En av Spirit Racings Porschar på Gelleråsen En tillbakablick över säsongen som gått i SLC
När man sitter med alla siffror i handen efter säsongens alla tävlingar så kan man ju analysera detta på olika vis. Jag har tittat på vad som egentligen hände under året ur resultat perspektiv.
Filemon Racing vann ju totalsegern efter mycket snygg och taktisk körning. De kom till Gelleråsen i våras med en så ny bil att knappt lacken hade torkat. Bilen hade inte heller körts en meter. De inledde säsongen med att köra in motorn under första sprintloppet och varvade mycket måttligt. Ändock räckte det till en tredjeplats i det racet. I enduranceloppet visade de var skåpet skulle stå i år med att vinna. Det blev till sist nio vinster, en andra plats och två tredjeplatser. Mycket imponerande. Vid hösttävlingen vid Kinnekulle höll de sånär på att vinna totalt.
I totaltabellen blev klasspridningen sådan att den snabbaste klass fyra endast hade en bil bland de tio främsta med Team Worksafe först på sjunde plats. Klass 2 hade fyra bilar med, klass 1 två och den långsammare klass 3 tre bilar. Fördelen med klass 3 är att de oftast håller racen igenom. Rådmans Bil är ett bra exempel och de blev också tvåa totalt i år.
I enduranceserien i klass 1 var som sagt Filemon mycket dominerande med vinst i fem av sex lopp. Den enda "missen" var på Kinnekulles vårtävling då de fick släppa både Kermit Racing och Team Tullinge före sig. Tvåa i serien kom Niri Racing trots en rullning i finalen. Trea kom mr Race.
I klass 2 hade UBM och Dennis Bohm tagit två segrar var samt TRM en inför finalen. Trots att Dennis Bohm vann finalen med dubbla poäng och TRM kom tvåa och UBM kom i mål först på sjätte plats så tog de ändå hem klassegern med sin mycket jämna körning i år med tre andra platser. TRM blev tvåa och Dennis Bohm trea
Klass 3 dominerades av tre team. Rådmans Bil och Coffee Fresh hade två segrar var inför finalen samt Smeden endast en. Smeden var piskade att vinna finalen för att om möjligt komma i kapp, men istället fick de problem med växellådan och blev trea i cupen. Coffee Fresh vann finalen men Rådmans bil var tvåa och vann cupen.
Klass 4 var mer en öppen affär. Kowalski Racing hade två bilar med och #73 hade ledningen i cupen ända fram till finalen men fick tyvärr se sig slagna av Apex till sist. Spirit Racing kom trea.
I sprintcupen var Filemon nästan lika överlägsna i klass 1. Det började som sagt med en tredjeplats på Gelleråsen som följdes av en andra plats på Kinnekulle men sedan var det fyra raka segrar. Tvåa blev Heliracing med sin otroliga jämnhet. De besökte bara pallen två gånger i år men det räckte ändå till andra plats. Trea blev mr Race.
Klass 2 dominerades av Dennis Bohm. De tog fyra segrar och en fjärdeplats och stod över en tävling. Tvåa kom TRM och trea Diners Club med var sin seger.
Klass 3 visade att jämnhet många gånger är bättre än snabbhet. Smeden hade fyra segrar och ledde cupen inför finalen. Men där fick de som sagt problem och Rådmans Bil kunde ta cupsegern trots att de inte heller vann finalen. De vann i alla fall en tävling tidigare i år. Trea kom Pojk Racing som också kört mycket jämnt i år.
Klass 4 hade återigen mycket spridda resultat men med tre segrar och bla totalvinst i finalen vann Team Worksafe. Tvåa kom Alfab racing med en seger och trea kom Kowalski #73. Klass 4 hade flest deltagare under året med 25 startande totalt.
Supportklasserna var ett populärt inslag i årets serie. I den nyinstiftade klassen GT vann Håkan Malmborg mycket övertygande på 156p efter sex segrar på tio starter. Tvåa och trea kom Kowalskis båda bilar med var sin seger klart distanserade på 94 samt 65p. Den andra klassen som kördes samtidigt med GT hette Wheels V8 Challange. Micke Gustavsson öppnade året med dubbelseger för att försöka sälja sin bil och i nästa tävling kom finnen Keijo Hållfast med en monster Camaro och vann dubbelt. Men sedan dominerade Sven-Erik "Lången" Söderström resten av säsongen med sex segrar. Men trots det så kom han bara tvåa i cupen. Kjell Folkesson vann endast två tävlingar, men återigen var jämnhet den bästa medicinen. Trea kom Ulf Olsson som började årets försiktigt men han blev bara bättre och bättre ju längre säsongen led. Vad kan han ställa till med nästa år?
