 356 2. Honda 208 3. Volvo 189 4. Renault 181 5. Vauxhall 139
6. Ford 103
Rickard Rydell tvåa i nattrace
Spelande strålkastare och
bromsskivor som glödde i mörkret. BTCC-seriens första
nattrace var en spektakulär tillställning. Under nattens
första race var Rickard Rydell åter med i fight om segern
med en andraplats i mål. I det andra kom han åtta, efter
att ha knuffats av banan tre gånger. David Leslie vann
sprintracet och Peter Kox featureracet.
Nu börjar det hårdna i British Touring Car Championship.
Nissans Laurent Aiello leder visserligen fortfarande
mästerskapet men stallkamraten David Leslie ligger endast 12
poäng efter och Hondas James Thompson 27 poäng efter.
Rickard Rydell har haft en motig första säsongshalva men
har nu ryckt upp till femte plats genom flera starka insatser i de
senaste racen. På Snetterton visade han åter formen genom
att jaga David Leslie i kamp om segern i det kortare sprintracet.
Racen på Snetterton kördes i mörker, en innovation
från mästerskapsarrangerande TOCA. Det var ganska
spektakulärt att se för publiken och förarna var
också positiva.
- Kul när det händer något nytt, säger Rickard.
Däremot var det svårare att avgöra hur nära de
bakomvarande var när man tittade i backspegeln.
Rickard låg trea från start och ärvde andraplatsen
när Aiello gick i depå. Rickard jagade ledande Leslie och
fick en bra chans i samband med att säkerhetsbilen kom ut.
- Jag försökte hänga på när omstarten gick
men bilen understyrde för mycket så jag kunde aldrig
försöka mig på en attack. Men jag är nöjd
med andraplatsen.
Vincent Radermecker spädde på glädjen i Volvo-teamet
genom att komma trea och göra Rickard sällskap på
prispallen.
I det längre featureracet startade Rickard åter från
tredje rutan men fick snabbt trubbel.
- Ja, det gick inget bra. Jag kom ihop med Thompson i första
kurvan så att jag fick släppa förbi både honom
och Kox. Lite senare blev jag avtryckt även av Menu så att
jag till slut hade rasat till tionde plats.
Rickard satsade på ett rekordtidigt stopp och lyckades komma ut
som fyra. Det såg riktigt bra ut - men så knuffades han
av av Aiello. Rickard föll till åttonde plats och det blev
placeringen i mål. Vincent Radermecker körde in som
femma.
Att upprepa fjolårets mästerskapsseger ser ut att bli
tufft för Rickard. Däremot är Volvobilarna bra med i
tempot och inte så långt efter Nissan numera.
- Vi siktar på att göra så bra race som möjligt
och att vinna några tävlingar, säger Rickard.
Speciellt ser jag fram mot Thruxton där vi var snabba tidigare i
år.
Race 1 - Sprintrace 19 varv
1.David Leslie, Nissan, 23 min
44.201 sek. 2.Rickard Rydell, Volvo, +1.584, 3.Vincent Radermecker,
Volvo, +1.968, 4.Jason Plato, Renault, +2.229, 5.JC Boullion, d:o,
+2.749, 6.Peter Kox, Honda, +3.461
Race 2 - Featurerace 34 varv
1.Peter Kox, Honda, 40 min. 45.358
sek, 2.David Leslie, Nissan, +3.629, 3.Yvan Muller, Vauxhall, +7.146,
4.JC Boullion, Renault, +21.179, 5.Vincent Radermecker, Volvo,
+21.557, 6.Jason Plato, Renault, +23.202, 8. Rickard Rydell,
+26.481
Poängställning
förare
1.Laurent Aiello 147, 2.David Leslie
135, 3.James Thompson 120, 4.Jason Plato 95, 5.Rickard Rydell 92,
6.Matt Neal 82, 7.Yvan Muller 82, 8.Peter Kox 76, 9.Vincent
Radermecker 67, 10.JC Boullion 63
Poängställning
märkesmästerskap
1. Nissan 312, 2. Honda 198, 3.
Renault 162, 4. Volvo 155, 5. Vauxhall 129, 6. Ford 88
Rickard Rydell tillbaka bland vinnarna
Rickard Rydell och Volvo S40 Racing
har haft en motig första halva av 1999 års säsong.
