BTCC

Rydell vann dubbelt i BTCC-finalen
'Superswede' avslutade sex år med Volvo på topp. Rickard Rydell visade att han är kungen av British Touring Car Championship genom att segra i finalhelgens båda race. Därmed avslutade han och Volvo sitt samarbete på topp. Rickard och Volvo var BTCC-mästare ifjol och har tillsammans tagit 18 racesegrar sedan 1994! Totalt blev Rickard trea i råets mästerskap. Fransmannen Aiello blev mästare.
Det var mer champagneglädje än vemod i Volvo/TWR-lägret när 1999 års BTCC-final kördes på ett regnigt Silverstone under söndagen.
Men vemodet för att Volvo nu körde sitt sista BTCC-lopp efter sex säsonger fick vika för segeryra. Rickard Rydell visade än en gång vem som är mästerskapets snabbaste förare genom en otrolig start och seger i sprintracet samt en övertygande seger i featureracet.
- Härligt att få avsluta samarbetet med Volvo och TWR på det här sättet, sade en jublande glad Rickard.
- Segrarna markerar att vi alltid tillhört toppen sedan vi kom med i mästerskapet, fyllde chefen för Volvo Motorsport, Anders Kull, i. Nu slutar vi på topp!
Volvo och Rickard Rydell har tagit racesegrar varje säsong förutom debutåret 1994 då man istället överlägset vann 'PR-mästerskapet' genom att tävla med en Volvo 850 Herrgårdsvagn. Rickard har varit trea eller bättre i fyra av de sex åren som kröntes med segern i förarmästerskapet i fjol.
Finalhelgens sprintrace blev en Rydellsk uppvisning i kyla och snabbhet. Rickard stod i sjätte startruta efter att ha drabbats av regn på kvalet. Mästerskapsledande Aiello klantade dock bort sig genom att köra ett uppvärmningsvarv för mycket och även Jason Plato försvann före start.
När sedan starten gick gjorde Rickard en briljant start, drog förbi Matt Neal, Yvan Muller och James Thompson omgående och upp i ledning! Thompson försökte svara men Rickard hade ett tempo i regnet som om banan varit torr och drog ifrån.
Regnet tilltog och blev så kraftigt att man satte ut säkerhetsbil framför fältet. När regnet inte slutade så flaggades loppet av med Rickard som segrare. Stallkamraten Vincent Radermecker var en av de som åkte av och bröt i regnet.
Till millenniets sista BTCC-race, featureracet, stod Rickard i främsta ledet som tvåa bredvid Laurent Aiello. Denne var redan klar mästare efter första racet och hade möjligen nallat av segerskumpan ty han åkte av i första kurvan. Rickard sköt i ledning iväg från resten av fältet snabbt. Banan var våt men det regnade inte.
- Bilen gick otroligt bra, säger Rickard. Jag hade inga som helst problem.
Volvon ökade avståndet till de bakomvarande och ledde som mest med 12 sekunder. Säkerhetsbilen kom ut på varv 23 efter en krasch. När fältet åter släpptes tog Rickard åter ledningen och vann till sist sin fjärde seger för säsongen och 18:e i BTCC sedan -94. Han säkrade nu bronset i mästerskapet. Vincent Radermecker körde in som fyra och slutade som delad sjua. Volvo blev genom segrarna trea i märkesmästerskapet.
Silverstone 1999-09-19
Race 1 Sprintrace 8 varv 1. Rickard Rydell, Volvo, 14 min. 47.945 sek, 2. James Thompson, Honda, +0.877, 3. Yvan Muller, Vauxhall, +1.823, 4. Anthony Reid, Ford, +2.279, 5. John Cleland, Vauxhall, +2.482, 6. Will Hoy, Renault, +3.513
Snabbaste varv: Jason Plato, 1 min. 36.155 sek.
Race 2 Featurerace 34 varv 1. Rickard Rydell, Volvo S40, 52 min. 29.531, 2. David Leslie, Nissan, +2.551, 3. Anthony Reid, Ford, +3.311, 4. Vincent Radermecker, Volvo S40, +11.776, 5. Yvan Muller, Vauxhall, +12.371, 6. Matt Neal, Nissan, +13.240
Snabbaste varv: Rydell, 1 min 33.324 sek.
Slutställning BTCC - förare 1. Laurent Aiello, 244, 2. David Leslie, 228, 3. Rickard Rydell, 192, 4. James Thompson, 174 , 5. Jason Plato, 122, 6. Yvan Muller, 119, 7. V Radermecker, 113 och Peter Kox, 113, 9. Matt Neal, 109, 10. J-C Boullion, 97
Slutställning BTCC - märkesmästerskapet 1. Nissan 464, 2. Honda 296, 3. Volvo 295, 4. Renault 227, 5. Vauxhall 186, 6. Ford 164


Rickard Rydell upp till tredje plats totalt
En tredjeplats och en fjärdeplats gav viktiga poäng till Rickard Rydell när näst sista racehelgen i BTCC kördes på Oulton Park. Dessa poäng, plus att James Thompson diskades från sprintracet, gör att Rickard nu är förbi Thompson i kampen om BTCC-bronset.
Att försvara sin mästerskapstitel är en omöjlig uppgift för Rickard Rydell inför BTCC-finalen på Silverstone nästa helg. Att knipa bronsmedaljen är dock fullt möjligt. I all synnerhet efter helgens race på Oulton Park.
Till sprintracet hade Rickard kvalat in sin fjärde man. Tyvärr fick han för mycket hjulspinn i starten vilket gjorde att stallkamraten Vincent Radermecker kunde slinka förbi.