SLC gästades även av Toyo Beetle Cup, BMW cupen samt Volvo Original Cup.
Bengt-Åce Liljevind
Carl Rydquist rapport från 12-timmars Mantorp
Resultat: 2:a, 376 varv, 12tim 01min 12,838sek. Bästa varv: 1.30,040 (124,185 km/h)
I helgen tog vi 2:a-platsen på Mantorp Park i årets sjätte och sista SLC-tävling.
Apex Racing-Porschen startade i det 12 timmar långa loppet från sjunde led utav 48 startande. Starten som helhet var ganska rörig, med en bil som åkte av i första kurvan och rullade. Fältet samlades ihop igen och det var dags för omstart.
Trångt med många bilar på banan och Kjell som körde vårt första pass fick en knuff av en bakomvarande bil vilket resulterade i en snurrning. Kjell har dock mycket erfarenhet av tät racing, bla från åren i Volvo 240 Turbo-cupen och han klarade att hålla bilen borta från räckena. Placeringarna rasade givetvis ändå iväg i samband med detta och i jakten på att återta positioner fick vi dessutom straff för omkörning under gulflagg. Nu var goda råd dyra och när förlusterna skulle minimeras fick vi ytterligare problem med hänsyn till stop&go-/bytesregler.
Läs resten och se bilder på Carl Rydquist hemsida
Årets säsong avslutad för Spirit Racing med 12-timmars racingfinal
Spirit Racing har ännu en gång lämnat en hård och framgångsrik racingsäsong bakom sig. Årets sista drabbning var 12-timmars finalen i SLC-Racing Series. De inledde dock helgen med två kortlopp i GT-serien redan på fredagen. Spirit ställde upp med båda Kowalski Porscharna. Det kom 22 bilar till start. Riccard Constantiou körde in på sjunde plats och Sven-Olov Johansson blev 11:a. I det andra GT-loppet låg Björn Kusoffsky bra till när han förivrade sig och gjorde en 360 graders snurr men kämpade sig ändå i mål som nia. Claes Foberg kom 11:a.
12-timmarsfinalen kördes på lördagen och de tre första timmarna räknades in i sprintcupen. Årets finallopp gick till historien för startfältet var fyllt till 48:e och sista plats. Det fanns dessutom drygt tio team som inte ens fick plats i finalen. Inför finalen så var Kowalskis ena Porsche i totalledning i Sprintcupen. De inledde också starkt och hade en mycket bra taktik för loppet. När de hade gjort sitt sista obligatoriska byte efter två och en halv timme så gick de ut i en 20 sekundersledning. Men Team Worksafe, som då låg tvåa, hade redan gjort sitt sista byte och deras förare var redan varm i kläderna och han jagade snabbt in Kowalskis ledning. När Rolf Skjöldebrand skulle svara på Worksafes attack så hamnade han tyvärr i sandfållan. Han tappade fyra varv och ramlade ned till femte plats i sprinttävlingen. Spirit Racings svarta Porsche kom sexa och den andra Kowalskiporschen kom tia. Under resterande delen av 12-timmars loppet så förbättrade sig Spirits Porsche och körde i mål på tredje plats med Karl-Arne Henriksson, Per Wall, Gustav Bard och Lars GV Lindberg. Kowalskis första Porsche blev sjua med Rolf Skjöldebrand, Riccard Constantinou, Douglas Carr, Mattias Ståhlberg och Björn Kusoffsky. Kowalskis andra Porsche kom 11:a med John Nordling, Stefan Andersson, Mats Wahlgren, Claes Foberg, Anders Bäckström och Jerry Ståhlberg. Mr Kowalski själv ringde direkt till teamet från sin ranch i södra Kalifornien. Han hade följt loppet live på internet och han var mycket nöjd med årets insats och han lovade på stående fot att sponsra teamet nästa år också samt försöka ordna en testhelg på racerbanan Laguna Seca i Kalifornien.
Bengt-Åce Liljevind
Spirit Racing trea på Kinnekulle
Spirit Racing hade en relativt lugn helg då den näst sista deltävlingen i SLC-Racing Series kördes på Kinnekulle Ring. De kom till start med endast sina två Kowalski Porschar. Den ena fick dessutom transmissionsproblem som inte kunde lagas på plats så egentligen handlade det om en bil hela helgen.
Sven-Olov Johansson inledde med att köra första GT-loppet över 12 varv. Där ställdes han mot ordentligt hårt motstånd i bl a två ETAB-data Cup bilar och en nybyggd SAAB 93 Aero. Det blev mycket riktigt för svårt att hänga med denna trio, men en hedrande fjärdeplats blev det i alla fall.