På Croft slog han till i featureracet och tog därmed sin
och Volvos första BTCC-seger i år.
- Underbart. Det här är en fantastisk känsla för
hela teamet, säger en champagneduschad Rickard Rydell. Vi har
länge haft fart nog att kunna hänga med i toppen men det
har brustit på grund av småfel. Det här ger alla
fortsatt motivation.
- Det var ett närmast perfekt race utan missar. Det var mycket
tack vare att mekanikerna gjorde ett jättesnabbt däckbyte
(5,2 sekunder) som vi kunde vinna.
På något sätt låg det hela i luften redan
under träningen på fredagen, då Rickard var snabbast
av alla. Skulle det äntligen ske?
Vid dagens första race, det kortare, s.k. sprintracet, gjorde
Rickard en kanonstart från sin plats i andra ledet och gick upp
jämsides med Peter Kox in i första kurvan. Tyvärr hade
Rickard ytterspår och var tvungen att gå tillbaka in
på sin fjärdeplats.
Rickard satte genast igång att jaga Kox om tredjeplatsen. Han
fick dock snart även ha ett öga i backspegeln för
mästerskapsledande Laurent Aiello närmade sig
bakifrån. Positionerna bibehölls till de sista varven med
trion Kox, Rydell, Aiello i intensiv jakt om tredje plats och
så blev även resultatet. Vann gjorde pole-sittande James
Thompson föreDavid Leslie. Vincent Radermecker i den andra
Volvon var sjua i mål.
Inför det längre featureracet stod Rickard i främsta
ledet, en hårsmån ifrån pole. Rickard kom iväg
bra och försökte ta James Thompson redan in i första
svängen men fick backa tillbaka. Den silverblå Volvon lade
sig dock snabbt i Thompsons kölvatten, fast besluten att den
här gången skulle det bli fight om segern.
Redan på åttonde varvet gick Rickard in för sitt
obligatoriska depåstopp och däckbyte. TWR-personalen i
Volvo-teamet slog alla rekord och 5,2 sekunder senare drog Rickard
iväg i moln av däcksrök.
- Jag tog i rejält och gjorde ett väldigt bra utvarv. Det
tog rätt hårt på framdäcken så när
Thompson kom ut från sitt depåstopp var jag i ledning
före honom men han kom ikapp mig ganska snabbt.
När Thompson kom ut var Rickards ledning 2,5 sekunder. Men de
krympte oroväckande snabbt. De kommande varven måste ha
varit magsårsframkallande för alla i Volvo-teamet.
Thompson låg som en igel bakom Rickard och gjorde ideliga
framstötar &endash; dock utan att lyckas.
- Det var ganska hård press från James, och han var uppe
vid sidan av mig ett par gånger, men jag lyckades hålla
honom bakom mig.
De sista få varven lyckades Rickard till och med dryga ut
ledningen en aning. Ändå var lättnaden stor när
den schackrutiga flaggan kom ut på 30:e varvet. Jublet
från Volvo-teamet var orkanartat när Rickard skar
mållinjen. Genom segern gick Rickard upp till sjätte plats
i mästerskapet. Aiello leder på 141
poäng.
Race 1 - Sprintrace, 15 varv 1.James
Thompson, Honda, 20 min. 54.199 s, 2. David Leslie, Nissan, +0.689,
3.Peter Kox, Honda, +10.555, 4.Rickard Rydell, Volvo, +11.062,
5.Laurent Aiello, d:o, +11.516, 6.Jason Plato, Renault, +12.470,
7.Vincent Radermecker, Volvo, +13.828
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 22.459 sek.