Laurent Ailleo drog i väg i ledning med stallkamraten David Leslie och Hondas James Thompson efter. De senare hade en hård fight vilket gav Jason Plato möjlighet att komma ifatt de båda och satsa på en omkörning. Det slutade med att Plato for av banan och att Thompson senare diskades för att ha "hjälpt" Plato av.
I mål var ställningen Aiello, Leslie, Thompson och Rickard. Rickard hade nämligen satsat på hårda däck och kunde gå om Vincent på sista varvet. Thompsons diskning gav Rickard en knuff närmare Honda-föraren.
Hård jakt av Rickard
I featureracet stod Rickard femma på griden och kom även iväg som femma. Thompson tog ledningen med Aiello och Leslie i släptåg. Vincent Radermecker fick problem med misständning redan på uppvärmningsvarvet, tvingades gå i depå och var borta från allt vad resultat heter.
Rickard satte upp ett stenhårt tempo och jagade ifatt och om först Plato och sedan Kox. Längre fram fanns David Leslie på tredje plats. Rickard tog in en halv sekund per varv på Leslie för att till sist vara i hasorna på Nissan-föraren. När det var ett varv kvar avverkades även Leslie och Rickard var trea.
- Det var tufft men bilen gick bra och mina däck fungerade även mot slutet av racet, säger Rickard.
Thompson vann racet men Rickard gick förbi engelsmannen i sammandraget. De två kommer att göra upp om bronsmedaljen på Silverstone nästa helg. Volvo har dessutom goda möjligheter att ta upp kampen med Honda i fighten om märkessilvret.
Oulton Park 1999-09-12
Race 1 - Sprintrace 18 varv
1. Laurent Aiello, Nissan, 26 min 11.859 sek. 2. David Leslie, Nissan, +1.505, 3. James Thompson, Honda, +1.884, 4. Rickard Rydell, Volvo, +11.387, 5. Vincent Radermecker, Volvo, +11.681, 6. Peter Kox, Honda, +11.937
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 24.319 sek.
Race 2 - Featurerace 34 varv 1. James Thompson, Honda, 48 min. 23.219 sek. 2. Laurent Aiello, Nissan, +12.382, 3. Rickard Rydell, Volvo, +19.145, 4. David Leslie, Nissan, +20.434, 5. Yvan Muller, Vauxhall, +23.394, 6. Jason Plato, Renault, +26.144
Snabbaste varv: Thompson, 1 min 23.984 sek.
Poängställning förare 1. Laurent Aiello 241 , 2. David Leslie 215, 3. Rickard Rydell 161, 4. James Thompson 160, 5. Jason Plato 122, 6. Peter Kox 109, 7. Vincent Radermecker 105, 8. Matt Neal 104, 9. Yvan Muller 103, 10. J-C Boullion 94
Poängställning märkesmästerskapet 1. Nissan, 460, 2. Honda , 284, 3. Volvo, 259, 4. Renault , 224 , 5. Vauxhall, 165, 6. Ford, 147

Rickard Rydell vann på Brands Hatch
Rickard Rydell visade att han tänker avsluta BTCC-säsongen på topp. Rickard vann det inledande sprintracet på Brands Hatch, hade pole inför det andra racet men tappade några placeringar vid däckbytet och slutade femma.
Brands Hatch är en snabb men knepig bana i Kent, söder om London. Där har Rickard Rydell tagit flera segrar genom åren i BTCC. Hans familj, släktingar och vänner som var på plats på måndagen kunde alltså hoppas få heja fram honom till seger och de blev inte besvikna.
Rickard gjorde en kanonstart från sin andra startruta, gick direkt förbi Laurent Aiello, som hade pole och upp i ledning. Dataloggen efteråt visade att det var hans bästa start någonsin. Efter Rickard följde Aiello, Thompson och Neal. Dessa bilar följdes åt som ett mycket snabbt tåg. Aiello låg en halv sekund efter Rickard hela racet men kunde aldrig komma i läge för en attack. Fransmannen väntade på att Rickard skulle göra ett misstag men förgäves. Ordningen i mål var nu att Rickard vann (hans andra seger i år) före Aiello, Thompson och Leslie. Vincent Radermecker startade tia och kom i mål på samma placering.
- Det var väldigt viktigt att komma först in i första kurvan, säger Rickard. Det är svårt att köra om på Brands. Det var jättekul för alla hos Volvo att få den här segern. Volvo kommer ju inte köra i BTCC nästa år och vi vill sluta på topp.
Inför dagens andra race, det långa featureracet såg det ännu bättre ut med Rickard träningssnabbast och på pole.
Tappade placeringar vid depåstoppet
Om Aiello suttit och sovit vid den förra starten var han vaken nu. Fransmannen tog ledningen med Rickard i släptåg men en avåkning av bland andra Alain Menu gjorde att säkerhetsbilen fick samla fältet.
Vid omstarten drog fältet iväg i samma ordning som innan. Både Aiello och Rickard valde att gå in för det obligatoriska däcksbytet tidigt, nästan samtidigt. Aiello fick ett rekordsnabbt stopp medan Rickards mekar hade problem med ett hjul och tappade ett par sekunder.
De räckte för att Volvon skulle rasa till femte plats. Den placeringen fick han behålla i mål. Aiello vann före stallkamraten David Leslie och James Thompson. Vincent Radermecker jagade länge Jean-Christophe Boullion och kom till slut sjua.
