<<Tillbaka till startsidan



2003-2004

2003-2004
           


04-09-09 Fler öppna dörrar in till bilsporten.
Det är målet för Svenska Bilsportförbundet (SBF) som tar initiativet till informationsträffar ute idistrikten.
Träffarna ska i sin tur stimulera klubbar runt om i landet att sprida intresset för bilsport. Det kan vara prova på dagar, fordon som visas vid köpcentrum och aktiviteter tillsammans med skolor.- Listan kan göras lång, men det viktiga är att idén kommer från klubben och att vi sedan är med och stöttar, säger Åsa Gerdes, utbildningsansvarig på SBF. Ekonomiskt stöd finns att söka genom Handslaget, Riksidrottsförbundets projekt för att öka andelen unga idrottare. Parallellt med dessa träffar har 1050 enkäter skickats ut till klubbar, förtroendevalda, arrangörer samt större team och anmälare. Svaren blir en viktig del i Bilsportforum den 19-21 november och dess workshops och seminarier. - Vi uppmanar alla att tycka till så att vi kan forma "Vision svensk bilsport", säger ordförande Kåge Schildt. De diskussionsträffar som SBF uppmanar klubbarna att arrangera kring enkäten har år 2012 för ögonen och handlar mycket om rekrytering, miljö, bredd för elit (eller tvärt om?) och SBF:s egna värde och verksamhet. Också för dessa träffar finns medel att söka från Handslaget. - För att få ut vårt budskap och kunna hantera alla ansökningar och svar har vi projektanställt Annemo Friberg året ut, säger kanslichef Carina Sjöberg. Annemo Friberg satte sig första gången i kartläsarstolen redan 1974 och var under några år sekreterare i SMK Västerås. Under senare år har hon gjort sig bekant med bilsportsverige
Pressrealeas från SBF

04-08-23 Tv-tider för supercupen
På Torsdag sänder ViaSat sport ett 30 minuter långt program från Snapphanerallyt! KL 20.30 ViSat sport 1 Torsdagen den 26 augusti

04-02-15 Nytt på Aktuell Motorsport
Motorsport-portalen Aktuell Motorsport lanserar flera nyheter. Varje sportgren får nu en egen motorsport-kalender. Dessutom kan man se evenemang per serie, bana, och klubb.
Efter stor vånda har jag beslutat att exponera den kalender som hela tiden har funnits gömd på Aktuell Motorsport. Jag tycker att den är så pass bra, att jag inte vill hålla den för mig själv längre, utan jag vill att Du också skall få ta del av den. Du hittar den genom att klicka på Kalender under respektive gren.
Orsaken till min vånda är att jag inte kan garantera att kalendern är helt rätt. Det är i stort sett omöjligt för en person (undertecknad) att hitta alla evenemangsdatum, att kolla om evenemangen är korrekta, och sedan hänga med när datum ändras eller evenemang ställs in.
Jag tror att kalendern kommer att bli mer korrekt nu när den exponeras, eftersom då kan alla hjälpa till att hålla koll på innehållet. Så skäll inte ner mig om något inte stämmer, utan skicka mig istället korrekt information, så vi tillsammans kan hjälpas åt att underhålla Sveriges mest omfattande motorsport-kalender.
Som grädde på moset har dessutom nya sidor tillkommit på Aktuell Motorsport som visar alla evenemang i en serie/klass, på en bana och som en klubb arrangerar. Dessa sidor hittar du genom att klicka på en Serie/klasser, Bana eller Klubb i grenmenyn.
Har du tips, idéer och synpunkter på Aktuell Motorsport, hör gärna av dig, eller skriv en rad i forumet. Tack för visat förtroende och fortsatt varmt välkommen till Aktuell Motorsport - varje dag.
/ Mikael Persson
mikael.persson@aktuellmotorsport.se
www.aktuellmotorsport.se

03-11-30
Bilsport utsåg Wirdheim och Danielsson till "Årets förare"
Tidningen Bilsports läsare har gjort sitt val. Bland årets motorsportutövare på fyra hjul har de röstat fram racingstjärnorna Björn Wirdheim och Alexander "Alx" Danielsson till utmärkelsen Årets förare 2003. Utdelningen av priserna skedde i samband med Bilsports och STCC:s gemensamma gala i Ronneby lördagen den 29 november.
Björn Wirdheim från Växjö vann under säsongen, som förste svensk någonsin, FIA Formel 3000. Det var en prestation som gav honom 56,1 procent av rösterna och utmärkelsen Bilsport Senior Award 2003. Nästan lika överlägsen vinnare av Bilsport Junior Award 2003 var Alexander Danielsson från Östersund. Tredjeplatsen totalt i det högklassiga, brittiska Formel Ford-mästerskapet gav honom 50,6 procent av rösterna.
Via sin huvudtidning Bilsport utser Karlskronaföretaget Förlags AB Albinsson & Sjöberg årligen Årets förare, både på senior- och juniorsidan, i bilsportens största grenar. Det var bland dessa Bilsport Award-vinnare som läsarna gjorde sitt val i den nyligen offentliggjorda omröstningen. Wirdheim utmanades av Daniel Carlsson, Säffle (rally), Kenneth Hansen, Götene (rallycross) och Michael Malmgren, Arild (dragracing) medan Niklas Hagström, Charlottenberg (rallycross), Tobias Johansson, Eksjö (rally), Erik Johansson, Trollhättan (dragracing) och Daniel Ros, Kvissleby (karting) var Danielssons värdiga motståndare.
I samband med galan på Ronneby Brunn delades fler prestigefulla utmärkelser ut. Bosse och Inger Pettersson, SSK-seriens starka par, och Per Lidström, stallchef i rallyteamet Mitsubishi Ralliart Sweden, fick Bilsport Special Award 2003 för sitt uppoffrande och värdefulla arbete.
I samarbete med Bilsport delade även Rickard Rydell ut sitt "Rickard Rydell Special Award 2003". Det gick till årets NM- och SM-vinnare i Formel Ford, Sebastian Hohenthal från Mora.