Race 2 - Featurerace, 30 varv 1.Rydell, Volvo, 42. 09.303, 2.Thompson, Honda,
+0.458, 3.Aiello, d:o, +8.711, 4.Leslie, Nissan, 49 min. 9.289,
5.Matt Neal, D:o, +13.790, 6.Plato, Renault, +21.897, 7.Radermecker,
Volvo, +22.248
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 22.639 sek.
Poängställning förare
1.Laurent Aiello 141, 2.James
Thompson 118, 3.David Leslie 107, 4.Jason Plato 82, 5.Matt Neal 77,
6.Rickard Rydell 77, 7.Yvan Muller 72, 8.Peter Kox 55, 9.Vincent
Radermecker 51, 10.JC Boullion 49
Poängställning
märkesmästerskapet 1.Nissan 277, 2.Honda 176, 3.Renault 135, 4.Volvo
124, 5.Vauxhall 118, 6.Ford 82
Fjärde plats för Rydell
Ett brutet sprintrace och fyra i
featureracet blev Rickard Rydells resultat på Donington.
Rickard tog starten i sprintracet och ledde när motorn
började misstända. I featureracet gick det bättre.
Rickard tog fjärde plats efter hård fight med Alain Menu.
Vincent Radermecker kom nia i sprintracet och tolva i featureracet.
Volvo-teamet hade Kung Carl XVI Gustaf som gäst under helgen
tillsammans med den högre Volvo-ledningen.
Äntligen såg det ut att kunna bli seger för Volvo i
årets BTCC-serie. Rickard Rydell gjorde en bra start från
sin plats i första ledet, tog ledningen och höll den
ända tills säkerhetsbilen kom ut och samlade fältet
efter en krasch.
När fältet släpptes igen drog Rickard åter
iväg i ledning och öppnade upp en skaplig lucka till
närmast bakomvarande. Ingen i teamet vågade ännu
fundera på segerchampagne och väl var det - plötsligt
såg man hur Volvon tappade fart.
- Motorn började missa, säger Rickard Rydell besviket. Det
känns givetvis bedrövligt när man leder racet.
James Thompson och David Leslie kunde nu smita förbi. Själv
gick Rickard i depå men där kunde man inget göra
så han tvingades bryta racet. En liten tröst var att
Rickard hunnit sätta racets snabbaste varv. I pausen inför
featureracet bytte TWR-personalen i Volvo S40 Racing motor i Rydells
bil.
När starten gick för featureracet tappade Rickard en
placering och kom iväg som femma men började omedelbart
jaga framförvarande Alain Menu. Han kom dock inte om fransmannen
utan siktade på att vinna tid vid det obligatoriska
depåstoppet.
Volvo-teamet gjorde också ett kanonsnabbt byte av Rickards
båda framhjul, men det var inte tillräckligt för att
vinna någon placering. I stället satte Rickard in en
stöt och gjorde en ganska våghalsig omkörning av Menu
när fyra varv återstod.
- Ibland måste man våga lite, säger Rickard. Men det
såg nog tuffare ut än det var.
Rickard låg nu fyra och den platsen höll han ända in
i mål.
Aiello leder mästerskapet på 125 poäng. Rickard
Rydell ligger sjua och Vincent Radermecker tia.
Race 1 Sprintrace 19
varv 1) James Thompson, Honda, 34
min. 12.522 sek. 2) David Leslie, Nissan, +0.613, 3) Jason Plato,
Renault, +7.864, 4) Yvan Muller, Vauxhall, +9.466, 5) Alain Menu,
Ford, +10.138, 6) John Cleland, Vauxhall, +13.896
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 37.330 sek.
Race 2 Featurerace 30
varv 1) Leslie, Nissan, 49 min.
43.198 sek, 2) Laurent Aiello, d:o, +0.228, 3) Thompson, Honda,
+16.708, 4) Rydell, Volvo, +20.522, 5) Muller, Vauxhall, +22.173, 6)
Menu, Ford, +24.648.
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 37.362 sek.
Poängställning
förare 1) Laurent Aiello, 125,
2) James Thompson, 88, 3) David Leslie, 87, 4) Jason Plato, 72, 5)
Matt Neal, 69, 6) Yvan Muller, 66, 7) Rickard Rydell, 53, 8) JC
Boullion, 49, 9) Peter Kox, 43, 10) Vincent Radermecker, 42
Poängställning
märkesmästerskapet 1.