Aiello leder mästerskapet före David Leslie när fyra race återstår. Rickard ligger fyra med god chans att avancera. Vincent Radermecker ligger åtta.
Resultat Brands Hatch 1999-08-30
Race 1 Sprintrace 25 varv
1. Rickard Rydell, Volvo, 19 min. 56.743 sek, 2.Laurent Aiello, Nissan +0,424, 3. James Thompson, Honda, +2.744, 4. David Leslie, Nissan, +5.610, 5. Matt Neal, Nissan, +6.011, 6. Jason Plato, +6.826, 10) Vincent Radermecker, Volvo, +11.938.
Snabbaste varv Leslie 47.300 sek.
Race 2 Featurerace 55 varv 1. Laurent Aiello, Nissan, 46 min. 34.375 sek, 2. David Leslie, Nissan, +9.154, 3. James Thompson, Honda, +9.494, 4. Peter Kox, Honda, +10.782, 5. Rickard Rydell, Volvo, +13.127, 6. J-C Boullion, Renault, +19.054, 7) Vincent Radermecker, Volvo, +19.259.
Snabbaste varv J-C Boullion, 47.368 sek.
Poängställning förare 1. Laurent Aiello 214, 2. David Leslie 192, 3. James Thompson 144, 4. Rickard Rydell 141, 5. Jason Plato 117, 6. Peter Kox 103, 7. Matt Neal 98, 8. Vincent Radermecker 97, 9. Yvan Muller 95, 10. J-C Boullion 86
Poängställning märkesmästerskapet 1. Nissan 432, 2. Honda 268, 3. Volvo 231, 4. Renault 215, 5. Vauxhall 153, 6. Ford 141

Rydell kämpade hårt i Skottland
Femma i långracet, utesluten i sprinten
Rickard Rydell hade en kämpig helg i BTCC på Knockhill. Problem med fästet på kvalen och fast i trängsel i första racet. Dessutom uteslöts han från resultatet i detta för hård körning.
I featureracet kämpade han sig upp från tionde plats till femte i mål. Volvo-stallet tyckte uteslutningen var orätt och vädjade om att den skulle upphävas.
Det var en kall, regnig och blåsig BTCC-helg på skotska Knockhill. Volvo-teamet och Rickard Rydell hade problem med fästet under det regniga första kvalheatet men lyckades bättre på shot-outen. Där tog Rickard fjärde bästa tid, bara 15 hundradelar av en sekund från pole.
Ett bra utgångsläge för sprintracet. Men tyvärr kom förväntningarna på skam redan i första svängen. Rickard kom iväg bra men blev uppehållen av en röra med de båda Honda-bilarna inblandade. Rickard tappade fart och blev omkörd av en ström av bilar.
Efter första varvet hade han rasat från fjärde till nionde plats.
Stark uppkörning i featureracet
- Det var förbaskat trist, säger Rickard. Bilen gick riktigt bra på torr bana och hade jag inte blivit hindrad hade jag nog kunnat komma trea eller fyra.
Vincent Radermecker hade om möjligt ännu mera oflyt. Startade som tolfte man men kämpade sig först upp till nionde plats innan han blev påkörd och föll till elfte.
Efter racet uteslöts Rickard från sitt resultat på grund av "unsafe driving". Han hade passerat Peter Kox och domarna ansåg att det var en alltför hård omkörning. Kox bröt loppet senare. Volvo-teamet vädjade dock om att straffet skulle upphävas.
I dagens andra race startade Rickard tia men gjorde en bra start och ett starkt förstavarv. När han passerade mållinjen låg han sjua och jagade vidare. När Plato blev avknuffad tjänade Rickard en plats och låg sexa.
- Och så kunde jag passera Aiello mot slutet av racet. Tyvärr körde man utan depåstopp eftersom depån är för liten på Knockhill. Synd eftersom vi brukar kunna ta placeringar vid stoppen. Men det var ändå ett ganska spännande och hårt race och jag är nöjd med min femteplats. Däremot är jag givetvis inte nöjd med att bli utesluten i det första racet, men vi får se hur det slutar.
Aiello leder mästerskapet på 190 poäng. Rickard ligger nu fyra med goda chanser att avancera ytterligare.
Knockhill 1999-08-15
Race 1 Sprintrace 20 varv
1.Laurent Aiello, Nissan, 2.Gabriele Tarquini, Honda, +06.331, 3.Alain Menu, Ford, +09.414, 4.Anthony Reid, Ford +12.686, 5.J-C Boullion, Renault +18.320
Rickard Rydell, Volvo, +25.091 (utesluten men under vädjan)
Race 2 Featurerace 42 varv
1.Alain Menu, Ford, 2.Peter Kox, Honda, +22.443, 3.David Leslie, Nissan, +24.811, 4.J-C Boullion, Renault, +27.933, 5.Rickard Rydell, Volvo, +28.075, 6.Laurent Aiello, Nissan, +30.240
Poängställning förare
1.Laurent Aiello, 190, 2.David Leslie, 171, 3.James Thompson, 124, 4.Rickard Rydell, 118, 5.Jason Plato, 109, 6.Yvan Muller, 94, 7.Peter Kox, 92, 8.Matt Neal , 91, 9.Vincent Radermecker, 91
Poängställning märkesmästerskapet
1. Nissan 390, 2. Honda 236, 3. Volvo 124, 4. Renault 195, 5. Vauxhall 148, 6. Ford 136

Säker seger upp i rök för Rydell
Rickard Rydell dominerade kvalen på Thruxton genom att vara träningssnabbast inför båda racen. I sprintracet körde han in som tvåa och featureracet ledde han komfortabelt när motorn gick sönder. Trots besvikelsen var Volvo-teamet nöjda med tre pallplatser och det faktum att man nu är lika snabba, ibland snabbare än Nissan.