03-11-17 Aktuell Motorsport bygger ut
Den nya svenska motorsport-portalen Aktuell Motorsport lanserades i Maj 2003. Nu bygger webbsajten ut med separata sidor för respektive sportgren (i SBF och SVEMO).
De första månaderna med Aktuell Motorsport har blivit en succé. Trots i stort sett obefintlig marknadsföring har webbsajten ungefär 500 besökare per dag, med en klart ökande trend. Reaktionerna från både besökare och samarbetspartners har varit oerhört positiv.
Läs mer www.aktuellmotorsport.se

03-09-28 Bilder från Motorsportens Dag i Vänersborg
www.racebilder.nu är uppdaterad med bilder från Motorsportens Dag i Vänersborg.

03-09-17 Dokumentärfilm om Dalsland Ring
Nu äntligen skall det bli av! Jag har ruvat och sparat material i 10 års tid. Jag skall göra en dokumentärfilm om Dalsland Ring. Mitt utgångsmaterial är två och en halv timmes smalfilm av god kvalité. Sedan har jag fått tag på elva av 15 startprogram. Jag har köpt nästan kompletta årgångar av Illustrerad Motorsport. Jag har gått igenom Dalslänningens tidningsarkiv. Sedan har jag naturligtvis gått igenom Erik Bergers arkiv. Erik kommer att vara stöttepelaren i detta projekt och han skall vara kommentator i filmen. Jag tänker även intervjua många av de som körde på Dalsland Ring.
Men jag behöver er hjälp också, kära läsare. Jag vet att det finns massor med intressant information i lådor på garderober och vindar runt omkring i Sverige. Jag ber er att titta i era gömmor och låna ut ert material till mig. Jag är intresserad av allt. Ni kan säkert bidra med egna historier också.
Tyvärr så är detta inte gratis heller. Jag tänker lägga ned hela vinterhalvåret på detta projekt men det kan jag tyvärr inte göra om jag inte får bidrag till mitt projekt. Alla är välkomna att stötta mitt projekt, stora som små. Jag kommer inte att glömma bort någon efteråt.
Det kommer att bli en långfilm på video och jag kommer även att göra en CD med allt material för de riktiga kalenderbitarna.
Jag vädjar till er alla ute i motorsverige, lyft luren eller fatta pennan, jag väntar på er.
Bengt-Åce Liljevind - Racefoto
0479-303 55, 0703-40 93 00

03-05-30
Bilder frånMotorsportens dag i Trollhättan
Kristi Himmelfärdsdag avhölls Motorsportens dag i Trollhättan. Det mesta har dokumenterats av www.racebilder.nu som fanns på plats
Se bildkollaget från Trollhättan

03-05-15 Blåsning med rallybil i TV 3
Titta på Blåsningen nu på lördag den 17 maj, kl. 20.00 på TV3. Repris söndag kl 17.00. Mycket rallybilar och förare du känner igen.
Lasse Anrell från Aftonbladet blåser Zübeyde från "Robinson". Jag kör rallybilen, det är lugnast så för Zübeyde.
Vill du också åka rallybil? Ta med dina kunder och vänner på en åktur. Kontakta mig så ordnar vi en aktivitet där du/ni garanterat får en fartfylld upplevelse.
www.krigsman.com

03-05-14 Ny marknadschef på Svenska Bilsportförbundet
Svenska Bilsportförbundet (SBF) har utökat med en marknadschef. Den 5 maj började Peter Gereben som nyanställd marknadschef på SBF. Den nya marknadschefen har ett övergripande ansvar för information, marknadsföring, PR, sponsring & events samt samarbetspartners. I tjänsten ingår projektledningen för Swedish Motor Sport Challenge - SMSC (se www.smsc.nu).
Peter har ett gediget förflutet inom sponsring & event. Närmast kommer han från VILJAgruppen AB som marknads- & försäljningschef.
Peter har också ett förflutet inom idrottsvärlden som marknadschef och tf hockeychef för AIK Hockey. Han ansvarade bl a för värvningen av "The Blue line" (VM:s bästa kedja från Tjeckien) 1996.
Peter Gereben kommenterar sitt nya jobb: "Det känns väldigt roligt och utmanande att få sätta tänderna i detta. Att få kombinera Idrottsrörelsen med de kommersiella intressenter som behövs för att driva idrotten är en fantastisk inspirerande arbetsuppgift. Jag är en hängiven konsument av motorsport och ser fram mot att även få lära känna de grenar jag inte har erfarenhet av tidigare. Jag känner att det finns massor att göra och det är bara att bestämma var jag skall börja med."
Håkan Junfors, ordförande i SBF, säger att "Det är väldigt roligt att vi anställt Peter på den nya tjänsten. Hans kompetens och erfarenhet är precis det vi behöver i det här skedet. Jag hälsar honom välkommen och ser fram mot att få samarbeta med med Peter i marknadsfrågorna."
Marknadschefen sitter i SBF:s kansli och nås på följande sätt
Peter Gereben Direkt 08-626 33 12. Mobil 0708-85 15 30. E-mail peter.gereben@sbf.se

03-05-09 Aktuell Motorsport - en ny svensk motorsportportal!
Lördag 10 maj lanseras en ny svensk motorsport webbsajt, Aktuell Motorsport på adressen www.aktuellmotorsport.se
Aktuell Motorsport, som förväntas bli en av landets största motorsport-portaler, innehåller bla dagens nyhetsrubriker, TV-program och motorsport-arrangemang. Tanken är att besökaren snabb skall få en överblick över det som är aktuellt just för ögonblicket.
De flesta stora webbsajter och tidningar som producerar motorsportnyheter medverkar. Detta betyder att Aktuell Motorsport har ett stabilt nyhetsflöde med stor bredd.
Mikael Persson som står bakom webbsajten, och som också är webbmaster för motorklubben Hyllinge Motorsällskap på Ring Knutstorp, säger:
- Idéen föddes ur ett behov att bevaka den egna klubbens förare i media. När den automatiska tekniken fungerade, så togs snabbt beslutet att lansera en publik webbsajt, så att landets alla motorsportintresserade kan ha glädje av innehållet. Kontakter började tas med tilltänkta samarbetspartners som samtliga visade sig vara mycket positiva.
Mikael Persson. en hängiven motorsport-entusiast, jobbar på dagtid som konsult och systemutvecklare på ett av landets ledande konsultföretag. Andra producerade motorsportsajter är www.erf.nu (Långloppsserien ERF) och www.hyllingems.nu (Hyllinge Motorsällskap). På den senare fungerar Mikael också som webbmaster och skribent. Aktuell Motorsport använder s.k. 'agent' teknologi för att automatiskt hämta dagens nyheter från en mängd andra källor.