I tretimmarsloppet körde Sven-Olov Johansson och John Nordling samt debutanterna Mikael Jansson och Claes Foberg. De blev sexa i det loppet. I det andra GT-loppet körde debutanten Claes Foberg som mycket snabbt hade funnit sig tillrätta i Porschen och blev även han fyra i GT-loppet.
I enduranceloppet över åtta timmar körde samma grabbar som i tretimmarsloppet och ytterligare en debutant i Morgan Larsson. Det regnade första timmen, men sedan torkade det snabbt upp och de kunde gå i depå och lägga på slicks. Då blev det fart i Porschen. Sven-Olov Johansson körde mycket inspirerat och klockades för dagens femte bästa tid totalt av de 37 startande. De avancerade hela tiden och efter drygt halva loppet var de på tredjeplats. Det var dock ett stort hopp upp till andra plats, men teamet "No Hurry" som låg tvåa tvingades bryta på slutet. Det blev en kamp mot klockan. Spirits Kowalski Porsche körde att vad den kunde, men när målflaggan föll så fattades det endast ett varv! Snopet, men thats racing!
Nu återstår endast finalen i SLC för Spirit Racing. Den går på Mantorp Park den 19-20 oktober. Det blir tyvärr inte någon start i Euro GT nästa helg. Teamet har väntat på delar från England som tyvärr inte dykt upp.
Bengt-Åce Liljevind
Europadebut med mersmak för Spirit Racing
Spirit Racing från Mellerud ställdes mot Europas bästa GT-förare, när de körde sin debuttävling i Euro-GT på Anderstorpbanan. De förstod att det skulle bli en tuff uppgift och de hoppades på regn, som kanske skulle kunna ge dem en fördel. Problemet med att bilen inte startade vid förra helgens test visade sig vara ett elfel som snart var åtgärdat. På tidsträningen satte de fjärde bästa tid i klassen, men precis innan kvalet var över så brast en fjäder i tryckplattan så att kopplingen låste sig. Det blev stressigt värre för mekanikerna som lyckades ta ur växellådan, byta kopplingen och montera ihop alltsammans på endast 58 minuter. En helt otrolig insats.
Jan-Olov Andersson körde första racet som kördes i 35 minuter. Jan-Olov hade häng på tredjeplatsen när en detalj i transmissionen brast på näst sista varvet. Mycket snopet. Nu blev de tvungna att sätta i reservväxellådan till det andra racet. Den var inte alls anpassad för Anderstorps snabba karaktär, men nöden har ingen lag. Lars GV Lindberg som körde andra tävlingen över 40 minuter, gick i det längsta och hoppades på att regnet skulle börja falla. Men när starten gick så var det fortfarande torrt.
Efter ett varv i racet började det i alla fall att regna. Några bilar kom in direkt och bytte till regndäck, men de flesta avvaktade några varv. Regnet slutade några minuter för att börja på nytt och så höll det på. Halva startfältet var i depå någon gång under racet för däcksbyte. Lars GV Lindberg gick också i depå efter att han hade snurrat ute på banan, men teamet var inte färdiga för att ta emot honom så han fick åka direkt ut igen. Detta visade sig vara ett lyckokast. När racet var över så var Lars GV Lindberg trea. Han sa dock att det var fruktansvärt halkigt att köra. Tänk själv att köra på halvmeterbreda omönstrade däck i regn med 400 hästkrafter! Det är halkigare än sommardäck på blankis. Teamet var mycket nöjd med helgens insats och ser nu fram emot nästa tävling på Nürnburg Ring om två veckor.
Bengt-Åce Liljevind
Tung helg för Spirit Racing
Det blev en mycket tung helg för Spirit Racing. De kom till Ring Knutstorp med hela fem bilar som de skulle köra SLC-Racing Series med. Värstingbilen en Venturi 400 GT ville inte gå på alla cylindrar och teamet beslöt att stå över detta genrep och koncentrera sig på de andra bilarna i stället.
I det första GT-racet blev det en jättesmäll i första kurvan. Det var svenske mästaren i isracing, Mikael Jansson som kört 160 mil från Råneo med sin BMW, som bromsade på tok för sent och sopade med sig flera bilar ut i sandfållan. Tyvärr återfanns även Spirit Racings Kowalski Porsche bland de drabbade. Alla utom en tog sig i alla fall upp på banan igen. Spirits bil med Douglas Carr bakom ratten kom upp sist men körde upp sig till åttonde plats i mål.