Volvo har bra fart på sina S40:or i BTCC. På Thruxton visade Rickard Rydell detta genom att ta dubbla pole position. Därmed har Rickard varit träningssnabbast inför alla race på Thruxton i år.
- Ja jag gillar den här banan väldigt mycket, säger Rickard. Jag visste att vi skulle ha bra chans att ta pole h är eftersom våra bästa träningstider innan sattes med bilen i race-setup.
Eftersom det var väldigt jämnt mellan Rickard och mästerskapsledande Aiello på kvalet var det viktigt att ta starten. Först såg det ut som om Rickard skulle vara först in i första kurvan men efter de första metrarna tappade Volvon mot Aiellos Nissan.
-Tyvärr är banan smutsigare på den sidan jag startade, säger Rickard. Jag fick inte fäste ordentligt så Aiello kunde komma förbi mig till första kurvan.
Rickard försökte återställa ordningen och under första halvan av racet jagade han fransmannen så att han var mindre än en sekund bakom.
- Men så fick jag lite problem med understyrning och bestämde mig för att slå av och sikta på andraplatsen.
Volvo-teamets fart bekräftades ytterligare av att Vincent Radermecker gjorde ett mycket bra race och var trea i mål. Bägge bilarna på pallen alltså.
Inför det längre featureracet vädrade man seger i Volvo-lägret. Nu hade man fått rätt sorts stötdämpare i Rickards bil. De skulle egentligen suttit i redan i sprintracet men genom en miss blev det inte så.
- Med rätt stötdämpare gick bilen ännu bättre och jag var klart snabbare än Aiello.
Och den här gången gick starten bättre också. Rickard tog ledningen och märkte att han kunde dra ifrån Nissan-föraren.
- Så kom det ut pacecar efter några varv. När vi släpptes iväg igen kunde jag åter dra ifrån Aiello. Bilen gick verkligen bra. Men tyvärr gick motorn sönder efter några varv. Väldigt trist med tanke på att jag knappat in rejält på Aiellos mästerskapsledning om jag hade vunnit. Det är ju sjukt så mycket otur jag haft.
Med Rickard ur leken fick Vincent Radermecker ensam försvara de silverblå färgerna. Och återigen gjorde belgaren en mycket stark körning. Han hejdades av Aiello i samband med depåstoppet, något som kostade Aiello ett drive-thru straff, men körde upp sig och i mål i på en andraplats.
Rickard ligger fortfarande femma i mästerskapet men Vincent gick upp till sjunde plats. Volvo avancerade dessutom till tredje plats i märkesmästerskapet.
Thruxton 1999-08-01
Race 1 Sprintrace 16 varv
1) Laurent Aiello, Nissan, 20 min 47.191 sek, 2) Rickard Rydell, Volvo, +3.105, 3) Vincent Radermecker, Volvo, +11.420, 4) David Leslie, Nissan, +12.089, 5) Jason Plato, Renault, +22.605, 6) Matt Neal, Nissan, +23.197
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 16.216 sek.
Race 2 Featurerace 34 varv 1) David Leslie, Nissan, 46 min. 05.796 sek., 2) Vincent Radermecker, Volvo, +16.057m, 3) Alain Menu, Ford, +19.603, 4) Jason Plato, Renault, +19.808, 5) Laurent Aiello, Nissan, +26.159, 6) Yvan Muller, Vauxhall, +30.861s
Rickard Rydell, Volvo, bröt (kvalade 1:a)
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 16.780 sek.
Poängställning förare 1) Laurent Aiello, 169, 2) David Leslie, 159, 3) James Thompson, 124, 4) Jason Plato, 109, 5) Rickard Rydell, 107, 6) Yvan Muller, 90, 7) Vincent Radermecker, 89, 8) Matt Neal, 87, 9) Peter Kox, 80, JC Boullion, 63
Poängställning märkesmåästerskap 1. Nissan 356 2. Honda 208 3. Volvo 189 4. Renault 181 5. Vauxhall 139 6. Ford 103

Rickard Rydell tvåa i nattrace
Spelande strålkastare och bromsskivor som glödde i mörkret. BTCC-seriens första nattrace var en spektakulär tillställning. Under nattens första race var Rickard Rydell åter med i fight om segern med en andraplats i mål. I det andra kom han åtta, efter att ha knuffats av banan tre gånger. David Leslie vann sprintracet och Peter Kox featureracet.
Nu börjar det hårdna i British Touring Car Championship. Nissans Laurent Aiello leder visserligen fortfarande mästerskapet men stallkamraten David Leslie ligger endast 12 poäng efter och Hondas James Thompson 27 poäng efter. Rickard Rydell har haft en motig första säsongshalva men har nu ryckt upp till femte plats genom flera starka insatser i de senaste racen. På Snetterton visade han åter formen genom att jaga David Leslie i kamp om segern i det kortare sprintracet.
Racen på Snetterton kördes i mörker, en innovation från mästerskapsarrangerande TOCA. Det var ganska spektakulärt att se för publiken och förarna var också positiva.
- Kul när det händer något nytt, säger Rickard. Däremot var det svårare att avgöra hur nära de bakomvarande var när man tittade i backspegeln.
Rickard låg trea från start och ärvde andraplatsen när Aiello gick i depå. Rickard jagade ledande Leslie och fick en bra chans i samband med att säkerhetsbilen kom ut.