03-04-12 Smakstart för Sveriges snabbaste lotteri på årets Bilmässa
Svenska Bilsportförbundet och Swedish Motor Sport Challenge fick en smakstart på årets bilmässa i Älvsjö där RaceLotten stod i pole position.
RaceLotten som introducerades den 1 april för att stödja unga svenska bilsporttalanger har fått en mycket bra start. RaceLotten har tagits emot mycket positivt av både motorklubbar och allmänheten. De unika motorupplevelserna är en anledning.
- Många glädjande kommentarer hörs också från mässbesökare om att de vill stödja Swedish Motor Sport Challenge och genom att köpa lotten drar de sitt strå till stacken. Redan efter tio dagar har mer än 10 procent av samtliga lotter gått ut, säger Kåge Schildt, ansvarig för Swedish Motor Sport Challenge inom Svenska Bilsportförbundet.
- Lotteriet ska pågå till den sista oktober och det verkar som om Racelotten går mot en succé. Detta är mycket glädjande för svensk motorsport och Swedish Motor Sport Challenge, fortsätter Kåge Schildt.
RaceLotten är ett riksomfattande lotteri för att stödja framtidens landslag i rally och racing samt stödja de lokala motorklubbarna runt om i landet. Lotteriet har initierats av Svenska Bilsportförbundet och Swedish Motor Sport Challenge.
- Det är Sveriges snabbaste vinster som lockar. Unika motorupplevelser som annars inte går att köpa för pengar. Till exempel att få åka i den unika tresitsiga Formel 1-bilen, säger Göran Granqvist, ansvarig för RaceLotten vid Lottericentralen.
Swedish Motor Sport Challenge är den största satsningen på svensk bilsport genom tiderna. Visionen är att placera Sverige i världseliten inom Formel 1 och Rally VM. Målet är en svensk topp
3-förare i de båda kungaklasserna senast 2006. SMSC kommer att stötta de största unga talangerna inom rally och racing, och ge dem de nödvändiga förutsättningar som krävs, såväl ekonomiskt som förberedande träning, coachning och det nödvändiga kontaktnätet. Swedish Motor Sport Challenge är en långsiktig satsning.
RaceLotten kan beställas på www.smsc.nu


03-04-01 Svenska BF medverkar på Bilsalongen 2003
Svenska Bilsportförbundets satsning på Ungdom/Rekrytering och Säkerhet är huvudtemat på Bilsalongen i år. Vår senaste stora satsning, Swedish MotorSport Challenge (SMSC) är det största genom tiderna.
Vi finns i C-hallen monter nr C13:51. Här exponeras bland annat den tresitsiga Formel 1-bilen som vi förfogar över i SMSC projektet samt en av våra Saab-Rescuebilar, VolvoS60 (Zero Hero) racingbil med Alkolås, Mitsubishi rallybil, Kart, Radiostyrd Bilsportbana mm.
På plats i montern kommer också att finns elever som kommit in på det nya bilsport-gymnasiet i Mjölby, som startar till hösten. En och annan tävlingsförare har aviserat om att finnas i vår monter under veckan på obestämd tid/dagar.
RaceLott
Ett riksomfattande lotteri har startat, ett lotteri med unika bilsportupplevelser som vinster. Syftet med RaceLotten och hela SMSC-satsningen är att gynna svensk bilsport och få in bidrag till morgondagens svenska VM-framgångar. Målet är en svensk topp 3-förare i disciplinerna , Formel 1 och Rally VM senast år 2006.
Klubbar som vill hjälpa till med lottförsäljningen har möjlighet att tjäna pengar till.
Minnesfonder
Svenska Bilsportförbundet förvaltar över tre fonder. Dessa fonder är Ronnie Peterson Minnesfond, Robert Essebro Minnesfond samt Anecto Minnesfond. Mer information och lite aktiviteter runt detta kommer att finnas i montern.
Hastighetsrekord
Söndagen den 6 april kl 13.oo kommer vi i vår monter att dela ut FIA-Diplom till förare som kört in hastighetsrekord under förra året.
Mer information om vår verksamhet finns i vår monter C13:51, Välkommen!
Svenska Bilsportförbundet
Pressdag 3 april kl 10-18, VIPdag 4 april 12-18, Allmänheten 5-13 april vard 12-21, helg 10-18

03-03-20 Mästare möts i Polaris Super Sno-X Challenge
Makalösa hopp, tuffa omkörningar och mästare som möter mästare på extrema tävlingsskotrar - allt representeras i Polaris Super Sno-X Challenge - nordens häftigaste snöskotershow.
I morgon fredag arrangerar SMK Söderhamn tävlingen för femte året i rad och platsen är traditionsenligt bandyarenan Hällåsen i Söderhamn.
Tävlingen - som körs i klass 440-800 cc - lockar hela nordiska eliten till start. Bl a förra årets segrare, flerfaldige europamästaren Janne Tapio, Finland och norske fartfantomen Kenneth Rabben liksom nyblivna svenska mästarna Tomas Åberg, Bollnäs MK, Magnus Myhr, Malungs MK och Johan Eriksson, Team Walles MK.
Ände hemmaföraren - Sören Jonsson - kommer också att stå på startlinjen, revanschsugen efter en misslyckad SM-final förra helgen.
Arrangemanget har växt i popularitet för varje år och till morgondagens tävling har arrangören tvingats bygga extra läktare för att klara den väntade rekordpubliken.
- Men det har varit ett angenämt problem, berättar Mikael Wernersson som ingår i den stora funktionärsstaben och fortsätter
- Det varma vädret har varit ett mycket värre problem och vi har fått slita hårt för att samla de 5000 kubikmeter snö som går åt till att bygga den 400 meter långa banan. Som förutom så kallade platå-hopp också innehåller dubbelhopp och andra svårigheter.