I det andra GT-racet gick det mycket mera städat till. Omöjlige Håkan Malmborg vann återigen med sin gamla DTM-Mercedes före Torbjörn Sällfors i en STCC-BMW, Henrik Ahonen i en ETAB-bil och Spirit Racing på fjärde plats denna gång med Mattias Ståhlberg som förare.
Tretimmarsracet såg Spirit Racings Kowalski Porsche ligga med och kriga i toppen i början av racet, men de fick tyvärr bryta med drivaxelhaveri efter halva loppet. De låg då på tredje plats. Spirit Racings svarta Porsche körde in som femma i klass 4. Bäst gick det istället för Clion som kom på tredjeplats i klass 3.
Huvudracet var som vanligt åttatimmarsracet som gick på söndagen. Spirits Kowalski Porsche var återigen med och krigade om ledningen i loppet. Det blev dock ett oväntat missöde som drabbade dem. Efter drygt en timmes körning låg Kowalski Porschen och jagade en Renault Spider. Föraren Rolf Skjöldebrand laddade för att gå om på långa rakan. Samtidigt skulle de varva Spirit Racings Clio. Precis när Spidern var jämsides med Clion så såg han att pacecar gick ut på banan, vilket innebär omkörningförbud. Han ställde sig på bromsen. Rolf i Porschen försökte väja för Spidern och rammade istället Clion och båda gick in i betongmuren med ofattande karosskador som följd. För Clion var det slutkört, men Porschen kunde teamet lappa ihop efter en heroisk mekanikerinsats. I mål kom Spirits andra Kowalski Porsche på fjärde plats i klass 4 och den kördes av Sven-Olov Johansson, Stefan Andersson, John Nordling och Jerry Ståhlberg. Den omplåstrade Kowalski Porschen kom femma och satte dessutom dagens snabbaste varvtid. Den kördes av: Rickard Constantinou, Björn Kusoffsky, Rolf Skjöldebrand, Douglas Carr och Mattias Ståhlberg. Den tredje Spirit Porschen blev sexa och kördes av: Karl-Arne Henriksson, Gustav Bard, Per Wall och Per-Olov Olsson.
Nu väntar Euro GT på Anderstorp till helgen. Det är den största internationella tävlingen inom racingsporten i år i Sverige och det väntas komma mycket publik.
Bengt-Åce Liljevind
Premiär för Spirit Racing i Euro GT
Spirit Racing från Mellerud, Dalsland skall göra debut i den Europeiska Sportvagnsserien kallad Euro GT. De har tagit hjälp av Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm för att utveckla sin Venturi 400 GT som de körde i GTR-SM i fjol. Männen bakom Spirit Racing, Lars GV Lindberg och Jan-Olov Andersson ser med optimism på höstens racingsäsong. Premiärtävlingen körs på Scandinavian Raceway i Anderstorp 25-26 augusti, men det blir smygpremiär på Ring Knutstorp redan nu till helgen i SLC-Racing Series .
Spirit Racings premiär i Euro GT serien.
På den tidigare F1 banan i Anderstorp skall Spirit Racing begå premiär i den Internationella Racing serien Euro GT. Tävlingen på Anderstorp är den enda stora internationella tävlingen i Sverige i år och väntas locka en stor publik. I Euro GT serien tävlar förare från hela Europa i tre klasser och evenemangen sänds på Eurosport. Spirit Racing kommer att deltaga med tre bilar, två Porsche 911 och en Venturi 400 GT, i B klassen den näst snabbaste klassen.
Gillar Anderstorp
Duon Lars GV Lindberg och Jan-Olov Andersson delar på Venturin. Lars kör på lördag och Jan-Olov på söndag. De har bara goda minnen från tävlingar på Anderstorpsbanan. -Jag var sjua i SM här i fjol och jag trivs verkligen bra på banan, säger Lars GV Lindberg. Spirit Racing teamet siktar mot att få in åtminstone en av de tre bilarna i topp 10. Och att döma av formen som de andra förarna Per Wall - Karl Arne Henriksson i den svarta Spirit Racing Porsche 911'n och Rolf Sköldebrand - Ricard Constantiou i den silverfärgade 911'n, som tävlar för Kowalski Racing men som sköts av Spirit Racing, borde det vara fullt möjligt att nå topp 10. Nästa tävling i Euro GT serien går på F1 banan Nürnburgring i Tyskland den 16 september.
Hjälp från KTH
Fyra studenter, två Svenska och två Italienska, från KTH's Flygteknik fakultet har under våren analyserat den aerodynamiska formen hos Spirit Racings Venturi 400 GT. I KTH's kraftfulla datorer har dataprogram, som vanligen används för att beräkna egenskaperna på flygplansvingar, använts för att optimera luftmotstånd och kraften mot banan hos Spirit Racings tävlingsbil. Lars GV Lindberg från Spirit Racing är den som har lett arbetet från Spirit Racings sida, är mycket nöjd med resultatet och han påpekar att det är bara de riktigt stora teamen som har en möjlighet att utnyttja denna typ av beräkningar, Fluid dynamics, för att utveckla sina bilar.