- Jag försökte hänga på när omstarten gick men bilen understyrde för mycket så jag kunde aldrig försöka mig på en attack. Men jag är nöjd med andraplatsen.
Vincent Radermecker spädde på glädjen i Volvo-teamet genom att komma trea och göra Rickard sällskap på prispallen.
I det längre featureracet startade Rickard åter från tredje rutan men fick snabbt trubbel.
- Ja, det gick inget bra. Jag kom ihop med Thompson i första kurvan så att jag fick släppa förbi både honom och Kox. Lite senare blev jag avtryckt även av Menu så att jag till slut hade rasat till tionde plats.
Rickard satsade på ett rekordtidigt stopp och lyckades komma ut som fyra. Det såg riktigt bra ut - men så knuffades han av av Aiello. Rickard föll till åttonde plats och det blev placeringen i mål. Vincent Radermecker körde in som femma.
Att upprepa fjolårets mästerskapsseger ser ut att bli tufft för Rickard. Däremot är Volvobilarna bra med i tempot och inte så långt efter Nissan numera.
- Vi siktar på att göra så bra race som möjligt och att vinna några tävlingar, säger Rickard. Speciellt ser jag fram mot Thruxton där vi var snabba tidigare i år.
Race 1 - Sprintrace 19 varv
1.David Leslie, Nissan, 23 min 44.201 sek. 2.Rickard Rydell, Volvo, +1.584, 3.Vincent Radermecker, Volvo, +1.968, 4.Jason Plato, Renault, +2.229, 5.JC Boullion, d:o, +2.749, 6.Peter Kox, Honda, +3.461
Race 2 - Featurerace 34 varv
1.Peter Kox, Honda, 40 min. 45.358 sek, 2.David Leslie, Nissan, +3.629, 3.Yvan Muller, Vauxhall, +7.146, 4.JC Boullion, Renault, +21.179, 5.Vincent Radermecker, Volvo, +21.557, 6.Jason Plato, Renault, +23.202, 8. Rickard Rydell, +26.481
Poängställning förare
1.Laurent Aiello 147, 2.David Leslie 135, 3.James Thompson 120, 4.Jason Plato 95, 5.Rickard Rydell 92, 6.Matt Neal 82, 7.Yvan Muller 82, 8.Peter Kox 76, 9.Vincent Radermecker 67, 10.JC Boullion 63
Poängställning märkesmästerskap
1. Nissan 312, 2. Honda 198, 3. Renault 162, 4. Volvo 155, 5. Vauxhall 129, 6. Ford 88

Rickard Rydell tillbaka bland vinnarna
Rickard Rydell och Volvo S40 Racing har haft en motig första halva av 1999 års säsong. På Croft slog han till i featureracet och tog därmed sin och Volvos första BTCC-seger i år.
- Underbart. Det här är en fantastisk känsla för hela teamet, säger en champagneduschad Rickard Rydell. Vi har länge haft fart nog att kunna hänga med i toppen men det har brustit på grund av småfel. Det här ger alla fortsatt motivation.
- Det var ett närmast perfekt race utan missar. Det var mycket tack vare att mekanikerna gjorde ett jättesnabbt däckbyte (5,2 sekunder) som vi kunde vinna.
På något sätt låg det hela i luften redan under träningen på fredagen, då Rickard var snabbast av alla. Skulle det äntligen ske?
Vid dagens första race, det kortare, s.k. sprintracet, gjorde Rickard en kanonstart från sin plats i andra ledet och gick upp jämsides med Peter Kox in i första kurvan. Tyvärr hade Rickard ytterspår och var tvungen att gå tillbaka in på sin fjärdeplats.
Rickard satte genast igång att jaga Kox om tredjeplatsen. Han fick dock snart även ha ett öga i backspegeln för mästerskapsledande Laurent Aiello närmade sig bakifrån. Positionerna bibehölls till de sista varven med trion Kox, Rydell, Aiello i intensiv jakt om tredje plats och så blev även resultatet. Vann gjorde pole-sittande James Thompson föreDavid Leslie. Vincent Radermecker i den andra Volvon var sjua i mål.
Inför det längre featureracet stod Rickard i främsta ledet, en hårsmån ifrån pole. Rickard kom iväg bra och försökte ta James Thompson redan in i första svängen men fick backa tillbaka. Den silverblå Volvon lade sig dock snabbt i Thompsons kölvatten, fast besluten att den här gången skulle det bli fight om segern.
Redan på åttonde varvet gick Rickard in för sitt obligatoriska depåstopp och däckbyte. TWR-personalen i Volvo-teamet slog alla rekord och 5,2 sekunder senare drog Rickard iväg i moln av däcksrök.
- Jag tog i rejält och gjorde ett väldigt bra utvarv. Det tog rätt hårt på framdäcken så när Thompson kom ut från sitt depåstopp var jag i ledning före honom men han kom ikapp mig ganska snabbt.
När Thompson kom ut var Rickards ledning 2,5 sekunder. Men de krympte oroväckande snabbt. De kommande varven måste ha varit magsårsframkallande för alla i Volvo-teamet. Thompson låg som en igel bakom Rickard och gjorde ideliga framstötar &endash; dock utan att lyckas.
- Det var ganska hård press från James, och han var uppe vid sidan av mig ett par gånger, men jag lyckades hålla honom bakom mig.