03-03-15 RaceLott får fart på historisk motorsatsning
Nu lanserar Svenska Bilsportförbundet och Swedish Motor Sport Challenge det riksomfattande lotteriet RaceLotten. Sveriges snabbaste lott. Med Sveriges snabbaste vinster.
Svenska Bilsportförbundet lägger nu in en högre växel i den största satsningen någonsin på svensk motorsport - Swedish Motor Sport Challenge, SMSC. Tillsammans med SMSC och landets motorklubbar lanseras nu RaceLotten.
RaceLotten är ett riksomfattande lotteri för att stödja framtidens landslag i rally och racing samt att stödja de lokala motorklubbarna runt om i landet. Lottpriset är 100 kronor varav 20 kronor går direkt till den lokala klubben.
För attrahera lottköpare och skapa ett incitament för motorklubbarna att sälja lotterna är det en diger vinstlista som presenteras. Bland högvinsterna utmärker sig en rad unika motorupplevelser - en resa till en F1- eller Rally VM-tävling, provkörning av Damon Hills Jordan 1998 F1-bil eller möjligheten att åka med i den unika tresitsiga Jordan X3 Formel 1-bilen.
Lotteriet pågår från mars till oktober 2003.
De högsta vinsterna fördelas på Bilsportgalan i Stockholm den 22 november 2003.
Swedish Motor Sport Challenge är den största satsningen på svensk bilsport genom tiderna. Visionen är att placera Sverige i världseliten inom Formel 1 och Rally VM. Målet är en svensk topp 3-förare i de båda kungaklasserna senast 2006. SMSC kommer att stötta de största unga talangerna inom rally och racing, och ge dem de nödvändiga förutsättningar som krävs, såväl ekonomiskt som förberedande träning, coachning och det nödvändiga kontaktnätet. Swedish Motor Sport Challenge är en långsiktig satsning.


03-02-24 Kurs för Racingingenjörer i Mellerud
Det är tredje året i rad som Spirit Racing arrangerar en kurs för ingenjörer inom Fordonsdynamik. Tidigare kurser har hållits i Spirit Racings lokaler i Stockholm, men nu har man valt att flytta dem till Mellerud.
Claude Rouelle, ursprungligen från Belgien men sedan dryga tiotalet år boende i USA, har jobbat med flera av de stora F1 teamen och många av de stora teamen i USA håller i kursen. Vid de båda tidigare tillfällena kursen har hållits i Sverige genom Spirit Racing har det varit slutsålt. Många av STCC teamen exempelvis Picko-Podium Racing och Flash Engineering har deltagit i kurserna. Öhlins, som inom många motorsportsgrenar är ledande inom stötdämparområdet, har haft över tio deltagare i kursen. I fjol deltog även SAAB automobil och själva Ferrarifabriken. Från Ferrari kom Gilles Simon, ansvarig för utvecklingen av Ferraris F1 motorer.
Det är genom Spirit Racings Australiensiska samarbetespartner MoTeC, som bygger mycket avancerade styrsystem för motorer ECU och system för att samla in data kring fordonen ADL, som kursen kommer till Mellerud. I Europa hålls totalt fem kurser, en i vardera Italien, Spanien, England, Tyskland och Sverige, Mellerud. Att kursen flyttats till Mellerud hänger samman med den fokusering och utveckling på verksamheten i Mellerud som genomförs.
Spirit Racing räknar med att även denna kurs blir fullbokad och man har bokat upp Melleruds hela hotellkapacitet för perioden. För den planerade Fordonsgymnasielinjen med Motorsports inriktning betyder kursen att den teoretiska nivån på lärarna höjs.
Bengt-Åce Liljevind