Ny undersida
Spirit Racing kommer gradvis att implementera KTH studenternas förslag, den största förändringen är faktiskt på bilens undersida. -Den data som vi fick fram under datasimuleringarna gör att vi kommer att göra relativt kraftiga modifieringar av undersidan på bilen för att minska motståndet och samtidigt öka "downforce" kraften mot banan, säger Lars GV Lindberg. Vi kommer inte att bli klara med alla modifieringar under den del som är kvar av årets säsong, då det krävs relativt mycket tid för att testa modifieringarna i verkligheten fortsätter Lindberg. Även i utprovningen av modifieringarna och för inställning av bilen använder Spirit Racing avancerade datasystem.
Praktiska resultat
För KTH ger samarbetet med Spirit Racing en möjlighet att erbjuda studenterna möjlighet att genomföra avancerade aerodynamiska beräkningar som omsätts av Spirit Racing till praktiska resultat som också kan utvärderas vetenskapligt. För Spirit Racing innebär samarbetet, som är planerat att utökas under 2002, en unik möjlighet att utveckla bilarna och teamet.
Spirit Racing gör årspremiär med sin Venturi 400 GT
Spirit Racings Venturi 400 GT som Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg körde framgångsrikt i SM i fjol har nu byggts om bl.a. efter anvisningar från Kungliga Tekniska Högskolan. Det är främst bilens väghållning och aerodynamik som har förbättrats. Jan-Olov Andersson, tekniskt ansvarig i Spirit Racing, berättar att bl.a. stötdämparna har speciellt anpassats för bilen och förarnas körstil. De aerodynamiska förändringarna som tagits fram i KTH's "super datorer" kommer att gradvis implementeras.
Först i SLC-Racing Series
Premiären kommer att ske på Ring Knutstorps krokiga bana i Scandinaviska Långdistans Cupen (SLC) den 18 och 19 augusti. Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg kommer att köra vart sitt lopp i klassen för GT bilar. Jan-Olov är den av förarna som har störst erfarenhet av Knutstorp. Han var femma i båda SM heaten på banan i fjol, efter att ha jagat den dåvarande Svenske Mästaren Lennart Pehrsson under större delen av loppet. Även om Spirit Racing teamet trivs bra på Ring Knutstorps knixiga bana och siktar på seger, så kommer de att möta hårt motstånd inte minst från Porscharna som Spirit Racing sköter åt Kowalski teamet.
Stor organisation
Till Ring Knutstorp åker det Mellerudsbaserade Spirit Racing teamet med hela fem bilar, tre Porsche 911, en Venturi 400 GT och en Renault Clio. Porscharna körs av de ordinarie förarna medan Clion kommer att köras av gästförare. Med fem bilar och totalt 22 förare som kör för Spirit Racing under tävlings helgen så är det en imponerande organisation som krävs. -Vi har en egen trailer med komplett kök för att hålla de 15 talet mekanikerna, dryga 20 talet förare och ett 20 tal gäster med mat, säger teamchefen Lars GV Lindberg. Och även om det är segrar som räknas för Spirit Racing på Ring Knutstorp så är det helt klart att teamet laddar inför sin premiär i stora Internationella sammanhang som kommer helgen efter på Anderstorp med debuten i Euro GT serien.
Spirit Racing flyttar in i nya lokaler och nyanställer
Spirit Racing Sweden AB företaget som bygger, underhåller och tävlar med sportbilar har köpt och flyttat in i nya lokaler i Mellerud. De flesta av Spirit Racings kunder kommer från Stockholms området men Spirit Racing väljer att bli kvar i Mellerud. Ägarna Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg hävdar med bestämdhet att Mellerud har en bra position för den verksamhet som företaget bedriver. Förutom kostnadsläget så ligger Mellerud nästan i mitten om man prickar in alla racing banor i Sverige och Norge, dessutom är det nära till Göteborg och Malmö beroende på om vi skall till England eller centraleuropa säger Lars GV Lindberg. Jan-Olov Andersson som är teknisk chef och ansvarig för driften i Mellerud pekar också på det starka småföretagande i Mellerud som avgörande för lokaliseringen. -Vi har företag nära in på oss som kan hjälpa till med tillverkning av specialdelar, lackering, drivmedel, standard delar till bilar och transportfordon etc, fortsätter Jan-Olov Andersson.