De sista få varven lyckades Rickard till och med dryga ut ledningen en aning. Ändå var lättnaden stor när den schackrutiga flaggan kom ut på 30:e varvet. Jublet från Volvo-teamet var orkanartat när Rickard skar mållinjen. Genom segern gick Rickard upp till sjätte plats i mästerskapet. Aiello leder på 141 poäng.

Race 1 - Sprintrace, 15 varv
1.James Thompson, Honda, 20 min. 54.199 s, 2. David Leslie, Nissan, +0.689, 3.Peter Kox, Honda, +10.555, 4.Rickard Rydell, Volvo, +11.062, 5.Laurent Aiello, d:o, +11.516, 6.Jason Plato, Renault, +12.470, 7.Vincent Radermecker, Volvo, +13.828
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 22.459 sek.

Race 2 - Featurerace, 30 varv
1.Rydell, Volvo, 42. 09.303, 2.Thompson, Honda, +0.458, 3.Aiello, d:o, +8.711, 4.Leslie, Nissan, 49 min. 9.289, 5.Matt Neal, D:o, +13.790, 6.Plato, Renault, +21.897, 7.Radermecker, Volvo, +22.248
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 22.639 sek.
Poängställning förare 1.Laurent Aiello 141, 2.James Thompson 118, 3.David Leslie 107, 4.Jason Plato 82, 5.Matt Neal 77, 6.Rickard Rydell 77, 7.Yvan Muller 72, 8.Peter Kox 55, 9.Vincent Radermecker 51, 10.JC Boullion 49
Poängställning märkesmästerskapet 1.Nissan 277, 2.Honda 176, 3.Renault 135, 4.Volvo 124, 5.Vauxhall 118, 6.Ford 82
Fjärde plats för Rydell
Ett brutet sprintrace och fyra i featureracet blev Rickard Rydells resultat på Donington. Rickard tog starten i sprintracet och ledde när motorn började misstända. I featureracet gick det bättre. Rickard tog fjärde plats efter hård fight med Alain Menu. Vincent Radermecker kom nia i sprintracet och tolva i featureracet. Volvo-teamet hade Kung Carl XVI Gustaf som gäst under helgen tillsammans med den högre Volvo-ledningen.
Äntligen såg det ut att kunna bli seger för Volvo i årets BTCC-serie. Rickard Rydell gjorde en bra start från sin plats i första ledet, tog ledningen och höll den ända tills säkerhetsbilen kom ut och samlade fältet efter en krasch.
När fältet släpptes igen drog Rickard åter iväg i ledning och öppnade upp en skaplig lucka till närmast bakomvarande. Ingen i teamet vågade ännu fundera på segerchampagne och väl var det - plötsligt såg man hur Volvon tappade fart.
- Motorn började missa, säger Rickard Rydell besviket. Det känns givetvis bedrövligt när man leder racet.
James Thompson och David Leslie kunde nu smita förbi. Själv gick Rickard i depå men där kunde man inget göra så han tvingades bryta racet. En liten tröst var att Rickard hunnit sätta racets snabbaste varv. I pausen inför featureracet bytte TWR-personalen i Volvo S40 Racing motor i Rydells bil.
När starten gick för featureracet tappade Rickard en placering och kom iväg som femma men började omedelbart jaga framförvarande Alain Menu. Han kom dock inte om fransmannen utan siktade på att vinna tid vid det obligatoriska depåstoppet.
Volvo-teamet gjorde också ett kanonsnabbt byte av Rickards båda framhjul, men det var inte tillräckligt för att vinna någon placering. I stället satte Rickard in en stöt och gjorde en ganska våghalsig omkörning av Menu när fyra varv återstod.
- Ibland måste man våga lite, säger Rickard. Men det såg nog tuffare ut än det var.
Rickard låg nu fyra och den platsen höll han ända in i mål.
Aiello leder mästerskapet på 125 poäng. Rickard Rydell ligger sjua och Vincent Radermecker tia.
Race 1 Sprintrace 19 varv 1) James Thompson, Honda, 34 min. 12.522 sek. 2) David Leslie, Nissan, +0.613, 3) Jason Plato, Renault, +7.864, 4) Yvan Muller, Vauxhall, +9.466, 5) Alain Menu, Ford, +10.138, 6) John Cleland, Vauxhall, +13.896
Snabbaste varv: Rydell, 1 min. 37.330 sek.
Race 2 Featurerace 30 varv 1) Leslie, Nissan, 49 min. 43.198 sek, 2) Laurent Aiello, d:o, +0.228, 3) Thompson, Honda, +16.708, 4) Rydell, Volvo, +20.522, 5) Muller, Vauxhall, +22.173, 6) Menu, Ford, +24.648.
Snabbaste varv: Leslie, 1 min. 37.362 sek.
Poängställning förare 1) Laurent Aiello, 125, 2) James Thompson, 88, 3) David Leslie, 87, 4) Jason Plato, 72, 5) Matt Neal, 69, 6) Yvan Muller, 66, 7) Rickard Rydell, 53, 8) JC Boullion, 49, 9) Peter Kox, 43, 10) Vincent Radermecker, 42
Poängställning märkesmästerskapet 1. Nissan 241, 2. Honda 136, 3. Renault 122, 4. Vauxhall 109, 5. Volvo 92, 6. Ford 80

Motigt för Rydell
En krånglande servostyrning kostade Rickard Rydell en säker pallplats i featureracet när BTCC kördes på Oulton Park på måndagen. I det tidigare sprintracet tog Rickard en sjundeplats men slog varvrekordet. Vincent Radermecker lyckades bättre med femte plats i sprintracet och fjärde i featureracet.