03-02-17 Stockholmsfamilj startar Motorsportgymnasium i Mellerud
Stockholmsfamilj flyttar till Mellerud för att driva Spirit Racings tävlingsverkstad och för att vara med och starta ett Motorsports Gymnasium i Mellerud.
Johnny Björklander och hans sambo Maria Plynning ur-Stockholmare, bytte radhuset i Åkersberga norr om Stockholm mot en gård utanför Mellerud. Att Johnny och Maria stortrivs i sin nya miljö råder det inget tvivel om, men den direkta orsaken till flytten var inte att bli lantbrukare, det var för att Johnny skall bli Ferrarimekaniker och fordonslärare.
Under de senaste fyra åren har Johnny varit tävlingsmekaniker åt Spirit Racing samtidigt som han har drivit en egen firma i Åkersberga. När en av Spirit Racings grundare och tillika tekniskt ansvarige; Jan-Olov Andersson gick bort hösten 2002 fick Johnny frågan om han kunde tänka sig att ta över ansvaret för verkstaden. Johnny tackade ja.
Att det fungerar annorlunda i Mellerud än i Stockholm fick Johnny och Maria snabbt erfara.
- Kommunpolitikerna engagerade sig i att hitta den lilla gård vi letade efter och bankens sätt att hantera kunder är annorlunda här, berättar Maria.
Spirit Racing är nu inne i ett mycket dynamiskt skede. Med stor sannolikhet så kommer företaget att gå samman med ett annat företag i branschen, verksamheten i Mellerud är dock planerad att utökas. Planerna är att Mellerudsdelen av det nya företaget kommer fokusera på Ferrari och tävlingssidan. Klart är att Spirit Racing kommer att driva mer än en tävlings Ferrari i år och att det blir i den Skandinaviska Ferrari Challenge serien, avslöjar man. Spirit Racings egen Ferrari 360 Modena GT är just nu hos en Ferrariverkstad för genomgång. Johnny Björklander kommer att tillbringa de närmaste veckorna i Ferrariverkstaden och deltaga i arbetet.
Det har skrivits en del i lokalpressen om att Melleruds Gymnasieskola och ett lokalt företag planerar att starta ett Fordonsgymnasium. Spirit Racing bekräftar nu att man är det företaget. Målsättningen är att Fordonsgymnasielinjen med Motorsportsinriktning skall starta höstterminen 2003. En projektgrupp under ledning av Dalsstjärnaskolans rektor Tomas Clewe jobbar med att ta fram utbildnings plan etc.
Johnny Björklander, som kommer att vara ansvarig för den praktiska delen av utbildningen, berättar att man skall ha ett beslutsunderlag klart senast den 31 mars för att anpassningen av lokalerna skall kunna starta den första maj.
Johnny berättar vidare att behovet av duktiga tävlingsmekaniker är stort och att det är en växande bransch. Skolan har utfört en intern intresseundersökning bland eleverna och den visade på ett stort intresse.
Kostnaderna för att starta utbildning kan hållas nere genom att använda Spirit Racings utrustning och lokaler. Diskussioner med företag, branschorganisationer och andra skolor i Sverige och England har varit positiva och stödet för utbildningen är gott.
Spirit Racing är noga med att påpeka att detta är ett projekt som startades av Rektor Tomas Clewe och Spirit Racings bortgångne grundare Jan-Olov Andersson för över tre år sedan och att det är genom Rektor Clewe och Jan- Olovs familj som projektets agerande nu närmar sig sitt förverkligande.
Bengt-Åce Liljevind

03-02-11 Miljonpublik såg SvTs sändningar från Svenska Rallyt
Svenska Rallyt samlade många åskådare längs specialsträckorna i Värmlandsskogarna. Men betydligt fler följde VM-rallyt från soffan i SvTs sändningar under de tre tävlingsdagarna.
- Trots hård konkurrens med populära och kritikerrosade långfilmer i andra kanaler såg över 700.000 tittare lördagens sändning i SvT 2, berättar Johan Ejeborg, redaktör för SvT Sports motorsportsändningar.
- Söndagens sändning kunde ha lockat ännu fler tittare om den skett på ordinarie, utsatt tid, direkt efter Sweden Hockey Games.
- Men det rafflande slutet av hockeyn gjorde att sändningen visades först in på småtimmarna, tyvärr, säger Ejeborg.
- Även hockeyn blev ju, precis som rallyt, en i allra högsta grad finsk historia, fortsätter han.
Johan Ejeborg framhåller ett gott och välavvägt samarbete mellan de båda expertkommentatorerna, Per Eklund och Jonas Kruse.
- Rally är en sport som går hem i de svenska stugorna, men emellanåt behövs lite förklarande och analyserande hjälp för att så många som möjligt ska förstå.
- Och där är Eklund och Kruse en stor tillgång genom att de kompletterar varandra, förklarar Ejeborg.
Söndagen den 16 februari klockan 15.00 i SvT 1 är det premiär för SvT Sports rapportering från årets rally-SM. 20 minuter med det bästa från SM-premiären ingår som en del av det timmeslånga rallymagasinet WRC 2003. Huvudinslag i programmet är emellertid en utförlig uppsummering av Svenska Rallyt 2003. Kommentator är Pelle Thörnberg.
De uppmätta tittarsiffrorna fördelades sig enligt följande:
Fredag: 410.000 tittare
Lördag: 705.000 tittare
Söndag: 105.000 tittare - flyttad sändning
Exkl inslag i Sportnytt och Sportspegeln.