Nissan 241, 2. Honda 136, 3. Renault 122, 4. Vauxhall 109, 5. Volvo
92, 6. Ford 80
Motigt för Rydell
En krånglande servostyrning
kostade Rickard Rydell en säker pallplats i featureracet
när BTCC kördes på Oulton Park på
måndagen. I det tidigare sprintracet tog Rickard en sjundeplats
men slog varvrekordet. Vincent Radermecker lyckades bättre med
femte plats i sprintracet och fjärde i featureracet.
Sprintracet blev en lärdom för Rickard att man får se
upp även med sina teamkamrater. På vägg in i andra
kurvan låg han sexa med Vincent bakom och en annan konkurrent
på yttern.
- Eftersom det var Vincent höll jag idealspåret i
stället för att stänga till som man brukar göra,
säger Rickard. Jag trodde aldrig att han skulle köra om mig
men det gjorde han...
Rickards bil pressades ut och av banan några meter så att
flera bilar kunde smita förbi. En lätt irriterad Rydell
satte sedan upp en sådant tempo att han satte nytt varvrekord
på kuppen. I mål var Rickard sjua. Vincent höll sig
på femte plats ända in i mål. Vann racet gjorde
Laurent Aiello som därmed tog sin femte seger för
säsongen.
Inför dagens långa featurerace stod Rickard femma på
griden. Rickard fick till en kanonstart och lyckades smita förbi
John Cleland på insidan i första kurvan. Cleland krokade i
samma veva ihop med Jason Plato med följd att Cleland for
av.
Säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet. Rickard
låg i det läget på tredje plats.
När fältet släpptes satte Rickard upp högsta fart
i jakten på de båda Nissan-bilarna i täten. På
en säker tredjeplats hade Rickard andraplatsen inom
räckhåll. David Leslie, som legat på andra plats,
fick ett rekordlångt depåstopp då man inte lyckades
få domkraftsjacken att fungera i samband med
däckbytet.
Tyvärr hade även Rickard otur. På 14:e varvet fick
han problem med servostyrningen i sin bil och gick i depå.
Där bytte man däck och Rickard for ut igen men
förgäves. En framhjulsdriven supertouringbil är i
stort sett omöjlig att köra utan fungerande styrservo
så Rickard tvingades bryta racet.
Race 1 Sprintrace 23 varv 61.21
km
1) Laurent Aiello, Nissan, 24 min.
39.114 sek. (pole position), 2) David Leslie, Nissan, +1.777, 3)
Alain Menu, Ford, +9.929, 4) Anthony Reid, Ford, +10.699, 5) Vincent
Radermecker, Volvo, +12.010s (kvalade 7:a), 6) J-C Boullion, Renault,
+12.533, 7) Rickard Rydell, Volvo, +13.031s (kvalade 6:a)
Snabbaste varv/nytt varvrekord: Rydell, 59.389 sek.
Race 2 Featurerace 44 varv 117.10
km
1) Aiello, Nissan, 48 min. 15.210
sek. (pole position), 2) Neal, Nissan, +13.692, 3) Muller, Vauxhall,
+17.869, 4) Radermecker, Volvo, +24.107s (kvalade 11:a), 5) Reid,
Ford, +31.641, 6) Boullion, Renault, +31.976, 7) Kox, Honda, +35.
Rydell, Volvo, bröt (kvalade 5:a)
Snabbaste varv: Leslie, 59.510 sek.
Poängställning förare
1) Laurent Aiello 112, 2) Matt Neal
64, 3) James Thompson 62, 4) Jason Plato 59, 5) David Leslie 58, 6)
Yvan Muller 52, 7) Rickard Rydell 45, 8) JC Boullion, 45, 9) Vincent
Radermecker 40, 10) Peter Kox 39
Poängställning
märkesmästerskapet 1.