Telia lokalen
Tack vare assistans från Melleruds kommun kunde företaget komma i kontakt med ägarna till den tidigare Telia lokalen på det norra industri området i Mellerud. Spirit Racing köpte de 1000 m2 stora lokalerna och flyttar nu stegvis in i lokalerna. Vår verksamhet är verkligen säsongs betonad, påpekar Jan-Olov Andersson, under den halvan av året som vi är mitt inne i nu så tävlar vi mycket intensivt och då blir det mest underhåll. Under den andra halvan av året underhåller vi och bygger nya tävlingsbilar, därför flyttar vi stegvis. Vi har nu flyttat in förråd och transportfordonen vilka inkluderar en från England nyinköpt specialbyggd trailer i två våningar. Tre bilar kan lastas på andra våningen med hjälp av en hydraulisk lyft. På botten våningen är det verkstad med bl.a. däckomläggningsmaskin.
Nya mekaniker
Under en tävlings helg är det ca:20 talet personer som är involverade i teamet men under veckorna är det tre till fyra personer som jobbar heltid. I och med att lokalfrågan är löst har man anställt två mekaniker till. Vi är glada över att både kunna bidraga till inflyttningen till Mellerud och till att anställa duktiga Melleruds mekaniker säger Lars GV Lindberg. Urban Johansson flyttade nyligen från Sundsvall till Mellerud för att börja hos Spirit Racing och Christer Nyman boende i Rostock är den senast anställde.
Import & försäljning
Förutom tävlingsbilar sysslar Spirit Racing även med tillverkning, import och försäljning av ett antal olika produkter från USA, Australien och England. Flera av dessa produkter är direkt relaterade till motorsport medan andra har en vidare marknad. Lars GV Lindberg är noga med att påpeka att internationellt så står motorsportsindustrin för en betydande omsättning. I England är i dag omsättningen inom motorsportsindustrin större än inom flygindustrin. Vi vet att många är nyfikna på Spirit Racing. För att ge alla en möjlighet att se vad vi håller på med i Spirit Racing Sweden AB kommer vi att öppna upp våra portar någon gång i november. Förutom att presentera oss, bjuda på vackra bilar och möjligheten att träffa våra förare och mekaniker avslutar Lars GV Lindberg.
Bengt-Åce Liljevind - Presschef
Stolpe ut för Spirit Racing
Årets tredje deltävling i SLC-Racing Series kördes på Mantorp Parks korta slinga. Spirit Racing ställde som vanligt upp med tre Porschar. Först kördes GT-loppet över 12 varv. Douglas Carr körde Kowalski Porschen till fjärde plats, endast sekunden från pallen. I det andra GT-loppet blev Rolf Skjöldebrand trea.
Tretimmars loppet såg den ena Kowalski Porschen leda inledningsvis. Bilen kördes av Rolf Skjöldebrand, Björn Kusoffsky, Mattias Ståhlborg, Douglas Carr och Riccard Constantinou. De låg med i täten hela racet ända tills några få varv återstod, då de snöpligt gjorde en smärre avåkning. Det tog tre varv innan de var uppe på banan igen och då var de nere på fjärde plats. De andra två Porscharna fick tyvärr bryta med mekaniska fel. Kowalskis andra Porsche kördes av Stefan Andersson, Jerry Ståhlborg, John Nordling och Sven-Olov Johansson. Spirit Porschen kördes av Per-Ove Olsson, Gustav Bard och Per Wall.
I Enduranceloppet över åtta timmar var det åter igen dominans från Spirit Racing som hade båda sina bilar med i topp i inledningen. Kowalski Porchen fick dock en ordentlig påkörning bakifrån och fick stå i depå i en halvtimme för reparation. Sedan gjorde de en fin uppkörning och gick i mål som tvåa.
Bengt-Åce Liljevind
Spirit Racing genrepar inför Europa
Spirit Racing är en av de mest hårdsatsande teamen inom svensk banracing i år. I helgen körs den tredje deltävlingen i SLC-Racing Series och Spirit Racing står på startlinjen med tre Porschar. Detta är den sista tävlingen innan de skall ut i Europa och köra Euro GT.
För att riktigt få till alla detaljer så har Spirit Racing hyrt hela Mantorp Park själva under fredagen för att testa och fintrimma bilarna. De har monterat nya stötdämpare från Öhlins på alla bilar och nu skall de justeras in ordentligt.
Med sig som testförare har de sveriges just nu kanske hetaste och mest talangfulla förare, Thed Björk. Thed leder just nu SM för GT bilar samt VM för Sportvagnar! Han har även kört in på andra plats i ett STCC heat i år och har dessutom ett förflutet som Indy-light förare och nordisk och svensk mästare i Formel 3.