03-02-03 SvT Sport visar Svenska Rallyt: "Årets mest avancerade sportsändning."
Det är inte enbart i den värmländska rallyskogen som det är full fart under Svenska Rallyt, utan även i Sveriges Television. SvT Sport sammanfattar fredag och lördag i en 25 minuter lång sändning på kvällstid samt söndagsetappen direkt efter Sweden Hockey Games. Dessutom följer Text-TV, och därmed även SvTs web, rallyt sträcka för sträcka med tider och aktuella kommentarer.
Det sägs att rallysport ska upplevas live. Visst ligger det en hel del i det, otvetydigt gör sig i stort sett all sport sig bäst live när alla sinnen kan aktiveras.
TV-spel
Men genom samspelet mellan avancerade och smått fantastiska TV-produktioner samt den virtuella datavärlden i form av grafik och TV-spel, har rallysporten lagt sig i omkörningsfilen på den internationella sportarenan.
- I rally har man lyckats med att nästan sudda ut gränsen mellan verklighet och den virtuella datavärlden.
- Vet man hur svårt att det är att visa fart och den balansakt som förarna genomför i TV-produktionerna så blir smått imponerad av ISC produktioner från rally-VM, säger Johan Ejeborg, redaktör för sändningarna från Svenska Rallyt och rally-VM i övrigt.
- Lägg till att man kan följa TV-sändningen för att sedan själv sätta sig vid datorn för att köra WRC-spelet eller populära Colin McRae på de specialsträckor som man sett sändningen!
Det är spetsteknologi inom TV- och datateknik som används under VM-sändningarna. Ett 20-tal fotografer arbetar med traditionellt rörliga bilder samt att sköta om de onboard-kameror som finns i varje officiell fabriksbil i den fyrhjulsdrivna WRC-klassen, dessutom finns det en helikopterburen kamera.
Superteknik
Under Svenska Rallyt sker all internationell TV-produktion vid den stora serviceplatsen i Hagfors. Där vävs TV-bilderna samman med grafiker som skapats med hjälp av tävlingsbilarna positions- och hastighetsgivande GPS-system och telematiköverföringar av motorinformation från WRC-ekipagen.
- Det som vi sedan visar i rutan är resultatet av, ja, kanske världens häftigaste TV-spel. Kanske är Svenska Rallyt årets mest avancerade sportsändning i Sverige, säger Ejeborg.
Det är en ambitiös satsning som SvT gör under Svenska Rallyt. Utöver det internationella produktionsbolaget, ISCs bilder, kommer man att även egenproducera rapporter och reportage före, under och efter rallyt.
Redaktör för SVT:s rallysändningar är som nämnt, Johan Ejeborg. Kommentator är Pelle Thörnberg tillsammans med expertkommentatorerna Per Eklund och Jonas Kruse.
Eklund och Kruse experter
För Per Eklunds del är det fjärde året som han är med som expertkommentator. Pers egna meriter från rallyt är meriterande; på 26 starter har det bl a blivit en seger, 1976, och en andraplats så sent som 1989. Dessutom har han hunnit med att åka rallyt med sambon Kerstin i högerstolen. I år fyller Per 57 år och har för avsikt att förbättra fjolårets andraplats i rallycross-EM samt upprepa segern i världens tuffaste backtävling, Pikes Peak i USA.
- Eklund är en kunnig och klok man med hög "mysfaktor", säger Ejeborg.
För Jonas Kruses vidkommande är det premiär som expertkommentator åt SvT från Svenska Rallyt. Ifjol hade han motsvarande uppdrag åt Radiosporten och skötte det så bra att han till i år värvats över till TV-sporten för att hjälpa till under hela VM-säsongen. Jonas som fyller 37 i år har blandade framgångar i hemmatävlingen. Till skillnad mot betydligt äldre Per Eklund, har han valt att lägga hjälmen på hyllan, åtminstone tillsvidare. Jonas gör det dock med högburen panna - han är regerande norsk mästare i stora grupp N och har även varit förbundskapten för de svenska rallyjuniorerna.
- Jonas lever i rallysporten just nu, och kan därför svara för kunskaper om det allra senaste, säger Ejeborg.
Sändningstider i SvT:
Torsd 6 febr, Sportnytt SvT 2, 22.00-22.15
Fred 7 febr,Sportnytt SvT 2, 22.00-22.15, sammandrag etapp 1, 22.50-23.20 SvT 1
Lörd 8 febr, Sportnytt 19.45-20.00 SvT 1, sammandrag etapp 2, 21.15-21.45 SvT 1
Sönd 9 febr, direkt efter Sweden Hockey Games, 19.15-19.30, SvT 1 samt Sportspegeln, SvT 1, 20.30-21.15
Sönd 16 febr, WRC 2003, TV-sportens rallymagasin, 16.00-17.00 SvT 1

03-01-28 TV-sporten sänder Rally-SM
Nu är det klart att även Rally-SM kommer att sändas i Sveriges Television. Det blir cirka 20 minuter från varje SM-tävling i samband med sändningarna från Rally-VM.
- Vi är mycket glada över att vi lyckats nå ett avtal med Sveriges Television om att sända även Rally-SM, säger Håkan Junfors, ordf. i Svenska Bilsportförbundet. Intresset för motorsport har ökat kraftigt de senaste åren, inte minst i TV, och är där den tredje största sportgrenen efter fotboll och ishockey.
- Det känns mycket rätt att vi nu också skall sända Rally-SM som komplement till Rally-VM, säger Remy Nilsson, chef för TV-sporten. Rallysporten har en lång tradition i Sverige och sändningarna från Rally-VM lockar stadigt cirka en halv miljon tittare. Sändningarna från Svenska Rallyt cirka en miljon tittare.
Rally-SM 2003 startar med Rally Vännäs 14-15 februari. Redan söndagen efter målgång sänds reportaget från SM-premiären i samband med sammandraget från Svenska Rallyt.
Rally-SM 2003:
14-15 februari Rally Vännäs
28 februari-1 mars Snow Rally, Östersund
23-24 maj South Swedish Rally, Växjö
15-16 augusti Snapphanerallyt, Hässleholm
5-6 september Silverstonerallyt, Köping