Sprintracet blev en lärdom för Rickard att man får se upp även med sina teamkamrater. På vägg in i andra kurvan låg han sexa med Vincent bakom och en annan konkurrent på yttern.
- Eftersom det var Vincent höll jag idealspåret i stället för att stänga till som man brukar göra, säger Rickard. Jag trodde aldrig att han skulle köra om mig men det gjorde han...
Rickards bil pressades ut och av banan några meter så att flera bilar kunde smita förbi. En lätt irriterad Rydell satte sedan upp en sådant tempo att han satte nytt varvrekord på kuppen. I mål var Rickard sjua. Vincent höll sig på femte plats ända in i mål. Vann racet gjorde Laurent Aiello som därmed tog sin femte seger för säsongen.
Inför dagens långa featurerace stod Rickard femma på griden. Rickard fick till en kanonstart och lyckades smita förbi John Cleland på insidan i första kurvan. Cleland krokade i samma veva ihop med Jason Plato med följd att Cleland for av.
Säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet. Rickard låg i det läget på tredje plats.
När fältet släpptes satte Rickard upp högsta fart i jakten på de båda Nissan-bilarna i täten. På en säker tredjeplats hade Rickard andraplatsen inom räckhåll. David Leslie, som legat på andra plats, fick ett rekordlångt depåstopp då man inte lyckades få domkraftsjacken att fungera i samband med däckbytet.
Tyvärr hade även Rickard otur. På 14:e varvet fick han problem med servostyrningen i sin bil och gick i depå. Där bytte man däck och Rickard for ut igen men förgäves. En framhjulsdriven supertouringbil är i stort sett omöjlig att köra utan fungerande styrservo så Rickard tvingades bryta racet.
Race 1 Sprintrace 23 varv 61.21 km
1) Laurent Aiello, Nissan, 24 min. 39.114 sek. (pole position), 2) David Leslie, Nissan, +1.777, 3) Alain Menu, Ford, +9.929, 4) Anthony Reid, Ford, +10.699, 5) Vincent Radermecker, Volvo, +12.010s (kvalade 7:a), 6) J-C Boullion, Renault, +12.533, 7) Rickard Rydell, Volvo, +13.031s (kvalade 6:a)
Snabbaste varv/nytt varvrekord: Rydell, 59.389 sek.
Race 2 Featurerace 44 varv 117.10 km
1) Aiello, Nissan, 48 min. 15.210 sek. (pole position), 2) Neal, Nissan, +13.692, 3) Muller, Vauxhall, +17.869, 4) Radermecker, Volvo, +24.107s (kvalade 11:a), 5) Reid, Ford, +31.641, 6) Boullion, Renault, +31.976, 7) Kox, Honda, +35.
Rydell, Volvo, bröt (kvalade 5:a)
Snabbaste varv: Leslie, 59.510 sek.
Poängställning förare 1) Laurent Aiello 112, 2) Matt Neal 64, 3) James Thompson 62, 4) Jason Plato 59, 5) David Leslie 58, 6) Yvan Muller 52, 7) Rickard Rydell 45, 8) JC Boullion, 45, 9) Vincent Radermecker 40, 10) Peter Kox 39
Poängställning märkesmästerskapet 1. Nissan 201, 2. Honda 107, 3. Renault 103, 4. Vauxhall 89, 5. Volvo 82, 6. Ford 66


Mörk helg för Volvos BTCC-team
Det blev en mörk helg för Volvos BTCC-team på Brands Hatch. Ingen av teamets bilar lyckades ta sig i mål - i något av de två racen.
Rickard Rydell - som hade sjätte bästa starttid i dagens första race - tappade flera placeringar i starten. Han kom för långt ut i första kurvan och ramlade snabbt i placeringarna. Han försökte länge kämpa sig tillbaka med växellådsproblem satte stopp för Rickards framfart på det 18:e varvet.
Rickards teamkompis Vincent Radermecker touchade ihop med David Leslie på varv 11, skadade styrningen, och körde av i Graham Hill-kurvan.
Dagens andra race såg först bättre ut. Rickard startade i främsta ledet med näst bästa tid. Men det ville sig inte här heller. Rickard bröt, denna gången med motorproblem.
- I första racet, fick jag en okey start. Jag tappade en del placeringar när jag kom långt ut i kurvan, men sen slutade mitt race definitivt när växellådan gav upp, berättar Rickard.
- Detta är en av dom mest bedrövliga racehelgerna vi upplevt. Vi har vunnit fem race här tidigare och vi hoppades på att ta in på Nissans och de andra teamens försprång. Vi har mycket jobb framför oss till nästa race på Oulton Park, summerade en synbart besviken Rickard.
Radermecker bröt även han andra racet efter att styrservon gav upp.