Nissan 201, 2. Honda 107, 3. Renault 103, 4. Vauxhall 89, 5. Volvo
82, 6. Ford 66
Mörk helg för Volvos
BTCC-team
Det blev en mörk helg för
Volvos BTCC-team på Brands Hatch. Ingen av teamets bilar
lyckades ta sig i mål - i något av de två
racen.
Rickard Rydell - som hade sjätte bästa starttid i dagens
första race - tappade flera placeringar i starten. Han kom
för långt ut i första kurvan och ramlade snabbt i
placeringarna. Han försökte länge kämpa sig
tillbaka med växellådsproblem satte stopp för
Rickards framfart på det 18:e varvet.
Rickards teamkompis Vincent Radermecker touchade ihop med David
Leslie på varv 11, skadade styrningen, och körde av i
Graham Hill-kurvan.
Dagens andra race såg först bättre ut. Rickard
startade i främsta ledet med näst bästa tid. Men det
ville sig inte här heller. Rickard bröt, denna gången
med motorproblem.
- I första racet, fick jag en okey start. Jag tappade en del
placeringar när jag kom långt ut i kurvan, men sen slutade
mitt race definitivt när växellådan gav upp,
berättar Rickard.
- Detta är en av dom mest bedrövliga racehelgerna vi
upplevt. Vi har vunnit fem race här tidigare och vi hoppades
på att ta in på Nissans och de andra teamens
försprång. Vi har mycket jobb framför oss till
nästa race på Oulton Park, summerade en synbart besviken
Rickard.
Radermecker bröt även han andra racet efter att styrservon
gav upp.
BTCC Brands Hatch - omgång 7:
1.Y. Muller, Vauxhall 24m 31.508s,
2.A. Reid, Ford +1.981, 3.L. Aiello, Nissan +2.486, 4.J. Plato
Renault +3.321, 5.J.C Boullion, Renault +3.828, 6.D. Leslie, Nissan
+4.004, 7.J. Thompson, Honda +4.402, 8.J. Cleland Vauxhall +6.499,
9.Blair, Vauxhall +13.479, 10.P. Cook, Honda +15.196
Rickard Rydell, Volvo bröt på varv 17
Vincent Radermecker, Volvo bröt på varv 11
BTCC Brands Hatch - omgång
8: 3.M. Neal, Nissan +3.439, 4.Kox,
Honda +4.342, 5.Y. Muller, Vauxhall +5.729, 6.J. Thompson, Honda
+5.966, 7.J. C. Boullion, Renault +7.046, 8.A. Reid, Ford +9.467,
9.J. Cleland, Vauxhall 52, 10.Blair, Vauxhall 52
Rickard Rydell, Volvo bröt på varv 6
Vincent Radermecker, Volvo bröt på varv 48
Förarmästerskapet: 1.Laurent Aiello 79, 2.James Thompson 62 , 3.Jason
Plato 59, 4.Matt Neal 51, 5.David Leslie 42, 6.Rickard Rydell 41,
7.Yvan Muller 39, 8.J C Boullion 35, 9.Peter Kox 33, 10.John Cleland
27, 11.Vincent Radermecker 25
Märkesmästerskapet: 1.Nissan 147, 2.Honda 100, 3.Renault 93 , 4.Vauxhall
73, 5.Volvo 64, 6.Ford 42
Rydell dubbelt tvåa
på Thruxton
Två andraplatser gav Rickard
Rydell ett rejält tillskott i poängtabellen när femte
och sjätte deltävlingen i BTCC kördes på den
snabba och svåra Thruxton-banan. Volvos andre förare
Radermecker spädde på framgången med en fjärde-
och en tredjeplats. Volvo vann därmed både team- och
tillverkarpokalerna denna måndag.
Förväntningarna var stora redan innan start. På
tidsträningen hade Rickard tagit hem bästa kvaltid
inför måndagens båda race och startade alltså
längst fram.
I första racet tog Rickard ledningen med de båda
Nissan-förarna David Leslie och Laurent Aiello tätt efter.