03-01-22 Bilar på hal is i Säfsen
Bilmärket BMW tillhopa med Förarutvecklings Anders Hedström, Torsby, samarbetar för andra vintern om kurs i uppdriven vinterkörning förlagd till Säfsen.
Och inte nog med förarutbildningar på hal is i sju veckor i Säfsen. Den 10 mars och hela vecka 11 i år riktas motor-Sveriges ögon mot Fredriksberg dit sverigeintroduktionen av nya roadster Z4 förläggs.
Nils Simonsson, BMW-Sveriges informationsansvarige, var på plats i snöblask på besprutningsflygfältet vid Fyrtjärnarna i Ulriksberg igår, dit bilkörning på is med första förarkursen av sammanlagt 14 stycken i vinter förlagts:
- Vi visar den nya Z4:an för ett litet urval Europeiska motorjournalister i Portugal. Sedan sker Sverige-premiären den 10 mars.
- Då kommer särskilt inbjudna att få köra ett tiotal Z4:or från Stockholm upp hit till Säfsen.
- Under hela vecka 11 ges motorpress och våra återförsäljare möjlighet att kika på och provköra vagnarna i Fredriksbergstrakten.
Z4:an är BMW:s nya roadster, tillverkad i USA, stramare i linjerna än den "bulliga" lilla Z3:an som funnits med några år.
250 förare utbildas
Vecka 4 till och med vecka 10 handlar det om cirka 250 &quot;Svensson&quot; som är inbjudna till förarkurs i uppdriven vinterkörning på hal is i Säfsen.
- Deltagarna är kunder och potentiella kunder som återförsäljare bjuder in, säger Jessica Dannberg som jobbar med bilmärkets aktiviteter.
- Två gånger per vecka kommer ny grupp om 18 personer. Efter lunch dag 1 genomför de ett teoripass på Hyttan hos Säfsen innan de drar ut på körpass.
Älgtestet
Förutom att i praktiken få testa bromsa-undanmanöver (älgtestet) på isunderlag får den som vill en rejäl åktur i en riktig rallybil med rallyföraren Anders Hedström vid ratten på en avlyst kurvig skogsbilväg. Det blir för många en stark fartupplevelse.
- Förmiddagen därpå ägnas helt åt fortsatt halkkörning. Sedan avslutas kursen efter dag 2:s lunch.
Säfsenkursen motsvarar hos bilmärket en förarutbildning Steg 1. Steg 2 kan man också få i Sverige, därefter hänvisas de mest märkesbitna till &quot;fahrertrain&quot; i Tyskland med högfartsträning och banracing.
Is på landbacken
Tilltänkta rundbanorna på Holmsjön är i mildvädret uteslutna på grund av mildvädret och vatten på isen. Istället utnyttjas ett lika ishalt flygfält nära Ulriksberg.
- Det handlar första dagen om att få en uppfattning om fartens betydelse för att kunna klara att bromsa och styra sig undan en fara. Det som fungerar i 70 kilometer i timmen kan kännas helt annorlunda bara i 80, säger PG Runnberg som är Saxdalsbördig före detta Rover/Landrover chef och hjälper till vid kurserna.
De 26 bilarna som står till förfogande är samtliga standardutrustade med aktiv säkerhet i form av antisladdsystem och ABS-bromsar. Ett tiotal har fyrhjulsdrift.
Bromsa och styra
Anders Hedström:
- När vardagsbilisten får sladd är det enda rätta, med alla hjälpmedel som sitter i en modern bil, att stå på bromsen rejält och styra.
- Får en bar&#180; ner farten så hamn&eacute;r en &iacute;nt sa l&aacute;ngt ut i skogen, säger han på fryksdalsmål.
Men kursdeltagarna lär mer avancerade sätt, att inte sluta köra bil när sladden kommer.
- Sitter det inte i ryggmärgen så avstå hellre från att använda det vi lärt idag i vanliga trafiksituationer, varnar Hedström, ni kanske bara fixar en av tio gånger i skarpt läge. Hellre bromsa och styra.
Inget för vanlig väg
Andra dagen ska deltagarna känna balansen i bilen. Då kopplas antisladdsystem ur och man får köra rund- och slalombana på is.
- Jag tror Stockholmspolisen skulle komma rätt snabbt om vi körde hemma som här på kursen, säger deltagaren Peter Björk till yrket båtförsäljare i Stockholm.
- Verkligen kul att få testa olika bilar. Två- och fyrhjulsdrift, med antispinn i och urkopplat.
- Jag har aldrig vågat köra på det här viset i privatbilen. Kul att uppleva vad som händer när man verkligen tänjer på gränserna.
Källa
Dala-Demokraten

03-01-08 TV-Sporten laddar med massor av motorsport 2003
SvT och TV-Sporten satsar tungt på motorsport under 2003. Detta står klart sedan man förvärvat sändningsrättigheterna till rally-VM med Svenska Rallyt i februari. Sedan tidigare har man TV-rättigheterna till speedway-VM.
- Vi är naturligtvis jätteglada över att få visa det bästa från två av de allra populäraste motorsporterna som rally och speedway, säger Remy Nilson, chef för SvT Sport.
I SvTs motorsportpaket ingår även programmet Race med den tyska mästerskapsserien i standardvagnsracing, DTM med svenske Mattias Ekström. Samtliga motorsportsändningar kommer att ske i det analoga nätet.
Grundstenen i SvTs motorsportsändningar är rally-VM. Under 2003 kommer tävlingsrapporteringen att utökas från samtliga 14 VM-rallyn samtidigt som ett nytt rallymagasin, WRC 2003, lanseras.
Från de svenska och finska VM-rallyna kommer dessutom 25 minuter långa sändningar med höjdpunkter att ske från varje dagsetapp.
Från samtliga VM-rallyn kommer ett 30 minuter långt sammandrag att visas ett par timmar efter målgång på söndagen.
Vidare kommer ett timmeslångt rallymagasin, WRC 2003, att visas på söndagen veckan efter. I magasinet kommer, utöver highlights från det aktuella VM-rallyt, även sammandrag från varje SM-deltävling.
- Magasins-formatet ger oss bättre möjligheter att på nära håll följa upp det allra senaste inom rallysport av svenskt intresse, menar Johan Ejeborg, ansvarig redaktör, som tillsammans med kommentatorn Pelle Thörnberg kommer att svara för såväl sammandragen som magasinsprogrammen.
Som expertkommentator till VM-tävlingarna har man engagerat flerfaldige svenske mästaren i rally Jonas Kruse, tidigare även bl.a förbundskapten för det svenska juniorlandslaget. Under Svenska Rallyt kommer även veteranen Per Eklund att medverka som expertkommentator.
VM-säsongen inleds traditionsenligt med Monte Carlo-rallyt om några veckor. Därefter följer Svenska Rallyt 7-9 februari.
Inom speedway har SvT Sport sändingsrätten till samtliga Grand Prix ingående i VM. Totalt rör det sig om nio deltävlingar, däribland de båda svenska GP-tävlingarna på Stockholm Stadion i maj respektive Ullevi i Göteborg i augusti.
Tävlingarna kommer att sändas på tävlingsdagen i form av ett timmeslångt highlihts-program. Johan Ejeborg och Erik Stenlund är kommentatorer, i depån finns Jan Svanlund och Bernt Lagergren för intervjuer och reportage. VM-premiären sker i polska Chorzow 17 maj.
I anslutning till säsongspremiären visar TV-Sporten ett halvtimmes magasinsprogram. Dessutom blir det en timme med det bästa från VM året 2003.
Den tyska DTM-serien, som presenteras av Johan Torén i programmet Race, kommer också sändas live, samtliga 11 deltävlingar visas digitalt i SVT Extra.
Göran Björklund

03-01-06 Motion från Västra Bilsportförbundet
Förslag till stadgeändring
Bakgrund
Stadgegruppens förslag till nya stadgar har förändrats och kompletteras på ett flertal punkter och därmed förbättrats. Dock kvarstår viktiga frågor som är de mest grundläggande förutsättningarna för att alla våra medlemmar, oavsett bakgrund, titel, ålder, erfarenhet etc, ska ha möjlighet att påverka den idrottsverksamhet vi valt att vara verksamma och engagera oss i.