Även gamle svenske mästaren Mats Lindén skall vara med och testa, förutom alla Spirits egna förare förståss. Tävlingarna denna helg är två st GT-lopp på 12 varv, 3-timmars samt 8-timmars race.
Bengt-Åce Liljevind
Storslam i endurence racing för Spirit Racing
Efter en trevande inledning på helgen så sattes pricken över i med alla tre Porschar på pallen för Spirit Racing. Först kördes GT loppen. Håkan Malmborg i en DTM Mercedes vann överlägset båda racen. Men Ricard Constantinou var god tvåa i båda. I tretimmarsracet stod Spirit Racing i pole position och Kowalski Racing i tredje startrutan.
Det var Kowalski Porschen med Ricard Constantinou och Rolf Skjöldebrand som ledde tävlingen till halva racet hade avverkats när de tyvärr fick bryta med tekniska problem. Den andra Kowalski Porschen slutade fyra och Spirit Racing sexa.
I enduranceloppet som körs i åtta timmar tog Kowalski Racing kommandot igen och ledde som mest med sex varv. Men efter drygt halva loppet gick de i depå för att kolla ett missljud och tappade många varv på det. Men de kunde kämpa sig tillbaks och ta en fjärdeplats totalt och klasseger före den andra Kowalski Porschen och Spirit Racing. En fantastisk avslutning med andra ord.
De som körde den här gången var för Kowalski bil 1: Ricard Constantionu, Rolf Skjöldebrand och Douglas Carr. Kowalski bil 2: John Nordling, Stefan Andersson, Björn Kusoffsky och Mattias Ståhlberg. För Spirit Racing körde: Per Wall, Gustav Bard, Johan Sohlman och Per-Ove Ohlsson. Nästa race går på Mantorp Park den 16 juni.
Bengt-Åce Liljevind
Spirit Racing tar avstånd från "Gumball 3000".
Spirit Racing Sweden AB tar härmed avstånd från den icke sanktionerade biltävlingen "Gumball 3000".
Den så kallade "racingtävlingen" som ägt rum genom Europa nyligen som kallades "Gumball 3000" hade en före detta teammedlem från Spirit Racing med bland deltagarna. Det var engelskmannen Mark Miller som under säsongen 2000 körde en Venturi i GTR SM för Spirit Racings räkning. Men till årets säsong har kontakten helt brutits mellan Mark Miller och Spirit Racing.
Spirit Racing Sweden AB är ett företag som är verksamt inom motorsport som arbetar långsiktigt inom racing, företrädesvis inom GT-sektorn. Spirit Racing har målmedvetet byggt upp en god infrastrukur med egen verkstadsanläggning i Mellerud. Under 2000 tävlade Spirit Racing med två Venturi bilar, 400 GT och LM 600, i GTR SM och internationellt. Samt med en Renault Clio och en Porsche 911 i SLC-Racing Series. Under 2001 kommer Spirit Racing att driva tre Porschar och en Venturi 400 GT i Euro GT och SLC-Racing Series.
Spirit Racing poängterar härmed att de inte har något samarbete med Mark Miller längre vare sig ekonomiskt eller sportsligt. Spirit Racing tar kraftigt avstånd från den typ av "tävlingsverksamhet" som Gumball 3000 representerar. Förutom de risker som Gumball 3000 orsakade för medtrafikanter och tävlande är risken stor att vår sports anseende skadas.
Bengt-Åce Liljevind
Nära storslam för Spirit Racing i årets Racingpremiär
Spirit Racing från Mellerud gjorde sin bästa tävlingshelg någonsin när årets första deltävling SLC-Racing Series kördes på Gelleråsbanan i Karlskoga. Mycket är nytt i år. Spirit Racing samarbetar med teamet "Kowalski Racing" som har två bilar och Spirit en egen. Alla tre är av märket Porsche. Det blev ett mycket stressat tidschema då de skulle deltaga i dels tretimmars tävlingen och dels den nya V8 Challange klassen. Under lördagen blev det sammanlagt sex olika körpass.
Första tävlings heatet var 12 varv för V8 Challange/SLC GT. Där hade Kowalski bilarna andra respektive femte tid, men de hann tyvärr inte ut i tid för racet, så de fick starta sist från depån. Rolf Skjöldebrand gjorde en fantastisk uppkörning och var redan uppe på tredje plats efter fyra varv. Han tog ledningen efter halva loppet, men fick tyvärr bryta på sista varvet då ett hjul lossnade. I GT klassen blev det i stället den mycket överraskade debutanten Mattias Ståhlberg som vann före Gustav Bard och Rolf Skjöldebrand. En trippel för Spirit Racing således.