BTCC Brands Hatch - omgång 7: 1.Y. Muller, Vauxhall 24m 31.508s, 2.A. Reid, Ford +1.981, 3.L. Aiello, Nissan +2.486, 4.J. Plato Renault +3.321, 5.J.C Boullion, Renault +3.828, 6.D. Leslie, Nissan +4.004, 7.J. Thompson, Honda +4.402, 8.J. Cleland Vauxhall +6.499, 9.Blair, Vauxhall +13.479, 10.P. Cook, Honda +15.196
Rickard Rydell, Volvo bröt på varv 17
Vincent Radermecker, Volvo bröt på varv 11
BTCC Brands Hatch - omgång 8: 3.M. Neal, Nissan +3.439, 4.Kox, Honda +4.342, 5.Y. Muller, Vauxhall +5.729, 6.J. Thompson, Honda +5.966, 7.J. C. Boullion, Renault +7.046, 8.A. Reid, Ford +9.467, 9.J. Cleland, Vauxhall 52, 10.Blair, Vauxhall 52
Rickard Rydell, Volvo bröt på varv 6
Vincent Radermecker, Volvo bröt på varv 48
Förarmästerskapet: 1.Laurent Aiello 79, 2.James Thompson 62 , 3.Jason Plato 59, 4.Matt Neal 51, 5.David Leslie 42, 6.Rickard Rydell 41, 7.Yvan Muller 39, 8.J C Boullion 35, 9.Peter Kox 33, 10.John Cleland 27, 11.Vincent Radermecker 25
Märkesmästerskapet: 1.Nissan 147, 2.Honda 100, 3.Renault 93 , 4.Vauxhall 73, 5.Volvo 64, 6.Ford 42

Rydell dubbelt tvåa på Thruxton
Två andraplatser gav Rickard Rydell ett rejält tillskott i poängtabellen när femte och sjätte deltävlingen i BTCC kördes på den snabba och svåra Thruxton-banan. Volvos andre förare Radermecker spädde på framgången med en fjärde- och en tredjeplats. Volvo vann därmed både team- och tillverkarpokalerna denna måndag.
Förväntningarna var stora redan innan start. På tidsträningen hade Rickard tagit hem bästa kvaltid inför måndagens båda race och startade alltså längst fram.
I första racet tog Rickard ledningen med de båda Nissan-förarna David Leslie och Laurent Aiello tätt efter. Bakom dem lyckades Renaults Jason Plato och Fords Alain Menu kollidera så båda tvingades bryta redan under första varvet. Rickard höll Leslie och Aiello bakom sig till nionde varvet men hade lite problem med väghållningen. Med försämrat fäste för Rickard kunde de båda Nissan-förarna pressa sig förbi. Leslie spann dock strax efteråt, fick punktering och tvingades i depå. Aiello kunde dra ifrån Rickard som höll sin andraplats och tog tolv viktiga poäng. Lite längre bak gjorde Vincent Radermecker ett mycket bra lopp och körde upp sig från sjunde startrutan till en fjärde plats i mål.
Även i andra racet tog Rickard ledningen med Aiello, Menu och Leslie närmast efter. Radermecker kom iväg som tionde man men åkte mycket fort redan från start och avancerade i fältet.
På sjunde varvet försökte Leslie köra om både Rickard och Aiello men misslyckades, skadade bilen och tvingades bryta. Rickard tappade dock tempo och Aiello kunde gå ifatt och förbi.
- Jag hade problem med bränsletrycket, säger Rickard. Min bil gick långsammare än de andra på rakorna så att hänga på Aiello var det inte tanke på. Jag fick inrikta mig på att blockera bakåt och försvara andraplatsen.
Vid depåstoppet gick Radermecker in, bytte alla fyra däcken, men tappade lite tid då en hjulmutter krånglade. Rickard gick in varvet efter, bytte två hjul och kom ut tvåa. Lyckosamt nog avancerade Radermecker till tredje plats bakom Rickard och kunde täcka upp gentemot Jason Plato som stötte på bakifrån. Vincents försvar hjälpte nu båda Volvo-bilarna i mål på andra resp. tredje plats.
- Jag är jättenöjd med två andraplatser, säger Rickard Rydell, Nissan-bilarna är svåra att slå just nu, så därför var det viktigt att plocka poäng.
Rickard klättrade nu till delad fjärdeplats i förarmästerskapet och Vincent till delad sjätteplats. I mästerskapen för biltillverkare och team ligger Volvo fyra.
Race 1 - Sprintrace 16 varv 60,65 km
1. Laurent Aiello, Nissan, 21 min. 09.493 sek. 2. Rickard Rydell, Volvo, +6.199 (pole position), 3. Matt Neal, Nissan, +8.309, 4. Vincent Radermecker Volvo +8.689 (kvalade 7:a), 5. James Thompson, Honda, +15.211, 6. Peter Kox, Honda, +15.699, 7. John Cleland, Vauxhall, +26.195, 8. Anthony Reid, Ford, +26.824, 9. J C Boullion, Renault, +27.230, 10 Lee Brookes, Honda, +27.978s
Snabbaste varv: Aiello, 1 min. 17.044 sek.
Race 2 - Featurerace 32 varv, 121,31 km
1. Aiello, Nissan, 42 min. 51.245 sek. 2. Rydell, Volvo, +5.765 (pole position), 3. Radermecker, Volvo +6.177 (kvalade 6:a), 4. Plato, Renault, +7.112, 5. Kox, Honda, +15.115, 6. Menu, Ford, +21.352, 7. J C Boullion, Renault, +23.727, 8. Thompson, Honda, +32.689, 9. Cleland, Vauxhall, +39.882,10. Lee Brookes, Honda, +41.107
Snabbaste varv: Radermecker, Volvo, 1 min. 17.488 sek.
Poängställning förare
1. Laurent Aiello 52, 2. James Thompson 52, 3. Jason Plato 50, 4. Rickard Rydell 41, 5. Matt Neal 41, 6. David Leslie 25, 7. JC Boullion 25, 8. Peter Kox 25, 9. Vincent Radermecker 25, 10. John Cleland 22
Poängställning märkesmästerskapet
1. Nissan 105, 2. Honda 78, 3. Renault 74, 4. Volvo 64, 5. Vauxhall 44, 6. Ford 25

Racing