Vi vill därför lägga fram vårt förslag till förändringar i stadgarna, bilaga 1, samt våra motiveringar. Nedan anges de punkter där vi föreslår förändringar mot tidigare kända förslag. Övriga punkter överensstämmer med stadgegruppens förslag.

Förslag och motivering
Förslag till ny formulering av Kap 2 §5 punkt 13.
Behandling av verksamhetsplan med ekonomisk plan för kommande period av innevarande räkenskapsår. Behandling av riktlinjer och principer för verksamhets-plan och ekonomisk plan samt fördelning av anslag och andra medel för kommande verksamhets- och räkenskapsår.

I likhet med RF, andra SF-förbund, SDF, DF och föreningar anser vi att verksamhetsplan och ekonomisk plan samt riktlinjer och principer för kommande verksamhets- och räkenskapsår skall behandlas av för-bundsmötet. Med behandling menas att förbundsmötet ges möjlighet att ta ställning till planen, göra nöd-vändiga justeringar och fastställa planen. Eftersom förbundsmötet är det högsta beslutande organet krävs befogenheter att göra de justeringar som anses vara motiverade.

Genomgång av verksamhetsplan och ekonomisk plan innebär att förbundsmötet endast får information om innehållet i planen. Detta innebär att förbundsmötet endast är rådgivande till styrelsen men styrelsen behöver inte beakta förbundsmötets synpunkter. Detta anser vi inte är acceptabelt.

Förbundsmötet har förtroendet att fatta beslut vid ordinarie och extra förbundsmöte. Styrelsen har för-troendet att vara beslutande organ då förbundsmötet inte är samlat. Det skall således finnas ett ömsesidigt förtroende och respekt mellan förbundsmötets och styrelsens beslut.

Förslag till ny formulering av Kap 5 §2 punkt 1.
Leda förbundets verksamhet enligt dessa stadgar. Verkställa av förbundsmötet fattade beslut. Följa och stödja verksamheten inom distrikt och klubbar samt verka för bilsportens utveckling och utbredning inom Sverige och företräda denna idrott, tillvarata förbundets intressen och härvid följa utvecklingen inom bilsporten utom-lands och delta i det internationella samarbetet på bilsportens område.

Enligt stadgarna träder förbundsmötets beslut i kraft vid mötets avslutade, om inte annat anges. De flesta beslut kräver dock ett praktiskt arbete för att besluten ska få avsedd verkan. Om ingen har uppdraget att verkställa beslut lämnas verkställandet åt godtyckliga omdömen. Därmed riskeras att våra motioner och fattade beslut inte får den effekt som var meningen. Vårt förslag är att styrelsen får i uppdrag att verk-ställa förbundsmötets fattade beslut. Därmed försäkras att alla beslut träder i kraft. Förslaget överens-stämmer med hur RF andra SF-förbund, SDF, DF försäkrat sig om att samtliga beslut verkställs och därmed träder i kraft.

Förslag till ny formulering av Kap 5 § 2 punkt 7:
Förvalta förbundets medel samt ge förslag på riktlinjer och principer för verksam-hets--plan och ekonomisk plan samt fördelning av anslag och andra medel för kommande verksamhets- och räkenskapsår.

Kap 5 § 2 punkt10.
Upprätta berättelser för det gångna verksamhetsåret samt förslag på verksam-hets-plan med ekonomisk plan för kommande period av innevarande räkenskapsår.

En följd av de två första förslagen enligt ovan innebär att även Kap 5 § 2 punkt 7 och 10 angående styrelsen åligganden behöver ändras så att styrelsen tar fram förslag till riktlinjer och principer för fördelning av anslag och andra medel samt förslag till verksamhetsplan med ekonomisk plan för kommande period av innevarande verksamhetsår. Dessa ändringar är en självklar konsekvens av de två först nämnda förslagen.

Våra förslag och motiveringar kan anses vara självklara i den demokrati som finns i Sverige och i föreningsliv i olika former. Vi anser, i likhet med RF, att dessa punkter är viktiga och bör finnas med på ett tydligt sätt i våra stadgar. Vi vill på detta sätt försäkra medlemmarnas demokratiska rättigheter.

Bilaga
1. Västra Bilsportförbundets förslag till nya stadgar.
Referenser
1. Riksidrottsförbundets stadgar antagna vid RF-stämman 2001.
2. RF:s stadgemall för SF och SDF, augusti 1997.
3. Svenska Bilsportförbundets stadgar, antagna vid förbundsmötet 2002-04-14.
4. Förslag till nya stadgar, Stadgegruppen, presenterat på Bilsports Forum 2002-10-13.
5. Reservation till stadgegruppens förslag, daterat 2002-09-02.
6. RF:s hemsida.
7. Svar från RF:s chefsjurist angående stadgefrågor, e-post-korrespondens.
8. Klargörande av Svenska språknämnden, e-post-korrespondens.
9. Idrottens föreningsrätt, Krister Malmsten, 2000.
10. Sammanställning av underlag för reservation mot förslag till stadgeändring, Kenny Lagerlöf 2002-10-02. Finns tillgänglig på hemsidorna www.vbf.just.nu samt på www.motorsportivarmland.nu.
Underlag för reservation mot förslag till stadgeändring del 1 pdf
Underlag för reservation mot förslag till stadgeändring del 2 pdf

Västra Bilsportsförbundet
Annette Pettersson
På uppdrag av styrelsen

Tillbaka till startsidan