I det andra heatet stod Kowalski bilarna etta och tvåa men med nya förare. Riccardo Constantinou tog starten och ryckte direkt. Han fick en lucka på ett halvt varv som han sedan bevakade in i mål som segrare. I den andra bilen satt ännu en debutant som hette Björn Kusoffsky. Han hade backspeglarna fulla av "raggarna" i sina Camarobilar. Björn kämpade bra och höll dem bakom sig i många varv, men fick till sist ge sig i en duell och mot slutet släppa ytterligare ett par Camarobilar. Men i GT klassen blev han tvåa i alla fall. Dubbelt Spirit!
I tretimmarsracet hade den ena Kowalski Porschen andra träningstid och den andra sjätte tid. Spirits Porsche hade inte kvalat utan fick starta sist. Under racet var alla tre Porscharna i ledning vid något tillfälle. När målgången närmade sig så ledde TRM från Skövde i sin Specialbyggda Volvo S40 med den ena Kowalski Porschen hack i häl. De försökte sig på en djärv omkörning i absolut sista kurvan, men snurrade och kom i mål som trea istället. I klassen blev det dock andra plats för Rolf Skjöldebrand och Riccardo Constantinou. Trea i klassen blev Spirit Racing med Per Wall, Karl-Arne Henriksson, Håkan Holmberg och Gustav Bard. Femma kom den andra Kowalskibilen med Mattias Ståhlberg, Björn Kusoffsky, Stefan Andersson och John Nordling.
Söndagen vigdes enbart åt åttatimmarsloppet. Spirit Racing tog starten från pole position med Gustav Bard vid ratten. Han ledde även efter en timme då första avåkningen med bärgning och pacecar kom. Han passade då snabbt på att gå i depå för förarbyte. Ledningen övertogs då istället av Kowalski Porschen med Rolf Skjöldebrand. Per Wall körde Spirits andra pass men Karl-Arne Henriksson hann bara köra några varv innan de fick bryta med tekniska problem. De låg då på andra plats.
Kowalskis ena Porsche var i ledning eller strax bakom under hela dagens race, men en elkabel lossnade och de tappade tre varv i depån och därmed totalsegern. De kom i alla fall på andra plats i racet och först i klassen. De som körde var Rolf Skjöldebrand, Riccardo Constantinou, Håkan Holmberg samt den före detta nordiske mästaren i F3, Jimmy Bohlin. Den andra Kowalski Porschen kom trea med samma förare som under tretimmarsloppet och Spirit Racing kom fyra trots att de bröt.
Nu väntar lite översyn på Porscharna inför nästa race på Kinnekulle om tre veckor.
Bengt-Åce Liljevind
Spirit Racing satsar på bred front i Racing
Spirit Racing från Mellerud satsar hårt även i år. Inriktningen är lite annorlunda mot i fjol. De skippar SM i GTR och koncentrerar sig i stället på svensk långdistansracing och internationell GT-racing. Männen bakom satsningen är som vanligt Jan-Olov Andersson och Lars GV Lindberg. Inför helgens premiärlopp står tre nypolerade Porschar i garaget. Säsongen inleds med långdistanslopp på åtta respektive tre timmar på Gelleråsbanan i Karlskoga. Nytt för i år är en ny klass som heter Wheels V8 Challange. Det är ett kortlopp över 12 varv. Spirit Racing skall köra även den klassen med sina Porschar och det körs två heat.
Spirit Racing satsar med mera personal, ny trailer och som sagt nya bilar. Venturin och Clion skall köras senare i år. De har alltså fem fullpreppade racingbilar i sin ägo. Helgens första deltävling i långdistans följs av ytterligare fem innan säsongen är över. Ni kan följa dem följande datum: Kinnekulle Ring 12-13 maj, Mantorp Park 16-17 juni, Ring Knutstorp 18-19 augusti, Kinnekulle Ring 22-23 september och final på Mantorp Park den 20 oktober.
Internationellt skall de köra i klassen Euro GT med Venturin och en till tre Porschar. De kör andra halvan av säsongen vid följande tillfällen: Zandvoort, Holland 4-5 augusti, Anderstorp 25-26 augusti, Nürnburgring, Tyskland 15-16 september och Laustzring, Tyskland 29-30 september.
Teamet har jobbat hårt in i det sista, men det är precis som det skall vara i racing. Första tävlingen skall lacken knappt vara torr. Teamet andas entusiasm och framåtanda som vanligt.
Bengt-Åce Liljevind
Racing
www.motorsportivarmland.nu