Bakom dem lyckades Renaults Jason Plato och Fords Alain Menu
kollidera så båda tvingades bryta redan under första
varvet. Rickard höll Leslie och Aiello bakom sig till nionde
varvet men hade lite problem med väghållningen. Med
försämrat fäste för Rickard kunde de båda
Nissan-förarna pressa sig förbi. Leslie spann dock strax
efteråt, fick punktering och tvingades i depå. Aiello
kunde dra ifrån Rickard som höll sin andraplats och tog
tolv viktiga poäng. Lite längre bak gjorde Vincent
Radermecker ett mycket bra lopp och körde upp sig från
sjunde startrutan till en fjärde plats i mål.
Även i andra racet tog Rickard ledningen med Aiello, Menu och
Leslie närmast efter. Radermecker kom iväg som tionde man
men åkte mycket fort redan från start och avancerade i
fältet.
På sjunde varvet försökte Leslie köra om
både Rickard och Aiello men misslyckades, skadade bilen och
tvingades bryta. Rickard tappade dock tempo och Aiello kunde gå
ifatt och förbi.
- Jag hade problem med bränsletrycket, säger Rickard. Min
bil gick långsammare än de andra på rakorna så
att hänga på Aiello var det inte tanke på. Jag fick
inrikta mig på att blockera bakåt och försvara
andraplatsen.
Vid depåstoppet gick Radermecker in, bytte alla fyra
däcken, men tappade lite tid då en hjulmutter
krånglade. Rickard gick in varvet efter, bytte två hjul
och kom ut tvåa. Lyckosamt nog avancerade Radermecker till
tredje plats bakom Rickard och kunde täcka upp gentemot Jason
Plato som stötte på bakifrån. Vincents försvar
hjälpte nu båda Volvo-bilarna i mål på andra
resp. tredje plats.
- Jag är jättenöjd med två andraplatser,
säger Rickard Rydell, Nissan-bilarna är svåra att
slå just nu, så därför var det viktigt att
plocka poäng.
Rickard klättrade nu till delad fjärdeplats i
förarmästerskapet och Vincent till delad sjätteplats.
I mästerskapen för biltillverkare och team ligger Volvo
fyra.
Race 1 - Sprintrace 16 varv 60,65
km
1. Laurent Aiello, Nissan, 21 min.
09.493 sek. 2. Rickard Rydell, Volvo, +6.199 (pole position), 3. Matt
Neal, Nissan, +8.309, 4. Vincent Radermecker Volvo +8.689 (kvalade
7:a), 5. James Thompson, Honda, +15.211, 6. Peter Kox, Honda,
+15.699, 7. John Cleland, Vauxhall, +26.195, 8. Anthony Reid, Ford,
+26.824, 9. J C Boullion, Renault, +27.230, 10 Lee Brookes, Honda,
+27.978s
Snabbaste varv: Aiello, 1 min. 17.044 sek.
Race 2 - Featurerace 32 varv, 121,31
km
1. Aiello, Nissan, 42 min. 51.245
sek. 2. Rydell, Volvo, +5.765 (pole position), 3. Radermecker, Volvo
+6.177 (kvalade 6:a), 4. Plato, Renault, +7.112, 5. Kox, Honda,
+15.115, 6. Menu, Ford, +21.352, 7. J C Boullion, Renault, +23.727,
8. Thompson, Honda, +32.689, 9. Cleland, Vauxhall, +39.882,10. Lee
Brookes, Honda, +41.107
Snabbaste varv: Radermecker, Volvo, 1 min. 17.488 sek.
Poängställning
förare
1. Laurent Aiello 52, 2. James
Thompson 52, 3. Jason Plato 50, 4. Rickard Rydell 41, 5. Matt Neal
41, 6. David Leslie 25, 7. JC Boullion 25, 8. Peter Kox 25, 9.
Vincent Radermecker 25, 10. John Cleland 22
Poängställning
märkesmästerskapet
1. Nissan 105, 2. Honda 78, 3.
Renault 74, 4. Volvo 64, 5. Vauxhall 44, 6. Ford 25
Racing